NORME
Nr. 2 din 14 august 2001
privind informatiile si documentele cerute pentru autorizarea asiguratorilor si
criteriile pentru aprobarea actionarilor semnificativi si a persoanelor
semnificative ale asiguratorilor
ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 501 din 24 august 2001
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) si ale art. 47 pct. 1 lit. b) din
Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor si avand in vedere prevederile art. 12 alin. (1) din aceeasi lege,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta urmatoarele norme:
Art. 1
Prezentele norme stabilesc conditiile si documentatiile in baza carora
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate acorda autorizarea privind
constituirea si functionarea societatilor de asigurare, precum si criteriile
pentru aprobarea actionarilor semnificativi si a persoanelor semnificative ale
asiguratorilor.
Art. 2
In vederea obtinerii autorizarii de constituire asiguratorul trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
1. resursele financiare sa fie suficiente si sa ii permita desfasurarea
activitatii conform celor propuse in studiul de fezabilitate;
2. obiectul activitatii sa fie exclusiv activitatea de asigurare, definita
conform prevederilor art. 2 pct. 1 din Legea nr. 32/2000, cu exceptia
activitatii de intermediere;
3. numele asiguratorului sa nu induca in eroare publicul;
4. asiguratorii care au in obiectul de activitate si activitatea de
asigurari de viata sa prezinte si calculele specifice pentru rezerva
matematica;
5. capitalul social varsat sau, in cazul unei societati mutuale, fondul de
rezerva libera varsat sa fie depus in conditiile si in cuantumul prevazute la
art. 12 alin. (4) lit. b), respectiv la art. 16 alin. (2) din Legea nr.
32/2000;
6. actionarii semnificativi, respectiv actionarii care, potrivit
prevederilor art. 2 pct. 10 din Legea nr. 32/2000, detin singuri ori prin
intermediul sau in legatura cu alte persoane cel putin 5% din totalul
drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor trebuie sa respecte
urmatoarele criterii, in vederea aprobarii lor prealabile:
a) sa nu fie actionar semnificativ al unui broker de asigurare;
b) sa prezinte Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor documentatia
oficiala din care sa rezulte orice participare la capitalul unei societati de
asigurare sau la alta entitate din domeniul asigurarilor din tara sau din
strainatate;
7. persoanele semnificative care, potrivit prevederilor art. 2 pct. 11 din
Legea nr. 32/2000, sunt administratori si/sau directori generali trebuie sa
respecte urmatoarele criterii in vederea aprobarii lor prealabile:
a) in cazul in care o persoana fizica este aleasa sau numita administrator
si/sau director general al unui asigurator, aceasta trebuie:
- sa nu fie actionar semnificativ al unui broker de asigurare;
- sa aiba onestitate si probitate morala si sa nu fi fost condamnata pentru
gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune in dauna
avutului particular sau public, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare
de mita, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta;
- sa nu aiba sau sa nu fi avut interdictie sa lucreze in banci sau in alte
institutii financiare;
- in cazul directorului general este necesar sa aiba o experienta
manageriala de cel putin 3 ani in domeniul asigurarilor;
b) in cazul in care o persoana juridica este aleasa sau numita
administrator al unui asigurator, aceasta trebuie:
- sa aiba ca unic obiect de activitate conducerea si managementul
societatilor comerciale;
- conducerea executiva sa aiba o experienta de cel putin 3 ani in
activitatea de management al societatilor comerciale, cu precadere al celor din
domeniul asigurarilor sau financiar-bancar;
- sa nu fi condus la incetarea sub orice forma a activitatii societatilor
comerciale gestionate sau la nerespectarea vadita a unor obligatii fata de
terti. In acest sens persoana juridica in cauza va prezenta Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor copii de pe bilanturile incheiate pentru cel putin
doua exercitii financiare ale societatii pe care le-a administrat;
8. programul de reasigurare prezentat sa fie satisfacator in raport cu studiul
de fezabilitate propriu sau sa rezulte din studiul de fezabilitate prezentat ca
nu este necesar un astfel de program;
9. in cazul unui asigurator strain acesta sa faca dovada ca in tara in care
este inregistrat s-a constituit legal si desfasoara o activitate de asigurare
de cel putin 5 ani, similara cu cea pentru care solicita autorizarea in
Romania;
10. din studiul de fezabilitate prezentat sa rezulte ca asiguratorul va
dispune de marja de solvabilitate legala, astfel cum este definita la art. 16
alin. (5) din Legea nr. 32/2000.
Art. 3
In conformitate cu prevederile art. 12 din Legea nr. 32/2000 autorizarea
unui asigurator se va face parcurgandu-se urmatoarele etape:
1. pentru obtinerea autorizarii de constituire, in vederea inmatricularii
la registrul comertului, asiguratorii vor depune la registratura Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor urmatoarele documente:
a) cerere standard de autorizare, in forma prezentata in anexa nr. 1 la
prezentele norme;
b) proiectul actului constitutiv;
c) copie de pe documentele care atesta varsarea integrala in numerar a
capitalului social, in conditiile si in cuantumul prevazute la art. 12 alin.
(4) lit. b), respectiv la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 32/2000, sau a celui
actualizat prin norme, conform prevederilor art. 16 alin. (3) din Legea nr.
32/2000;
d) conditiile generale ale categoriilor de asigurari facultative incluse in
obiectul de activitate, iar pentru asigurarile de viata, calcule specifice
pentru rezerva matematica si elementele de calcul pentru tarifele de prima;
e) studiul de fezabilitate, care sa cuprinda informatiile prevazute in
anexa nr. 2 la prezentele norme;
f) actionarii si persoanele semnificative, astfel cum sunt definite la art.
2 pct. 10 si 11 din Legea nr. 32/2000, sa faca dovada ca indeplinesc criteriile
prevazute la art. 2 pct. 6 si 7 din prezentele norme;
g) copie de pe documentele care atesta viramentul taxei de autorizare
potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 in contul
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
2. pentru obtinerea autorizarii de functionare pe baza careia asiguratorul
va putea exercita o activitate de asigurare, astfel cum este definita la art. 2
pct. 1 din Legea nr. 32/2000, cu exceptia activitatii de intermediere, acesta
va depune la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor urmatoarele documente:
a) cerere standard de autorizare conform modelului prezentat in anexa nr. 1
la prezentele norme;
b) copii de pe documentele care atesta constituirea societatii de
asigurare, respectiv inregistrarea modificarilor care au intervenit fata de
documentatiile avizate in baza legislatiei abrogate, si anume actul constitutiv
autentificat, hotararea judecatoreasca de infiintare, certificatul de
inmatriculare la registrul comertului, codul fiscal, respectiv certificatele de
inscriere de mentiuni la registrul comertului;
c) copie de pe documentele care atesta existenta capitalului social;
d) conditiile generale ale categoriilor de asigurari facultative incluse in
obiectul de activitate, iar pentru asigurarile de viata, calcule specifice
pentru rezerva matematica si elementele de calcul pentru tarifele de prima;
e) studiul de fezabilitate intocmit conform anexei nr. 2 la prezentele
norme;
f) programul de reasigurare, care trebuie sa fie satisfacator in raport cu
studiul de fezabilitate propriu sau din studiul de fezabilitate prezentat sa
rezulte ca nu este necesar un astfel de program.
3. documentele prevazute la art. 3 pct. 2 lit. d) - f) vor fi prezentate in
vederea obtinerii autorizarii de functionare numai daca exista modificari
totale sau partiale care sa determine o noua analiza din partea Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 4
(1) Asiguratorii care in conformitate cu prevederile art. 44 alin. (1) din
Legea nr. 32/2000, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 51/2001, au fost autorizati sa desfasoare activitati in domeniul
asigurarilor in conditiile legislatiei abrogate prin aceasta lege vor prezenta
pana la data de 2 noiembrie 2001 o documentatie din care sa rezulte ca acestia
indeplinesc cerintele stabilite prin Legea nr. 32/2000 si prin prezentele
norme.
(2) Documentatia la care se face referire la alin. (1) va include
documentele prevazute la art. 3 pct. 1 lit. a) si d) - g) din prezentele norme,
precum si cele a caror prezentare este ceruta in vederea obtinerii autorizarii
de functionare, respectiv cele prevazute la art. 3 pct. 2 lit. b), e) si f),
precum si bilantul contabil si anexele sale intocmit la data de 30 iunie 2001,
din care sa rezulte ca sunt respectate prevederile art. 16 din Legea nr.
32/2000.
Art. 5
In conformitate cu prevederile art. 5 lit. h) din Legea nr. 32/2000 Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor va putea solicita prezentarea de informatii si
documente atat de la asiguratori, cat si de la orice alta persoana care are
legatura cu activitatea acestora, in vederea fundamentarii procedurii de
autorizare.
Art. 6
Dupa obtinerea autorizarii de functionare orice modificare a documentelor
sau a conditiilor pe baza carora s-a acordat aceasta autorizare se va face cu
avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 7
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va anula orice autorizatie obtinuta
pe baza unor informatii false sau eronate si poate interzice persoanelor
raspunzatoare exercitarea oricaror activitati reglementate de Legea nr.
32/2000.
Art. 8
Asiguratorii vireaza sumele reprezentand taxa de autorizare in contul nr.
50.0314045240, deschis pe seama Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor la
Trezoreria municipiului Bucuresti.
Art. 9
Nerespectarea prevederilor art. 4 si 6 din prezentele norme se sanctioneaza
in conditiile si potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000.
ANEXA 1
la norme
CERERE STANDARD DE AUTORIZARE CA ASIGURATOR
1. Denumirea completa a asiguratorului
.....................................
................................................................................
2. Numarul de inmatriculare la registrul comertului*)
......................
3. Codul fiscal nr.*)
......................................................
4. Daca actuala inregistrare determina schimbarea numelui asiguratorului,
mentionati numele anterior*)
...................................................
................................................................................
5. Adresa sediului principal
...............................................
................................................................................
................................................................................
6. Adresa postala, (daca este diferita)
....................................
................................................................................
................................................................................
7. Numarul de telefon
......................................................
8. Numarul de fax ..........................................................
9. Adresa e-mail
...........................................................
10. Persoana de contact
........................... .....................
(numele, functia) (telefon/e-mail)
11. Reprezentantul legal ..................................................
12. Marcati casutele corespunzatoare claselor de asigurari aferente celor
doua categorii de asigurari pentru care solicitati autorizatie.
ASIGURARI DE VIATA:
I. 1. Asigurari de viata: _
a) asigurari de supravietuire |_|
_
b) asigurari de deces |_|
_
c) asigurari mixte de viata |_|
_
2. Anuitati (asigurari de tip renta) |_|
_
3. Asigurari de viata suplimentare |_|
(asigurari de deces, vatamari corporale,
incapacitate de munca rezultate din accidente) _
II. Asigurari de casatorie si nastere |_|
_
III. Asigurari de viata legate de investitii |_|
_
IV. Asigurari permanente de sanatate |_|
(administrate la fel ca asigurarile de viata) _
V. Asigurari de capitalizare |_|
(asigurari de viata cu prima unica si cu
prima esalonata)
ASIGURARI GENERALE: _
I. Asigurari de accidente si boala |_|
(inclusiv de munca si boli profesionale) _
II. Asigurari de sanatate |_|
III. Asigurari de mijloace de transport terestru, _
altele decat cele feroviare |_|
_
IV. Asigurari de mijloace de transport feroviar |_|
_
V. Asigurari de mijloace de transport aeriene |_|
_
VI. Asigurari de mijloace de transport navale |_|
(maritime, fluviale, lacustre, canale navigabile)
VII. Asigurari de bunuri in tranzit, inclusiv _
marfuri transportate, bagaje si orice alte bunuri |_|
_
VIII. Asigurari de incendiu si calamitati naturale: |_|
_
IX. Asigurari de daune la proprietati |_|
_
X. Asigurari de raspundere civila a autovehiculelor |_|
(raspundere civila auto obligatorie si carte verde)
XI. Asigurari de raspundere civila a mijloacelor _
de transport aerian |_|
XII. Asigurari de raspundere civila a mijloacelor _
de transport naval |_|
_
XIII. Asigurari de raspundere civila generala |_|
_
XIV. Asigurari de credite si garantii |_|
_
XV. Asigurari de pierderi financiare |_|
_
XVI. Asigurari de protectie juridica |_|
_
XVII. Asigurari de asistenta turistica |_|
13. Enumerati documentele depuse in anexa cererii.
Semnatura .......................... Data ..........................
(stampila societatii)
------------
*) Pentru obtinerea autorizarii de constituire se va depune numai proiectul
actului constitutiv si nu se vor completa pct. 2, 3 si 4.
ANEXA 2
la norme
STUDIU DE FEZABILITATE
1. Scurta prezentare a activitatii ce urmeaza sa fie desfasurata.
2. Programul de reasigurare care sa cuprinda urmatoarele elemente
principale:
- categoriile de asigurari;
- tipul de contract de reasigurare;
- retinerea maxima pe risc sau eveniment;
- principalii reasiguratori si procentul subscris de fiecare; sau
- nota care sa justifice ca programul de reasigurare nu este necesar.
Pentru contractele de retrocedare, in cazul reasigurarilor acceptate, vor
fi indicate aceleasi elemente.
3. Prezentarea principalelor canale de distributie a produselor de
asigurare care se intentioneaza sa fie utilizate, cuprinzand detalii privind
modul de recrutare si instruire a agentilor de asigurare si lista cuprinzand
principalii brokeri de asigurare.
4. Structura organizatorica cu precizarea raspunderilor si limitelor de
competenta pentru persoanele cu putere de decizie in cadrul societatii.
5. Lista cuprinzand persoane fizice sau juridice ale caror servicii
intentioneaza sa le utilizeze: auditori, banci, avocati, actuari, consultanti
financiari, consultanti manageriali, autorizati sau atestati in domeniile
respective.
6. Politica de investitii, cu mentionarea principalelor domenii de
investire si a coeficientului de lichiditate, urmarindu-se stabilirea
concordantelor intre tipurile de obligatii si activele aflate in reprezentarea
acestora.
7. Previziuni financiare.
8. Posibilitati de dotare cu soft corespunzator pentru evidentele care sa
permita intocmirea rapoartelor cerute de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor.