NORMA
Nr. 262754 din 1 decembrie 1991
privind asezarea, tehnica de calcul, evidenta si varsarea la bugetul
administratiei centrale de stat a impozitului pe circulatia marfurilor si
accizelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 13 decembrie 1991

In temeiul art. 20 din Hotararea Guvernului nr. 779/15 noiembrie 1991
privind impozitul pe circulatia marfurilor si accizele, se emit urmatoarele
norme metodologice privind asezarea, tehnica de calcul, evidenta si varsarea la
bugetul administratiei centrale de stat a impozitului pe circulatia marfurilor
si accizelor.
1. Potrivit art. 1 din hotarare, platitori de impozite sunt: persoanele
juridice, asociatiile familiale care prin actul legal de constituire sau prin
autorizatii eliberate in acest scop au dreptul sa produca, sa importe sau sa
comercializeze produse, sa execute lucrari ori sa presteze servicii.
Pentru produsele petroliere livrate prin societatile comerciale PECO,
platitorii de impozit pe circulatia marfurilor sunt aceste societati.
Pentru gaz metan sau gaz de sonda ori amestecul lor, din productia interna
sau din import, livrate direct consumatorilor finali, platitorii accizelor sunt
sucursalele de distributie si Sucursala de exploatare a conductelor magistrale
de gaze naturale apartinand Regiei autonome "Romgaz" Medias.
Platitor al accizei datorate pentru titeiul din productia interna este
Regia autonoma "Petrom".
La activitatile de posta si telecomunicatii, platitorii impozitului pe
circulatia marfurilor sunt: Regia autonoma "Posta romana", Regia
autonoma "Telecom", Regia autonoma "Radiocomunicatii".
La produsele scoase din rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, plata
impozitului pe circulatia marfurilor si a accizelor se face de unitatile
detinatoare ale acestor stocuri, la livrarea produselor catre beneficiari.
2. Impozitul pe circulatia marfurilor si accizele sunt cuprinse in preturi
si tarife si se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) pentru produsele fabricate de catre producatorii interni, prin aplicarea
cotelor potrivit Hotararii Guvernului nr. 779/1991, anexele nr. 1 si 2, la
preturile cu ridicata cu care se face facturarea;
b) pentru produsele rezultate din prelucrarea materiilor prime agricole,
achizitionate de catre agentii economici de la producatorii agricoli
individuali, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preturilor de achizitie
negociate intre parti;
c) pentru produsele din import, destinate vanzarii, prin aplicarea cotelor
de impozit stabilite potrivit Hotararii Guvernului nr. 779/1991, anexele nr. 1
si 2, asupra preturilor cu ridicata ale importatorului, negociate cu
beneficiarii.
In cazul in care produsele importate de agentii economici sunt desfacute
catre populatie in magazine proprii, prin aplicarea cotelor de impozit asupra
preturilor de vanzare cu amanuntul din care se deduce adaosul comercial
practicat in limita prevederilor legale;
d) pentru importul de materii prime, materiale si alte produse, efectuat
direct sau prin societati de import-export care-si desfasoara activitatea pe
baza de comision, in scop productiv sau pentru investitii, prin aplicarea
cotelor asupra preturilor cu ridicata determinate art. 5 al Hotararii Guvernului
nr. 464/1991 (Preturile cu ridicata se formeaza pe baza preturilor externe in
valuta exprimate in lei, la cursul de schimb in vigoare, la care se adauga
taxele vamale, impozitul pe circulatia marfurilor, precum si comisionul
declarat al societatii comerciale de export-import);
e) pentru lucrarile executate sau serviciile prestate, prin aplicarea
cotelor de impozit asupra preturilor de deviz sau a tarifului incasat, dupa
caz. Pentru materialele si piesele utilizate la prestarea serviciilor, decontate
separat de tarif, la preturi care includ impozitul pe circulatia marfurilor,
acesta nu se mai datoreaza;
f) pentru activitatile de posta, telecomunicatii si radiocomunicatii, prin
aplicarea cotelor stabilite in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 779/1991
asupra incasarilor din activitatea de baza;
g) pentru activitatile de alimentatie publica, prin aplicarea cotelor
stabilite in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 779/1991 asupra
incasarilor totale.
Pentru produsele obtinute din productia proprie a unitatilor de alimentatie
publica care intra in incasarile totale ale acestor unitati nu se datoreaza
impozit pe circulatia marfurilor.
In cazul in care unitatile de alimentatie publica importa produse, direct
sau prin comisionari, datoreaza si impozit pe circulatia marfurilor sau accize,
dupa caz, calculate prin aplicarea cotelor asupra preturilor cu ridicata
determinate potrivit lit. d) din prezentele norme.
Pentru produsele obtinute in laboratoarele proprii, unitatile de cofetarie
si patiserie datoreaza impozit pe circulatia marfurilor calculat prin aplicarea
cotelor stabilite in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 779/1991 asupra
preturilor cu amanuntul, mai putin adaosul comercial practicat;
h) agentii economici care desfasoara activitate de reconditionare nu
datoreaza impozit pe circulatia marfurilor pentru incasarile obtinute din
vanzarea produselor reconditionate;
i) societatile comerciale care importa cafea cruda si o prajesc in vederea
revanzarii altor agenti economici calculeaza accize o singura data asupra
pretului cu ridicata al cafelei prajite.
Societatile comerciale care cumpara cafea cruda de la alti agenti economici
in vederea prajirii si revanzarii datoreaza accize, calculate prin aplicarea
cotei stabilite in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 779/1991 asupra
diferentei dintre pretul de vanzare al cafelei prajite si pretul de cumparare
al cafelei crude, corectat cu coeficientul de 1,20 reprezentand scazamintul
maxim admis la prajire;
j) produsele comercializate prin: magazine destinate reprezentantilor
diplomatici, magazine tip "duty free" sau in sistem cambuza sunt
neimpozabile;
k) agentii economici care produc si livreaza vin, tuica si rachiuri
naturale in stare varsata datoreaza si varsa accize, calculate prin aplicarea
cotelor prevazute in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 779/1991 asupra
preturilor cu ridicata.
In cazul in care livrarea in stare varsata a produselor respective se face
catre alti agenti economici care le prelucreaza sau imbuteliaza, calcularea si
plata accizelor se fac prin aplicarea cotelor asupra preturilor cu ridicata ale
produselor rezultate din prelucrare sau imbuteliere. In aceasta situatie,
accizele se platesc o singura data, respectiv de agentii economici care
prelucreaza si imbuteliaza.
3. Pentru marfurile ce se livreaza la export direct sau pe baza de
comision, prin agenti economici autorizati sa efectueze astfel de operatiuni,
persoanele juridice sau asociatiile familiale producatoare de astfel de marfuri
pot solicita Ministerului Economiei si Finantelor restituirea impozitului pe
circulatia marfurilor cuprins in pretul principalelor materii prime, materiale
si semifabricate incorporate in marfurile respective, conform prevederilor
legale in vigoare. (Normele metodologice ale Ministerului Economiei si
Finantelor nr. 260458 din 27.II.1991, date in baza art. 2 din Hotararea
Guvernului nr. 7/1991 privind unele masuri financiare pentru stimularea
suplimentara a exportului, publicate in Monitorul Oficial nr. 94/30 aprilie
1991).
Pentru produsele cumparate de agentii economici autorizati sa efectueze
operatiuni de export, de la producatorii interni, la preturi care cuprind
impozit pe circulatia marfurilor sau accize, in scopul revanzarii la export, se
restituie exportatorilor numai impozitul pe circulatia marfurilor sau accizele,
dupa caz, cuprinse in pretul produsului final exportat, deci nu si impozitul
cuprins in pretul principalelor materii prime, materiale si semifabricate
incorporate in aceste produse. Restituirea se face de organele fiscale
teritoriale conform prevederilor pct. 5, 6, 7, 8 si 9 din Normele Ministerului
Finantelor nr. 260458 din 27.II.1991.
Pentru produsele returnate de la export si valorificate in tara se
datoreaza impozit pe circulatia marfurilor sau accize, dupa caz.
4. Agentii economici platitori sunt obligati sa calculeze impozitul pe
circulatia marfurilor sau accizele, dupa caz, si sa le verse la bugetul
administratiei centrale de stat la termenele stabilite, fiind raspunzatori de
exactitatea calculului si de varsarea integrala a sumelor datorate.
Incepand cu data de 1 decembrie 1991, impozitul pe circulatia marfurilor se
varsa de toti agentii economici la bugetul administratiei centrale de stat in
contul nr. 60.12x.01, iar accizele in contul nr. 60.12.x02.
Impozitul pe circulatia marfurilor sau accizele, dupa caz, se datoreaza din
ziua incasarii contravalorii produselor livrate, lucrarilor executate sau
serviciilor prestate, iar in cazul importurilor directe pentru productie,
investitii sau alimentatie publica, o data cu receptia produselor.
In cazul agentilor economici care retin impozite din preturile de
achizitie, momentul datorarii acestora catre bugetul administratiei centrale de
stat corespunde cu plata contravalorii produselor.
In situatia incasarii partiale a valorii produselor livrate, a serviciilor
prestate si a lucrarilor executate, inclusiv pentru avansurile incasate de
unitatile de constructii-montaj in contul executarilor de lucrari si prestarilor
de servicii, impozitul pe circulatia marfurilor sau accizele se datoreaza din
ziua incasarii partiale si proportional cu suma incasata.
Nu sunt supuse acestui regim sumele incasate drept avans de catre unitatile
cooperatiei mestesugaresti si de consum pentru lucrarile executate populatiei
pe baza de comanda si masura individuala.
Plata impozitului pe circulatia marfurilor si a accizelor se efectueaza
lunar in termen de 15 zile de la expirarea lunii precedente.
Pentru titei, gaze naturale si produse petroliere, varsamintele se
efectueaza chenzinal: la prima chenzina suma de plata reprezinta 50% din
impozitul datorat pentru luna precedenta, varsamantul efectuandu-se in ultima
zi lucratoare a lunii pentru care se plateste, iar la chenzina a doua, plata se
efectueaza pe data de 15 a lunii urmatoare in baza realizarilor efective.
Platitorii de impozit pe circulatia marfurilor si accize sunt obligati sa
specifice in dispozitia de plata sau sa solicite inscrierea in documentul de
plata a impozitelor perioada pentru care se platesc impozitele si suma
datorata.
Agentii economici care nu au conturi in banca fac varsamintele la unitatile
C.E.C. si la unitatile fiscale teritoriale ale Ministerului Economiei si
Finantelor, in contul bugetului administratiei centrale de stat.
5. In vederea stabilirii corecte a impozitului pe circulatia marfurilor si
a accizelor datorate bugetului administratiei centrale de stat, agentii
economici sunt obligati sa tina distinct evidenta acestora, potrivit modelului din
anexa nr. 1.
Totodata, agentii economici au obligatia de a depune la unitatile fiscale
teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, unde acestia isi au
sediul, decontul impozitului pe circulatia marfurilor sau accizelor, dupa caz,
conform modelului din anexa nr. 2.
Decontul se intocmeste si se depune lunar de catre platitorii de impozit
care efectueaza varsamintele chenzinal si trimestrial de catre cei ce
efectueaza varsaminte lunar, in termen de 20 de zile de la expirarea perioadei
pentru care se intocmeste decontul.
Pe baza deconturilor de impozit lunare sau trimestriale platitorii de
impozite stabilesc impozitul pe circulatia marfurilor si accizele definitiv
datorate pentru perioada respectiva, regularizind cu bugetul administratiei
centrale de stat eventualele diferente ce apar intre impozitele datorate,
stabilite prin decont, si impozitele corespunzatoare calculate la termenele de
plata.
6. Neplata impozitului pe circulatia marfurilor si a accizelor la termenele
stabilite atrage obligatia calcularii majorarilor de intarziere, la 0,1%,
pentru fiecare zi intarziere de catre organele fiscale teritoriale si varsarea
acestora la bugetul administratiei centrale de stat.
Majorarile se calculeaza din ziua lucratoare imediat urmatoare expirarii
termenului de plata si pana la inclusiv ziua platii impozitului datorat.
Se considera ziua efectuarii platii:
- ziua depunerii sumei pentru platile in numerar;
- ziua depunerii sumei la oficiul postal, in cazul depunerii prin posta;
- ziua virarii sumei din contul platitorului cand plata se face prin
dispozitie de plata.
Majorarile aferente diferentelor constatate la verificarea impozitului pe
circulatia marfurilor si accizelor se calculeaza asupra diferentei datorate in
plus per sold, prin compensarea impozitelor neplatite la unele produse cu
impozitele platite in plus la alte produse. Compensarea se face in contul lunii
respective, in cazul platitorilor care varsa impozitele chenzinal, in contul
trimestrului pentru platitorii care varsa impozitul lunar.
Majorarile de intarziere, datorate pentru neplata impozitelor curente
bugetului, se inregistreaza pentru toti platitorii la capitolul 15,
subcapitolul 02 "Penalitati si majorari, pentru veniturile nevarsate in
termen" din Ordinul ministrului finantelor nr. 691/1990.
7. Reducerea sau scutirea de plata a majorarilor de intarziere se aproba
numai in cazuri temeinic justificate de catre:
- circumscriptii fiscale orasenesti, pana la 10.000 lei;
- administratii financiare municipale si ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si Sectorului agricol Ilfov, pana la 50.000 lei;
- directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, pana la 100.000 lei;
- Ministerul Economiei si Finantelor pentru majorarile de orice suma.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor de intarziere se depune de
catre platitorul in sarcina caruia au fost calculate la unitatea fiscala
teritoriala in raza careia isi desfasoara activitatea.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor va fi analizata de organul
fiscal cu toata exigenta, sub aspectul cauzelor care au determinat plata cu
intarziere a sumelor datorate bugetului administratiei centrale de stat si
frecventa unor asemenea abateri ale platitorului respectiv. Pe baza acestei
analize, se intocmeste un referat prin care se propune scutirea, reducerea sau
respingerea cererii si care cu viza sefului serviciului sau biroului de
impozite indirecte se supune spre aprobare conducerii unitatii fiscale. Pentru
sumele ce depasesc competentele acesteia, documentatia se va inainta unitatilor
fiscale superioare sau Ministerului Economiei si Finantelor, dupa caz.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor de intarziere nu suspenda
executarea.
Amanarea sau esalonarea platii sumelor datorate bugetului administratiei de
stat din impozitul pe circulatia marfurilor si accize se aproba la cererea
agentilor economici, de catre directiile generale ale finantelor publice
conform precizarilor Ministerului Economiei si Finantelor nr. 2538/1991.
Cererile de amanare sau esalonare care depasesc competentele aprobate
directiilor generale ale finantelor publice se depun cu viza unitatii fiscale
teritoriale la Ministerul Economiei si Finantelor. Cererea de amanare sau
esalonare nu suspenda executarea.
Pentru sumele a caror plata a fost amanata sau esalonata nu se datoreaza
majorari de intarziere pe perioada de la data primirii cererii pana la noile
termene de plata fixate prin amanarea sau esalonarea aprobata.
8. Pentru produsele, lucrarile executate si serviciile prestate care nu
figureaza in anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 779/1991, cotele de
impozit pe circulatia marfurilor si accizele se stabilesc de catre Ministerul
Economiei si Finantelor.
In vederea stabilirii cotelor de impozite respective, agentii economici
sunt obligati sa trimita la Ministerul Economiei si Finantelor urmatoarele
date: denumirea exacta a produsului, serviciului prestat sau lucrarii
executate, cheltuielile efectuate, cota de adaos comercial pentru produsele
desfacute populatiei, nivelul pretului cu ridicata sau cu amanuntul ce se va
practica la vanzarea produsului, precum si pretul de deviz sau tariful, dupa
caz. Pentru produsele din import, datele se vor referi si la preturile de
cumparare in valuta, taxele vamale, cursul de schimb, comisionul societatii de
export-import si pretul de desfacere.
9. Controlul asupra calcularii corecte si platii in termen a impozitului pe
circulatia marfurilor si accizelor si modul cum se aplica si se respecta
prevederile din Hotararea Guvernului nr. 779/1991 se exercita de organele de
specialitate ale Ministerului Economiei si Finantelor si aparatul sau
teritorial pe baza documentelor si evidentelor conduse de platitorii de impozite.
Organele fiscale teritoriale au obligatia sa efectueze verificari lunare,
in termen de 30 de zile de la expirarea lunii, la agentii economici care
platesc impozitul pe circulatia marfurilor chenzinal si in termen de 40 de zile
de la expirarea trimestrului, la ceilalti agenti economici.
Cu prilejul controlului se va urmari legalitatea cotelor de impozite si
aplicarea corespunzatoare a acestora, determinarea corecta a impozitelor,
respectarea termenelor de plata, varsarea integrala a impozitelor datorate,
conducerea corecta a evidentei impozitelor si modul in care sunt respectate
prevederile din Hotararea Guvernului nr. 779/1991.
Rezultatele verificarii se vor consemna intr-un act de control, semnat de
organul de control si agentul economic (presedinte, director, intreprinzator
etc) si care va cuprinde: numele si prenumele persoanei care efectueaza
controlul si unitatea pe care o reprezinta, denumirea agentului economic si a
persoanei prin care este reprezentat, perioada la care se refera controlul,
abaterile constatate si masurile luate pentru intrarea in legalitate
(stabilirea de diferente de impozit, varsarea acestora la buget, calcularea de
majorari de intarziere, sanctiuni aplicate etc.), precum si masurile ce trebuie
luate in continuare de agentul economic pentru inlaturarea si evitarea pe
viitor a abaterilor de la prevederile legale.
Pentru abaterile constatate se vor aplica sanctiunile prevazute la art. 17
din Hotararea Guvernului nr. 779/1991, incheindu-se procesul-verbal de
contraventie.
Pe data punerii in aplicare a prezentelor norme metodologice isi inceteaza
aplicarea: Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 117083/1990; ordinele
ministrului economiei si finantelor nr. 748/1991, nr. 1105/1991; Precizarile
Ministerului Economiei si Finantelor nr. 4554/1991; Circulara Ministerului
Economiei si Finantelor nr. 262455/1991, precum si orice alte prevederi emise
in aplicarea Hotararii Guvernului nr. 1109/1990.
Prezentele norme metodologice se aplica pentru livrarile de produse, executarile
de lucrari si prestarile de servicii efectuate incepand cu data de 1 decembrie
1991.
Ministrul economiei si finantelor,
George Marius Danielescu
Ministrul bugetului, veniturilor
statului si controlului financiar,
Florian Bercea
ANEXA 1
MODELUL
privind evidenta impozitului pe circulatia marfurilor
-------------------------------------------------------------------------------
Defalcarea valorii
produselor, serviciilor Alte sume Numarul
prestate si lucrarilor cuprinse si data
executate, pe cote de in documentului
impozit pe circulatia valoarea
marfurilor facturii, de
Felul si numarul Valoarea --------------------- evidentiate varsare
Data actului (factura, totala Cota icm. Cota icm. la
reali- bon, raport de a incasarii Cap .... Cap .... separat buget
zarii productie etc.) Nr. crt. Nr. crt. (cheltuieli a
din Lista din Lista de impozi-
cotelor de cotelor de transport, tului
impozit impozit ambalaj pe
etc.) circulatia
marfurilor
(dispozitie
de plata,
chitanta
etc.)
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------
-------------------------
-------------------------
Total incasari
-------------------------
Total impozit
-------------------------
------------------------
NOTA:
Pentru produsele provenite din import, utilizate pentru nevoi proprii,
evidenta impozitului pe circulatia marfurilor va fi adaptata la metodologia de
calcul al acestuia. In acelasi mod se va proceda si in ce priveste evidenta
accizelor.
ANEXA 2
Platitorul impozitului ...................
Adresa ...................................
DECONTUL
luna
privind impozitul pe circulatia marfurilor pe --------------- 19....
trimestrul
- in lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Explicatii Impozit pe circulatia marfurilor
rand
-------------------------------------------------------------------------------
1. Impozit raportat pentru perioada raportata
2. Impozit varsat la termenele de plata pentru
perioada raportata
3. de varsat (rand 1-2)
Diferenta -----------------------
de compensat (rand 2-1)
-------------------------------------------------------------------------------
varsata
Diferenta a fost --------- prin dispozitia de plata nr. ...... din .........
compensata
Conducatorul unitatii platitoare, Contabil sef,
-------------------------
NOTA:
In acelasi mod se va proceda si la intocmirea decontului privind accizele.