ORDONANTA Nr. 12 din 4 august 1993 * Republicata
privind achizitiile publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 281 din 4 decembrie 1995
*) Republicata in temeiul art. II din Ordonanta Guvernului nr. 19 din 4
august 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 188 din
18 august 1995, aprobata prin Legea nr. 96 din 1 noiembrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 8 noiembrie 1995.
Ordonanta Guvernului nr. 12 din 4 august 1993 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993 si a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 83 din 6 octombrie 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza toate achizitiile efectuate de
persoanele juridice mentionate la art. 2 lit. b).
(2) Prezenta ordonanta nu se aplica in cazul achizitiilor publice care
implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala.
(3) Nominalizarea achizitiilor publice prevazute la alin. (2) si
procedurile de realizare a acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentei ordonante:
a) prin achizitii publice se intelege dobandirea, definitiva sau temporara,
de catre o persoana juridica achizitoare, de bunuri, investitii prin contract
de cumparare, inchiriere sau de antrepriza, precum si servicii, finantate
integral sau partial din bugetul de stat, din bugetele locale, din fondurile
speciale constituite prin lege in afara acestor bugete, din mijloace
extrabugetare si din credite externe garantate sau contractate direct de stat;
b) persoanele juridice care pot face achizitii publice sunt:
I. Parlamentul si institutiile aflate sub controlul acestuia;
II. Presedintia;
III. Guvernul si autoritatile administrative prevazute de art. 115, 120-122
din Constitutia Romaniei si institutiile bugetare subordonate acestora;
IV. autoritatile judecatoresti;
V. Ministerul Public;
VI. institutiile publice de invatamant superior;
VII. Academia Romana si institutiile subordonate acesteia;
VIII. regiile autonome, in cazul achizitiilor de bunuri de natura activelor
corporale si a investitiilor, inclusiv a investitiilor finantate din surse
proprii;
c) bunurile se refera la produse, echipamente si alte obiecte fizice de
orice fel si cu orice fel de descriere, inclusiv bunuri imobile;
d) investitiile reprezinta cheltuieli de capital in vederea realizarii,
dupa caz, a urmatoarelor:
- proiectarea si executarea obiectivelor noi de investitii, inclusiv
instalatiile aferente, de toate categoriile;
- modernizari, transformari, extinderi, consolidari si alte interventii
determinate de actiuni accidentale la constructii si instalatii;
- livrari si montaje de utilaje si echipamente tehnologice in cadrul
investitiilor noi, al modernizarilor, al transformarilor si al extinderilor;
- lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetari
seismologice si alte activitati similare, cu conditia sa fie de interes public:
- prestari de servicii care contribuie la realizarea investitiilor, cum
sunt: consultanta, asistenta tehnica si altele asemenea;
e) contractant inseamna orice persoana fizica sau juridica, partener real
sau potential al persoanei juridice achizitoare intr-un contract de achizitie
publica;
f) contract de achizitie publica inseamna un contract incheiat intre
persoana juridica achizitoare si contractantul a carui oferta este
castigatoare;
g) garantia pentru oferta depusa reprezinta garantia furnizata persoanei
juridice achizitoare de catre contractantul care inainteaza o oferta, prin care
acesta din urma se angajeaza sa semneze contractul de achizitie in cazul in
care oferta sa este castigatoare. Garantia pentru oferta depusa poate consta
din garantii bancare si asimilate acestora;
h) moneda include si moneda de cont.
Art. 3
Calificarea contractantilor
(1) Persoana juridica achizitoare poate sa ceara contractantilor care
participa la procedura de achizitie, fara a aduce atingere dreptului
contractantilor de a-si proteja proprietatea intelectuala sau secretele
comerciale, furnizarea documentelor doveditoare sau a oricarei informatii
considerata utila si care ii permite sa aprecieze ca respectivii contractanti:
a) poseda competenta tehnica, resursele financiare, echipamentul si alte mijloace
fizice, capacitatea manageriala, siguranta in desfasurarea operatiunilor
proprii, experienta, reputatia, personalul, care le permit sa-si indeplineasca
obligatiile rezultate din contractul de achizitie;
b) au capacitatea legala de a fi parte in contractul de achizitie;
c) nu sunt insolvabili, blocati financiar, in stare de faliment sau
afacerile lor nu sunt administrate de catre un judecator sindic, activitatile
lor comerciale nu au fost suspendate, iar ei nu fac obiectul unei anchete
legale pentru una dintre faptele mentionate mai sus;
d) si-au indeplinit obligatiile de plata a impozitelor si a contributiei
pentru asigurarile sociale de stat;
e) managerii si prepusii lor implicati in mod direct in contractul de
achizitie nu au fost condamnati in ultimii 5 ani pe teritoriul Romaniei pentru
infractiuni prevazute in prezenta ordonanta, precum si pentru infractiuni de
dare ori luare de mita, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta,
inselaciune in dauna avutului particular sau public;
f) nu se afla in situatia prevazuta la art. 25.
(2) Orice conditie stabilita conform alin. (1) lit. a) va fi inscrisa in
documentele de preselectie si, daca este cazul, in caietul de sarcini si se va
aplica in mod egal tuturor contractantilor. Persoana juridica achizitoare nu va
impune nici un criteriu, conditie sau procedura referitoare la calificarea
contractantilor altele decat cele prevazute in alin. (1).
(3) Persoana juridica achizitoare va evalua calificarea contractantilor in
conformitate cu criteriile si procedurile mentionate in documentele de
preselectie sau in caietul de sarcini.
(4) a) In conformitate cu art. 5 alin. (1) si (3) persoana juridica
achizitoare nu va stabili, cu privire la calificarea contractantilor, nici un criteriu,
conditie sau procedura, care ar produce o discriminare intre contractantii
romani si cei straini.
b) De asemenea, persoana juridica achizitoare nu va stabili cu privire la
calificarea contractantilor nici un criteriu, conditie sau procedura care ar
produce o discriminare intre contractantii reprezentand societati comerciale
private si contractantii reprezentand societati comerciale cu capital de stat.
(5) Persoana juridica achizitoare poate descalifica un contractant in orice
moment in cazul in care descopera ca informatia furnizata privind calificarea
respectivului contractant a fost falsa sau inexacta.
(6) Cu exceptia cazului in care procedura de preselectie a avut loc, nici
un contractant care cere sa fie supus acestei proceduri nu va fi exclus de la
participarea la procedura de achizitie publica pe motiv ca nu a furnizat dovada
ca este calificat conform alin. (1), in conditiile in care contractantul se
angajeaza sa furnizeze o asemenea dovada inaintea inceperii examinarii
propunerilor, ofertelor, dupa caz, si daca exista motive de a crede ca
respectivul contractant va fi in stare sa-si respecte angajamentul.
Art. 4
Procedura de preselectie
(1) Persoana juridica achizitoare se poate angaja intr-o procedura de
preselectie cu scopul de a identifica, anterior trimiterii ofertelor,
contractantii care sunt capabili sa se angajeze intr-un contract de achizitie,
cu respectarea prevederilor de la art. 11. Prevederile art. 3 se vor aplica si
procedurii de preselectie.
(2) Daca persoana juridica achizitoare se angajeaza in procedura de
preselectie va furniza un set de documente de preselectie fiecarui contractant
care le solicita, in conformitate cu procedura specificata si, daca este cazul,
contra unei taxe pentru trimiterea respectivelor documente.
(3) Documentele de preselectie vor include cel putin informatiile stabilite
la art. 11.
(4) Persoana juridica achizitoare va face cunoscut fiecarui contractant
care a inaintat o cerere de preselectie, indiferent daca respectivul contractant
a fost selectionat sau nu, numele contractantilor care au fost selectionati;
numele acestora vor fi facute cunoscute, la cerere, si opiniei publice. La
procedura de achizitie publica au dreptul sa participe numai contractantii care
au fost selectionati.
(5) Persoana juridica achizitoare va comunica, la cerere, contractantilor
care nu au fost selectionati, motivele respingerii, dar nu este obligata sa
ofere dovezi sau justificari privind faptele concrete care au fundamentat
respingerea.
(6) Persoana juridica achizitoare poate cere unui contractant sa-si
reconfirme calificarea in concordanta cu aceleasi criterii utilizate pentru
preselectia respectivului contractant. Persoana juridica achizitoare va
descalifica orice contractant care nu reuseste sa-si reconfirme calificarea si
poate descalifica in orice moment un contractant, daca descopera ca informatia
furnizata pentru preselectie sau reconfirmare a fost falsa sau inexacta.
Persoana juridica achizitoare va face cunoscut in mod prompt fiecarui
contractant, caruia i s-a cerut sa-si reconfirme calificarea, daca respectivul
contractant a reusit sau nu sa-si reconfirme calificarea.
Art. 5
Participarea contractantilor
(1) In cazul achizitiei a carei valoare depaseste un cuantum stabilit prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor si a Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, contractantii pot participa la
procedura de achizitie, indiferent de nationalitate, in conditiile in care
contractantii romani se bucura de un tratament similar in cadrul procedurilor
de achizitie organizate de persoanele juridice achizitoare din tarile a caror
nationalitate o are contractantul strain.
(2) Atunci cand valoarea achizitiei este mai mica decat cuantumul mentionat
la alin. (1), accesul la procedura de achizitie este permis doar
contractantilor romani, cu exceptia cazurilor mentionate la alin. (3).
(3) In cazul in care contractantii romani nu pot satisface cerintele
inscrise in caietul de sarcini, persoana juridica achizitoare este abilitata sa
invite la procedura de achizitie si contractanti straini, indiferent de
nationalitate, chiar daca valoarea contractului de achizitie este mai mica
decat cuantumul mentionat la alin. (1). Persoana juridica achizitoare va
include in dosarul achizitiei o justificare a motivelor si circumstantelor pe
baza carora a fost luata decizia de admitere a participarii contractantilor
straini.
(4) Persoana juridica achizitoare va preciza, chiar din momentul in care
solicita participarea contractantilor la procedura de achizitie, ca acestia pot
participa la respectiva procedura, indiferent de nationalitate, in conformitate
cu alin. (1) sau (3) sau ca participarea este permisa doar contractantilor
romani, conform alin. (2), dupa caz. Aceasta precizare nu poate fi modificata
mai tarziu.
Art. 6
Forme de comunicare
(1) Documentele, notificarile, deciziile si alte comunicari, la care se
face referire in prezenta ordonanta si care trebuie trimise de catre persoana
juridica achizitoare contractantului sau de catre contractant persoanei
juridice achizitoare, vor fi efectuate in forma scrisa sau in orice alta forma
care asigura inregistrarea actului, cu exceptia ofertei a carei forma va fi cea
prevazuta prin reglementarile de la art. 11.
(2) Ca o exceptie de la alin. (1), comunicarile intre contractanti si
persoana juridica achizitoare pot fi facute prin telefon sau prin orice alt
mijloc de comunicatie care nu asigura inregistrarea continutului comunicarii,
cu conditia ca imediat dupa aceea expeditorul comunicarii sa trimita o
confirmare a acestei comunicari intr-o forma care asigura inregistrarea
acesteia.
(3) Persoana juridica achizitoare nu va face nici o discriminare intre
contractanti, din punct de vedere al formei in care acestia transmit sau
primesc documente, notificari, decizii sau alte comunicari.
Art. 7
Reguli privind documentele furnizate de contractanti
Atunci cand cere legalizarea documentelor furnizate de contractanti pentru
a-si demonstra capacitatea de participare la procedura de achizitie, persoana
juridica achizitoare nu poate impune nici o conditie privind legalizarea
documentelor, altele decat cele cerute de legislatia in vigoare la momentul
respectiv.
Art. 8
Dosarul procedurii de achizitie
(1) Persoana juridica achizitoare va pregati un dosar al procedurii de
achizitie, care va contine informatiile ce sunt prevazute la art. 11.
(2) Contractantii pot pretinde despagubiri pentru cheltuielile pe care
le-au suportat pentru participarea la procedura de achizitie, in cazul in care
persoana juridica achizitoare nu a reusit sa pregateasca un dosar al procedurii
de achizitie, in concordanta cu prezentul articol.
Art. 9
Respingerea contractantilor care au dat mita
Persoana juridica achizitoare va respinge oferta, propunerea sau oferta de
pret, in cazul in care contractantul care a inaintat-o a comis infractiunea de
dare de mita, trafic de influenta si primirea de foloase necuvenite fata de
oricare prepus al persoanei juridice achizitoare.
CAP. 2
Licitatia
Art. 10
Circumstantele de utilizare a licitatiei
Persoana juridica achizitoare isi va desfasura activitatea numai pe baza
procedurii de licitatie, cu exceptia cazurilor prevazute de prezenta ordonanta.
Cuantumurile de la care este necesara organizarea unei proceduri de licitatie
vor fi stabilite si actualizate prin hotarari ale Guvernului, la propunerea
Ministerului Finantelor si a Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului. Este interzisa impartirea contractului de achizitie in mai multe
contracte de valoare mai mica in scopul de a evita organizarea unei proceduri
de licitatie.
Art. 11
Formele de licitatie
(1) Formele de licitatie sunt:
- licitatie publica deschisa fara preselectie;
- licitatie publica deschisa cu preselectie;
- licitatie publica restransa.
(2) Procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si
adjudecarea achizitiilor de bunuri si, respectiv, de investitii se vor stabili
de catre Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in termen de 30 de zile de la adoptarea prezentei ordonante, prin
regulamente ce se vor aproba prin hotarari ale Guvernului.
Art. 12
Comisia de licitatie
(1) Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie,
persoana juridica achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare achizitie de
bunuri si investitie in parte, o comisie de licitatie. In cazul regiilor
autonome comisia de licitatie va fi numita prin ordin al ministrului de resort
sau, dupa caz, prin decizie a autoritatii administratiei publice locale. Pentru
investitiile finantate din surse proprii comisia de licitatie se va stabili si
se va numi prin decizie a conducerii regiei autonome.
(2) Comisia de licitatie raspunde de activitatea de deschidere, examinare,
clarificare, evaluare si adjudecare a ofertelor pentru licitatia publica pentru
care a fost infiintata.
(3) Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei
juridice achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, numai in cazurile de achizitii de investitii;
- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al autoritatii
publice locale, pentru licitatiile organizate de catre regiile autonome pentru
bunurile de natura activelor corporale si a investitiilor finantate din sursele
prevazute la art. 2 lit. a);
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
(4) Onorariile participantilor in comisia de licitatie, care nu sunt
angajatii permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de catre
persoana juridica achizitoare.
Art. 13
Indrumarea metodologica
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului vor asigura indrumarea metodologica unitara privind organizarea,
desfasurarea si adjudecarea licitatiilor pentru bunuri si investitii, elaborand
norme, prescriptii si reglementari pentru continutul proiectelor, al
documentelor de licitatie, al continutului ofertelor si contractarea
lucrarilor.
Art. 14
Achizitia prin cererea de oferte de pret
Persoana juridica se poate angaja intr-o procedura de achizitie prin cerere
de oferte de pret, conform art. 15, pentru achizitionarea de bunuri, investitii
sau servicii, cu conditia ca valoarea estimata a contractului de achizitie sa
fie mai mica decat cuantumul prevazut in reglementarile de achizitie pentru
organizarea unei licitatii.
Art. 15
Procedura cererii de oferte de pret
(1) Persoana juridica achizitoare va cere oferte de pret de la cat mai
multi contractanti, dar cel putin de la trei, in masura in care este posibil.
Fiecarui contractant i se va cere detalierea pretului pe elemente componente,
plecand de la structura care convine cel mai bine nevoilor de evaluare ale
persoanei juridice achizitoare.
(2) Fiecare contractant are voie sa propuna doar o singura oferta de pret
si nu poate schimba propunerea de oferta de pret. Nu vor avea loc nici un fel
de negocieri intre persoana juridica achizitoare si un contractant cu privire
la oferta de pret propusa de contractant.
(3) Contractul de achizitie va fi incheiat cu contractantul care a oferit
cel mai scazut pret raportat la nevoile persoanei juridice achizitoare.
CAP. 3
Achizitia dintr-o singura sursa
Art. 16
Circumstantele de utilizare a achizitiei dintr-o singura sursa
Persoana juridica achizitoare poate achizitiona bunuri, realiza investitii
sau angaja servicii prin solicitarea unei oferte de pret de la un singur
contractant in urmatoarele circumstante:
a) bunurile, investitiile si serviciile pot fi furnizate sau realizate doar
de un singur contractant care are drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi
lucrarile artistice, lucrarile sub protectia drepturilor de autor, bunurile sau
lucrarile sub protectia drepturilor de proprietate intelectuala si alte
categorii de bunuri sau lucrari de acest gen care vor fi stabilite prin
hotarari ale Guvernului;
b) din cauza de forta majora (calamitati naturale, conflagratii, alte
cazuri temeinic motivate), care fac imposibila aplicarea procedurii de
licitatie publica;
c) persoana juridica achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente
sau tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente
aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de
standardizare sau pentru ca se impune compatibilitatea cu bunurile,
echipamentele sau tehnologia deja achizitionate, luand in considerare eficienta
achizitiei initiale in ceea ce priveste satisfacerea nevoilor persoanei
juridice achizitoare, pretul rezonabil;
d) in cazul a doua licitatii consecutive la care nu s-a prezentat decat un
singur ofertant cu o oferta corespunzatoare, neexistand alternativa privind
achizitia publica in cauza;
e) in cazul in care persoana juridica achizitoare realizeaza investitia cu
forte proprii, neintervenind in acest caz un contract de antrepriza;
f) pentru lucrari auxiliare, neincluse in proiectul initial sau in
contractul incheiat, dar care datorita unor circumstante au devenit necesare
pentru realizarea lucrarii in cauza sau atunci cand astfel de lucrari, desi
separabile de realizarea contractului initial, sunt strict necesare pentru
etapele viitoare ale acestuia, cu conditia ca incredintarea sa fie facuta contractantului
care realizeaza lucrarea, iar valoarea totala a acestor lucrari sa nu
depaseasca 50% din valoarea contractului initial;
g) investitiile care nu pot fi realizate decat de furnizorul sau de
antreprenorul initial al lucrarii, procedura ce poate fi adoptata doar in
perioada celor 3 ani de dupa incheierea contractului initial;
h) persoana juridica achizitoare urmareste sa incheie un contract cu un
contractant in scopul intreprinderii unor cercetari, experimentari, studii sau
dezvoltari tehnologice, avand ca scop achizitia unui prototip, cu exceptia
cazului in care contractantul include producerea de bunuri in cantitati care sa
creeze un profit comercial ori sa acopere costurile cercetarii si dezvoltarii;
i) angajarea unor cheltuieli suplimentare ce ar conduce la depasirea
economiilor previzibil a se realiza prin utilizarea metodei de achizitie prin
licitatie sau, dupa caz, prin cerere de oferte de pret;
j) alte circumstante stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 17
Justificarea alegerii metodelor de achizitie
(1) In cazul achizitiei de bunuri si servicii persoana juridica achizitoare
care utilizeaza una dintre metodele de achizitie prevazute la art. 16 va
include in dosarul achizitiei o nota justificativa aprobata de conducatorul
persoanei juridice achizitoare privind circumstantele pe care s-a bazat pentru
a alege respectiva metoda de achizitie, avizata de Ministerul Finantelor; in
cazul achizitiilor de investitii, nota justificativa aprobata de conducatorul
persoanei juridice achizitoare se avizeaza de catre Ministerul Finantelor si
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
(2) In cazul achizitiilor de bunuri sau lucrari cu valoare artistica
persoana juridica achizitoare va obtine, in prealabil, avizul Ministerului
Culturii, indiferent de valoarea bunurilor sau a lucrarilor achizitionate.
(3) Achizitiile publice ce se efectueaza in conditiile prevederilor art.
16, a caror valoare estimata este mai mica decat cuantumul prevazut in
reglementarile de achizitie pentru organizarea unei licitatii, se fac numai cu
avizul ordonatorului de credite bugetare.
CAP. 4
Contraventii, sanctiuni si contestatii
Art. 18
Contraventii
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) furnizarea de informatii, privind valoarea sau de alta natura,
contractantilor in fazele de licitatii, anterior adjudecarii, de catre persoanele
implicate oficial, direct sau indirect in organizarea licitatiilor;
b) obtinerea de profituri de catre investitori sau persoana juridica
achizitoare, prin vanzarea documentelor licitatiilor la preturi mai mari decat
costul multiplicarii acestor documente;
c) organizarea de licitatii fara fonduri alocate in lei, precum si, dupa
caz, in valuta, necesare executiei lucrarilor;
d) organizarea de licitatii in scopul testarii preturilor pietei;
e) organizarea de licitatii, fara autorizatiile, avizele si aprobarile
necesare, anterior executarii lucrarilor si achizitiei bunurilor.
Art. 19
Sanctionarea contraventiilor
(1) Contraventiile de la art. 18 lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la
150.000 la 200.000 lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 200.000 la 500.000
lei, iar cele de la lit. c), d) si e), cu amenda de la 500.000 la 1.000.000
lei.
(2) Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica de catre
specialisti din cadrul Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, imputerniciti de catre conducerile ministerelor
respective.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 18 le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 20
Dreptul la contestatie
(1) Orice contractant care participa sau doreste sa participe la o
procedura de achizitie, in conformitate cu prezenta ordonanta, si care
considera ca sufera, ca risca sa sufere sau ca a suferit un prejudiciu datorita
unui act sau unei decizii a persoanei juridice achizitoare sau procedurii
utilizate de aceasta, cu incalcarea unei prevederi a prezentei ordonante, poate
inainta contestatie impotriva actului, deciziei sau procedurii respective.
(2) Nu se va putea face contestatie in baza prevederilor alin. (1)
impotriva:
a) actelor, deciziilor sau procedurilor urmate de persoana juridica
achizitoare cu privire la selectarea unei metode de achizitie;
b) admiterii, conform art. 5 alin. (2), la procedura de achizitie doar a
contractantilor romani;
c) limitarii cererii de oferte pentru licitatie din considerente de
economie si eficienta;
d) alegerii de catre persoana juridica achizitoare a formei de licitatie;
e) unei decizii de respingere a tuturor ofertelor luate de persoana
juridica achizitoare anterior acceptarii unei oferte.
Art. 21
Contestatia inaintata conducatorului persoanei juridice achizitoare
(1) Orice contractant care participa la procedura de achizitie poate sa
inainteze o contestatie scrisa conducatorului persoanei juridice achizitoare in
termen de 7 zile de la data la care contractantul care o inainteaza a luat
cunostinta de hotararea de adjudecare.
(2) In cazul in care contestatia nu este rezolvata pe cale amiabila de
catre contractantul care a inaintat-o si persoana juridica achizitoare,
conducatorul persoanei juridice achizitoare careia i s-a inmanat contestatia va
lua o decizie scrisa in termen de 10 zile de la data inregistrarii respectivei
contestatii, cu avizul Ministerului Finantelor, precum si al Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului pentru achizitii de investitii.
Decizia va fi notificata de indata contractantului care a inaintat contestatia.
Notificarea va mentiona, de asemenea, motivele adoptarii respectivei decizii si
va indica masurile corective care trebuie luate in cazul in care contestatia
este acceptata partial sau in intregime. Decizia poate fi atacata in justitie
potrivit art. 24.
(3) In cazul in care conducatorul persoanei juridice achizitoare careia i
s-a inmanat contestatia nu ia o decizie in intervalul specificat la alin. (2),
contractantul care a inaintat respectiva contestatie are dreptul sa introduca o
actiune in justitie in conformitate cu art. 24.
Art. 22
Reguli aplicabile contestatiei inaintate conform art. 21
(1) Imediat dupa ce a fost inaintata o contestatie conform art. 21,
conducatorul persoanei juridice achizitoare va notifica contractantului
castigator contestatia si continutul ei.
(2) O copie de pe decizia conducatorului persoanei juridice achizitoare va
fi trimisa de indata atat contractantului care a inaintat persoanei juridice
achizitoare respectiva contestatie, cat si contractantului a carui oferta a
fost castigatoare. Dupa emiterea deciziei, contestatia si decizia
corespunzatoare vor fi, de indata, puse la dispozitia oricarei persoane
interesate, cu conditia ca nici o informatie sa nu fie dezvaluita, daca
dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta
interesul public, ar prejudicia interesul comercial legitim al partilor sau ar
afecta libera concurenta.
Art. 23
Suspendarea procedurii de achizitie
(1) Persoana juridica achizitoare poate include in contractul de achizitie
o clauza suspensiva, in virtutea careia conducatorul persoanei juridice
achizitoare poate suspenda pentru cel mult 30 de zile derularea contractului de
achizitie pentru a proteja drepturile contractantului care inainteaza
contestatia.
(2) Orice decizie luata de persoana juridica achizitoare in conformitate cu
prevederile prezentului articol, ca si motivele si imprejurarile care au dus la
luarea respectivei decizii vor fi incluse in dosarul achizitiei.
Art. 24
Termenul de introducere a actiunii in justitie
Actiunea in justitie se va introduce in termen de 10 zile de la data
comunicarii deciziei adoptate de conducatorul persoanei juridice achizitoare
sau de la data expirarii termenului de 10 zile in care conducatorul persoanei
juridice achizitoare trebuie sa ia respectiva decizie.
Art. 25
Evidenta speciala
(1) Contractantul care va comite, el sau prepusii sai, vreo infractiune ori
contraventie la prezenta ordonanta va fi inclus pe o lista speciala tinuta de
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
pentru investitii, avand interdictia de a intra intr-un contract de achizitii
publice pe o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a hotararii de
condamnare sau a actului de sanctionare contraventionala. Ministerul Finantelor
si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului vor decide
includerea pe lista de interdictie, la sesizarea persoanei juridice achizitoare
sau a organului de control care are din oficiu obligatia sesizarii.
(2) Decizia de includere pe lista de interdictie poate fi atacata in fata
instantelor judecatoresti potrivit procedurii de drept comun.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 26
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului vor elabora, vor actualiza si vor supune aprobarii Guvernului
reglementarile necesare indeplinirii obiectivelor si aplicarii prezentei
ordonante, precum si reglementarile necesare pentru respectarea obligatiilor
asumate de Romania prin angajamente internationale care au legatura cu
achizitiile de bunuri si investitii si care nu intra in contradictie cu
prevederile prezentei ordonante.
Art. 27
In masura in care prezenta ordonanta intra in contradictie cu obligatiile
asumate de Romania prin tratate sau acorduri internationale, ratificate prin
lege, vor prevala prevederile acestora.
Art. 28
Admiterea la finantare a achizitiilor de bunuri si investitii se va face pe
baza contractului de achizitie publica incheiat de persoana juridica
achizitoare cu contractantul castigator al licitatiei.
Art. 29
Toate licitatiile pentru investitiile organizate si in curs de desfasurare
la data adoptarii prezentei ordonante se vor definitiva pe baza prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 291/1991, cu modificarile ulterioare.
Art. 30
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I*).
Art. 31
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, orice dispozitii
contrare se abroga.
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.