INSTRUCTIUNI Nr. 117083 din 12 noiembrie 1990
privind modul de calculare si de evidenta a impozitului pe circulatia
marfurilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 11 decembrie 1990
In temeiul pct. 17 din anexa nr. 2 (nota metodologica) la Hotararea
Guvernului Romaniei nr. 1109/1990 cu privire la liberalizarea preturilor si
masuri de protectie sociala, se fac urmatoarele precizari in legatura cu
calcularea, evidenta si varsarea la bugetul statului a impozitului pe
circulatia marfurilor:
1. La pct. 1 din normele metodologice cuprinse in anexa mentionata se arata
ca persoanele juridice si fizice autorizate care au calitatea de agenti
economici au obligatia sa plateasca la bugetul statului impozit pe circulatia
marfurilor.
In sensul acestui punct, prin agenti economici platitori de impozit pe
circulatia marfurilor se inteleg toate persoanele juridice si fizice care, prin
actul lor legal de constituire sau prin autorizatii eliberate in acest scop, au
dreptul sa produca, sa livreze sau sa comercializeze produse ori sa execute
lucrari sau sa presteze servicii.
In aceasta categorie intra si intreprinderile mici, asociatiile cu scop
lucrativ, asociatiile familiale si persoanele fizice individuale autorizate sa
desfasoare o activitate din care obtin incasari.
Pentru produsele petroliere desfacute prin unitatile PECO, platitori ai
impozitului pe circulatia marfurilor sunt unitatile respective.
La produsele ce constituie rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, plata
impozitului se face de unitatile respective la scoaterea din rezerva.
2. Impozitul pe circulatia marfurilor se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) pentru produsele din productia interna livrate direct de producatori,
prin aplicarea cotelor de impozit, stabilite potrivit Hotararii Guvernului nr.
1109/ 1990, la preturile cu ridicata cu care se face livrarea;
b) pentru produsele din import cumparate de agentii economici pe baza de
contract cu partenerii externi si utilizate pentru nevoile proprii, prin
aplicarea cotelor de impozit la valoarea in vama*), pe masura trecerii in
productie sau investitii a produselor respective.
In cazul in care importul se efectueaza prin societati de import-export, acestea
au obligatia de a inscrie in factura atat valoarea produselor exprimata in
pretul negociat, cat si impozitul pe circulatia marfurilor aferent, care
urmeaza a fi platit de beneficiar pe masura trecerii in productie sau
investitii;
c) pentru produsele cumparate din import si revandute in lei sau in valuta,
prin aplicarea cotelor de impozit asupra preturilor de vanzare; in situatia in
care importul se efectueaza prin societati de import-export care-si desfasoara
activitatea pe baza de comision, prin aplicarea cotei asupra pretului de
vanzare (negociat cu beneficiarul), mai putin comisionul; in cazul in care
importul se efectueaza de agentii economici care au unitati de desfacere cu
amanuntul, asupra pretului de vanzare cu amanuntul, mai putin adaosul
comercial.
Pentru produsele vandute in valuta, cotele de impozit pe circulatia
marfurilor se reduc cu 50%;
d) pentru produsele exportate, prin aplicarea cotelor de impozit asupra
pretului extern pe care il incaseaza producatorul, transformat in lei la
cursurile in vigoare;
e) pentru lucrarile executate sau serviciile prestate, prin aplicarea
cotelor de impozit asupra pretului de deviz sau a tarifului incasat, dupa caz;
f) pentru activitatile de alimentatie publica, posta si telecomunicatii,
prin aplicarea cotelor de impozit asupra incasarilor totale, in cazul
unitatilor de alimentatie publica, respectiv a incasarilor din activitatea de
baza, pentru activitatea de posta si telecomunicatii.
In situatia incasarii partiale a valorii produselor livrate, a serviciilor
prestate si a lucrarilor executate, impozitul pe circulatia marfurilor se
datoreaza din ziua incasarii partiale si proportional cu suma incasata.
Agentii economici, altii decat cei mentionati la pct. 8 din nota
metodologica din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1109/1990, care au
sectii in care lucreaza persoane ce, potrivit legii, sunt considerate
handicapate, beneficiaza de reducerea impozitului proportional cu ponderea
persoanelor respective in totalul salariatilor. Persoanele fizice autorizate,
care obtin incasari din producerea si vanzarea marfurilor, precum si din
executari de lucrari si prestari de servicii, in varsta de peste 65 de ani -
femeile si 70 de ani - barbatii, nu datoreaza impozit pe circulatia marfurilor.
3. Agentii economici sunt obligati sa calculeze impozitul datorat si sa-l
verse la buget la termenele prevazute in prezentele instructiuni, fiind
raspunzatori de exactitatea calculului si varsarea integrala a sumelor datorate
bugetului de stat.
Incepand cu 1 noiembrie 1990, impozitul pe circulatia marfurilor se varsa
de toti agentii economici la bugetul statului in contul 60.04 x 00....
Pentru intreprinderile mici, asociatiile cu scop lucrativ, asociatiile
familiale si persoanele fizice, contul in care se varsa impozitul pe circulatia
marfurilor este 60.04 x 00.75.
Varsarea impozitului pe circulatia marfurilor se face la unitatea bancara
unde agentii economici isi au deschis contul de disponibilitati in lei sau in
valuta, dupa caz.
Agentii economici care nu au conturi in banca fac varsamintele direct la
unitatile C.E.C., la unitatile fiscale teritoriale ale Ministerului Finantelor
sau la agentul fiscal, in contul bugetului statului. Unitatile C.E.C. vireaza
impozitul pe circulatia marfurilor cu dispozitie de plata in contul bugetului
statului, potrivit prevederilor pct. 85 si 86 din Normele metodologice nr.
16/1987 ale Bancii Nationale a Romaniei privind organizarea si efectuarea
operatiilor in legatura cu executarea de casa a bugetului, controlul realizarii
veniturilor si efectuarii cheltuielilor de la buget.
Agentii fiscali care incaseaza impozit pe circulatia marfurilor, datorat de
persoanele fizice autorizate, depun aceste sume astfel:
- in comunele unde functioneaza unitati C.E.C., in prima zi lucratoare dupa
incasare;
- in comunele unde nu functioneaza unitati C.E.C., sumele incasate se remit
bancii prin mandat postal cu carte postala recomandata, in conditiile in care
se depun impozitele si taxele de la populatie (alin. 2 pct. 88 din Normele
metodologice nr. 16/1987 ale Bancii Nationale a Romaniei).
Unitatile care incaseaza impozitul pe circulatia marfurilor sunt obligate
sa comunice lunar, in termen de 4 zile de la expirarea lunii, directiei
generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz,
sumele reprezentand impozitul pe circulatia marfurilor incasat in contul
bugetului de stat, urmand ca directia respectiva sa le comunice, pe total judet
sau municipiul Bucuresti, la Ministerul Finantelor pe data de 5 a lunii.
Impozitul pe circulatia marfurilor se datoreaza din ziua incasarii
contravalorii produsului, lucrari executate, serviciului prestat sau trecerii
in productie sau investitii a produselor din import.
Varsamantul din impozitul pe circulatia marfurilor datorat in valuta se
efectueaza astfel:
- la termenele stabilite, agentii economici solicita unitatii bancare la
care au deschis contul in valuta transferarea sumei reprezentand impozitul pe
circulatia marfurilor;
- unitatea bancara vireaza cu nota contabila, pentru fiecare platitor,
contravaloarea in lei a impozitului pe circulatia marfurilor in contul
bugetului de stat;
- in cazul in care platitorii nu au conturi bancare deschise in valuta,
acestia vor depune sumele in valuta la casieria bancii, iar unitatea bancara va
proceda ca mai sus.
Plata impozitului pe circulatia marfurilor se efectueaza astfel:
- zilnic, in termen de 3 zile de la data incasarii contravalorii, pentru
titei si gaze naturale;
- lunar, in termen de 3 zile de la expirarea lunii, de catre
intreprinderile mici si asociatiile cu scop lucrativ;
- trimestrial, in termen de 5 zile de la expirarea trimestrului, de catre
asociatiile familiale si persoanele fizice;
- semidecadal, in termen de 3 zile de la expirarea semidecadei, de catre
ceilalti platitori.
Platitorii de impozit pe circulatia marfurilor sunt obligati sa specifice
in dispozitia de plata sau sa solicite inscrierea in documentul de plata a
impozitului perioada pentru care se plateste impozitul si suma datorata.
Diferentele de impozit stabilite de platitori pe baza decontului se
specifica separat in explicatia din documentul de plata.
4. In vederea stabilirii corecte a impozitului pe circulatia marfurilor
datorat bugetului statului, agentii economici sunt obligati sa tina distinct
evidenta acestuia, potrivit modelului din anexa nr. 1.
Totodata, agentii economici au obligatia de a depune la unitatile fiscale
teritoriale ale Ministerului Finantelor, unde acestia isi au sediul, decontul
de impozit pe circulatia marfurilor, conform modelului din anexa nr. 2.
Decontul se intocmeste si se depune lunar de catre platitorii de impozit
care efectueaza varsaminte zilnic sau semidecadal si, trimestrial, de catre cei
ce efectueaza varsaminte lunar sau trimestrial, in termen de 20 de zile de la
expirarea perioadei pentru care se intocmeste decontul.
Pe baza deconturilor de impozit lunare sau trimestriale, platitorii de
impozit stabilesc impozitul pe circulatia marfurilor definitiv datorat pentru
luna sau trimestrul respectiv, regularizind cu bugetul de stat eventualele
diferente ce apar intre impozitul datorat stabilit prin decontul lunar sau
trimestrial si impozitul corespunzator calculat la termenele de plata.
5. Neplata impozitului pe circulatia marfurilor la termenele stabilite
atrage obligatia calcularii majorarilor de intarziere de 0,05% pentru fiecare
zi de catre organele fiscale teritoriale si varsarea acestora la buget.
Majorarile se calculeaza din ziua imediat urmatoare expirarii termenului de
plata si pana la inclusiv ziua platii impozitului datorat.
Se considera ziua efectuarii platii:
- ziua depunerii sumei pentru platile in numerar;
- ziua depunerii sumei la oficiul postal, in cazul depunerii prin posta;
- ziua virarii sumei din contul platitorului, cand plata se face prin
dispozitie de plata.
Zilele legale nelucratoare nu se iau in considerare la stabilirea
termenelor de plata prevazute mai sus.
Majorarile aferente diferentelor constatate la verificarea impozitului pe
circulatia marfurilor se calculeaza asupra diferentei datorate in plus per
sold, prin compensarea impozitului neplatit la unele produse cu impozitul
platit in plus la alte produse. Compensarea se face in contul lunii respective,
in cazul platitorilor care varsa impozitul zilnic sau semidecadal, si in contul
trimestrului, pentru platitorii care varsa impozitul lunar sau trimestrial.
Majorarile de intarziere datorate pentru neplata impozitului pe circulatia
marfurilor cuvenit bugetului se inregistreaza pentru toti platitorii la
capitolul 18.1, subcapitolul 17 "Penalitati si majorari, pentru veniturile
nevarsate in termen".
6. Reducerea sau scutirea de plata a majorarilor de intarziere se aproba
numai in cazuri temeinic justificate de catre:
- circumscriptii fiscale orasenesti, pana la 10.000 lei;
- administratii financiare municipale si ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si Sectorului agricol Ilfov, pana la 50.000 lei;
- directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, pana la 100.000 lei;
- Ministerul Finantelor, pentru majorarile de orice suma.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor de intarziere se depune, de
catre platitorul in sarcina caruia au fost calculate, la unitatea fiscala
teritoriala in raza careia isi desfasoara activitatea.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor va fi analizata de organul
fiscal cu toata exigenta, sub aspectul cauzelor care au determinat plata cu
intarziere a sumelor datorate bugetului statului si frecventei unor asemenea
abateri ale platitorului respectiv. Pe baza acestei analize se intocmeste un
referat prin care se propune scutirea, reducerea sau respingerea cererii si
care, cu viza sefului serviciului sau biroului de impozite indirecte, se supune
spre aprobare conducerii unitatii fiscale. Pentru sumele ce depasesc
competentele acesteia, documentatia se va inainta unitatilor fiscale superioare
sau Ministerului Finantelor, dupa caz.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor de intarziere nu suspenda
executarea.
7. Pentru produsele, lucrarile executate si serviciile prestate care nu
figureaza in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1109/1990, conform
prevederilor pct. 7 din nota metodologica din anexa respectiva, cotele de
impozit pe circulatia marfurilor se stabilesc de catre Ministerul Finantelor.
In vederea stabilirii cotelor de impozit respective, agentii economici sunt
obligati ca, pana la data de 1 decembrie 1990, sa trimita la Ministerul Finantelor
urmatoarele date: denumirea exacta a produsului, serviciului prestat sau
lucrarii executate, cheltuielile aferente, cota de adaos comercial pentru
produsele desfacute populatiei, nivelul pretului cu ridicata sau cu amanuntul
ce se va practica la vanzarea produsului, precum si pretul de deviz sau
tariful, dupa caz. Pentru produsele din import, datele se vor referi si la
preturile de cumparare in valuta, taxele vamale, cursul de schimb, comisionul
societatii de export-import si pretul de desfacere in valuta cu care ar urma sa
se valorifice produsul.
Pentru produsele exonerate de la plata impozitului pe circulatia marfurilor
prevazute la pct. 3 din anexa nr. 2 (nota metodologica) la Hotararea Guvernului
nr. 1109/1990 nu se vor transmite datele de mai sus.
8. Controlul asupra calcularii corecte si platii in termen a impozitului pe
circulatia marfurilor si, in general, al modului cum se aplica si se respecta
prevederile din nota metodologica din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
1109/1990, se exercita de organele de specialitate ale Ministerului Finantelor
si aparatul fiscal teritorial, prin verificari periodice pe baza documentelor
si evidentelor conduse de platitorii de impozit.
Organele respective vor efectua verificari lunare, in termen de 30 de zile
de la expirarea lunii, la agentii economici care au prevazut un volum de
impozit anual de peste 50 mil. lei si, trimestrial, in termen de 40 de zile de
la expirarea trimestrului, la ceilalti agenti economici.
Cu prilejul controlului se va urmari: legalitatea cotelor de impozit
practicate si aplicarea corespunzatoare a acestora, determinarea corecta a
impozitului, respectarea termenelor de plata, varsarea integrala a impozitului
datorat, conducerea corecta a evidentei impozitului si, in general, modul in
care sunt respectate prevederile din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
1109/1990.
Rezultatele verificarii se vor consemna intr-un act de control bilateral,
semnat de organul de control si agentul economic (presedinte, director, intreprinzator
etc.) si care va cuprinde: numele si prenumele persoanei care efectueaza
controlul si unitatea pe care o reprezinta, denumirea agentului economic si a
persoanei prin care este reprezentat, perioada la care se refera controlul,
abaterilor constatate si masurile luate pentru intrarea in legalitate
(stabilirea de diferente de impozit, varsarea acestora la buget, calcularea de
majorari de intarziere, sanctiuni aplicate etc.), precum si masurile ce trebuie
luate in continuare de agentul economic pentru inlaturarea si evitarea pe
viitor a abaterilor de la lege.
Pentru abaterile constatate se vor aplica sanctiunile prevazute la pct. 13
din nota metodologica din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1109/1990,
incheindu-se proces-verbal de contraventie.
Ministrul finantelor
Theodor Stolojan
-------------------------
*) Valoarea in vama se determina potrivit metodologiei stabilite de
regulamentul aprobat prin Decretul nr. 337/1981.
ANEXA 1
MODELUL
privind evidenta impozitului pe circulatia marfurilor
-------------------------------------------------------------------------------
Defalcarea valorii
produselor, serviciilor
prestate si lucrarilor
executate, pe cote de
impozit pe circulatia
marfurilor Alte sume Numarul si
Data Felul si Valoarea ---------------------- cuprinse data
reali- numarul totala a in documentului
zarii actului incasarii Cota i.c.m. Cota i.c.m. valoarea de varsare
(factura Capitolul .. Capitolul .. facturii, la buget a
bon, raport Nr. crt ... Nr. crt ... evidentiate impozitului
de productie din Lista din Lista separat pe circulatia
etc) cotelor de cotelor de (cheltuieli marfurilor
de impozit de impozit de (dispozitie
transport, de plata,
ambalaj chitanta
etc) etc.)
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL incasari
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL impozit
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------
NOTA:
Pentru produsele provenite din import, utilizate pentru nevoi proprii,
evidenta impozitului pe circulatia marfurilor va fi adaptata la metodologia de
calcul al acestuia. In acelasi mod se va proceda si in ce priveste evidenta
impozitului pe circulatia marfurilor datorat in valuta.
ANEXA 2
PLATITORUL IMPOZITULUI .....................
Adresa .....................................
DECONTUL
privind impozitul pe circulatia marfurilor
luna
pe .................. 19........
trimestrul
- in lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Explicatii Impozit pe circulatia marfurilor
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Impozit datorat pentru perioada
raportata
2. Impozit varsat la termenele de plata
pentru perioada raportata
3. de varsat (rand 1-2)
Diferenta -----------------------------
de compensat (rand 2-1)
-------------------------------------------------------------------------------
varsata
Diferenta a fost ----------- prin dispozitia de plata nr. ..... din .......
compensata
CONDUCATORUL UNITATII PLATITOARE CONTABIL SEF