LEGE
Nr. 503 din 17 noiembrie 2004
privind redresarea financiara si falimentul societatilor de asigurare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1193 din 14 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Procedurile privind redresarea financiara si falimentul societatilor de
asigurare instituite prin prezenta lege se aplica asiguratorilor si/sau
reasiguratorilor, astfel cum acestia sunt definiti la art. 2 din Legea nr.
32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu
modificarile si completarile ulterioare, inclusiv sucursalelor acestora cu
sediul in strainatate, precum si sucursalelor si filialelor societatilor de
asigurare din alte state terte, care au sediul in Romania.
(2) Dispozitiile prezentei legi nu se aplica intermediarilor in asigurari,
astfel cum sunt definiti prin Legea nr. 32/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, acestia fiind supusi reglementarilor dreptului comun
in materie de reorganizare judiciara si de faliment, cuprinse in Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
(1) Prezenta lege reglementeaza procedura redresarii financiare a
societatii de asigurare, precum si procedura falimentului acesteia in caz de
insolvabilitate.
(2) Masurile aplicate in cadrul procedurilor reglementate de prezenta lege
urmaresc protejarea intereselor legitime si a drepturilor creditorilor de
asigurari.
Art. 3
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
intelesuri:
a) societate de asigurare - asiguratorul si/sau reasiguratorul, astfel cum
acestia sunt definiti la art. 2 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) procedura de redresare financiara - totalitatea modalitatilor si a
masurilor cu caracter administrativ dispuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor,
ca autoritate competenta, care sunt destinate sa mentina sau sa restabileasca
situatia financiara a unei societati de asigurare;
c) procedura falimentului - procedura care implica orice masuri necesare
pentru realizarea activelor societatii de asigurare debitoare, aflata in stare
de insolvabilitate, si pentru distribuirea fondurilor intre creditori,
actionari si asociati;
d) autoritate competenta - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, ca
autoritate administrativa autonoma de specialitate, autoritatea judiciara,
precum si alte autoritati prevazute de lege, abilitate in ceea ce priveste
aplicarea procedurii redresarii financiare si, respectiv, a falimentului
societatilor de asigurare;
e) autoritati de supraveghere - autoritatile nationale care, prin lege sau
prin alte reglementari, sunt abilitate sa supravegheze societatile de
asigurare;
f) administrator special - orice persoana fizica sau juridica desemnata de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, insarcinata cu aplicarea masurilor
administrative de redresare financiara a societatii de asigurare;
g) lichidator - orice persoana fizica sau juridica desemnata de autoritatea
judiciara competenta, in vederea gestionarii procedurii falimentului societatii
de asigurare debitoare;
h) creditori de asigurari - persoane asigurate, detinatori de polite de
asigurare, beneficiari ai contractelor de asigurare, precum si oricare alte
terte persoane prejudiciate prin nerespectarea conditiilor de asigurare ale
contractelor, ale caror creante nu au fost onorate de societatea de asigurare;
i) creante de asigurari - sumele cuvenite creditorilor de asigurari, care
rezulta dintr-un contract de asigurare, inclusiv sumele rezervate pentru acesti
creditori atunci cand unele elemente ale datoriei nu sunt cunoscute inca. De
asemenea, se considera creante de asigurari creantele Fondului de garantare,
precum si primele datorate de catre societatea de asigurare debitoare,
rezultate din incetarea ori, dupa caz, din anularea contractelor de asigurare
sau operatiunilor efectuate, conform legii aplicabile acestora, inainte de
deschiderea procedurii de faliment;
j) stare de insolvabilitate - acea stare a societatii de asigurare
caracterizata prin una dintre urmatoarele situatii:
1. incapacitatea vadita de plata a datoriilor exigibile cu
disponibilitatile banesti;
2. scaderea valorii marjei de solvabilitate disponibile sub jumatate din
limita minima prevazuta de reglementarile legale in vigoare pentru fondul de
siguranta;
3. imposibilitatea restabilirii situatiei financiare a societatii de
asigurare in cadrul procedurii de redresare financiara;
k) concordat - conventia intervenita inainte sau dupa deschiderea
procedurii de faliment, incheiata intre societatea de asigurare debitoare si
creditorii de asigurari, avand ca obiect modul si termenele de plata a
creantelor de asigurari pe care acestia le detin;
l) stat membru - statul membru al Uniunii Europene sau statul apartinand
Spatiului Economic European;
m) stat membru de origine - statul membru in care societatea de asigurare a
fost autorizata;
n) stat membru gazda - statul membru, altul decat statul membru de origine,
in care societatea de asigurare are deschisa o sucursala;
o) stat tert - statul care nu este membru al Uniunii Europene sau care nu
apartine Spatiului Economic European;
p) filiala - unitatea operationala cu personalitate juridica, infiintata in
conditiile legii, la care o societate de asigurare detine direct sau indirect
majoritatea drepturilor de vot;
r) sucursala - orice entitate fara personalitate juridica, apartinand unei
societati de asigurare, care desfasoara in mod direct, in limita mandatului
primit, activitati de asigurare pe teritoriul unui stat membru, altul decat
statul membru de origine;
s) persoana semnificativa - administratorul si/sau conducerea executiva a
societatii de asigurare;
t) actionar semnificativ - orice persoana care, nemijlocit si singura sau,
dupa caz, prin intermediul ori in legatura cu alte persoane, exercita drepturi
ce decurg din detinerea unor actiuni care, cumulate, reprezinta cel putin 10%
din capitalul social al unei societati de asigurare sau ii confera acesteia cel
putin 10% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor
ori care, dupa caz, dau posibilitatea acestei persoane sa exercite o influenta
semnificativa asupra conducerii societatii de asigurare in cadrul careia are
pozitia semnificativa;
u) Fond de garantare - fondul de protectie prevazut la art. 60 din Legea
nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAP. 2
Procedura de redresare financiara. Reguli generale
Art. 4
(1) In exercitarea atributiilor prevazute de Legea nr. 32/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si a celor prevazute de normele
date in aplicarea acesteia, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor procedeaza
periodic la verificarea situatiei financiare a societatii de asigurare, fie in
baza documentelor si a raportarilor transmise de aceasta, conform legii, fie in
urma actiunilor de analiza, indrumare si control efectuate de organele de
specialitate ale acestei autoritati.
(2) Verificarea se poate efectua oricand de catre Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, inclusiv in urma sesizarilor creditorilor de asigurari
referitoare la situatia financiara a societatii de asigurare, in vederea
prevenirii starii de insolvabilitate si/sau a restabilirii situatiei acesteia
in cadrul procedurii de redresare financiara.
Art. 5
(1) Procedura de redresare financiara implica orice interventie a Comisiei
de Supraveghere a Asigurarilor pentru luarea masurilor necesare restabilirii
situatiei financiare a societatii de asigurare, in scopul prevenirii starii de
insolvabilitate a acesteia si a evitarii declansarii procedurii falimentului.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor este singura autoritate
competenta abilitata sa decida aplicarea modalitatilor si a masurilor de
redresare financiara in ceea ce priveste societatile de asigurare, inclusiv
sucursalele acestora din alte state membre, precum si sucursalele si filialele
societatilor de asigurare din state terte, care au sediul in Romania. Masurile
de redresare financiara nu impiedica deschiderea, de catre statul membru de
origine, a unei proceduri de faliment.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza de urgenta
autoritatile de supraveghere din toate celelalte state membre cu privire la
decizia sa de a adopta masuri de redresare financiara impotriva unei societati
de asigurare, inclusiv efectele concrete posibile ale unor astfel de masuri.
Art. 6
(1) In toate cazurile, societatea de asigurare este obligata sa puna la
dispozitie Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor toate documentele si
informatiile solicitate in vederea verificarii si sa asigure desfasurarea
activitatii de analiza si control in conditii optime si cu celeritate.
(2) La cererea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, societatea de
asigurare este obligata sa determine si sa comunice acesteia, in termen de 48
de ore de la solicitare, situatia financiara, precum si marja de solvabilitate
minima.
Art. 7
O societate de asigurare intra in procedura de redresare financiara
reglementata de prezenta lege atunci cand, dupa caz:
a) se constata nerespectarea, in orice mod, a prevederilor art. 6 alin.
(2), precum si a oricaror altor prevederi legale referitoare la activitatea de
asigurare, punandu-se in pericol onoarea obligatiilor asumate fata de
creditorii de asigurari;
b) valoarea marjei de solvabilitate disponibile scade sub limita minima
prevazuta de reglementarile emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
c) valoarea marjei de solvabilitate disponibile scade sub limita minima
prevazuta de reglementarile legale in vigoare pentru fondul de siguranta.
Art. 8
(1) In cazurile prevazute la art. 7, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
poate dispune, prin decizie motivata, deschiderea procedurii de redresare
financiara prin una dintre urmatoarele modalitati:
a) redresarea societatii de asigurare pe baza de plan de redresare
financiara;
b) redresarea societatii de asigurare prin administrare speciala.
(2) Prin decizia de deschidere a procedurii, Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor poate dispune aplicarea de catre societatea de asigurare a uneia
sau mai multora dintre urmatoarele masuri prudentiale principale:
a) limitarea volumului de prime brute sau nete subscrise, pe o perioada
cuprinsa intre 3 luni si un an, astfel incat acestea sa nu depaseasca valorile
stabilite prin decizia de deschidere a procedurii de redresare;
b) interzicerea reinnoirii contractelor de asigurare ajunse la scadenta
sau, dupa caz, doar a unor tipuri de contracte de asigurare, expres stabilite
prin decizia de redresare financiara;
c) interzicerea subscrierii unor noi contracte de asigurare si a incasarii
primelor aferente, pe perioada expres stabilita prin decizia de redresare
financiara;
d) efectuarea de catre societatea de asigurare a transferului portofoliului
de asigurari, in tot sau in parte, in conditiile si cu respectarea prevederilor
legale in vigoare in materie; in cazul dispunerii acestei masuri, societatea de
asigurare va efectua operatiunile privind transferul de portofoliu in regim de
urgenta, fara ca acestea sa poata depasi 60 de zile de la data luarii masurii;
e) obligarea administratorilor societatii de asigurare de a convoca de
indata o adunare generala extraordinara, cu propunerea efectuarii operatiunii
de majorare a capitalului social sau, dupa caz, a fondului de rezerva libera
varsat; termenul de intrunire nu va putea fi mai mare de 5 zile de la data
convocarii, iar efectuarea operatiunilor de majorare a capitalului social nu va
putea depasi 30 de zile lucratoare de la data primirii deciziei de declansare a
procedurii de redresare financiara;
f) interzicerea efectuarii de catre societatea de asigurare a anumitor
investitii;
g) restrangerea retelei teritoriale a societatii de asigurare prin
desfiintarea, in conditiile legii, a anumitor filiale si sucursale, puncte de
lucru si/sau a altor sedii secundare ale societatii de asigurare, precum si/sau
inlocuirea persoanelor semnificative cu privire la care s-a stabilit
responsabilitatea pentru ajungerea societatii in procedura de redresare
financiara;
h) verificarea, inventarierea si instrumentarea, dupa caz, a dosarelor de
dauna, inregistrate in evidentele societatii de asigurare, in vederea evaluarii
daunelor reale si a stabilirii obligatiilor de plata fata de creditorii de
asigurari; activitatea de verificare, inventariere si instrumentare a dosarelor
se va face in regim de urgenta, fara a se putea depasi un termen de 30 de zile
de la data primirii deciziei de declansare a procedurii de redresare
financiara.
(3) Prin decizia de deschidere a procedurii de redresare financiara,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate dispune, dupa caz:
a) luarea unor masuri cu privire la bunurile si/sau activele societatii de
asigurare, constand in inventarierea lor de catre aceasta si conservarea pe toata
perioada procedurii de redresare financiara; raspunderea pentru neaplicarea sau
pentru aplicarea necorespunzatoare a acestor masuri dispuse de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor apartine persoanelor semnificative ale societatii
de asigurare;
b) numirea uneia sau mai multor persoane care sa supravegheze modul de
intocmire si de respectare a planului de redresare financiara;
c) orice alte masuri prudentiale necesare restabilirii situatiei financiare
a societatii de asigurare, in vederea garantarii protejarii drepturilor si
intereselor legitime ale creditorilor de asigurari.
(4) Daca este cazul, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate solicita
instantei competente incuviintarea unor masuri asiguratorii cu privire la
bunurile si/sau activele societatii de asigurare, potrivit legii.
Art. 9
(1) Decizia de deschidere a procedurii de redresare financiara prevazuta la
art. 8 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum si in doua
ziare de circulatie nationala, in conformitate cu dispozitiile legale.
(2) Efectele procedurii de redresare financiara asupra unui proces civil in
curs privind un bun sau un drept de care a fost deposedata societatea de
asigurare sunt reglementate de legea statului membru in care procesul este in
curs.
(3) Dupa publicarea deciziei, conform alin. (1), Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor publica de indata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene un
extras din decizia sa cu privire la masurile de redresare financiara. In cazul
in care statul roman, prin Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, este
informat cu privire la adoptarea unor masuri de reorganizare adoptate de
autoritatile competente din alte state membre, acesta asigura, prin autoritatea
de supraveghere, publicarea unor astfel de masuri, conform alin. (1).
(4) Publicatia prevazuta la alin. (3) va contine: denumirea autoritatii
competente, legea aplicabila procedurii de redresare financiara, precum si,
daca este cazul, administratorul desemnat. Publicarea extrasului din decizia de
redresare se efectueaza in limba romana sau in una dintre limbile oficiale ale
statului membru in care este publicata informatia.
(5) Masurile de redresare financiara se aplica indiferent de dispozitiile
privind publicarea prevazute la alin. (3) si (4) si isi produc toate efectele
in ceea ce priveste creditorii de asigurari, inclusiv in ceea ce priveste
actionarii sau asociatii si angajatii societatii de asigurare, considerati ca
atare, ale caror drepturi sunt exclusiv afectate ca urmare a aplicarii acestor
masuri.
(6) Efectele deschiderii procedurii de redresare financiara se afla sub
incidenta legii romane, cu exceptia celor care poarta asupra contractelor si a
drepturilor mentionate in continuare, care sunt sub incidenta urmatoarelor norme:
a) contractele de munca si relatiile de munca sunt reglementate numai de
legea statului membru aplicabila contractelor/relatiilor de munca;
b) contractul care confera un drept de folosinta sau prin care se
dobandeste proprietatea asupra unui bun imobil este reglementat doar de legea
statului membru pe al carui teritoriu este situat acest bun;
c) drepturile societatii de asigurare privind o proprietate imobiliara, o
nava sau o aeronava, supusa inscrierii intr-un registru public, sunt reglementate
doar de legea statului membru sub a carui autoritate se tine registrul
respectiv.
(7) Deschiderea procedurii de redresare financiara nu afecteaza drepturile
reale ale creditorilor sau tertilor in ceea ce priveste bunurile corporale ori
necorporale, activele mobiliare sau imobiliare - atat bunuri determinate, cat
si ansambluri de bunuri nedeterminate - care apartin societatii de asigurare si
care sunt situate pe teritoriul altui stat membru in momentul deschiderii
procedurii. Drepturile reale ale creditorilor sau tertilor inseamna, in
special:
a) dreptul de a valorifica bunul sau de a asigura valorificarea acestuia si
de a beneficia de profitul ori de venitul generat, in special pe baza unui gaj
sau a unei ipoteci;
b) dreptul exclusiv de a recupera o creanta, in special un drept garantat
prin constituirea unui gaj sau cesiunea acestei creante cu titlu de garantie;
c) dreptul de revendicare a bunului si/sau de restituire a acestuia de la
oricine il poseda si/sau il foloseste impotriva vointei titularului de drept;
d) dreptul real de a percepe fructele unui bun; este asimilat dreptului
real dreptul inscris intr-un registru public si opozabil tertilor, care da
posibilitatea dobandirii unui drept real, in sensul aratat anterior.
(8) Dispozitiile alin. (7) nu impiedica exercitarea actiunilor privind
nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea actelor prejudiciabile tuturor
creditorilor, prevazute de legislatia statului membru de origine. Cu toate
acestea, legea statului membru de origine nu se va aplica atunci cand persoana
care a beneficiat de un act juridic prejudiciabil tuturor creditorilor face
dovada ca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) actul mentionat se afla sub incidenta legislatiei unui alt stat membru
decat cel de origine;
b) legea statului membru de origine nu prevede nici un mijloc de atacare a
actului respectiv.
Art. 10
(1) Procedura de redresare financiara declansata impotriva unei societati
de asigurare care cumpara un bun nu afecteaza drepturile garantate ale
vanzatorului atunci cand, in momentul deschiderii procedurii respective, bunul
respectiv se afla situat pe teritoriul unui stat membru, altul decat statul in
care procedurile respective au fost deschise.
(2) Procedura de redresare financiara declansata impotriva unei societati
de asigurare care vinde un bun, dupa livrarea acestuia, nu constituie o cauza
de rezolutiune sau de denuntare a vanzarii si nu impiedica dobandirea de catre
cumparator a proprietatii, daca bunul respectiv se afla, la momentul
deschiderii procedurii, pe teritoriul unui stat membru, altul decat acela in
care procedura respectiva a fost deschisa. In cazul in care, printr-un act
incheiat dupa adoptarea masurilor de reorganizare, o societate de asigurare
instraineaza, cu titlu oneros, un activ imobiliar, o nava sau o aeronava supusa
inscrierii intr-un registru public sau valori mobiliare ori titluri a caror
existenta sau transfer presupune inscrierea intr-un registru ori cont, stabilit
prin lege, sau care sunt plasate intr-un sistem central de depozite reglementat
de legea unui stat membru, validitatea actului respectiv se afla sub incidenta
legii statului membru pe al carui teritoriu se afla activul imobiliar sau sub a
carui autoritate se tine registrul, contul ori sistemul respectiv.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu impiedica exercitarea actiunilor
privind nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea, reglementate de legea
statului membru de origine.
(4) Procedura de redresare financiara nu impiedica si nu afecteaza
exercitarea drepturilor creditorilor de asigurari privind compensarea
creantelor lor cu cele ale societatii de asigurare supuse acestei proceduri, in
conditiile legii. Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
(5) Fara a se aduce atingere dispozitiilor art. 9 alin. (7) si (8),
efectele deschiderii procedurii de redresare financiara asupra drepturilor si
obligatiilor participantilor la o piata reglementata se afla numai sub
incidenta legii aplicabile pietei respective. Aceasta nu impiedica actiunile
privind nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea, reglementate de legea
statului membru de origine, care se pot exercita pentru a nu tine seama de
platile sau de tranzactiile efectuate in conformitate cu legea aplicabila
pietei respective.
Art. 11
(1) Procedura de redresare financiara isi produce efectele in intreaga
Comunitate Europeana din momentul in care aceasta isi produce efectele in
statul membru unde ea s-a declansat.
(2) Procedura de redresare financiara isi produce toate efectele in
intreaga Comunitate Europeana, in conformitate cu legislatia statului roman,
fara alte formalitati, inclusiv in ceea ce priveste parti terte din alte state
membre, chiar daca legislatia acelor state membre nu prevede astfel de masuri
de redresare financiara sau subordoneaza aplicarea lor unor conditii care nu
sunt indeplinite. Masurile de redresare financiara adoptate in conformitate cu
legislatia unui stat membru se aplica in mod corespunzator pe teritoriul
statului roman.
(3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, ca autoritate competenta si
autoritate de supraveghere, informeaza de urgenta autoritatile de supraveghere
din toate celelalte state membre cu privire la decizia sa de a declansa o
procedura de redresare financiara, inclusiv efectele concrete posibile ale unei
astfel de proceduri. Informarea se face inainte de adoptarea unei astfel de
decizii sau imediat dupa acest moment.
SECTIUNEA 1
Redresarea societatilor de asigurare pe baza de plan de redresare
financiara
Art. 12
(1) In cazul deschiderii procedurii de redresare financiara pe baza de
plan, consiliul de administratie sau, dupa caz, administratorul unic al
societatii de asigurare este obligat sa intocmeasca si sa depuna la sediul
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor un plan de redresare financiara, in
termen de cel mult 20 de zile de la data comunicarii catre societatea de
asigurare a deciziei prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a).
(2) Planul de redresare financiara va cuprinde, in mod obligatoriu, perspectivele
de redresare financiara a societatii, precum si modalitatile concrete si
termenele de indeplinire a masurilor si dispozitiilor stabilite prin decizia de
redresare financiara emisa de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(3) Planul va include, de asemenea, pentru urmatorii 3 ani financiari, cel
putin urmatoarele informatii:
a) estimari ale cheltuielilor de achizitie si de administrare;
b) bugetul de venituri si cheltuieli aferent activitatii de asigurare
directa, a acceptarilor si cedarilor in reasigurare;
c) bugete anuale;
d) o estimare a resurselor financiare cu care se intentioneaza sa se
acopere obligatiile asumate, luate in calcul pentru determinarea marjei de
solvabilitate minima;
e) programe de reasigurare;
f) programul de plata a datoriilor.
Art. 13
In urma analizarii planului de redresare financiara, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor emite o decizie prin care, dupa caz, poate hotari:
a) aprobarea planului de redresare financiara;
b) completarea si/sau modificarea planului de redresare financiara, in
termen de cel mult 5 zile de la data luarii la cunostinta despre decizia de
completare si/sau de modificare;
c) respingerea planului de redresare financiara.
Art. 14
(1) De la data comunicarii deciziei de aprobare a planului de redresare
financiara, societatea de asigurare este obligata sa indeplineasca in mod
corespunzator masurile cuprinse in plan, la termenele si in conditiile
stabilite, astfel cum acestea au fost dispuse si aprobate de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor. De asemenea, societatea de asigurare este obligata
sa aduca la cunostinta tuturor creditorilor de asigurari cunoscuti, in termen
de cel mult 5 zile lucratoare de la data primirii deciziei, masurile si dispozitiile
stabilite de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul
aprobarii modificarilor si/sau completarilor ulterioare ale planului de
redresare financiara, efectuate potrivit art. 13 lit. b).
Art. 15
In cazul respingerii planului de redresare financiara, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor emite o decizie motivata prin care poate dispune
una dintre urmatoarele masuri:
a) obligarea societatii de asigurare la elaborarea unui program de
finantare in regim de urgenta; in acest caz, dispozitiile prevazute la art. 12
- 14 se vor aplica in mod corespunzator;
b) aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. b) si desemnarea unui
administrator special;
c) inchiderea procedurii de redresare financiara; in acest caz, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor va retrage autorizatia de functionare a societatii
de asigurare si, in situatia constatarii starii de insolvabilitate a acesteia,
va cere tribunalului deschiderea de indata a procedurii falimentului, potrivit
art. 3 lit. j) pct. 3.
SECTIUNEA a 2-a
Redresarea societatilor de asigurare prin administrare speciala
Art. 16
In situatia aplicarii modalitatii de redresare financiara prevazute la art.
8 alin. (1) lit. b), Comisia de Supraveghere a Asigurarilor desemneaza o
persoana in calitate de administrator special, care, in principal, va duce la
indeplinire si va lua toate masurile necesare restabilirii situatiei financiare
a societatii de asigurare, cu respectarea dispozitiilor, a termenelor si a
conditiilor cuprinse in decizia de redresare financiara.
Art. 17
(1) In toate cazurile, administratorul societatii de asigurare este obligat
sa aduca, de indata, la cunostinta administratorului special toate masurile stabilite
in sarcina acestuia prin decizia de redresare financiara emisa de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor.
(2) Drepturile, obligatiile, precum si competentele administratorului
special se stabilesc prin norme ale Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 18
(1) O data cu desemnarea administratorului special, in conditiile prezentei
legi, se suspenda:
a) atributiile legale ale actionarilor semnificativi si ale persoanelor
semnificative ale societatii de asigurare; aceste atributii se transfera
administratorului special pe toata perioada administrarii speciale;
b) drepturile de vot in privinta numirii si revocarii administratorilor
societatii de asigurare, dreptul la dividende al actionarilor, activitatea,
precum si dreptul la remuneratie ale consiliului de administratie sau ale
administratorului unic, dupa caz.
(2) Suspendarea opereaza pe toata perioada administrarii speciale.
Art. 19
(1) Decizia Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor prevazuta la art. 8, 13
si 15 este executorie.
(2) Impotriva deciziei societatea de asigurare poate face plangere la
Sectia de contencios administrativ a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 10
zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii.
(3) Plangerea se judeca cu celeritate si cu precadere; plangerea nu
suspenda executarea deciziei Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. Hotararea
instantei este definitiva si poate fi atacata cu recurs, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Inchiderea procedurii de redresare financiara. Efectele inchiderii
procedurii. Drepturile si obligatiile creditorilor de asigurari
Art. 20
Inchiderea procedurii de redresare financiara a societatii de asigurare se
dispune prin decizie motivata, emisa de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor,
potrivit legii, atunci cand, dupa caz:
a) se constata restabilirea situatiei financiare a societatii de asigurare,
ca urmare a indeplinirii in mod corespunzator a modalitatii si a masurilor de
redresare financiara;
b) masurile aplicate in cadrul procedurii de redresare financiara nu au
fost indeplinite in mod corespunzator, in termenele si in conditiile stabilite,
sau aplicarea acestora nu a putut conduce, pe perioada in care au fost luate,
la atingerea scopului urmarit si la inlaturarea cauzelor care le-au generat.
Art. 21
(1) Prin decizia de inchidere a procedurii de redresare financiara, Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor dispune, dupa caz:
a) revocarea deciziei prevazute la art. 8, in situatia prevazuta la art. 20
lit. a);
b) retragerea autorizatiei de functionare a societatii de asigurare, precum
si, daca se constata insolvabilitatea acesteia, solicitarea, de indata, a
declansarii procedurii falimentului, in situatia prevazuta la art. 20 lit. b).
(2) Prin decizia de inchidere a procedurii de redresare financiara, Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor dispune, daca este cazul, revocarea
administratorului special desemnat in conditiile prezentei legi si incetarea
atributiilor acestuia.
(3) Prevederile art. 9 alin. (1) si ale art. 19 se aplica in mod
corespunzator si in cazul deciziei de inchidere a procedurii de redresare
financiara.
Art. 22
In cazul prevazut la art. 21 alin. (1) lit. b), la data publicarii deciziei
privind inchiderea procedurii de redresare financiara si constatarea starii de
insolvabilitate a societatii de asigurare se naste dreptul creditorilor de
asigurari, de a solicita plata sumelor cuvenite de la Fondul de garantare.
Art. 23
(1) In termen de 10 zile de la data publicarii deciziei de inchidere a
procedurii de redresare financiara, societatea de asigurare aflata in stare de
insolvabilitate este obligata sa predea administratorului Fondului de garantare
evidenta completa a dosarelor de dauna, precum si evidentele tehnico-operative
si contabile aferente acestor dosare, in vederea publicarii listei
potentialilor creditori de asigurari, beneficiari ai sumelor cuvenite de la
Fondul de garantare. Raspunderea pentru neindeplinirea sau pentru indeplinirea
necorespunzatoare a obligatiei revine persoanelor semnificative ale societatii
de asigurare.
(2) In cadrul termenului prevazut la alin. (1), administratorul Fondului de
garantare desemneaza o comisie speciala, formata din propriii specialisti, cu
urmatoarea componenta:
a) 2 membri din partea conducerii, dintre care unul are calitatea de
presedinte al comisiei;
b) conducatorul departamentului financiar sau inlocuitorul legal al
acestuia, dupa caz;
c) 2 reprezentanti ai directiei tehnice, cu experienta in materie de lichidare
de daune;
d) 2 reprezentanti ai directiei generale juridice, cu experienta de cel
putin 3 ani in domeniul juridic.
(3) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), comisia special
constituita ia toate masurile necesare pentru publicarea listei creditorilor de
asigurari ale caror creante certe, lichide si exigibile au rezultat din
evidentele transmise de societatea de asigurare, conform alin. (1).
Art. 24
(1) In termen de 60 de zile de la publicarea listei creditorilor de asigurari
prevazute la art. 23 alin. (3), orice persoana care nu figureaza in lista
creditorilor certi si care pretinde vreun drept de creanta de asigurari
impotriva societatii de asigurare poate formula, sub sanctiunea decaderii din
drept, o cerere motivata in acest sens, adresata administratorului Fondului de
garantare.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) se formuleaza in scris de catre fiecare
pretins creditor si se depune la sediul administratorului Fondului de
garantare, prin intermediul serviciilor de posta, recomandat, cu confirmare de
primire. O data cu cererea, persoana respectiva anexeaza documentele si
inscrisurile justificative si mentioneaza toate elementele necesare stabilirii
cu exactitate a cuantumului sumelor solicitate; in masura in care aceste
inscrisuri justificative nu exista, in cerere se precizeaza motivul
imposibilitatii depunerii lor.
(3) In cerere se vor mentiona, in principal, urmatoarele elemente: natura
creantei, momentul nasterii sale si valoarea certa sau estimata a acesteia, daca
se revendica vreun privilegiu ori o garantie reala in ceea ce priveste creanta,
precum si care sunt bunurile acoperite de asigurarea lor.
(4) Cererea, precum si actele si informatiile solicitate conform alin. (2)
si (3) se depun in limba romana; traducerile actelor se vor transmite numai sub
semnatura autorizata a traducatorului, conform legii.
(5) Dupa primirea fiecarei cereri in conditiile alin. (1) - (4), comisia
special constituita, desemnata conform art. 23 alin. (2), inregistreaza si
analizeaza intreaga documentatie aferenta cererii. Pe baza propunerilor
comisiei, administratorul Fondului de garantare va emite o decizie de aprobare
sau, dupa caz, de respingere a cuantumului sumelor pretinse de la Fondul de
garantare. Impotriva deciziei se poate formula plangere, in conditiile
prevazute de art. 19.
(6) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), comisia va publica
lista creditorilor de asigurari acceptati la plata sumelor cuvenite de la
Fondul de garantare. Pentru creditorii acceptati la plata prin hotarare
judecatoreasca, publicarea se va face, pentru fiecare caz, dupa ce aceasta
hotarare a ramas irevocabila.
Art. 25
(1) In cazul in care, dupa expirarea termenului prevazut la art. 24 alin.
(1), o persoana invoca vreun drept de creanta impotriva societatii de asigurare
debitoare ca urmare a producerii ulterioare, dar nu mai tarziu de data
pronuntarii hotararii de faliment, a unor riscuri acoperite printr-o polita de
asigurare in vigoare la data inchiderii procedurii de redresare financiara,
aceasta poate formula, sub sanctiunea decaderii, o cerere, in termen de cel
mult 30 de zile de la data producerii riscului asigurat, in conditiile art. 24
alin. (2) - (4).
(2) In cazul contractelor de asigurare privind raspunderea civila obligatorie
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, in situatia in
care portofoliul acestor contracte nu a fost transferat pana la data inchiderii
procedurii de redresare financiara, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
dispune toate masurile necesare informarii asiguratilor, atat cu privire la
obligatia acestora de a denunta, in termen de cel mult 90 de zile de la data
deschiderii procedurii falimentului, contractele de asigurare incheiate cu
societatea debitoare, cat si cu privire la dreptul acestora de recuperare a
primelor de asigurare aferente, pentru perioada cuprinsa intre momentul
denuntarii contractului de asigurare si cel al expirarii duratei de
valabilitate a acestuia.
(3) In cazul producerii riscurilor acoperite prin contractele prevazute la
alin. (2), intre momentul deschiderii procedurii falimentului si cel al
rezilierii acestora, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data pronuntarii
hotararii de faliment, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nominalizeaza o
societate de asigurare, dintre cele autorizate sa practice asigurari de
raspundere civila obligatorie, in vederea constatarii si evaluarii daunelor.
Sumele cuvenite asiguratilor, stabilite de societatea de asigurare si acceptate
la plata de comisia special constituita, prevazuta la art. 23 alin. (2), se
platesc din resursele Fondului de garantare, in conditiile si cu respectarea
prevederilor prezentei legi si ale normelor emise de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor in aplicarea acesteia.
(4) Prevederile art. 24 alin. (2) - (6) se aplica in mod corespunzator si
in cazul cererilor persoanelor prevazute la alin. (1).
Art. 26
In toate cazurile in care considera ca este necesar, comisia special
constituita, prevazuta la art. 23 alin. (2), poate solicita persoanelor
prevazute la art. 24 si 25 completarea documentatiei, precum si/sau precizarea
ori furnizarea de informatii suplimentare cu privire la cererea creditorului de
asigurari. Informatiile solicitate se transmit comisiei, sub sanctiunea
respingerii cererii, in termen de cel mult 10 zile de la data primirii
solicitarii acesteia.
Art. 27
(1) Administratorul Fondului de garantare se subroga in toate drepturile
creditorilor de asigurari pentru sumele egale cu platile pe care le-a platit
din disponibilitatile fondului respectiv.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 37 din Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, administratorul
Fondului de garantare poate inregistra la masa credala, in tot cursul procedurii
de faliment, in vederea recuperarii lor, orice sume, dobanzi si/sau cheltuieli
pe care acesta le-a achitat din resursele acestui fond.
(3) In conditiile alin. (1) si (2), administratorul Fondului de garantare
este indreptatit sa inregistreze si sa recupereze, in cadrul procedurii
falimentului societatii de asigurare debitoare, toate sumele achitate
creditorilor, pe masura platilor efectuate, ca urmare a producerii riscurilor
asigurate dupa momentul declansarii procedurii de faliment.
CAP. 3
Procedura falimentului societatilor de asigurare
SECTIUNEA 1
Cererea introductiva. Organele care aplica procedura si atributiile
acestora
Art. 28
(1) Procedura falimentului se deschide pe baza unei cereri introduse fie de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, fie de societatea de asigurare
debitoare sau de creditorii acesteia, dupa caz.
(2) Procedura falimentului unei societati de asigurare autorizate in
Romania, precum si al sucursalelor acesteia stabilite in alte state membre,
este guvernata de legea romana in ceea ce priveste regimul si aplicarea
procedurii falimentului, in mod special cu privire la:
a) bunurile care fac obiectul acestei proceduri, precum si regimul
bunurilor dobandite de societatea de asigurare debitoare dupa deschiderea
procedurii;
b) atributiile societatii de asigurare debitoare si ale lichidatorului;
c) conditiile in care se poate invoca o compensare;
d) efectele procedurii falimentului asupra contractelor in derulare, in
care societatea de asigurare debitoare este parte;
e) efectele procedurii falimentului asupra procedurilor individuale de
executare silita promovate de creditorii de asigurari, cu exceptia cauzelor
aflate pe rolul instantelor din alte state membre;
f) creantele care trebuie sa fie declarate asupra societatii de asigurare
debitoare si regimul creantelor care iau nastere dupa deschiderea procedurii
falimentului;
g) regulile privind declararea, verificarea si admiterea creantelor;
h) regulile privind distribuirea veniturilor obtinute din valorificarea
activelor, ordinea de prioritate a achitarii creantelor de asigurari si
drepturile creditorilor de asigurari care au obtinut o plata partiala dupa
deschiderea procedurii falimentului in temeiul unui drept real sau prin invocarea
compensarii;
i) conditiile si efectele inchiderii procedurii falimentului, in special
prin concordat;
j) drepturile creditorilor dupa inchiderea procedurii falimentului;
k) suportarea costurilor si a cheltuielilor aferente procedurii falimentului;
l) regulile privind nulitatea, anularea sau inopozabilitatea actelor
juridice care prejudiciaza drepturile si interesele legitime ale tuturor
creditorilor de asigurari.
Art. 29
(1) In temeiul prezentei legi, societatea de asigurare debitoare aflata in
stare de insolvabilitate, asa cum aceasta este definita la art. 3 lit. j) pct.
1, este obligata sa adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supusa
procedurii falimentului. Cererea se depune in termen de cel mult 20 de zile de
la data intervenirii sau, dupa caz, a crearii starii de insolvabilitate.
(2) Inainte de inregistrarea la tribunal, cererea prevazuta la alin. (1) se
inainteaza Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor o data cu actele si
documentele doveditoare, in vederea analizarii acesteia si a formularii
intampinarii prevazute la art. 31 alin. (1). Societatea de asigurare debitoare
va anexa la cerere, in mod obligatoriu, registrul special al activelor care
acopera rezervele tehnice, prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 32/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 30
(1) Creditorii societatii de asigurare debitoare, altii decat creditorii de
asigurari prevazuti la art. 23 alin. (3), art. 24 alin. (6) si la art. 25 alin.
(1), ale caror sume pretinse se platesc din disponibilitatile Fondului de
garantare, pot inregistra la tribunal o cerere de deschidere a procedurii de
faliment impotriva societatii debitoare, in conditiile prezentei legi.
(2) Prevederile art. 29 alin. (2) se aplica in mod corespunzator in ceea ce
priveste inaintarea catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a cererii, a
actelor si documentelor doveditoare.
Art. 31
(1) Cererea prevazuta la art. 29 alin. (1) si la art. 30 alin. (1) se
inregistreaza de tribunal o data cu intampinarea Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, prin care aceasta comunica daca societatea de asigurare debitoare
face sau nu face obiectul unei proceduri de redresare financiara, potrivit
prezentei legi, pentru restabilirea situatiei sale financiare sau, dupa caz,
pentru onorarea platilor catre creditori, in cadrul unor masuri administrative
de redresare financiara.
(2) Deschiderea procedurii falimentului se pronunta de tribunal daca:
a) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a comunicat, prin intampinare, ca
la data formularii cererii de deschidere a procedurii falimentului nu se afla
in curs de desfasurare o procedura de redresare financiara a activitatii
societatii de asigurare debitoare, in conditiile prezentei legi; sau
b) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a comunicat, prin intampinare, ca
nu exista posibilitati reale de restabilire a situatiei financiare a societatii
si de plata a creantelor tuturor creditorilor acesteia in cadrul unei proceduri
de redresare financiara.
Art. 32
(1) In temeiul prezentei legi, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate
introduce o cerere privind declansarea procedurii falimentului impotriva unei
societati de asigurare debitoare, in oricare dintre cazurile prevazute la art.
3 lit. j) pct. 2 si 3.
(2) Cererea va fi insotita de urmatoarele inscrisuri, dupa caz:
a) hotararea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor privind
retragerea autorizatiei de functionare a societatii de asigurare debitoare si
declansarea procedurii falimentului impotriva acesteia;
b) decizia Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor privind inchiderea
procedurii de redresare financiara, constatarea starii de insolvabilitate,
urmata de declansarea imediata a procedurii de faliment;
c) orice alte acte sau documente care sunt necesare pentru justificarea
cererii de investire a tribunalului.
Art. 33
(1) In urma inregistrarii cererii, conform art. 29 - 32, tribunalul
notifica de indata despre aceasta partilor mentionate la aceste articole.
Notificarea se transmite si administratorului Fondului de garantare.
(2) Contestatia societatii de asigurare impotriva cererii prevazute la art.
30 si 32 poate fi introdusa in cel mult 5 zile de la data primirii notificarii
cu privire la inregistrarea unei astfel de solicitari. Contestatia se judeca cu
celeritate si cu precadere; impotriva hotararii tribunalului se poate exercita
recurs, in termen de 10 zile de la comunicare.
(3) La primul termen de judecata, tribunalul va analiza cererea
introductiva si documentatia aferenta si, in situatia in care societatea de
asigurare debitoare nu a contestat starea de insolvabilitate, potrivit alin.
(2), va pronunta o hotarare de deschidere a procedurii falimentului.
Art. 34
(1) In urma pronuntarii hotararii de declansare a procedurii falimentului,
tribunalul comunica de indata despre aceasta partilor interesate,
administratorului Fondului de garantare, precum si oficiului registrului
comertului in ale carui evidente societatea de asigurare debitoare este
inmatriculata, in vederea efectuarii mentiunii "societate de asigurare in
faliment". Comunicarea se publica, prin grija Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, in cel putin doua ziare de circulatie nationala, potrivit
dispozitiilor legale.
(2) In cazul in care societatea de asigurare debitoare are deschise
sucursale si/sau filiale in alte tari, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
comunica de indata autoritatii de supraveghere din tara gazda a
sucursalei/filialei respective despre hotararea privind deschiderea procedurii
de faliment, in conformitate cu dispozitiile legale.
(3) Toate cheltuielile aferente acestor masuri se suporta din patrimoniul
societatii de asigurare debitoare; in lipsa disponibilitatilor necesare, se
utilizeaza disponibilitati din fondul de lichidare prevazut de Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) De la data deschiderii procedurii, toate actele societatii de asigurare
debitoare poarta mentiunea prevazuta la alin. (1).
Art. 35
(1) In urma declansarii procedurii falimentului se interzice, sub
sanctiunea nulitatii, actionarilor semnificativi ai societatii de asigurare
debitoare sau persoanelor care au detinut functii de conducere sa instraineze
actiunile detinute la societatea de asigurare debitoare, fara avizul prealabil
al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si fara aprobarea
judecatorului-sindic.
(2) Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor, potrivit
alin. (1), in registrele de evidenta tinute de societatea de asigurare
debitoare sau in registrele independente.
Art. 36
Procedura falimentului prevazuta in prezentul capitol, cu exceptia
recursului prevazut la art. 38 alin. (2), este de competenta exclusiva a
tribunalului in a carui raza teritoriala se afla sediul central al societatii
de asigurare debitoare, care figureaza in evidentele oficiului registrului
comertului, si este exercitata de un judecator-sindic desemnat in conditiile
legii.
Art. 37
In urma pronuntarii hotararii de deschidere a procedurii falimentului,
tribunalul ridica administratorilor societatii de asigurare debitoare dreptul
de a reprezenta societatea, de a administra bunurile acesteia si de a dispune
de ele.
Art. 38
(1) Potrivit prevederilor prezentei legi, principalele atributii ale
tribunalului sunt urmatoarele:
a) pronuntarea hotararii de deschidere a procedurii falimentului impotriva
societatii de asigurare debitoare;
b) desemnarea, prin hotarare, a judecatorului-sindic, stabilirea
atributiilor acestuia, precum si, daca este cazul, inlocuirea lui;
c) notificarea administratorului Fondului de garantare, precum si a
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor cu privire la inregistrarea cererilor
introductive si, respectiv, cu privire la pronuntarea hotararilor de deschidere
a procedurii falimentului impotriva unei societati de asigurare debitoare;
d) judecarea actiunilor introduse de judecatorul-sindic pentru anularea
unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotararii de declansare a
procedurii falimentului;
e) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
f) judecarea cererilor de compensare a creantelor, formulate de societatea
de asigurare sau de creditorii de asigurari, dupa caz, cu avizul Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor;
g) stabilirea raspunderii civile a organelor de conducere, a cenzorilor, a
auditorilor financiari si a personalului de executie sau cu atributii de
control din cadrul societatii de asigurare debitoare;
h) aprobarea modalitatii de lichidare si confirmarea tranzactiilor de
cumparare de active si asumare de pasive;
i) confirmarea concordatului, cu avizul prealabil al Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor si cu aprobarea judecatorului-sindic;
j) pronuntarea hotararii de inchidere a procedurii falimentului.
(2) Hotararile tribunalului sunt definitive si executorii si pot fi atacate
cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
(3) Recursul se judeca de catre Curtea de Apel Bucuresti, cu celeritate si
cu precadere. Dispozitiile art. 6^1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod
corespunzator.
Art. 39
(1) Potrivit prezentei legi, judecatorul-sindic are urmatoarele atributii
principale:
a) sesizarea tribunalului despre orice problema care necesita solutionarea
de catre acesta;
b) stabilirea obligatiilor societatii de asigurare debitoare, precum si a
termenelor de indeplinire a acestora;
c) desemnarea lichidatorului, controlul asupra activitatii acestuia, precum
si, daca este cazul, inlocuirea sa;
d) stabilirea programului sedintelor adunarilor creditorilor de asigurari
in toate cazurile in care considera necesar, precum si prezidarea acestor
sedinte;
e) luarea masurilor care se impun din analiza rapoartelor lichidatorului,
precum si solutionarea obiectiilor impotriva acestora;
f) avizarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare si
supunerea acestuia tribunalului, spre confirmare;
g) admiterea planului de lichidare a unor bunuri din patrimoniul societatii
de asigurare debitoare, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, pana la acoperirea pasivului;
h) aprobarea concordatului, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor;
i) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege;
j) judecarea contestatiei societatii de asigurare debitoare impotriva
cererii introductive formulate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau de
creditorii de asigurari, dupa caz, pentru inceperea procedurii de faliment;
k) judecarea contestatiilor formulate de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, de societatea de asigurare debitoare ori de creditorii de
asigurari, dupa caz, impotriva masurilor dispuse de lichidator;
l) judecarea cererilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor privind
nulitatea sau anularea unor acte prejudiciabile intereselor si drepturilor
creditorilor de asigurari, anterioare deschiderii procedurii de faliment;
m) autentificarea actelor juridice incheiate de lichidator, pentru a caror
validitate este necesara forma autentica;
n) solicitarea inchiderii procedurii de faliment.
(2) In indeplinirea atributiilor sale, care presupun aplicarea unor
reglementari specifice activitatii de asigurare desfasurate de societatea de
asigurare debitoare, judecatorul-sindic poate cere si opinia Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, in calitate de autoritate administrativa autonoma
de specialitate.
Art. 40
Potrivit prezentei legi, principalele atributii ale lichidatorului sunt
urmatoarele:
a) analizarea activitatii societatii de asigurare debitoare in raport cu
situatia de fapt si intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si a
imprejurarilor care au condus la starea de insolvabilitate a acesteia, cu
mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabil falimentul societatii de
asigurare. Raportul este intocmit si prezentat spre aprobare
judecatorului-sindic, in cel mult 30 de zile de la data desemnarii sale; un
exemplar al acestui raport se va transmite si Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor. La cererea lichidatorului, pentru motive temeinice,
judecatorul-sindic poate, prin incheiere, sa prelungeasca perioada de
prezentare a raportului;
b) consemnarea si inregistrarea creantelor administratorului Fondului de
garantare, precum si a oricaror alte sume cuvenite acestuia, potrivit legii, cu
respectarea drepturilor, a privilegiilor si/sau a garantiilor sale legale;
c) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de
societatea de asigurare debitoare, cu avizul Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor si cu aprobarea judecatorului-sindic;
d) conducerea si coordonarea activitatii societatii de asigurare debitoare,
respectiv efectuarea operatiunilor in interesul procedurii de faliment,
inclusiv recuperarea primelor de asigurare restante, aferente contractelor de
asigurare in vigoare la data deschiderii procedurii de faliment;
e) contractarea unor imprumuturi, precum si, dupa caz, incheierea
concordatelor, cu avizul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si cu
aprobarea judecatorului-sindic, cu sau fara garantarea acestora cu activele
societatii de asigurare debitoare;
f) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor societatii de asigurare
debitoare si luarea tuturor masurilor corespunzatoare pentru conservarea
acestora, la deschiderea procedurii;
g) angajarea persoanelor specializate necesare pentru desfasurarea
activitatii de lichidare, precum si supravegherea si conducerea activitatii
acestora. Angajarea, atributiile si nivelul salariilor acestora sunt supuse
aprobarii judecatorului-sindic;
h) introducerea de actiuni pentru anularea actelor prejudiciabile si/sau
frauduloase, incheiate de societatea de asigurare debitoare in dauna
intereselor legitime si a drepturilor creditorilor de asigurari in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurii;
i) introducerea de actiuni pentru anularea oricaror constituiri sau
transferuri de drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de catre
acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii indeplinite,
efectuate de catre societatea de asigurare debitoare prin:
1. acte cu titlu gratuit, cu exceptia sponsorizarilor in scop umanitar,
efectuate in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
2. acte incheiate cu un actionar ce detine cel putin 5% din actiunile
societatii de asigurare debitoare;
3. acte incheiate cu un administrator, director sau cu orice alt membru al
organelor de conducere si supraveghere ale societatii de asigurare debitoare;
4. acte incheiate cu orice alta persoana fizica sau juridica aflata in
legatura stransa cu societatea de asigurare debitoare. O persoana se afla in
legatura stransa cu societatea atunci cand:
- detine o participatie directa sau prin intermediul unei relatii de
control de cel putin 20% din capitalul social ori din drepturile de vot ale
societatii de asigurare debitoare;
- este permanent legata de societatea de asigurare debitoare prin
intermediul unei relatii de control sau, dupa caz, infaptuieste o politica
comuna fata de aceasta;
- exercita atributii de control asupra societatii de asigurare debitoare;
j) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor sau
transferurilor de drepturi patrimoniale catre terte persoane, precum si pentru
restituirea de catre acestea a tuturor bunurilor transmise si a valorii altor
prestatii, indeplinite de societatea de asigurare debitoare in dauna
creditorilor de asigurari prin:
1. acte incheiate in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu
intentia partilor implicate de a sustrage bunuri de la urmarirea de catre
creditorii de asigurari sau de a le leza in orice mod interesele legitime si
drepturile acestora;
2. orice operatiuni comerciale in care prestatia societatii de asigurare
debitoare o depaseste in mod vadit pe cea primita, efectuate in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurii;
3. acte de transfer de proprietate catre un creditor in folosul acestuia
sau pentru stingerea unei datorii anterioare, efectuate in cele 180 de zile
anterioare deschiderii procedurii, daca suma pe care creditorul ar putea sa o
obtina in cadrul procedurii este mai mica decat valoarea actului de transfer;
4. constituirea sau perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
5. acte de transfer cu titlu gratuit, cu exceptia sponsorizarilor in scop
umanitar derulate conform dispozitiilor legale, efectuate in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurii falimentului;
6. acte incheiate de persoanele semnificative sau de actionarii
semnificativi cu societatea de asigurare debitoare in cadrul careia detin
aceasta calitate, in anul anterior inceperii procedurii falimentului;
k) examinarea creantelor asupra societatii de asigurare debitoare si, dupa
caz, formularea obiectiilor impotriva acestora;
l) primirea sumelor aferente primelor de asigurare restante pe seama
societatii de asigurare debitoare, cu consemnarea acestora in termen de 24 de
ore in conturile Fondului de garantare, cu drept exclusiv de dispozitie a
administratorului acestui fond;
m) urmarirea incasarii oricaror creante din patrimoniul societatii de
asigurare debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani,
efectuate de acesta anterior inregistrarii cererii introductive de deschidere a
procedurii;
n) intocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii de faliment, pe
care il va prezenta judecatorului-sindic, spre aprobare, si il va transmite
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, precum si administratorului Fondului
de garantare;
o) sesizarea judecatorului-sindic despre orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta;
p) incheierea oricaror documente, in numele societatii de asigurare
debitoare, initierea si coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau
proceduri legale;
r) intocmirea bilantului final de lichidare. Daca lichidarea se prelungeste
peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorul este obligat sa intocmeasca
bilantul contabil anual si sa il depuna la organele si la termenele prevazute
in modelele situatiilor financiar-contabile pentru societati comerciale;
s) indeplinirea oricaror dispozitii ale Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, emise in calitate de autoritate administrativa autonoma de
specialitate competenta, in cazurile expres prevazute de lege, cu aprobarea
judecatorului-sindic, in vederea garantarii apararii intereselor si drepturilor
creditorilor de asigurari;
t) lichidarea bunurilor si a drepturilor din patrimoniul societatii de
asigurare debitoare, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor si cu instiintarea administratorului Fondului de garantare, precum
si cu aprobarea judecatorului-sindic, urmarindu-se valorificarea optima a acestora,
in scopul achitarii datoriilor catre creditorii de asigurari, prin:
1. tranzactii privind cumpararea de active si asumarea de pasive prin care
o societate de asigurare, cu o situatie financiara buna sau foarte buna,
achizitioneaza, in tot sau in parte, activele societatii de asigurare debitoare
si isi asuma, partial sau total, pasivele acesteia;
2. vanzarea de bunuri, precum: cladiri, terenuri, aparatura, valori
mobiliare;
3. orice alte procedee de realizare a activelor societatii de asigurare
debitoare, cum ar fi cesiunile de creanta sau novatiile realizate in interesul
procedurii falimentului la o valoare negociata;
u) intocmirea de rapoarte lunare in legatura cu activitatea de lichidare,
care vor fi supuse aprobarii judecatorului-sindic; dupa aprobarea lor,
rapoartele vor fi inaintate atat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, cat
si administratorului Fondului de garantare;
v) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege.
Art. 41
(1) Societatea de asigurare debitoare si/sau oricare dintre creditorii de
asigurari, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, precum si administratorul
Fondului de garantare, dupa caz, pot face contestatie impotriva masurilor luate
de judecatorul-sindic si/sau de lichidator. Contestatia se formuleaza in termen
de cel mult 5 zile de la data luarii la cunostinta despre masurile contestate.
(2) Contestatia se solutioneaza de tribunal cu celeritate si cu precadere.
Daca apreciaza ca este necesar, tribunalul tine o sedinta, cu citarea
contestatorului, a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, a creditorilor de
asigurari si/sau a administratorului Fondului de garantare, dupa caz, cu
participarea obligatorie a judecatorului-sindic.
Art. 42
Pentru motive temeinice, tribunalul poate sa il inlocuiasca pe
judecatorul-sindic, in orice stadiu al procedurii, prin incheiere irevocabila
data in sedinta camerei de consiliu. Lichidatorul poate fi inlocuit de
judecatorul-sindic, cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor.
Art. 43
Rapoartele pe care lichidatorul este obligat sa le intocmeasca in
conformitate cu prevederile legii se transmit in mod obligatoriu si Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, precum si administratorului Fondului de garantare.
Neindeplinirea obligatiei lichidatorului constituie motiv temeinic pentru
admiterea cererii de inlocuire a acestuia, conform art. 42.
SECTIUNEA a 2-a
Deschiderea procedurii falimentului. Efectele deschiderii procedurii
Art. 44
(1) In conditiile prezentei legi, deschiderea procedurii falimentului
impotriva societatii de asigurare debitoare se dispune prin hotarare a
tribunalului.
(2) Hotararea de deschidere a procedurii falimentului are drept consecinta
retragerea de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a autorizatiei de
functionare a societatii de asigurare debitoare, daca aceasta masura nu s-a
dispus anterior pronuntarii hotararii. Lichidatorul sau orice alta persoana
desemnata in acest scop de catre autoritatea competenta va publica hotararea
tribunalului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform
modalitatilor prevazute de lege in materie de publicare, precum si in cel putin
doua ziare de circulatie nationala. O data cu publicarea va comunica hotararea
atat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, cat si administratorului Fondului
de garantare.
(3) Retragerea autorizatiei de functionare nu impiedica lichidatorul sau
orice alta persoana imputernicita in acest sens de catre acesta sa desfasoare
unele dintre operatiunile de asigurare ale societatii de asigurare debitoare,
in masura in care acest lucru este necesar sau adecvat, in scopul finalizarii
procedurii de faliment. Aceste operatiuni se vor putea desfasura numai cu
avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
(4) Hotararea de deschidere a procedurii falimentului are ca efect
suspendarea tuturor actiunilor judiciare sau extrajudiciare si a procedurilor
individuale de executare silita indreptate impotriva societatii de asigurare
debitoare. Creantele pretinse in aceste procese se inregistreaza la dosarul de
faliment al tribunalului si se supun examinarii si inscrierii lor in tabelul
creditorilor, potrivit legii. Efectele procedurii de faliment asupra unui
proces civil in curs privind un bun sau un drept de care a fost deposedata
societatea de asigurare sunt reglementate de legea statului membru in care
procesul este in curs.
(5) Creantele de asigurari, constatate prin titluri executorii obtinute
ulterior momentului pronuntarii hotararii de faliment, se inregistreaza la
tribunal, sub sanctiunea decaderii din drept, in termen de cel mult 10 zile de
la data obtinerii titlului. Lichidatorul este obligat sa examineze si, daca
este cazul, sa inscrie aceste creante in tabelul creditorilor, cu respectarea
ordinii de preferinta si/sau a privilegiilor ori a garantiilor legale ale
acestora. In toate cazurile, cererea de inregistrare a acestor creante nu poate
fi depusa mai tarziu de data intocmirii tabelului definitiv al creantelor,
conform legii.
Art. 45
(1) Dupa darea hotararii privind deschiderea procedurii falimentului
impotriva unei societati de asigurare debitoare, lichidatorul intocmeste
raportul prevazut la art. 40 lit. a), cu precizarea, intre altele, si a
propunerilor privind modalitatile concrete de lichidare a bunurilor si a
drepturilor din patrimoniul debitoarei, prevazute la art. 40 lit. t).
(2) In cazul aprobarii de catre tribunal a modalitatii de lichidare
prevazute la art. 40 lit. t) pct. 1, lichidatorul organizeaza de indata, daca
modalitatea aprobata prevede, negocierea privind tranzactia de cumparare de
active si asumare de pasive. Lichidatorul organizeaza in acest scop o sedinta
de informare cu toate societatile de asigurare considerate de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor eligibile, in vederea prezentarii termenilor si
conditiilor negocierii. Inainte de tinerea sedintei, lichidatorul este obligat
sa semneze cu societatile de asigurare respective un acord de
confidentialitate, prin care acestea se angajeaza, in conditiile legii, sa pastreze
secretul profesional cu privire la informatiile referitoare la societatea de
asigurare debitoare care face obiectul negocierii.
Art. 46
(1) Lichidatorul redacteaza si transmite societatilor de asigurare
interesate in efectuarea unei tranzactii conform art. 45, participante la
sedinta de informare, o cerere de oferta privind cumpararea de active si
asumarea de pasive; transmiterea cererii de oferta se face in regim de
confidentialitate.
(2) In functie de interesul manifestat de societatile de asigurare
participante la sedinta de informare, cererea de oferta va cuprinde, in
principal, urmatoarele elemente:
a) categoriile de active si pasive ce urmeaza a face obiectul tranzactiei,
precum si volumul acestora, incadrate in functie de gradul de lichiditate si
exigibilitate;
b) valoarea de lichidare pentru fiecare categorie de active;
c) termenul de inaintare catre lichidator a ofertelor societatilor de
asigurare respective privind tranzactiile propuse de cumparare de active si de
asumare de pasive;
d) elementele cuprinse in registrul special de evidenta a activelor
prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare;
(3) Ofertele societatilor de asigurare se transmit lichidatorului, in plic
inchis, in termen de cel mult 10 zile de la data primirii cererii de oferta a
acestuia; lichidatorul va analiza ofertele in cel mai scurt timp si va alege
oferta societatii/societatilor de asigurare cu care urmeaza sa incheie
tranzactia, cu respectarea principiului costului minim presupus.
Art. 47
In situatia in care nu se primesc oferte in termenul mentionat la art. 46
alin. (3) sau ofertele primite nu sunt corespunzatoare cerintelor de
fezabilitate ale unei astfel de tranzactii ori aceasta tranzactie nu este
avizata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau nu este aprobata de
tribunal, dupa caz, lichidarea bunurilor si a drepturilor din patrimoniul
societatii debitoare urmeaza a se efectua prin alte metode/procedee/modalitati
prevazute de lege.
Art. 48
(1) De la data ramanerii irevocabile a hotararii de deschidere a procedurii
falimentului, in conditiile prezentei legi, administratorul Fondului de
garantare este in drept sa efectueze plati din disponibilitatile acestui fond,
in vederea achitarii sumelor cuvenite creditorilor de asigurari, potrivit
legii.
(2) Este interzis creditorilor de asigurari ale caror creante de asigurari
au fost platite de la Fondul de garantare sa mai inregistreze cereri si/sau sa
mai solicite valorificarea creantelor si/sau plata sumelor pretinse, in cadrul
procedurii falimentului societatii de asigurare debitoare. Administratorul
Fondului de garantare este indreptatit sa solicite autoritatilor competente
stabilirea raspunderii pretinsilor creditori si sa ii oblige pe acestia la
restituirea sumelor incasate in mod necuvenit.
Art. 49
(1) Creantele de asigurari se bucura de prioritate absoluta fata de orice
alte creante, in ceea ce priveste activele admise sa reprezinte rezervele
tehnice ale societatii de asigurare aflate in procedura de faliment. Aceste
creante se platesc in lei, imediat dupa plata creantelor prevazute la art. 108
pct. 1 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Creantele administratorului Fondului de garantare sunt creante de
asigurari, in sensul prezentei legi, si se achita in ordinea de preferinta
prevazuta la alin. (1), beneficiind de toate drepturile si/sau garantiile ori
privilegiile legale ale acestora, ca urmare a subrogarii in drepturile
creditorilor de asigurari ale caror sume cuvenite au fost achitate din
disponibilitatile Fondului.
SECTIUNEA a 3-a
Raspunderea organelor de conducere, a cenzorilor si a auditorilor
financiari, a organelor de control intern si a personalului de executie din
cadrul societatii de asigurare debitoare, ajunsa in stare de insolvabilitate.
Inchiderea procedurii falimentului
Art. 50
(1) Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul societatii de asigurare
ajunse in stare de insolvabilitate sa fie suportata de catre membrii organelor
de conducere, cenzori si auditori financiari, personalul de executie si/sau cu
atributii de control intern, care au detinut functiile respective in cei 3 ani
anteriori inceperii procedurii, daca au contribuit la ajungerea societatii de
asigurare in aceasta situatie prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea societatii
de asigurare;
b) au dispus in interes personal continuarea unei activitati care conducea
in mod vadit societatea de asigurare la incetarea de plati;
c) au folosit activele si/sau creditele societatii de asigurare in folosul
lor propriu;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facilitat disparitia unor documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
e) au deturnat ori au ascuns o parte din activul societatii de asigurare
sau au marit in mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura societatii de asigurare
fonduri, in scopul intarzierii incetarii de plati;
g) in cele 60 de zile premergatoare intervenirii starii de insolvabilitate,
au platit sau au dispus sa se plateasca, cu preferinta, unui creditor, in dauna
celorlalti creditori de asigurari;
h) au intocmit situatii financiare anuale, alte situatii contabile ori
raportari, cu nerespectarea prevederilor legale;
i) nu au indeplinit sau au indeplinit in mod necorespunzator masurile
administrative de redresare financiara aplicate de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor ori, dupa caz, au dat dispozitii fara avizul sau aprobarea acestei
autoritati, conducand astfel la starea de insolvabilitate si la declansarea
procedurii de faliment impotriva societatii de asigurare;
j) in cadrul actiunilor interne de verificare, nu au identificat si/sau nu
au sesizat, din culpa acestora, faptele care au condus la fraude si/sau la o
gestiune defectuoasa a patrimoniului societatii de asigurare.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si acelor persoane care exercita
functiile mentionate la data sau ulterior intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 51
Sumele platite de persoanele prevazute la art. 50 alin. (1) intra in
patrimoniul societatii de asigurare debitoare si sunt destinate platii datoriilor
acesteia, potrivit legii.
Art. 52
(1) In vederea adoptarii hotararii de obligare a persoanelor prevazute la
art. 50 alin. (1) la plata partiala a pasivului societatii de asigurare
insolvabile, tribunalul poate fi sesizat de catre judecatorul-sindic, de
lichidator sau de oricare dintre creditorii de asigurari, precum si de Comisia
de Supraveghere a Asigurarilor. Pe baza actelor din dosarul cauzei, tribunalul
poate incuviinta instituirea unor masuri asiguratorii.
(2) Executarea silita impotriva persoanelor prevazute la art. 50 alin. (1)
se efectueaza potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila, cu exceptia
cazurilor cand prin lege se dispune altfel.
Art. 53
(1) In conditiile prezentei legi, procedura falimentului se inchide de
tribunal, prin hotarare, la solicitarea judecatorului-sindic, in situatia in
care se constata, dupa caz, una dintre urmatoarele imprejurari:
a) s-a aprobat raportul final;
b) toate fondurile si/sau bunurile din averea societatii de asigurare debitoare
au fost distribuite;
c) creantele creditorilor de asigurari au fost platite in baza unui
concordat ori a unei alte masuri asemanatoare;
d) toate sumele cuvenite Fondului de garantare au fost recuperate de catre
acesta.
(2) Hotararea tribunalului se notifica de catre judecatorul-sindic tuturor
platilor implicate, in conditiile prezentei legi si ale prevederilor Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele ramase
dupa satisfacerea drepturilor tuturor persoanelor indreptatite, potrivit legii,
se vireaza la Fondul de garantare, in vederea administrarii si gestionarii lor
conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 54
In orice stadiu al procedurii, tribunalul poate pronunta o hotarare de
inchidere a procedurii daca se constata ca nu exista active in patrimoniul
societatii de asigurare debitoare ori ca acestea sunt insuficiente pentru
acoperirea cheltuielilor administrative si nici un creditor nu se ofera sa
avanseze sumele necesare.
Art. 55
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza, in ceea ce priveste
procedura de faliment a unei societati de asigurare, cu prevederile Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
dispozitiile Codului de procedura civila.
CAP. 4
Reglementarea raporturilor de drept international privat in domeniul
insolvabilitatii societatilor de asigurare
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare. Competente si legea aplicabila
Art. 56
Prezentul capitol reglementeaza:
a) procedura falimentului societatilor de asigurare, persoane juridice
romane, si a sucursalelor acestora, cu sediul pe teritoriul altor state membre,
aflate in stare de insolvabilitate;
b) conditiile in care autoritatile implicate se informeaza si se consulta
reciproc in ceea ce priveste procedura de faliment a societatilor de asigurare.
Art. 57
(1) Instanta determinata conform legii romane este singura autoritate
competenta imputernicita sa decida cu privire la aplicarea procedurii falimentului
in ceea ce priveste o societate de asigurare, persoana juridica romana,
inclusiv sucursalele acesteia din alte state membre. Hotararea instantei se
poate lua in absenta ori dupa adoptarea unor masuri de redresare financiara.
Hotararea de deschidere a procedurii falimentului, precum si efectele acesteia
se afla sub incidenta legii statului roman. Prevederile art. 9 si 10 se aplica
in mod corespunzator.
(2) Hotararea autoritatii competente prevazute la alin. (1), privind
deschiderea procedurii falimentului impotriva unei societati de asigurare,
persoana juridica romana, inclusiv in ceea ce priveste sucursalele acesteia din
alte state membre, este recunoscuta, fara o alta formalitate, pe teritoriile
tuturor celorlalte state membre si isi produce efectele in aceste state, de
indata ce decizia isi produce efectele in statul roman.
(3) Autoritatea competenta prevazuta la alin. (1) informeaza de indata
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor cu privire la hotararea de a deschide o
procedura de faliment, inclusiv cu privire la efectele practice pe care o
astfel de procedura le poate avea; informarea se face inainte de adoptarea
hotararii sau imediat dupa aceea. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor
informeaza de urgenta autoritatile de supraveghere din toate celelalte state
membre despre hotararea de a deschide procedura falimentului, inclusiv despre
efectele concrete posibile ale unei astfel de proceduri.
(4) Dispozitiile alin. (1) - (3) nu impiedica aplicarea prevederilor
referitoare la exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor instantei.
Art. 58
(1) Dupa informarea prevazuta la art. 57 alin. (3), Comisia de Supraveghere
a Asigurarilor va lua de indata masurile necesare pentru publicarea unui extras
din hotararea de deschidere a procedurii falimentului in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene.
(2) Prevederile art. 9 - 11 se aplica in mod corespunzator.
Art. 59
(1) Instanta determinata potrivit legii romane este in drept si poate
solicita inregistrarea hotararii de deschidere a procedurii falimentului unei
societati de asigurare debitoare in registrul imobiliar, in registrul
comertului, precum si/sau in orice alt registru public tinut in alte state
membre.
(2) In toate cazurile in care inregistrarea prevazuta la alin. (1) este
obligatorie conform legii statului membru respectiv, instanta dispune toate
masurile necesare efectuarii acestei operatiuni. Cheltuielile ocazionate cu
inregistrarea se considera cheltuieli ale procedurii.
Art. 60
(1) Lichidatorul desemnat potrivit art. 39 alin. (1) lit. c) poate actiona
pe teritoriul unor state membre gazda, fara a fi necesara o alta formalitate,
fie in baza unei copii certificate de pe hotararea instantei competente care
l-a desemnat, fie in temeiul unui certificat emis de aceasta. Actul de
desemnare poate fi tradus in limba oficiala sau in una dintre limbile statului
membru pe teritoriul caruia lichidatorul urmeaza sa actioneze, fara a fi
necesara legalizarea acestuia sau orice alta forma similara.
(2) Lichidatorul poate exercita pe teritoriul statelor membre gazda toate
competentele care ii revin potrivit legii romane si poate numi oricare persoana
care sa il ajute si/sau sa il reprezinte in derularea procedurii pe teritoriul
acelor state, in special in scopul de a inlatura dificultatile intampinate de
creditorii de asigurari din aceste state. In aceleasi conditii, lichidatorul
desemnat potrivit legii unui alt stat membru poate actiona pe teritoriul
statului roman, atunci cand acesta este stat membru gazda.
(3) In exercitarea competentelor sale, lichidatorul se supune legilor
statului pe al carui teritoriu actioneaza, in special in ceea ce priveste
procedurile de valorificare a activelor si furnizarea informatiilor angajatilor
societatii de asigurare din statul membru respectiv; competentele exclud
utilizarea fortei sau dreptul de a solutiona litigii ori dispute de orice fel.
Art. 61
In situatia in care, dupa deschiderea procedurii falimentului, o societate
de asigurare instraineaza cu titlu oneros un activ imobiliar, o nava si/sau o
aeronava supusa inscrierii intr-un registru public sau, dupa caz, valori
mobiliare si/sau titluri a caror existenta sau transfer presupune introducerea
intr-un registru sau cont stabilit prin lege ori care sunt plasate intr-un
sistem central de depozite reglementat de legea unui stat membru, validitatea
actului respectiv se afla sub incidenta legii statului membru pe al carui
teritoriu se afla activul imobiliar sau sub a carui autoritate se tine
registrul/contul/sistemul respectiv.
SECTIUNEA a 2-a
Informarea si drepturile creditorilor de asigurari
Art. 62
(1) Dupa deschiderea procedurii de redresare financiara sau, dupa caz, a
falimentului impotriva unei societati de asigurare, persoana juridica romana,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau, dupa caz, lichidatorul ii
informeaza de indata pe creditorii de asigurari cunoscuti, care au resedinta
obisnuita, domiciliul ori sediul social in Romania sau intr-un alt stat membru.
(2) Informarea se face sub forma unei notificari scrise, comunicata in mod
individual fiecarui creditor de asigurari, si se refera in special la
termenele-limita, sanctiunile prevazute pentru nesocotirea acestor termene,
organismul sau autoritatea abilitata sa accepte prezentarea creantelor sau
observatiile referitoare la creante si alte masuri prevazute, cerintele legale
pentru luarea in considerare a creantelor de catre instanta competenta cu
inregistrarea cererilor de admitere a acestora sau a observatiilor in legatura
cu aceste creante. Notificarea va indica, de asemenea, daca sunt sau nu sunt
supuse verificarii creantele preferentiale sau cele pentru care au fost
constituite garantii reale. In cazul creantelor de asigurare, notificarea va
indica in plus efectele generale ale procedurii de lichidare asupra
contractelor de asigurare, in special data la care contractele de asigurare sau
operatiunile vor inceta sa produca efecte, precum si drepturile si indatoririle
persoanelor asigurate in ceea ce priveste contractul sau operatiunea.
(3) Informarea prevazuta la alin. (2) se face in limba romana. In acest
scop se foloseste un formular cu titlul: "Invitatie de a prezenta o
creanta; termene ce trebuie respectate" sau, dupa caz, "Invitatie de
a prezenta observatii referitoare la o creanta; termene ce trebuie
respectate", scris in toate limbile oficiale ale Uniunii Europene. In
orice caz, daca un creditor cunoscut detine o creanta de asigurare, informarea
cuprinsa in notificare va fi furnizata in limba oficiala sau in una dintre limbile
oficiale a/ale statelor membre in care creditorul isi are resedinta obisnuita,
domiciliul sau sediul central, dupa caz.
Art. 63
(1) Creditorii de asigurari care, dupa caz, au resedinta obisnuita,
domiciliul sau sediul central pe teritoriul unui stat membru, inclusiv
autoritatile publice din acel stat, au dreptul sa prezinte si sa inregistreze
creante de asigurari sau sa faca observatii scrise referitoare la acestea, in
conditiile prezentei legi.
(2) Declaratiile de creante si/sau, dupa caz, observatiile cu privire la
acestea se adreseaza administratorului Fondului de garantare si/sau
lichidatorului si se transmit in limba oficiala ori in una dintre limbile
oficiale a/ale statului membru, situatii in care aceste inscrisuri vor purta in
mod obligatoriu mentiunea in limba romana: "Declaratie de creante"
sau, dupa caz, "Observatii referitoare la creante".
(3) Creantele creditorilor de asigurari care au resedinta obisnuita,
domiciliul sau sediul central intr-un stat membru beneficiaza de acelasi tratament
si de acelasi rang ca si creantele de asigurari de aceeasi natura, susceptibile
de a fi prezentate de creditorii de asigurari care au resedinta obisnuita,
domiciliul sau sediul central in Romania.
(4) Creditorii de asigurari care isi exercita drepturile prevazute la alin.
(1) sunt obligati sa transmita copii de pe actele care atesta creantele lor,
daca acestea exista, sa indice natura creantei, momentul nasterii si valoarea
acesteia, daca exista privilegii, garantii reale si alte asemenea drepturi,
precum si care sunt creantele astfel garantate. Creditorii de asigurari nu sunt
obligati sa indice prioritatea acordata creantelor de asigurare in conformitate
cu art. 49.
(5) Administratorul Fondului de garantare si/sau lichidatorul, dupa caz,
este obligat sa asigure informarea periodica a creditorilor de asigurari in
conditiile legii, in special cu privire la progresele inregistrate in
valorificarea activelor societatii de asigurare debitoare.
(6) Autoritatile de supraveghere ale statelor membre pot solicita
informatii privind evolutia procedurii de faliment de la Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor.
SECTIUNEA a 3-a
Reguli privind procedura redresarii financiare si a falimentului,
aplicabila sucursalelor societatilor de asigurare din alte state membre, care
au sediul in Romania
Art. 64
Autoritatile administrative sau judiciare ale statului membru de origine
sunt singurele imputernicite sa decida in ceea ce priveste deschiderea unei
proceduri de redresare financiara sau, dupa caz, a unei proceduri de faliment
impotriva unei societati de asigurare, inclusiv cu privire la sucursalele
acesteia stabilite in statele membre. Legea statului membru de origine se
aplica in conformitate cu dispozitiile art. 9 - 11 si ale art. 61.
Art. 65
(1) Procedura redresarii financiare sau a falimentului, dispusa asupra unei
societati de asigurare dintr-un alt stat membru care desfasoara activitate pe
teritoriul Romaniei, se aplica fara alte formalitati pe teritoriul Romaniei si
produce efecte in conditiile si de la data prevazute in legislatia din statul
membru respectiv. In aceleasi conditii, procedurile instituite prin prezenta
lege se aplica pe teritoriul statelor membre in ceea ce priveste o societate de
asigurare, persoana juridica romana, inclusiv sucursalele acesteia stabilite pe
teritoriul acelor state.
(2) Procedura falimentului se aplica potrivit legislatiei din statul membru
de origine, cu exceptiile expres prevazute de lege.
(3) La primirea notificarii corespunzatoare de la autoritatea competenta a
statului membru de origine, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza
de indata creditorii de asigurari despre decizia de deschidere a unei proceduri
de faliment, prin publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 66
(1) Persoanele imputernicite sa aplice masurile dispuse de autoritatile
competente din statul membru de origine pot actiona fara nici o alta
formalitate pe teritoriul Romaniei in baza unei copii certificate de pe actul
de numire sau a unui certificat emis de autoritatea respectiva, insotite de
traducerea in limba romana.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) pot sa isi exercite pe teritoriul
Romaniei toate competentele care le revin potrivit legislatiei statului membru
de origine; aceste persoane vor putea sa numeasca alte persoane care sa le
reprezinte pe teritoriul Romaniei, inclusiv in scopul acordarii asistentei
creditorilor de asigurari pe parcursul aplicarii masurilor in cauza.
(3) In exercitarea atributiilor si competentelor lor pe teritoriul
Romaniei, persoanele prevazute la alin. (1) sunt obligate sa respecte
legislatia romana, in special cu privire la procedurile de valorificare a
activelor si la furnizarea de informatii angajatilor din Romania ai societatii
de asigurare straine.
Art. 67
Autoritatile administrative sau judiciare competente din statul membru de
origine sau lichidatorul, dupa caz, au obligatia sa comunice in ceea ce
priveste decizia de deschidere a procedurii de redresare financiara sau a
procedurii de faliment, dupa caz, oficiului registrului comertului la care
societatea de asigurare respectiva este inregistrata, pentru a fi efectuate
mentiunile corespunzatoare.
Art. 68
(1) Instanta competenta, potrivit legii romane, este obligata sa informeze
de indata, prin intermediul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
autoritatile competente din statele membre gazda asupra hotararii de deschidere
a procedurii falimentului, inclusiv asupra efectelor pe care le poate avea
aceasta procedura, daca hotararea a fost dispusa cu privire la o sucursala sau
o filiala din Romania a unei societati de asigurare avand sediul stabilit in
alt stat decat un stat membru, dar care are deschise sucursale si/sau filiale
pe teritoriul altor state membre.
(2) Informarea se va face inainte de pronuntarea hotararii de deschidere a
procedurii sau imediat dupa acest moment si va preciza daca autorizatia de
functionare a sucursalei sau a filialei respective a fost retrasa.
SECTIUNEA a 4-a
Sucursalele societatilor de asigurare din statele terte
Art. 69
(1) Sub rezerva definitiilor prevazute la art. 3 si in scopul aplicarii
prezentei legi la procedura de redresare financiara si, respectiv, la procedura
de faliment privind o sucursala situata intr-un stat membru si apartinand unei
societati de asigurare al carei sediu central este localizat in afara
Comunitatii Europene:
a) stat membru de origine inseamna statul membru in care sucursala a primit
o autorizatie de functionare;
b) autoritati de supraveghere si autoritati competente inseamna
autoritatile statului membru in care sucursala a primit autorizatia.
(2) In cazul in care o societate de asigurare al carei sediu central se
afla in afara Comunitatii Europene are sucursale stabilite in cel putin doua
state membre, fiecare sucursala beneficiaza de un tratament independent in ceea
ce priveste aplicarea prezentei legi. Autoritatile competente si autoritatile
de supraveghere, precum si lichidatorii desemnati din aceste state membre vor
coopera si isi vor coordona actiunile, in vederea exercitarii atributiilor si
competentelor stabilite de lege.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 70
Incalcarea prevederilor prezentei legi si/sau ale normelor emise in
aplicarea acesteia se constata si se sanctioneaza de Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor.
Art. 71
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neindeplinirea obligatiei de punere la dispozitie Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor a documentelor si a informatiilor solicitate, conform
art. 6 alin. (1);
b) nedeterminarea si/sau necomunicarea catre Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, in termen de 48 de ore de la solicitare, a situatiei financiare,
precum si a marjei de solvabilitate minime ale societatii de asigurare, conform
art. 6 alin. (2);
c) neaplicarea sau aplicarea necorespunzatoare a masurilor dispuse de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor prin decizia de redresare financiara,
conform art. 8 alin. (2) si alin. (3) lit. a);
d) neintocmirea si/sau nedepunerea in termen la sediul Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor a planului de redresare financiara ori, dupa caz, a
programului de finantare, conform art. 12 si art. 15 lit. a);
e) nerespectarea si/sau indeplinirea in mod necorespunzator a masurilor si
a dispozitiilor cuprinse in planul de redresare financiara sau, dupa caz, in
programul de finantare, aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor,
conform art. 14 alin. (1) si art. 15 lit. a);
f) incalcarea in orice mod a obligatiei de aducere la cunostinta
creditorilor de asigurari despre masurile de redresare financiara dispuse de
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, conform art. 14;
g) incalcarea in orice mod a obligatiei de aducere la cunostinta
administratorului special despre decizia de redresare financiara si masurile
dispuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, conform art. 17 alin. (1);
h) incalcarea in orice mod a obligatiei de predare catre administratorul
Fondului de garantare a evidentei complete a dosarelor de dauna, precum si a
evidentelor tehnico-operative si contabile aferente acestora, conform art. 23
alin. (1);
i) incalcarea in orice mod a obligatiilor privind inregistrarea cererii de
deschidere a procedurii falimentului, in conformitate cu dispozitiile art. 29.
(2) Faptele contraventionale prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) amenda, aplicabila societatii de asigurare, de la 150.000.000 lei la
300.000.000 lei;
b) amenda, aplicabila persoanelor semnificative ale societatii de asigurare,
de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(3) Amenda va fi aplicata societatii de asigurare si/sau persoanelor
semnificative care au participat la comiterea faptelor contraventionale.
Sanctiunea amenzii se va aplica separat fiecarei persoane care a participat la
savarsirea contraventiei.
(4) In functie de natura si de gravitatea faptei, Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor poate aplica, o data cu amenda prevazuta la alin. (2), oricare
dintre sanctiunile prevazute la art. 39 alin. (3) lit. d) si e) din Legea nr.
32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 72
Procedura de faliment deschisa impotriva societatilor de asigurare si
aflata pe rolul instantelor judecatoresti la data intrarii in vigoare a
prezentei legi continua sa se desfasoare si se inchide in conditiile prezentei
legi.
Art. 73
Dispozitiile art. 56 - 69 din prezenta lege se aplica in mod corespunzator
si in ceea ce priveste raporturile de drept international privat in domeniul
redresarii financiare a societatilor de asigurare, de asigurare-reasigurare, de
reasigurare, a societatilor mutuale de asigurari, inclusiv sucursalele acestora
cu sediul in strainatate, precum si sucursalelor si filialelor societatilor de
asigurare din alte state terte, care au sediul in Romania, inclusiv in ceea ce
priveste informarea si drepturile creditorilor de asigurari.
Art. 74
(1) Procedura falimentului reglementata de prezenta lege, declansata
impotriva unei societati de asigurare care cumpara un bun, nu afecteaza
drepturile garantate ale vanzatorului atunci cand, in momentul deschiderii
procedurii respective, bunul respectiv se afla situat pe teritoriul unui stat
membru, altul decat statul in care procedurile respective au fost deschise.
(2) Procedura de faliment declansata impotriva unei societati de asigurare
care vinde un bun, dupa livrarea acestuia, nu constituie o cauza de rezolutiune
sau de denuntare a vanzarii si nu impiedica dobandirea de catre cumparator a proprietatii,
daca bunul respectiv se afla, la momentul deschiderii procedurii, pe teritoriul
unui stat membru, altul decat cel in care procedurile respective au fost
deschise.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu impiedica exercitarea actiunilor
privind nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea, reglementate de legea
statului roman.
Art. 75
(1) Procedura financiara si a falimentului reglementata de prezenta lege nu
impiedica si nu afecteaza exercitarea drepturilor creditorilor de asigurari
privind compensarea creantelor lor cu creantele societatii de asigurare supuse
acestor proceduri, in conditiile legii.
(2) Prevederile art. 74 alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
Art. 76
(1) Fara a se aduce atingere dispozitiilor art. 9 - 11, efectele
deschiderii unei proceduri de redresare financiara sau de faliment, dupa caz,
asupra drepturilor si obligatiilor participantilor la o piata reglementata se
afla numai sub incidenta legii aplicabile pietei respective.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu impiedica actiunile privind nulitatea,
anularea si/sau inopozabilitatea, reglementate de legea statului roman, care
pot fi exercitate pentru a nu tine seama de platile sau de tranzactiile
efectuate in conformitate cu legea aplicabila pietei respective.
Art. 77
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 136/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat, ale Legii nr.
637/2002 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat
in domeniul insolventei, precum si ale Codului de procedura civila.
Art. 78
Prezenta lege transpune prevederile Directivei 2001/17/CE privind
reorganizarea si lichidarea societatilor de asigurari, cu exceptia anexei la
directiva.
Art. 79
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 80
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) capitolul VI "Redresarea, reorganizarea si lichidarea
asiguratorilor" din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din
10 aprilie 2000;
b) Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr.
12/2001 pentru punerea in aplicare a Normelor privind insolvabilitatea
asiguratorului si administratorul special, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 43 din 22 ianuarie 2002;
c) Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr.
14/2001 pentru punerea in aplicare a Normelor privind transferul de portofoliu,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 22 ianuarie
2002;
d) Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3/2002
pentru punerea in aplicare a Normelor privind constituirea, utilizarea si
gestionarea Fondului de protejare a asiguratilor, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 16 mai 2002.
Art. 81
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va emite norme specifice de aplicare a
dispozitiilor prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU