LEGE
Nr. 133 din 20 iulie 1999
privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 349 din 23 iulie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza stimularea infiintarii si dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Prevederile cuprinse in prezentul act normativ se aplica si
intreprinzatorilor autorizati prin Decretul-lege nr. 54/1990, precum si
asociatiilor familiale.
Art. 2
In sensul prezentei legi, intreprinzatorul este o persoana fizica
autorizata sau o persoana juridica care, in mod individual sau in asociere cu
alte persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice, organizeaza o
societate comerciala, denumita in continuare intreprindere, in vederea
desfasurarii unor fapte si acte de comert conform prevederilor art. 3.
Art. 3
Prin intreprindere se intelege orice forma de organizare a unei activitati
economice, autonoma patrimonial si autorizata potrivit legilor in vigoare sa
faca acte si fapte de comert, in scopul obtinerii de profit prin realizarea de
bunuri materiale, respectiv prestari de servicii, din vanzarea acestora pe
piata, in conditii de concurenta.
Art. 4
(1) Intreprinderile mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea in
sfera productiei de bunuri materiale si servicii se definesc, in functie de
numarul mediu scriptic anual de personal, dupa cum urmeaza:
a) pana la 9 salariati - microintreprinderi;
b) intre 10 si 49 de salariati - intreprinderi mici;
c) intre 50 si 249 de salariati - intreprinderi mijlocii.
(2) Nu se incadreaza in prevederile prezentei legi societatile bancare,
societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a
fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare si
societatile cu activitate exclusiva de comert exterior.
(3) Nu beneficiaza de prevederile prezentei legi societatile comerciale
care au ca actionar sau asociat persoane juridice care indeplinesc cumulativ
urmatoarele doua conditii:
a) au peste 250 de angajati;
b) detin peste 25% din capitalul social.
(4) Beneficiaza de prevederile prezentei legi intreprinderile mici si
mijlocii care realizeaza o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pana la 8
milioane euro.
Art. 5
(1) Dovada numarului mediu scriptic anual se elibereaza de catre Camera de
munca, pe baza numarului mediu scriptic raportat in anul anterior, si este
valabila pentru intregul an in curs.
(2) In cazul intreprinderilor infiintate in anul in curs se va lua in
calcul perioada cuprinsa intre data infiintarii si data eliberarii respectivei
dovezi.
(3) Camera de munca va elibera dovada prevazuta la alin. (1) in maximum 5
zile lucratoare de la data solicitarii.
(4) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se elibereaza de catre
administratia financiara, in baza hotararii Guvernului.
Art. 6
Beneficiaza de prevederile prezentei legi numai intreprinderile mici si
mijlocii cu capital integral privat.
Art. 7
Termenii microintreprindere, intreprindere mica si mijlocie, precum si
termenul derivat intreprinderi mici si mijlocii vor fi utilizati, potrivit
prevederilor art. 4, in toate reglementarile, statisticile si alte documente
oficiale emise de catre autoritati sau alte institutii publice.
CAP. 2
Crearea unui cadru favorabil infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor
mici si mijlocii
Sectiunea 1
Proceduri administrative
Art. 8
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, autoritatile administratiei publice locale si camerele de comert si
industrie, in cadrul competentei lor, au obligatia sa elaboreze politici si sa
asigure masuri si actiuni menite sa contribuie la protectia intreprinzatorilor
in raporturile lor cu statul, in special prin simplificarea procedurilor
administrative impuse intreprinderilor si prin prevenirea cresterii
nejustificate a costurilor intreprinderilor, legate de conformarea acestora
fata de reglementarile in vigoare.
Art. 9
(1) Sub sanctiunea nulitatii absolute, se interzic orice masuri sau acte
care au ca scop sau ca efect discriminarea in defavoarea intreprinderilor mici
si mijlocii sau in defavoarea intreprinderilor nou-create, pe criterii de
vechime sau dimensiune.
(2) Pentru simplificarea formalitatilor administrative se introduce o
procedura unica de inregistrare a intreprinderilor mici si mijlocii, prin
completarea unui singur formular si prin depunerea acestuia la Camera de Comert
si Industrie - oficiul teritorial al registrului comertului care, dupa
inmatriculare sau transcrierea unor mentiuni modificatoare, va transmite, in
termen de 20 de zile, informatiile necesare institutiilor publice abilitate
pentru inregistrarea fiscala, inregistrarea in evidenta contribuabililor la
asigurarile sociale si la asigurarile de sanatate.
Art. 10
(1) Pentru a stimula infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si
mijlocii se introduce o procedura simplificata privind obtinerea avizelor,
autorizatiilor si licentelor de functionare, realizata prin camerele de comert
si industrie - birourile de asistenta pentru constituirea si dezvoltarea
societatilor comerciale. In acest caz, regimul tarifelor practicat va fi
similar cu cel existent la oficiile registrului comertului.
(2) Institutiile publice abilitate sa avizeze sau sa autorizeze
functionarea intreprinderilor mici si mijlocii sunt obligate sa colaboreze cu
camerele de comert si industrie pentru realizarea procedurilor prevazute de
lege.
Sectiunea a 2-a
Accesul la servicii publice si la active apartinand societatilor comerciale
si companiilor nationale la care statul este actionar majoritar, precum si
regiilor autonome
Art. 11
Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si
autoritatile locale sunt obligate sa acorde sprijin intreprinderilor mici si
mijlocii vizand facilitarea accesului lor la retele de transport si de
comunicatii, asigurarea furnizarii de energie, gaze, apa si alte utilitati
publice necesare activitatii acestora.
Art. 12
(1) Intreprinderile mici si mijlocii au acces la activele disponibile ale
societatilor comerciale si companiilor nationale cu capital majoritar de stat,
precum si ale regiilor autonome, in urmatoarele conditii:
a) activele disponibile utilizate de intreprinderile mici si mijlocii in
baza contractului de inchiriere, a contractului de locatie de gestiune sau a
contractului de asociere in participatiune, incheiate cu societatile comerciale
si companiile nationale cu capital majoritar de stat, precum si cu regiile
autonome, la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor fi vandute, la
solicitarea detinatorului, la pretul negociat, stabilit pe baza raportului de
evaluare dupa deducerea investitiilor efectuate in activ de catre chirias;
b) contractul de inchiriere sau contractul de locatie de gestiune se va
transforma, la solicitarea detinatorului, in contract de leasing, cu clauza
irevocabila de vanzare;
c) intreprinderile mici si mijlocii au drept de preemptiune la cumpararea
activelor disponibile ale societatilor comerciale si companiilor nationale cu
capital majoritar de stat, precum si ale regiilor autonome aflate in
vecinatatea imediata a activelor pe care le detin in proprietate;
d) intreprinderile mici si mijlocii au prioritate la cumpararea activelor
disponibile ale societatilor comerciale si companiilor nationale cu capital majoritar
de stat, precum si ale regiilor autonome. In situatia in care sunt mai multi
solicitanti, cumpararea se va face prin licitatie publica, pornindu-se de la
pretul stabilit prin raportul de evaluare. In aceasta situatie, prin grila de
punctaj se acorda unei intreprinderi mici si mijlocii un numar de puncte
echivalent cu 30% din numarul de puncte acordat pentru cel mai mare pret
oferit;
e) intreprinderile mici si mijlocii au acces prioritar la inchirierea,
concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale societatilor comerciale
si companiilor nationale cu capital majoritar de stat, precum si ale regiilor
autonome, in conditiile art. 13.
(2) Societatile comerciale si companiile nationale cu capital majoritar de
stat, precum si regiile autonome sunt obligate ca, in termen de 90 de zile de
la data depunerii cererilor de catre persoanele interesate, sa incheie
contracte de vanzare-cumparare prevazute la alin. (1) lit. a) - d) sau sa
asigure accesul prioritar la inchirierea, concesionarea sau leasingul activelor
disponibile, in conditiile alin. (1) lit. e).
(3) Vanzarea de active, in conditiile alin. (1), se poate face si cu plata
in rate esalonate pe termen de 3 - 5 ani, cu un avans de 5 - 20% .
(4) In situatia inchirierilor, limitele minime si maxime de chirie se
stabilesc de catre Fondul Proprietatii de Stat, Ministerul Industriei si
Comertului, consiliile judetene, municipale sau locale, in colaborare cu
patronatele intreprinderilor mici si mijlocii, pe baza de motivare economica a
partilor implicate si in scopul sprijinirii infiintarii si dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii.
Art. 13
(1) In intelesul prezentei legi, se considera active disponibile activele
care nu sunt utilizate. Societatile comerciale si companiile nationale cu
capital majoritar de stat, precum si regiile autonome sunt obligate sa
stabileasca si sa intocmeasca listele cuprinzand activele disponibile, in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi. Listele
vor fi transmise la birourile de asistenta pentru constituirea si dezvoltarea
societatilor comerciale, organizate in cadrul camerelor de comert si industrie
judetene si a municipiului Bucuresti. Listele vor fi actualizate lunar.
(2) Listele cuprinzand activele disponibile au caracter public si vor fi
afisate la sediile camerelor de comert si industrie judetene si a municipiului
Bucuresti. Birourile de asistenta pentru constituirea si dezvoltarea
societatilor comerciale, organizate in cadrul camerelor de comert si industrie,
vor anunta prin intermediul presei locul unde sunt afisate listele cuprinzand
activele disponibile.
Art. 14
(1) Fondul Proprietatii de Stat, ministerele sau autoritatile publice
locale dau mandat reprezentantilor lor in adunarile generale si in consiliile
de administratie ale societatilor comerciale, companiilor nationale la care
statul este actionar majoritar, precum si regiilor autonome sa determine
vanzarea activelor aflate in situatia prevazuta la art. 12 alin. (1).
(2) Fondul Proprietatii de Stat, ministerele sau autoritatile publice
locale urmaresc derularea transferului activelor potrivit art. 12 alin. (1).
Sectiunea a 3-a
Accesul prioritar la achizitiile publice de bunuri materiale, lucrari si
servicii
Art. 15
(1) Guvernul, ministerele si celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritatile publice locale trebuie sa
asigure cresterea ponderii intreprinderilor mici si mijlocii in valoarea
contractelor de achizitii publice de bunuri materiale, lucrari si servicii,
urmarind ca aceasta pondere sa atinga un nivel comparabil cu contributia
acestora la realizarea produsului intern brut.
(2) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de reduceri cu 50% pentru
criteriile legate de cifra de afaceri si garantiile cerute in achizitiile
publice de bunuri materiale, lucrari si servicii.
(3) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va elabora norme metodologice, in conditiile alin. (2), care sa
stimuleze accesul intreprinderilor mici si mijlocii la contracte de achizitii
publice de bunuri materiale, lucrari si servicii.
(4) Institutiile publice, societatile comerciale si companiile nationale cu
capital majoritar de stat, precum si regiile autonome au obligatia de a
organiza prima licitatie doar pentru intreprinderile mici si mijlocii, dupa cum
urmeaza:
a) cererile de oferta pentru procurari de materiale care nu depasesc
500.000.000 lei;
b) cererile de oferta pentru procurari de echipamente care nu depasesc
1.000.000.000 lei;
c) cererile de oferta pentru reparatii care nu depasesc 2.000.000.000 lei;
d) cererile de oferta pentru constructii care nu depasesc 3.000.000.000
lei.
(5) In situatia neadjudecarii licitatiei de catre intreprinderile mici si
mijlocii se va organiza o alta licitatie cu acces liber, conform
reglementarilor in vigoare.
Art. 16
(1) Guvernul sprijina activitatea de cercetare si inovare tehnologica
desfasurata de intreprinderile mici si mijlocii, prin:
a) includerea in programul national a unui capitol distinct referitor la
activitatea de cercetare-dezvoltare desfasurata de intreprinderile mici si
mijlocii;
b) asigurarea contractarii cu prioritate a tematicii solicitate de
intreprinderile mici si mijlocii, de catre institutele de cercetare stiintifica
si dezvoltare;
c) facilitarea accesului la informatii tehnologice de specialitate in
conditiile legii si infiintarea de incubatoare de afaceri, parcuri stiintifice
si alte forme asemanatoare;
d) obligativitatea punerii la dispozitie intreprinderilor mici si mijlocii
a rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare finantate de la buget, in
aceleasi conditii de care beneficiaza in prezent societatile comerciale si
companiile nationale cu capital majoritar de stat, precum si regiile autonome.
(2) Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale
si autoritatile locale vor acorda sprijin, pe baza de programe,
intreprinderilor mici si mijlocii, vizand incurajarea activitatilor care contribuie
la largirea pietelor intreprinderilor si, cu prioritate, la dezvoltarea
exporturilor prin sprijin financiar si asigurari de risc pentru operatiuni de
comert exterior, accesul la informatii privind pietele interne si externe,
pentru realizarea de actiuni promotionale, expozitii in tara si strainatate.
Sectiunea a 4-a
Servicii de informare, asistenta, consultanta, cercetare si inovare
tehnologica, acordate intreprinderilor mici si mijlocii
Art. 17
(1) In scopul desfasurarii si dezvoltarii activitatii lor, intreprinderile
mici si mijlocii beneficiaza de servicii de informare, asistenta, consultanta,
cercetare si inovare tehnologica in domeniile financiar-bancar, management si
marketing.
(2) Guvernul, autoritatile administratiei publice locale, camerele de
comert si industrie si organizatiile patronale ale intreprinderilor mici si
mijlocii sprijina functionarea unei retele nationale de centre de consultanta
si management al informatiilor pentru intreprinderile mici si mijlocii. In acest
scop se va constitui reteaua nationala de centre de consultanta, prin grija
Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, prin libera aderare
a centrelor de consultanta si management al informatiilor si a organizatiilor
neguvernamentale care activeaza in acelasi domeniu.
(3) Costurile pentru serviciile de informare, asistenta, consultanta,
cercetare si inovare tehnologica acordate intreprinderilor mici si mijlocii se
suporta partial din sumele prevazute anual in legea bugetului de stat, pe baza
de programe.
Art. 18
Guvernul sprijina activitatea de cercetare si inovare tehnologica
desfasurata de intreprinderile mici si mijlocii, prin transfer tehnologic
gratuit, catre intreprinderile mici si mijlocii producatoare de bunuri si
servicii, al rezultatelor cercetarii din Programul national de cercetare.
Sectiunea a 5-a
Pregatirea profesionala manageriala
Art. 19
(1) Guvernul si autoritatile publice locale asigura, prin sumele alocate de
la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum si prin programele
sustinute de organisme internationale sau alte surse, finantarea integrala sau
partiala a unor programe de pregatire profesionala destinate managerilor si
angajatilor intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Programele de pregatire vor fi realizate prin intermediul:
a) institutiilor de invatamant de stat si particular, autorizate si
acreditate potrivit legii;
b) organizatiilor si centrelor de asistenta si consultanta, care au drept
scop sprijinirea dezvoltarii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii;
c) programelor de formare finantate de organisme internationale.
(3) Intreprinderile mici si mijlocii, cu capacitate de formare profesionala
corespunzatoare la locul de munca in diverse meserii, vor putea elibera, in
conditiile legii, atestate de calificare profesionala.
CAP. 3
Programe de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii
Art. 20
(1) Guvernul va aproba anual programe de incurajare si de stimulare a
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii pe baza
programelor elaborate de Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici si
Mijlocii, cu consultarea camerelor de comert si industrie si a patronatelor
intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) La nivelul unitatilor administrativ-teritoriale programele de
dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii se aproba de catre autoritatile
administratiei publice locale, corespunzator atributiilor acestora, si se
finanteaza din bugetele proprii si din surse atrase.
Art. 21
(1) Anual, prin legea bugetului de stat se aloca fonduri pentru finantarea
programelor de dezvoltare si a masurilor de sprijinire a infiintarii de noi
intreprinderi si de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Sumele alocate pentru sprijinirea infiintarii de intreprinderi si
sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii vor fi evidentiate si
urmarite in mod distinct in bugetul de stat, in bugetele locale si in bugetele
fondurilor speciale, precum si in bugetele ordonatorilor de credite.
(3) Programele vor fi derulate de catre Agentia Nationala a
Intreprinderilor Mici si Mijlocii, prin intermediul organizatiilor sau
institutiilor de drept privat. Selectarea organizatiilor sau institutiilor de
drept privat se face prin licitatie. Intre castigatorul licitatiei si unitatea
specializata in problemele intreprinderilor mici si mijlocii din cadrul
Guvernului se incheie un contract de prestari de servicii, in baza caruia se va
trece la derularea programului respectiv.
(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a
programelor de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, serviciilor de
conducere a programelor si cele complementare acestora, de monitorizare,
evaluare si control, vor fi stabilite la aprobarea bugetului fiecarui program,
dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul
propriu-zis.
(5) Sumele alocate potrivit prezentului articol pot fi utilizate si pentru
acoperirea unor cheltuieli proprii de functionare ale ordonatorilor de credite,
numai in masura in care activitatile acestora, consacrate stimularii
intreprinderilor mici si mijlocii, si cheltuielile proprii aferente pot fi
evidentiate si urmarite distinct.
CAP. 4
Facilitatile economico-financiare, fiscale si bancare care se acorda
intreprinderilor mici si mijlocii cu capital integral privat
Art. 22
Intreprinderile mici si mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale
pentru masinile, instalatiile, echipamentele industriale, know-how, care se
importa in vederea dezvoltarii activitatilor proprii de productie si servicii
si se achita din fonduri proprii sau din credite obtinute de la banci romanesti
sau straine.
Art. 23
Cota-parte din profitul brut reinvestit de catre intreprinderile mici si
mijlocii nu se impoziteaza.
Art. 24
(1) Intreprinderile mici si mijlocii vor beneficia de reducerea impozitului
pe profit in proportie de 20%, in cazul in care creeaza noi locuri de munca,
daca se asigura cresterea numarului scriptic cu cel putin 10% fata de anul
financiar precedent.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in urmatoarele conditii:
a) reducerea impozitului pe profit se aplica in perioada in care forta de
munca nou-angajata ramane in intreprindere si nu se fac alte disponibilizari;
b) forta de munca nou-angajata sa fie de cel putin 10% din forta de munca
existenta in intreprindere in momentul angajarii.
Art. 25
Intreprinderile mici si mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale
pentru importul de materii prime necesare pentru fabricarea produselor de catre
acestea, in cazul in care aceste produse sunt la randul lor scutite de la plata
taxelor vamale de import. Lista cuprinzand produsele scutite se aproba anual
prin hotarare a Guvernului.
Art. 26
(1) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de reducerea cu 75% a
impozitului pe profitul obtinut din productia livrata la export.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica exporturilor de resurse primare sau
celor asimilate acestora.
Art. 27
In vederea simplificarii sistemului de impozitare pe veniturile persoanelor
fizice, ale asociatiilor familiale si ale intreprinderilor mici si mijlocii, se
va aplica sistemul forfetar de impozitare, stabilit in functie de cifra de
afaceri din anul precedent.
Art. 28
Prin hotarare a Guvernului se infiinteaza Fondul national de garantare a
creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii, care va avea filiale in
fiecare resedinta de judet.
Art. 29
Fondul national de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si
mijlocii se infiinteaza sub forma societatilor comerciale pe actiuni, in
conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
Art. 30
Capitalul social al Fondului national de garantare a creditelor pentru
intreprinderile mici si mijlocii se exprima in actiuni nominative, cu valoare
nominala de 1.000.000 lei.
Art. 31
Actiunile Fondului national de garantare a creditelor pentru
intreprinderile mici si mijlocii pot fi admise la cotarea unei burse de valori
sau pot fi negociate pe o alta piata organizata de valori mobiliare.
Art. 32
Fondul national de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si
mijlocii nu poate functiona decat dupa varsarea integrala a capitalului social
subscris.
Art. 33
Capitalul social al Fondului national de garantare a creditelor pentru
intreprinderile mici si mijlocii poate fi majorat prin emisiune de actiuni sau
de obligatiuni convertibile in actiuni.
Art. 34
(1) Capitalul social al Fondului national de garantare a creditelor pentru
intreprinderile mici si mijlocii, stabilit la infiintare, este de
50.000.000.000 lei, avand ca sursa de alocare bugetul de stat.
(2) Capitalul social de 50.000.000.000 lei va fi majorat, pe o perioada de
5 ani, cu 0,4% din veniturile bugetare.
Art. 35
Fondul national de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si
mijlocii are ca obiect de activitate exclusiv garantarea creditelor sau a altor
instrumente de finantare care pot fi obtinute de catre intreprinderile mici si
mijlocii de la bancile comerciale ori din alte surse.
CAP. 5
Coordonarea politicilor si a programelor de dezvoltare a intreprinderilor
mici si mijlocii
Art. 36
Guvernul asigura coordonarea politicilor si a masurilor de incurajare si de
stimulare a intreprinderilor mici si mijlocii, monitorizarea si evaluarea
acestora, prin Agentia Nationala a Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
Organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Intreprinderilor Mici si
Mijlocii se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 37
(1) Pana la data de 30 octombrie a fiecarui an Guvernul prezinta
Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului de
intreprinderi mici si mijlocii, modul in care corespund necesitatilor
intreprinderilor mici si mijlocii cadrul macroeconomic, cadrul legislativ si
cel institutional, politicile de incurajare si de stimulare adoptate si stadiul
aplicarii acestora, masurile adoptate si efectele constatate. Raportul anual
trebuie sa fie insotit de programele de dezvoltare a intreprinderilor mici si
mijlocii care urmeaza a fi intreprinse in anul calendaristic urmator, in
vederea aprobarii de catre Parlament a includerii fondurilor care se estimeaza
a fi prevazute in legea bugetului de stat pentru anul urmator.
(2) Raportul anual trebuie sa reflecteze rezultatele consultarilor si
conlucrarii cu organizatiile de intreprinzatori si cu celelalte structuri ale
mediului de afaceri si ale societatii civile interesate.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 38
(1) Refuzul nejustificat al eliberarii avizului, autorizatiei sau licentei
de functionare a intreprinderilor mici si mijlocii ori intarzierea in
eliberarea acestora de catre institutiile publice, abilitate conform art. 5, 9
si 10, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei
la 10.000.000 lei.
(2) Nerespectarea de catre societatile comerciale si companiile nationale
cu capital majoritar de stat, precum si de catre regiile autonome a
obligatiilor prevazute la art. 12 alin. (2) si la art. 15 alin. (4) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000
lei.
(3) Nerespectarea obligatiei prevazute la art. 13 constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(4) Sanctiunile se aplica individual persoanelor care au savarsit
contraventia, salariati ai societatilor comerciale si companiilor nationale cu
capital majoritar de stat, precum si ai regiilor autonome sau membri ai
consiliului de administratie al acestora.
(5) Veniturile realizate in baza contractelor de concesionare, inchiriere
sau asociere in participatiune pentru activele sau spatiile apartinand
societatilor comerciale sau companiilor nationale la care statul este actionar
majoritar, precum si regiilor autonome se impoziteaza cu 90% .
(6) Societatile comerciale si companiile nationale cu capital majoritar de
stat, precum si regiile autonome vor plati pentru spatiile, utilajele si
echipamentele tehnice neutilizate, care nu au fost oferite intreprinderilor
mici si mijlocii la vanzare sau in contract de leasing, o penalizare anuala de
1% din valoarea de inventar a acestora. Penalizarea se va face venit la bugetul
de stat sau la bugetul local.
(7) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoanele imputernicite ale Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si
Mijlocii.
(8) Regimul contraventiilor prevazute la alin. (1) - (3) se completeaza in
mod corespunzator cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, cu exceptia prevederilor art. 25 - 27.
(9) Guvernul va indexa periodic cuantumul amenzilor cu rata inflatiei.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii
Art. 39
(1) Finantarea programelor de dezvoltare a intreprinderilor mici si
mijlocii si contractarea activitatilor cuprinse in aceste programe, potrivit
prevederilor art. 20 si 21, se fac prin exceptarea de la prevederile art. 22,
38 si 79 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va aproba, pe baza propunerilor Ministerului Finantelor si ale
Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, norme metodologice
privind modalitatea de finantare a programelor si a masurilor de stimulare a
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, potrivit
prevederilor art. 20 si 21.
Art. 40
Programele de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, aprobate
potrivit prezentei legi, vor fi finantate de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, din fonduri provenite de la organisme internationale sau din
alte surse.
Art. 41
(1) Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie
1995, cu modificarile ulterioare, nu se aplica in situatiile prevazute la art.
15 si 16.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta
Guvernului nr. 25/1993 privind stimularea intreprinderilor mici si mijlocii,
aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994 si republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 24 octombrie 1994, cu modificarile
ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 17 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU QUINTUS