E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Articolul 23 din actul Legea 58 1998 in legatura cu Norma 16 2004
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 15 2004
Articolul 2 din actul Legea 58 1998 completat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 10 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 14 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 16 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 28 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 8 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 37 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 40 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 52 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 completat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 completat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 completat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 completat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Articolul 87 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 443 2004
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 11 2004
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 10 2004
Articolul 82 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 278 2004
Articolul 43 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 116 2004
Articolul 62 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 116 2004
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 in legatura cu articolul 10 din actul Ordonanţa 6 2004
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 14 2003
Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 1 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 2 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 4 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 5 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 6 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 7 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 8 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 72 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 73 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 74 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 74 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 76 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 77 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 78 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 79 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 79 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 80 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 80 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 81 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 81 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 82 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 82 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 15 din actul Legea 58 1998 abrogat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 87 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 88 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 89 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 90 din actul Legea 58 1998 abrogat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 91 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Legea 58 1998 modificat de articolul 2 din actul Legea 485 2003
Legea 58 1998 modificat de articolul 3 din actul Legea 485 2003
Articolul 8 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 9 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 10 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 11 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 13 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 14 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 15 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 15 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 16 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 16 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 54 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 56 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 56 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 57 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 58 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 58 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 60 din actul Legea 58 1998 abrogat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 61 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 61 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 62 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 62 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 10 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 63 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 64 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 65 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 66 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 67 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 68 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 68 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 69 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 70 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 70 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 71 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 72 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 17 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 18 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 5 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 20 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 22 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 23 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 24 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 25 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 26 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 27 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 28 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 8 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 35 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 36 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 37 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 37 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 38 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 40 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 41 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 42 din actul Legea 58 1998 abrogat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 43 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 45 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 45 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 46 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 46 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 48 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 49 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 49 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 51 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 52 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 53 din actul Legea 58 1998 abrogat de articolul 1 din actul Legea 485 2003
Articolul 89 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 36 din actul Legea 414 2002
Articolul 14 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 16 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 25 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 52 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 59 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 60 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 61 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 62 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 79 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 81 din actul Legea 58 1998 modificat de Legea 357 2002
Articolul 14 din actul Legea 58 1998 in legatura cu Legea 246 2002
Articolul 83 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 51 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 52 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 69 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 70 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 79 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 82 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 27 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 45 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 9 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 14 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 16 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 25 din actul Legea 58 1998 modificat de articolul 1 din actul OUG 137 2001
Articolul 25 din actul Legea 58 1998 articole noi... articolul 1 din actul OUG 137 2001
Legea 58 1998 in legatura cu Circulara 2 2001
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 4 2000
Articolul 41 din actul Legea 58 1998 completat de OUG 56 2000
Articolul 90 din actul Legea 58 1998 in legatura cu OUG 114 1999
Articolul 3 din actul Legea 58 1998 modificat de OUG 24 1999
Articolul 14 din actul Legea 58 1998 modificat de OUG 24 1999
Articolul 26 din actul Legea 58 1998 modificat de OUG 24 1999
Articolul 89 din actul Legea 58 1998 in legatura cu articolul 12 din actul Ordonanţa 23 1999
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 2 1999
Legea 58 1998 in legatura cu Norma 3 1999
Legea 58 1998 republicat de Legea 58 1998
Legea 58 1998 promulgat de Decretul 86 1998
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 58 din  5 martie 1998

Legea bancara

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 121 din 23 martie 1998


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Sectiunea 1
    Domeniul de aplicare
    Art. 1
    Activitatea bancara in Romania se desfasoara prin Banca Nationala a Romaniei si prin banci.
    Prin lege se poate autoriza desfasurarea activitatii bancare si de catre alte persoane juridice, cu respectarea principiilor prezentei legi.
    Art. 2
    Prezenta lege se aplica bancilor, persoane juridice romane, constituite ca societati comerciale, precum si sucursalelor din Romania ale bancilor, persoane juridice straine.
    Prevederile cap. X din prezenta lege se aplica si persoanelor juridice care fac transfer interbancar de fonduri.

    Sectiunea a 2-a
    Definitii
    Art. 3
    In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    a) Banca Nationala a Romaniei - banca centrala a statului roman, avand personalitate juridica; atributiile acesteia sunt cele prevazute in Legea privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si in prezenta lege;
    b) banca - persoana juridica autorizata sa desfasoare, in principal, activitati de atragere de depozite si de acordare de credite in nume si cont propriu;
    c) filiala - persoana juridica in care o alta persoana sau grup de persoane care actioneaza impreuna detine 50% sau mai mult din actiunile cu drept de vot sau o participatie semnificativa care permite acestora sa exercite controlul efectiv asupra conducerii sau politicilor filialei;
    d) sucursala - unitate operationala fara personalitate juridica a unei banci si care efectueaza in mod direct toate sau unele dintre activitatile bancii, in limita mandatului dat de aceasta;
    e) afiliata a unei banci - o filiala a bancii respective sau o societate comerciala pentru care banca este filiala ori o societate comerciala care, impreuna cu banca respectiva, se afla sub controlul comun al altei societati comerciale;
    f) depozit - suma de bani incredintata in urmatoarele conditii:
    - sa fie rambursata in totalitate, cu sau fara dobanda sau orice alte facilitati, la cerere sau la un termen convenit de catre deponent cu depozitarul;
    - sa nu se refere la transmiterea proprietatii, la furnizarea de servicii sau la acordarea de garantii;
    g) credit - orice angajament de plata a unei sume de bani in schimbul dreptului la rambursarea sumei platite, precum si la plata unei dobanzi sau a altor cheltuieli legate de aceasta suma sau orice prelungire a scadentei unei datorii si orice angajament de achizitionare a unui titlu care incorporeaza o creanta sau a altui drept la plata unei sume de bani.
    Din punct de vedere al scadentei, creditul poate fi:
    - pe termen scurt, a carui durata de rambursare nu depaseste 12 luni;
    - pe termen mediu, a carui durata de rambursare este cuprinsa intre 1 si 5 ani;
    - pe termen lung, a carui durata de rambursare depaseste 5 ani;
    h) conducatorii bancii - persoanele, cel putin doua, care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare ale bancii, sunt imputernicite sa conduca si sa coordoneze activitatea zilnica a acesteia si sunt investite cu competenta de a angaja raspunderea bancii. Acestia sunt presedintele si vicepresedintele/vicepresedintii consiliului de administratie, in cazul bancilor, persoane juridice romane, si directorii imputerniciti sa angajeze legal in Romania banca straina autorizata sa functioneze pe teritoriul Romaniei, printr-o sucursala;
    i) actionar semnificativ - persoana care detine cel putin 5% din actiunile unei banci;
    j) persoana - persoana fizica, juridica si orice grup de persoane care actioneaza impreuna si care constituie sau nu constituie o persoana juridica;
    k) grup de persoane care actioneaza impreuna - doua sau mai multe persoane care au incheiat un acord, in vederea obtinerii sau exercitarii drepturilor de vot, pentru a infaptui o politica comuna fata de banca.
    Se considera existenta unui acord:
    - intre soti, rude si afini pana la gradul al doilea inclusiv, precum si intre acestia si societatile aflate sub controlul efectiv al acestora;
    - intre o societate, presedintele consiliului de administratie si administratorii acesteia;
    - intre o societate si societatile asupra carora ea detine direct sau indirect puterea efectiva de control;
    - intre societati aflate sub controlul efectiv al aceleiasi sau al acelorasi persoane;
    l) societate aflata sub control efectiv - societatea in care o persoana fizica sau juridica:
    - detine cel putin 50% din drepturile de vot;
    - are dreptul de a numi sau de a inlocui majoritatea membrilor consiliului de administratie;
    - poate decide asupra gestiunii si politicii financiar-bancare in baza unui acord incheiat cu alti actionari sau asociati;
    m) autorizatie - actul emis de Banca Nationala a Romaniei, care acorda dreptul de a desfasura activitatile specificate in aceasta;
    n) reglementare - act normativ emis de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi si care este obligatoriu pentru toate bancile. In aceasta categorie se includ: regulamente, norme, circulare si alte acte cu caracter general, emise de Banca Nationala a Romaniei;
    o) ordin - act emis de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi sau a unei reglementari emise in baza prezentei legi si care este obligatoriu pentru una sau mai multe banci;
    p) capital - valoarea patrimoniului net, calculata ca diferenta intre total active si pasivele reprezentand obligatii, evidentiate in bilantul contabil conform reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei. La constituire, acesta reprezinta capitalul social;
    r) fonduri proprii - fondurile proprii ale caror metodologie de calcul si nivel minim sunt stabilite de Banca Nationala a Romaniei;
    s) documentatie de credit - documentatia care sta la baza unei conventii intervenite intre o banca si o alta persoana pentru acordarea unui credit si cuprinde cel putin:
    - situatii financiare curente ale solicitantului de credit si ale oricarui garant al acestuia, inclusiv proiectia fluxurilor financiare pentru perioada de rambursare, a creditului si de plata a dobanzilor;
    - o descriere a modalitatilor de garantare pentru plata integrala a datoriei si, dupa caz, o evaluare a bunurilor care fac obiectul garantiei;
    - o descriere a conditiilor creditului, cuprinzand valoarea creditului, rata dobanzii, schema de rambursare si obiectivul debitorului sau scopul pentru care a solicitat creditul;
    - semnatura fiecarei persoane care a autorizat creditul in numele bancii;
    t) masuri de remediere - masuri de inlaturare a consecintelor uneia sau unora dintre faptele prevazute la art. 69 si care pot include:
    - stabilirea unui plan de majorare a fondurilor proprii;
    - infiintarea de catre consiliul de administratie al bancii a unor comitete pentru supravegherea administrarii creditului, gestiunea activelor si pasivelor sau a controlului intern;
    - suspendarea administratorilor pe o perioada care sa nu depaseasca un an sau inlocuirea acestora;
    - inlocuirea directorilor executivi si a cenzorilor;
    - imbunatatirea masurilor de control intern;
    u) un singur debitor - orice persoana sau grup de persoane fizice si/sau juridice fata de care banca are o expunere si care sunt legate economic intre ele in sensul ca:
    - una dintre persoane exercita asupra celorlalte, direct sau indirect, putere de control;
    - nivelul cumulat al imprumuturilor acordate reprezinta un singur risc de credit pentru banca, intrucat persoanele sunt legate intr-o asemenea masura incat, daca unele dintre ele vor intampina dificultati de rambursare, alta sau celelalte vor intampina dificultati similare. In cazul acestor persoane se vor lua in considerare, fara a fi limitative, urmatoarele situatii:
    - sunt filialele aceleiasi persoane;
    - au aceeasi conducere;
    - garantii incrucisate;
    - interdependenta comerciala directa, care nu poate fi substituita intr-un termen scurt;
    v) expunere - orice angajament asumat de o banca fata de un singur debitor, indiferent daca este efectiv sau potential, evidentiat in bilantul contabil sau in afara bilantului, incluzand, fara a se limita la acestea:
    - credite;
    - efecte de comert scontate;
    - investitii in actiuni si alte valori mobiliare;
    - efecte de comert avalizate;
    - garantii emise;
    - acreditive deschise sau confirmate;
    x) supraveghere prudentiala bancara - stabilirea unor norme si indicatori de prudenta bancara si urmarirea respectarii acestora, in scopul prevenirii si limitarii riscurilor bancare si, prin acestea, asigurarea stabilitatii si viabilitatii intregului sistem bancar.

    Sectiunea a 3-a
    Interdictii
    Art. 4
    Se interzice oricarei persoane sa desfasoare activitate bancara pe teritoriul Romaniei fara o autorizatie emisa de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 5
    Se interzice oricarei persoane, care nu are autorizatie emisa de Banca Nationala a Romaniei, sa utilizeze denumirea de banca sau derivatele denumirii de banca, in legatura cu o activitate, un produs sau un serviciu, cu exceptia cazului in care aceasta utilizare este stabilita sau recunoscuta prin lege sau printr-un acord international, sau cand, din contextul in care este folosit cuvantul banca, rezulta neindoielnic ca nu este vorba de activitati bancare.
    Art. 6
    Se interzice oricarei banci straine sa se angajeze direct intr-o activitate bancara in Romania, cu exceptia cazului in care activitatea este desfasurata printr-o filiala constituita ca banca, persoana juridica romana, sau printr-o sucursala, pentru care a fost emisa o autorizatie de catre Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 7
    Se interzice oricarei persoane, alta decat o banca autorizata sau o societate autorizata conform legii, sa se angajeze in activitati de acceptare de depozite.

    CAP. 2
    Activitati permise bancilor

    Art. 8
    Bancile, persoane juridice romane, si sucursalele bancilor straine pot desfasura, in limita autorizatiei acordate, urmatoarele activitati:
    a) acceptarea de depozite;
    b) contractarea de credite, operatiunile de factoring si scontarea efectelor de comert, inclusiv forfetare;
    c) emiterea si gestiunea instrumentelor de plata si de credit;
    d) plati si decontari;
    e) leasing financiar;
    f) transferuri de fonduri;
    g) emiterea de garantii si asumarea de angajamente;
    h) tranzactii in cont propriu sau in contul clientilor cu:
    - instrumente monetare negociabile (cecuri, cambii, certificate de depozit);
    - valuta;
    - instrumente financiare derivate;
    - metale pretioase, obiecte confectionate din acestea, pietre pretioase;
    - valori mobiliare;
    i) intermedierea in plasamentul de valori mobiliare si oferirea de servicii legate de acesta;
    j) administrarea de portofolii ale clientilor, in numele si pe riscul acestora;
    k) custodia si administrarea de valori mobiliare;
    l) depozitar pentru organismele de plasament colectiv de valori mobiliare;
    m) inchirierea de casete de siguranta;
    n) consultanta financiar-bancara;
    o) operatiuni de mandat.
    Bancile pot desfasura activitatile prevazute de legislatia privind valorile mobiliare si bursele de valori prin societati distincte, specifice pietei de capital, care vor functiona sub reglementarea si supravegherea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, cu exceptia activitatilor care, potrivit acestei legislatii, pot fi desfasurate in mod direct de catre banci.
    Operatiunile de leasing financiar vor fi desfasurate de catre banci, prin societati distincte, constituite in acest scop.

    CAP. 3
    Autorizarea bancilor

    Art. 9
    Bancile, persoane juridice romane, pot functiona numai pe baza autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei. Ele se constituie sub forma juridica de societate comerciala pe actiuni, in baza aprobarii Bancii Nationale a Romaniei, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aplicabile societatilor comerciale.
    Prevederile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si in cazul sucursalelor bancilor, persoane juridice straine.
    Art. 10
    Bancile straine au obligatia sa notifice Bancii Nationale a Romaniei deschiderea de reprezentante in Romania, in conformitate cu reglementarile date de aceasta.
    Reprezentantele bancilor straine isi vor limita activitatea la acte de informare, de legatura sau de reprezentare si nu vor efectua nici un fel de operatiuni supuse dispozitiilor prezentei legi.
    Art. 11
    Cererea de autorizare va fi inaintata Bancii Nationale a Romaniei in forma stabilita de aceasta. Documentatia care trebuie sa insoteasca cererea, termenele si procedura de autorizare vor fi stabilite prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
    Conditiile in care autorizatia poate fi acordata vor fi reglementate de Banca Nationala a Romaniei si se vor referi, fara a fi limitative, la:
    a) calificarea si experienta profesionala a conducatorilor bancii;
    b) nivelul minim al capitalului social subscris, care trebuie varsat, in forma baneasca, in totalitate, la momentul constituirii;
    c) studiul de fezabilitate al bancii;
    d) actionarii semnificativi si fondatorii bancii;
    e) structura actionariatului;
    f) sediul bancii;
    g) auditorul independent, potrivit art. 61.
    Art. 12
    Banca Nationala a Romaniei poate cere unui solicitant sa prezinte orice informatie si documente suplimentare, daca cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
    Art. 13
    In termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii, Banca Nationala a Romaniei va aproba constituirea unei banci sau va respinge cererea si va comunica in scris solicitantului hotararea sa, impreuna cu motivele care au stat la baza acesteia, in cazul respingerii cererii.
    In termen de doua luni de la comunicarea aprobarii de constituire, in vederea obtinerii autorizatiei de functionare vor fi prezentate Bancii Nationale a Romaniei documentele care atesta constituirea legala a bancii. In cazul bancilor care se constituie pe calea subscriptiei publice, termenul de prezentare a acestor documente este de 8 luni.
    Banca Nationala a Romaniei decide cu privire la autorizarea functionarii unei banci in termen de cel mult 4 luni de la data primirii documentelor prevazute la alin. 2.
    Art. 14
    Cererea de autorizare va fi respinsa, daca:
    a) documentatia prezentata este incompleta sau nu este intocmita in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
    b) documentatia prezentata este insuficienta pentru a determina daca:
    - banca va desfasura o activitate in conformitate cu prezenta lege;
    - onorabilitatea, pregatirea si experienta profesionala a conducatorilor bancii si calitatea actionarilor semnificativi sunt corespunzatoare pentru indeplinirea obiectivelor prevazute in studiul de fezabilitate si a activitatilor financiar-bancare propuse a fi desfasurate;
    c) capitalul social este mai mic decat nivelul minim stabilit de Banca Nationala a Romaniei;
    d) forma juridica este alta decat cea prevazuta la art. 9;
    e) din evaluarea studiului de fezabilitate si/sau din rapoartele anuale ale bancii straine, dupa caz, rezulta ca banca nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse in conditii compatibile cu buna functionare a sistemului bancar si cu regulile unei practici bancare prudente, care sa asigure clientelei o siguranta satisfacatoare, sau acestea nu corespund conditiilor existente in cadrul segmentului de piata ce urmeaza a fi acoperit de serviciile oferite de banca;
    f) conducatorii bancii, administratorii sau cenzorii acesteia nu au onorabilitatea necesara, calificarea si experienta profesionala adecvate functiei lor, potrivit art. 25, sau cu privire la care a fost luata una dintre masurile prevazute la art. 69 sau 70;
    g) calitatea fondatorilor sau a actionarilor semnificativi nu corespunde nevoii garantarii unei gestiuni sanatoase si prudente a bancii, pentru cauze cum ar fi:
    - puterea financiara a acestora nu este suficienta pentru a evita dependenta de dividendele distribuite sau de alte avantaje pe care le-ar putea obtine de la banca, in vederea satisfacerii obligatiilor lor financiare in primii 3 ani de activitate a bancii;
    - sursa fondurilor utilizate pentru obtinerea participatiei este un credit intern;
    - condamnari penale;
    - persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de actionar semnificativ sunt in functiune de mai putin de 3 ani;
    h) inainte de obtinerea aprobarii de constituire, fondatorii au facut comunicari publice asupra infiintarii sau functionarii bancii;
    i) nu sunt respectate prevederile prezentei legi sau reglementarile date in aplicarea acesteia.
    Art. 15
    Prevederile art. 11-14 se aplica, in mod corespunzator, si in cazul sucursalelor bancilor straine, cererea de autorizare fiind inaintata Bancii Nationale a Romaniei de catre banca straina respectiva.

    CAP. 4
    Retragerea autorizatiei

    Art. 16
    Banca Nationala a Romaniei poate retrage autorizatia unei banci sau unei filiale romanesti, unei filiale sau sucursale a unei banci straine:
    - la cererea bancii;
    - ca sanctiune, potrivit art. 69 alin. 2 lit. e);
    - pe baza unuia dintre urmatoarele motive:
    a) banca nu a inceput operatiunile pentru care a fost autorizata, in termen de un an de la primirea autorizatiei, sau nu si-a exercitat, de mai mult de 6 luni, activitatea de acceptare de depozite;
    b) autorizatia a fost obtinuta pe baza unor declaratii false sau prin orice alt mijloc ilegal;
    c) actionarii au decis sa dizolve si sa lichideze banca;
    d) a avut loc o fuziune sau o divizare a bancii;
    e) autoritatea competenta din tara in care are sediul banca straina ce a infiintat o sucursala in Romania i-a retras acesteia autorizatia de a desfasura activitati bancare;
    f) s-a retras autorizatia bancii a carei filiala este.
    Art. 17
    Hotararea Bancii Nationale a Romaniei de retragere a autorizatiei se comunica in scris bancii, filialei sau sucursalei in cauza, impreuna cu motivele care au stat la baza acesteia, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum si in doua publicatii de circulatie nationala.
    Hotararea de retragere a autorizatiei produce efecte de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei sau de la o data ulterioara, specificata in hotararea respectiva.
    Art. 18
    Incepand cu data intrarii in vigoare a hotararii de retragere a autorizatiei, bancii, filialei sau sucursalei respective i se interzice angajarea in orice operatiune financiara.

    CAP. 5
    Fuziunea si divizarea bancilor

    Art. 19
    Fuziunea sau divizarea bancilor se va efectua potrivit dispozitiilor legale, precum si cu respectarea reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 20
    Fuziunea a doua sau mai multe banci sau divizarea unei banci se decide de fiecare banca, conform statutului propriu. Inaintea inceperii activitatii, banca sau bancile rezultate ca urmare a fuziunii sau a divizarii sunt obligate sa obtina autorizatia Bancii Nationale a Romaniei.

    CAP. 6
    Organizarea si conducerea bancilor

    Art. 21
    Organizarea si conducerea bancilor se stabilesc prin actele constitutive ale bancilor, in conformitate cu legislatia comerciala si cu respectarea dispozitiilor prezentei legi.
    Art. 22
    In toate actele ei oficiale, banca trebuie sa se identifice in mod clar printr-un minim de date: firma sub care banca este inmatriculata in registrul comertului, capitalul social, adresa sediului principal, numarul si data inmatricularii in registrul comertului, numarul si data inmatricularii in registrul bancar.
    Art. 23
    Banca este angajata prin semnatura a cel putin doi conducatori, avand competentele stabilite prin actele constitutive proprii, sau a cel putin doua persoane imputernicite de catre acestia, in conformitate cu regulamentele proprii ale bancii si cu reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in acest sens.
    Art. 24
    Fiecare banca va avea un regulament propriu de functionare, aprobat de organele statutare, prin care va stabili cel putin:
    a) structura organizatorica a bancii;
    b) atributiile fiecarui compartiment al bancii si relatiile dintre acestea;
    c) atributiile sucursalelor si ale altor sedii secundare ale bancii;
    d) atributiile comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor si pasivelor, comitetului de credite; infiintarea acestor comitete este obligatorie in desfasurarea activitatii bancii;
    e) competentele si raspunderea conducatorilor bancii, directorilor executivi, sefilor sucursalelor si ai altor sedii secundare ale bancii si ale altor salariati care se angajeaza in operatiuni financiar-bancare in numele si contul bancii;
    f) sistemul de control intern al bancii.
    Art. 25
    Conducatorii bancii trebuie sa fie rezidenti in Romania, sa exercite exclusiv functia in care au fost numiti si cel putin unul dintre acestia sa fie cetatean roman. Ei trebuie sa fie licentiati, sa fi lucrat cel putin 5 ani in activitatea financiar-bancara si sa nu fi cauzat, prin activitatea lor, falimentul unei societati comerciale.
    Persoanele desemnate in calitate de conducatori ai bancii trebuie sa fie aprobate de Banca Nationala a Romaniei inainte de inceperea exercitarii functiei.
    Banca Nationala a Romaniei poate sa stabileasca si alte reguli si norme etice si profesionale pentru calitatea si activitatea personalului bancar.
    Art. 26
    In cazul in care consiliul de administratie al bancii deleaga o parte dintre competentele sale unui comitet de directie, potrivit legii, toti conducatorii bancii vor face parte din acesta.
    In acest caz, presedintele consiliului de administratie conduce si comitetul de directie.
    Art. 27
    Administratorii bancii pot fi numai persoane fizice, in numar de cel mult 11. Termenul mandatului lor nu poate fi mai mare de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
    In afara de conditiile prevazute de legislatia in vigoare referitoare la administratori, o persoana nu poate fi aleasa in consiliul de administratie al unei banci, iar daca a fost aleasa, decade din mandatul sau, daca:
    a) este salariat al bancii in cauza, cu exceptia conducatorilor acesteia;
    b) este salariat, administrator sau cenzor la o alta banca. Fac exceptie salariatii si administratorii unei banci, in cazul in care sunt alesi administratori la o filiala a bancii;
    c) in ultimii 5 ani i s-a retras aprobarea de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit art. 69, sau a fost inlocuita, potrivit art. 70, ca urmare a unei masuri de remediere luate de banca.
    Art. 28
    Pot fi cenzori ai unei banci numai persoanele fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat cu studii superioare, in conditiile legii, si au experienta de cel putin 5 ani in domeniul financiar-bancar, precum si societatile de expertiza contabila autorizate sa desfasoare aceasta activitate pe teritoriul Romaniei.
    Nu pot fi cenzori ai unei banci persoanele care, potrivit art. 70 din prezenta lege, au fost in ultimii 5 ani inlocuite ca urmare a unei masuri de remediere luate de o banca.

    CAP. 7
    Conflictul de interese

    Art. 29
    Administratorul notifica in scris bancii natura si intinderea interesului sau relatiei sale materiale, daca:
    a) este parte a unui contract cu banca;
    b) este administrator al unei persoane juridice care este parte a unui contract cu banca;
    c) are un interes material sau o relatie materiala cu o persoana care este parte intr-un contract cu banca, cu exceptia contractelor de depozit sau de pastrare de valori.
    Art. 30
    Obligatia prevazuta la art. 29 revine administratorului atunci cand a cunoscut sau trebuia sa cunoasca faptul ca a fost incheiat sau este in curs de a fi incheiat un astfel de contract.
    Art. 31
    Administratorul unei banci este obligat ca, ori de cate ori este necesar, dar nu mai putin de o data pe an, sa prezinte, in scris, consiliului de administratie al bancii o declaratie din care sa rezulte numele si adresa asociatilor sai si date referitoare la interesele materiale de natura financiara, comerciala, agricola, industriala sau de alta natura ale administratorului si ale familiei sale.
    Art. 32
    Un administrator care are un interes material sau o relatie materiala, in sensul art. 29, 31 si 33, nu va participa la dezbaterile asupra contractului si se va abtine de la vot asupra oricarei probleme legate de acest contract.
    In scopul realizarii cvorumului necesar luarii unei decizii asupra contractului in cauza, administratorul va fi considerat prezent.
    Art. 33
    Un interes este considerat material, in sensul prevederilor art. 29 si 31, daca se refera la averea, afacerea sau interesele familiei (sotului/sotiei, rudelor si afinilor pana la gradul al doilea inclusiv) persoanei care are interes.
    Art. 34
    Cand un administrator nu declara un conflict de interese, in conformitate cu prevederile prezentului capitol:
    a) banca, un actionar al acesteia sau Banca Nationala a Romaniei poate cere instantei judecatoresti anularea oricarui contract in care acesta are un interes material nedeclarat, potrivit celor prevazute in prezentul capitol;
    b) Banca Nationala a Romaniei, potrivit art. 70, poate cere bancii suspendarea administratorului pe o perioada care sa nu depaseasca un an sau inlocuirea acestuia.

    CAP. 8
    Secretul profesional

    Art. 35
    Banca va pastra confidentialitatea tuturor tranzactiilor si serviciilor pe care le ofera, inclusiv cu privire la identitatea titularilor conturilor.
    Art. 36
    Personalul unei banci, supus prevederilor prezentei legi, nu are dreptul de a folosi sau de a dezvalui, nici in timpul activitatii, nici dupa incetarea acesteia, fapte sau date care, devenite publice, ar dauna intereselor ori prestigiului unei banci sau vreunui client al acesteia.
    Prevederile de mai sus se aplica si persoanelor care obtin informatii de natura celor aratate, din rapoarte ori alte documente ale bancii.
    Art. 37
    Orice membru al consiliului de administratie al unei banci, precum si toate persoanele care participa la activitatea bancii sunt obligate sa pastreze secretul profesional. Informatii privind sumele depuse si operatiunile efectuate pe numele persoanelor fizice si juridice se vor transmite numai titularilor sau reprezentantilor lor legali, iar in cauzele penale in care s-a pus in miscare actiunea penala impotriva titularului, la cererea scrisa a procurorului sau a instantei judecatoresti. Personalul bancii nu poate uza, in folos personal, de informatiile bancare pe care le detine sau de care a luat cunostinta in orice mod.
    Prevederile alin. 1 se aplica si persoanelor care obtin, din activitatea de control si supraveghere sau din rapoarte ori documente ale bancii, informatii de natura celor aratate mai sus.

    CAP. 9
    Cerinte operationale

    Sectiunea 1
    Dispozitii generale
    Art. 38
    In activitatea lor, bancile se supun reglementarilor si ordinelor emise de Banca Nationala a Romaniei, date in aplicarea legislatiei privind politica monetara, de credit, valutara, de plati, de asigurare a prudentei bancare si de supraveghere bancara.
    Bancile isi organizeaza intreaga activitate in conformitate cu regulile unei practici bancare prudente si sanatoase si cu cerintele legii.
    Modificarile in situatia bancii sunt supuse aprobarii Bancii Nationale a Romaniei, in conditiile stabilite de aceasta prin reglementari. Inregistrarea in registrul comertului a mentiunilor privind respectivele modificari se va face numai dupa obtinerea acestei aprobari.
    In statutele lor, bancile nu vor putea stabili exceptii de la principiul potrivit caruia o actiune da dreptul la un singur vot.
    Actiunile emise de banci vor putea fi numai nominative.
    Art. 39
    In vederea functionarii, in termen de 30 de zile de la data obtinerii autorizatiei, fiecare banca este obligata sa deschida cont curent la Banca Nationala a Romaniei, conform reglementarilor emise de aceasta. Transferurile banesti operate prin inscrieri in contul curent deschis in evidentele Bancii Nationale a Romaniei sunt irevocabile si neconditionate.
    Bancile pot deschide la Banca Nationala a Romaniei si alte conturi, in conditiile stabilite de aceasta.

    Sectiunea a 2-a
    Cerinte de capital
    Art. 40
    Capitalul social al unei banci trebuie varsat, integral si in forma baneasca, la momentul subscrierii.
    Capitalul social minim este stabilit de Banca Nationala a Romaniei.
    La constituire, aportul de capital va fi varsat intr-un cont, cu dobanda la vedere sau la termen, deschis la o banca, persoana juridica romana, sau la o sucursala a unei banci straine autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei. Contul de capital va fi blocat pana la inmatricularea bancii in registrul comertului.
    Bancile trebuie sa mentina in permanenta un nivel minim al capitalului social, in forma baneasca, in conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
    Sucursalele bancilor straine vor mentine in permanenta un capital de dotare, la nivelul prevazut prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, pentru capitalul social minim al bancilor, persoane juridice romane.
    Art. 41
    Bancile pot majora capitalul social, pe langa subscrierea de noi aporturi in forma baneasca, potrivit legislatiei in vigoare, si prin utilizarea urmatoarelor surse:
    a) primele de emisiune sau de aport si alte prime legate de capital, integral incasate, ramase dupa plata si acoperirea cheltuielilor neamortizate efectuate cu astfel de operatiuni, precum si rezervele constituite pe seama unor astfel de prime;
    b) dividendele din profitul net cuvenit actionarilor dupa plata impozitului pe dividende potrivit legii;
    c) rezervele din influentele de curs valutar aferente aprecierii disponibilitatilor in valuta reprezentand capital social in valuta;
    d) rezervele constituite din profitul net, existente in sold potrivit ultimului bilant contabil;
    e) diferentele favorabile din reevaluarea patrimoniului pot fi incluse in rezerve si utilizate pentru majorarea capitalului social.
    Art. 42
    Orice modificare a nivelului capitalului social al unei banci este supusa aprobarii Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 43
    Bancile repartizeaza 20% din profitul brut pentru constituirea unui fond de rezerva, pana cand fondul astfel constituit egaleaza capitalul social, apoi, maximum 10%, pana in momentul in care fondul a ajuns de doua ori mai mare decat capitalul social. Dupa atingerea acestui nivel, alocarea de sume pentru fondul de rezerva se face din profitul net.
    Bancile repartizeaza din profitul brut sumele destinate constituirii rezervei generale pentru riscul de credit, in limita a 2% din soldul creditelor acordate.

    Sectiunea a 3-a
    Cerinte prudentiale
    Art. 44
    La acordarea creditelor, bancile urmaresc ca solicitantii sa prezinte credibilitate pentru rambursarea acestora la scadenta. In acest scop bancile cer solicitantilor garantarea creditelor in conditiile stabilite prin normele lor de creditare.
    Art. 45
    Bancile trebuie sa respecte urmatoarele cerinte prudentiale atunci cand acestea sunt prevazute de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei:
    a) nivelul minim de solvabilitate, determinat ca raport intre nivelul fondurilor proprii si totalul activelor si elementelor in afara bilantului, ponderate in functie de gradul lor de risc;
    b) expunerea maxima fata de un singur debitor, exprimata procentual, ca raport intre valoarea totala a acesteia si nivelul fondurilor proprii ale bancii;
    c) expunerea maxima agregata, exprimata procentual, ca raport intre valoarea totala a expunerilor mari si nivelul fondurilor proprii;
    d) nivelul minim de lichiditate, determinat in functie de scadentele creantelor si angajamentelor bancii;
    e) clasificarea creditelor acordate si a dobanzilor neincasate aferente acestora si constituirea provizioanelor specifice de risc;
    f) pozitia valutara, exprimata procentual in functie de nivelul fondurilor proprii;
    g) administrarea resurselor si plasamentelor bancii;
    h) extinderea retelei de sucursale si alte sedii secundare ale bancii.
    Art. 46
    Bancile, persoane juridice romane, pot deschide pe teritoriul Romaniei sucursale si alte sedii secundare (agentii si altele asemenea) in conditiile prevazute de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
    Dispozitiile alin. 1 se aplica in mod corespunzator si in cazul sucursalelor bancilor straine.
    Bancile, persoane juridice romane, pot deschide reprezentante si sucursale sau pot infiinta filiale in strainatate, numai cu aprobarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei, conform reglementarilor emise de aceasta.
    Art. 47
    O banca nu poate efectua repartizari din profit pentru dividende, daca, in urma acestei repartizari, banca inregistreaza un nivel de solvabilitate sub cel minim prevazut de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 48
    Valoarea totala a investitiilor pe termen lung ale unei banci, in valorile mobiliare emise de o societate comerciala care nu este angajata in una sau mai multe din activitatile financiare prevazute la art. 8, nu poate depasi:
    a) 20% din capitalul social al societatii comerciale respective; si
    b) 10% din fondurile proprii ale bancii.
    Valoarea totala a investitiilor pe termen lung ale bancii, in valorile mobiliare emise de asemenea societati comerciale, nu poate depasi 50% din fondurile proprii ale bancii.
    Art. 49
    Valoarea totala a investitiilor unei banci in valori mobiliare, efectuate in nume si cont propriu, nu poate depasi nivelul de 100% din fondurile sale proprii, cu exceptia celor in titluri de stat.
    Art. 50
    Imprumuturile acordate persoanelor aflate in relatii speciale cu banca sau personalului acesteia, inclusiv familiilor acestora, pot fi permise numai in conditiile stabilite de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.

    Sectiunea a 4-a
    Actionari semnificativi
    Art. 51
    Orice persoana, care intentioneaza sa achizitioneze o participatie de cel putin 5% din capitalul social al bancii, trebuie sa obtina aprobarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei, in conformitate cu reglementarile emise de aceasta.
    Art. 52
    Orice actionar semnificativ, care intentioneaza sa-si majoreze participatia sa, astfel incat proportia capitalului social detinut sa atinga sau sa depaseasca niveluri reprezentand multipli de 5%, trebuie sa obtina aprobarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.

    Sectiunea a 5-a
    Tranzactii interzise
    Art. 53
    Bancile nu pot desfasura urmatoarele operatiuni:
    a) angajarea in tranzactii cu bunuri mobile si imobile. Se excepteaza tranzactiile cu astfel de bunuri necesare desfasurarii activitatii si pentru folosinta salariatilor, precum si tranzactiile cu bunuri mobile si imobile dobandite ca urmare a executarii creantelor bancii.
    Bunurile mobile si imobile, dobandite ca urmare a executarii silite a creantelor, altele decat cele necesare desfasurarii activitatii si pentru folosinta salariatilor, se vand de catre banca in termen de un an de la data dobandirii lor. Pentru bunurile imobile, termenul poate fi prelungit cu aprobarea Bancii Nationale a Romaniei;
    b) achizitionarea propriilor actiuni sau gajarea lor in contul datoriilor bancii. Se excepteaza rascumpararea actiunilor proprii in vederea reducerii capitalului social, care face obiectul unei aprobari prealabile a Bancii Nationale a Romaniei;
    c) acordarea de imprumuturi sau furnizarea altor servicii clientilor, conditionata de vanzarea sau cumpararea actiunilor bancii;
    d) acordarea de credite garantate cu actiunile emise de banca;
    e) primirea de depozite, titluri sau alte valori, cand banca se afla in incetare de plati;
    f) angajarea in acceptarea de depozite, daca majoritatea depozitelor provine de la angajatii bancii. Se excepteaza operatiunile fondurilor de plasament si alte operatiuni financiare bazate pe principiul mutualitatii.

    Sectiunea a 6-a
    Documente contractuale, registre si evidente
    Art. 54
    Fiecare banca intocmeste si pastreaza, la sediul sau principal, documente si evidente, in limba romana, cuprinzand:
    a) contractul de societate si statutul, precum si toate actele aditionale prin care acestea au fost modificate;
    b) un registru al actionarilor sai, potrivit legii;
    c) minutele si hotararile adunarii generale a actionarilor;
    d) minutele sedintelor si hotararile consiliului de administratie;
    e) registrele si inregistrarile contabile care evidentiaza clar si corect situatia activitatii sale, explicarea tranzactiilor si situatiei sale financiare, astfel incat sa permita Bancii Nationale a Romaniei sa determine daca banca s-a conformat prevederilor prezentei legi;
    f) reglementarile proprii referitoare la desfasurarea activitatii, precum si toate amendamentele acestora;
    g) alte inregistrari care sunt cerute potrivit prezentei legi ori prevederilor reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
    Documentele prevazute la lit. a) si f) se transmit la Banca Nationala a Romaniei, iar documentele reprezentand evidentierea zilnica a inregistrarilor pentru fiecare client al bancii, caracteristicile tranzactiilor sale cu acel client ori in contul acestuia si soldul datorat clientului sau de catre acesta se pastreaza la sediul principal al bancii sau la sediile secundare.
    Art. 55
    Fiecare banca intocmeste si pastreaza la sediul principal sau la sediile sale secundare un exemplar al documentatiei de credit adecvate si orice informatii privitoare la relatiile sale de afaceri cu clientii si cu alte persoane pe care Banca Nationala a Romaniei le poate prevedea prin reglementari si care se pun la dispozitie personalului autorizat al Bancii Nationale a Romaniei, la cererea acestuia.
    Art. 56
    Toate operatiunile de credit si garantie ale bancilor trebuie consemnate in documente contractuale din care sa rezulte clar toti termenii si toate conditiile respectivelor tranzactii. Aceste documente trebuie pastrate de banci si puse la dispozitie personalului autorizat al Bancii Nationale a Romaniei, la cererea acestuia.
    Contractele de credit bancar, precum si garantiile reale si personale, constituite in scopul garantarii creditului bancar, constituie titluri executorii.
    De la data investirii cu formula executorie a contractului de credit, dobanzile se vor calcula in continuare si se vor evidentia de catre banca, in afara bilantului contabil, impreuna cu creditele respective.

    Sectiunea a 7-a
    Conturi, situatii financiare si controlul acestora
    Art. 57
    Bancile trebuie sa tina permanent evidenta contabila, in concordanta cu prevederile legii contabilitatii si ale reglementarilor specifice date in aplicarea acesteia, si sa intocmeasca situatii financiare adecvate, pentru a reflecta in mod corespunzator operatiunile si conditia lor financiara. Evidenta contabila si situatiile financiare ale unei banci trebuie sa reflecte, de asemenea, operatiunile si situatia financiara a filialelor, sucursalelor si a celorlalte sedii secundare, pe baza individuala si, dupa caz, pe baza consolidata.
    Art. 58
    Banca Nationala a Romaniei stabileste reguli privind tinerea contabilitatii si a bilantului contabil, care trebuie aprobate in prealabil de catre Ministerul Finantelor.
    Bancile sunt obligate sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei situatiile lor financiare constand in elemente ale bilantului contabil, precum si alte date cerute de Banca Nationala a Romaniei, la termenele si in forma stabilite prin reglementari.
    Art. 59
    Bilantul contabil al bancilor nu va fi acceptat ca avand valabilitatea legala de catre autoritatile in drept, fara sa fi fost verificate si semnate de cenzorii bancii.
    Art. 60
    Prevederile art. 58 si 59 se aplica si sucursalelor bancilor straine, atributiile cenzorilor fiind indeplinite de experti contabili, de contabili autorizati cu studii superioare sau de societati de expertiza contabila, autorizate sa desfasoare aceasta activitate pe teritoriul Romaniei.
    Sucursalele bancilor straine intocmesc bilant contabil, care va cuprinde atat activitatea lor, cat si a sediilor secundare subordonate acestora.
    Art. 61
    Fiecare banca va numi un auditor independent. Nu poate fi numit auditor al unei banci decat o societate de expertiza contabila, autorizata in conditiile legii sa desfasoare aceasta activitate in Romania.
    Auditorul independent:
    a) va acorda asistenta bancii in tinerea evidentei contabile, in conformitate cu legislatia contabila din Romania si cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei;
    b) va intocmi un raport anual impreuna cu opinia sa, din care sa rezulte daca situatiile financiare prezinta o imagine fidela a conditiei bancii;
    c) va analiza practicile si procedurile controlului intern si ale cenzorilor si, daca considera ca acestea nu sunt corespunzatoare, va face recomandari bancii pentru remedierea acestora;
    d) va informa Banca Nationala a Romaniei cu privire la orice act fraudulos al unui administrator sau angajat, care ar putea avea drept consecinta o pierdere de importanta semnificativa pentru banca.
    Art. 62
    Fiecare banca publica bilantul contabil, dupa aprobarea lui de catre adunarea generala a actionarilor, impreuna cu opinia auditorului independent asupra acestuia, in forma si la termenele stabilite de Banca Nationala a Romaniei si de Ministerul Finantelor.

    CAP. 10
    Transferul de fonduri

    Art. 63
    Transferul de fonduri este organizat ca parte a activitatii bancare, in scopul finalizarii decontarii si prevenirii riscurilor de neplata. Fiecare banca poarta raspunderea pentru legalitatea si disciplina transferului de fonduri intre sediile sale.
    Autorizarea sistemelor de transfer de fonduri si a persoanelor juridice care fac transfer interbancar de fonduri se face de catre Banca Nationala a Romaniei.
    Mijloacele de plata scripturale si circuitele de transfer de fonduri se aproba, in prealabil, pentru fiecare banca, de catre Banca Nationala a Romaniei, in interesul protejarii consumatorului de astfel de servicii si incurajarii unor plati, fara numerar, eficiente.
    Art. 64
    In vederea intaririi disciplinei platilor fara numerar si a reducerii costului activitatii bancare, Banca Nationala a Romaniei poate autoriza, la cerere, o persoana juridica sa functioneze in calitate de casa de compensatii interbancare.
    Nici un aranjament colectiv de efectuare a compensarilor reciproce si decontarilor interbancare nu poate functiona pe teritoriul Romaniei fara autorizarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 65
    In afara decontarilor, persoanele juridice prevazute la art. 64 pot primi, la cerere, autorizatia Bancii Nationale a Romaniei de a efectua si alte servicii de administrare de fonduri pe termen de maximum o zi lucratoare, precum si orice alte servicii care ar putea contribui la indeplinirea scopului prevazut in actele lor constitutive si in normele lor de lucru.

    CAP. 11
    Supravegherea prudentiala a bancilor

    Art. 66
    Banca Nationala a Romaniei supravegheaza activitatea bancilor, persoane juridice romane, si a sucursalelor bancilor straine, pe baza raportarilor de prudenta bancara facute potrivit prezentei legi si reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei date in aplicarea acesteia, precum si prin inspectii:
    - la sediul bancilor, al sucursalelor si al altor sedii secundare din tara si din strainatate;
    - la sediul sucursalelor bancilor straine si al sediilor secundare subordonate acestora.
    Art. 67
    Inspectiile la sediul bancii se efectueaza de catre personalul Bancii Nationale a Romaniei, imputernicit in acest sens, sau de catre auditori independenti numiti de Banca Nationala a Romaniei.
    In cazul sucursalelor si filialelor bancilor straine, echipele de inspectie pot include si reprezentanti ai autoritatii de supraveghere din tara de origine a bancii straine.
    Pentru supravegherea bancilor romane care functioneaza in strainatate, Banca Nationala a Romaniei coopereaza cu autoritatile de supraveghere bancara ale statelor respective.
    Informatiile referitoare la bancile straine care desfasoara activitati in Romania pot fi furnizate autoritatilor de supraveghere bancara din tara de origine, numai in conditii de reciprocitate.
    Art. 68
    Bancile sunt obligate sa permita personalului Bancii Nationale a Romaniei si auditorilor independenti, numiti potrivit prevederilor art. 67, care efectueaza inspectia, sa le examineze evidentele, conturile si operatiunile si sa furnizeze toate documentele si informatiile legate de administrarea, controlul intern si operatiunile bancii, astfel cum vor fi solicitate de catre acestia.

    CAP. 12
    Masuri de remediere si sanctiuni

    Art. 69
    In situatia in care Banca Nationala a Romaniei constata ca o banca si/sau oricare dintre administratorii, directorii executivi sau cenzorii acesteia se fac vinovati de:
    a) incalcarea unei prevederi a prezentei legi ori a reglementarilor sau ordinelor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi;
    b) incalcarea oricarei conditii sau restrictii prevazute in autorizatia emisa bancii;
    c) efectuarea de operatiuni fictive si fara acoperire reala;
    d) neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea de date eronate privind indicatorii de prudenta bancara ori alti indicatori prevazuti in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei;
    e) nerespectarea masurilor stabilite prin actele de control sau in urma acestora;
    f) periclitarea credibilitatii si viabilitatii bancii prin administrarea necorespunzatoare a fondurilor ce i-au fost incredintate,
    Banca Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
    a) avertisment scris dat bancii;
    b) limitarea operatiunilor bancii;
    c) amenda aplicabila bancii, intre 0,1 si 1% din capitalul social, sau administratorilor, directorilor executivi sau cenzorilor, intre 1-6 salarii medii/banca din luna precedenta, la data constatarii faptei. Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat;
    d) retragerea aprobarii date conducatorilor bancii;
    e) retragerea autorizatiei bancii.
    Art. 70
    Banca Nationala a Romaniei, in urma constatarilor, poate lua urmatoarele masuri:
    a) incheierea unui acord scris cu consiliul de administratie al bancii, care sa cuprinda un program de masuri de remediere;
    b) obligarea bancii aflate in culpa sa ia masuri de remediere a consecintelor faptelor constatate;
    c) instituirea masurilor de supraveghere speciala si de administrare, potrivit dispozitiilor cuprinse in cap. XIII.
    Art. 71
    Constatarea faptelor descrise in prezentul capitol, care constituie incalcari ale disciplinei bancare, se face de catre personalul Bancii Nationale a Romaniei, imputernicit in acest sens de persoanele mentionate la alin. 2.
    Actele de aplicare a masurilor si sanctiunilor prevazute in prezentul capitol se emit de catre guvernator sau viceguvernatori, in cazurile prevazute in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei emise in acest sens.
    Art. 72.
    Aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 69 se prescrie in termen de 2 ani de la data savarsirii faptei.
    Aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea materiala, civila, administrativa sau penala, dupa caz.
    Art. 73
    Exercitiul dreptului de vot al actionarilor semnificativi, care nu au obtinut aprobarea Bancii Nationale a Romaniei, conform sectiunii a 4-a din cap. IX, este suspendat.
    Banca Nationala a Romaniei dispune actionarilor semnificativi, prevazuti la alin. 1, sa-si vanda, in termen de 3 luni, actiunile detinute peste participatia aprobata de Banca Nationala a Romaniei. Dupa expirarea acestui termen, daca actiunile nu au fost vandute, Banca Nationala a Romaniei dispune bancii anularea actiunilor respective, emiterea unor noi actiuni purtand acelasi numar si vanzarea acestora, urmand ca pretul incasat din vanzare sa fie consemnat la dispozitia dobanditorului initial, dupa retinerea cheltuielilor ocazionate de vanzare.
    Art. 74
    Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda savarsirea de catre persoanele fizice a faptelor prevazute la sectiunea a 3-a din cap. I.

    CAP. 13
    Masuri de instituire a supravegherii speciale si de administrare speciala a bancilor

    Art. 75
    Banca Nationala a Romaniei, in calitate de autoritate de supraveghere prudentiala bancara, poate hotari masuri de instituire a supravegherii speciale si de administrare speciala a bancilor.

    Sectiunea 1
    Masuri de instituire a supravegherii speciale a bancilor
    Art. 76
    Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate hotari masuri de instituire a supravegherii speciale a bancilor, pentru incalcarea legii sau a reglementarilor prudentiale emise de Banca Nationala a Romaniei, constatata in urma efectuarii actiunilor de supraveghere si/sau analizei raportarilor bancilor, precum si in cazul constatarii unei situatii financiare precare. Supravegherea speciala se asigura printr-o comisie instituita in acest scop, formata din 5-7 specialisti din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, dintre care unul va indeplini functia de presedinte si unul, pe cea de vicepresedinte.
    Art. 77
    Atributiile acestei comisii se stabilesc de consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei si se refera, in principal, la:
    a) urmarirea modului in care conducerea bancii actioneaza pentru stabilirea si aplicarea masurilor necesare remedierii deficientelor inscrise in actul de control intocmit de organele de inspectie ale Bancii Nationale a Romaniei;
    b) avizarea actelor de decizie ale organelor statutare ale bancii, referitoare la situatia financiara si la incadrarea in reglementarile prudentiale, precum si obligarea la suspendarea sau desfiintarea unor asemenea acte;
    c) modificarea reglementarilor proprii ale bancii;
    d) limitarea si/sau suspendarea unor activitati si operatiuni bancare pe o anumita perioada;
    e) orice alte masuri care se considera necesare pentru remedierea situatiei bancii.
    Comisia de supraveghere speciala nu se substituie conducerii bancii.
    In perioada exercitarii supravegherii speciale, adunarea generala a actionarilor, consiliul de administratie si conducatorii bancii nu pot hotari masuri contrare celor dispuse de comisia de supraveghere speciala.
    Membrii comisiei de supraveghere speciala au acces la toate documentele si registrele bancii, fiind obligati sa pastreze secretul privind operatiunile bancare.
    Art. 78
    Comisia de supraveghere speciala prezinta rapoarte periodice consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei asupra situatiei bancii.
    In functie de concluziile rezultate din aceste rapoarte, consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei hotaraste asupra incetarii sau continuarii supravegherii speciale, fara a depasi insa o perioada mai mare de 120 de zile de la instituirea masurii de supraveghere speciala.
    In cazul in care in activitatea bancii se constata in continuare deficiente grave, consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate hotari, de la caz la caz, trecerea la masuri de administrare speciala a acesteia.

    Sectiunea a 2-a
    Masuri de administrare speciala a bancilor
    Art. 79
    Masurile de administrare speciala a bancii se pot dispune in situatia in care Banca Nationala a Romaniei constata sau este sesizata cu privire la urmatoarele situatii:
    a) masurile de supraveghere speciala nu au dat rezultate intr-o perioada de pana la 120 de zile;
    b) exista date certe care conduc la concluzia ca banca va deveni insolvabila in urmatoarele 90 de zile.
    Valoarea activului si pasivului bancii se calculeaza in conformitate cu procedurile de evaluare prevazute in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei.
    Pentru determinarea valorii activului si pasivului unei banci la o data ulterioara, se vor lua in considerare si veniturile si cheltuielile anticipate ale acesteia pana la data respectiva.
    Art. 80
    Activitatea de administrare speciala este efectuata de un administrator special, stabilit de consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei. Administratorul special poate fi si o persoana juridica specializata, constituita conform legii.
    Art. 81
    Administratorul special preia integral atributiile consiliului de administratie al bancii supuse regimului de administrare speciala.
    Pe perioada aplicarii administrarii speciale se suspenda dreptul de vot in privinta numirii si revocarii administratorilor si dreptul la dividende al actionarilor, activitatea consiliului de administratie si a cenzorilor, precum si dreptul la remuneratie al administratorilor si cenzorilor.
    Administratorul special instiinteaza, de indata, compartimentele din cadrul bancii, precum si sediile secundare ale acesteia cu privire la luarea unor astfel de masuri.
    Administratorul special administreaza banca stabilind conditiile optime pentru conservarea activelor si incasarea creantelor in interesul deponentilor si al altor creditori.
    Un anunt privind instituirea administrarii speciale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si in mai multe ziare de circulatie nationala.
    Art. 82
    In termen de 45 de zile de la numire, administratorul special prezinta un raport scris consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei cu privire la starea financiara a bancii si posibilitatea redresarii situatiei acesteia din punct de vedere al sigurantei financiare si anexeaza documente referitoare la evaluarea activelor si pasivelor bancii, situatia recuperarii activelor, costul mentinerii activelor si situatia lichidarii debitelor.
    In termen de 15 zile de la primirea raportului administratorului special, consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei decide asupra prelungirii activitatii administratorului special, pe o perioada limitata, sau retrage autorizatia si sesizeaza instanta competenta pentru declansarea procedurii de lichidare a bancii.
    Administratorul special, a carui activitate a fost prelungita, prezinta periodic evaluarea situatiei financiare a bancii.
    Daca consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei constata, pe baza informarilor administratorului special, ca banca s-a redresat din punct de vedere financiar si se incadreaza in parametrii de supraveghere prudentiala stabiliti prin lege si prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, masurile de administrare speciala vor inceta si banca isi va relua activitatea sub controlul organelor sale statutare.

    CAP. 14
    Cai de contestare

    Art. 83
    Actele emise in aplicarea prezentei legi pot fi contestate in termen de 15 zile de la comunicarea acestora la consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, care se pronunta prin hotarare in termen de 30 de zile de la data sesizarii.
    Hotararea consiliului de administratie poate fi atacata la Curtea Suprema de Justitie, in termen de 15 zile de la comunicare.

    CAP. 15
    Dispozitii tranzitorii

    Art. 84
    Bancile si sucursalele bancilor straine, autorizate la momentul intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt considerate ca detin o autorizatie emisa potrivit prevederilor prezentei legi.
    Art. 85
    Cererile de autorizare nesolutionate la data intrarii in vigoare a prezentei legi si care nu sunt conforme cu prevederile acesteia pot fi retrase si prezentate din nou de titularii cererilor, in conformitate cu prevederile acestei legi.
    Art. 86
    Pentru bancile, persoane juridice romane, si sucursalele bancilor straine, ale caror organizare, administrare, situatie financiara si operatiuni nu sunt conforme cu cerintele prezentei legi sau cu reglementarile date in aplicarea acesteia, Banca Nationala a Romaniei stabileste, prin reglementari sau ordine, perioada in care acestea trebuie sa se incadreze in prevederile prezentei legi.

    CAP. 16
    Dispozitii finale

    Art. 87
    Toate autorizatiile emise si cele in vigoare se evidentiaza de catre Banca Nationala a Romaniei in registrul bancar, care este accesibil permanent publicului.
    Art. 88
    Bancile pot sa organizeze o asociatie profesionala, care sa le reprezinte interesele colective fata de autoritatile publice, sa studieze probleme de interes comun, sa promoveze cooperarea, sa informeze membrii asociatiei si publicul si sa organizeze serviciile de interes comun. Asociatia profesionala a bancilor colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei.
    Separat sau in cadrul asociatiilor profesionale, bancile vor putea sa-si organizeze un corp propriu de executori, a carui activitate va fi strict legata de punerea in executare a titlurilor executorii apartinand bancilor.
    Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
    Art. 89
    Prin hotarare a Guvernului si cu avizul Bancii Nationale a Romaniei, se poate aproba desfasurarea, de catre banci, a unor activitati de finantare pentru stimularea intreprinderilor mici si mijlocii, pentru restructurarea, modernizarea si privatizarea societatilor comerciale, precum si pentru sustinerea si stimularea exporturilor, dezvoltarea infrastructurii si a altor utilitati de interes public.
    Sumele necesare desfasurarii activitatii de finantare, prevazute la alin. 1, pot fi asigurate din fondurile publice si de catre bancile respective prin acorduri de imprumut cu institutii financiare romane sau straine, precum si din mobilizarea unor resurse de pe piata interna sau internationala de capital, putand fi garantate de statul roman, prin Ministerul Finantelor.
    Bancile care desfasoara activitati de finantare in conformitate cu prevederile alineatelor precedente sunt scutite, corespunzator activitatilor respective, de plata impozitului pe profit, precum si de distribuirea si de plata dividendelor si a impozitului pe dividende, sumele respective fiind destinate majorarii fondului lor de rezerva.
    Art. 90
    Institutiile, altele decat bancile, abilitate prin lege sa desfasoare activitati bancare, se supun autorizarii, supravegherii prudentiale si reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
    Potrivit prevederilor alineatului precedent, se vor adapta in mod corespunzator legislatia referitoare la Casa de Economii si Consemnatiuni si legislatia referitoare la cooperatia de credit.
    Art. 91
    Toate reglementarile si ordinele emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prezentei legi se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 92
    Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Legea se completeaza cu dispozitiile legislatiei aplicabile societatilor comerciale, in masura in care acestea nu contravin prevederilor prezentei legi.
    Art. 93
    Banca Nationala a Romaniei va elabora reglementari si ordine in aplicarea prezentei legi, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
    Art. 94
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, Legea nr. 36/1997 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea si completarea reglementarilor referitoare la majorarea capitalului social al societatilor bancare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 1 aprilie 1997, precum si orice alte dispozitii contrare.
    Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent reglementarile actuale ale Bancii Nationale a Romaniei, care, pana la adoptarea noilor reglementari, raman in vigoare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 19 februarie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                   p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                           ANDREI IOAN CHILIMAN

                         p. PRESEDINTELE SENATUI
                             CRISTIAN DUMITRESCU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 58/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 58 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 58/1998
Norma 15 2004
privind principiile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit
Norma 16 2004
privind tehnicile echivalente pentru garantarea autenticitatii semnaturii
Norma 11 2004
privind modificarile in situatia bancilor, institutiilor emitente de moneda electronica, altele decat bancile, a caselor de economii pentru domeniul locativ si a sucursalelor institutiilor de credit straine
Legea 443 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancara
Norma 10 2004
privind autorizarea bancilor, institutiilor emitente de moneda electronica, altele decat bancile, a caselor de economii pentru domeniul locativ si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit straine
Legea 278 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit
Legea 116 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare
Ordonanţa 6 2004
privind transferurile transfrontaliere
Norma 14 2003
privind investitiile permise institutiilor emitente de moneda electronica
Legea 485 2003
pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
Legea 414 2002
privind impozitul pe profit
Legea 357 2002
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 137/2001 pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
Legea 246 2002
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1999 pentru modificarea Legii bancare nr. 58/1998
OUG 137 2001
pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
Circulara 2 2001
privind reflectarea unor operatiuni in contabilitate si intocmirea unor situatii financiar-contabile de catre banci
Norma 4 2000
privind autorizarea societatilor pe actiuni rezultate in urma schimbarii formei juridice a organizatiilor cooperatiei de credit care au optat pentru functionarea ca banca in conditiile Legii bancare nr. 58/1998
OUG 56 2000
pentru completarea art. 41 din Legea bancara nr. 58/1998
OUG 114 1999
pentru suspendarea aplicarii dispozitiilor art. 59 din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit
OUG 24 1999
pentru modificarea Legii bancare nr. 58/1998
Ordonanţa 23 1999
privind constituirea fondurilor de garantare
Norma 2 1999
privind autorizarea bancilor
Norma 3 1999
privind modificarile in situatia bancilor
Legea 58 1998
privind activitatea bancara
Decretul 86 1998
pentru promulgarea Legii bancare
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu