E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica Ordonanţa 78 2001
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 7 din actul Ordonanţa 65 2001
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 6 din actul Ordonanţa 24 2001
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 7 din actul Ordonanţa 24 2001
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 13 din actul Legea 332 2001
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 abrogă articolul 14 din actul Legea 332 2001
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica OUG 297 2000
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 22 din actul Legea 199 2000
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 abrogă articolul 68 din actul Legea 69 2000
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 43 din actul Legea 32 2000
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 abrogă articolul 2 din actul OUG 127 1999
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica Legea 133 1999
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 6 din actul OUG 24 1998
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 89 din actul Legea 58 1998
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 10 din actul Ordonanţa 27 1996
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 abrogă articolul 2 din actul Hotărârea 335 1995
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 abrogă articolul 4 din actul Hotărârea 335 1995
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 abrogă Ordonanţa 70 1994
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 in legatura cu articolul 8 din actul Legea 32 1994
Articolul 36 din actul Legea 414 2002 modifica articolul 14 din actul Legea 84 1992
A fost modificat de:
Articolul 11 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Ordin 1163 2004
Articolul 11 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Decizia 4 2004
Articolul 2 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Ordin 987 2004
Articolul 2 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Decizia 3 2004
Articolul 1 din actul Legea 414 2002 in legatura cu articolul 1 din actul Ordin 576 2004
Articolul 1 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Decizia 2 2004
Articolul 20 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Ordin 264 2004
Legea 414 2002 abrogat de articolul 298 din actul Legea 571 2003
Legea 414 2002 in legatura cu Legea 571 2003
Articolul 34 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Ordin 1581 2003
Legea 414 2002 in legatura cu Decizia 9 2003
Legea 414 2002 in legatura cu Decizia 9 2003
Articolul 9 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Decizia 8 2003
Articolul 2 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 232 2003
Articolul 9 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 232 2003
Articolul 10 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 232 2003
Articolul 16 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 232 2003
Articolul 1 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Articolul 2 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Articolul 9 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Articolul 10 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Articolul 13 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Articolul 16 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Articolul 33 din actul Legea 414 2002 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 36 2003
Legea 414 2002 in legatura cu Ordin 53 2003
Articolul 9 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Hotărârea 1569 2002
Legea 414 2002 in legatura cu Hotărârea 859 2002
Articolul 34 din actul Legea 414 2002 in legatura cu Hotărârea 830 2002
Legea 414 2002 promulgat de Decretul 572 2002
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 414 din 26 iunie 2002

privind impozitul pe profit

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 456 din 27 iunie 2002


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, in conditiile prezentei legi, si denumite in continuare contribuabili:
    a) persoanele juridice romane, pentru profitul impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
    b) persoanele juridice straine care desfasoara activitati printr-un sediu permanent in Romania, pentru profitul impozabil aferent acelui sediu permanent;
    c) persoanele juridice sau fizice nerezidente care desfasoara activitati in Romania ca beneficiari ori parteneri impreuna cu o persoana juridica romana intr-o asociere sau o alta entitate ce nu da nastere unei persoane juridice, pentru profitul realizat in Romania;
    d) persoanele juridice romane si persoanele fizice rezidente, pentru veniturile realizate atat in Romania, cat si in strainatate din asocieri care nu dau nastere unei persoane juridice. In acest caz impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica;
    e) persoanele juridice straine care obtin veniturile prevazute la art. 16, pentru profitul impozabil aferent acestor venituri.
    (2) Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit:
    a) trezoreria statului;
    b) institutiile publice, pentru fondurile publice constituite, inclusiv pentru veniturile extrabugetare si disponibilitatile realizate si utilizate, potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, daca legea nu prevede altfel;
    c) organizatiile de nevazatori, de invalizi si ale persoanelor cu handicap, pentru profiturile realizate de unitatile economice fara personalitate juridica ale acestora, protejate potrivit legii speciale de organizare si functionare privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap;
    d) fundatiile romane constituite ca urmare a unor legate;
    e) cooperativele care functioneaza ca unitati protejate ale persoanelor cu handicap, special organizate, potrivit legii de organizare si functionare privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap;
    f) cultele religioase, pentru veniturile obtinute din producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare activitatii de cult, potrivit Legii nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, si pentru veniturile obtinute din chirii, cu conditia utilizarii sumelor respective pentru intretinerea si functionarea unitatilor de cult, pentru lucrarile de construire, de reparatie si de consolidare a lacasurilor de cult si a cladirilor ecleziastice, pentru invatamant si pentru actiuni specifice cultelor religioase, inclusiv veniturile din despagubiri sub forma baneasca, obtinute ca urmare a masurilor reparatorii prevazute de legile privind reconstituirea dreptului de proprietate;
    g) institutiile de invatamant particular acreditate, precum si cele autorizate, pentru veniturile utilizate, potrivit Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior;
    h) asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, potrivit Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile obtinute din activitatile economice care sunt sau vor fi utilizate pentru imbunatatirea confortului si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune.
    (3) Persoanele juridice romane fara scop patrimonial sunt exceptate de la plata impozitului pe profit pentru urmatoarele categorii de venituri:
    a) cotizatiile membrilor;
    b) contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
    c) taxele de inregistrare, stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
    d) donatiile si sumele sau bunurile primite prin sponsorizare;
    e) dobanzile si dividendele obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din asemenea venituri;
    f) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
    g) resursele obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
    h) veniturile din actiuni intamplatoare realizate de organizatii sindicale/patronale, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului de organizare si functionare;
    i) veniturile exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea persoanelor juridice fara scop patrimonial, altele decat cele care sunt sau au fost folosite in activitatea economica.
    (4) Persoanele juridice fara scop patrimonial, pentru veniturile realizate din activitati economice pana la nivelul echivalentului in lei de 10.000 euro, realizate intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale neimpozabile prevazute la alin. (3), sunt exceptate de la plata impozitului pe profit.
    (5) Persoanele juridice romane fara scop patrimonial care nu se incadreaza in conditiile referitoare la nivelul veniturilor prevazute la alin. (4), pentru profitul obtinut din activitati economice, platesc impozit pe profit, calculat potrivit art. 2 alin. (1).
    Art. 2
    (1) Cota de impozit pe profit este de 25%, cu exceptiile prevazute de prezenta lege.
    (2) In cazul Bancii Nationale a Romaniei cota de impozit pe profit este de 80% si se aplica asupra veniturilor ramase dupa scaderea cheltuielilor deductibile si a fondului de rezerva, potrivit legii.
    (3) Contribuabilii care obtin venituri din activitatile desfasurate pe baza de licenta in zona libera platesc o cota de impozit pe profit de 5% pentru profitul impozabil care corespunde acestor venituri, pana la data de 31 decembrie 2004.
    (4) Contribuabilii care au incasat printr-un cont bancar din Romania venituri in valuta din exportul bunurilor si/sau al prestarilor de servicii, realizate din activitatea proprie, direct sau prin contract de comision, platesc o cota de impozit pe profit de 6% pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri in volumul total al veniturilor. Suma aferenta reducerii cotei de impozit pe profit de la 25% se repartizeaza la sfarsitul anului ca sursa proprie de finantare, in limita profitului ramas dupa inregistrarea cheltuielii cu impozitul pe profit. Prestarile de servicii pentru care se aplica cota de impozit redusa sunt cele pentru care beneficiarul prestarii este in strainatate.
    (5) Incepand cu data de 1 ianuarie 2003 cota de impozit pe profit este de 12,5% pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii veniturilor incasate din export in volumul total al veniturilor. Incepand cu data de 1 ianuarie 2004 cota de impozit pe profit este de 25% .
    (6) Stimularea exporturilor se va face printr-un sistem de sprijin cu finantare prin bugetele anuale, iar mecanismul de acordare va fi aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 3
    (1) Contribuabililor care beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 2 alin. (3) - (5) nu li se aplica dispozitiile art. 11 alin. (5). Contribuabilii isi exprima optiunea pentru una dintre cele doua facilitati la inceputul anului fiscal.
    (2) In cazul contribuabililor care isi desfasoara activitatea in zonele libere, pentru veniturile realizate din export se aplica cota cea mai favorabila prevazuta la art. 2 alin. (3) si (4).
    (3) Contribuabilii care beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 2 alin. (3) - (5) si la art. 11 alin. (5) nu mai beneficiaza de facilitatile de natura impozitului pe profit, prevazute in alte acte normative.
    (4) Contribuabilii prevazuti la art. 35 alin. (3) - (5) nu intra sub incidenta prevederilor alin. (3).
    Art. 4
    (1) Anul fiscal al fiecarui contribuabil este anul calendaristic.
    (2) Cand un contribuabil se infiinteaza sau inceteaza sa existe in cursul unui an fiscal, perioada impozabila este perioada din anul fiscal pentru care contribuabilul a existat.
    Art. 5
    (1) Cu exceptia dispozitiilor alin. (2), in cazul asocierii sau al altor forme de organizare fara personalitate juridica, fiecare partener, asociat sau beneficiar se impoziteaza in limita care i se cuvine din profit.
    (2) In cazul asociatiunilor in participatiune sau al asocierilor similare, veniturile si cheltuielile sunt alocate acestora in limita cotelor de participatiune detinute de fiecare asociat. Orice plati suplimentare prevazute in contractul de asociere, inclusiv contributiile suplimentare, nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil.
    Art. 6
    In cazul contribuabililor care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, a cluburilor de noapte, a discotecilor si a cazinourilor, impozitul pe profit datorat potrivit prezentei legi, aferent acestor activitati, nu poate fi mai mic de 5% din veniturile realizate din aceste activitati. In situatia in care impozitul pe profit este mai mic de 5% din veniturile acestor activitati, contribuabilul este obligat la plata unui impozit de 5% aplicat asupra acestor venituri realizate.

    CAP. 2
    Determinarea profitului impozabil

    Art. 7
    (1) Profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile nedeductibile.
    (2) In cazul bunurilor mobile si imobile produse de catre contribuabili si valorificate in baza unui contract de vanzare cu plata in rate, contribuabilii pot opta pentru inregistrarea valorii ratelor la venituri impozabile, la termenele scadente prevazute in contract. Cheltuielile corespunzatoare sunt deductibile la aceleasi termene scadente prevazute in contractele incheiate intre parti, proportional cu valoarea ratei inregistrate in valoarea totala a contractului. Optiunea se exercita in momentul livrarii bunurilor si nu se poate reveni asupra ei.
    Art. 8
    In intelesul prezentei legi, sunt considerate neimpozabile urmatoarele venituri:
    a) dividendele primite de catre o persoana juridica romana de la o alta persoana juridica romana;
    b) diferentele favorabile de valoare ale titlurilor de participare inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, a beneficiilor sau a primelor de emisiune ori prin compensarea unor creante la societatea la care se detin participatiile;
    c) veniturile rezultate din anularea datoriilor care au fost considerate cheltuieli nedeductibile, precum si din anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere sau a veniturilor realizate din recuperarea unor cheltuieli nedeductibile;
    d) alte venituri neimpozabile, prevazute expres in acte normative speciale.
    Art. 9
    (1) La calculul profitului impozabil cheltuielile sunt deductibile numai daca sunt aferente veniturilor impozabile.
    (2) Metodele contabile stabilite prin reglementari legale in vigoare, inclusiv metoda LIFO, sunt recunoscute la calculul profitului impozabil. Metoda de evaluare aplicata trebuie sa fie aceeasi pe tot parcursul exercitiului financiar.
    (3) La calculul profitului impozabil sunt deductibile numai urmatoarele sume utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor si a provizioanelor:
    a) rezerva, in limita a 5% din profitul contabil, pana ce acesta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris si varsat, conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
    b) in cazul bancilor si cooperativelor de credit autorizate, provizioanele obligatorii constituite potrivit normelor Bancii Nationale a Romaniei. Acelasi regim se aplica si fondurilor de garantare;
    c) rezervele tehnice calculate de catre societatile de asigurare si reasigurare, constituite potrivit prevederilor Legii nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile ulterioare. Pentru contractele de asigurare cedate in reasigurare, rezervele tehnice se diminueaza prin inregistrarea la venituri, astfel incat nivelul acestora sa acopere partea de risc care ramane in sarcina asiguratorului, dupa deducerea reasigurarii. Sunt nedeductibile sumele utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor pentru contractele cedate in reasigurare.
    (4) Orice alte rezerve constituite in baza unor acte normative speciale nu sunt cheltuieli deductibile. Exceptie fac rezervele legale constituite de Banca Nationala a Romaniei, bancile, fondurile de garantare si cooperativele de credit.
    (5) Schimbarea destinatiei rezervelor si a fondurilor care au fost deductibile din profitul impozabil, potrivit prevederilor legale, prin distribuirea catre actionari, sub orice forma, cu ocazia lichidarii, divizarii, fuziunii, dizolvarii societatii sau a retragerii unui actionar/asociat, va atrage impunerea sumelor respective cu impozit pe profit si impozit pe dividende, conform prevederilor legale in vigoare. Fac exceptie sumele transferate in cazul dizolvarii fara lichidare, daca succesorul de drept al contribuabilului mentine sistemul de impunere conform prezentei legi.
    (6) Sunt deductibile la calculul profitului impozabil:
    a) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, efectuate potrivit legii, in limita de 5% aplicata asupra diferentei dintre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor, inclusiv accizele, mai putin cheltuiala cu impozitul pe profit si cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul;
    b) perisabilitatile, in limitele prevazute in normele aprobate prin hotarare a Guvernului, care se vor elabora in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
    (7) Potrivit prezentei legi, cheltuielile nedeductibile sunt:
    a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat, inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele pe profit sau venit platite in strainatate;
    b) amenzile, confiscarile, majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere datorate catre autoritatile romane, potrivit prevederilor legale, altele decat cele prevazute in contractele comerciale. Amenzile, penalitatile sau majorarile datorate catre autoritati straine ori in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente in Romania si/sau autoritati straine sunt cheltuieli nedeductibile, cu exceptia majorarilor, al caror regim este reglementat prin conventiile de evitare a dublei impuneri;
    c) suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor, pentru deplasari in tara si in strainatate, care depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
    d) sumele utilizate pentru constituirea provizioanelor peste limitele stabilite prin hotarare a Guvernului;
    e) suma cheltuielilor sociale care depasesc limitele considerate deductibile, conform legii anuale a bugetului de stat;
    f) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor cheltuieli;
    g) cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor acordate salariatilor sub forma unor avantaje in natura, daca valoarea acestora nu a fost impozitata prin retinere la sursa;
    h) orice cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau a asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului la valoarea de piata;
    i) cheltuielile de cercetare-dezvoltare, de conducere si de administrare inregistrate de un sediu permanent care apartine unei persoane fizice sau juridice straine, care nu s-au efectuat in Romania, care depasesc 10% din salariile impozabile ale salariatilor sediului permanent din Romania;
    j) cheltuielile inregistrate in contabilitate care nu au la baza un document justificativ, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii;
    k) cheltuielile inregistrate de societatile agricole constituite in baza Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, pentru dreptul de folosinta al terenului agricol adus de membrii asociati peste cota de distributie din productia realizata din folosinta acestuia, prevazuta in contractul de societate sau asociere;
    l) cheltuielile inregistrate in contabilitate, determinate de diferentele nefavorabile de valoare ale titlurilor de participare, ale titlurilor imobilizate ale activitatii de portofoliu, cu exceptia celor determinate de vanzarea acestora;
    m) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile;
    n) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, daca nu sunt acordate in limita dispozitiilor legii anuale a bugetului de stat;
    o) cheltuielile privind contributiile platite la fondurile speciale peste limitele stabilite sau care nu sunt reglementate de actele normative, inclusiv contributiile la fonduri de pensii, altele decat cele obligatorii;
    p) cheltuielile cu primele de asigurare platite de angajator in numele angajatului. Sunt exceptate cheltuielile cu primele de asigurare pentru accidente de munca, boli profesionale si risc profesional;
    q) cheltuielile de protocol care depasesc limita de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor si al cheltuielilor, inclusiv accizele, mai putin cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol inregistrate in cursul anului;
    r) alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la persoana fizica, daca legea nu prevede altfel;
    s) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, prestari de servicii sau asistenta, in situatia in care nu sunt incheiate contracte in forma scrisa si pentru care beneficiarii nu pot justifica prestarea acestora pentru activitatea autorizata;
    t) cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele corporale si necorporale ale contribuabilului, precum si cele care nu sunt aferente obiectului de activitate pentru care este autorizat, cu exceptia celor care privesc bunurile reprezentand garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care contribuabilul este autorizat.
    Art. 10
    (1) Cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic decat unu.
    (2) In cazul in care gradul de indatorare a capitalului este peste unu, inclusiv, cheltuielile cu dobanzile sunt deductibile pana la nivelul sumei veniturilor din dobanzi plus 10% din celelalte venituri ale contribuabilului. Cheltuielile cu dobanzile ramase nedeductibile se reporteaza in perioada urmatoare, in aceleasi conditii, pana la deductibilitatea integrala a acestora.
    (3) In cazul in care cheltuielile din diferentele de curs valutar ale contribuabilului depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda, in sensul alin. (1) si (2), deductibilitatea acestei diferente fiind supusa limitarilor prevazute in aceste alineate.
    (4) Dobanzile si pierderile din diferente de curs valutar in legatura cu imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, mentionate in instructiunile prevazute la art. 34, si cele care sunt garantate de stat nu intra sub incidenta prevederilor prezentului articol.
    (5) In cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati decat institutiile de credit autorizate, dobanda deductibila este limitata la:
    a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei;
    b) nivelul ratei dobanzii EURIBOR plus doua puncte procentuale, pentru imprumuturile in euro;
    c) nivelul ratei dobanzii LIBOR plus doua puncte procentuale, pentru imprumuturile in alte devize.
    (6) Limita prevazuta la alin. (5) se aplica pentru fiecare imprumut, inainte de aplicarea prevederilor alin. (1) si (2).
    (7) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica bancilor, persoane juridice romane, si sucursalelor bancilor straine care isi desfasoara activitatea in Romania, precum si institutiilor de credit.
    Art. 11
    (1) Cheltuielile privind amortizarea activelor corporale si necorporale sunt deductibile in limita prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru echipamentele tehnologice, respectiv masini, utilaje si instalatii de lucru, computere si echipamente periferice ale acestora, puse in functiune dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi, se poate utiliza regimul de amortizare accelerata fara aprobarea organului fiscal teritorial. Acelasi regim de amortizare se poate utiliza si pentru brevetele de inventie, de la data aplicarii acestora de catre contribuabil.
    (2) Cheltuielile cu exploatarea zacamintelor naturale, de natura decopertarilor, explorarilor, forarilor, dezvoltarilor, care nu se finalizeaza in obiective economice ce pot fi exploatate, se recupereaza in urmatorii 5 ani, in rate egale, din veniturile realizate din exploatare.
    (3) Contribuabilii autorizati sa desfasoare activitate in domeniul exploatarii zacamintelor naturale sunt obligati sa inregistreze in evidenta contabila si sa deduca la calculul profitului impozabil provizioane pentru refacerea terenurilor afectate si pentru redarea acestora in circuitul economic, silvic sau agricol, in limita unei cote de pana la 1% din diferenta anuala dintre veniturile si cheltuielile din exploatare, inregistrate potrivit reglementarilor contabile, pe toata durata de functionare a exploatarii zacamintelor naturale.
    (4) Pentru titularii de acorduri petroliere care desfasoara operatiuni petroliere in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa mai mare de 100 m, cota provizionului constituit pentru dezafectarea sondelor, demobilizarea instalatiilor, a dependintelor si a anexelor, precum si pentru reabilitarea mediului este de 10% din profitul anual de exploatare, pe toata durata de functionare a exploatarii petroliere.
    (5) Contribuabilii care investesc in mijloace fixe si/sau in brevete de inventie amortizabile, potrivit legii, destinate activitatilor pentru care acestia sunt autorizati, si care nu au optat pentru regimul de amortizare accelerata pot deduce cheltuieli suplimentare de amortizare reprezentand 20% din valoarea de intrare a acestora. Valoarea ramasa de recuperat pe durata de viata utila se determina dupa scaderea din valoarea de intrare a sumei egale cu deducerea de 20% .
    (6) Deducerea suplimentara de amortizare se acorda la data punerii in functiune a mijlocului fix, conform prevederilor Legii nr. 15/1994. Sunt exceptate de la aceasta prevedere achizitiile de animale si plantatii, pentru care deducerea se acorda astfel:
    a) pentru animale, la data achizitiei;
    b) pentru plantatii, la data receptiei finale de infiintare a plantatiei.
    (7) Intra sub incidenta alin. (1) sau (5), dupa caz, si mijloacele fixe achizitionate in baza unui contract de leasing financiar cu clauza definitiva de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului la expirarea contractului de leasing financiar.
    (8) Contribuabilii care beneficiaza de facilitatile prevazute la alin. (1) si (5) au obligatia sa pastreze in patrimoniu aceste mijloace fixe cel putin o perioada egala cu jumatate din durata lor normala de functionare.
    (9) Persoanele juridice care au beneficiat pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi de facilitatea fiscala prevazuta la art. 21^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, aprobata si modificata prin Legea nr. 415/2001, sunt obligati sa pastreze in patrimoniu investitiile realizate cel putin o perioada egala cu jumatate din durata normala de functionare a acestora.
    (10) In cazul in care nu sunt respectate prevederile alin. (8) si (9), impozitul pe profit se recalculeaza, inclusiv pentru perioada in care s-a aplicat deducerea, si se vor calcula majorari si penalitati de intarziere, conform reglementarilor legale in vigoare.
    Art. 12
    In cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational locatorul/finantatorul are aceasta calitate. Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile. In cazul leasingului financiar utilizatorul deduce dobanda, iar in cazul leasingului operational utilizatorul deduce chiria.
    Art. 13
    (1) Pierderea anuala, stabilita prin declaratia de impozit pe profit, se recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale in vigoare din anul inregistrarii acestora.
    (2) Nu se recupereaza pierderea fiscala inregistrata de persoana juridica ce isi inceteaza existenta, in cazul in care are loc divizarea, dizolvarea, lichidarea sau fuziunea.
    (3) In cazul persoanelor juridice straine prevederile alin. (1) se aplica luandu-se in considerare numai activitatile economice, cotele de participare, profiturile si pierderile atribuite sediului permanent din Romania.
    (4) Contribuabilii care au fost obligati la plata unui impozit pe venit si care anterior au realizat pierdere fiscala intra sub incidenta prevederilor alin. (1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de prezenta lege. Aceasta pierdere se recupereaza de la data inregistrarii.
    Art. 14
    (1) In situatia lichidarii/dizolvarii unui contribuabil, pentru determinarea profitului impozabil se ia in calcul si profitul rezultat din lichidarea patrimoniului acestuia.
    (2) In cazul fuziunii sau al divizarii unui contribuabil care isi inceteaza existenta sumele rezultate din evaluarile generate de aceste operatiuni se vor reflecta in conturile de rezerve ale entitatilor rezultate, fara a fi utilizate la majorarea capitalului social. In caz contrar aceste sume se supun impozitarii cu cota prevazuta la art. 2 alin. (1).

    CAP. 3
    Impozitarea persoanelor juridice straine si a veniturilor din surse externe

    Art. 15
    Contribuabilii definiti la art. 1 alin. (1) lit. b) si c) datoreaza impozit pe profitul atribuibil sediului permanent din Romania. Cota de impozitare este cea stabilita la art. 2 alin. (1), (3) sau (4), dupa caz.
    Art. 16
    (1) Persoanele juridice straine care realizeaza urmatoarele venituri se impoziteaza pentru profitul corespunzator acestora, potrivit prevederilor prezentei legi, cu cota prevazuta la art. 2 alin. (1):
    a) veniturile obtinute din sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania, inclusiv inchirierea in scopul utilizarii unei asemenea proprietati, si castigul obtinut prin instrainarea unui drept asupra unei astfel de proprietati, inclusiv orice alte drepturi de proprietate atribuibile indirect, inclusiv prin instrainarea actiunilor si a altor drepturi similare intr-o societate ale carei active corporale sunt formate in principal - direct sau indirect - din proprietati imobiliare situate in Romania;
    b) veniturile obtinute ca urmare a exploatarii resurselor naturale localizate in Romania, inclusiv castigul obtinut din vanzarea unui drept aferent unor asemenea resurse naturale;
    c) veniturile obtinute din instrainarea unui drept de proprietate detinut la o persoana juridica romana.
    (2) Orice alt venit care nu este mentionat la alin. (1) este venit realizat pe teritoriul Romaniei daca este platit de un rezident roman sau este platit de ori prin intermediul unui sediu permanent in Romania.
    Art. 17
    (1) In sensul prezentei legi, sediu permanent inseamna locul prin intermediul caruia orice activitate a unei persoane fizice sau juridice straine este, in intregime sau in parte, condusa direct ori prin intermediul unui agent dependent. In cazul in care o asociere sau o alta entitate care nu are personalitate juridica desfasoara activitati printr-un sediu permanent in Romania, partile sau beneficiarii se considera ca desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent.
    (2) Sediul permanent include: un loc de conducere, o sucursala, un birou, un sediu secundar, o fabrica, un magazin, un atelier, o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale.
    (3) Un santier de constructii sau un loc unde au fost aduse echipamente pentru constructii, un proiect de montaj sau de instalare, activitatile de supraveghere, consultanta si furnizarea de servicii pentru acelasi proiect sau proiecte conexe devine sediu permanent daca are o durata mai mare de 6 luni.
    (4) Un sediu permanent nu include: folosirea de instalatii in scopul depozitarii, al expunerii de produse sau de marfuri; mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri in scopul depozitarii sau al expunerii; mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri numai in scopul prelucrarii de catre o alta persoana juridica; mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri pentru expunerea in cadrul unui targ comercial sau al unei expozitii si care pot fi si vandute la incheierea targului sau a expozitiei.
    (5) Sediul permanent nu include nici un loc fix de afaceri destinat cumpararii de produse, de marfuri sau colectarii de informatii, mentinerea unui loc fix de afaceri in scopul desfasurarii de activitati cu caracter pregatitor sau auxiliar, pentru orice combinare a activitatilor mentionate, cu conditia ca intreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezulta din aceasta combinare sa aiba un caracter pregatitor sau auxiliar.
    (6) Cand o persoana fizica sau juridica, alta decat un agent cu statut independent, actioneaza in numele unei intreprinderi si are si exercita imputernicirea de a incheia contracte in numele intreprinderii, aceasta intreprindere se considera ca are un sediu permanent in privinta oricaror activitati pe care persoana le exercita pentru intreprindere, in afara de cazul in care activitatile acestei persoane sunt limitate la cele mentionate la alin. (5).
    (7) O intreprindere nu se considera ca are un sediu permanent numai prin faptul ca aceasta isi exercita activitatea de afaceri printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu conditia ca aceasta persoana sa actioneze in cadrul activitatii ei obisnuite, inscrisa in documentele de constituire.
    (8) Prin agent dependent se intelege o persoana fizica, juridica sau alta entitate care isi desfasoara activitatea in Romania, in numele, pe contul si sub controlul unei persoane fizice sau juridice straine, in baza unui inscris intre acestia, si incheie contracte in numele acesteia, cu exceptia reprezentantelor autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei.
    (9) Reprezentantul legal al sediului permanent este obligat ca inainte de inceperea activitatii sa il inregistreze la organul fiscal teritorial in a carui raza urmeaza sa activeze.
    (10) Pentru reflectarea reala a profitului impozabil al sediului permanent se scad numai cheltuielile aferente realizarii veniturilor acestuia, avandu-se in vedere prevederile cap. II. La determinarea profitului impozabil al sediilor permanente vor fi avute in vedere urmatoarele reguli:
    a) relatia dintre o societate comerciala straina si sediul permanent al acesteia nu poate fi stabilita juridic prin conventii/contracte; in consecinta, operatiunile la care acestea participa nu genereaza profit, iar ca urmare a derularii acestor operatiuni sediul permanent nu inregistreaza pierdere;
    b) tot ceea ce nu reprezinta cheltuieli sau venituri la societatea comerciala straina nu poate fi cheltuiala sau venit al sediului permanent;
    c) circulatia bunurilor si a finantarilor intre acestea, precum si cedarea bunurilor mobile si imobile nu duc la realizarea de profituri sau pierderi.
    Art. 18
    (1) Persoana juridica romana are dreptul de a i se deduce din impozitul pe profit datorat in Romania o suma echivalenta cu impozitul pe venitul din sursa externa, platit direct sau prin retinere la sursa in strainatate, pe baza de documente confirmate de autoritatile straine, care atesta plata, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent datei platii. In acest caz valoarea ce va fi luata in considerare pentru determinarea profitului impozabil este cea bruta, inclusiv impozitul platit in afara.
    (2) Suma deducerii este la nivelul prevazut la art. 2 alin. (1), dar nu mai mult decat impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei impozitului pe profit, prevazuta in prezenta lege, asupra veniturilor pe fiecare sursa de venit externa, dupa ce s-au scazut cheltuielile deductibile aferente acestora.
    Art. 19
    Pierderile legate de veniturile din surse externe se deduc numai din aceste venituri, separat pe fiecare sursa de venit. Pierderile neacoperite se reporteaza si se recupereaza in anii urmatori, potrivit art. 13.

    CAP. 4
    Plata si controlul impozitului pe profit

    Art. 20
    (1) Plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator, cu exceptia Bancii Nationale a Romaniei, a bancilor romane si a sucursalelor din Romania ale bancilor, persoane juridice straine, care efectueaza plati lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozit. In acest scop profitul si impozitul pe profit se calculeaza si se evidentiaza trimestrial, cumulat de la inceputul anului sau lunar, in cazul bancilor.
    (2) Banca Nationala a Romaniei, bancile si sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine, au obligatia sa plateasca in contul impozitului pe profit, pentru luna decembrie a fiecarui an fiscal, o suma egala cu impozitul datorat pe luna noiembrie a aceluiasi an, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator, urmand ca regularizarea pe baza datelor din bilantul contabil sa se efectueze pana la termenul prevazut pentru depunerea situatiilor financiare.
    (3) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la alin. (2), au obligatia sa plateasca in contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator, o suma egala cu impozitul calculat si evidentiat pe trimestrul III, urmand ca regularizarea pe baza datelor din bilantul contabil sa se efectueze pana la termenul prevazut pentru depunerea situatiilor financiare.
    (4) Persoanele juridice care inceteaza sa existe au obligatia de a depune declaratia de impunere si de a plati impozitul pe profit cu 10 zile inainte de data inregistrarii incetarii existentei persoanei juridice la registrul comertului.
    (5) Persoanele juridice fara scop patrimonial calculeaza si platesc impozitul pe profit anual, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.
    (6) Contribuabilii care obtin venituri din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura platesc impozit pe profit anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator, pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri in volumul total al veniturilor.
    Art. 21
    (1) In cursul anului fiscal contribuabilii au obligatia de a depune declaratia de impunere pana la termenul de plata a impozitului inclusiv, urmand ca, dupa definitivarea impozitului pe profit pe baza datelor din bilantul contabil anual, sa depuna declaratia de impunere pentru anul fiscal expirat, pana la termenul prevazut pentru depunerea situatiilor financiare.
    (2) Contribuabilii sunt obligati sa depuna o data cu declaratia de impunere anuala si o declaratie privind platile sau angajamentele de plata catre persoanele fizice si/sau juridice straine, care sa cuprinda sumele, scopul platii si beneficiarul. Nu se cuprind in aceasta declaratie sumele angajate sau platite pentru operatiunile in exclusivitate de import de bunuri si transport international.
    (3) Contribuabilii sunt raspunzatori pentru calculul impozitelor declarate si pentru depunerea in termen a declaratiei de impunere.
    (4) Declaratia de impunere se semneaza de catre administrator sau de orice alta persoana autorizata, potrivit legii, sa il reprezinte pe contribuabil.
    Art. 22
    Fac exceptie de la prevederile art. 20 alin. (3) contribuabilii care au definitivat pana la data de 25 ianuarie inchiderea exercitiului financiar anterior. Acestia depun declaratia de impunere definitiva si platesc impozitul pe profit aferent anului fiscal incheiat, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator.
    Art. 23
    Plata impozitelor reglementate de prezenta lege se face in lei.
    Art. 24
    Pentru neplata la termen a impozitului pe profit se datoreaza majorari si penalitati de intarziere, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
    Art. 25
    Constatarea, controlul, urmarirea, incasarea si executarea silita a impozitelor reglementate de prezenta lege, precum si a penalitatilor, a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere se efectueaza, conform reglementarilor legale in vigoare, de catre organele fiscale ale Ministerului Finantelor Publice.
    Art. 26
    Un inspector fiscal sau un alt angajat al unei unitati fiscale, autorizat in acest sens, are dreptul de a intra in orice incinta de afaceri a contribuabilului sau in alte incinte deschise publicului, conform Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 64/1999, cu modificarile ulterioare, in scopul determinarii obligatiilor fiscale ale acestuia. Accesul este permis in cursul orelor normale de serviciu, iar in afara acestora, numai cu autorizarea scrisa a conducerii unitatii fiscale, justificata de necesitatea controlului.
    Art. 27
    (1) In vederea determinarii obligatiilor fiscale, potrivit prevederilor prezentei legi, organele fiscale au dreptul de a controla si de a recalcula adecvat profitul impozabil si impozitul de plata pentru:
    a) operatiunile care au ca scop evitarea sau diminuarea platii impozitelor;
    b) operatiunile efectuate in numele contribuabilului, dar in favoarea asociatilor, actionarilor sau persoanelor ce actioneaza in numele acestora;
    c) datoriile asumate de contribuabili in contul unor imprumuturi facute sau garantate de actionari, asociati ori de persoanele care actioneaza in numele acestora, in vederea reflectarii reale a operatiunii;
    d) distribuirea, impartirea, alocarea veniturilor, deducerile, creditele sau reducerile intre 2 sau mai multi contribuabili ori acele operatiuni controlate, direct sau indirect, de persoane care au interese comune, in scopul prevenirii evaziunii fiscale si pentru reflectarea reala a operatiunilor.
    (2) In cazul tranzactiilor dintre persoane asociate valoarea recunoscuta de autoritatea fiscala este valoarea de piata a tranzactiilor.
    (3) In mod particular, sunt persoane asociate:
    a) persoanele fizice, ascendentii, descendentii, colateralii, sotul sau sotia acestora si afinii pana la gradul al III-lea inclusiv;
    b) o entitate si orice alta persoana care detine inclusiv proprietati ale asociatilor acelei persoane, in mod direct sau indirect, 20% sau mai mult din valoarea ori din numarul actiunilor sau al drepturilor de vot din acea entitate sau controleaza in mod efectiv acea entitate;
    c) doua entitati, daca o terta persoana detine inclusiv proprietati ale asociatilor acelei persoane, direct sau indirect, 20% sau mai mult din valoarea sau din numarul actiunilor ori al drepturilor de vot din fiecare entitate sau controleaza in mod efectiv acele entitati.
    (4) La estimarea valorii de piata a tranzactiilor vor fi utilizate urmatoarele metode:
    a) metoda compararii preturilor, in care pretul de vanzare al contribuabilului se compara cu preturile practicate de alte entitati independente de acesta, atunci cand sunt vandute produse sau servicii comparabile;
    b) metoda cost-plus, in care pretul obisnuit al pietei trebuie determinat ca valoare a costurilor principale marite cu o rata de profit similara domeniului de activitate al contribuabilului;
    c) metoda pretului de revanzare, in care pretul pietei este determinat pe baza pretului de revanzare a produselor si serviciilor catre entitati independente, diminuat cu cheltuielile de comercializare si o rata de profit.
    (5) Dintre metodele prevazute la alin. (4) se va utiliza cea mai adecvata metoda, de la caz la caz.
    (6) Procedurile de aplicare a acestor metode se vor prezenta in instructiunile aprobate prin hotarare a Guvernului, conform prevederilor art. 34.
    Art. 28
    (1) Functionarii publici din cadrul unitatilor fiscale, inclusiv persoanele care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati sa pastreze secretul asupra informatiilor pe care le detin prin exercitarea atributiilor de serviciu, referitoare la un contribuabil.
    (2) Informatiile referitoare la un contribuabil pot fi transmise numai:
    a) autoritatilor cu atributii fiscale, in scopul realizarii unor obligatii ce decurg din aplicarea unei legi fiscale;
    b) autoritatii din domeniul muncii si protectiei sociale care face plati de asigurari sociale sau alte plati similare;
    c) autoritatilor fiscale ale altei tari, in baza unei conventii internationale ratificate sau aprobate de Parlament;
    d) autoritatilor judiciare competente, potrivit legii.
    (3) Persoana care primeste informatii fiscale, potrivit prevederilor alin. (2), este obligata sa pastreze secretul fiscal asupra informatiilor primite.
    (4) Informatia referitoare la un contribuabil poate fi transmisa si unei alte persoane, cu consimtamantul scris al contribuabilului.
    (5) Nerespectarea obligatiei de pastrare a secretului fiscal se pedepseste potrivit legii penale.
    Art. 29
    Contestatiile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor fiscale se solutioneaza conform prevederilor legale in materie.
    Art. 30
    (1) Cesionarea sau instrainarea sub orice alta forma a actiunilor ori a partilor sociale ale societatilor comerciale, precum si transferul patrimoniului unei entitati apartinand unei persoane nerezidente se pot face numai dupa achitarea la bugetul de stat a obligatiilor fiscale de natura impozitului pe profit si a impozitului pe dividende. Fac exceptie situatiile in care urmeaza sa se preia obligatiile fiscale restante ale contribuabilului, pe baza unui protocol incheiat cu organele administratiei de stat, document din care sa rezulte obligativitatea achitarii acestor datorii, precum si tranzactiile efectuate pe piata de capital.
    (2) Oficiul registrului comertului este obligat ca la operarea oricarei modificari de natura celei prevazute la alin. (1) sa solicite dovada eliberata de organele fiscale teritoriale, din care sa rezulte plata obligatiilor fiscale, sau protocolul incheiat cu organele administratiei de stat, in cazul in care se preiau aceste obligatii fiscale.
    (3) Nerespectarea prevederilor alin. (1) si (2) constituie infractiune pentru administratorul societatii sau reprezentantul legal, dupa caz, precum si pentru emitentul certificatului de mentiuni si se pedepseste potrivit legii penale.

    CAP. 5
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 31
    Metodologia de calcul si de reflectare in profit a operatiunilor legate de distribuirea activelor, in cazul lichidarilor partiale sau totale ale contribuabililor, precum si al reorganizarii acestora, va fi prezentata in instructiunile prevazute la art. 34.
    Art. 32
    Pierderea neta inregistrata in perioada de scutire poate fi recuperata din profiturile impozabile viitoare, conform prevederilor prezentei legi. Pierderea neta se calculeaza ca diferenta intre pierderile si profiturile impozabile inregistrate in perioada de scutire.
    Art. 33
    (1) Obligatiile fiscale reglementate prin prezenta lege sunt venituri ale bugetului de stat.
    (2) Ca exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul pe profit, majorarile si amenzile datorate de regiile autonome din subordinea consiliilor locale si a consiliilor judetene sunt venituri ale bugetelor locale respective.
    Art. 34
    (1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, instructiunile privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la impozitul pe profit.
    (2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Guvernul va aproba regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor economici si ale bancilor, cooperativelor de credit si fondurilor de garantare.
    (3) Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei legi se constituie Comisia centrala fiscala a impozitelor directe, coordonata de secretarul de stat care raspunde de activitatea veniturilor statului. Componenta comisiei si regulamentul de functionare se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
    (4) Ordinele, modelele de formulare si normele de completare a acestora, referitoare la impozitul pe profit, precum si deciziile comisiei prevazute la alin. (3) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 35
    (1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 iulie 2002.
    (2) Anul calendaristic 2002 va fi considerat compus din doua exercitii fiscale. Primul exercitiu fiscal cuprinde perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2002, in care se vor aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celelalte acte normative in vigoare, incidente. Al doilea exercitiu fiscal cuprinde perioada 1 iulie - 31 decembrie 2002, in care se vor aplica prevederile prezentei legi.
    (3) In cazul persoanelor juridice care au obtinut inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi certificatul permanent de investitor in zona defavorizata, se va aplica in continuare scutirea de la plata impozitului pe profit pe toata durata de existenta a zonei defavorizate.
    (4) Contribuabilii care au efectuat cheltuieli cu investitii inainte de data de 30 iunie 2002, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii", republicata, beneficiaza in continuare de reglementarile prevazute de aceasta.
    (5) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in zona libera, pe baza de licenta, si care pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi au realizat investitii in zona libera, in active corporale amortizabile utilizate in industria prelucratoare, in valoare de cel putin 1.000.000 dolari S.U.A., beneficiaza, pentru o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, de scutirea de la plata impozitului pe profit. Aceasta prevedere nu se mai aplica de la data la care intervin modificari in structura actionariatului contribuabilului. In cazul societatilor cotate se considera modificare a actionariatului, conform prevederilor prezentului articol, situatia in care in cursul unui an calendaristic mai mult de 25% din actionariat se modifica.
    Art. 36
    (1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
    a) prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, aprobata cu modificari prin Legea nr. 73/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
    b) prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 127/1999 privind instituirea unor masuri cu caracter fiscal pentru imbunatatirea realizarii si colectarii veniturilor statului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 455 din 20 septembrie 1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 576/2001;
    c) dispozitiile referitoare la impozitul pe profit prevazute la art. 14 din Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182 din 30 iulie 1992;
    d) prevederile art. 6 alin. (1) lit. c) referitoare la impozitul pe profit din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 20/1999, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
    e) prevederile art. 43 alin. (2) referitoare la impozitul pe profit din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
    f) prevederile art. 19 alin. (1) si (4) referitoare la impozitul pe profit din Ordonanta Guvernului nr. 78/2001 pentru modificarea Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 541 din 1 septembrie 2001 si aprobata cu modificari prin Legea nr. 120/2002;
    g) dispozitiile referitoare la impozitul pe profit prevazute la art. 89 alin. 3 din Legea bancara nr. 58/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
    h) prevederile art. 21^2 si 21^3 referitoare la impozitul pe profit din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000 si aprobata cu modificari prin Legea nr. 415/2000;
    i) reglementarile art. 6 si 7 referitoare la impozitul pe venit din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001;
    j) prevederile art. 7 lit. b) referitoare la impozitul pe profit din Ordonanta Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001;
    k) prevederile art. 10 referitoare la impozitul pe profit din Ordonanta Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii", aprobata cu modificari prin Legea nr. 96/1997, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 13 august 1997;
    l) prevederile art. 2 si 4 din Hotararea Guvernului nr. 335/1995 privind regimul constituirii, utilizarii si deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor economici si societatilor bancare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 29 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare;
    m) prevederile art. 68 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Prevederile art. 13 alin. 1 si ale art. 14 din Legea nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001, se abroga incepand cu data de 1 ianuarie 2005.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        p. PRESEDINTELE SENATUI,
                            DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                      PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 414/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 414 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 414/2002
Ordonanţa 65 2001
privind constituirea si functionarea parcurilor industriale
Ordonanţa 78 2001
pentru modificarea Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei
Ordonanţa 24 2001
privind impunerea microintreprinderilor
Legea 332 2001
privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie
OUG 297 2000
pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii
Legea 199 2000
privind utilizarea eficienta a energiei
Legea 69 2000
Legea educatiei fizice si sportului
Legea 32 2000
privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor
OUG 127 1999
privind instituirea unor masuri cu caracter fiscal si imbunatatirea realizarii si colectarii veniturilor statului
Legea 133 1999
privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii
OUG 24 1998
privind regimul zonelor defavorizate
Legea 58 1998
Legea bancara
Ordonanţa 27 1996
privind acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii"
Hotărârea 335 1995
privind regimul constituirii, utilizarii si deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor economici si societatilor bancare
Ordonanţa 70 1994
privind impozitul pe profit
Legea 32 1994
privind sponsorizarea
Legea 84 1992
privind regimul zonelor libere
Ordin 1163 2004
pentru aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 4/2004 privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit si accize
Decizia 4 2004
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit si accize
Ordin 987 2004
pentru aprobarea Deciziei nr. 3/2004 a Comisiei fiscale centrale privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, taxa pe valoarea adaugata si accize
Decizia 3 2004
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, taxa pe valoarea adaugata si accize
Ordin 576 2004
pentru aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 2 din 7 aprilie 2004 privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata
Decizia 2 2004
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata
Ordin 264 2004
privind modul de calcul al dobanzilor aferente sumelor reprezentand eventuale diferente intre impozitul pe profit la data de 25 ianuarie a anului urmator celui de impunere si impozitul pe profit datorat conform declaratiei de impunere intocmite pe baza situatiei financiare anuale
Legea 571 2003
privind Codul fiscal
Ordin 1581 2003
privind constituirea Comisiei centrale fiscale
Decizia 9 2003
pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unor prevederi legale privind impozitul pe profit, coroborate cu Reglementarile contabile armonizate cu directivele europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate
Decizia 9 2003
pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unor prevederi legale privind impozitul pe profit, coroborate cu Reglementarile contabile armonizate cu directivele europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate
Decizia 8 2003
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adaugata si impozitul pe venit
Legea 232 2003
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscala
Ordonanţa 36 2003
privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscala
Ordin 53 2003
pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie privind impozitul pe profit"
Hotărârea 1569 2002
pentru aprobarea Normelor privind limitele legale de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare
Hotărârea 859 2002
pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul al impozitului pe profit
Hotărârea 830 2002
privind regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor economici, ale bancilor, organizatiilor cooperatiste de credit si fondurilor de garantare
Decretul 572 2002
pentru promulgarea Legii privind impozitul pe profit
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu