LEGE
Nr. 32 din 3 aprilie 2000
privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 10 aprilie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Obiectul legii, intelesul unor termeni si categorii de asigurare
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza: organizarea si functionarea societatilor
comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, a
societatilor mutuale, denumite in continuare asiguratori, respectiv
reasiguratori, precum si a intermediarilor in asigurari, organizarea si
functionarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, supravegherea
asiguratorilor si reasiguratorilor care desfasoara activitatea in sau din
Romania, supravegherea activitatii intermediarilor in asigurari si reasigurari,
precum si a altor activitati in legatura cu acestea.
Art. 2
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. activitatea de asigurare - activitatea exercitata in sau din Romania,
care desemneaza, in principal, oferirea, intermedierea, negocierea, incheierea
de contracte de asigurare si reasigurare, incasarea de prime, lichidarea de
daune, activitatea de regres si de recuperare, precum si investirea sau
fructificarea fondurilor proprii si atrase prin activitatea desfasurata;
2. agent de asigurare - persoana fizica sau juridica abilitata, in baza
autorizarii unui asigurator, sa negocieze sau sa incheie in numele si in contul
asiguratorului contracte de asigurare cu tertii, conform conditiilor stipulate
in contractul de mandat incheiat, fara sa aiba calitatea de asigurator sau de
broker de asigurare;
3. asigurare - operatiunea prin care un asigurator constituie, pe
principiul mutualitatii, un fond de asigurare, prin contributia unui numar de
asigurati, expusi la producerea anumitor riscuri, si ii indemnizeaza pe cei
care sufera un prejudiciu pe seama fondului alcatuit din primele incasate, precum
si pe seama celorlalte venituri rezultate ca urmare a activitatii desfasurate;
4. asigurat - persoana care are un contract de asigurare incheiat cu
asiguratorul;
5. asigurator - persoana juridica romana sau straina ori societatea mutuala
autorizata in conditiile prezentei legi sa exercite activitati de asigurare;
6. broker de asigurare - persoana juridica romana sau straina, autorizata
in conditiile prezentei legi, care, pentru clientii sai, negociaza sau incheie
contracte de asigurare si acorda alte servicii in legatura cu protectia
impotriva riscurilor sau cu regularizarea daunelor;
7. catastrofa - un eveniment sau o serie de evenimente care provoaca pagube
substantiale intr-o perioada scurta de timp;
8. coasigurare - operatiunea prin care doi sau mai multi asiguratori
subscriu acelasi risc, fiecare asumandu-si o cota-parte din acesta;
9. fond de rezerva liber varsat - totalul sumelor cu care membrii
societatii mutuale au contribuit la fondurile acesteia;
10. actionari semnificativi - actionarii care, singuri ori prin intermediul
sau in legatura cu alte persoane, detin cel putin 5% din totalul drepturilor de
vot in adunarea generala a actionarilor;
11. persoane semnificative - administratorii si directorul general;
12. portofoliu de asigurari - totalitatea sau o parte din contractele de
asigurari incheiate de un asigurator;
13. prime brute subscrise - primele incasate si de incasat, inclusiv
primele de reasigurare incasate si de incasat, aferente tuturor contractelor de
asigurare si contractelor de reasigurare, care intra in vigoare in perioada de
referinta, inainte de deducerea oricaror sume din acestea;
14. prime nete subscrise - primele brute subscrise din care se deduc sumele
platite si de platit drept prime de reasigurare;
15. prime brute incasate - totalul primelor incasate, inclusiv primele de
reasigurare incasate in perioada de referinta, inainte de deducerea oricaror
sume din acestea;
16. prime nete incasate - primele brute incasate din care se deduc sumele
platite drept prime de reasigurare;
17. reasigurare - operatiunea de asigurare a unui asigurator de catre alt
asigurator, primul fiind reasigurat, iar al doilea, reasigurator;
18. retinere proprie - partea din risc care ramane in sarcina
asiguratorului dupa deducerea reasigurarii;
19. societate mutuala de asigurari - persoana juridica civila ai carei
asociati sunt deopotriva asigurati si asiguratori.
Art. 3
(1) Activitatea de asigurare se grupeaza in:
a) asigurari de viata;
b) asigurari generale.
(2) Clasele de asigurari aferente categoriilor prevazute la alin. (1) se
stabilesc prin norme.
CAP. 2
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
Art. 4
(1) Punerea in executare a prezentei legi, supravegherea si controlul
respectarii dispozitiilor sale revin Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
in scopul apararii drepturilor asiguratilor si al promovarii stabilitatii
activitatii de asigurare in Romania.
(2) Se infiinteaza Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, autoritate
administrativa autonoma de specialitate, cu personalitate juridica si cu sediul
in municipiul Bucuresti, care isi exercita atributiile potrivit prevederilor
prezentei legi.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor isi poate deschide reprezentante
in orice alta localitate de pe teritoriul Romaniei.
(4) Pentru nevoile Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, ale
reprezentantelor sale pe care aceasta le infiinteaza, Guvernul si, dupa caz,
autoritatile administratiei publice locale vor atribui acesteia in administrare
imobilele necesare - terenuri si cladiri - din domeniul public de interes
national sau local, dupa caz, in termen de 60 de zile de la cererea Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor.
(5) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor este condusa de un consiliu
format din 5 persoane, respectiv presedinte, vicepresedinte si 3 membri.
(6) Structura organizatorica si de personal a Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, atributiile de conducere, de executie si de control ale
personalului sau se stabilesc prin regulamentele de ordine interioara, adoptate
de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, potrivit prevederilor
prezentei legi.
(7) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor sunt numiti
de Parlament, in sedinta comuna a celor doua Camere, la propunerea comisiilor
reunite pentru buget, finante si banci ale Senatului si Camerei Deputatilor.
Presedintele si vicepresedintele se nominalizeaza pe functii in lista de
propuneri care se supune spre aprobare Parlamentului.
(8) Numirea membrilor Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
se face de pe lista comuna propusa de comisiile pentru buget, finante si banci
ale Senatului si Camerei Deputatilor.
(9) Revocarea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in
totalitate sau individual, se face de autoritatea care l-a numit, pe baza
procedurii definite la alin. (8).
(10) Durata mandatului de membru al Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor este de 5 ani, fiecare membru putand fi reinvestit.
(11) Primii membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
vor fi numiti pentru mandate cu durate diferite, astfel incat in fiecare an sa
expire mandatul unuia dintre ei.
(12) Presedintele va fi numit pentru un mandat de 5 ani, iar
vicepresedintele pentru un mandat de 4 ani.
(13) Membrii ale caror mandate au expirat vor ramane in functie pana la
numirea succesorilor lor.
(14) In cazul imposibilitatii definitive de exercitare a mandatului de
catre unul dintre membri, comisiile parlamentare mentionate la alin. (8) vor
propune persoana care urmeaza sa fie numita de Parlament pentru durata restanta
a mandatului.
(15) Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului
orice imprejurare care creeaza o indisponibilizare cu o durata de 90 de zile
consecutive.
(16) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie cetateni romani cu domiciliul in Romania, cu o buna reputatie si
pregatire profesionala si o vechime de cel putin 5 ani in activitatea
financiar-bancara si/sau de asigurari si reasigurari;
b) sa nu fie membri ai vreunui partid politic pe perioada exercitarii
mandatului;
c) sa nu exercite o alta profesie sau sa nu ocupe o functie publica sau
privata, cu exceptia activitatii didactice in invatamantul superior;
d) sa nu fie membri in consiliile de administratie sau in comisiile de
cenzori ale persoanelor juridice, subiecte ale supravegherii Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, sau actionari semnificativi ai acestora;
e) sa nu fi fost declarati faliti sau sa nu fi facut parte din conducerea
unei societati de asigurare sau financiar-bancare, care, sub orice forma, si-a
incetat activitatea si nu si-a respectat obligatiile fata de terti;
f) sa nu aiba cazier judiciar.
(17) Calitatea de membru al Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin revocarea de catre Parlament;
d) la aparitia unei incompatibilitati sau a unui impediment dintre cele
prevazute la alin. (16);
e) prin inlocuire, conform alin. (14).
(18) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor au
obligatia sa notifice de indata, in scris, Parlamentului aparitia oricareia
dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la alin. (16); pana la decizia
Parlamentului membrul Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor este
suspendat de drept.
(19) Presedintele este reprezentantul de drept al Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor, ca autoritate administrativa autonoma si ca persoana juridica
de drept public.
(20) In cazul imposibilitatii temporare de exercitare a prerogativelor
presedintelui, reprezentarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor revine de
drept vicepresedintelui.
(21) Daca atat presedintele, cat si vicepresedintele se afla in
imposibilitate de exercitare a prerogativelor, reprezentarea Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor va fi asigurata de decanul de varsta dintre cei 3
membri.
(22) Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor delibereaza valabil
in prezenta a cel putin 3 dintre membrii sai, incluzand presedintele sau, in
absenta acestuia, vicepresedintele.
(23) Hotararile sunt adoptate cu votul majoritatii membrilor prezenti, iar
in caz de balotaj, votul presedintelui sau, in absenta acestuia, cel al
vicepresedintelui este decisiv.
(24) Hotararea adoptata este obligatorie pentru toti membrii Consiliului
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, membrii care au votat impotriva si cei
absenti putandu-si consemna opinia separata in procesul-verbal al sedintei
respective.
(25) In exercitarea atributiilor sale Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor va colabora cu alte autoritati publice sau cu institutii straine,
avand ca obiect reglementarea sau supravegherea pietelor de asigurari, in
vederea realizarii protectiei asiguratilor, a potentialilor asigurati si a
transparentei pietei asigurarilor.
(26) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la art. 5 Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor adopta norme, avize si decizii, sub semnatura
presedintelui, dupa deliberare in sedinte, tinute conform dispozitiilor alin.
(22) - (24), cu respectarea prevederilor alin. (28).
(27) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta norme care sunt puse in
aplicare prin ordin al presedintelui, iar actele individuale sunt deciziile si
avizele.
(28) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor consulta colegiul alcatuit din
reprezentantii asociatiilor profesionale ale operatorilor de pe piata de
asigurari.
(29) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor are in structura sa personal de
specialitate compus din economisti, juristi, experti contabili, actuari,
statisticieni, matematicieni, ingineri, informaticieni, medici, precum si din
alte persoane calificate in domeniul asigurarilor si finantelor.
(30) Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor stabileste prin
decizie salarizarea membrilor sai si a personalului de specialitate, avand in
vedere nivelul remuneratiei acordate unor posturi similare de pe piata de
asigurari.
Art. 5
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza sau avizeaza proiectele de acte normative care privesc
domeniul asigurarilor sau care au implicatii asupra acestui domeniu si avizeaza
actele administrative individuale, daca au legatura cu activitatea de
asigurare;
b) supravegheaza situatia financiara a asiguratorilor, in vederea
protejarii intereselor asiguratilor sau ale potentialilor asigurati, scop in
care poate dispune efectuarea de controale ale activitatii asiguratorilor sau
brokerilor de asigurare;
c) ia masurile necesare pentru ca activitatea de asigurare sa fie
gestionata cu respectarea normelor prudentiale specifice;
d) participa in calitate de membru la asociatiile internationale ale
autoritatilor de supraveghere in asigurari si reprezinta Romania la conferinte
si intalniri internationale referitoare la supravegherea in asigurari;
e) aproba actionarii semnificativi si persoanele semnificative ale
asiguratorului, in conformitate cu criteriile stabilite prin norme;
f) aproba divizarea sau fuzionarea unui asigurator inregistrat in Romania;
g) aproba transferul de portofoliu;
h) poate solicita prezentarea de informatii si documente referitoare la
activitatea de asigurare, atat de la asiguratori, cat si de la orice alta
persoana care are legatura cu activitatea acestora;
i) participa la elaborarea planului de conturi, a normelor si a metodelor
contabile, dupa consultarea cu asociatiile profesionale ale operatorilor din
asigurari;
j) indeplineste alte atributii prevazute de lege.
Art. 6
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nu poate dezvalui informatii
obtinute in timpul exercitarii atributiilor sale.
(2) Obligatia de confidentialitate prevazuta la alin. (1) nu se aplica in
cazul in care informatia este data:
a) cu acordul scris al asiguratorului implicat;
b) la solicitarea instantei judecatoresti;
c) in interesul asiguratilor.
Art. 7
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va prezenta Parlamentului, in
termen de 6 luni de la expirarea fiecarui exercitiu financiar, un raport asupra
pietei asigurarilor din Romania, precum si o informare privind activitatile
desfasurate.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va edita si va publica un raport
informativ anual asupra pietei de asigurari si asupra institutiilor si
organismelor acesteia, cu respectarea prevederilor art. 6.
Art. 8
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta norme in aplicarea
prevederilor prezentei legi.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor emite decizii prin care:
a) impune interdictii, acorda, suspenda sau retrage autorizatii;
b) modifica sau revoca conditii, cerinte sau termeni impusi de aceasta prin
actele sale;
c) aproba divizarea sau fuzionarea asiguratorilor;
d) aproba transferul de portofoliu de asigurari;
e) aproba persoanele care vor examina activitatea de asigurari de viata;
f) aproba actionarii semnificativi si persoanele semnificative ale
asiguratorului;
g) aproba componenta Corpului expertilor in asigurari, care functioneaza pe
langa ea, si avizeaza statutul acestuia;
h) stabileste salarizarea membrilor Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor si a personalului sau, cu respectarea dispozitiilor art. 4;
i) dispune efectuarea actiunilor de analiza, indrumare si control la
societatile din sfera de reglementare si supraveghere;
j) da dispozitii privind prezentarea de documente, situatii, informatii si
audieri;
k) constata si aplica sanctiuni operatorilor din domeniu pentru incalcarea
prevederilor prezentei legi, a normelor si deciziilor de aplicare a acesteia.
(3) Avizele sunt acte prin care Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
formuleaza raspunsuri oficiale la chestiuni privind activitatea de asigurare
sau care au implicatii asupra acesteia.
Art. 9
(1) Normele emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor in conformitate
cu atributiile prevazute in prezenta lege vor fi publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
(2) Deciziile si avizele nu sunt supuse publicarii, cu exceptia celor
prevazute la art. 8 alin. (2) lit. a) si d).
Art. 10
(1) Constituie venit la bugetul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor:
a) taxele si majorarile prevazute la art. 13 si 36;
b) veniturile provenite din donatii, publicatii si din alte surse legale.
(2) Excedentul bugetului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor se
reporteaza in anul urmator.
CAP. 3
Autorizarea asiguratorilor
Art. 11
(1) Activitatea de asigurare in Romania poate fi exercitata numai de:
a) societati pe actiuni, societati mutuale, filiale ale unor asiguratori
straini, constituite ca persoane juridice romane, autorizate de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor potrivit procedurii reglementate la art. 12;
b) sucursale ale unor asiguratori, persoane juridice straine, autorizate de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor potrivit procedurii reglementate la art.
12.
(2) Un asigurator nu poate fi inmatriculat in registrul comertului fara
autorizatia prealabila emisa de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 12
(1) Cererile pentru autorizarea constituirii si pentru autorizarea de
functionare vor fi adresate Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in forma
si cu documentatia prevazute in norme.
(2) Daca considera necesar, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate sa
solicite informatii suplimentare sau sa intreprinda investigatii proprii ori cu
sprijinul altor autoritati competente sau sa foloseasca informatii din alte
surse.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va decide, in termen de cel mult
4 luni de la inregistrarea cererii de autorizare, asupra autorizarii de
constituire sau asupra respingerii cererii de autorizare.
(4) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate acorda autorizatia
prevazuta la alin. (3), daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) din studiul de fezabilitate prezentat rezulta ca societatea va dispune
de marja de solvabilitate legala;
b) capitalul social varsat la o banca autorizata de Banca Nationala a
Romaniei sau, in cazul unei societati mutuale, fondul de rezerva liber varsat
este in conformitate cu prevederile legale;
c) societatea prezinta un program de reasigurare satisfacator pentru
activitatea sa de asigurare sau justifica faptul ca in cazul sau nu este
necesar un astfel de plan;
d) societatea prezinta calcule specifice pentru activitatea de asigurari de
viata;
e) numele societatii nu induce in eroare publicul;
f) societatea va desfasura numai activitati in legatura cu asigurarea;
g) in cazul unui asigurator strain, daca face dovada ca in tara in care
este inregistrat s-a constituit legal si desfasoara de cel putin 5 ani o
activitate de asigurare similara cu cea pentru care solicita autorizarea in
Romania.
(5) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va respinge cererea pentru
autorizarea constituirii, daca constata ca:
a) documentatia prezentata nu este intocmita in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare;
b) din documentatia prezentata rezulta ca:
- societatea nu va desfasura o activitate in conformitate cu prezenta lege;
- actionarii semnificativi si persoanele semnificative nu indeplinesc
criteriile stabilite prin norme;
c) din evaluarea studiului de fezabilitate sau din rapoartele anuale ale
societatii straine, dupa caz, rezulta ca societatea nu poate asigura realizarea
obiectivelor propuse in conditii compatibile cu regulile unei practici
prudente, care sa ofere asiguratilor siguranta necesara;
d) exista o forma de asociere prin care proprietatea actiunilor, inclusiv
proprietarul de fapt al actiunilor, este ascunsa Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor;
e) autorizarea contravine unui interes public.
(6) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va comunica solicitantului
motivele respingerii cererii de autorizare.
(7) Impotriva respingerii cererii de autorizare solicitantul poate face
plangere la Curtea de apel in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, potrivit legii.
(8) Autorizarea constituirii nu garanteaza obtinerea autorizatiei de a exercita
o activitate de asigurare, ci indica doar permisiunea data asociatilor de a
proceda la inmatricularea societatii conform documentatiei de constituire si
dispozitiilor legale.
(9) In vederea luarii unei decizii definitive de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, in termen de 6 luni de la data eliberarii autorizarii de
constituire solicitantul va depune la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
documentele care atesta inmatricularea legala a societatii.
(10) Modificarea totala sau partiala a studiului de fezabilitate initial va
determina o noua analiza din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
putand atrage revocarea autorizarii de constituire.
(11) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va decide cu privire la
eliberarea autorizatiei de functionare in termen de cel mult 60 de zile de la
data primirii documentelor prevazute la alin. (9).
(12) In cazul eliberarii autorizatiei de functionare, incepand de la data
eliberarii acesteia asiguratorul va putea exercita o activitate de asigurare.
(13) Neacordarea autorizatiei de functionare atrage, in mod automat, si
revocarea autorizarii de constituire.
(14) Daca Comisia de Supraveghere a Asigurarilor refuza acordarea
autorizatiei de a exercita o activitate de asigurare, aceasta poate solicita
instantei judecatoresti dizolvarea formei de asociere a solicitantului.
(15) Impotriva neacordarii autorizatiei de functionare solicitantul poate
face plangere la Curtea de apel in termen de 30 de zile de la comunicarea
deciziei, potrivit legii.
(16) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si in
cazul sucursalelor asiguratorilor straini.
Art. 13
(1) Un asigurator care solicita autorizarea conform prevederilor art. 12 si
44 achita la depunerea cererii de autorizare o taxa de autorizare de 75.000.000
lei. Cuantumul taxei de autorizare se poate actualiza anual, prin decizie a
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in functie de indicele preturilor
comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
(2) In cazul respingerii cererii de autorizare taxa de autorizare nu se
restituie.
(3) Asiguratorul achita, din momentul acordarii autorizatiei de
functionare, pe durata valabilitatii acesteia, o taxa de functionare, stabilita
anual de Comisia de supraveghere a Asigurarilor, de maximum 0,3% din primele
brute incasate in perioada pentru care sunt datorate.
(4) Asiguratorii platesc taxa de functionare la termenul stabilit prin
norme.
(5) Pentru nevirarea la termen a taxei de functionare prevazute la alin.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va calcula majorari de intarziere,
in conformitate cu reglementarile in vigoare referitoare la sumele nevirate la
termen la bugetul de stat.
Art. 14
(1) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate retrage autorizatia de
functionare in cazul in care un asigurator autorizat nu a inceput sa desfasoare
activitatea de asigurare in termen de 12 luni de la data eliberarii
autorizatiei sau daca inceteaza sa mai practice activitatea de asigurare o
perioada de 12 luni consecutive.
(2) Impotriva deciziei de retragere a autorizatiei de functionare in
conditiile alin. (1) asiguratorul poate face plangere la Curtea de apel in
termen de 30 de zile de la comunicare, potrivit legii.
Art. 15
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va publica cel putin o data pe an in
Monitorul Oficial al Romaniei, precum si intr-o publicatie de larga circulatie
lista actualizata cuprinzand asiguratorii autorizati si orice alte informatii
pe care le va considera necesare in aplicarea prezentei legi.
CAP. 4
Activitatea asiguratorilor
Art. 16
(1) Fiecare asigurator trebuie sa mentina, cumulativ:
a) capitalul social varsat sau, in cazul unei societati mutuale, fondul de
rezerva libera varsat;
b) marja de solvabilitate.
(2) Capitalul social varsat sau, dupa caz, fondul de rezerva libera varsat
nu poate fi mai mic de:
a) 7 miliarde lei pentru activitatea de asigurari generale, exceptand
asigurarile obligatorii;
b) 14 miliarde lei pentru activitatea de asigurari generale;
c) 10 miliarde lei pentru activitatea de asigurari de viata;
d) suma valorilor prevazute la lit. a) si c) sau b) si c), dupa caz, in
functie de activitatile de asigurare desfasurate.
(3) Capitalul social varsat si fondul de rezerva libera varsat, stabilite
la alin. (2), se vor actualiza periodic prin norme de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor.
(4) Capitalul social varsat sau fondul de rezerva libera varsat, mentionate
la alin. (1) lit. a), trebuie sa fie integral varsat in forma baneasca numai la
constituire.
(5) Marja de solvabilitate, care reprezinta suma cu care valoarea activelor
depaseste valoarea obligatiilor, trebuie sa fie mai mare decat valoarea
stabilita prin norme.
(6) In calculul obligatiilor unui asigurator se iau in considerare atat
obligatiile certe, cat si cele probabil sa se concretizeze in viitor.
(7) In vederea stabilirii marjei de solvabilitate, evaluarea activelor si a
obligatiilor unui asigurator se efectueaza conform normelor, care vor cuprinde
si precizari privind categoria activelor si datoriilor care nu vor fi luate in
considerare sau vor fi considerate numai intr-o anumita proportie.
Art. 17
(1) Actiunile emise de asiguratori pot fi numai nominative.
(2) Orice forma de asociere prin care proprietatea actiunilor este ascunsa
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor este lovita de nulitate.
Art. 18
Valoarea minima in natura a activelor pastrate in Romania de fiecare
asigurator, avute in vedere la stabilirea marjei de solvabilitate, trebuie sa
ii permita acestuia sa poata acoperi totalul obligatiilor sale in tara, in
orice moment al exercitarii activitatii de asigurare.
Art. 19
Asiguratorii pot investi sau fructifica capitalul social, rezervele de
capital si rezervele tehnice in bunuri mobiliare si imobiliare, precum actiuni,
obligatiuni, alte titluri de participatie, depozite bancare, cladiri destinate
activitatii proprii sau inchirierii.
Art. 20
(1) Asiguratorul trebuie sa isi conduca activitatea, cu respectarea
normelor prudentiale specifice, conform practicilor in asigurari si sa prevada:
a) organizarea si desfasurarea activitatii cu prudenta si profesionalism,
in concordanta cu natura si marimea activitatii prestate;
b) incadrarea unui numar suficient de persoane care indeplinesc conditiile
de pregatire si de competenta profesionala.
(2) Asiguratorul, pentru asigurarile facultative practicate, trebuie sa
elaboreze:
a) propriile conditii de asigurare, cu respectarea prevederilor legale
referitoare la contractul de asigurare;
b) propriile clauze de asigurare, care pot modifica conditiile de
asigurare, in functie de optiunea proprie sau de cea a asiguratului;
c) propriile criterii de stabilire a primelor de asigurare;
d) propriile reglementari si instructiuni de constatare si lichidare a
daunelor, in stricta concordanta cu prevederile cuprinse in conditiile si in
clauzele de asigurare;
e) reglementari interne privind constituirea si mentinerea rezervelor
tehnice, in functie de propriul sistem de evidenta operativa, cu respectarea
normelor emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(3) Asiguratorul are obligatia:
a) sa conduca evidenta contabila si operativa, care sa permita:
- intocmirea rapoartelor cerute de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
- analiza rezultatelor tehnice pe clase de asigurari, in scopul de a
stabili daca activitatea sa in ansamblu este rentabila;
b) sa supravegheze activitatea unitatilor din subordine si a agentilor sai,
astfel incat sa nu fie periclitata activitatea de asigurare desfasurata de
asigurator;
c) sa isi organizeze procedurile de control intern, astfel incat sa
indeplineasca prevederile legale.
Art. 21
(1) Asiguratorul care exercita o activitate de asigurari generale are
obligatia sa constituie si sa mentina urmatoarele rezerve tehnice:
a) rezerva de prime - se calculeaza lunar prin insumarea cotelor-parti din
primele nete subscrise, aferente perioadelor neexpirate ale contractelor de
asigurare, astfel incat diferenta dintre volumul primelor nete subscrise si
aceasta rezerva sa reflecte primele nete alocate partii din riscurile expirate
la data calcularii;
b) rezerva de daune - se creeaza si se actualizeaza lunar, in baza
estimarilor pentru avizarile de daune primite de asigurator, astfel incat
fondul creat sa fie suficient pentru acoperirea platii acestor daune;
c) rezerva de daune neavizate - se creeaza si se ajusteaza cel putin la
incheierea exercitiului financiar, daca reglementarile interne ale
asiguratorului nu prevad altfel, in baza estimarilor acestuia, a datelor
statistice sau a calculelor actuariale, pentru daunele intamplate, dar
neavizate;
d) rezerva de catastrofa - se creeaza prin aplicarea lunara a unui procent
de minimum 5% asupra volumului de prime brute subscrise, aferente contractelor
care acopera riscuri catastrofale, pana cand fondul de rezerva atinge cel putin
nivelul retinerii proprii sau 10% din acumularea raspunderilor asumate prin
contractele ce acopera riscuri catastrofale; aceasta rezerva este destinata
acoperirii despagubirilor aferente daunelor de natura catastrofala;
e) rezerva pentru riscuri neexpirate - se calculeaza pe baza estimarii
daunelor ce vor aparea dupa inchiderea exercitiului financiar, aferente
contractelor de asigurare incheiate inainte de acea data, in masura in care
valoarea estimata a acestora depaseste suma dintre rezerva de prime si primele
care urmeaza sa se mai incaseze la aceste contracte;
f) rezerva de egalizare - se creeaza in anii cu rezultate tehnice
favorabile pentru constituirea surselor de acoperire a daunelor in anii in care
rezultatele tehnice vor fi nefavorabile.
(2) In calculul rezervelor prevazute la alin. (1) lit. b) - f) se includ
sumele estimate pentru daune si costurile de lichidare a acestora, dupa
deducerea partii ce urmeaza sa fie recuperata de la reasiguratori.
(3) Asiguratorul care exercita o activitate de asigurari de viata are
obligatia, cu respectarea prevederilor art. 28, sa constituie si sa mentina rezerve
tehnice, denumite in continuare rezerve matematice, pentru fondul asigurarilor
de viata.
(4) Marimea rezervelor tehnice, constituite si mentinute conform alin. (1)
si (3), nu poate fi mai mica decat marimea obtinuta prin calculul acestor
rezerve, potrivit metodologiei stabilite prin norme.
(5) Sumele transferate rezervelor tehnice, constituite si mentinute in
conditiile acestui articol, reprezinta obligatii ale asiguratorului si se deduc
din veniturile acestuia pentru determinarea profitului.
(6) In cazurile in care contractul de asigurare prevede incasarea primelor
si plata despagubirilor in valuta, rezervele tehnice aferente se pot constitui
si mentine in valuta.
(7) Alte categorii de rezerve tehnice pot fi stabilite prin norme, iar prevederile
acestui articol se aplica si acestor categorii.
Art. 22
Categoriile de active admise sa reprezinte rezervele tehnice ale
asiguratorului, regulile de dispersare a plasamentelor, precum si coeficientul
de lichiditate se stabilesc prin norme, la elaborarea carora se va tine seama
de categoriile si de clasele de asigurari practicate.
Art. 23
(1) Un asigurator poate realiza, pe baza unui acord, un transfer de
portofoliu de asigurari, prin care o parte sau intreaga activitate de asigurare
este transferata altui asigurator.
(2) Transferul va cuprinde transferul de datorii, drepturi, obligatii sau
proprietati.
(3) Transferul nu este valabil fara aprobarea Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor.
Art. 24
Asiguratorul este obligat sa depuna la Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, in termen de 4 luni de la incheierea anului financiar, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, insotite de raportul cenzorilor,
precum si rapoartele financiare ale caror forma, continut, informatii, detalii
si certificari sunt stabilite prin norme.
Art. 25
(1) Asiguratorii se pot asocia in uniuni profesionale care sa le reprezinte
interesele colective fata de autoritatile publice, sa studieze probleme de
interes comun, sa promoveze cooperarea, sa informeze membrii asociatiei si
publicul si sa organizeze serviciile de interes comun; de asemenea, pot adera
la uniuni internationale de profil, cu respectarea obligatiilor ce decurg din
actele constitutive ale acestora.
(2) Asiguratorii pot incheia intelegeri referitoare la coasigurare, pooluri
si alte forme de cooperare specifice, in vederea asigurarii sau reasigurarii
unor riscuri.
(3) Asiguratorii emitenti de documente internationale de asigurare Carte
Verde vor constitui Biroul Roman Carte Verde, in conformitate cu prevederile
Conventiei Internationale Carte Verde, cu avizul Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor.
CAP. 5
Activitatea de asigurare de viata
Art. 26
Asiguratorul care exercita o activitate de asigurare de viata este obligat:
a) sa tina conturi distincte pentru asigurarile de viata;
b) sa inregistreze toate veniturile si cheltuielile aferente asigurarilor
de viata in conturi separate, care sa constituie si sa apartina unui fond de
asigurare distinct, denumit in prezenta lege fondul asigurarilor de viata;
c) sa asigure conducerea contabilitatii fondului asigurarilor de viata,
pentru identificarea operativa a activelor si a obligatiilor aferente acestuia.
Art. 27
(1) Administrarea asigurarilor de viata si a fondului asigurarilor de viata
aferent, inclusiv investirea si evaluarea activelor, calculul rezervelor
matematice se vor efectua potrivit reglementarilor stabilite prin norme.
(2) Asiguratorul care exercita o activitate de asigurare de viata este
obligat:
a) sa initieze examinarea activitatii de asigurare de viata, constand din
calcularea, conform principiilor fundamentale si general acceptate ale
calculului actuarial, a obligatiilor aferente fondului asigurarilor de viata si
a rezervelor matematice necesare, precum si o apreciere asupra concordantei
dintre fondul asigurarilor de viata si activele aferente; examinarea se
efectueaza la fiecare 12 luni sau la intervale mai scurte, daca Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor considera necesar, de catre persoane propuse de
asigurator, care au o calificare adecvata pentru aceasta si care sunt aprobate
in acest sens de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
b) sa redacteze un raport asupra rezultatelor examinarilor prevazute la
lit. a), denumit in prezenta lege raport asupra asigurarilor de viata, ale
carui forma, continut al informatiilor, documentelor si detaliilor
suplimentare, precum si mod de certificare sunt stabilite prin norme;
c) sa depuna la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor o copie de pe
raportul asupra asigurarilor de viata intr-un interval de 4 luni de la data la
care s-a facut examinarea sau intr-un interval mai mare, daca termenul a fost
aprobat in scris de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, in urma unei
solicitari scrise si temeinic motivate, primita de la asigurator;
d) sa furnizeze informatiile, documentele si detaliile suplimentare, in
forma pe care Comisia de Supraveghere a Asigurarilor o considera necesara,
pentru evaluarea fondului asigurarilor de viata si a situatiei financiare a
acestuia, dupa depunerea raportului asupra asigurarilor de viata la Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 28
(1) In conditiile art. 32 activele aferente fondului asigurarilor de viata
vor garanta siguranta absoluta a asiguratilor care au contracte de asigurari de
viata si vor fi folosite numai in raport cu obligatiile aferente fondului
asigurarilor de viata.
(2) Este interzisa crearea de sarcini - gaj sau ipoteca - asupra oricarui
activ ce apartine fondului asigurarilor de viata, in masura in care aceasta
contravine prevederilor alin. (1).
(3) Asiguratorul poate sa schimbe, la un pret de piata rezonabil, unele
active apartinand fondului asigurarilor de viata cu alte active care ii
apartin, precum si sa utilizeze activele aferente fondului asigurarilor de
viata in alte scopuri decat cele prevazute la alin. (1), daca dovedeste in
scris Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor ca valoarea activelor utilizate
depaseste valoarea totala a obligatiilor aferente fondului asigurarilor de
viata.
CAP. 6
Redresarea, reorganizarea si lichidarea asiguratorilor
Art. 29
Daca in urma analizei rapoartelor financiare si a controalelor efectuate
unui asigurator Comisia de Supraveghere a Asigurarilor constata ca acesta, ca
urmare a nerespectarii prezentei legi, pune in pericol onorarea obligatiilor
asumate fata de asigurati, comisia solicita consiliului de administratie al
asiguratorului intocmirea si aplicarea unui plan de redresare financiara care
sa prevada, in principal:
a) limitarea volumului de prime brute sau nete subscrise pe o anumita
perioada, astfel incat acestea sa nu depaseasca anumite valori;
b) interzicerea vanzarii sau reinnoirii contractelor de asigurare de un
anumit tip;
c) interzicerea efectuarii anumitor investitii;
d) majorarea capitalului social varsat sau a fondului de rezerva libera
varsat;
e) orice masuri pe care le considera necesare in vederea redresarii.
Art. 30
(1) In cazul in care constata ca masurile prevazute la art. 29 nu au dat
rezultate, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate, in vederea prevenirii
insolvabilitatii unui asigurator, sa solicite Curtii de Apel Bucuresti numirea
unui administrator special pentru acel asigurator.
(2) Daca Curtea de Apel Bucuresti constata ca asiguratorul nu isi poate
indeplini obligatiile de plata sau ca activitatile sale nu sunt gestionate cu
respectarea normelor prudentiale specifice, poate dispune ca afacerile si
bunurile asiguratorului sa fie administrate de un administrator special.
(3) Curtea de Apel Bucuresti se va pronunta, in mod obligatoriu, in termen
de cel mult 7 zile de la solicitare.
(4) Decizia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva, iar citarea partilor
nu este obligatorie.
(5) Sarcinile, raspunderile, limitele imputernicirii si salariul
administratorului special, precum si orice alte probleme legate direct sau
indirect de prevederile prezentului articol vor fi reglementate prin norme.
(6) Dupa numirea unui administrator special, in conditiile prezentei legi:
a) toate atributiile legale ale actionarilor semnificativi si ale
persoanelor semnificative ale asiguratorului vor fi suspendate si vor fi
transferate administratorului special pe durata numirii sale;
b) atributiile, indatoririle si responsabilitatile actionarilor
semnificativi si ale persoanelor semnificative ale asiguratorului, dupa
aplicarea prevederilor lit. a), se stabilesc prin norme.
(7) Pe perioada numirii administratorului special se suspenda dreptul de
vot in privinta numirii si revocarii administratorilor si dreptul la dividende
al actionarilor, activitatea consiliului de administratie si a cenzorilor,
precum si dreptul la remuneratie al consiliului de administratie si al
cenzorilor.
(8) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va solicita Curtii de Apel
Bucuresti revocarea dispozitiei date in conditiile alin. (2), iar aceasta poate
revoca dispozitia, daca constata ca masura nu mai este necesara.
Art. 31
(1) Un asigurator intra in lichidare in urma deciziei instantei
judecatoresti luate in baza legislatiei din Romania cu privire la faliment.
(2) Sesizarea instantei judecatoresti de catre Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor se face in cazul constatarii insolvabilitatii asiguratorului.
Insolvabilitatea asiguratorului se stabileste pe baza normelor si a
reglementarilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 32
(1) In cazul in care in urma unei hotarari judecatoresti un asigurator
intra in procedura de lichidare, asiguratii acestuia beneficiaza de prioritate
asupra activelor asiguratorului si au intaietate fata de toti ceilalti
creditori ai asiguratorului, imediat dupa plata cheltuielilor de lichidare si
in conditiile alin. (2).
(2) In cazul lichidarii unui asigurator care inainte de lichidare exercita
sau a fost autorizat sa exercite o activitate de asigurare de viata, activele
ce reprezinta fondul asigurarilor de viata vor fi folosite numai pentru
achitarea obligatiilor fata de asiguratii care au polite de asigurare de viata.
CAP. 7
Intermediarii in asigurari
Art. 33
(1) In conditiile prezentei legi intermediarii in asigurari sunt agentii de
asigurare si brokerii de asigurare.
(2) Asiguratorii nu pot exercita activitati de asigurare prin brokeri neautorizati.
Art. 34
(1) O persoana poate desfasura o activitate ca agent de asigurare, daca
detine o autorizatie valabila, scrisa, din partea unui asigurator, denumita in
prezenta lege contract de agent, pentru a actiona in numele acestuia.
(2) Agentii de asigurare, persoane fizice, au dreptul sa se inregistreze la
camera de munca in a carei raza teritoriala domiciliaza, pentru a li se calcula
vechimea in munca si pentru a achita taxele necesare in vederea constituirii
fondurilor de pensii si de asigurari sociale.
(3) Un agent de asigurare nu poate intermedia aceleasi clase de asigurari
decat pentru un singur asigurator.
(4) Daca un asigurat a incheiat o asigurare printr-un agent de asigurare,
asiguratorul in numele caruia actioneaza agentul este raspunzator fata de
asigurat pentru toate actele sau omisiunile agentului de asigurare.
Art. 35
(1) O persoana juridica poate desfasura o activitate de broker de
asigurare, daca are o autorizatie de functionare din partea Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor.
(2) In vederea obtinerii autorizatiei de functionare solicitantul va
prezenta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor documente din care sa rezulte
ca va respecta prevederile alin. (5) lit. a) - d).
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va decide cu privire la
eliberarea autorizatiei de functionare in termen de cel mult 30 de zile de la
data primirii documentelor din care sa rezulte ca solicitantul va respecta
prevederile alin. (5) lit. a) - d).
(4) Un broker de asigurare nu poate fi inmatriculat in registrul comertului
fara autorizatia de functionare emisa de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, conform prevederilor prezentei legi.
(5) Orice broker de asigurare trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa fie persoana juridica;
b) sa aiba un capital social varsat in forma baneasca, a carui valoare nu
poate fi mai mica de 150 milioane lei; aceasta valoare va fi actualizata prin
norme de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
c) sa aiba in vigoare un contract de asigurare de raspundere civila
profesionala, in concordanta cu cerintele prevazute de norme;
d) sa aiba ca obiect de activitate numai activitatea de broker de
asigurare;
e) sa pastreze si sa puna la dispozitie Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, la cerere, registrele si inregistrarile contabile care sa
evidentieze si sa explice operatiunile efectuate in timpul desfasurarii
activitatii, incluzand informatii asupra contractelor de asigurare incheiate si
asupra intelegerilor cu asiguratorii;
f) sa se conformeze solicitarilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
in ceea ce priveste raportarile, precum si activitatile pe care le desfasoara,
astfel cum vor fi stabilite prin norme.
(6) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor refuza o cerere de autorizare de
functionare pentru un broker de asigurare, daca constata ca:
a) actionarul semnificativ sau persoana semnificativa a solicitantului are
cazier judiciar;
b) conducatorul executiv nu indeplineste conditiile privind pregatirea si
experienta pentru a detine aceasta pozitie, in conformitate cu normele
elaborate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
c) numele solicitantului induce in eroare publicul;
d) solicitantul nu respecta conditiile prevazute la alin. (5).
(7) Autorizatia de functionare acordata unui broker de asigurare poate fi
retrasa de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor in cazul in care:
a) aceasta constata ca brokerul de asigurare se afla in una dintre
situatiile prevazute la alin. (6);
b) brokerul nu a achitat pentru brokerii de asigurare taxele prevazute la
art. 36.
(8) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va publica, cel putin o data pe
an in Monitorul Oficial al Romaniei, precum si intr-o publicatie de larga
circulatie lista actualizata cuprinzand brokerii de asigurare autorizati si
orice alte informatii pe care le va considera necesare in aplicarea prezentei
legi.
(9) Un broker de asigurare nu poate fi actionar semnificativ sau persoana
semnificativa a unui asigurator. Un asigurator nu poate fi actionar sau
administrator al unui broker de asigurare.
(10) Brokerii de asigurare, sub conditia imputernicirii primite din partea
asiguratorilor, sunt indreptatiti sa colecteze primele in numele acestora si sa
emita documente de asigurare.
(11) Brokerii de asigurare se pot asocia in uniuni profesionale si pot
adera la uniuni internationale de profil, cu respectarea obligatiilor ce decurg
din actele constitutive ale acestora.
Art. 36
(1) Un broker de asigurare care solicita autorizarea conform art. 35 achita
la depunerea cererii de autorizare o taxa de autorizare de 30.000.000 lei;
cuantumul taxelor de autorizare se actualizeaza periodic prin decizie a
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in functie de indicele preturilor
comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
(2) In cazul respingerii cererii de autorizare taxa de autorizare nu se
restituie.
(3) Brokerii de asigurare achita, din momentul acordarii autorizatiei de
functionare, pe durata valabilitatii acesteia, o taxa de functionare, stabilita
anual de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, de maximum 0,3% din
comisioanele incasate in perioada pentru care sunt datorate.
(4) Brokerii de asigurare achita taxa de functionare la termenul stabilit
prin norme.
(5) Pentru nevirarea la termen a taxei de functionare prevazute la alin.
(3) se calculeaza majorari de intarziere, in conformitate cu reglementarile in
vigoare referitoare la sumele nevirate la termen la bugetul de stat.
CAP. 8
Raspunderi si sanctiuni
Art. 37
Nici o fapta sau omisiune a asiguratorului ori a agentului sau, constand in
incalcarea oricarei prevederi a prezentei legi, a legii contractului de
asigurare, a conditiilor sau primelor de asigurare, precum si a altor elemente
privind incheierea contractului de asigurare, nu poate fi invocata de
asigurator pentru anularea unui contract de asigurare.
Art. 38
(1) Activitatea de publicitate sau de reclama nu va putea fi folosita de
catre sau in numele unui asigurator ori intermediar in asigurari, daca, direct
sau indirect, induce in eroare sau poate induce in eroare ori ascunde sau
prezinta denaturat adevarul fata de asigurati ori fata de potentialii
asigurati, in ceea ce priveste activele asiguratorului, structura sa
organizatorica, situatia financiara, vechimea, pozitia pe piata asigurarilor,
conditiile de asigurare sau orice alt aspect relevant.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va solicita asiguratorului
incetarea acestor practici, sub sanctiunea suspendarii autorizatiei.
Art. 39
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi si a normelor adoptate in aplicarea
acesteia se constata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si se
sanctioneaza de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
(2) Constituie contraventii, daca, potrivit conditiilor in care au fost
savarsite, nu constituie infractiuni potrivit legii penale, nerespectarea
urmatoarelor prevederi:
a) pastrarea activelor in Romania, conform prevederilor art. 18;
b) conducerea activitatii, conform prevederilor art. 20;
c) aprobarea prealabila a actionarilor semnificativi si a persoanelor
semnificative ale asiguratorului, conform prevederilor art. 5 lit. e);
d) tinerea evidentelor si transmiterea rapoartelor de catre asiguratori si
brokeri de asigurare, in conditiile prevazute de lege sau de normele adoptate
in aplicarea acesteia;
e) mentinerea capitalului social minim si a marjei de solvabilitate,
conform prevederilor art. 16 si 35;
f) constituirea si mentinerea rezervelor tehnice, conform prevederilor art.
21;
g) acoperirea rezervelor tehnice prin categoriile de active admisibile,
conform prevederilor art. 22;
h) transferul de portofoliu, conform prevederilor art. 23;
i) fondul asigurarilor de viata si administrarea acestuia, conform
prevederilor art. 26 si 27;
j) protejarea intereselor asiguratilor care au polite de asigurari de
viata, conform prevederilor art. 28;
k) activitatea agentilor de asigurare, conform prevederilor art. 34 alin.
(3);
l) activitatea brokerilor de asigurare, conform prevederilor art. 35 alin.
(5) lit. d), e), f) si alin. (9);
m) reclama si publicitatea prevazute la art. 38 alin. (1).
(3) Savarsirea cu intentie sau din culpa, prin comisiune sau omisiune, a vreuneia
dintre faptele prevazute la alin. (2) se sanctioneaza cu:
a) avertisment scris;
b) limitarea operatiunilor;
c) amenda aplicabila: asiguratorilor, de la 5.000.000 lei la 50.000.000
lei; brokerilor de asigurare, de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei;
administratorilor, directorilor, directorilor executivi sau cenzorilor, intre 1
- 6 salarii medii pe societate, din luna precedenta, la data constatarii
faptei;
d) interzicerea temporara sau definitiva pentru asiguratori a exercitarii
activitatii de asigurare pentru una sau mai multe categorii de asigurari, iar
pentru brokerii de asigurare, interzicerea temporara sau definitiva a
activitatii definite la art. 2 pct. 6;
e) retragerea autorizatiei.
(4) Sanctiunea amenzii poate fi aplicata cumulativ cu oricare dintre
sanctiunile prevazute la alin. (3) lit. d) si e).
(5) Decizia de sanctionare este semnata de presedintele Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor si produce efecte la data comunicarii sale
persoanei sanctionate.
(6) La individualizarea sanctiunii se va tine seama de circumstantele
personale si reale ale savarsirii faptei si de conduita faptuitorului.
(7) In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe contraventii, se
aplica amenda prevazuta pentru contraventia cea mai grava.
(8) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3
ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei desfasurarea
activitatii de asigurare in sau din Romania, conform prevederilor art. 2 pct.
1, savarsita de orice persoana fara autorizarea Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor.
(9) Cuantumul amenzilor stabilite prin prezenta lege se actualizeaza
periodic prin decizii ale Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in functie
de indicele preturilor comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
(10) Amenzile stabilite prin aceasta lege si aplicate de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor se fac venituri la bugetul de stat.
(11) Prevederile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, in masura in care
acestea nu contravin prevederilor prezentei legi.
Art. 40
(1) Impotriva deciziilor adoptate de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, in conformitate cu art. 8 alin. (2), persoana implicata poate
face plangere la Curtea de apel in termen de 30 de zile de la comunicarea
deciziei, potrivit legii.
(2) Plangerea adresata Curtii de apel nu suspenda, pe timpul solutionarii
acesteia, masurile dispuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(3) Solutionarea plangerii se face cu precadere si de urgenta.
Art. 41
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate oricand sa decida modificarea
sau revocarea oricaror masuri dispuse, daca constata ca acestea nu mai sunt necesare.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 42
(1) In toate problemele privind reglementarea activitatii de asigurare si
reasigurare se aplica prevederile prezentei legi.
(2) Orice dispozitii referitoare la asigurari si reasigurari, stabilite
prin legi speciale, sunt administrate de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor.
(3) In caz de conflict intre dispozitiile prezentei legi si prevederile
continute in alte acte normative se aplica prevederile prezentei legi.
(4) Pentru situatiile nereglementate in prezenta lege aceasta se
completeaza cu legislatia comerciala, civila, a investitiilor straine si
contraventionala, dupa caz.
Art. 43
(1) Sunt scutite de impozite si taxe:
a) primele de asigurare si reasigurare, precum si comisioanele aferente
acestora;
b) despagubirile, sumele asigurate si orice alte drepturi ce se acorda
asiguratilor, beneficiarilor sau tertelor persoane pagubite, din asigurarile de
orice fel;
c) transferurile de valori ale plasamentelor si transferurile de portofolii
de asigurari, intervenite intre asiguratori, din patrimoniul societatii cedente
in patrimoniul celei cesionare, inclusiv ca urmare a divizarii, fuzionarii,
lichidarii sau a oricaror forme de reorganizare interna a societatii de
asigurare;
d) contributiile platite de asiguratori si de brokerii de asigurare la
uniunile profesionale de profil.
(2) Primele de asigurare si reasigurare sunt cheltuieli deductibile fiscal.
Art. 44
(1) Asiguratorul sau brokerul de asigurare care la data intrarii in vigoare
a prezentei legi era autorizat sa desfasoare activitati in domeniul
asigurarilor, in conditiile legislatiei abrogate prin aceasta lege, este
autorizat sa isi continue activitatea pentru urmatoarele 12 luni, termen in
care se va conforma reglementarilor prezentei legi.
(2) Asiguratorii care isi inceteaza activitatea ca urmare a aplicarii
prevederilor prezentei legi si nu au procedat la efectuarea transferului de
portofoliu, in conditiile prevazute la art. 23, raman raspunzatori pentru
obligatiile asumate.
(3) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
societatile mutuale care desfasoara o activitate de asigurare la data intrarii
in vigoare a prezentei legi sunt obligate sa solicite si sa obtina autorizarea
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in conformitate cu prevederile art.
12.
(4) Prevederile art. 13 si 36 se aplica incepand cu data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
(5) Pana la aprobarea noului plan de conturi, specific activitatii de
asigurare, la determinarea veniturilor asiguratorului vor fi luate in
considerare primele efectiv incasate.
(6) In termen de cel mult 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, cu avizul Ministerului Finantelor,
va elabora noul plan de conturi si metodologia contabila specifica activitatii
de asigurare.
(7) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va apela in primul an de la
infiintare, pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere, dotare si
functionare, cu titlu de imprumut rambursabil, la disponibilul din Fondul de
protejare a asiguratilor, constituit in baza art. 60 din Legea nr. 136/1995
privind asigurarile si reasigurarile in Romania; imprumutul se va rambursa pe
masura obtinerii surselor de finantare, constituite conform prevederilor
prezentei legi.
Art. 45
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se constituie Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor.
(2) Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor vor fi
numiti in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Pe data numirii membrilor Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor isi inceteaza activitatea Oficiul de supraveghere a activitatii de
asigurare si reasigurare din cadrul Ministerului Finantelor, infiintat prin
Hotararea Guvernului nr. 574/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 182 din 11 septembrie 1991.
(4) Atributiile Oficiului de supraveghere a activitatii de asigurare si
reasigurare din cadrul Ministerului Finantelor, competentele legale ale
Ministerului Finantelor, precum si ale Guvernului Romaniei, astfel cum sunt
prevazute, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, la art. 5, 7, 53, 60,
65 si 67 din Legea nr. 136/1995, se preiau de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor.
(5) Salariatii Oficiului de supraveghere a activitatii de asigurare si
reasigurare din cadrul Ministrului Finantelor se transfera in interesul
serviciului la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor pe functii similare.
Art. 46
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: Legea nr. 47/1991
privind constituirea, organizarea si functionarea societatilor comerciale din
domeniul asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 151 din 19 iulie 1991; pct. V din Ordonanta Guvernului nr. 23/1992 privind
modificarea unor sanctiuni contraventionale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 213 din 28 august 1992; Ordonanta Guvernului nr.
27/1997 pentru completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si
reasigurarile in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 208 din 26 august 1997; Legea nr. 48/1998 privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 27/1997 pentru completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si
reasigurarile in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 102 din 4 martie 1998; Hotararea Guvernului nr. 574/1991 privind
atributiile Oficiului de supraveghere a activitatii de asigurare si
reasigurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182 din
11 septembrie 1991; art. I din Hotararea Guvernului nr. 789/1993 pentru
modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 574/1991 privind
atributiile Oficiului de supraveghere a activitatii de asigurare si
reasigurare, precum si a Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 33 din 3 februarie 1994, precum si orice alte
dispozitii contrare prezentei legi.
Art. 47
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va adopta si va emite:
1. in termen de 3 luni de la numirea membrilor Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, normele privind:
a) clasele de asigurari care pot fi practicate;
b) informatiile si documentatia cerute de procedura de autorizare;
c) limita minima a marjei de solvabilitate, precum si metodologia de calcul
al acesteia;
d) insolvabilitatea asiguratorului;
e) conditiile privind administrarea fondului asigurarilor de viata,
investitiile si evaluarea activelor, calculul rezervelor matematice, precum si
orice alte aspecte referitoare la normele actuariale;
f) categoriile de active admise sa acopere rezervele tehnice ale
asiguratorului, precum si regulile de dispersare a plasamentelor;
g) elaborarea metodologiei de calcul si de evidenta a rezervelor tehnice
minimale pentru activitatea de asigurari generale, in conditiile prezentei
legi;
2. in termen de 6 luni de la numirea membrilor Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, normele privind:
a) actualizarea limitelor minime pentru:
- capitalul social varsat al societatilor de asigurare,
asigurare-reasigurare si reasigurare;
- capitalul social varsat de brokerii de asigurare;
- fondul de rezerva libera varsat al unui asigurator, constituit sub forma
de societate mutuala;
b) actualizarea taxelor de autorizare si stabilirea termenelor de plata a
taxelor de functionare prevazute de prezenta lege;
c) informatiile, documentele si certificatele necesare pentru intocmirea
rapoartelor prevazute de prezenta lege;
d) forma si continutul rapoartelor financiare, inclusiv ale raportului
privind asigurarile de viata;
e) alte categorii de rezerve tehnice decat cele prevazute la art. 21 alin.
(1);
f) informatiile pe care trebuie sa le contina rapoartele brokerilor de
asigurari, aspectele referitoare la comportarea si managementul afacerilor
acestora, limita minima a asigurarii de raspundere civila profesionala, precum
si operatiunile care pot fi efectuate;
g) organizarea, functionarea si atributiile Corpului expertilor in
asigurari;
h) categoriile de asigurari exceptate de la prevederile prezentei legi, in
conditiile si in termenii stabiliti de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
i) responsabilitatile, competentele, conditiile si orice alte aspecte
referitoare la administratorul special, precum si atributiile actionarilor
semnificativi si ale persoanelor semnificative ale asiguratorului, dupa numirea
acestuia;
j) criteriile pentru aprobarea prealabila a actionarilor semnificativi si a
persoanelor semnificative;
k) aplicarea legii in domeniul asigurarilor obligatorii;
l) regimul confidentialitatii informatiilor;
m) transferul de portofoliu.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 martie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 7 martie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA