ORDONANTA DE URGENTA Nr. 24 din 30 septembrie 1998 * Republicata
privind regimul zonelor defavorizate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 545 din 8 noiembrie 1999
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 20 din 15 ianuarie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie
1999, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24 din 30 septembrie 1998 a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 378 din 2 octombrie
1998.
Art. 1
(1) Zonele defavorizate, in intelesul prezentei ordonante de urgenta,
reprezinta arii geografice, strict delimitate teritorial, care indeplinesc cel
putin una dintre urmatoarele conditii:
a) au structuri productive monoindustriale, care, in activitatea zonei,
mobilizeaza mai mult de 50% din populatia salariata;
b) sunt zone miniere unde personalul a fost disponibilizat, in proportie de
peste 25%, prin concedieri colective;
c) s-au efectuat concedieri colective in urma lichidarii, restructurarii
sau privatizarii unor agenti economici, care au afectat mai mult de 25% din
numarul angajatilor cu domiciliul in zona respectiva;
d) rata somajului depaseste cu 30% media existenta la nivel national;
e) sunt zone izolate, lipsite de mijloace de comunicatii si infrastructura
este slab dezvoltata.
(2) O zona defavorizata, delimitata potrivit alin. (1), poate apartine
uneia sau mai multor unitati administrativ-teritoriale.
Art. 2
(1) La propunerea consiliilor locale sau, dupa caz, judetene, consiliile
pentru dezvoltare regionala, in baza documentatiei prezentate de agentiile
pentru dezvoltare regionala, vor aviza infiintarea, in cadrul regiunilor, a
unor zone defavorizate. Documentatia aferenta, insotita de avizul favorabil, va
fi inaintata Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala. Propunerea de
infiintare a zonei defavorizate va fi inaintata de catre Agentia Nationala
pentru Dezvoltare Regionala, spre aprobare, Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala, care o propune spre adoptare Guvernului.
(2) In cazul in care aria geografica a unei zone defavorizate apartine la
doua sau mai multe unitati administrativ-teritoriale, propunerea de infiintare,
documentatiile si avizele se fac de catre organele abilitate, conform alin.
(1), din unitatile administrativ-teritoriale respective, sub conducerea
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala.
(3) In cazul zonelor defavorizate care apartin la doua sau mai multe
unitati administrativ-teritoriale, agentii economici respectivi vor transmite
datele prevazute la alin. (1) Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 3
Declararea si delimitarea zonelor defavorizate se fac prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 4
Prin hotararea Guvernului de declarare a zonei defavorizate se aproba:
a) perioada pentru care o arie geografica este declarata zona defavorizata,
in sensul prezentei ordonante de urgenta;
b) domeniile de interes pentru realizarea de investitii;
c) finantarile necesare si facilitatile prevazute de lege ce se acorda
agentilor economici care efectueaza investitii.
Art. 5
O arie geografica poate fi declarata zona defavorizata pentru o perioada de
cel putin 3 ani, dar nu mai mult de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 6
(1) Societatile comerciale cu capital majoritar privat, persoane juridice
romane, precum si intreprinzatorii particulari sau asociatiile familiale,
autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si
desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative, care isi au
sediul si isi desfasoara activitatea in zona defavorizata, beneficiaza pentru
investitiile nou-create de urmatoarele facilitati:
a) scutirea de la plata:
- taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata pentru masinile,
utilajele, instalatiile, echipamentele, mijloacele de transport, alte bunuri
amortizabile, care se importa in vederea efectuarii de investitii in zona;
- taxei pe valoarea adaugata pentru masinile, utilajele, instalatiile,
echipamentele, mijloacele de transport, alte bunuri amortizabile, produse in
tara, in vederea efectuarii si derularii de investitii in zona;
b) restituirea taxelor vamale pentru materiile prime, piesele de schimb
si/sau componentele importate necesare realizarii productiei proprii in zona.
Restituirea sumelor se va face pe baza aprobarii de catre agentiile pentru
dezvoltare regionala a documentelor care atesta valorificarea productiei de
catre agentii economici. Sumele necesare restituirii catre agentii economici
din zona a taxelor vamale platite de catre acestia vor fi puse la dispozitie
Agentiei pentru dezvoltare regionala din Fondul pentru dezvoltare regionala. In
cazul zonelor defavorizate care apartin la doua sau mai multe unitati
administrativ-teritoriale, sumele necesare restituirii catre agentii economici din
zona defavorizata a taxelor vamale platite de acestia vor fi puse la dispozitie
de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala din Fondul national pentru
dezvoltare regionala;
c) scutirea de la plata impozitului pe profit pe durata de existenta a zonei
defavorizate;
d) scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei
sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizarii
investitiei;
e) acordarea, cu prioritate, din Fondul special de dezvoltare aflat la
dispozitia Guvernului, constituit potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 59/1997 privind destinatia sumelor incasate de Fondul Proprietatii de Stat
in cadrul procesului de privatizare a societatilor comerciale la care statul
este actionar, a unor sume pentru:
- stimularea activitatii de export al produselor finite si/sau al
serviciilor industriale, dupa caz;
- garantarea creditelor externe, in limita unui plafon anual stabilit de
Ministerul Finantelor;
- finantarea unor programe speciale, aprobate prin hotarare a Guvernului;
- finantarea proiectelor de investitii ale societatilor comerciale prin
coparticiparea statului la capitalul social.
(2) Acordarea facilitatilor si finantarilor prevazute la alin. (1) lit. e)
se stabileste prin hotarare a Guvernului.
Art. 7
In situatia in care o investitie care beneficiaza de prevederile prezentei
ordonante de urgenta este lichidata voluntar intr-o perioada mai mica decat
dublul perioadei in care s-a bucurat de facilitatile acordate prin hotararea
Guvernului de infiintare a zonei defavorizate, lichidatorul/lichidatorii are/au
obligatia ca din sumele rezultate in urma lichidarii sa achite cu prioritate
catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale sumele aferente facilitatilor acordate in conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 8
Facilitatile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda pentru
societatile comerciale, persoane juridice romane cu capital majoritar privat,
precum si pentru intreprinzatorii particulari sau asociatiile familiale,
autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990, care au sediul social si isi
desfasoara activitatea in aceasta zona, daca prin investitia realizata se
creeaza noi locuri de munca pentru forta de munca neocupata sau pentru membrii
de familie ai acestora, care domiciliaza in zona defavorizata.
Art. 9
Societatile comerciale constituite intr-o zona defavorizata isi pot inceta
voluntar activitatea in zona respectiva, iar cele care isi deschid filiale cu
personalitate juridica intr-o astfel de zona le pot desfiinta sau schimba
sediul din zona defavorizata, intr-o perioada mai scurta decat cea prevazuta la
art. 7, numai sub sanctiunea achitarii sumelor datorate catre bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, aferente
facilitatilor acordate in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 10
Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este autoritatea de
reglementare pentru zonele defavorizate.
Art. 11
(1) In temeiul hotararii Guvernului de infiintare a zonei defavorizate,
Agentia pentru dezvoltare regionala va asigura si administrarea specifica
acesteia, avand, pentru zona defavorizata, urmatoarele atributii principale:
a) promoveaza initiativa publica si privata;
b) elaboreaza propuneri pentru imbunatatirea activitatii economico-sociale
din zona;
c) urmareste impreuna cu organele abilitate de lege modul in care agentii
economici din zona isi indeplinesc obligatiile prevazute de prezenta ordonanta
de urgenta;
d) centralizeaza, cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale
si al organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor si ale Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, datele privind activitatea agentilor economici
din zona si asigura transmiterea acestora catre Agentia Nationala pentru
Dezvoltare Regionala;
e) elaboreaza norme si reglementeaza activitatile din interiorul zonei, pe
durata de existenta a acesteia;
f) informeaza periodic Consiliul National pentru Dezvoltare Regionala
despre activitatile din zona.
(2) In cazul zonelor defavorizate care apartin la doua sau mai multe
unitati administrativ-teritoriale, administrarea specifica a acestora va fi
efectuata de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 12
(1) Utilizarea totala sau partiala a sumelor alocate din Fondul pentru
dezvoltare regionala pentru proiectele de dezvoltare in cadrul zonelor
defavorizate, fara respectarea destinatiei si a termenelor pentru care au fost
acordate beneficiarilor, se constata de catre organele de control abilitate,
potrivit legii.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se restituie in cuantum dublu, in termen
de 60 de zile de la constatarea de catre organele de control a schimbarii
destinatiei fondurilor, termen in care se instituie sechestrul asigurator, in
regim de urgenta, in favoarea Agentiei pentru dezvoltare regionala.
Art. 13
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage
raspunderea administrativa, civila sau penala, dupa caz, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 14
Pana la data infiintarii agentiilor pentru dezvoltare regionala, pentru
zonele miniere Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea
Programelor de Dezvoltare a Zonelor Miniere va avea si atributiile si
responsabilitatile acestora, putand propune Guvernului declararea unor zone
miniere ca zone defavorizate, in sensul prezentei ordonante de urgenta.
Art. 15
Guvernul va aproba prin hotarare, la propunerea Consiliului pentru
Reforma*) a Ministerului Industriei si Comertului, a Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului si cu avizul Ministerului Finantelor,
normele metodologice*) de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, in termen
de 45 de zile de la intrarea ei in vigoare.
------------
*) Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie 1998,
Consiliul pentru Reforma a fost desfiintat, iar atributiile din domeniul
administratiei publice si din domeniul intreprinderilor mici si mijlocii au
fost preluate de Departamentul pentru Reforma Administratiei Publice Centrale
si, respectiv, de Agentia pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii.
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 525 din 29 iunie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999.