LEGE
Nr. 346 din 14 iulie 2004
privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 681 din 29 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza masuri destinate crearii cadrului favorabil
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
Art. 2
In sensul prezentei legi, prin intreprindere se intelege orice forma de
organizare a unei activitati economice, autonoma patrimonial si autorizata
potrivit legilor in vigoare sa faca acte si fapte de comert, in scopul
obtinerii de profit, in conditii de concurenta, respectiv: societati
comerciale, societati cooperative, persoane fizice care desfasoara activitati
economice in mod independent si asociatii familiale autorizate potrivit
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 3
(1) Intreprinderile mici si mijlocii sunt definite ca fiind acele
intreprinderi care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;
b) realizeaza o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pana la 8 milioane
de euro sau au un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste
echivalentul in lei a 5 milioane euro;
c) respecta criteriul de independenta, astfel cum este acesta definit in
alin. (2).
(2) Sunt considerate independente intreprinderile mici si mijlocii care nu
sunt detinute in proportie de peste 25% din capitalul social sau din drepturile
de vot de catre o alta intreprindere ori de mai multe intreprinderi impreuna,
care nu fac parte din categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), este considerata
independenta o intreprindere aflata in una dintre urmatoarele situatii:
a) intreprinderea este detinuta de societati publice de investitii, de
societati cu capital de risc, investitori institutionali, universitati sau
centre de cercetare nonprofit, cu conditia ca acestia sa nu exercite, in mod
individual sau impreuna, controlul asupra intreprinderii;
b) capitalul este divizat de asa natura incat detinatorii nu pot fi
identificati, intreprinderea declara cu buna-credinta, pe propria raspundere,
ca este in masura sa presupuna ca nu este detinuta in proportie de 25% sau mai
mult de o alta intreprindere ori de mai multe intreprinderi impreuna, care nu
fac parte din categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
(4) Indeplinirea criteriului de independenta se stabileste pe baza
declaratiei pe propria raspundere a intreprinderii interesate in atestarea
incadrarii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
(5) Plafonul cifrei de afaceri prevazut la alin. (1) lit. b) poate fi
modificat, in functie de evolutia indicatorilor macroeconomici, prin hotarare a
Guvernului.
Art. 4
(1) Intreprinderile mici si mijlocii se clasifica, in functie de numarul
mediu anual de salariati, in urmatoarele categorii:
a) pana la 9 salariati - microintreprinderi;
b) intre 10 si 40 de salariati - intreprinderi mici;
c) intre 50 si 249 de salariati - intreprinderi mijlocii.
(2) Termenii microintreprindere, intreprindere mica si intreprindere
mijlocie, precum si termenul derivat intreprinderi mici si mijlocii vor fi
utilizati in toate reglementarile, statisticile si alte documente oficiale
emise de catre autoritati sau institutii publice.
Art. 5
(1) Numarul mediu de salariati corespunde numarului mediu de persoane
angajate in intreprindere in cursul anului, determinat pe baza lunara.
(2) Numarul mediu de salariati reprezinta media aritmetica simpla rezultata
din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva - inclusiv zilele
de repaus saptamanal si sarbatorile legale -, impartita la numarul total de
zile calendaristice. Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau sarbatoare
legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare
precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a
incetat in acea zi.
(3) In efectivele zilnice de salariati avute in vedere la calcularea
numarului mediu de salariati se includ salariatii temporari care lucreaza in
baza unui contract de punere la dispozitie incheiat intre intreprindere si un
agent de munca temporara, pe durata acestui contract.
(4) Salariatii cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma
vor fi inclusi in numarul mediu, proportional cu timpul de lucru prevazut in
contractul individual de munca cu timp partial.
(5) La calcularea numarului mediu anual de salariati nu se au in vedere
salariatii pentru perioada in care contractul individual de munca al acestora
este suspendat conform prevederilor legale.
(6) Nu vor fi introduse in numarul mediu scriptic salariatele aflate in
concediu de maternitate.
Art. 6
(1) Datele in functie de care se calculeaza incadrarea in plafoanele
referitoare la numarul mediu de salariati si la cifra de afaceri sunt cele
realizate in ultimul exercitiu financiar, raportate in situatiile financiare
anuale.
(2) Plafoanele cifrei de afaceri utilizate la definirea intreprinderilor
mici si mijlocii se raporteaza la cifra de afaceri reflectata de situatiile
financiare anuale.
(3) In cazul intreprinderilor infiintate de mai putin de un an, plafonul
cifrei de afaceri se stabileste fie pe baza situatiilor financiare depuse la
organul competent, in cazul intreprinderilor care aveau obligatia sa depuna
situatiile financiare pana in momentul eliberarii dovezii, fie pe baza unei
declaratii pe propria raspundere a acestora, in cazul in care nu aveau
obligatia depunerii situatiilor financiare.
Art. 7
(1) Incadrarea in plafoanele referitoare la numarul mediu anual de
salariati, utilizate la definirea intreprinderilor mici si mijlocii, se
stabileste pe baza de declaratii pe propria raspundere ale reprezentantilor
legali ai intreprinderilor interesate in atestarea incadrarii in categoria
intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Declaratia pe propria raspundere se intocmeste pe baza Registrului
general de evidenta a salariatilor, intocmit si completat conform prevederilor
legale in vigoare.
(3) Plafoanele referitoare la numarul mediu anual de salariati se
raporteaza la numarul mediu de salariati din anul anterior celui in care se
intocmesc declaratiile pe propria raspundere, fiind valabile intregul an in
curs.
(4) In cazul intreprinderilor nou-infiintate, se va lua in calcul perioada
cuprinsa intre data infiintarii si data intocmirii declaratiilor pe propria
raspundere.
(5) In cazul in care intreprinderea nu are salariati, aceasta va emite o
declaratie pe propria raspundere care sa ateste acest fapt.
(6) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se elibereaza de catre
unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, la cererea
intreprinderii interesate.
(7) Unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sunt obligate
sa elibereze dovada prevazuta la alin. (6), in termen de maximum 5 zile
lucratoare de la data inregistrarii solicitarii.
Art. 8
(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei legi referitoare la
stabilirea numarului mediu de salariati va fi exercitat de Inspectia Muncii pe
baza Registrului general de evidenta a salariatilor si a evidentelor proprii.
(2) In cazul descoperirii nerespectarii dispozitiilor legale referitoare la
stabilirea plafoanelor privind numarul mediu de salariati si la intocmirea
declaratiilor pe propria raspundere, organele de control incheie
procese-verbale de constatare a faptelor care incalca dispozitiile legale, in
conditiile legii, si sesizeaza organele de urmarire penala competente atunci
cand exista indiciile savarsirii unei infractiuni.
CAP. 2
Crearea unui cadru favorabil infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor
mici si mijlocii
SECTIUNEA 1
Proceduri administrative
Art. 9
(1) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, autoritatile administratiei publice locale si camerele de
comert si industrie, in cadrul competentei lor, au obligatia sa elaboreze
politici si sa asigure masuri si actiuni menite sa contribuie la protectia
intreprinderilor mici si mijlocii in raporturile lor cu statul, in special prin
simplificarea procedurilor administrative si prin prevenirea cresterii nejustificate
a costurilor legate de conformarea acestora fata de reglementarile in vigoare.
(2) Principalele proiecte de acte normative cu impact asupra mediului de
afaceri vor fi supuse de initiatori, inainte de a fi transmise spre avizare,
analizei Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative
asupra intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra
intreprinderilor mici si mijlocii este un organism consultativ, fara personalitate
juridica, care se infiinteaza si functioneaza sub coordonarea Agentiei
Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie si din care fac
parte membrii desemnati de asociatiile mediului de afaceri reprezentative
pentru sectorul intreprinderilor mici si mijlocii si membre in Consiliul
Economic si Social, cadre universitare, cercetatori, economisti si
reprezentanti ai institutiilor initiatoare ale actelor normative respective.
(4) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra
intreprinderilor mici si mijlocii va emite avize consultative cu privire la
proiectele de acte normative supuse analizei sale. Acestea vor fi transmise
institutiei initiatoare, insotite de analize cost-beneficiu si comparatii cu
optiunea de nonreglementare.
(5) Regulamentul de organizare si functionare al Grupului pentru evaluarea
impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor mici si
mijlocii se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
(6) Regulamentul de organizare si functionare al Grupului pentru evaluarea
impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor mici si
mijlocii se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, in termen de doua luni de la
intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 10
Sub sanctiunea nulitatii absolute, sunt interzise orice actiuni sau acte
avand ca obiect ori putand avea ca efect discriminarea in defavoarea
intreprinderilor mici si mijlocii sau a intreprinderilor nou-infiintate, pe
criterii de marime ori vechime.
SECTIUNEA a 2-a
Accesul la servicii publice si la active apartinand regiilor autonome,
societatilor/companiilor nationale si societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat
Art. 11
(1) Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale,
autoritatile nationale de reglementare si autoritatile locale sunt obligate sa
adopte masuri concrete in vederea facilitarii accesului intreprinderilor mici
si mijlocii la retelele si serviciile de utilitati publice necesare activitatii
acestora, fara a distorsiona competitia libera de pe piata.
(2) In vederea realizarii obiectivului prevazut la alin. (1), autoritatile
publice competente au obligatia ca in termen de 6 luni de la intrarea in
vigoare a prezentei legi sa elaboreze si sa promoveze proiecte de acte
normative continand masuri de simplificare a procedurilor de acordare a
accesului la retelele si serviciile de utilitati publice, pe care le va
prezenta spre analiza Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor
normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Masurile de simplificare a procedurilor de acordare a accesului la retelele
si serviciile de utilitati publice, dupa caz, vor viza in principal:
a) unificarea etapelor de eliberare a avizelor sau acordurilor preliminare
necesare pentru accesul intreprinderilor mici si mijlocii la retelele de
utilitati publice;
b) simplificarea si unificarea documentatiilor solicitate intreprinderilor
mici si mijlocii in vederea obtinerii avizelor sau acordurilor finale necesare
racordarii si accesului la retelele de utilitati publice;
c) reglementarea nivelului maxim al taxelor de avizare-racordare si al
tarifelor ce pot fi percepute intreprinderilor mici si mijlocii pentru
elaborarea documentatiilor si executarea lucrarii de bransare-racordare a
acestora la retelele de utilitati publice;
d) reglementarea posibilitatii achitarii in mod esalonat a acestor taxe sau
tarife de catre intreprinderile mici si mijlocii;
e) reducerea sau renuntarea la garantiile solicitate si la modalitatile de
plata anticipata pentru consumurile de utilitati si servicii publice furnizate
intreprinderilor mici si mijlocii;
f) elaborarea si implementarea unor programe speciale de ajutoare de stat
aprobate de Guvern pentru facilitarea accesului intreprinderilor mici si
mijlocii la retelele si serviciile de utilitati publice, cu respectarea
legislatiei in vigoare in materia ajutorului de stat.
Art. 12
(1) Intreprinderile mici si mijlocii au acces la activele disponibile ale
regiilor autonome, societatilor/companiilor nationale si societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, cu respectarea dispozitiilor legale
privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, precum si a
drepturilor contractuale ale creditorilor ale caror creante sunt garantate cu
ipoteca, gaj, privilegiu asupra activelor respective sau asupra carora este instituit
sechestru asigurator, in urmatoarele conditii:
a) intreprinderile mici si mijlocii au acces prioritar la inchirierea,
concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale regiilor autonome,
societatilor/companiilor nationale si societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat, in conditiile art. 13, cu respectarea dispozitiilor legale
in vigoare;
b) activele disponibile utilizate de intreprinderile mici si mijlocii in
baza contractului de inchiriere, a contractului de locatie de gestiune sau a
contractului de asociere in participatiune, incheiate cu regiile autonome,
societatile/companiile nationale, precum si cu societatile comerciale cu
capital majoritar de stat vor fi vandute, la solicitarea locatarului sau
asociatului, la pretul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare
intocmit de un expert acceptat de parti, dupa deducerea investitiilor efectuate
in activ de catre locatar/asociat. In cazul contractelor de locatie de gestiune
si asociere in participatiune, asociatul/locatarul, intreprindere mica sau
mijlocie, poate solicita si incheierea unui contract de leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare, in aceleasi conditii. In cazul depunerii unei
solicitari exprese privind cumpararea activului sau incheierea unui contract de
leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare de catre beneficiarii
prezentelor dispozitii, care utilizau activul in baza unui contract de
inchiriere, cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea contractului de
inchiriere, locatorul nu va putea refuza prelungirea contractului de inchiriere
cu o perioada considerata de parti suficienta pentru rezolvarea formalitatilor
legate de incheierea contractului de vanzare-cumparare, respectiv leasing
imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare;
c) contractul de inchiriere, la solicitarea locatarului, va fi transformat
in contract de leasing cu clauza irevocabila de vanzare la pretul negociat,
stabilit pe baza raportului de evaluare intocmit de un expert acceptat de
parti;
d) intreprinderile mici si mijlocii au drept de preferinta la cumpararea
activelor disponibile ale regiilor autonome, societatilor/companiilor
nationale, precum si ale societatilor comerciale cu capital majoritar de stat,
aflate in vecinatatea imediata a activelor pe care le detin in proprietate.
Dreptul de preferinta se poate exercita prin depunerea unei solicitari in acest
sens, in termen de 30 de zile calendaristice de la data inscrierii activului pe
listele cuprinzand activele disponibile prevazute la art. 13 alin. (4). Este
interzis, sub sanctiunea nulitatii absolute, transferul, in orice mod, al
dreptului de proprietate asupra activului disponibil, fara acordarea dreptului
de preferinta;
e) intreprinderile mici si mijlocii au prioritate la cumpararea activelor
disponibile ale regiilor autonome, societatilor/companiilor nationale, precum
si ale societatilor comerciale cu capital majoritar de stat. In termen de 30 de
zile de la primirea unei solicitari in acest sens, regiile autonome,
societatile/companiile nationale, precum si societatile comerciale cu capital
majoritar de stat vor organiza o prima licitatie deschisa cu strigare doar
pentru intreprinderile mici si mijlocii. Oferta de vanzare va specifica faptul
ca este adresata doar intreprinderilor mici si mijlocii. Prevederile privind
vanzarea de active cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 577/2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele
masuri pentru accelerarea privatizarii se vor aplica in mod corespunzator. In
situatia neadjudecarii licitatiei, se poate organiza o alta licitatie, cu acces
liber, conform reglementarilor in vigoare.
(2) Regiile autonome, societatile/companiile nationale, precum si
societatile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate ca, in termen
de 90 de zile de la data depunerii cererilor de catre intreprinderile mici si
mijlocii, sa incheie contractele de vanzare-cumparare prevazute la alin. (1)
lit. b) si d), contractele de leasing cu clauza irevocabila de vanzare
prevazute la alin. (1) lit. b) si c) sau sa asigure accesul prioritar la
inchirierea, concesionarea ori leasingul activelor disponibile, in conditiile
alin. (1) lit. a).
(3) Vanzarea de active, in conditiile alin. (1), se poate face si cu plata
in rate esalonate pe o perioada de minimum 3 ani, cu un avans de maximum 20% .
Art. 13
(1) In contextul prezentei legi, prin active se intelege unitati de
productie, subunitati, sectii, spatii comerciale, spatii de cazare ori alte
bunuri de acelasi gen din patrimoniul unei regii autonome, societati/companii
nationale, precum si al unei societati comerciale cu capital majoritar de stat,
ce pot fi organizate sa functioneze independent.
(2) In intelesul prezentei legi, se considera active disponibile activele
care indeplinesc oricare dintre urmatoarele conditii:
a) nu sunt utilizate de regiile autonome, societatile/companiile nationale
sau de societatile comerciale cu capital majoritar de stat care le detin pentru
o perioada de cel putin 3 luni;
b) se afla in conservare pentru o perioada mai mare de un an;
c) activele inchise operational, numai in cazul prevazut la art. 12 alin.
(1) lit. e).
(3) Desfasurarea procedurii de vanzare a activelor inchise operational este
supusa prevederilor prezentei legi in situatia in care o solicitare privind
cumpararea activului din partea unei intreprinderi mici si mijlocii este facuta
in interiorul termenului prevazut de art. 32^6 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Regiile autonome, societatile/companiile nationale, precum si
societatile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate sa
stabileasca si sa intocmeasca liste cuprinzand activele disponibile, pe care le
vor reactualiza lunar. Listele vor fi transmise la camerele de comert si industrie
judetene si a municipiului Bucuresti, la organizatiile patronale, asociatiile
profesionale prin Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie.
(5) Listele cuprinzand activele disponibile au caracter public si vor fi
afisate la sediile camerelor de comert si industrie judetene si a municipiului
Bucuresti, ale organizatiilor patronale si asociatiilor profesionale, precum si
pe pagina de Internet a acestora. Acestea vor anunta prin intermediul presei
locale unde este afisata lista cuprinzand activele disponibile.
(6) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si ministerele de
resort vor transmite lunar Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie situatia activelor utilizate de intreprinderile mici si
mijlocii, respectiv a contractelor de vanzare-cumparare, inchiriere, leasing si
concesiune, incheiate in conditiile prezentei legi.
(7) Activele pot fi retrase de pe lista cu active disponibile, cu exceptia
situatiilor in care au fost depasite termenele prevazute la art. 12 alin. (1)
lit. e) si alin. (2), in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) declansarea procedurii de administrare speciala in perioada de
privatizare;
b) declansarea procedurii de dizolvare voluntara si lichidare;
c) declansarea procedurii reorganizarii judiciare si falimentului.
Art. 14
(1) Adunarile generale si consiliile de administratie ale regiilor
autonome, societatilor/companiilor nationale, precum si ale societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat vor adopta hotarari privind vanzarea,
inchirierea, leasingul sau concesionarea activelor aflate in situatia prevazuta
la art. 12 alin. (1), cu informarea prealabila a Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Statului, ministerelor de resort, celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale sau autoritatilor publice
locale, dupa caz.
(2) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, ministerele de
resort, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale
sau autoritatile publice locale, dupa caz, au obligatia sa urmareasca derularea
valorificarii activelor potrivit art. 12 alin. (1).
Art. 15
(1) De la prevederile art. 12 si 13 sunt exceptate mijloacele fixe si
activele componente ale patrimoniului apartinand aeroporturilor, statiilor de
cale ferata, porturilor si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri
Nationale din Romania - S.A.
(2) Sunt exceptate de la obligatiile instituite prin art. 12 alin. (1) lit.
b), c), d) si e) institutiile de invatamant de stat si institutele nationale de
cercetare-dezvoltare.
SECTIUNEA a 3-a
Accesul prioritar la achizitiile publice de produse, lucrari si servicii
Art. 16
(1) Guvernul, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si autoritatile publice locale trebuie sa incurajeze
cresterea ponderii intreprinderilor mici si mijlocii in valoarea contractelor
de achizitii publice de bunuri materiale, lucrari si servicii, urmarind ca
aceasta pondere sa atinga un nivel comparabil cu contributia acestora la
realizarea produsului intern brut.
(2) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de reduceri cu 50% pentru
criteriile legate de cifra de afaceri, de garantia pentru participare si de
garantia de buna executie, cerute in achizitiile publice de produse, lucrari si
servicii.
(3) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de asistenta tehnica
gratuita pentru facilitarea accesului la servicii de formare de specialitate in
domeniul achizitiilor publice prin programe gestionate de Agentia Nationala
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
(4) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de acces la servicii
electronice de informare prin centrele Euro Info, referitoare la legislatia in
domeniu.
(5) Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de servicii electronice de
informare referitoare la cererile de oferte prezentate in sistem electronic de
catre ofertanti.
SECTIUNEA a 4-a
Servicii de informare, asistenta si consultanta acordate intreprinderilor
mici si mijlocii
Art. 17
(1) In scopul desfasurarii si dezvoltarii activitatii lor, intreprinderile
mici si mijlocii beneficiaza de servicii de informare, asistenta, consultanta,
dezvoltare tehnologica si inovare in domeniile financiar-bancar, management si
marketing.
(2) Guvernul, autoritatile administratiei publice locale, camerele de
comert si industrie, organizatiile patronale ale intreprinderilor mici si
mijlocii sprijina infiintarea si dezvoltarea de centre si organizatii ce ofera
servicii de informare, consultanta, consiliere si instruire pentru
intreprinderile mici si mijlocii, prin:
a) acordarea de sprijin in legatura cu activitatile de informare,
consultanta, consiliere si instruire destinate intreprinderilor mici si
mijlocii;
b) identificarea de surse de finantare a unor programe si actiuni destinate
facilitarii accesului intreprinderilor mici si mijlocii la serviciile de
informare, consultanta, consiliere, instruire, oferite de aceste centre si
organizatii, precum si extinderii sferei de servicii oferite de acestea
intreprinderilor mici si mijlocii.
SECTIUNEA a 5-a
Stimularea activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare desfasurate de
intreprinderile mici si mijlocii
Art. 18
(1) Guvernul promoveaza, sustine, stimuleaza si dezvolta activitatea de
cercetare-dezvoltare si inovare desfasurata de intreprinderi mici si mijlocii,
scop in care:
a) adopta masuri in vederea crearii conditiilor favorabile organizarii si
desfasurarii de activitati de cercetare-dezvoltare si inovare de catre
intreprinderi mici si mijlocii;
b) elaboreaza politici si emite reglementari pentru crearea in economie a
unui mediu favorabil pentru diseminarea, transferul, absorbtia si valorificarea
rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare desfasurate de
intreprinderi mici si mijlocii;
c) adopta masuri pentru facilitarea procesului de valorificare si absorbtie
a rezultatelor activitatii de inovare, precum si a transferului tehnologic la
nivelul intreprinderilor mici si mijlocii;
d) asigura imbunatatirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la
informatii stiintifice si tehnologice de specialitate, in conditiile legii, si
promoveaza infiintarea de incubatoare de afaceri, parcuri stiintifice si
tehnologice si de alte infrastructuri asemanatoare;
e) asigura, in conditiile legii, transferul tehnologic cu titlu gratuit
catre intreprinderile mici si mijlocii, la propunerea Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii, in calitate de autoritate de stat
pentru cercetare-dezvoltare, sustine activitatea de cercetare-dezvoltare
desfasurata de intreprinderile mici si mijlocii, prin:
a) stabilirea ca obiectiv prioritar, in cadrul Strategiei nationale de
cercetare-dezvoltare si inovare, a promovarii si dezvoltarii activitatii de
cercetare-dezvoltare si inovare desfasurate de intreprinderi mici si mijlocii;
b) includerea in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare a unor
programe de cercetare-dezvoltare si inovare destinate intreprinderilor mici si
mijlocii;
c) promovarea de propuneri de masuri destinate facilitarii accesului
intreprinderilor mici si mijlocii la programele prevazute in Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare;
d) finantarea cu prioritate, din sumele prevazute in bugetul propriu pentru
realizarea politicilor in domeniul cercetarii si stimularii inovarii, a
programelor prevazute in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare
destinate intreprinderilor mici si mijlocii; asigurarea contractarii cu
prioritate a tematicii solicitate de intreprinderile mici si mijlocii, de catre
unitatile si institutiile din sistemul national de cercetare-dezvoltare;
e) finantarea cu prioritate a proiectelor de cercetare-dezvoltare care au
ca obiect teme cu aplicabilitate imediata, solicitate de intreprinderile mici
si mijlocii din sectorul industrial;
f) organizarea de conferinte cu participare internationala, la care
intreprinderile mici si mijlocii care desfasoara activitati de
cercetare-dezvoltare sa participe cu lucrari stiintifice, in vederea stabilirii
de obiective ce vor fi incluse in programele nationale anuale;
g) asigurarea de surse de finantare pentru programe de cercetare-dezvoltare
si inovare desfasurate de intreprinderi mici si mijlocii, in vederea
dezvoltarii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare ale acestora.
SECTIUNEA a 6-a
Formarea profesionala
Art. 19
(1) Guvernul si autoritatile publice locale asigura, prin sume alocate de
la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum si prin programe sustinute
de organisme nationale si internationale sau alte surse finantarea integrala
ori partiala a unor programe de formare profesionala destinate intreprinderilor
mici si mijlocii.
(2) Programele de formare profesionala prevazute la alin. (1) vor fi
realizate prin intermediul:
a) Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca;
b) institutiilor de invatamant de stat si particular, acreditate potrivit
legii;
c) furnizorilor de formare profesionala autorizati, conform legii, sa
desfasoare activitati de formare profesionala.
SECTIUNEA a 7-a
Transferul intreprinderilor mici si mijlocii
Art. 20
(1) Pentru a asigura o mai mare continuitate a ideilor si practicilor
comerciale, pentru mentinerea locurilor de munca si stimularea activitatilor
economice, se instituie transferul intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Transferul intreprinderilor mici si mijlocii, in sensul prezentei legi,
inseamna transmiterea intreprinderii, fondului de comert catre terte persoane,
in scopul asigurarii continuarii existentei si activitatii comerciale a
intreprinderii, de regula in cadrul aceleiasi familii, cu titlu gratuit.
(3) Sunt membrii de familie, in sensul alin. (1), sotul, sotia si copiii
acestora.
(4) Prin exceptie, facilitatile privind transferul intreprinderilor mici si
mijlocii catre terti, persoane fizice sau catre alta intreprindere se aplica in
conditiile prevazute de lege, doar in cazurile in care exista o imposibilitate
de transmitere a afacerii in cadrul aceleiasi familii.
Art. 21
(1) In scopul sprijinirii transferului, Agentia Nationala pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie va elabora un program multianual,
prin care se vor sustine integral cheltuielile cu privire la urmatoarele taxe
si tarife:
a) taxele si tarifele pentru operatiunile de inscriere a modificarilor
efectuate de catre Oficiul National al Registrului Comertului prin oficiile
registrului comertului de pe langa tribunale, pentru inregistrarea transferului
intreprinderii mici si mijlocii, precum si tarifele pentru serviciile de
asistenta prestate de oficiile registrului comertului, pentru modificarile
necesare punerii in aplicare a transferului intreprinderii;
b) taxele pentru publicarea, in extras, in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, a incheierii de modificare ca rezultat al transferului
intreprinderii, pronuntata de judecatorul-delegat la oficiul registrului
comertului de pe langa tribunal;
c) taxele de timbru pentru activitatea notariala, aferente actelor, in
cazul carora este prevazuta obligativitatea incheierii acestora in forma
autentica, necesare operarii transferului intreprinderii;
d) taxele de timbru pentru cedarea cu titlu gratuit a intreprinderii,
fondului de comert, in scopul asigurarii transferului intreprinderilor mici si
mijlocii.
(2) Programul prevazut la alin. (1) va fi finantat prin bugetul Agentiei
Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
Art. 22
(1) Pentru a beneficia de facilitatile prevazute la art. 21 alin. (1)
trebuie sa fie indeplinite cumulativ urmatoarele:
a) conditiile privind transferul intreprinderilor mici si mijlocii, prin
cedarea cu titlu gratuit a intreprinderii, fondului de comert in cadrul
aceleiasi familii sau, dupa caz, conditiile pentru transferul intreprinderilor
mici si mijlocii catre terti;
b) sa se asigure mentinerea in functiune a intreprinderii, cu continuarea
ideilor si practicilor comerciale si mentinerea locurilor de munca pe o
perioada de minimum 3 ani de la data transferului.
(2) Facilitatile prevazute de prezenta lege pentru transferul
intreprinderilor mici si mijlocii se acorda o singura data in cursul unui an
fiscal.
(3) In cazul in care in perioada de pana la 3 ani de la transferul
intreprinderilor mici si mijlocii intervine incetarea activitatii societatii
comerciale datorata unei culpe grave a persoanelor carora li s-a incredintat
conducerea societatii comerciale sau savarsirii unor infractiuni de catre
acestea ori o reducere mai mare de 50% a numarului de personal al
intreprinderii, societatea comerciala are obligatia restituirii integrale a
sumelor acordate conform art. 21.
Art. 23
(1) Transferul de afaceri in cazul persoanelor fizice si asociatiilor
familiale care desfasoara activitati economice in mod independent se realizeaza
in cadrul aceleiasi familii, in baza declaratiei pe propria raspundere a
titularului autorizatiei si a cesionarului, in cazul cedarii afacerii, cu titlu
gratuit, in timpul vietii titularului autorizatiei si in baza declaratiei
cesionarului, in cazul decesului acestuia.
(2) Prin exceptie, in cazurile in care exista o imposibilitate de
transmitere in cadrul aceleiasi familii, in scopul asigurarii continuitatii
activitatilor economice traditionale, este posibil transferul catre terti, in
baza declaratiei pe propria raspundere a titularului autorizatiei sau
cesionarului acestuia, dupa caz, si a tertului care va continua activitatea
economica autorizata a se desfasura in mod independent.
(3) Pentru persoanele si asociatiile familiale care desfasoara activitati
economice in mod independent, in scopul stimularii transferului, in cadrul
programului prevazut la art. 21 se vor sustine integral cheltuielile cu privire
la urmatoarele taxe si tarife:
a) taxele pentru inregistrarea de catre primari a modificarilor
autorizatiei emise pentru desfasurarea de activitati economice in mod
independent, constand in inlocuirea titularului autorizatiei cu cesionarul, in
baza declaratiilor prevazute la alin. (1) si (2);
b) taxele si tarifele pentru operatiunile de inregistrare a modificarilor
autorizatiei respective, efectuate de Oficiul National al Registrului
Comertului prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, tarifele
pentru operatiunile efectuate de Biroul unic din cadrul oficiilor registrului
comertului, precum si tarifele pentru serviciile de asistenta prestate de
oficiile registrului comertului.
(4) Facilitatile prevazute la alin. (3) se aplica in cazul transferului, cu
conditia continuarii desfasurarii in mod independent a activitatii economice
autorizate, pentru o perioada de minimum 3 ani de la data operarii
transferului.
(5) In cazul in care in perioada de pana la 3 ani intervine incetarea
activitatii autorizate din culpa grava a persoanei fizice autorizate sau a
reprezentantului asociatiei familiale ori datorita savarsirii unor infractiuni
de catre aceste persoane, persoana fizica autorizata sau, dupa caz, asociatia
familiala are obligatia restituirii integrale a sumelor acordate conform alin.
(3).
Art. 24
Transferul in cazul persoanelor fizice si asociatiilor familiale care
desfasoara activitati economice in mod independent se realizeaza in conditiile
legii.
CAP. 3
Programe de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii
Art. 25
(1) Guvernul aproba anual programe de incurajare si de stimulare a
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii pe baza programelor
elaborate de Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie, cu consultarea organizatiilor de reprezentare a intereselor
intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) La nivelul unitatilor administrativ-teritoriale programele de dezvoltare
a intreprinderilor mici si mijlocii se elaboreaza pe baza strategiei de
dezvoltare a sectorului intreprinderilor mici si mijlocii si a prevederilor
Planului national de dezvoltare si se aproba de catre autoritatile
administratiei publice locale, corespunzator atributiilor acestora,
finantandu-se din bugetele proprii si/sau din surse atrase. Autoritatile
administratiei publice locale sunt obligate sa comunice Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie programele de dezvoltare a
intreprinderilor mici si mijlocii, elaborate si aprobate la nivelul acestora.
(3) Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale
si autoritatile locale acorda sprijin intreprinderilor mici si mijlocii prin:
a) facilitarea accesului la finantare a intreprinderilor mici si mijlocii
prin elaborarea si implementarea de instrumente si scheme financiare de tipul:
- alocatii financiare nerambursabile, acordate intreprinzatorilor la
infiintarea intreprinderilor mici si mijlocii, in vederea completarii
capitalului necesar pentru initierea afacerii;
- ajutoare financiare nerambursabile, acordate intreprinderilor mici si
mijlocii pentru realizarea investitiilor in sectorul productiv si servicii;
- constituirea de fonduri de garantare, fonduri de investitii si capital de
risc in sprijinul intreprinderilor mici si mijlocii;
- scheme de creditare cu dobanda redusa;
- alte scheme si instrumente financiare;
b) imbunatatirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la finantare,
prin acordarea de sprijin financiar si asistenta pentru dezvoltarea sistemelor
moderne de finantare, asigurarea fundamentelor informationale necesare in
vederea elaborarii de proiecte viabile de catre intreprinzatori;
c) promovarea investitiilor straine la nivelul intreprinderilor mici si
mijlocii;
d) asigurarea resurselor financiare pentru cofinantarea si utilizarea
eficienta a ajutorului financiar din partea Uniunii Europene si a altor
donatori interni si internationali, amplificarea participarii intreprinderilor
mici si mijlocii romanesti la programe comunitare pe baza principiului
transparentei si imbunatatirea ofertei de servicii pentru intreprinderile mici
si mijlocii in vederea cresterii performantelor acestora in afaceri;
e) facilitarea accesului la servicii de informare, instruire, consultanta,
consiliere si asistenta tehnica pentru potentialii intreprinzatori care
initiaza o afacere, pentru intreprinderile nou-infiintate si pentru
intreprinderile mici si mijlocii existente, potrivit nevoilor acestora;
f) imbunatatirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la informatii
despre piata si servicii de marketing, financiare si informatice;
g) elaborarea si publicarea de studii, anchete statistice, materiale informative
si alte lucrari necesare desfasurarii activitatii intreprinderilor mici si
mijlocii;
h) facilitarea promovarii produselor si serviciilor intreprinderilor mici
si mijlocii pe piata interna si externa, inclusiv prin ajutoare financiare
pentru efectuarea de studii de piata, realizarea de materiale informative, de
reclama si publicitate, participarea la targuri, expozitii si la alte asemenea
tipuri de manifestari, in tara sau in strainatate;
i) dezvoltarea cooperarii interne si internationale si stimularea crearii
parteneriatelor de afaceri in domenii de interes pentru intreprinderile mici si
mijlocii;
j) sprijinirea si stimularea activitatii de cercetare-dezvoltare, inovare
si transfer tehnologic;
k) stimularea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la comertul
electronic, prin sprijinirea acestora in consolidarea capacitatii lor
tehnologice informationale, in scopul promovarii afacerilor prin intermediul
mijloacelor electronice;
l) sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii pentru imbunatatirea
calitatii produselor si serviciilor si pentru introducerea sistemelor de
standardizare si certificare a calitatii conform normelor Uniunii Europene;
m) sprijinirea centrelor de consultanta si management al informatiilor, a
organizatiilor de reprezentare a intreprinderilor mici si mijlocii si a
organizatiilor infiintate in scopul sprijinirii dezvoltarii sectorului
intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel regional si national, prin
cresterea potentialului lor institutional, material si uman, in vederea
diversificarii, specializarii si perfectionarii activitatilor pe care acestea
le desfasoara, pentru imbunatatirea climatului de afaceri, stimularea crearii
de noi intreprinderi mici si mijlocii si sprijinirea dezvoltarii acestora;
n) alte obiective si masuri cuprinse in programele aprobate de Guvern.
(4) In vederea dezbaterii situatiei sectorului intreprinderilor mici si
mijlocii se infiinteaza Comitetul consultativ pentru dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, alcatuit din reprezentanti ai Agentiei
Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, reprezentanti
din partea camerelor de comert si industrie, ai patronatelor intreprinderilor
mici si mijlocii, ai organizatiilor neguvernamentale, ai organelor de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si ai autoritatilor publice locale.
Acest comitet are rol consultativ in aprobarea programelor si a masurilor de
stimulare a infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
(5) Secretariatul acestui comitet va functiona in cadrul Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie si va fi finantat din
bugetul alocat acesteia.
(6) Regulamentul de organizare si functionare al Comitetului consultativ
pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie.
Art. 26
(1) Anual, prin legea bugetului de stat se aloca fonduri in valoare de 0,2%
din PIB pentru finantarea programelor de dezvoltare si a masurilor de
sprijinire a infiintarii de noi intreprinderi si de sustinere a dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel national si local, prevazute in
Strategia guvernamentala pentru sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si
mijlocii, pentru perioada 2004 - 2008.
(2) Sumele alocate pentru sprijinirea infiintarii de intreprinderi si
sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii vor fi evidentiate si
urmarite in mod distinct in bugetul de stat si in bugetele locale.
(3) Programele de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, finantate
de la bugetul de stat prin intermediul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie, vor fi derulate direct sau prin intermediul
organizatiilor ori institutiilor de drept privat. Selectarea organizatiilor sau
institutiilor de drept privat se face cu respectarea reglementarilor in vigoare
privind achizitiile publice. Intre castigatorul desemnat conform procedurii de achizitie
publica si Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie se incheie un contract de prestari de servicii in baza caruia se va
trece la derularea programului respectiv.
(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a
programelor de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, serviciilor de
conducere a programelor si cele complementare acestora, de monitorizare,
evaluare si control, vor fi stabilite la aprobarea bugetului fiecarui program,
dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul
propriu-zis.
(5) Sumele alocate potrivit prezentului articol pot fi utilizate si pentru
acoperirea unor cheltuieli proprii de functionare ale ordonatorilor de credite,
numai in masura in care activitatile acestora, consacrate stimularii
intreprinderilor mici si mijlocii, si cheltuielile proprii aferente pot fi
evidentiate si urmarite distinct.
Art. 27
Facilitatile de natura ajutorului de stat, prevazute de prezenta lege, se
vor acorda cu respectarea prevederilor legale in domeniul ajutorului de stat,
dupa autorizarea acestora de Consiliul Concurentei.
CAP. 4
Fondul national de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si
mijlocii
Art. 28
In vederea imbunatatirii accesului intreprinderilor mici si mijlocii la
finantare, functioneaza Fondul national de garantare a creditelor pentru
intreprinderile mici si mijlocii, infiintat prin hotarare a Guvernului, care va
avea filiale sau unitati teritoriale fara personalitate juridica in fiecare
resedinta de judet.
Art. 29
Fondul national de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si
mijlocii functioneaza sub forma societatilor comerciale pe actiuni, in
conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 30
(1) Capitalul social al Fondului national de garantare a creditelor pentru
intreprinderile mici si mijlocii, stabilit la infiintare, este de
50.000.000.000 lei, avand ca sursa de alocare bugetul de stat.
(2) Capitalul social de 50.000.000.000 lei va fi majorat anual, pe o
perioada de 5 ani de la infiintare, cu 0,4% din veniturile bugetare.
CAP. 5
Coordonarea politicilor si a programelor de dezvoltare a intreprinderilor mici
si mijlocii
Art. 31
(1) Guvernul asigura coordonarea politicilor si a masurilor de incurajare
si de stimulare a intreprinderilor mici si mijlocii, monitorizarea si evaluarea
acestora, prin Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie, reprezentata la nivel teritorial prin oficii teritoriale, care vor
fi infiintate prin hotarare a Guvernului, in termen de 3 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie se stabilesc atributiile si se aproba
Regulamentul de organizare si functionare al oficiilor teritoriale.
(3) Oficiile teritoriale ale Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici
si Mijlocii si Cooperatie vor alcatui o baza de date cu intreprinderile mici si
mijlocii din judetul in care isi desfasoara activitatea, care cuprinde si
prezentarea detaliata a obiectului de activitate al fiecareia.
Art. 32
(1) Pana la data de 30 iunie a fiecarui an, Guvernul, prin Agentia
Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, prezinta
Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului
intreprinderilor mici si mijlocii, modul in care cadrul macroeconomic, cadrul
legislativ si cel institutional corespund necesitatilor intreprinderilor mici
si mijlocii, politicile de incurajare si de stimulare a intreprinderilor mici
si mijlocii adoptate si stadiul aplicarii acestora, masurile concrete luate in
aplicarea acestora si efectele constatate. Raportul anual trebuie sa fie
insotit de programele de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii care
urmeaza a fi intreprinse in anul calendaristic urmator, in vederea aprobarii de
catre Parlament a fondurilor care se estimeaza a fi prevazute in legea
bugetului de stat pentru anul urmator.
(2) Raportul anual trebuie sa reflecte rezultatele consultarilor si
conlucrarii cu organizatiile de reprezentare a intereselor intreprinderilor
mici si mijlocii, cu celelalte structuri ale mediului de afaceri si ale
societatii civile interesate.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 33
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) nerespectarea de catre regiile autonome, societatile/companiile
nationale, societatile comerciale cu capital majoritar de stat, respectiv de
catre autoritatile contractante, a obligatiilor prevazute la art. 12 alin. (2)
si art. 14;
b) nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (4), (6) si (7) ale art.
13.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda, dupa
cum urmeaza:
a) de la 40.000.000 lei la 80.000.000 lei, pentru contraventiile prevazute
la alin. (1) lit. a);
b) de la 120.000.000 lei la 240.000.000 lei, pentru contraventiile
prevazute la alin. (1) lit. b).
(3) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (2) poate fi actualizat prin
hotarare a Guvernului in functie de evolutia indicelui inflatiei.
(4) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre personalul de control imputernicit in acest scop
de Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
(5) Dispozitiile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza
cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28.
(6) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare,
aplicarea sanctiunii amenzii pentru savarsirea contraventiilor prevazute la
alin. (1) se prescrie in termen de 2 ani de la data savarsirii faptei.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 34
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 133/1999
privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA