Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Decizia Nr.717 din 06.12.2016

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 alin. (1) din Codul penal
ACT EMIS DE: Curtea Constitutionala a Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 08 martie 2017




Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 alin. (1) din Codul penal, excepţie ridicată, din oficiu, de Tribunalul Braşov - Secţia penală în Dosarul nr. 4.196/62/2015, care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 153 D/2016.2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită.3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită conexarea Dosarului nr. 368 D/2016 la Dosarul nr. 153 D/2016.4. Curtea respinge cererea de conexare, reţinând că dosarele mai sus menţionate cuprind critici de neconstituţionalitate diferite.5. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se susţine că noţiunea de „subiect pasiv" este definită în teoria generală a dreptului, că, din consideraţiile pe care instanţa le formulează, rezultă că aceasta nu are dubii cu privire la înţelesul noţiunii analizate şi că sintagma „subiect pasiv" a fost întotdeauna definită ca reprezentând persoana care este titulara valorii sociale ocrotite. Se conchide că nu este vorba despre o critică de neconstituţionalitate, ci despre o dificultate în a identifica subiectul pasiv al infracţiunilor care fac obiectul cauzei.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:6. Prin Încheierea din 21 ianuarie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 4.196/62/2015, Tribunalul Braşov - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 alin. (1) din Codul penal, excepţie ridicată din oficiu, într-o cauză având ca obiect, printre altele, stabilirea vinovăţiei unuia dintre inculpaţi pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu şi complicitate la luare de mită.7. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul criticat este ambiguu şi, prin urmare, lipsit de previzibilitate, întrucât Codul penal nu defineşte noţiunea de subiect pasiv. Se arată, în acest sens, că prevederile art. 35 alin. (1) din Codul penal definesc infracţiunea continuată ca fiind o infracţiune săvârşită la diferite intervale de timp, în realizarea aceleiaşi rezoluţii infracţionale şi împotriva aceluiaşi subiect pasiv, definiţie ce trebuie coroborată cu prevederile art. 238 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, conform cărora condiţia unităţii subiectului pasiv al infracţiunii continuate este îndeplinită şi atunci când: a) bunurile ce constituie obiectul infracţiunii se află în coproprietatea mai multor persoane; b) infracţiunea a adus atingere unor subiecţi pasivi secundari diferiţi, dar subiectul pasiv principal este unic. Din interpretarea dispoziţiilor legale anterior menţionate se deduce că, atunci când actele materiale săvârşite sunt îndreptate împotriva unor subiecţi pasivi diferiţi, suntem în prezenţa unui concurs real sau formal de infracţiuni. Se observă că subiectul pasiv principal al tuturor infracţiunilor este, în mod generic, statul, iar subiect pasiv secundar este persoana căreia îi este lezat un drept, prin săvârşirea faptei prevăzute de legea penală. De asemenea este subliniat faptul că subiectul pasiv secundar al unei infracţiuni nu trebuie confundat cu persoana prejudiciată, aceasta din urmă putând fi diferită şi având la dispoziţie mijloace juridice specifice de realizare a intereselor sale procesuale. Se face trimitere la doctrină, respectiv la clasificarea subiectului pasiv al infracţiunii în subiect pasiv general şi subiect pasiv special. Se arată, totodată, că sintagmele „subiect pasiv" şi „acelaşi subiect pasiv", din cuprinsul textului criticat, nu sunt definite în cuprinsul Codului penal sau în cuprinsul altui act normativ în vigoare şi că acestea sunt lipsite de claritate, precizie şi previzibilitate, ambiguitate ce afectează principiul securităţii raporturilor juridice, prima condiţie ce asigură aplicabilitatea dreptului fiind suficienta sa definire. Se face trimitere la jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv la hotărârile din 26 aprilie 1979 şi 4 mai 2000, pronunţate în cauzele Sunday Times împotriva Regatului Unit şi Rotaru împotriva României, prin care instanţa europeană a subliniat necesitatea asigurării standardului de calitate a legii, ca premisă a respectării principiului legalităţii incriminării. Se conchide că textul criticat încalcă dreptul la un proces echitabil şi principiul legalităţii incriminării, fiind, prin urmare, contrar normelor constituţionale şi convenţionale invocate în susţinerea excepţiei.8. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.9. Guvernul opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată că previzibilitatea normelor juridice presupune ca destinatarii acestora să aibă reprezentarea aspectelor în funcţie de care sunt obligaţi să îşi modeleze conduita şi că, deşi normele penale nu definesc noţiunea de „subiect pasiv", aceasta nu ridică probleme de înţelegere sau de interpretare. Se observă că doctrina este unitară în stabilirea aspectului că subiectul pasiv al unei infracţiuni este persoana fizică sau persoana juridică titulară a valorii sociale ocrotite şi care este vătămată sau periclitată prin infracţiune, sintagma criticată nefiind de natură a produce dificultăţi de interpretare. Se face trimitere la deciziile Curţii Constituţionale nr. 92 din 3 martie 2015, nr. 903 din 6 iulie 2010, nr. 743 din 2 iunie 2011, nr. 1 din 11 ianuarie 2012 şi nr. 146 din 12 martie 2015, precum şi la jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv la hotărârile din 15 noiembrie 1996, 25 noiembrie 1996, 4 mai 2000 şi 9 noiembrie 2006, pronunţate în cauzele Cantoni împotriva Franţei, Wingrove împotriva Regatului Unit, Rotaru împotriva României, Leempoel & S. A. Ed. Cine Revue împotriva Belgiei.10. Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că săvârşirea infracţiunilor continuate de pericol poate fi reţinută în cazul întrunirii condiţiilor referitoare la unicitatea subiectului pasiv şi la existenţa unei singure rezoluţii infracţionale, în cazul lor singurul subiect pasiv fiind statul, întrucât acestea se consumă în momentul creării stării de pericol social, în timp ce reţinerea săvârşirii infracţiunilor continuate de rezultat este condiţionată de unicitatea subiectului pasiv, prevăzută prin dispoziţiile legale criticate. Se susţine că persoanele care săvârşesc infracţiuni din prima categorie anterior arătată se află în aceeaşi situaţie juridică cu cele care săvârşesc infracţiuni din cea de-a doua categorie, dar că această situaţie nu echivalează cu lipsa de claritate, precizie şi previzibilitate a textului criticat. Se mai arată că dispoziţiile art. 35 alin. (1) din Codul penal reprezintă opţiunea legiuitorului şi că sensul sintagmei „subiect pasiv" rezultă, fără dubiu, din interpretarea teleologică a acestora.11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:12. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.13. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 35 alin. (1) din Codul penal, care au următorul cuprins: „Infracţiunea este continuată când o persoană săvârşeşte la diferite intervale de timp, dar în realizarea aceleiaşi rezoluţii şi împotriva aceluiaşi subiect pasiv, acţiuni sau inacţiuni care prezintă, fiecare în parte, conţinutul aceleiaşi infracţiuni.".14. Se susţine că textul criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 20, referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, şi ale art. 21 alin. (3), cu privire la dreptul la un proces echitabil, precum şi ale art. 7 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitor la legalitatea pedepsei.15. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 35 alin. (1) din Codul penal au mai fost supuse controlului de constituţionalitate prin raportare la critici de neconstituţionalitate asemănătoare, instanţa de contencios constituţional pronunţând, în acest sens, Decizia nr. 837 din 8 decembrie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 7 martie 2016, prin care a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate invocată.16. Prin decizia anterior menţionată, Curtea a constatat că textul criticat adaugă la definiţia similară consacrată prin art. 41 alin. (2) din Codul penal din 1969 condiţia săvârşirii infracţiunii împotriva aceluiaşi subiect pasiv. Prin urmare, potrivit actualei reglementări, infracţiunea continuată constă în săvârşirea, la diferite intervale de timp, dar în realizarea aceleiaşi rezoluţii infracţionale şi împotriva aceluiaşi subiect pasiv, de acţiuni sau inacţiuni, care prezintă, fiecare în parte, conţinutul aceleiaşi infracţiuni, fiind, astfel, caracterizată prin unitate de subiect activ, unitate sub aspectul laturii subiective şi, aşa cum s-a arătat anterior, unitate de subiect pasiv. Din acest ultim punct de vedere, Curtea a subliniat faptul că, potrivit art. 238 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012, cu modificările ulterioare, condiţia unităţii subiectului pasiv se consideră îndeplinită şi atunci când bunurile ce constituie obiectul infracţiunii se află în coproprietatea mai multor persoane sau când infracţiunea a adus atingere unor subiecţi pasivi secundari diferiţi, dar subiectul pasiv principal este unic.17. Având în vedere considerentele anterior arătate, Curtea a constatat că, indiferent de existenţa unui subiect pasiv secundar sau de unicitatea acestuia, persoanele care săvârşesc aceeaşi infracţiune, în formă continuată, conform dispoziţiilor art. 35 alin. (1) din Codul penal, se află în situaţii similare, atâta vreme cât infracţiunile săvârşite sunt caracterizate prin existenţa unui subiect pasiv principal unic, şi vor beneficia de acelaşi regim juridic sancţionator.18. De asemenea, Curtea a reţinut că, şi în contextul actualei reglementări, care prevede unicitatea subiectului pasiv, infracţiunile de pericol pot fi reţinute în formă continuată, atunci când sunt îndeplinite celelalte condiţii prevăzute la art. 35 alin. (1) din Codul penal, respectiv unitatea subiectului activ şi existenţa unei singure rezoluţii infracţionale. În acest caz, subiectul pasiv al infracţiunii este statul, această categorie de infracţiuni consumându-se prin crearea stării de pericol social. Prin urmare, persoanele care săvârşesc astfel de infracţiuni continuate se află în situaţii juridice similare cu cele care săvârşesc infracţiuni continuate de rezultat, caracterizate prin existenţa subiectului pasiv principal unic sau prin existenţa unui subiect pasiv principal unic şi a unui subiect pasiv secundar, urmând a li se aplica acelaşi regim sancţionator.19. Pentru aceste motive, Curtea a constatat că textul criticat nu este lipsit de claritate, precizie şi previzibilitate, aşa cum susţine autorul excepţiei, acesta respectând cerinţele de calitate a legii prevăzute la art. 1 alin. (5) din Constituţie.20. Având în vedere aceleaşi motive, Curtea a reţinut că textul criticat nu încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât nu generează situaţii juridice diferite în funcţie de existenţa sau inexistenţa unui subiect pasiv secundar sau de identitatea subiectului pasiv principal, această ultimă calitate putând fi întrunită de către stat, în cazul săvârşirii unor infracţiuni continuate de pericol. În acest sens, Curtea a reţinut, în jurisprudenţa sa, că discriminarea presupune reglementarea unui tratament juridic diferit în privinţa unor persoane care se află în situaţii juridice similare, aspect care nu poate fi constatat însă în prezenta cauză (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, şi Decizia nr. 755 din 16 decembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 9 februarie 2015).21. Aşa fiind, Curtea a constatat că nu poate fi reţinută nici încălcarea, prin prevederile art. 35 alin. (1) din Codul penal, a dispoziţiilor constituţionale ale art. 124 alin. (2) conform cărora justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi.22. Totodată, Curtea a reţinut că dispoziţiile legale criticate reprezintă opţiunea legiuitorului, care se încadrează în politica penală promovată de acesta, potrivit rolului său constituţional de unică autoritate legiuitoare a ţării, prevăzut la art. 61 alin. (1) din Legea fundamentală. Prin adoptarea acestor norme, Parlamentul s-a plasat în interiorul marjei sale de apreciere, respectând principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor (a se vedea Decizia nr. 683 din 19 noiembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 20 ianuarie 2015).23. Analizând criticile formulate în prezenta cauză, Curtea constată că atât soluţia, cât şi considerentele Deciziei nr. 837 din 8 decembrie 2015 sunt aplicabile mutatis mutandis şi în prezenta cauză.24. Distinct de cele reţinute prin Decizia nr. 837 din 8 decembrie 2015, Curtea constată că, întrucât prevederile art. 35 alin. (1) din Codul penal nu contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţie, nu poate fi reţinută nici încălcarea, prin textul criticat a prevederilor art. 7 din Convenţie referitoare la legalitatea incriminării şi a pedepsei, aşa cum acestea sunt interpretate prin prisma exigenţelor art. 20 alin. (1) din Legea fundamentală.25. Totodată, Curtea reţine că dispoziţiile art. 21 alin. (3) din Constituţie nu sunt aplicabile în prezenta cauză, întrucât garanţiile prevăzute de acestea sunt asigurate, în cadrul procesului penal, prin norme de drept procesual, iar textul criticat este o normă de drept penal substanţial.26. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată, din oficiu, de Tribunalul Braşov - Secţia penală în Dosarul nr. 4.196/62/2015 şi constată că dispoziţiile art. 35 alin. (1) din Codul penal sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.Definitivă şi general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Braşov - Secţia penală şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată în şedinţa din data de 6 decembrie 2016.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALEprof. univ. dr. VALER DORNEANUMagistrat-asistent,Cristina Teodora Pop



COMENTARII la Decizia 717/2016

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 717 din 2016
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 3124 2017
    Oferim împrumut la o rată scăzută a dobânzii de 3%. Aplicați pentru un împrumut rapid și convenabil pentru a achita facturile și pentru a începe o nouă afacere sau pentru a vă refinanța proiectele la o rată mai redusă de dobândă de 3%. Aveți un scor scăzut de creditare și sunteți gata să obțineți împrumut de capital de la autoritățile locale Bănci și alte instituții financiare? Iată șansa dvs. de a obține un împrumut de la Organizația noastră. Oferim împrumuturi persoanelor fizice pentru următoarele scopuri și multe altele. Împrumut personal, extindere de afaceri, start-up de afaceri, educație, consolidarea datoriilor, împrumuturi cu bani grași. Contactați-ne astăzi prin e-mail: kate_solution@outlook.com
ANONIM a comentat Decizia 687 2016
     Sunteți într-o situație financiară proastă? Ai nevoie de un împrumut? Aveți nevoie de finanțare pentru afacerea dvs.? Serviciile noastre sunt rapide și foarte fiabile pe măsură ce vă garantăm obținerea împrumutului odată ce aplicați, împrumuturile sunt aprobate în termen de 30 de minute de la aplicare. Contactați-ne acum la (Freemanloanfinance@gmail.com) și obțineți-vă împrumuturile astăzi. Mulțumiri, Jamie Freeman. www.freemanfinance.webs.com
ANONIM a comentat Legea 86 2017
    VREAȚI UN UN ÎMPRUMUT Sunteți un bărbat sau o femeie de afaceri? Aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere? Aveți nevoie de împrumut pentru a-ți plăti datoriile sau pentru a-ți plăti facturile sau pentru a începe o afacere frumoasă? Aveți nevoie de fonduri pentru finanțarea proiectului dvs.? E-mail: (larryellisonfinance@gmail.com) Oferim servicii garantate de împrumut de orice valoare și în orice parte a lumii pentru persoane fizice, companii, agenți imobiliari și corporații la rata superioară a dobânzii de 2%. Pentru cerere și mai multe informații trimiteți răspunsuri la următoarea adresă de e-mail: larryellisonfinance@gmail.com
ANONIM a comentat OUG 17 2017
    Ați trecut prin momente dificile în obținerea unui împrumut acum îngrijorați nomore pentru că Lucas Loan Împrumut Compania oferă toate tipurile de împrumut și de asemenea, oferim împrumut securizat acasă, precum și împrumut pentru a investi în afacerea dvs. cpntact noi acum: LUCASLOANLENDINGCOMPANIA@YAHOO.COM Site-ul web: lucasloanlendingcompania.webs.com Telefon mobil: +16026337400
ANONIM a comentat Ordin 1470 2011
    Indiferent dacă aveți o afacere stabilită sau o nouă afacere, găsirea creditorului potrivit este esențială. La Cash Solution Investment Ltd., înțelegem provocările cu care vă confruntați și de aceea acordăm împrumuturi persoanelor fizice și companiilor. Oferim soluții care vă vor permite să vă concentrați asupra afacerii dvs. și să avansați obiectivele de afaceri. Contactați-ne acum prin intermediul cash.solutions@cash4u.com
ANONIM a comentat Decizia 195 2010
    Buna, Sunteți financiar în jos? Aveți nevoie de un împrumut imediat pentru a vă plăti datoriile sau aveți nevoie de un împrumut pentru a vă rezolva afacerea? Aveți nevoie de un împrumut de consolidare sau de un credit ipotecar? Ați fost respins de bănci și de alte instituții financiare? Nu mai cautati deoarece firma HELEN WILSON LOAN FIRM este aici pentru a face toate problemele tale financiare un lucru din trecut! Acordăm împrumut societăților, entităților private și persoanelor fizice cu dobândă redusă și rate accesibile de 2%. Ne puteți contacta prin e-mail prin: (helenwilson719@gmail.com) Mulțumiri
ANONIM a comentat Decizia 195 2010
    Buna, Sunteți financiar în jos? Aveți nevoie de un împrumut imediat pentru a vă plăti datoriile sau aveți nevoie de un împrumut pentru a vă rezolva afacerea? Aveți nevoie de un împrumut de consolidare sau de un credit ipotecar? Ați fost respins de bănci și de alte instituții financiare? Nu mai cautati deoarece firma HELEN WILSON LOAN FIRM este aici pentru a face toate problemele tale financiare un lucru din trecut! Acordăm împrumut societăților, entităților private și persoanelor fizice cu dobândă redusă și rate accesibile de 2%. Ne puteți contacta prin e-mail prin: (helenwilson719@gmail.com) Mulțumiri
ANONIM a comentat OUG 17 2017
    Ai nevoie de asistență financiară? Aveți nevoie de o afacere, de ipotecă, de un automobil sau de un împrumut personal? Suntem aici pentru a vă satisface nevoile pe măsură ce oferim împrumuturi cu o rată a dobânzii de 3%. Vă rugăm să ne contactați la frankchambersfinances@gmail.com pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat OUG 17 2017
     Credite auto Credite ipotecare Împrumuturi de afaceri Imprumuturi personale Creditul imobiliar. Pentru mai multe informații, Agent de împrumut: Larry Buknor Website: //worldbestloans.wix.com/worldbestloans Email: worldbestloans@gmail.com Mulțumesc.
ANONIM a comentat Legea 174 2016
     We offer fresh cut bank instrument for lease, such as BG, SBLC,Lease and Purchase Instruments can be obtained at minimal expense to the borrower compared to other banking options. This offer is opened to both individuals and corporate bodies. DESCRIPTION OF INSTRUMENTS 1. Instrument: Funds backed Bank Guarantee(BG) ICC-600 2. Currency : USD/EURO 3. Age of Issue: Fresh Cut 4. Term: One year and One day 5. Contract Amount: United State Dollars/Euros (Buyers Face Value) 6. Price : Buy:32%+1, Lease: 4%+2 7. Subsequent tranches: To be mutually agreed between both parties 8. Issuing Bank: Top RATED world banks like HSBC, Barclays, ING Dutch Bank, Llyods e.t.c 9. Delivery Term: Pre advise MT199 or MT799 first. Followed By SWIFT MT760 10. Payment Term: MT799 & Settlement via MT103 11. Hard Copy: By Bank Bonded Courier Interested Agents,Brokers, Investors and Individual proposing international project funding should contact us for directives.We will be glad to share our working procedures with you upon request Name:Ardan Clooney Email:brandfinance33@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 717/2016
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu