ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 3105 din 26 februarie 2004
pentru punerea in aplicare a Normei minimale privind activitatea de control
intern
ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 3 martie 2004

In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27), art. 8 alin. (1) si ale
art. 20 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de
asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din
25 februarie 2004, prin care s-a adoptat Norma minimala privind activitatea de
control intern,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se pune in aplicare Norma minimala privind activitatea de control intern,
cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia reglementari contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor va asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Nicolae Eugen Crisan
ANEXA 1
NORMA MINIMALA
privind activitatea de control intern
Art. 1
Prezenta norma stabileste cerintele minimale pe care asiguratorul trebuie
sa le respecte in procesul organizarii procedurilor de control intern, avand in
vedere prevederile art. 20 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 32/2000 privind
societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
Controlul intern reprezinta un proces continuu la care participa consiliul
de administratie, conducerea executiva, precum si personalul asiguratorului
care trebuie sa asigure desfasurarea eficienta a activitatii, furnizarea unor
informatii credibile, relevante, complete si oportune utilizatorilor si
conformarea activitatii asiguratorului cu cadrul legal si cu politicile si
procedurile proprii.
Art. 3
(1) Consiliul de administratie al asiguratorului deleaga conducerii
executive responsabilitatea monitorizarii functionarii adecvate si eficiente a
controlului intern si are obligatia de a face evaluari sistematice si
independente ale controlului intern instituit de conducerea executiva.
(2) Conducerea executiva deleaga conducerii operative responsabilitatea
stabilirii procedurilor de control intern.
Art. 4
(1) Stabilirea procedurilor de control intern si verificarea aplicarii
acestora trebuie realizate pentru fiecare nivel organizatoric al asiguratorului
si se constituie ca parte integranta a activitatii zilnice a acestuia.
(2) Pentru atingerea obiectivelor controlului intern trebuie avute in
vedere urmatoarele elemente:
- mediul controlului intern - actiunile, politicile si procedurile care
reflecta atitudinea de ansamblu a conducerii executive si a membrilor
consiliului de administratie fata de controlul intern (integritate si valori etice,
angajamentul fata de competenta, structura organizatorica, repartizarea
autoritatii si responsabilitatii, politicile legate de resursele umane);
- evaluarea riscurilor - identificarea si analizarea riscurilor relevante
interne sau externe pentru elaborarea situatiilor financiare in conformitate cu
principiile contabile general acceptate;
- activitatile de control - actiunile intreprinse in vederea realizarii
obiectivelor propuse de a face fata riscurilor (separarea adecvata a
sarcinilor, autorizarea corespunzatoare a operatiunilor activitatilor,
intocmirea de documente justificative si evidente contabile adecvate, controlul
fizic al activelor si evidentelor contabile);
- informarea si comunicarea - existenta datelor financiare si operationale
credibile, relevante, complete si oportune si a canalelor de comunicare care sa
asigure ca personalul asiguratorului cunoaste procedurile cu implicatii asupra
atributiilor si responsabilitatilor sale si ca orice alte informatii relevante
ajung in timp util la acesta;
- supervizarea - evaluarea permanenta a calitatii functionarii controlului
intern.
(3) Indiferent de marimea si de structura activitatii desfasurate de catre
asigurator, procedurile de control intern trebuie sa aiba in vedere, in principal:
- monitorizarea subscrierii riscurilor, constituirii si evaluarii
rezervelor tehnice, administrarii investitiilor si a lichiditatilor,
activitatii de reasigurare, in stricta concordanta cu legislatia in vigoare si
cu propriile norme interne;
- asigurarea corectitudinii tratamentului de care trebuie sa beneficieze
asiguratii sau potentialii asigurati si a prezentarii corespunzatoare a
informatiilor privind conditiile si termenii contractuali de asigurare;
- monitorizarea solutionarii conflictelor de interese;
- asigurarea investirii eficiente a primelor de asigurare;
- monitorizarea incheierii si derularii tranzactiilor, identificarea
intarzierilor la plata sau la incasare, precum si a conformitatii cu
prevederile legale si cu normele interne existente, aprobate de catre consiliul
de administratie al asiguratorului;
- identificarea tranzactiilor suspicioase si raportarea acestora conducerii
executive si institutiilor competente in solutionarea lor;
- asigurarea protejarii activelor si evidentelor contabile, inclusiv prin
luarea de masuri referitoare la protectia fizica a acestora;
- asigurarea intocmirii evidentei contabile in conformitate cu prevederile
legale, astfel incat situatiile financiare sa ofere informatii relevante si
credibile utilizatorilor;
- verificarea respectarii indatoririlor si responsabilitatilor, inclusiv a
limitelor de competenta, ce revin personalului pentru fiecare departament,
conform structurii organizatorice a asiguratorului;
- asigurarea respectarii limitelor de competenta in desfasurarea
tranzactiilor, astfel incat eventualele abuzuri sa poata fi identificate;
- analizarea periodica a colaborarii dintre departamentele functionale in
vederea asigurarii fluidizarii fluxului informational dintre acestea;
- monitorizarea distincta a activitatii desfasurate cu intermediarii in
asigurari.
Art. 5
(1) Asiguratorul trebuie sa intocmeasca anual un raport privind controlul
intern, care sa cuprinda cel putin urmatoarele:
- descrierea principalelor deficiente identificate ca urmare a exercitarii
controlului intern si a masurilor intreprinse pentru corectarea acestora;
- descrierea modificarilor semnificative intervenite in exercitarea
controlului intern in perioada respectiva, axate in special pe evolutia
activitatii si a riscurilor;
- masurile luate pe linia administrarii riscurilor la care este expus
asiguratorul.
(2) Acest raport trebuie sa fie transmis Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar.
Art. 6
Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sanctioneaza in conditiile si
potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.