NORME
METODOLOGICE Nr. 45184 din 19 ianuarie 1996
privind organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri si de servicii
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 24 mai 1996
In temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si
modificata prin Legea nr. 83/1994 si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995, al art. 6.3. din Regulamentul
privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri si de
servicii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 63/1994 si republicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 23 ianuarie 1996, s-au
elaborat prezentele norme metodologice:
CAP. 1
Dispozitii generale
1.1. - Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994 si republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995 si modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 19/1995, este denumita, in continuare, ordonanta, iar
Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri si de servicii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 63/1994 si republicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 23 ianuarie 1996, este
denumit, in continuare, regulament.
1.2. - Toate persoanele juridice achizitoare prevazute la art. 2 lit. b)
din ordonanta, dupa aprobarea, in conditiile legii, a bugetului propriu,
intocmesc o lista, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1, cu necesarul de
bunuri si de servicii definite la art. 2 din ordonanta, ce urmeaza sa fie
achizitionate in anul respectiv, cu desfasurari detaliate atat fizic, cat si
valoric.
Pentru bunurile si serviciile care depasesc cuantumul prevazut la art. 2.8.
alin. 1 din regulament, achizitia se poate face numai prin licitatie publica
sau, dupa caz, prin achizitie dintr-o singura sursa, potrivit prevederilor art.
16 si 17 din ordonanta.
Pentru bunurile si serviciile a caror valoare se situeaza sub limitele
specificate la art. 2.8. alin. 1 din regulament, achizitionarea se va face cu
respectarea prevederilor art. 14 si 15 sau, dupa caz, ale art. 16 si 17 din
ordonanta, coroborate cu prevederile art. 2.8 din regulament.
1.3. - Potrivit art. 2 din ordonanta, achizitiile de bunuri de natura
activelor corporale, realizate de catre regiile autonome si finantate din surse
proprii nu fac obiectul dispozitiilor legale in baza carora sunt emise
prezentele norme metodologice.
1.4. - La licitatiile organizate pentru achizitiile publice de bunuri si de
servicii pot participa ofertanti din tara si din strainatate, care dovedesc ca
intrunesc conditiile de calificare cerute de persoana juridica achizitoare prin
documentele licitatiei.
1.5. - Ofertantii interni vor prezenta acte doveditoare din care sa rezulte
ca sunt inscrisi la Camera de Comert si industrie a Romaniei, iar firmele
straine vor prezenta acte (in original si in copie) care sa certifice existenta
si obiectul lor de activitate, emise de organisme similare din tara de origine
a contractantului.
1.6. - Nu vor fi acceptati la licitatii publice ofertantii care sunt
cuprinsi in evidenta speciala organizata potrivit art. 25 din ordonanta.
In vederea tinerii la zi a evidentei speciale prevazute la art. 25 din
ordonanta, persoanele juridice achizitoare si organele de control vor comunica
in maximum 15 zile de la data constatarii, Ministerului Finantelor - Directia
generala a finantelor institutiilor publice si drepturi salariale -, agentii
economici care au comis infractiuni sau contraventii la prevederile ordonantei.
1.7. - In cazul achizitiei a carei valoare estimata este sub cuantumul
stabilit prin regulament, se organizeaza licitatie cu participare exclusiva a
contractantilor interni.
1.8. - Daca valoarea estimata a achizitiei depaseste cuantumul stabilit
prin regulament, la licitatie pot participa si contractanti straini, in
conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) din ordonanta.
1.9. - Atunci cand contractantii interni nu pot satisface cerintele
inscrise in caietul de sarcini, contractantii straini pot participa la
procedura de achizitie, in aceleasi conditii mentionate la pct. 1.8. si in
cazul achizitiei a carei valoare estimata se situeaza sub cuantumul stabilit
prin regulament.
In acest caz persoana juridica achizitoare va include in dosarul achizitiei
o nota justificativa privind modul si circumstantele in baza carora s-a decis
admiterea la licitatie a contractantilor straini, aprobata de conducatorul
acesteia.
1.10.- In functie de situatiile prevazute la pct. 1.7 - 1.9, persoana
juridica achizitoare va preciza din momentul declansarii procedurii de
licitatie posibilitatea participarii contractantilor interni sau, dupa caz, a
contractantilor straini.
In cazurile prevazute la pct. 1.8. si 1.9. se va organiza licitatie publica
internationala.
CAP. 2
Organizarea, desfasurarea si adjudecarea licitatiilor
A. Masuri anterioare declansarii licitatiei
In vederea derularii procedurii de achizitie publica prin licitatie se va
proceda astfel:
2.1. - Persoana juridica achizitoare solicita in scris institutiilor
prevazute la art. 2.5. din regulament desemnarea membrilor ce urmeaza sa faca
parte din comisia de licitatie, transmitand, totodata, acestora, in mod
gratuit, un exemplar din documentatia de licitatie.
2.2. - Institutiile prevazute la articolul mentionat mai sus vor comunica
persoanei juridice achizitoare, in termen de 5 zile lucratoare, numele
reprezentantilor lor desemnati.
2.3. - In cazul achizitiilor de bunuri a caror valoare depaseste cuantumul
stabilit potrivit art. 5 alin. (1) din ordonanta, ce pot fi procurate atat din
productia interna, cat si din import, persoana juridica achizitoare va invita,
in vederea includerii in randul specialistilor cooptati in comisia de
licitatie, un reprezentant, specialist, din partea ministerului coordonator al
domeniului de producere a bunurilor ce urmeaza a fi achizitionate.
2.4. - Dupa primirea tuturor propunerilor pentru membrii care urmeaza sa
faca parte din comisia de licitatie, persoana juridica achizitoare numeste
comisia de licitatie prin decizie sau ordin, cu exceptia regiilor autonome, la
care comisia de licitatie se numeste prin ordin al ministrului de resort sau,
dupa caz, prin decizie a autoritatii administratiei publice locale.
2.5. - Persoana juridica achizitoare va convoca comisia de licitatie la
sediul sau, cel mai devreme in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii
deciziei sau a ordinului, in vederea derularii procedurilor de licitatie.
2.6. - Presedintele comisiei de licitatie va pune in discutie documentele
licitatiei, iar membrii comisiei vor stabili, de comun acord, daca se pot
pronunta, in sedinta respectiva, asupra legalitatii dosarului licitatiei. Daca
in urma discutarii legalitatii documentatiei dosarului licitatiei, membrii
comisiei de licitatie nu se pot pronunta in sedinta respectiva, ei vor putea
cere un termen in care vor prezenta eventualele observatii.
2.7. - Observatiile membrilor comisiei de licitatie vor fi analizate in
plenul comisiei si se va decide, de comun acord, forma de licitatie, iar in
cazul in care se decide forma de licitatie publica deschisa, comisia aproba si
continutul anuntului publicitar al acesteia.
2.8. - In cazul licitatiilor publice deschise, cu sau fara preselectie,
persoana juridica achizitoare, pe langa anuntul publicitar, va transmite in
scris si invitatii de participare producatorilor interni cunoscuti, potrivit
modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
B. Publicitate
2.9. - Anuntul de participare la fiecare licitatie publica deschisa se face
in conditiile prevazute la art. 3.1.-3.6. din regulament.
2.10. - In cazul licitatiei publice restranse, definita la art. 2.12. din
regulament, invitatiile se transmit ofertantilor potrivit modelului prezentat
in anexa nr. 2 in conditiile prevazute la art. 3.6. din regulament, in termenul
stabilit de comisia de licitatie.
C. Documentele licitatiei - continutul acestora
2.11 Documentele licitatiei, intocmite de persoana juridica achizitoare,
cuprind descrierea bunurilor si a serviciilor ce urmeaza a se achizitiona,
precum si elementele prevazute la art. 3.7. din regulament.
De asemenea, documentele licitatiei mai cuprind, dupa caz:
a) Documentele solicitate de persoana juridica achizitoare cu privire la
calificarea contractantilor in conditiile prevazute la art. 3 din ordonanta:
- informatii privind asigurarea cu personal de specialitate si dotarea cu
echipamente si alte mijloace fixe necesare executiei si livrarii bunului
ofertat sau, dupa caz, a realizarii serviciului ofertat (model prezentat in
anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice);
- capacitatea financiara a ofertantului (model prezentat in anexa nr. 4 la
prezentele norme metodologice) sau ultimul bilant contabil vizat de organele
competente;
- informatii privind bonitatea ofertantului (model prezentat in anexa nr. 5
la prezentele norme metodologice);
- certificat emis de Oficiul registrului comertului de pe langa Camera de
Comert si industrie nationala sau teritoriala (model prezentat in anexa nr. 6
la prezentele norme metodologice.).
In cazul bunurilor imobile:
- informatii privind dotarea cu echipamente si alte mijloace fixe necesare
exploatarii in conditii normale a bunului ofertat;
- actul de proprietate asupra bunului ofertat si dovada ca acesta nu este
grevat de ipoteca sau de alte sarcini.
b) Caietul de sarcini este documentul intocmit de persoana juridica
achizitoare, in care se inscriu datele cu privire la:
- obiectul licitatiei;
- cantitatea necesara de bunuri sau volumul serviciilor;
- natura bunurilor sau a serviciilor care urmeaza a fi achizitionate;
- conditii tehnice minimale, corelate cu necesitatile concrete de utilizare
a bunurilor sau a serviciilor respective de catre persoana juridica
achizitoare;
- felul materialelor si modul de alegere a probelor care vor constitui
mostre de verificare si control, in timpul executarii contractului, in cazul
achizitiilor de bunuri;
- termenul de executie sau de livrare;
- modul de receptie si operatiunile tehnice care vor trebui facute pentru
achizitie;
- modalitatile de plata;
- sanctiunile pentru neexecutarea la timp sau in bune conditii a
contractului;
- cuantumul si natura garantiilor care vor trebui depuse de catre ofertanti
spre a fi admisi la licitatii si pentru a garanta exploatarea normala in timp a
bunului sau a serviciului pe durata garantata;
- alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie va gasi de
cuviinta sa le introduca, avandu-se in vedere cele prevazute la pct. 11.3. din
prezentele norme metodologice.
In caietul de sarcini se va preciza ca, in cazul evaluarii prin simpla
apreciere, adjudecarea se va face in favoarea ofertantului care a prezentat
pretul cel mai scazut si care intruneste conditiile tehnice minimale cerute
prin caietul de sarcini.
In cazul evaluarii prin punctaj, in caietul de sarcini se precizeaza
algoritmul de calcul al numarului de puncte, in care pretul va reprezenta cel
putin 70% din numarul total al acestora (potrivit exemplului prezentat in anexa
nr. 12 la prezentele norme metodologice). In aceasta situatie, oferta cu pretul
cel mai mic va primi pentru pret numarul maxim de puncte corespunzator
procentului stabilit pentru punctajul pretului (de minimum 70%);
Diferenta de pana la 30% din numarul total de puncte se va acorda pentru
alte criterii, cum ar fi:
- perioada de garantie;
- modul de asigurare a service-ului pentru bunuri sau a serviciului;
- performante tehnice etc.
La achizitiile de bunuri, in cazul in care sunt oferite atat produse
indigene, cat si produse din import, pentru produsele indigene se va acorda o
marja de preferinta de 20% la punctajul realizat pentru pret, daca bunurile
sunt oferite direct de catre producator, si 10% in cazul in care sunt oferite
de alt furnizor.
In vederea evaluarii ofertelor in conditiile prevazute mai sus, ofertantii
vor prezenta o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca
bunurile care fac obiectul licitatiei, provin dintr-o activitate de productie,
desfasurata pe teritoriul Romaniei, indicand producatorul intern.
Pe langa caietul de sarcini, ofertantul va prezenta, dupa caz, si celelalte
documente de licitatie prevazute in anexele la prezentele norme metodologice.
c) Documentele specifice pentru preselectie reprezinta documentele
solicitate de persoana juridica achizitoare ofertantilor care solicita
participarea la licitatia deschisa cu preselectie si se refera la:
- informatii generale despre ofertant (model prezentat in anexa nr. 7 la
prezentele norme metodologice);
- informatii privind experienta ofertantului (model prezentat in anexa nr. 8
la prezentele norme metodologice);
- informatii privind asigurarea cu personal de specialitate si dotarea cu
echipamente si alte mijloace fixe necesare realizarii in bune conditii a
ofertei (model prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice);
- capacitatea financiara (model prezentat in anexa nr. 4 la prezentele
norme metodologice);
- capacitatea furnizorului de a efectua operatiuni de intretinere,
reparare, aprovizionare cu piese de schimb pe o durata de minimum 3 ani, in
cazul in care persoana juridica achizitoare impune aceste conditii in
documentatia de licitatie, pentru achizitii de bunuri de folosinta indelungata;
- capacitatea furnizorului de a efectua diverse operatiuni necesare si
solicitate de persoana juridica achizitoare in perioada de derulare a
serviciului contractat;
- alte documente solicitate de persoana juridica achizitoare, care sa-i
permita acesteia efectuarea preselectiei.
d) Documentele privind garantia pentru oferta depusa se compun, dupa cazul
din:
- scrisoarea de garantie bancara pentru oferta depusa in vederea
participarii la licitatie (model prezentat in anexa nr. 9 la prezentele norme
metodologice);
- alte documente de decontare acceptate de persoana juridica achizitoare,
care asigura incasarea garantiei in conditiile prevazute in anexa nr. 9 la
prezentele norme metodologice.
Cuantumul garantiei se stabileste de catre persoana juridica achizitoare in
suma fixa si va fi astfel dimensionat incat sa acopere eventualele prejudicii
pe care le-ar cauza ofertantul castigator persoanei juridice achizitoare.
Cuantumul garantiei nu poate fi mai mare decat eventualele prejudicii
estimate pentru a nu bloca participarea unor firme la licitatie.
e) Alte documente solicitate de persoana juridica achizitoare, emise in
concordanta cu prevederile ordonantei si ale regulamentului.
f) Instructiunile pentru licitatie si proiectul de contract de achizitie,
elaborate de persoana juridica achizitoare.
2.12. - Ofertantul are obligatia sa examineze toate instructiunile,
formularele, termenii si specificatiile din documentele licitatiei, iar in
cazul in care are nevoie de lamuriri asupra documentelor prezentate, le
solicita persoanei juridice achizitoare in scris (prin telex sau fax).
2.13. - Persoana juridica achizitoare raspunde, in scris, la toate
solicitarile primite, inainte de termenul limita de depunere a ofertelor.
2.14. - Persoana juridica achizitoare poate aduce modificari, printr-un
amendament asupra documentelor licitatiei, din initiativa proprie sau ca urmare
a raspunsurilor la solicitarile potentialilor ofertanti.
2.15. - Amendamentul va fi notificat prin scrisoare, telex sau fax, cu cel
putin 5 zile inainte de termenul limita de depunere a ofertelor, tuturor
ofertantilor care au cumparat documentele licitatiei.
2.16. - Omiterea vreunei informatii cerute in documentele licitatiei sau
prezentarea unei oferte necorespunzatoare fata de documentele licitatiei
reprezinta riscuri asumate de ofertant, care pot avea drept urmare respingerea
ofertei sale.
2.17. - Documentele licitatiei vor fi puse la dispozitia ofertantilor
interesati, contra cost, suma incasata neputand depasi costul multiplicarii
acestora.
CAP. 3
Limba oficiala a ofertei
3.1. - Oferta, impreuna cu toata corespondenta si documentele licitatiei,
schimbate intre ofertant si cumparator, va fi redactata obligatoriu in limba
romana.
CAP. 4
Documentele ce insotesc oferta
4.1. - Documentatia, pe langa oferta tehnica propriu-zisa, insotita de
formularul de oferta (model prezentat in anexa nr. 10 la prezentele norme
metodologice), va cuprinde si:
a) lista de preturi in functie de caracteristicile tehnico-economice ale
bunului sau serviciului ofertat;
b) documente care sa ateste calificarea potrivit prevederilor art. 3 din
ordonanta, din care sa reiasa ca ofertantul poate participa la licitatie pentru
realizarea contractului de achizitie, in eventualitatea in care oferta este
acceptata;
c) documente din care sa rezulte ca bunurile/serviciile si serviciile
aferente acestora sunt corespunzatoare si in conformitate cu cerintele
documentelor licitatiei;
d) documente care sa ateste autorizarea, de catre producator, a furnizarii
bunurilor sau serviciilor;
e) garantia pentru oferta depusa in vederea participarii la licitatie
(model prezentat in anexa nr. 9 la prezentele norme metodologice) sau alte
documente stabilite la pct. 2.11. lit. d).
4.2. - Documentele licitatiei, dactilografiate, vor fi prezentate in
original si in copie.
CAP. 5
Lista de preturi
5.1. - Valoarea ofertei va fi exprimata in lei, exceptandu-se cazurile cand
prin prezentele norme metodologice se prevede altfel.
5.2. - Lista de preturi care insoteste oferta, pentru bunuri oferite din
productia indigena sau pentru servicii, va evidentia pretul de vanzare in
cadrul caruia se cuprind: pentru bunuri - toate cheltuielile, inclusiv cele de
transport si de incarcare-descarcare, asigurari etc. sau alte taxe care trebuie
platite, iar pentru servicii - toate cheltuielile si taxele platite sau
platibile, ocazionate de realizarea acestora.
5.3. - Pentru bunurile sau serviciile oferite din strainatate, pretul de
achizitie va cuprinde, de asemenea, dupa caz, cheltuielile de transport,
incarcare-descarcare, depozitare, taxe vamale, accize, comisioane, asigurari
sau alte taxe ocazionate de livrarea sau furnizarea acestora in tara.
5.4. - Persoana juridica achizitoare poate solicita fiecarui ofertant
separarea componentelor pretului, in scopul facilitarii compararii ofertelor,
nelimitand in nici un fel dreptul cumparatorului de a realiza contractul in
oricare dintre conditiile oferite in timpul licitatiei.
5.5. - Preturile stabilite de ofertanti in documentele licitatiei sunt
ferme si nu pot fi schimbate sub nici un motiv in timpul licitatiei sau
majorate la incheierea contractului de achizitie si nici ulterior pe durata de
derulare a contractului.
CAP. 6
Moneda ofertei
6.1. - Pentru bunurile sau serviciile oferite la licitatiile publice din
Romania, la care, potrivit art. 5 din ordonanta, accesul este permis numai
ofertantilor interni, preturile vor fi specificate in lei.
6.2. - Pentru bunurile sau serviciile oferite in licitatiile cu participare
internationala organizate in conditiile art. 5 alin. (1 ) sau (3) din
ordonanta, preturile ofertantilor straini vor fi specificate in moneda tarii de
origine a ofertantului sau intr-o moneda convertibila, iar cele ale
ofertantilor interni, in lei.
Pentru comparare, preturile vor fi transformate in moneda ce va fi
stabilita prin documentele licitatiei, la cursul oficial al Bancii Nationale a
Romaniei de la data transmiterii ofertei.
CAP. 7
Documentele care atesta calificarea ofertantilor la licitatie
7.1. - Ofertantii interni si, dupa caz, straini vor prezenta acte care sa
certifice existenta si obiectul lor de activitate, potrivit prevederilor pct.
1.5.
7.2. - In cazul in care ofertantul nu produce bunuri sau nu realizeaza
servicii ce fac obiectul ofertei, acesta va prezenta documente care sa ateste
ca a fost autorizat de catre producator sau de catre realizator sa furnizeze
produsele sale.
CAP. 8
Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca oferta
8.1. - In vederea organizarii licitatiilor publice pentru achizitionarea de
bunuri sau de servicii definite la art. 2 din ordonanta, persoana juridica
achizitoare are obligatia sa elaboreze documentele licitatiei, pe care le va
pune la dispozitia ofertantilor in timp util.
8.2. - Ofertantul va prezenta documente care sa ateste ca bunurile sau
serviciile pe care le propune pentru a fi achizitionate sunt conforme cu
documentele licitatiei si corespund certificatelor de calitate si de garantie
sau, dupa caz, standardelor stabilite.
Pentru bunurile imobile, ofertantul va prezenta documentele care sa ateste
ca acestea sunt proprietatea sa, nu sunt ipotecate sau purtatoare de alte
obligatii.
8.3. - Ofertele vor fi dactilografiate, vor fi semnate si stampilate de
catre ofertant sau de catre o persoana imputernicita de acesta.
8.4. - Oferta nu va contine randuri suplimentare, stersaturi sau cuvinte
scrise peste scrisul initial, cu exceptia corecturilor facute si semnate de
catre imputernicitii participanti la licitatie.
8.5. - Ofertele se depun de catre ofertant la sediul persoanei juridice
achizitoare, in conformitate cu instructiunile cuprinse in documentele
licitatiei emise de aceasta, in doua exemplare.
8.6. - Ofertantul va introduce oferta sa in original si in copie, separat,
in doua plicuri, notandu-se corespunzator plicurile cu "Oferta
original" si "Oferta copie".
8.7. - Plicurile care contin originalul si copia ofertei se vor sigila si
se vor introduce intr-un plic interior.
8.8. - Plicul interior va purta scris pe el numele si adresa ofertantului,
pentru ca oferta sa poata fi returnata nedeschisa, in cazul in care este
declarata "tarzie", sau in cazul in care ofertantul este declarat
necalificat.
8.9. - Plicul interior, precum si documentele de calificare vor fi
introduse intr-un plic exterior pe care se va mentiona adresa sau sediul
organizatorului licitatiei. Organizatorul licitatiei va refuza primirea
ofertelor in plicuri deteriorate, desfacute sau cu semne distinctive,
indiferent din vina cui s-au produs acestea.
8.10. - Ofertele vor fi depuse la adresa indicata in documentele licitatiei
cel mai tarziu la data si la ora indicate in acestea.
8.11. - Persoana juridica achizitoare, in situatia in care aduce
amendamente documentelor licitatiei, are posibilitatea sa prelungeasca termenul
de depunere a ofertelor.
8.12. - Ofertele primite dupa expirarea termenului de depunere stabilit vor
fi respinse si returnate, nedeschise, ofertantilor.
8.13. - Ofertantul isi poate modifica sau retrage oferta depusa, cu
conditia ca cererea acestuia sa fie primita de catre organizatorul licitatiei,
in scris, inainte de expirarea termenului de depunere.
8.14. - Modificarea sau retragerea ofertei se poate face si prin telex sau
fax, cu conditia ca ea sa fie urmata de o confirmare semnata, purtand data
postei, care sa nu depaseasca termenul de depunere a ofertei.
8.15. - Nici o oferta nu poate fi modificata dupa expirarea termenului de
depunere a ofertelor. De asemenea, nici o oferta nu poate fi retrasa in
intervalul de timp dintre termenul pentru depunerea ofertelor si expirarea
perioadei de valabilitate a acestora.
CAP. 9
Garantia licitatiei
9.1. - Ofertantii, o data cu oferta, vor depune si garantia de participare
indicata la pct. 2.11. lit. d).
9.2. - Nici o oferta nu poate fi luata in considerare, daca nu va fi
insotita de garantia pentru oferta depusa.
9.3. - Garantia pentru oferta depusa este necesara pentru a putea proteja
cumparatorul de riscul unui eventual comportament necorespunzator al
ofertantului a carui oferta a fost acceptata in vederea incheierii
contractului.
9.4. - Garantia pentru oferta depusa de catre ofertantul castigator, o data
depusa, va ramane la dispozitia persoanei juridice achizitoare si, in
conformitate cu cele prescrise in documentatia licitatiei, nu se mai poate
retrage decat la semnarea contractului si numai dupa depunerea garantiei pentru
buna executie a contractului.
9.5. - Garantia pentru oferta depusa se restituie de catre persoana
juridica achizitoare ofertantilor necastigatori in 3 zile lucratoare de la
solutionarea contestatiilor sau dupa trecerea perioadei legale de 7 zile pentru
inaintarea contestatiilor, in cazul in care nu se inregistreaza contestatii.
9.6. - Garantia pentru oferta depusa se pierde in toate cazurile prevazute
in anexa nr. 9 la prezentele norme metodologice.
CAP. 10
Deschiderea ofertelor
10.1. - Presedintele comisiei de licitatie, dupa ce a primit toate
ofertele, va verifica integritatea plicurilor, va deschide plicurile cu
"oferta original" in prezenta reprezentantilor ofertantilor si va
anunta numele sau denumirea ofertantilor, modificarile si retragerile de
oferte, trecand la verificarea documentelor de calificare a ofertantilor.
10.2. - Dupa verificarea documentelor de calificare se anunta ofertantii
declarati calificati, se trece la deschiderea plicurilor sigilate "oferta
original" ale acestora si se fac publice preturile ofertelor.
10.3. - Presedintele comisiei de licitatie si reprezentantul Ministerului
Finantelor vor semna fila cu fila originalul ofertelor de pret prezentate in
licitatie.
10.4. - Dupa ce au fost prezentate toate ofertele se intocmeste un
proces-verbal care va fi semnat de catre membrii comisiei de licitatie si de
catre reprezentantii prezenti ai ofertantilor.
10.5. - Procesul-verbal va mentiona modul cum a decurs licitatia, numele
sau denumirea fiecarui ofertant, numele si prenumele reprezentantilor acestora,
garantia pentru oferta depusa si pretul oferit de catre fiecare ofertant.
10.6. - Persoana juridica achizitoare va examina ofertele pentru a constata
daca ele sunt complete, daca nu s-au comis erori de calcul, daca garantiile
cerute au fost depuse, daca documentele au fost semnate in totalitate.
10.7. - In cazul existentei mai multor oferte identice ca pret (cel mai
mic) si cu conditii tehnice egale, pentru departajare se va proceda, in aceeasi
sedinta sau intr-o sedinta separata, la o noua licitatie, cu oferte de pret in
plicuri inchise, numai intre ofertantii care au prezentat preturi egale.
10.8. - In cazul existentei mai multor oferte identice ca punctaj obtinut
(cel mai mare), se accepta oferta cu pretul cel mai mic.
10.9. - Pentru a evalua si a compara cat mai corect toate ofertele depuse,
persoana juridica achizitoare poate cere ofertantului clarificari la oferta sa.
Cererea de clarificare, cat si raspunsurile vor fi formulate in scris,
neadmitandu-se nici o modificare a pretului sau a continutului ofertei.
10.10. - Oferta evaluata ca necorespunzatoare este respinsa de catre
persoana juridica achizitoare si nici nu poate deveni corespunzatoare prin
corectarea acesteia ulterior.
Dupa clarificarea tuturor precizarilor solicitate, comisia de licitatie, in
urma analizarii, evaluarii si compararii ofertelor, va intocmi hotararea de
adjudecare, fara a depasi 10 zile de la data licitatiei.
CAP. 11
Evaluarea si compararea ofertelor
11.1. - Comisia de licitatie va evalua si va compara ofertele conform
criteriilor stabilite in caietul de sarcini.
11.2. - Pretul ofertelor va fi pretul de vanzare al bunurilor sau al
serviciilor si va cuprinde toate costurile si taxele platite sau platibile
pentru componentele si materiile prime incluse sau care urmeaza a fi incluse in
aceste bunuri sau servicii.
11.3. - La evaluarea ofertelor, potrivit caietului de sarcini, pe langa
pret se va tine seama si de:
- costul transportului intern si extern prilejuit numai de livrarea
bunurilor la destinatie;
- costul accesoriilor, pieselor de schimb si serviciilor auxiliare;
- posibilitatea asigurarii pieselor de schimb si serviciilor auxiliare
vanzarii bunului oferit sau a realizarii serviciului oferit;
- costurile de exploatare si intretinere prezumate in perioada de utilizare
a bunurilor achizitionate sau in perioada de realizare a serviciilor
achizitionate;
- comisioane platite sau platibile;
- performantele si productivitatea bunurilor sau serviciilor;
- calitatea si adaptabilitatea echipamentelor sau serviciilor oferite;
- perioada garantata de exploatare normala a bunului ofertat dupa preluarea
acestuia de catre persoana juridica achizitoare, numai in cazul bunurilor
imobile;
- gradul de adaptabilitate a bunului imobil la necesitatile persoanei
juridice achizitoare, in functie de activitatea pe care o desfasoara, precum si
de perspectivele de dezvoltare a acesteia.
11.4. - Persoana juridica achizitoare are dreptul sa controleze si/sau sa
testeze bunurile sau serviciile adjudecate pentru a se asigura ca ele sunt
conforme cu specificatiile contractului, fara costuri suplimentare suportate de
achizitor.
11.5. - Testele si controalele solicitate de persoana juridica achizitoare
si locul unde se vor efectua vor fi notificate in scris contractantului.
CAP. 12
Sistemul de punctaj si perioada de valabilitate a ofertei
12.1. - Sistemul de punctaj se stabileste prin caietul de sarcini si va
avea in vedere ca ponderea pretului in numarul total de puncte sa fie de cel
putin 70% .
12.2. - Oferta care va inregistra cel mai mare numar de puncte va fi
declarata acceptata.
12.3. - In cazul achizitiilor de bunuri, la compararea ofertelor evaluate,
pentru bunurile indigene se va acorda marja de preferinta prevazuta la art.
4.11. din regulament.
12.4. - In cazul aprecierii simple, oferta acceptata reprezinta acea oferta
care are valoarea cea mai scazuta si care respecta cerintele documentelor
licitatiei.
12.5. - In urma sedintei de licitatie, comisia de licitatie va intocmi
hotararea de acceptare care va fi semnata de toti membrii comisiei.
12.6. - O data stabilita oferta castigatoare, organizatorul licitatiei va
anunta ofertantul castigator, in scris, ca oferta sa a fost acceptata.
Totodata, va comunica in scris celorlalti ofertanti neacceptarea ofertelor.
12.7. - Oferta ramane valabila, asa cum s-a mentionat in documentele
licitatiei de catre persoana juridica achizitoare, de la data deschiderii
acesteia si pana la data semnarii contractului de catre ambele parti.
12.8. - Perioada de valabilitate poate fi prelungita cu maximum 30 de zile
in cazuri exceptionale, la cererea persoanei juridice achizitoare si cu
acceptul ofertantului.
Garantia ofertei va fi, de asemenea, prelungita in mod corespunzator.
12.9. - Persoana juridica achizitoare va inainta ofertantului castigator
formularul de contract.
12.10. - In termen de cel mult 30 de zile de la primirea formularului de
contract, ofertantul castigator va semna si va data contractul si il va returna
persoanei juridice achizitoare.
12.11. - O data cu semnarea contractului, ofertantul castigator va
transmite persoanei juridice achizitoare garantia livrarii si/sau a bunei
executii, in conditiile stabilite de persoana juridica achizitoare si cuprinse
in documentele de licitatie, conform anexei nr. 11 la prezentele norme
metodologice.
12.12. - Garantia astfel depusa reprezinta o compensatie pentru eventualele
pierderi, deteriorari sau prejudicii prin neindeplinirea obligatiilor din
contract. Aceasta garantie va fi, de asemenea, restituita in maximum 10 zile de
la indeplinirea tuturor obligatiilor stabilite in contract.
CAP. 13
Dispozitii finale
13.1. - In baza abilitarii Ministerului Finantelor de a elabora norme,
prevazuta la art. 13 din ordonanta si la art. 6.3. din regulament, prezentele norme
metodologice se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
13.2. - La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice se
abroga Normele metodologice nr. 46.544/1994 privind organizarea si desfasurarea
licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri elaborate de Ministerul
Finantelor si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din
27 iulie 1994.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
ORDONATORUL DE CREDITE
......................
LISTA
bunurilor/serviciilor ce urmeaza a fi achizitionate in anul ..... in conditiile
prevazute de dispozitiile legale privind achizitiile publice
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Pretul unitar Valoarea
crt Explicatii U.M. Cantitatea estimativ estimata
- lei - - mii lei -
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
1. Bunuri/servicii definite la
art. 2 din ordonanta, care se
achizitioneaza din cheltuieli
curente (materiale), cu
acoperire din:
a) bugetul de stat
..................
..................
b) bugetele locale
..................
..................
c) bugetul asigurarilor
sociale de stat
...................
...................
d) fond special
.................
.................
e) mijloace extrabugetare
.................
.................
f) credite externe
.................
.................
2. Bunuri/servicii definite
la art. 2 din ordonanta, care
se achizitioneaza din cheltuieli
de capital, cu acoperire din:*)
a) bugetul de stat
..................
..................
b) bugetele locale
..................
..................
c) mijloace extrabugetare
..................
..................
-------------------------------------------------------------------------------
-----------------------
*) Se inscriu bugetele si celelalte fonduri speciale sau extrabugetare, din
care, potrivit legii, se pot efectua si sunt aprobate cheltuieli de capital.
-----------------------
NOTA:
Valorile trecute in lista trebuie sa se incadreze in limita sumelor
aprobate cu aceasta destinatie in bugetele de venituri si cheltuieli proprii.
Se vor trece si bunurile/serviciile achizitionate pana la aprobarea
bugetului, pentru a urmari modul de incadrare in limitele valorice stabilite la
art. 2.8. din regulament.
Semnatura conducerii
persoanei juridice achizitoare
si stampila
.........................
ANEXA 2
PERSOANA JURIDICA ACHIZITOARE
(denumirea, sediul, telefon, fax)
INVITATIE
pentru participare la licitatie publica
.....................................*)
Data............
1. ........................................................... are aprobate
(persoana juridica achizitoare)
fonduri pentru achizitia publica a unor bunuri conform listei privind achizitia
de bunuri/servicii, care ne sunt strict necesare desfasurarii activitatii.
In acest scop in perioada imediat urmatoare urmeaza sa achizitionam .......
...............................................................................
...............................................................................
2. ................................................. va invita la licitatie
(persoana juridica achizitoare)
publica .......................*) ce va avea loc in situatia in care ofertantii
indeplinesc conditiile pentru livrarea acestor bunuri/servicii.
3. Daca sunteti interesat, puteti obtine informatii suplimentare si
documentele licitatiei la sediul
...............................................................................
4. Un set din documentele de licitatie poate fi cumparat incepand cu data
de ......................... prin depunerea unei cereri in scris la sediul
sus-mentionat, urmand a achita costul acestuia, potrivit art. 3.8. din
regulament.
Semnatura conducatorului
persoanei juridice achizitoare
........................
-----------------------
*) Se va inscrie forma de licitatie decisa de catre comisia de licitatie.
ANEXA 3
OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
INFORMATII
privind asigurarea cu personal de specialitate, echipamente, alte mijloace fixe
si service
A. Personal
-------------------------------------------------------------------------------
Experienta
Explicatii Nr. (vechime medie
in specialitate)
-------------------------------------------------------------------------------
Total personal, din care:
a) personal de conducere
b) personal cu studii tehnice
c) personal cu studii economice
-------------------------------------------------------------------------------
B. Echipamente, alte mijloace fixe si service
-------------------------------------------------------------------------------
Explicatii Numarul, Gradul de uzura,
din care: din care:
----------------------- ----------------------
proprietate inchiriate proprietate inchiriate
-------------------------------------------------------------------------------
1. Mijloace fixe direct productive
sau linii tehnologice
2. Mijloace de transport
--------------------------------------------------------------------------------
----------------------
NOTA:
Se pot inscrie si alte echipamente si mijloace fixe care pot concura la
realizarea in bune conditii a ofertei.
De asemenea, se pot inscrie performante tehnice ale echipamentelor si
mijloacelor tehnice.
Semnatura si stampila
......................
ANEXA 4
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDETULUI ......../A MUNICIPIULUI BUCURESTI
CAPACITATEA FINANCIARA A OFERTANTULUI
......................................*)
Date financiare conform ultimului bilant incheiat la data de ..............
- mil. Iei -
1. Activ total,
din care:
- active circulante
2. Pasiv total,
din care:
- obligatii catre terti
- credite bancare
3. Venituri totale
4. Cheltuieli totale
5. Profit brut
Director general,
(stampila)
---------------------
*) Bilant contabil vizat de Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat a judetului ........... /a municipiului
Bucuresti.
ANEXA 5
OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
INFORMATII
privind bonitatea ofertantului la data de ..................................
Noi (denumirea/numele si sediul/adresa ofertantului) furnizam urmatoarele
informatii despre bonitatea noastra:
1. Obligatii contractuale neonorate, motivul .............................
2. Daca au fost declarati in stare de faliment sau intr-una dintre
situatiile prevazute la art. 25 din ordonanta ................................
3. Daca s-au cedat drepturi prevazute in contractele incheiate in
beneficiul creditorilor
.................................................................
4. Daca au cedat bunul ofertat sau l-au ipotecat in beneficiul creditorilor
..............................................................................
5. Daca au existat litigii referitoare la neefectuarea platilor sau litigii
de calitate ...................................................................
6. Unitatea este specializata in livrarea de categorii de bunuri/servicii,
inclusiv servicii auxiliare si autorizata legal de catre firma producatoare /
realizatoare.
Director,
ANEXA 6
CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE
A ROMANIEI
CERTIFICAT
In conformitate cu prevederile Legii nr. 26/1990 privind Registrul
comertului,
noi (Oficiul Registrului comertului de pe langa Camera de Comert si
industrie teritoriala sau nationala) certificam prin prezenta ca ofertantul
(denumirea/numele si sediul/adresa ofertantului) si filialele sale din ........
................ este inmatriculat la Registrul comertului sub nr. ............
...................., avand ca obiect de activitate: ..........................
...............................................................................
De asemenea, confirmam ca in Registrul comertului are inscrise urmatoarele
mentiuni:
- falimente;
- condamnari;
- amenzi;
- abuz de incredere;
- fals;
- concurenta neloiala;
- abateri.
Camera de Comert si Industrie
Oficiul Registrului comertului,
...............................
(semnatura si stampila)
---------------------------
NOTA:
Firmele straine vor prezenta acte (in original si in copie), care sa
certifice existenta si obiectul lor de activitate, emise de organisme similare
din tara de origine a contractantului.
ANEXA 7
OFERTANTUL
..............................................
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
INFORMATII GENERALE
despre ofertant
1. Denumirea/numele si sediul/adresa
2. Numarul si data inregistrarii la Registrul comertului
3. Codul fiscal
4. Capitalul social
5. Obiectul de activitate
6. Principalele contracte de livrari de bunuri/servicii si, dupa caz,
servicii auxiliare
7. Service (propriu sau pe baza de contract).
Data completarii Ofertant,
................ ........................
(semnatura autorizata)
ANEXA 8
OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
INFORMATII
privind experienta ofertantului
Numarul total de ani de experienta in livrarea de bunuri sau, dupa caz,
servicii care fac obiectul achizitiei
-------------------------------------------------------------------------------
Gradul de realizare
Denumirea bunurilor/ Denumirea persoanei a termenului Valoarea
serviciilor livrate juridice achizitoare in raport contractului
cu contractul
incheiat
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Director,
ANEXA 9
BANCA
(denumirea, sediul, telefon, fax)
SCRISOARE DE GARANTIE BANCARA
pentru oferta depusa in vederea participarii la licitatie
In cazul in care ofertantul a inaintat oferta sa, datata..................,
in vederea participarii la licitatia pentru adjudecarea ofertei de
bunuri/servicii .................................... care va avea loc la data
de .......................... va facem cunoscut ca noi, .........................,
garantam in favoarea ....................................., pentru suma de
......................., suma pe care ne angajam ca, in caz de insolvabilitate
a ofertantului, sa o platim la prima dumneavoastra cerere scrisa si fara alta
procedura in cazul in care ofertantul sa afla intr-una dintre situatiile
urmatoare:
- revoca oferta dupa deschiderea acesteia si inainte de adjudecare;
- revoca oferta dupa adjudecare;
- fiind castigatorul licitatiei, nu semneaza contractul de achizitie in
termenul de valabilitate a ofertei;
- fiind castigatorul licitatiei, nu constituie garantia pentru buna
executie.
Prezenta garantie este valabila pana la data de ......... si devine nula in
cazul neacceptarii ofertei depuse sau daca licitatia a fost adjudecata unui alt
ofertant.
Valabilitatea garantiei poate fi extinsa, in cazul in care este necesar, la
cererea persoanei juridice achizitoare, cu acordul prealabil al ofertantului.
.............................
(denumirea bancii)
Director,
ANEXA 10
OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
FORMULAR DE OFERTA
Data...............
Catre ....................................................................
(denumirea/numele si sediul/adresa persoanei juridice achizitoare)
In urma examinarii documentelor licitatiei si a anexelor (nr. ...........)
a caror primire este astfel confirmata, noi, subsemnatii, reprezentanti ai
ofertantului, conform ..............., ne angajam sa furnizam si sa livram/sa
executam ................... (cantitatea/volumul, in conformitate cu sus-
numitele documente de oferta de preturi pentru suma anexata, care fac parte din
aceasta oferta).
Ne obligam, in cazul in care oferta este acceptata, sa incepem
livrarea/executia, in curs de ........... zile, si sa incheiem livrarea/executia
tuturor elementelor specificate in contract, in decurs de ........... zile,
calculate de la data incheierii contractului, mentinand preturile din oferta.
In cazul in care oferta noastra este acceptata, vom obtine garantia unei
banci pentru o suma echivalenta cu minimum .......... % din valoarea
contractului, in vederea executarii corespunzatoare a acestuia.
Pana la definitivarea contractului, aceasta oferta impreuna cu acceptul
dumneavoastra in scris si scrisoarea de credit vor constitui un acord de
principiu intre noi.
Astazi ........... 199...
..............................
(semnatura)
in calitate de
..............................
Deplin autorizat sa semneze oferta pentru si in numele ....................
ANEXA 11
SCRISOARE DE GARANTIE BANCARA
pentru buna executie
Cu privire la contractul de achizitie nr. ........, incheiat intre ........
in calitate de ofertant, si .........., in calitate de persoana juridica
achizitoare.
Conform conditiilor contractuale, ofertantul este obligat sa furnizeze
persoanei juridice achizitoare o garantie bancara care sa reprezinte .........%
din valoarea totala a contractului de achizitie potrivit obligatiilor
furnizorului, prevazute la art. ..... din contractul de achizitie incheiat.
Pentru aceasta, in conformitate cu cele convenite mai sus, ne angajam, prin
prezenta, sa platim in favoarea persoanei juridice achizitoare, pana la
concurenta sumei de ........., orice suma ceruta de dumneavoastra in baza art.
........ din contractul de achizitie incheiat la prima dumneavoastra cerere, in
decurs de ........... zile de la primirea acestei cereri insotite de declaratia
dumneavoastra cu privire la neindeplinirea obligatiilor ofertantului, prevazute
la art. ........ din contractul de achizitie incheiat cu persoana juridica
achizitoare.
In perioada de executie nu se pot emite pretentii asupra prezentei scrisori
de garantie, partile urmand a proceda astfel:
- pretentiile privind calitatea si intarzierile fata de termenele
contractuale se vor solutiona de catre ofertant si persoana juridica
achizitoare potrivit prevederilor din "Conditii generale ale
contractului".
In caz de insolvabilitate a ofertantului, noi vom plati, conform acestei
declaratii, la prima dumneavoastra cerere, in termenul mentionat, fara nici o
alta formalitate din partea dumneavoastra sau a oricarei parti contractuale.
Aceasta garantie este valabila pana la data de .........., asa cum este
prevazut la art. ......... din contractul de achizitie.
In situatiile in care partile contractante sunt de acord sa prelungeasca
termenul de garantie sau sa modifice unele prevederi contractuale care au
efecte asupra angajamentului bancii, se va obtine acordul prealabil al bancii
......... in caz contrar, prezenta scrisoare de garantie isi pierde
valabilitatea.
Prezenta scrisoare de garantie ne va fi returnata de indata ce va deveni
fara obiect.
...................................
(denumirea bancii)
Director,
ANEXA 12
METODOLOGIA DE CALCUL
pentru evaluarea pe baza de punctaj
Consideram ca numarul total maxim de puncte pe care il poate obtine o
oferta este de 100.
Pentru desemnarea castigatorului licitatiei pot fi avute in vedere
urmatoarele criterii si punctajele aferente, conform tabelului de mai jos:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Criteriul Punctajul acordat
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Pret 70*)
-------------------------------------------------------------------------------
2. Performante tehnice superioare
Alte facilitati (service, garantie etc.) 30
--------------------------------------------------------------------------------
Evaluarea ofertei se va face astfel:
ofertei cu pretul cel mai mic i se acorda 70 de puncte. Notam acest pret cu
Vmin.
Pentru celelalte oferte vom calcula numarul de puncte obtinute pentru pret
(Pn), cu formula:
Pn = (Vmin / Vn) x 70
in care:
Vmin - reprezinta cel mai mic pret dintre ofertele prezentate;
Vn - reprezinta pretul ofertei careia i se calculeaza punctajul
corespunzator pretului.
Pentru celelalte criterii de evaluare, in acordarea punctajului, comisia de
licitatie va trebui mai intai sa determine daca ofertele indeplinesc cerintele
minime obligatorii specificate in caietul de sarcini.
Comisia de licitatie va face o comparatie a ofertelor, astfel incat
punctajul cel mai mare il va primi oferta care prezinta conditiile cele mai
avantajoase, iar cel mai mic numar de puncte il va obtine oferta care prezinta
conditiile cele mai slabe.
Daca o oferta indeplineste doar cerinta tehnica minima obligatorie
prevazuta in caietul de sarcini, acesteia i se va acorda numarul minim de
puncte.
Persoana juridica achizitoare isi poate rezerva dreptul de a acorda ofertei
care prezinta conditiile cele mai avantajoase un numar de puncte mai mic decat
numarul maxim de puncte ce ar putea fi oferit.
De asemenea, persoana juridica achizitoare va acorda o marja de preferinta
bunurilor realizate in tara de 20% la punctajul realizat pentru pret, daca sunt
oferite direct de producator, si de 10% in cazul in care sunt oferite de alt
furnizor, cu conditia ca acestea sa corespunda cerintelor tehnice din caietul
de sarcini.
Punctajul total al ofertei se calculeaza prin insumarea punctajelor
obtinute pentru fiecare dintre criteriile stabilite in caietul de sarcini,
astfel:
Ptn=pn + Pf
in care:
Ptn - reprezinta punctajul total al ofertei (n);
Pn - reprezinta numarul de puncte obtinut de oferta (n) pentru pret;
Pf - reprezinta numarul de puncte obtinut de oferta (n) pentru performante
tehnice superioare si alte facilitati (service, garantie etc.).
Pentru performante tehnice superioare si alte facilitati (service, garantie
etc.) oferite se acorda 30 de puncte.
In cazul in care vor exista mai multe oferte cu aceeasi valoare a
punctajului cel mai mare, pentru departajare se va folosi criteriul pretului.
Se va declara castigatoare oferta care va obtine punctajul total cel mai
mare.
------------------------
*) Pentru bunurile realizate in tara la punctajul realizat pentru pret se
va adauga o marja preferentiala de 20% daca bunurile sunt oferite direct de
producator si de 10% in cazul in care sunt oferite de alt furnizor.