NORME
Nr. 15 din 20 decembrie 2004
privind principiile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1276 din 30 decembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 68^1 - 68^4 si ale art. 83^6 alin. 1 din
Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale art. 4 alin. (2) si ale art. 19 din Legea nr. 541/2002 privind
economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale art. 3 alin. 2, ale art. 171 alin.
2 si ale art. 284 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si modificata prin Legea
nr. 200/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 17 alin. (1)
din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2003 privind supravegherea pe
baza individuala si consolidata a fondurilor proprii, ale art. 3 pct. 3, ale
art. 10 si ale art. 11 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2003
privind supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale institutiilor de
credit, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 6 pct. 2
din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2004 privind adecvarea
capitalului institutiilor de credit,
in temeiul dispozitiilor art. 25 alin. (2) lit. a) si ale art. 48 alin. (1)
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme se aplica institutiilor de credit, persoane juridice
romane, si stabilesc urmatoarele:
a) institutiile de credit, persoane juridice romane, care fac obiectul
supravegherii pe baza consolidata de catre Banca Nationala a Romaniei;
b) perimetrul de consolidare prudentiala;
c) metodele de consolidare prudentiala;
d) aplicarea la nivel consolidat a cerintelor prudentiale;
e) informatiile care trebuie furnizate in scopul realizarii supravegherii
pe baza consolidata a institutiilor de credit.
Art. 2
In sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. control - relatia existenta intre o societate-mama si o filiala a
acesteia ori o relatie similara intre orice persoana fizica sau juridica si o
entitate;
2. control comun - impartirea convenita prin contract a controlului asupra
unei activitati economice;
3. detinere semnificativa - detinerea, direct sau indirect, a 10% ori mai
mult din capitalul sau din drepturile de vot ale unei entitati ori detinerea
care face posibila exercitarea unei influente semnificative asupra conducerii
entitatii in care exista detinerea;
4. filiala - o filiala in sensul prevazut de Legea nr. 58/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si orice entitate asupra
careia, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, o societate-mama exercita
efectiv o influenta dominanta. Toate filialele entitatilor filiale vor fi, de
asemenea, considerate filiale ale entitatii care este societatea-mama de
origine a entitatilor filiale;
5. holding financiar - un holding financiar in sensul prevazut de Legea nr.
58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, sau un holding financiar
in intelesul definitiei prevazute la art. 1 pct. 21 din Directiva nr.
2000/12/CE privind conditiile de acces si exercitare a activitatii bancare de
catre institutiile de credit, publicata in Jurnalul Oficial, nr. L 126 din 26
mai 2000;
6. influenta semnificativa - autoritatea de a participa la luarea
deciziilor de politica financiara si de exploatare ale unei activitati
economice, dar care nu reprezinta controlul sau controlul comun asupra
politicilor respective;
7. institutie de credit - o institutie de credit, persoana juridica romana,
in intelesul definitiei prevazute in Legea nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau o institutie de credit din Uniunea Europeana, in
intelesul definitiei prevazute la art. 1 pct. 1 primul subparagraf din
Directiva nr. 2000/12/CE, ori o societate privata sau publica care satisface
definitia institutiei de credit din legislatia mentionata si care a fost
autorizata intr-o tara terta Uniunii Europene si Romaniei;
8. institutie financiara - o institutie financiara, persoana juridica
romana, in intelesul definitiei prevazute in Legea nr. 58/1998, cu modificarile
si completarile ulterioare, sau o institutie, persoana juridica straina, care
satisface definitia prevazuta la art. 1 pct. 5 din Directiva nr. 2000/12/CE;
9. participatie - detinerea, direct sau indirect, a 20% ori mai mult din
drepturile de vot sau din capitalul unei entitati;
10. perimetru de consolidare prudentiala - grup de entitati de consolidat,
format din societatea-mama/entitatea consolidanta si entitatile consolidabile
stabilite potrivit prevederilor prezentelor norme;
11. perimetru de consolidare contabila - grup de entitati de consolidat,
format din societatea-mama/entitatea consolidanta si entitatile consolidabile
stabilite potrivit prevederilor reglementarilor contabile;
12. societate de asigurari - un asigurator, persoana juridica romana, in
sensul Legii nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, sau o companie de
asigurare, persoana juridica straina, in sensul definitiei prevazute in
Directiva nr. 73/239/CEE privind coordonarea legilor, reglementarilor si
prevederilor administrative privind initierea si desfasurarea activitatii de
asigurare directa, altele decat asigurarea de viata, publicata in Jurnalul
Oficial, nr. L 228 din 16 august 1973, si in Directiva nr. 2002/83/CE privind
asigurarea de viata, publicata in Jurnalul Oficial, nr. L 345 din 19 decembrie
2002, ori o companie de reasigurare, persoana juridica straina, in sensul
definitiei prevazute in Directiva nr. 98/78/CE privind supravegherea
suplimentara a societatilor de asigurare care fac parte dintr-un grup de
asigurare, publicata in Jurnalul Oficial, nr. L 330 din 5 decembrie 1998;
13. societate de investitii - o societate de servicii de investitii
financiare, persoana juridica romana, in sensul prevazut de Legea nr. 297/2004
privind piata de capital, ori o persoana juridica straina care satisface
definitia prevazuta la art. 1 pct. 2 din Directiva nr. 93/22/CEE privind
serviciile de investitii in domeniul valorilor mobiliare, cu modificarile
ulterioare, publicata in Jurnalul Oficial, nr. L 141 din 11 iunie 1993;
14. societate-mama - o societate-mama in sensul prevazut de Legea nr.
58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice entitate
care, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, exercita efectiv o influenta
dominanta asupra altei entitati;
15. societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe - o societate
prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, persoana juridica romana, in
intelesul definitiei din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau o societate, persoana juridica straina, care satisface
definitia prevazuta la art. 1 pct. 23 din Directiva nr. 2000/12/CE;
16. societate tip holding - o societate tip holding, persoana juridica
romana, in intelesul definitiei din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau o societate-mama, persoana juridica straina, care
satisface definitia prevazuta la art. 1 pct. 22 din Directiva nr. 2000/12/CE.
CAP. 2
Institutiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata
de catre Banca Nationala a Romaniei
Art. 3
Orice institutie de credit, persoana juridica romana, care are filiale alte
institutii de credit si/sau institutii financiare, cu sediul in Romania ori in
strainatate, sau detine o participatie in astfel de institutii, va fi
supravegheata de Banca Nationala a Romaniei, in ceea ce priveste aspectele
prevazute la art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, pe baza situatiei financiare consolidate a respectivei
institutii de credit la nivelul perimetrului de consolidare prudentiala din
care face parte, potrivit metodelor prevazute la cap. IV.
Art. 4
In conditiile respectarii prevederilor art. 68^2 din Legea nr. 58/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, orice institutie de credit, persoana
juridica romana, care este o filiala a unui holding financiar cu sediul in
Romania sau in strainatate, va fi supravegheata de Banca Nationala a Romaniei,
in ceea ce priveste aspectele prevazute la art. 68^1 alin. 5 din Legea nr.
58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, pe baza situatiei
financiare consolidate a holdingului financiar la nivelul perimetrului de
consolidare prudentiala din care face parte, potrivit metodelor prevazute la
cap. IV.
Art. 5
In cazul unei institutii de credit, persoana juridica romana, care este
filiala a unei institutii de credit autorizate si avand sediul in Romania sau a
unui holding financiar cu sediul in Romania, cerintele prudentiale prevazute la
art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, se vor aplica pe baza subconsolidata, daca respectiva institutie de
credit, persoana juridica romana, are drept filiale alte institutii de credit
si/sau institutii financiare, cu sediul in Romania ori in strainatate, sau
detine o participatie in astfel de institutii.
CAP. 3
Perimetrul de consolidare prudentiala
Art. 6
Perimetrul de consolidare prudentiala prevazut la art. 3 si 4 include:
a) societatea-mama, institutie de credit, persoana juridica romana, sau holding
financiar, persoana juridica romana ori straina;
b) institutiile de credit, institutiile financiare si societatile
prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, persoane juridice romane si/sau
straine, filiale ale societatii-mama prevazute la lit. a) si entitati in care
societatea-mama si filialele mentionate detin participatii.
Art. 7
(1) O institutie de credit, o institutie financiara sau o societate
prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care este filiala ori in care se
detine o participatie, nu va fi inclusa in perimetrul de consolidare
prudentiala in urmatoarele situatii:
a) entitatea este situata pe teritoriul unei tari unde exista impedimente
legale pentru transmiterea informatiilor necesare realizarii supravegherii pe
baza consolidata;
b) in opinia Bancii Nationale a Romaniei, includerea entitatii nu prezinta
relevanta pentru supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit. O
entitate nu va fi inclusa in perimetrul de consolidare prudentiala daca totalul
sau bilantier este mai mic decat minimul dintre echivalentul a 10 milioane euro
si 1% din totalul bilantier al societatii-mama sau al societatii care detine
participatia in entitatea respectiva. Daca mai multe entitati indeplinesc
criteriile mentionate, acestea trebuie incluse in consolidare daca, luate
impreuna, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, prezinta relevanta in raport
cu obiectivele supravegherii institutiilor de credit;
c) in opinia Bancii Nationale a Romaniei, consolidarea situatiei financiare
a entitatii respective ar fi inadecvata sau ar induce in eroare in raport cu
obiectivele supravegherii institutiilor de credit.
(2) Pentru excluderea unei entitati din perimetrul de consolidare
prudentiala la initiativa institutiei de credit este necesara aprobarea Bancii
Nationale a Romaniei.
CAP. 4
Metodele de consolidare prudentiala
Art. 8
(1) In scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit,
toate institutiile de credit, institutiile financiare si societatile
prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care sunt filiale ale
societatii-mama, vor fi consolidate prin metoda consolidarii globale.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) se va folosi metoda
consolidarii proportionale in situatia in care, in opinia Bancii Nationale a
Romaniei, obligatia societatii-mama este limitata la cota-parte din capital
detinuta in filiala, ca urmare a obligatiei ce revine celorlalti actionari sau
membri, in conditiile in care solvabilitatea acestora este satisfacatoare.
Obligatia ce revine celorlalti actionari sau membri trebuie sa fie in mod clar
stabilita in baza unor angajamente incheiate in forma scrisa.
(3) Utilizarea metodei consolidarii proportionale la initiativa institutiei
de credit, pentru situatia prevazuta la alin. (2), este conditionata de
obtinerea aprobarii Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 9
(1) In scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit
se va folosi metoda consolidarii proportionale in cazul participatiilor detinute
in institutii de credit, institutii financiare si societati prestatoare de
servicii auxiliare sau conexe, care sunt conduse de o entitate inclusa in
perimetrul de consolidare prudentiala, impreuna cu una sau mai multe entitati
care nu sunt incluse in acest perimetru, atunci cand obligatia acestor entitati
este limitata la cota-parte de capital pe care o detin.
(2) In cazul in care, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, obligatia
entitatilor incluse in perimetrul de consolidare prudentiala este superioara
cotei-parti de capital detinute, se va folosi metoda consolidarii globale.
Art. 10
In scopul supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit se va
folosi metoda consolidarii proportionale pentru toate participatiile in
entitati incluse in perimetrul de consolidare prudentiala, altele decat cele
prevazute la art. 8 si 9.
Art. 11
(1) Se va folosi metoda punerii in echivalenta pentru toate participatiile
si detinerile semnificative in institutii de credit, institutii financiare si
societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care nu sunt incluse in
perimetrul de consolidare prudentiala.
(2) Se va folosi metoda punerii in echivalenta pentru toate entitatile,
altele decat institutii de credit, institutii financiare, societati de
asigurari ori societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care sunt
filiale ale societatii-mama sau in care aceasta detine participatii ori
detineri semnificative.
Art. 12
Fara a prejudicia aplicarea prevederilor art. 8 - 11, Banca Nationala a
Romaniei va stabili daca este necesara consolidarea si in ce mod se va efectua
aceasta in urmatoarele situatii:
a) in opinia Bancii Nationale a Romaniei, o institutie de credit exercita o
influenta semnificativa asupra uneia sau mai multor institutii de credit,
institutii financiare ori societati prestatoare de servicii auxiliare sau
conexe, fara a detine o participatie in acestea sau a avea alte legaturi de
capital cu respectivele entitati;
b) doua sau mai multe institutii de credit, institutii financiare ori
societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe se afla sub o conducere
unica, fara ca acest fapt sa fie stabilit pe baze contractuale sau statutare;
c) doua sau mai multe institutii de credit, institutii financiare ori
societati prestatoare de servicii auxiliare sau conexe au organe de
administrare, de conducere sau de supraveghere in care aceleasi persoane
reprezinta majoritatea.
Art. 13
Metoda consolidarii globale, metoda consolidarii proportionale si metoda
punerii in echivalenta la care se face referire la art. 8 - 11 sunt cele
reglementate in domeniul contabil.
CAP. 5
Aplicarea la nivel consolidat a cerintelor prudentiale
Art. 14
(1) Pentru verificarea indeplinirii la nivel consolidat a conditiilor
prevazute la art. 3 pct. 7 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2004
privind adecvarea capitalului institutiilor de credit, trading book-ul
(portofoliul de tranzactionare) la nivel consolidat va include elementele din
trading book-urile institutiilor de credit si ale societatilor de investitii
din perimetrul de consolidare prudentiala, prin aplicarea metodelor
corespunzatoare prevazute la cap. IV.
(2) In scopul calcularii nivelului consolidat al trading book-ului,
prevederile art. 6 pct. 3 si 4 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr.
5/2004 se aplica in mod corespunzator.
(3) Elementele incluse in trading book-ul societatilor de investitii sunt
cele prevazute de art. 2 pct. 6 din Directiva nr. 93/6/CEE privind adecvarea
capitalului societatilor de investitii si institutiilor de credit, publicata in
Jurnalul Oficial, nr. L 141 din 11 iunie 1993, asa cum a fost modificata prin
Directiva nr. 98/31/CE si Directiva nr. 98/33/CE, sau de reglementarile
nationale echivalente.
Art. 15
(1) La nivel consolidat si, dupa caz, subconsolidat, valoarea detinerilor
semnificative intr-o entitate, alta decat o institutie de credit, institutie
financiara, societate de asigurari ori o societate prestatoare de servicii
auxiliare sau conexe, nu poate depasi 15% din fondurile proprii.
(2) La nivel consolidat si, dupa caz, subconsolidat, valoarea totala a
detinerilor semnificative in entitati, altele decat institutii de credit,
institutii financiare, societati de asigurari ori societati prestatoare de
servicii auxiliare sau conexe, nu poate depasi 60% din fondurile proprii.
(3) Valoarea detinerilor semnificative prevazute la alin. (1) si (2) este
cea inscrisa in situatia financiara consolidata si/sau subconsolidata a
institutiei de credit.
(4) Actiunile si partile sociale detinute temporar in cursul unei
operatiuni de reorganizare financiara a unei entitati sau ca urmare a
subscrierii in cadrul ofertelor de valori mobiliare in baza unui angajament
ferm in scopul plasamentului acestora ori detinute in nume propriu, dar in
contul tertilor, nu sunt incluse in detinerile semnificative la calculul
limitelor prevazute la alin. (1) si (2). Actiunile si partile sociale care nu
sunt imobilizari financiare potrivit prevederilor reglementarilor contabile
aplicabile persoanelor juridice romane sau in intelesul art. 35 paragraful (2)
din Directiva nr. 86/635/CEE privind situatiile financiare anuale si situatiile
financiare consolidate ale bancilor si ale altor institutii financiare, publicata
in Jurnalul Oficial, nr. L 372 din 31 decembrie 1986, nu sunt incluse la
calculul limitelor respective.
Art. 16
Cerintele prudentiale prevazute la art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, si reglementate prin Normele Bancii
Nationale a Romaniei nr. 12/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2004, Normele Bancii Nationale a
Romaniei nr. 17/2003 privind organizarea si controlul intern al activitatii institutiilor
de credit si administrarea riscurilor semnificative, precum si organizarea si
desfasurarea activitatii de audit intern a institutiilor de credit, precum si
metodologia de determinare a fondurilor proprii la nivel consolidat, prevazuta
de Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2003, se vor aplica la nivelul
perimetrului de consolidare prudentiala potrivit prevederilor prezentelor
norme.
Art. 17
Institutiile de credit care, potrivit prevederilor prezentelor norme, fac
obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre Banca Nationala a Romaniei
vor transmite semestrial acesteia raportarile intocmite la nivelul perimetrului
de consolidare prudentiala.
CAP. 6
Furnizarea de informatii
Art. 18
(1) In situatia in care o institutie de credit, persoana juridica romana,
este o filiala a unei institutii de credit sau a unui holding financiar,
persoana juridica straina, si nu este inclusa in perimetrul de consolidare
prudentiala al societatii-mama, intrucat, in opinia autoritatii competente,
institutia de credit, persoana juridica romana, se afla in una dintre
situatiile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. b) si c), Banca Nationala a
Romaniei poate solicita societatii-mama informatii care pot facilita
supravegherea respectivei institutii de credit, persoana juridica romana.
(2) Institutia de credit, persoana juridica romana, prevazuta la alin. (1),
va notifica Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere faptul ca nu a
fost inclusa in perimetrul de consolidare al societatii-mama, in termen de cel
mult 10 zile de la data la care a fost adoptata hotararea respectiva,
comunicand motivul acestei excluderi.
Art. 19
(1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite Bancii
Nationale a Romaniei - Directia supraveghere, in termen de cel mult 30 de zile
de la data la care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre
Banca Nationala a Romaniei, politicile si procedurile de control intern,
aprobate de organele competente, aplicate la nivelul entitatilor care fac parte
din perimetrul de consolidare prudentiala, referitoare la obtinerea oricaror
date si informatii necesare pentru realizarea supravegherii pe baza
consolidata.
(2) Orice modificare a politicilor si procedurilor de control intern
prevazute la alin. (1) va fi transmisa Bancii Nationale a Romaniei - Directia
supraveghere de catre institutiile de credit care fac obiectul supravegherii pe
baza consolidata, in termen de cel mult 10 zile de la data aprobarii acestora
de catre organele competente.
Art. 20
Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite Bancii
Nationale a Romaniei - Directia supraveghere, in termen de cel mult 10 zile de
la data la care, in baza prevederilor art. 3 si 4, fac obiectul supravegherii
pe baza consolidata de catre Banca Nationala a Romaniei, o diagrama a
structurii perimetrului de consolidare contabila din care fac parte, insotita
de o diagrama a structurii de conducere a grupului, cu mentionarea modului de
delegare a responsabilitatilor in cadrul acesteia. Pentru fiecare dintre
entitatile incluse in perimetrul de consolidare contabila se vor transmite
urmatoarele informatii:
a) denumirea si nationalitatea;
b) domeniul principal de activitate;
c) capitalul social subscris si varsat;
d) cota-parte din capitalul entitatii si din drepturile de vot ale
acesteia, detinuta direct sau indirect de catre societatea-mama si alte
entitati din cadrul grupului. In cazul in care controlul sau influenta
semnificativa nu se exercita prin detinere de capital ori de drepturi de vot,
se vor furniza orice informatii necesare descrierii relatiilor stabilite intre
entitati;
e) cota-parte din capitalul entitatii si din drepturile de vot ale
acesteia, detinuta direct sau indirect de fiecare dintre actionarii entitatii
care nu sunt inclusi in perimetrul de consolidare contabila;
f) metoda utilizata la consolidarea situatiilor financiare ale entitatii
respective cu cele ale societatii-mama;
g) detinerile de natura imobilizarilor financiare in capitalul altor
entitati decat al celor incluse in perimetrul de consolidare contabila sau
prudentiala.
Art. 21
(1) De asemenea, institutiile de credit care, in baza prevederilor art. 3
si 4, fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de catre Banca Nationala a
Romaniei vor transmite Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere, in
termenul prevazut la art. 20, o diagrama a structurii perimetrului de
consolidare prudentiala din care fac parte. Pentru fiecare dintre entitatile
incluse in acest perimetru se vor transmite, dupa caz, urmatoarele informatii
si documente:
a) autoritatea insarcinata cu supravegherea pe baza individuala a
entitatii, precum si atributiile si competentele legale ce ii revin;
b) standardele internationale aplicabile in supravegherea pe baza
individuala a entitatii;
c) descrierea institutiilor de credit, institutiilor financiare si a
societatilor prestatoare de servicii auxiliare sau conexe cu care entitatea
respectiva se afla in una dintre relatiile descrise la art. 12 lit. b) si c),
prin indicarea denumirii, nationalitatii, domeniului principal de activitate,
capitalului social subscris si varsat al acestora, precum si a filialelor si
participatiilor detinute de acestea in alte entitati;
d) in cazul institutiilor de credit, descrierea institutiilor de credit,
institutiilor financiare si a societatilor prestatoare de servicii auxiliare
sau conexe asupra carora institutia de credit exercita o influenta
semnificativa, fara a detine o participatie in acestea sau a avea alte legaturi
de capital cu respectivele entitati, prin indicarea denumirii, nationalitatii,
domeniului principal de activitate, capitalului social subscris si varsat,
precum si a filialelor si participatiilor acestora. Se vor furniza orice informatii
necesare descrierii relatiilor stabilite dintre institutiile de credit incluse
in perimetrul de consolidare prudentiala si entitatile mentionate asupra carora
acestea exercita o influenta semnificativa.
(2) Pentru fiecare dintre entitatile incluse in perimetrul de consolidare
prudentiala, dar care nu se regasesc in perimetrul de consolidare contabila, se
vor transmite si informatiile prevazute la art. 20.
Art. 22
Institutiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata
de catre Banca Nationala a Romaniei vor transmite Bancii Nationale a Romaniei -
Directia supraveghere orice modificare a informatiilor furnizate potrivit art.
20 si 21, in termen de cel mult 10 zile de la data producerii acesteia.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 23
(1) In vederea obtinerii aprobarilor prevazute la art. 7 alin. (2) si art.
8 alin. (3), institutiile de credit, persoane juridice romane, vor adresa
Directiei supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei o cerere insotita
de fundamentarea solicitarii, care va include, daca este cazul, si dovada
indeplinirii conditiilor prevazute la respectivele articole.
(2) In vederea obtinerii aprobarii prevazute la art. 8 alin. (3), cererea
mentionata la alin. (1) va fi insotita de raportul unui auditor financiar,
persoana juridica, membru activ al unui organism profesional recunoscut de
Federatia Internationala a Contabililor (IFAC) si care a asimilat Codul de
etica emis de aceasta, asupra solvabilitatii actionarilor sau membrilor din
afara perimetrului de consolidare prudentiala. Raportul va fi intocmit pe baza
celor mai recente situatii financiare/situatii financiare interimare ale
respectivelor entitati.
Art. 24
In scopul aplicarii prezentelor norme, Banca Nationala a Romaniei, prin
intermediul Directiei supraveghere, va exercita urmatoarele atributii:
a) solutionarea cererilor adresate in conformitate cu prevederile art. 23,
in termen de cel mult doua luni de la data depunerii acestora;
b) identificarea metodei de consolidare prudentiala care raspunde cel mai
bine scopurilor supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit si
impunerea utilizarii acesteia, in aplicarea prevederilor art. 8 si 9. Cel putin
anual se va verifica daca metodele de consolidare utilizate raspund scopului
supravegherii pe baza consolidata, inclusiv daca sunt indeplinite conditiile
prevazute de norme pentru utilizarea acestora;
c) identificarea situatiilor in care este necesara consolidarea si
indicarea metodei ce trebuie utilizata, in aplicarea prevederilor art. 12;
d) identificarea situatiilor in care o institutie de credit, o institutie
financiara ori o societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care
este filiala ori in care se detine o participatie, nu trebuie inclusa in
perimetrul de consolidare prudentiala, in aplicarea prevederilor art. 7, si
adoptarea deciziei de excludere a acesteia;
e) exprimarea opiniei in baza competentelor prevazute la art. 2 pct. 4 si
14.
Art. 25
Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, ori de cate
ori este necesar, poate solicita institutiilor de credit orice informatii
suplimentare pe care le considera relevante pentru realizarea supravegherii pe
baza consolidata a institutiilor de credit.
Art. 26
(1) In termen de cel mult 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme, institutiile de credit, persoane juridice romane, care de la
aceasta data fac obiectul supravegherii pe baza consolidata in baza
prevederilor art. 3 si 4, trebuie sa transmita Bancii Nationale a Romaniei -
Directia supraveghere informatiile prevazute la art. 19.
(2) In termen de cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme, institutiile de credit, persoane juridice romane, care de la
aceasta data fac obiectul supravegherii pe baza consolidata in baza
prevederilor art. 3 si 4, trebuie sa transmita Bancii Nationale a Romaniei -
Directia supraveghere informatiile prevazute la art. 20 si 21.
Art. 27
Institutiile de credit, persoane juridice romane, care sunt societati-mama
ale unor filiale, institutii de credit, ce nu sunt incluse in perimetrul de
consolidare prudentiala in baza prevederilor art. 7 alin. (1) lit. b) si c),
vor furniza, la cererea autoritatilor competente insarcinate cu supravegherea
respectivelor filiale, informatii care sa faciliteze supravegherea acestora.
Art. 28
(1) Atunci cand o institutie de credit, persoana juridica romana, este o
filiala a unei societati-mama, persoana juridica situata intr-un stat membru,
Banca Nationala a Romaniei va asigura schimbul de informatii cu autoritatea
competenta din respectivul stat membru, in vederea permiterii sau facilitarii
exercitarii supravegherii pe baza consolidata.
(2) La solicitarea autoritatilor competente din statele membre,
responsabile cu supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit,
filiale ale unui holding financiar cu sediul in Romania, Banca Nationala a
Romaniei este imputernicita sa ceara holdingului orice informatii relevante pentru
realizarea supravegherii pe baza consolidata, pe care le va transmite
autoritatilor solicitante.
Art. 29
Prezentele norme transpun prevederile titlului V "Principii si
instrumente tehnice pentru supravegherea prudentiala" cap. 3
"Supravegherea pe baza consolidata" art. 52 paragrafele 1 - 4 si 6 -
9, art. 53 paragraful 1, paragraful 2 primul subparagraf, art. 54 si art. 56
paragraful 2 din Directiva nr. 2000/12/CE.
Art. 30
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor
prevazute la art. 69 si/sau a masurilor/masurilor de remediere prevazute la
art. 70, respectiv la art. 70^1 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, a sanctiunilor prevazute la art. 34 din Legea nr.
541/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a sanctiunilor
prevazute la art. 189 alin. 2 si a masurilor prevazute la art. 191 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata si modificata prin
Legea nr. 200/2002.
Art. 31
(1) Prezentele norme intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu
exceptia prevederilor art. 28, care intra in vigoare incepand cu data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana.
(2) Perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentelor norme,
prevazuta la alin. (1), si data de 1 ianuarie 2006 va fi considerata perioada
de testare in cadrul careia Banca Nationala a Romaniei va evalua modul in care
institutiile de credit se conformeaza prevederilor prezentelor norme.
(3) Pe durata perioadei de testare, sanctiunile prevazute la art. 30 nu se
vor aplica in legatura cu nerespectarea cerintelor prudentiale prevazute la
art. 16 si cu modul de intocmire a raportarilor prevazute la art. 17.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu