LEGE
Nr. 303 din 28 iunie 2004
privind statutul magistratilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 29 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
TITLUL I
Dispozitii generale
CAP. 1
Principii
Art. 1
(1) Justitia se infaptuieste de judecatori in numele legii si are ca scop
apararea ordinii de drept si garantarea respectarii drepturilor, a libertatilor
si a intereselor legitime ale persoanelor.
(2) Judecatorii sunt independenti, se supun numai legii si trebuie sa fie
impartiali.
(3) Orice persoana, organizatie, autoritate sau institutie este datoare sa
respecte independenta judecatorilor.
Art. 2
Judecatorii, procurorii si magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de
Casatie si Justitie au calitatea de magistrati si fac parte din corpul
magistratilor.
Art. 3
(1) Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili, in
conditiile prezentei legi.
(2) Judecatorii inamovibili pot fi mutati prin transfer, delegare, detasare
sau promovare, numai cu acordul lor, si pot fi suspendati sau eliberati din
functie in conditiile prevazute de prezenta lege.
Art. 4
(1) Procurorii numiti de Presedintele Romaniei se bucura de stabilitate, in
conditiile prezentei legi si ale Legii privind Consiliul Superior al
Magistraturii.
(2) Procurorii care se bucura de stabilitate pot fi mutati prin transfer,
detasare sau promovare, numai cu acordul lor. Ei pot fi delegati, suspendati
sau eliberati din functie in conditiile prevazute de prezenta lege.
Art. 5
(1) Magistratii sunt obligati ca, prin intreaga lor activitate, sa asigure
suprematia legii, sa respecte drepturile si libertatile persoanelor, precum si
egalitatea lor in fata legii si sa asigure un tratament juridic
nediscriminatoriu tuturor participantilor la procedurile judiciare, indiferent
de calitatea acestora, sa respecte normele deontologice ale profesiei de
magistrat si sa participe la formarea profesionala continua.
(2) Judecatorii nu pot refuza sa judece pe motiv ca legea nu prevede, este
neclara sau incompleta.
CAP. 2
Incompatibilitati si interdictii
Art. 6
Functiile de judecator, procuror, magistrat-asistent si asistent judiciar
sunt incompatibile cu orice alte functii publice sau private, cu exceptia
functiilor didactice din invatamantul superior, in conditiile legii.
Art. 7
(1) Magistratilor le este interzis:
a) sa desfasoare activitati comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b) sa desfasoare activitati de arbitraj in litigii civile, comerciale sau
de alta natura;
c) sa aiba calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere,
administrare sau control la societati civile, societati comerciale, inclusiv
banci sau alte institutii de credit, societati de asigurare ori financiare,
companii nationale, societati nationale sau regii autonome;
d) sa aiba calitatea de membru al unui grup de interes economic.
(2) Prin derogare de la regula prevazuta la alin. (1) lit. c), magistratii
pot fi actionari sau asociati ca urmare a legii privind privatizarea in masa.
Art. 8
(1) Magistratii nu se subordoneaza scopurilor si doctrinelor politice.
(2) Magistratii nu pot sa faca parte din partide sau formatiuni politice si
nici sa desfasoare activitati cu caracter politic.
(3) Magistratii sunt obligati ca in exercitarea atributiilor sa se abtina
de la exprimarea sau manifestarea, in orice mod, a convingerilor lor politice.
Art. 9
(1) Magistratii nu isi pot exprima public opinia cu privire la procese
aflate in curs de desfasurare sau asupra unor cauze cu care a fost sesizat
parchetul.
(2) Magistratilor nu le este permis sa comenteze sau sa justifice in presa
ori in emisiuni audiovizuale hotararile sau solutiile date in dosarele
rezolvate de ei.
(3) Magistratii nu pot sa dea consultatii scrise sau verbale in probleme
litigioase, chiar daca procesele respective sunt pe rolul altor instante sau
parchete decat acelea in cadrul carora isi exercita functia si nu pot indeplini
orice alta activitate care, potrivit legii, se realizeaza de avocat.
(4) Magistratilor le este permis sa pledeze, in conditiile prevazute de
lege, numai in cauzele lor personale, ale ascendentilor si descendentilor, ale
sotilor, precum si ale persoanelor puse sub tutela sau curatela lor. Chiar si
in asemenea situatii insa magistratilor nu le este ingaduit sa se foloseasca de
calitatea pe care o au pentru a influenta solutia instantei de judecata sau a
parchetului si trebuie sa evite a se crea aparenta ca ar putea influenta in
orice fel solutia.
Art. 10
(1) Magistratii pot participa la elaborarea de publicatii sau studii de
specialitate, a unor lucrari literare ori stiintifice sau la emisiuni
audiovizuale, cu exceptia celor cu caracter politic.
(2) Magistratii pot fi membri ai unor comisii de examinare sau de intocmire
a proiectelor de acte normative, a unor documente interne sau internationale,
cu acordul conducatorului instantei sau al parchetului.
(3) Magistratii pot fi membri ai societatilor stiintifice sau academice,
precum si ai asociatiilor sau fundatiilor care au scop stiintific ori
profesional.
TITLUL II
Cariera magistratilor
CAP. 1
Recrutarea si formarea profesionala initiala a magistratilor
Art. 11
Recrutarea magistratilor se face prin concurs, pe baza competentei
profesionale, a aptitudinilor si a bunei reputatii.
Art. 12
Recrutarea si formarea profesionala initiala in vederea ocuparii functiei
de magistrat se realizeaza prin Institutul National al Magistraturii.
Art. 13
(1) Admiterea la Institutul National al Magistraturii se face cu
respectarea principiilor transparentei si egalitatii, exclusiv pe baza de
concurs.
(2) La concursul pentru admiterea la Institutul National al Magistraturii
se poate inscrie persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are cetatenia romana, domiciliul in Romania si capacitate deplina de
exercitiu;
b) este licentiata in drept;
c) nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal si se bucura de o buna
reputatie;
d) cunoaste limba romana;
e) este apta, din punct de vedere medical, pentru exercitarea functiei.
Comisia medicala se numeste prin ordin comun al ministrului justitiei si al
ministrului sanatatii.
Art. 14
(1) Concursul de admitere se organizeaza anual la data si locul stabilite
de Institutul National al Magistraturii, cu aprobarea Consiliului Superior al
Magistraturii. Data, locul, modul de desfasurare a concursului de admitere si
numarul de locuri scoase la concurs se aduc la cunostinta printr-un comunicat
de presa si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, pe
pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a
Institutului National al Magistraturii, cu cel putin 90 de zile inainte de data
stabilita pentru concurs.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii stabileste in fiecare an numarul de
cursanti, in functie de posturile de judecatori si procurori vacante, precum si
de cele care vor fi infiintate.
(3) Comisia de admitere, comisia de elaborare a subiectelor si comisia de
solutionare a contestatiilor sunt numite prin hotarare a Consiliului Superior
al Magistraturii. Verificarea dosarelor candidatilor si indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 13 alin. (2) se realizeaza de comisia de
admitere.
(4) Rezultatele concursului se afiseaza la sediul Institutului National al
Magistraturii si se aduc la cunostinta publica pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al
Magistraturii.
(5) Candidatii nemultumiti de rezultatele concursului pot formula
contestatii in termen de 3 zile de la afisare la comisia de solutionare a
contestatiilor. Aceasta le va solutiona in termen de 3 zile. Decizia comisiei
de solutionare a contestatiilor este irevocabila, dispozitiile alin. (4) fiind
aplicabile in mod corespunzator.
Art. 15
(1) Cursantii Institutului National al Magistraturii au calitatea de
auditori de justitie.
(2) Formarea profesionala initiala in cadrul Institutului National al
Magistraturii consta in pregatirea teoretica si practica a auditorilor de
justitie pentru a deveni judecatori sau procurori.
(3) Durata cursurilor de formare profesionala a auditorilor de justitie este
de 2 ani. Dupa primul an de cursuri, auditorii de justitie opteaza, in ordinea
mediilor si in raport cu numarul posturilor, pentru functia de judecator sau
procuror.
(4) In perioada cursurilor, auditorii de justitie efectueaza stagii de
practica in cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor, asista la
sedintele de judecata si la activitatea de urmarire penala, pentru a cunoaste
in mod direct activitatile pe care le desfasoara magistratii si personalul
auxiliar de specialitate.
(5) Programul de formare profesionala a auditorilor de justitie se aproba
de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al
Magistraturii.
Art. 16
(1) Auditorii de justitie beneficiaza de o indemnizatie lunara
corespunzatoare functiei de magistrat stagiar, in raport cu vechimea pe care o
au ca auditori.
(2) Indemnizatia auditorilor de justitie prevazuta la alin. (1) are natura
si regimul juridic al unui drept salarial si se stabileste pe baza
indemnizatiei brute prevazute de lege pentru magistratii stagiari.
(3) Indemnizatiile auditorilor de justitie se platesc din fondul prevazut
in bugetul anual aprobat al Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Perioada in care o persoana a avut calitatea de auditor de justitie, daca
a promovat examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii,
constituie vechime in magistratura.
(5) Prevederile alin. (1) - (4) se aplica si auditorilor de justitie
proveniti din alte tari, pe baza intelegerilor incheiate cu ministerele de
justitie din tarile respective.
Art. 17
(1) Abaterile disciplinare ale auditorilor de justitie de la indatoririle
ce le revin potrivit legii sau Regulamentului Institutului National al
Magistraturii se sanctioneaza disciplinar.
(2) Sanctiunile disciplinare aplicabile auditorilor de justitie sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizatiei cu pana la 15% pe o perioada de la o luna la 3
luni sau proportional cu numarul absentelor nemotivate, daca acestea depasesc 8
ore intr-o luna;
c) exmatricularea din Institutul National al Magistraturii.
(3) Avertismentul se aplica, in scris, de directorul Institutului National
al Magistraturii si poate fi contestat la consiliul stiintific al institutului.
(4) Sanctiunile prevazute la alin. (2) lit. b) si c) se aplica de consiliul
stiintific al Institutului National al Magistraturii.
(5) Hotararile consiliului stiintific prevazute la alin. (3) si (4) pot fi
atacate la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta.
(6) In cazul exmatricularii din Institutul National al Magistraturii, cel
sanctionat este obligat sa restituie indemnizatia si cheltuielile de
scolarizare.
(7) Procedura de constatare a abaterilor si de aplicare a sanctiunilor
disciplinare se stabileste prin Regulamentul Institutului National al
Magistraturii.
Art. 18
(1) Dupa incheierea cursurilor in cadrul Institutului National al
Magistraturii, auditorii de justitie sustin un examen de absolvire, constand in
probe teoretice si practice, prin care se verifica insusirea cunostintelor
necesare exercitarii functiei de judecator sau de procuror.
(2) Auditorii de justitie care au promovat examenul prevazut la alin. (1)
vor fi numiti, potrivit legii, de regula, in functiile pentru care au optat dupa
primul an de cursuri in cadrul Institutului National al Magistraturii.
(3) Auditorii de justitie care nu promoveaza examenul de absolvire se pot
prezenta inca o data pentru sustinerea acestuia la urmatoarea sesiune
organizata de Institutul National al Magistraturii. In cazul in care auditorul
de justitie nu se prezinta, in mod nejustificat, la examen sau nu promoveaza
examenul in a doua sesiune, el nu poate fi numit ca magistrat si este obligat
sa restituie indemnizatia si cheltuielile de scolarizare.
Art. 19
(1) Absolventii Institutului National al Magistraturii sunt obligati sa
indeplineasca timp de 6 ani functia de judecator sau de procuror.
(2) In cazul in care un magistrat absolvent al Institutului National al
Magistraturii este eliberat din functie inainte de expirarea perioadei de 6
ani, din initiativa sa ori din motive care ii sunt imputabile, el este obligat
sa restituie indemnizatia de auditor de justitie si cheltuielile de scolarizare
efectuate cu formarea sa, proportional cu timpul ramas pana la implinirea
termenului prevazut la alin. (1).
CAP. 2
Magistratii stagiari
Art. 20
(1) Judecatorii stagiari si procurorii stagiari sunt numiti in functie de
catre Consiliul Superior al Magistraturii, pe baza rezultatelor obtinute la
examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii.
(2) Judecatorii stagiari si procurorii stagiari pot fi numiti in functie
numai la judecatorii sau, dupa caz, la parchetele de pe langa acestea.
Art. 21
(1) Durata stagiului este de 3 ani.
(2) In perioada stagiului, judecatorii si procurorii sunt obligati sa
continue formarea profesionala, sub coordonarea unui judecator sau procuror
anume desemnat de presedintele judecatoriei sau, dupa caz, de prim-procurorul
parchetului de pe langa aceasta instanta.
(3) Conducerea instantelor si a parchetelor este obligata sa asigure toate
conditiile pentru buna desfasurare a stagiului.
Art. 22
(1) Judecatorii stagiari au dreptul sa faca parte din completul de judecata
numai alaturi de un judecator inamovibil.
(2) Procurorii stagiari au dreptul sa puna concluzii in instanta, sa
efectueze si sa semneze acte procedurale, sub coordonarea unui procuror care se
bucura de stabilitate.
Art. 23
(1) Judecatorul sau procurorul care raspunde de coordonarea magistratilor
stagiari intocmeste anual un referat de evaluare individuala privind insusirea
cunostintelor practice specifice activitatii de judecator sau de procuror.
(2) In vederea prezentarii la examenul de capacitate, ultimul referat de
evaluare individuala cuprinde in mod obligatoriu avizul consultativ al
presedintelui curtii de apel sau al procurorului general al parchetului de pe
langa curtea de apel.
Art. 24
(1) Dupa incheierea perioadei de stagiu, magistratii stagiari sunt obligati
sa se prezinte la examenul de capacitate. In cazul in care magistratul stagiar
este respins la examenul de capacitate, el este obligat sa se prezinte la
sesiunea urmatoare.
(2) Lipsa nejustificata de la examenul de capacitate sau respingerea
candidatului la doua sesiuni atrage pierderea calitatii de judecator stagiar
sau de procuror stagiar.
(3) Persoana care, din motive justificate, nu s-a prezentat la examenul de
capacitate poate sustine acest examen daca de la incheierea stagiului pana la
data fixata pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. Dispozitiile alin.
(2) se aplica in mod corespunzator.
(4) Dupa trecerea termenului de 2 ani, persoanele prevazute la alin. (3)
sunt obligate sa efectueze din nou stagiul, potrivit legii.
Art. 25
(1) Examenul de capacitate al magistratilor stagiari se organizeaza anual
de Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul Institutului National
al Magistraturii.
(2) Data, locul si modul de desfasurare a examenului de capacitate se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, precum si pe pagina
de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului
National al Magistraturii, cu cel putin 90 de zile inainte de data stabilita pentru
examenul de capacitate.
(3) Cererile de inscriere la examenul de capacitate, insotite de referatele
de evaluare si de celelalte acte necesare potrivit Regulamentului privind
examenul de capacitate al magistratilor stagiari, se depun la Institutul
National al Magistraturii in termen de 60 de zile de la publicarea datei
examenului.
Art. 26
(1) Comisia pentru examenul de capacitate este alcatuita din judecatori de
la Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori de la Parchetul de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie, judecatori de la curtile de apel, procurori de la
parchetele de pe langa curtile de apel, cadre didactice din invatamantul
juridic universitar acreditat sau din Institutul National al Magistraturii,
numiti prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Comisiile pentru examenul de capacitate sunt alcatuite, dupa caz, din
judecatori, respectiv procurori, precum si din cadre didactice din invatamantul
juridic universitar acreditat.
Art. 27
(1) Examenul de capacitate consta in verificarea cunostintelor teoretice si
practice prin probe scrise si orale.
(2) Probele cu caracter teoretic au ca obiect fundamentele constitutionale
ale statului de drept, institutiile de baza ale dreptului, organizarea judiciara
si Codul deontologic al magistratilor. La sustinerea probelor orale participa
cel putin 3 membri ai comisiei prevazute la art. 26 alin. (1).
(3) Probele cu caracter practic constau in solutionarea de spete si
intocmirea de acte judiciare, distincte pentru judecatori si procurori, in
functie de specificul activitatii acestora.
Art. 28
(1) Rezultatele examenului de capacitate se inscriu in tabelul de
clasificare a candidatilor, care se afiseaza la sediul Institutului National al
Magistraturii si se aduc la cunostinta publica pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al
Magistraturii.
(2) Dupa intocmirea tabelului de clasificare a candidatilor, Consiliul
Superior al Magistraturii valideaza examenul de capacitate, in prima sedinta
care urmeaza afisarii rezultatelor.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in
parte, examenul de capacitate in cazurile in care constata ca nu au fost
respectate conditiile prevazute de lege sau de regulament privind organizarea
examenului sau ca exista dovada savarsirii unor fraude.
Art. 29
(1) Dupa validarea examenului de capacitate, lista tuturor posturilor
vacante de la judecatorii si parchetele de pe langa aceste instante se publica
de indata, separat pentru judecatori si procurori, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a, si se afiseaza la sediile instantelor si parchetelor,
prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Candidatii declarati admisi la examenul de capacitate au dreptul, in
ordinea mediilor, sa-si aleaga posturile, in termen de 15 zile libere de la
publicarea acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Judecatorii stagiari pot opta numai pentru posturi de judecator, iar procurorii
stagiari numai pentru posturi de procuror.
(3) Candidatului care nu si-a exercitat dreptul de alegere a postului in
termenul prevazut la alin. (2) i se propune, din oficiu, un post de catre
Consiliul Superior al Magistraturii. Refuzul de a accepta propunerea este
considerat demisie.
(4) La medii egale are prioritate la alegerea postului, in urmatoarea
ordine, detinatorul titlului de doctor in drept, cel care are o vechime mai
mare in magistratura ori magistratul care functioneaza la instanta sau
parchetul pentru care a optat.
(5) Repartizarea pe posturi se afiseaza la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii, al instantelor si al parchetelor, se comunica persoanelor
interesate si se publica pe pagina de Internet a Consiliului Superior al
Magistraturii.
CAP. 3
Numirea magistratilor
Art. 30
(1) Judecatorii inamovibili si procurorii care se bucura de stabilitate
sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2) Propunerile de numire se fac in cel mult 3 luni de la data validarii
examenului de capacitate.
(3) In perioada dintre data validarii examenului de capacitate si data
intrarii in vigoare a actului de numire de catre Presedintele Romaniei,
magistratii in functie primesc salariul corespunzator functiei imediat
superioare celei de magistrat stagiar.
Art. 31
(1) Pot fi numiti in magistratura, pe baza de concurs, personalul de
specialitate juridica asimilat magistratilor potrivit prezentei legi, precum si
avocatii, notarii, asistentii judiciari, consilierii juridici, persoanele care
au indeplinit functii de specialitate juridica in aparatul Parlamentului,
Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii Constitutionale, Avocatului
Poporului, Curtii de Conturi sau al Consiliului Legislativ, cu o vechime in
specialitate de cel putin 5 ani.
(2) In termen de cel mult 3 luni de la data validarii concursului prevazut
la alin. (1), Consiliul Superior al Magistraturii propune Presedintelui
Romaniei numirea in functia de judecator sau, dupa caz, de procuror a
candidatilor admisi.
(3) Dupa numirea in functia de magistrat, persoanele prevazute la alin. (1)
sunt obligate sa urmeze, pe o perioada de 6 luni, un curs de formare
profesionala in cadrul Institutului National al Magistraturii.
(4) Judecatorii Curtii Constitutionale care, la data numirii, aveau functia
de judecator sau de procuror au dreptul, la incetarea mandatului, sa revina la
postul detinut anterior.
(5) Profesorii universitari din invatamantul juridic superior acreditat,
precum si persoanele care au indeplinit functia de magistrat sau
magistrat-asistent la Inalta Curte de Casatie si Justitie cel putin 5 ani de la
numire in conditiile legii si care si-au incetat activitatea din motive
neimputabile pot fi numite in magistratura fara concurs.
Art. 32
(1) Inainte de a incepe sa-si exercite functia, judecatorii si procurorii
depun urmatorul juramant: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa
apar drepturile si libertatile fundamentale ale persoanei, sa-mi indeplinesc
atributiile cu onoare, constiinta si fara partinire."
(2) Refuzul depunerii juramantului atrage, de drept, nulitatea numirii in
functie.
(3) Juramantul se depune in sedinta solemna, in fata magistratilor
instantei sau, dupa caz, ai parchetului la care a fost numit magistratul, dupa
citirea actului de numire.
(4) Depunerea juramantului se consemneaza intr-un proces-verbal, care se
semneaza de conducatorul instantei sau, dupa caz, al parchetului si de doi
dintre magistratii prezenti, precum si de cel care a depus juramantul.
(5) Depunerea juramantului nu este necesara in cazul transferului sau al
promovarii judecatorului ori procurorului in alta functie in cadrul corpului
magistratilor.
(6) Actele efectuate de magistrat inainte de depunerea juramantului sunt
nule.
CAP. 4
Formarea profesionala continua si evaluarea periodica a magistratilor
Art. 33
(1) Formarea profesionala continua a magistratilor constituie garantia
independentei si impartialitatii in exercitarea functiei.
(2) Formarea profesionala continua trebuie sa tina seama de dinamica
procesului legislativ si consta, in principal, in cunoasterea si aprofundarea
legislatiei interne, a documentelor europene si internationale la care Romania
este parte, a jurisprudentei instantelor judecatoresti si a Curtii
Constitutionale, a jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului si a
Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, a dreptului comparat, a normelor
deontologice ale profesiei de magistrat, precum si in abordarea
multidisciplinara a institutiilor cu caracter de noutate.
Art. 34
Responsabilitatea pentru formarea profesionala continua a magistratilor
revine Institutului National al Magistraturii, conducatorilor instantelor sau
parchetelor la care acestia isi desfasoara activitatea, precum si fiecarui
magistrat, prin pregatire individuala.
Art. 35
(1) Magistratii participa, cel putin o data la 3 ani, la programe de
formare profesionala continua organizate de Institutul National al
Magistraturii, de institutii de invatamant superior din tara sau din
strainatate ori la alte forme de perfectionare profesionala.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii aproba anual, la propunerea
Institutului National al Magistraturii, programul de formare profesionala
continua a magistratilor.
(3) Formarea profesionala continua a magistratilor se realizeaza tinandu-se
seama de necesitatea specializarii lor.
Art. 36
(1) In cadrul fiecarei curti de apel si in cadrul fiecarui parchet de pe
langa curtea de apel se organizeaza periodic activitati de formare profesionala
continua, constand in consultari, dezbateri, seminarii, sesiuni sau mese
rotunde, cu participarea Institutului National al Magistraturii. Tematica
acestora se aproba de Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Presedintele curtii de apel sau, dupa caz, procurorul general al
parchetului de pe langa curtea de apel desemneaza magistratii care raspund de
organizarea activitatii de formare profesionala continua a magistratilor de la
curtea de apel si instantele din circumscriptia acesteia, respectiv de la
parchetul de pe langa curtea de apel si parchetele subordonate.
Art. 37
(1) Pentru verificarea indeplinirii criteriilor de competenta profesionala
a magistratilor, activitatea acestora este supusa anual unei evaluari privind
indeplinirea cu celeritate a lucrarilor, practica de casare sau, dupa caz,
infirmarile de solutii, obligatia de formare profesionala continua,
comportamentul in cadrul raporturilor de serviciu si indeplinirea celorlalte
indatoriri profesionale prevazute de lege.
(2) Evaluarea prevazuta la alin. (1) se face de comisii constituite in
circumscriptia curtii de apel, respectiv a parchetului de pe langa curtea de
apel, prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii, separat pentru
judecatori si procurori.
(3) Evaluarea judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a
procurorilor din Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si
Parchetul National Anticoruptie se face de comisii constituite prin hotarare a
Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a magistratilor sunt
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(5) Regulamentul privind procedura de evaluare a activitatii profesionale a
magistratilor se aproba prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 38
(1) Prin raportul de evaluare a activitatii profesionale a magistratului,
intocmit de comisiile prevazute la art. 37 alin. (2) sau (3), se poate acorda
unul dintre calificativele: foarte bine, bine, satisfacator sau nesatisfacator.
(2) Judecatorii sau procurorii nemultumiti de calificativul acordat pot
face contestatie la sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al
Magistraturii, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(3) In solutionarea contestatiei, sectiile Consiliului Superior al
Magistraturii pot cere conducatorului instantei sau parchetului ori comisiilor
prevazute la art. 37 alin. (2) sau (3) orice informatii pe care le considera
necesare, iar citarea magistratului pentru a fi audiat este obligatorie.
(4) Hotararile sectiilor pot fi atacate la plenul Consiliului Superior al
Magistraturii. Hotararile plenului Consiliului Superior al Magistraturii, ca
instanta de judecata, sunt definitive si irevocabile.
Art. 39
(1) Magistratii care primesc calificativul nesatisfacator sunt obligati sa
urmeze pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni cursuri speciale organizate
de Institutul National al Magistraturii.
(2) Magistratii care primesc calificativul satisfacator in urma a doua
evaluari consecutive sunt obligati sa urmeze pentru o perioada cuprinsa intre 3
si 6 luni cursuri speciale organizate de Institutul National al Magistraturii.
(3) Cursurile prevazute la alin. (1) si (2) se incheie prin sustinerea unui
examen, in conditiile prezentei legi.
(4) Magistratul care primeste in urma a doua evaluari consecutive
calificativul nesatisfacator sau care nu a promovat examenul prevazut la alin.
(3) este eliberat din functie pentru incapacitate profesionala de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 40
(1) Evolutia carierei de magistrat de la intrarea in magistratura pana la
incetarea functiei se consemneaza in fisa din dosarul profesional, care se
intocmeste si se pastreaza de Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Datele continute in dosarul profesional sunt confidentiale, in
conditiile prevazute de lege.
(3) Magistratul are acces la propriul dosar profesional si poate obtine
copii ale actelor existente in dosar.
Art. 41
(1) Consiliul Superior al Magistraturii constituie si actualizeaza o baza
de date cuprinzand magistratii care s-au remarcat in activitatea lor profesionala.
(2) In aprecierea activitatii profesionale se acorda importanta
urmatoarelor criterii:
a) rezultatele evaluarilor activitatii profesionale a magistratului;
b) detinerea de titluri si grade academice sau didactice in invatamantul
juridic superior;
c) absolvirea unor cursuri de specializare;
d) sustinerea de comunicari stiintifice, referate sau alte lucrari in
cadrul unor congrese, seminarii, mese rotunde sau al altor forme de dezbatere
stiintifica;
e) publicarea de lucrari de specialitate juridica;
f) detinerea unor functii de specialitate in institute de cercetare interne
sau internationale;
g) cunoasterea unor limbi straine;
h) detinerea cunostintelor de operare pe calculator;
i) orice alte asemenea elemente care pot caracteriza cariera magistratului.
(3) Prelucrarea datelor cu caracter personal cuprinse in baza de date
prevazuta la alin. (1) se realizeaza in conditiile legii.
CAP. 5
Promovarea magistratilor si accesul la functiile de conducere
SECTIUNEA 1
Promovarea in functii de executie la tribunale, curti de apel si la
parchete
Art. 42
(1) Promovarea in functii de executie reprezinta recunoasterea
performantelor profesionale ale magistratilor si constituie o componenta a carierei
acestora.
(2) Promovarea magistratilor se face numai cu consimtamantul lor.
Art. 43
(1) Promovarea magistratilor in functii de executie se face numai prin
concurs organizat la nivel national, tinandu-se seama de vechimea in
magistratura si de activitatea profesionala a magistratului, precum si de
posturile vacante existente la tribunale si curti de apel sau, dupa caz, la
parchete.
(2) Concursul pentru promovarea magistratilor in functii de executie se
organizeaza, anual sau ori de cate ori este nevoie, de Institutul National al
Magistraturii, prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Data, locul, modul de desfasurare a concursului si posturile vacante
pentru care se organizeaza concurs se comunica tuturor magistratilor, prin
curtile de apel si parchete, cu cel putin 60 de zile inainte de data stabilita
pentru concurs.
Art. 44
(1) Pot participa la concursul de promovare in functii de executie
magistratii care in ultimii 3 ani inaintea concursului au avut calificativul
foarte bine, n-au savarsit abateri disciplinare si indeplinesc urmatoarele
conditii minime de vechime:
a) 8 ani vechime in magistratura, pentru promovarea in functiile de
judecator de tribunal sau tribunal specializat si procuror la parchetul de pe
langa tribunal sau la parchetul de pe langa tribunalul specializat pentru
minori si familie;
b) 12 ani vechime in magistratura, pentru promovarea in functiile de
judecator de curte de apel si procuror la parchetul de pe langa curtea de apel;
c) 15 ani vechime in magistratura, pentru promovarea in functia de procuror
la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii verifica indeplinirea conditiilor
prevazute la alin. (1).
Art. 45
Magistratii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 44 pot participa
la concurs, in vederea promovarii pe loc, in limita numarului de locuri aprobat
anual de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 46
(1) Concursul de promovare in functii de executie consta in probe scrise si
orale, cu caracter teoretic si practic, precum si in elaborarea unui studiu de
specialitate.
(2) Probele scrise si orale se sustin la una dintre urmatoarele discipline,
in functie de specializarea magistratului: drept civil, drept penal, drept
comercial, drept administrativ, drept financiar si fiscal, dreptul muncii,
dreptul familiei, drept international privat, precum si, indiferent de
specializare, procedura civila sau procedura penala. Studiul de specialitate va
aborda probleme ce tin de competenta instantei sau a parchetului unde
magistratul solicita promovarea, jurisprudenta instantelor judecatoresti si a
Curtii Constitutionale, jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene si drept comparat.
Art. 47
In termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea rezultatelor, Consiliul
Superior al Magistraturii dispune, prin hotarare, promovarea magistratilor
declarati admisi.
SECTIUNEA a 2-a
Accesul la functiile de conducere din cadrul judecatoriilor, tribunalelor,
curtilor de apel si parchetelor
Art. 48
(1) Promovarea in functii de conducere la instantele judecatoresti si
parchete se face pe o perioada de 5 ani, fara posibilitatea reinvestirii, de
Consiliul Superior al Magistraturii, dintre magistratii care au calificativul
foarte bine in ultimii 5 ani, nu au fost sanctionati disciplinar, s-au remarcat
in activitatea profesionala si au o buna capacitate de organizare si decizie.
(2) Evidenta posturilor vacante de conducere de la instantele judecatoresti
si parchete este publica si disponibila permanent pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Magistratii isi pot depune candidaturile insotite de un proiect privind
exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere la instanta ori
parchetul pentru care candideaza, precum si orice alte acte considerate
relevante, in termen de 30 de zile de la publicare, la Consiliul Superior al
Magistraturii.
(4) Selectia magistratilor pentru promovarea in functii de conducere se
face de Consiliul Superior al Magistraturii, pe baza dosarelor profesionale, a
criteriilor stabilite prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii, a
informatiilor cuprinse in baza de date prevazuta la art. 41 alin. (1), a
proiectului mentionat la alin. (3) si a unui interviu.
(5) Pentru realizarea selectiei prevazute la alin. (4) sunt necesare cel
putin doua candidaturi.
Art. 49
(1) Pentru promovarea in functii de conducere, sunt necesare urmatoarele
conditii minime de vechime:
a) pentru functia de presedinte si vicepresedinte de judecatorie,
prim-procuror al parchetului de pe langa judecatorie si adjunct al acestuia, o
vechime de 8 ani in magistratura;
b) pentru functia de presedinte, vicepresedinte si presedinte de sectie de
tribunal sau tribunal specializat, prim-procuror al parchetului de pe langa
tribunal sau al parchetului de pe langa tribunalul pentru minori si familie,
adjunct al acestuia si procuror sef sectie al parchetului de pe langa tribunal
sau al parchetului de pe langa tribunalul pentru minori si familie, o vechime
de 10 ani in magistratura;
c) pentru functia de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie la
curtea de apel, procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel si
adjunct al acestuia, procuror sef sectie al parchetului de pe langa curtea de
apel, judecator inspector si procuror inspector, o vechime de 15 ani in
magistratura;
d) pentru functia de consilier al procurorului general al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si procuror sef sectie al Parchetului
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, o vechime de 18 ani in
magistratura.
(2) Pentru promovarea in functii de conducere, magistratul trebuie sa aiba
dreptul sa functioneze la instanta sau, dupa caz, parchetul la care solicita
promovarea in functia de conducere.
Art. 50
(1) La incetarea mandatului functiei de conducere, magistratul poate opta
intre depunerea candidaturii pentru o alta functie de conducere din
magistratura la aceeasi instanta sau la acelasi parchet ori la alta instanta
sau parchet ori pentru exercitarea functiei de magistrat la orice instanta sau
la orice parchet, in conditiile legii.
(2) Revocarea din functia de conducere se poate dispune, dupa caz, de
Consiliul Superior al Magistraturii din oficiu, la propunerea colegiilor de
conducere ale instantelor sau ale parchetelor ori ca sanctiune disciplinara, in
conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie
si accesul la functiile de conducere din cadrul Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
Art. 51
(1) Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si
Justitie se face de catre Consiliul Superior al Magistraturii, dintre
judecatorii sau procurorii care au calificativul foarte bine in ultimii 5 ani,
nu au fost sanctionati disciplinar, s-au remarcat in activitatea profesionala
si au o vechime efectiva in magistratura sau in invatamantul juridic superior
acreditat de cel putin 15 ani.
(2) Evidenta posturilor vacante de judecator la Inalta Curte de Casatie si
Justitie este publica si disponibila permanent pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie.
(3) Magistratii care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) isi pot
depune candidaturile pentru functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si
Justitie, insotite de orice inscrisuri considerate relevante, in termen de 30
de zile de la publicare, la Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Candidaturile prevazute la alin. (3) se analizeaza de colegiul de
conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care prezinta Consiliului
Superior al Magistraturii un raport consultativ asupra promovarii.
Art. 52
(1) Presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii ai Inaltei
Curti de Casatie si Justitie sunt numiti de catre Presedintele Romaniei, la
propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre judecatorii Inaltei
Curti de Casatie si Justitie care au o vechime minima de 18 ani in magistratura
sau in invatamantul juridic superior acreditat, pe o perioada de 5 ani, fara posibilitatea
reinvestirii.
(2) Presedintele Romaniei nu poate refuza numirea in functiile de conducere
prevazute la alin. (1) decat motivat, aducand la cunostinta Consiliului
Superior al Magistraturii motivele refuzului.
(3) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie care indeplinesc
conditiile prevazute la alin. (1) isi pot depune candidaturile pentru functia
de presedinte sau vicepresedinte al Inaltei Curti de Casatie si Justitie ori
presedinte de sectie, la Consiliul Superior al Magistraturii, in termen de 30
de zile de la data la care functia de presedinte, vicepresedinte sau presedinte
de sectie a devenit vacanta.
(4) Revocarea din functie a presedintelui, a vicepresedintelui sau a
presedintilor de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de
catre Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al
Magistraturii, ca sanctiune disciplinara.
Art. 53
(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, precum si procurorul general
al Parchetului National Anticoruptie si adjunctul acestuia sunt numiti de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu
recomandarea ministrului justitiei, dintre procurorii care au o vechime minima
de 18 ani in magistratura, pe o perioada de 5 ani, fara posibilitatea
reinvestirii. Dispozitiile art. 52 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(2) Revocarea din functie a procurorilor cu functii de conducere prevazuti
la alin. (1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului
Superior al Magistraturii, ca sanctiune disciplinara.
Art. 54
La incetarea mandatului pentru functiile de conducere prevazute la art. 52
si 53, magistratul poate opta intre depunerea candidaturii pentru o alta
functie de conducere la aceeasi instanta sau parchet sau la alta instanta sau
parchet ori pentru exercitarea functiei de magistrat la orice instanta sau
parchet.
CAP. 6
Delegarea, detasarea si transferul
Art. 55
(1) In cazul in care o judecatorie, un tribunal sau un tribunal specializat
nu poate functiona normal din cauza absentei temporare a unor judecatori,
existentei unor posturi vacante sau altor asemenea cauze, presedintele curtii
de apel, la propunerea presedintelui respectivei instante din circumscriptia
acelei curti de apel, poate delega, cu acordul lor, judecatori de la alte
instante din circumscriptia mentionata.
(2) Delegarea judecatorilor curtilor de apel se dispune, cu acordul lor, de
Consiliul Superior al Magistraturii, la solicitarea presedintelui curtii de
apel, cu respectarea celorlalte conditii prevazute la alin. (1).
(3) In interesul serviciului, procurorii pot fi delegati de catre
procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie.
(4) Delegarea magistratilor se poate face pe o perioada de cel mult 60 de
zile si poate fi prelungita cu acordul magistratului cel mult 60 de zile
intr-un an.
(5) Pe perioada delegarii magistratii beneficiaza de toate drepturile
prevazute de lege.
Art. 56
(1) Consiliul Superior al Magistraturii poate dispune detasarea
magistratilor, numai cu acordul scris al acestora, la alte instante sau
parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al
Magistraturii, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia ori
la alte autoritati publice.
(2) Durata detasarii este cuprinsa intre 6 luni si 3 ani. Detasarea poate
fi prelungita pentru o durata de pana la 3 ani, o singura data, cu respectarea
conditiilor prevazute la alin. (1).
(3) In perioada detasarii, judecatorii si procurorii isi pastreaza
calitatea de magistrati si beneficiaza de drepturile prevazute de lege pentru
personalul detasat. Cand salariul si celelalte drepturi banesti prevazute
pentru functia in care este detasat magistratul sunt inferioare celor de care
acesta beneficiaza in calitatea sa de magistrat, el isi pastreaza indemnizatia
de incadrare lunara si celelalte drepturi banesti ale functiei de magistrat pe
care o detine.
(4) Dupa incetarea detasarii, magistratul revine la postul detinut
anterior.
Art. 57
Delegarea si detasarea nu se pot face la instante sau parchete de nivel
superior celor la care magistratul are dreptul sa functioneze potrivit legii.
Art. 58
Transferul magistratilor de la o instanta la alta instanta sau de la un
parchet la alt parchet ori la o institutie publica se aproba, la cererea celor
in cauza, de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 59
La cerere, judecatorii pot fi numiti in functia de procuror, iar procurorii
in functia de judecator, prin decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea
Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea conditiilor prevazute in
prezenta lege.
CAP. 7
Suspendarea din functie si incetarea functiei de magistrat
Art. 60
(1) Magistratul este suspendat din functie in urmatoarele cazuri:
a) cand a fost pusa in miscare actiunea penala impotriva sa;
b) cand sufera de o boala psihica, care il impiedica sa-si exercite functia
in mod corespunzator.
(2) Suspendarea din functie a magistratului se dispune de Consiliul
Superior al Magistraturii.
(3) In perioada suspendarii din functie, magistratului nu i se platesc
drepturile salariale. Aceasta perioada nu constituie vechime in magistratura.
Art. 61
(1) In cazul prevazut la art. 60 alin. (1) lit. a), Consiliul Superior al
Magistraturii comunica de indata magistratului si conducerii instantei sau
parchetului unde acesta functioneaza hotararea prin care s-a dispus suspendarea
din functie.
(2) Daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi
penale, achitarea sau incetarea procesului penal fata de magistrat, suspendarea
din functie inceteaza, iar magistratul este repus in situatia anterioara, i se
platesc drepturile banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din
functie si i se recunoaste vechimea in magistratura pentru aceasta perioada.
Art. 62
(1) In cazul prevazut la art. 60 alin. (1) lit. b), boala psihica se
constata printr-o expertiza de specialitate, la sesizarea presedintelui
instantei sau, dupa caz, a conducatorului parchetului, iar suspendarea din
functie se dispune pe perioada recomandata de comisia medicala de specialitate,
numita in conditiile art. 13 alin. (2) lit. e).
(2) Dupa expirarea perioadei prevazute la alin. (1), Consiliul Superior al
Magistraturii, pe baza unei noi expertize, poate hotari incetarea suspendarii
si repunerea in functie a magistratului, prelungirea acesteia sau, daca boala este
ireversibila, propune Presedintelui Romaniei eliberarea sa din functie.
(3) In perioada suspendarii, magistratului i se platesc drepturile de
asigurari sociale de sanatate, potrivit legii.
Art. 63
(1) Magistratii sunt eliberati din functie in urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) pensionare, potrivit legii;
c) transfer intr-o alta functie, in conditiile legii;
d) incapacitate profesionala;
e) ca sanctiune disciplinara;
f) condamnarea definitiva a magistratului pentru o infractiune;
g) neindeplinirea oricareia dintre conditiile prevazute la art. 13 alin.
(2).
(2) Eliberarea din functie a magistratilor se dispune prin decret al
Presedintelui Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii. In
situatia prevazuta la alin. (1) lit. e), Consiliul Superior al Magistraturii
comunica hotararea de aplicare a sanctiunii ramasa irevocabila Administratiei
Prezidentiale, in vederea emiterii decretului de eliberare din functie de catre
Presedintele Romaniei.
(3) Eliberarea din functie a magistratilor stagiari se face de Consiliul
Superior al Magistraturii.
(4) In cazul in care magistratul cere eliberarea din functie prin demisie,
Consiliul Superior al Magistraturii poate stabili un termen de cel mult 30 de zile
de la care demisia sa devina efectiva, daca prezenta magistratului este
necesara.
(5) Magistratul eliberat din functie din motive neimputabile isi pastreaza
gradul profesional dobandit in ierarhia instantelor sau a parchetelor.
Art. 64
(1) Magistratii pot fi mentinuti in functie, dupa implinirea varstei de
pensionare prevazute de lege, pana la varsta de 68 de ani, cu avizul conform al
Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea presedintelui curtii de
apel sau, dupa caz, a procurorului general al parchetului de pe langa curtea de
apel, a presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a procurorului
general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a
procurorului general al Parchetului National Anticoruptie.
(2) In mod exceptional, magistratii pensionati pentru limita de varsta pot
fi reincadrati in functie pana la implinirea varstei de 68 de ani, cu
respectarea procedurii prevazute la alin. (1).
CAP. 8
Magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 65
(1) Prim-magistratul-asistent, magistratii-asistenti sefi si
magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie fac parte din
corpul magistratilor si se bucura de stabilitate.
(2) Magistratii-asistenti sunt numiti si promovati in functie de Consiliul
Superior al Magistraturii, pe baza de concurs.
(3) Conditiile generale de numire a magistratilor-asistenti sunt cele
prevazute pentru functia de magistrat.
Art. 66
(1) Prim-magistratul-asistent este promovat dintre magistratii-asistenti
sefi cu o vechime de cel putin 4 ani in aceasta functie.
(2) Magistratii-asistenti sefi gradul III sunt promovati dintre
magistratii-asistenti cu cel putin 3 ani vechime in aceasta functie. Dupa o
perioada de 2 ani ca magistrati-asistenti sefi pot fi trecuti in gradul II si
dupa alti 5 ani in gradul I.
(3) Magistratii-asistenti gradul III sunt numiti fara concurs dintre
judecatorii sau procurorii cu o vechime in magistratura de cel putin 4 ani.
Dupa o perioada de 3 ani in aceasta functie, magistratii-asistenti pot fi
trecuti in gradul II, iar dupa alti 3 ani in gradul I.
(4) Magistratii-asistenti gradul III pot fi numiti, prin concurs, si dintre
avocati, notari, consilieri juridici, cadre didactice din invatamantul superior
cu o vechime de cel putin 6 ani, precum si grefieri cu studii superioare
juridice de la curtile de apel si Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu o
vechime de cel putin 10 ani.
Art. 67
(1) Prim-magistratul-asistent are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea magistratilor-asistenti din sectii si a
functionarilor din Cancelaria Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
b) ia parte la sedintele Sectiilor Unite ale Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si ale Completului de 9 judecatori, ca instanta disciplinara.
(2) Prim-magistratul-asistent are si alte atributii stabilite prin
Regulamentul privind organizarea administrativa si functionarea Inaltei Curti
de Casatie si Justitie.
Art. 68
Magistratii-asistenti sefi au urmatoarele atributii:
a) participa la sedintele de judecata ale sectiilor si ale Completului de 9
judecatori;
b) repartizeaza magistratii-asistenti care participa la sedintele de
judecata;
c) asigura tinerea in bune conditii a evidentelor sectiilor si realizarea
la timp a tuturor lucrarilor.
Art. 69
Magistratii-asistenti participa la sedintele de judecata ale sectiilor.
Art. 70
Magistratii-asistenti care participa la sedintele de judecata ale Inaltei
Curti de Casatie si Justitie redacteaza incheierile, participa cu vot
consultativ la deliberari si redacteaza hotarari, conform repartizarii facute
de presedinte pentru toti membrii completului de judecata.
Art. 71
Magistratii-asistenti aduc la indeplinire orice alte sarcini incredintate
de Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de vicepresedinte sau de
presedintele sectiei.
TITLUL III
Drepturile si indatoririle magistratilor
Art. 72
Stabilirea drepturilor magistratilor se face tinandu-se seama de locul si
rolul justitiei in statul de drept, de raspunderea si complexitatea functiei de
magistrat, de interdictiile si incompatibilitatile prevazute de lege pentru
magistrati si urmareste garantarea independentei si impartialitatii acestora.
Art. 73
(1) Pentru activitatea desfasurata, magistratii au dreptul la o remuneratie
stabilita in raport cu nivelul instantei sau al parchetului, cu functia
detinuta, cu vechimea in magistratura si cu alte criterii prevazute de lege.
(2) Drepturile salariale ale magistratului nu pot fi diminuate sau
suspendate decat in cazurile prevazute de prezenta lege. Salarizarea
magistratilor se stabileste prin lege speciala.
(3) Salarizarea judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie se
stabileste prin legea privind indemnizatiile pentru persoanele care ocupa
functii de demnitate publica.
Art. 74
(1) Consiliul Superior al Magistraturii, garant al independentei justitiei,
are dreptul si obligatia de a apara corpul magistratilor si pe membrii acestuia
impotriva oricarui act care ar putea afecta independenta sau impartialitatea
magistratului in infaptuirea actului de justitie ori crea suspiciuni cu privire
la acestea.
(2) Magistratul care considera ca independenta si impartialitatea ii sunt afectate
in orice mod prin acte de imixtiune in activitatea judiciara sau de influentare
a evolutiei sale profesionale se poate adresa Consiliului Superior al
Magistraturii, pentru a dispune masurile necesare, conform legii.
(3) Informatiile de interes public referitoare la activitatea judiciara a
magistratilor, care intra sub incidenta Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public, se pot solicita numai prin intermediul
birourilor de informatii si relatii publice din cadrul instantelor si
parchetelor sau prin intermediul Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 75
(1) Magistratii sunt liberi sa se asocieze sau sa adere la organizatii
profesionale locale, nationale sau internationale, in scopul apararii
intereselor lor profesionale, precum si la cele prevazute de art. 10 alin. (3).
(2) Este interzis organizatiilor profesionale ale magistratilor sa
constituie sau sa adere la alte asociatii decat cele profesionale.
Art. 76
(1) Magistratii in functie sau pensionari au dreptul de a li se asigura
masuri speciale de protectie impotriva amenintarilor, violentelor sau a
oricaror fapte care ii pun in pericol pe ei, familiile sau bunurile lor.
(2) Masurile speciale de protectie, conditiile si modul de realizare a
acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Justitiei si a Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 77
(1) Magistratii beneficiaza de asigurare pentru risc profesional, realizata
din fondurile bugetare ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ale
Ministerului Justitiei sau, dupa caz, ale Ministerului Public, pentru viata,
sanatate si bunuri, in limita veniturilor pentru anii lucrati in aceste
functii, dar nu in mai mult de 15 ani de activitate.
(2) La eliberarea din functie, asigurarea prevazuta la alin. (1) inceteaza.
(3) Asigurarea prevazuta la alin. (1) se realizeaza in conditiile stabilite
prin hotarare a Guvernului.
(4) Magistratii se pot asigura pentru risc profesional peste limita
prevazuta la alin. (1).
(5) Prin hotarare a Guvernului, se poate infiinta Casa de asigurari a
magistratilor.
Art. 78
(1) Magistratii beneficiaza anual de un concediu de odihna platit de 35 de
zile lucratoare.
(2) Magistratii au dreptul la concedii de studii de specialitate platite
pentru participarea la cursuri sau alte forme de specializare organizate in
tara sau in strainatate, pentru pregatirea si sustinerea examenului de
capacitate si de doctorat, precum si la concedii fara plata, potrivit Regulamentului
privind concediile magistratilor.
(3) Magistratii au dreptul la concedii medicale si la alte concedii, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
(4) Magistratii in activitate sau pensionari, precum si sotul sau sotia si
copiii aflati in intretinerea acestora beneficiaza in mod gratuit de asistenta
medicala, medicamente si proteze, in conditiile respectarii dispozitiilor
legale privind plata contributiei la asigurarile sociale.
(5) Magistratii au dreptul la atribuirea locuintelor de serviciu, iar dupa
10 ani de vechime in magistratura le pot cumpara.
Art. 79
Magistratii beneficiaza anual de 6 calatorii in tara dus-intors, gratuite,
la transportul pe calea ferata clasa I, auto, naval si aerian sau de decontarea
a 7,5 litri combustibil la suta de kilometri pentru 6 calatorii in tara
dus-intors, in cazul in care deplasarea se efectueaza cu autoturismul.
Art. 80
(1) Magistratii cu vechime continua in magistratura in ultimii 20 de ani
inainte de data pensionarii sau a eliberarii din functie pentru alte motive
neimputabile beneficiaza de o indemnizatie egala cu 7 indemnizatii de incadrare
lunare brute, care se impoziteaza potrivit legii.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se acorda o singura data in
decursul carierei de magistrat si se inregistreaza, potrivit legii.
(3) Modul de calcul al vechimii continue in magistratura se stabileste prin
hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul decesului magistratului aflat
in activitate. In acest caz, de indemnizatie beneficiaza sotul/sotia si copiii
care se afla in intretinerea magistratului la data decesului.
Art. 81
(1) Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura
beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in
cuantum de 80% din venitul brut realizat in ultima luna de activitate inainte
de data pensionarii.
(2) Pentru fiecare an care depaseste vechimea in magistratura prevazuta la
alin. (1) se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venit, fara a se putea
depasi venitul brut avut la data pensionarii.
(3) De pensia de serviciu beneficiaza si magistratii cu o vechime in
magistratura intre 20 si 25 de ani, in acest caz cuantumul pensiei prevazut la
alin. (1) fiind micsorat cu 1% pentru fiecare an care lipseste din vechimea
integrala.
(4) Persoanele care indeplinesc conditiile de vechime prevazute la alin.
(1) si (3) numai in functia de judecator sau procuror beneficiaza de pensie de
serviciu, chiar daca la data pensionarii au o alta ocupatie. In acest caz,
pensia se stabileste pe baza drepturilor salariale pe care le are un magistrat
in functie in conditii identice de vechime si nivel al instantei sau
parchetului.
(5) De prevederile alin. (4) pot beneficia numai persoanele care au fost
eliberate din functia de magistrat din motive neimputabile.
Art. 82
Sotul supravietuitor si copiii magistratilor care au dreptul la pensie de
serviciu potrivit art. 81 beneficiaza de pensie de urmas daca indeplinesc
conditiile prevazute pentru aceasta de Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 83
(1) Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din
sistemul public al asigurarilor sociale se suporta din bugetul de stat.
(2) Pensiile de serviciu ale magistratilor se actualizeaza in raport cu
nivelul indemnizatiei brute a magistratilor in activitate.
(3) De dispozitiile alin. (2) beneficiaza si magistratii pensionari.
Art. 84
Magistratii pot fi pensionati anticipat in conditiile Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare, respectandu-se, in mod corespunzator,
drepturile prevazute in prezenta lege.
Art. 85
Constituie vechime in magistratura perioada in care magistratul sau
persoana asimilata acestuia a indeplinit functiile de judecator, procuror,
personal de specialitate juridica din fostele arbitraje de stat,
magistrat-asistent, auditor de justitie sau personal de specialitate juridica
asimilat magistratilor, precum si perioada in care o persoana a fost avocat,
notar, asistent judiciar, consilier juridic sau a indeplinit functii de specialitate
juridica in aparatul Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului,
Curtii Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi sau al
Consiliului Legislativ, potrivit prezentei legi.
Art. 86
(1) Personalul de specialitate juridica din Ministerul Justitiei, din
Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, din Institutul National
de Criminologie si din Institutul National al Magistraturii este asimilat
magistratilor pe durata indeplinirii functiei.
(2) Prevederile prezentei legi referitoare la drepturile si indatoririle
magistratilor, inclusiv sustinerea examenului de admitere, evaluarea anuala a
activitatii profesionale, sustinerea examenului de capacitate si de promovare
se aplica in mod corespunzator si personalului de specialitate juridica
prevazut la alin. (1).
Art. 87
(1) Pentru merite deosebite in activitate, respectarea indatoririlor
prevazute de lege si vechime indelungata in magistratura ca judecator sau
procuror, magistratii in activitate, care au obtinut numai calificative de
foarte bine in ultimii 10 ani, pot fi distinsi cu Diploma Meritul judiciar
clasele I - III.
(2) In mod exceptional, Diploma Meritul judiciar poate fi conferita si
magistratilor pensionari care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) si
au avut o contributie deosebita la infaptuirea actului de justitie, precum si
personalului de specialitate juridica asimilat magistratilor, daca au avut o
contributie deosebita la organizarea si administrarea justitiei, la elaborarea legislatiei
ori la formarea initiala si continua a personalului din sistemul justitiei.
(3) Diploma Meritul judiciar se acorda de Presedintele Romaniei, la
propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 88
(1) Diploma Meritul judiciar se confera astfel:
a) Diploma Meritul judiciar clasa I, pentru 20 de ani vechime;
b) Diploma Meritul judiciar clasa II, pentru 15 ani vechime;
c) Diploma Meritul judiciar clasa III, pentru 10 ani vechime.
(2) Modelul diplomelor si modul de confectionare a acestora se stabilesc,
cu avizul conform al Consiliului Superior al Magistraturii, de ministrul
justitiei.
Art. 89
(1) Magistratii sunt datori sa se abtina de la orice acte sau fapte de
natura sa compromita demnitatea lor in profesie si in societate.
(2) Relatiile magistratilor la locul de munca si in societate se bazeaza pe
respect si buna-credinta.
Art. 90
(1) Magistratii sunt obligati sa rezolve lucrarile in termenele stabilite
si sa solutioneze cauzele in termen rezonabil, in functie de complexitatea
acestora.
(2) Magistratii sunt obligati sa desfasoare activitatea judiciara in mod
independent, dand dovada de o conduita impartiala si sa respecte secretul
profesional.
(3) Judecatorul este obligat sa pastreze secretul deliberarilor si al
voturilor la care a participat, inclusiv dupa incetarea exercitarii functiei.
Art. 91
(1) Magistratii sunt obligati sa aiba, in timpul sedintelor de judecata,
tinuta vestimentara corespunzatoare instantei la care functioneaza.
(2) Tinuta vestimentara se stabileste prin hotarare a Guvernului si se
asigura in mod gratuit.
Art. 92
Magistratii sunt obligati sa prezinte, in conditiile si la termenele
prevazute de lege, declaratia de avere si declaratia de interese.
TITLUL IV
Raspunderea magistratilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 93
Magistratii raspund civil, disciplinar, administrativ si penal, in
conditiile legii.
Art. 94
(1) Statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile
judiciare.
(2) Raspunderea statului este stabilita in conditiile legii si nu inlatura
raspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credinta sau
grava neglijenta.
(3) Cazurile in care persoana vatamata are dreptul la repararea
prejudiciilor cauzate prin erori judiciare savarsite in procese penale sunt
stabilite de Codul de procedura penala.
(4) Dreptul persoanei vatamate la repararea prejudiciilor materiale cauzate
prin erorile judiciare savarsite in alte procese decat cele penale nu se va
putea exercita decat in cazul in care s-a stabilit, in prealabil, printr-o
hotarare definitiva, raspunderea penala sau disciplinara, dupa caz, a
magistratului pentru o fapta savarsita in cursul judecatii procesului si daca
aceasta fapta este de natura sa determine o eroare judiciara.
(5) Nu este indreptatita la repararea pagubei persoana care, in cursul
procesului, a contribuit in orice mod la savarsirea erorii judiciare de catre
magistrat.
(6) Pentru repararea prejudiciului, persoana vatamata se poate indrepta cu
actiune numai impotriva statului, reprezentat prin Ministerul Finantelor
Publice.
(7) Dupa ce prejudiciul a fost acoperit de stat in temeiul hotararii
irevocabile date cu respectarea prevederilor alin. (6), statul se poate
indrepta cu o actiune in despagubiri impotriva magistratului care, cu
rea-credinta sau grava neglijenta, a savarsit eroarea judiciara cauzatoare de
prejudicii.
(8) Termenul de prescriptie a dreptului la actiune in toate cazurile
prevazute de prezentul articol este de un an.
Art. 95
(1) Orice persoana poate sesiza Consiliul Superior al Magistraturii, direct
sau prin conducatorii instantelor ori ai parchetelor, in legatura cu
activitatea sau conduita necorespunzatoare a unui magistrat, incalcarea
obligatiilor profesionale in raporturile cu justitiabilii ori savarsirea de
catre acesta a unor abateri disciplinare.
(2) Exercitarea dreptului prevazut la alin. (1) nu poate pune in discutie
solutiile pronuntate prin hotararile judecatoresti, care sunt supuse cailor
legale de atac.
CAP. 2
Raspunderea disciplinara a magistratilor
Art. 96
Magistratii raspund disciplinar pentru abaterile de la indatoririle de
serviciu, precum si pentru faptele care afecteaza prestigiul justitiei.
Art. 97
Constituie abateri disciplinare:
a) incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati si
interdictii privind magistratii;
b) nerespectarea prevederilor cuprinse in Codul deontologic al
magistratilor;
c) interventiile pentru solutionarea unor cereri privind satisfacerea
intereselor personale sau ale membrilor familiei ori ale altor persoane, precum
si imixtiunea in activitatea altui magistrat;
d) desfasurarea de activitati publice cu caracter politic sau manifestarea
convingerilor politice in exercitarea atributiilor de serviciu;
e) nerespectarea secretului deliberarii sau a confidentialitatii lucrarilor
care au acest caracter;
f) nerespectarea in mod repetat a dispozitiilor legale privitoare la solutionarea
cu celeritate a cauzelor;
g) refuzul de a primi la dosar cererile, concluziile, memoriile sau actele
depuse de partile din proces;
h) retinerea repetata a dosarelor peste timpul necesar efectuarii
lucrarilor sau studiului dosarului;
i) refuzul nejustificat de a indeplini o indatorire ce ii revine potrivit
legii sau dispusa, potrivit legii, de conducatorul instantei ori parchetului;
j) neglijenta grava sau repetata in rezolvarea lucrarilor;
k) efectuarea cu intarziere a lucrarilor;
l) absentele nemotivate de la serviciu sau intarzierea ori plecarea de la
program, in mod repetat;
m) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de
serviciu fata de colegi, avocati, experti, martori sau justitiabili.
Art. 98
Sanctiunile disciplinare care se pot aplica magistratilor, proportional cu
gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizatiei de incadrare lunare brute cu pana la 15% pe o
perioada de la o luna la 3 luni;
c) mutarea disciplinara pentru o perioada de la o luna la 3 luni la o
instanta sau la un parchet, situate in circumscriptia aceleiasi curti de apel
ori in circumscriptia aceluiasi parchet de pe langa curtea de apel;
d) revocarea din functia de conducere ocupata;
e) excluderea din magistratura.
Art. 99
Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 98 se aplica de sectiile
Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile legii sale organice.
TITLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 100
(1) Magistratii in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi se
considera ca indeplinesc conditiile legale pentru ocuparea functiilor in care
sunt numiti.
(2) Judecatorii, procurorii si magistratii-asistenti pot fi
perchezitionati, retinuti sau arestati preventiv numai cu incuviintarea
sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii. Pana la constituirea noului
Consiliu Superior al Magistraturii, incuviintarea se acorda de catre ministrul
justitiei.
(3) In caz de infractiune flagranta, judecatorii, procurorii si
magistratii-asistenti pot fi retinuti si supusi perchezitiei, Consiliul
Superior al Magistraturii fiind informat neintarziat de organul care a dispus
retinerea sau perchezitia. Pana la constituirea noului Consiliu Superior al
Magistraturii, va fi informat ministrul justitiei.
Art. 101
(1) Judecatorii in functie ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie isi
continua activitatea pana la data expirarii mandatului pentru care au fost
numiti.
(2) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie carora le-a expirat
mandatul pentru care au fost numiti ori, dupa caz, sunt eliberati din motive
neimputabile, isi pastreaza gradul dobandit in ierarhie si pot ocupa o functie
de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie si pot reveni pe functia de
magistrat detinuta anterior sau pe o alta functie de judecator ori procuror sau
pot opta pentru intrarea in avocatura sau notariat, fara examen.
Art. 102
Magistratii care au, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, norma de
baza la institutii de invatamant superior juridic, au obligatia ca, incepand cu
anul universitar urmator, sa-si transfere norma de baza la instanta sau
parchetul la care functioneaza ori sa renunte la calitatea de magistrat.
Art. 103
(1) Magistratii in functie si personalul de specialitate juridica asimilat
acestora care au beneficiat de vechime in magistratura potrivit Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, isi pastreaza aceasta vechime.
(2) Salarizarea magistratilor-asistenti se face potrivit anexei nr. 1 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte
drepturi ale magistratilor, aprobata prin Legea nr. 347/2003, in baza
coeficientilor de multiplicare prevazuti la nr. crt. 19, 20, 18 pentru
magistratii-asistenti gradul I, II, III, la nr. crt. 12, 13, 19 pentru
magistratii-asistenti sefi, gradul I, II, III si la nr. crt. 12 pentru
prim-magistratul-asistent.
Art. 104
(1) Dispozitiile prezentei legi privind vechimea necesara pentru ocuparea
functiei de judecator sau procuror si pentru promovarea in aceste functii se
aplica incepand cu 1 ianuarie 2005.
(2) Pana la data de 1 ianuarie 2005, pot fi numite in magistratura, in
conditiile art. 31, si persoanele care au ocupat cel putin 5 ani functia de
personal de specialitate juridica din fostele arbitraje de stat, magistrat
consultant, asistent judiciar, avocat, notar, jurisconsult, consilier juridic,
cadru didactic din invatamantul superior acreditat ori de cercetare in
Institutul de Cercetari Juridice al Academiei Romane sau functii de
specialitate juridica in administratia publica, in aparatul Parlamentului,
Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii Constitutionale, Curtii de Conturi,
Avocatului Poporului sau Consiliului Legislativ.
Art. 105
(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si
magistratilor militari.
(2) Perioada in care judecatorii financiari, judecatorii financiari
inspectori, procurorii financiari si consilierii sectiei jurisdictionale ai
Curtii de Conturi au exercitat aceste functii in cadrul Curtii de Conturi se
considera vechime in magistratura.
(3) Perioada in care personalul de specialitate juridica a functionat in
fostele arbitraje de stat constituie vechime in magistratura.
Art. 106
(1) Consiliul Superior al Magistraturii aproba, prin hotarare care se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I:
a) Regulamentul privind concursul de admitere si examenul de absolvire a
Institutului National al Magistraturii, care prevede modul de organizare,
tematica, probele de examen, procedura de desfasurare a concursului de admitere
si a examenului de absolvire, precum si media minima de admitere si de
absolvire a Institutului National al Magistraturii;
b) Regulamentul Institutului National al Magistraturii;
c) Regulamentul privind examenul de capacitate al magistratilor stagiari,
care prevede modul de organizare, tematica, probele de examen, procedura de
desfasurare si media minima de promovare a examenului de capacitate al
magistratilor stagiari;
d) Regulamentul privind organizarea si desfasurarea concursului de admitere
in magistratura;
e) Regulamentul privind modul de desfasurare a cursurilor de formare profesionala
continua a magistratilor si atestare a rezultatelor obtinute;
f) Regulamentul privind concursul de promovare in functii de executie a
magistratilor;
g) Regulamentul privind concediile magistratilor.
(2) Regulamentele prevazute la alin. (1) se adopta in termen de 90 de zile
de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare la data intrarii in vigoare a dispozitiilor prezentei legi.
Art. 107
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) dispozitiile art. 6, art. 12, art. 14 - 16, art. 36 - 43, art. 55, art.
58 si art. 59 - 69 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 8 februarie
1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) dispozitiile art. 2 alin. (2), art. 3, art. 42 - 69, art. 91 - 120^1 si
art. 121 - 131^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia
dispozitiilor art. 66 privind vechimea in magistratura necesara pentru
promovarea in functia de judecator sau procuror, care se abroga pe data de 1
ianuarie 2005.
(3) Dispozitiile art. 13 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 8 februarie
1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga pe data de 1
ianuarie 2005.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, in conditiile art. 77
alin. (2) si cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a magistratilor
___________________________________________
| A. Perfectionarea pregatirii profesionale |
|___________________________________________|
1. FORMA: PERFECTIONARE ORGANIZATA LA NIVELUL INSTANTEI SAU, DUPA CAZ, AL
CURTII DE APEL SI LA NIVELUL PARCHETELOR DE PE LANGA ACESTEA - INVATAMANT
PROFESIONAL
TEMA _________________________________________
REZULTATELE OBTINUTE__________________________
2. FORMA: PERFECTIONARE CENTRALIZATA (Institutul National al Magistraturii,
institutii de invatamant superior din tara sau strainatate ori alte forme de
perfectionare centralizata)
PERIOADA LOC DESFASURARE DISCIPLINA REZULTATE
_____________________ ___________________
______ ______ |_____________________| |___________________| _________
_____________________ ___________________
______ ______ |_____________________| |___________________| _________
3. FORMA: SPECIALIZARE, SCHIMB EXPERIENTA
PERIOADA TARA LOCALITATEA DISCIPLINA TEMA
____________ ____________ ____________ ____________
______ ______ |____________| |____________| |____________| |____________|
____________ ____________ ____________ ____________
______ ______ |____________| |____________| |____________| |____________|
PARTICIPARE LA SIMPOZIOANE, CONFERINTE etc.
PERIOADA TARA LOCALITATE TEMA LUCRARE PREZENTATA
(daca este cazul)
__________ __________ __________ ______________________
__________ |__________| |__________| |__________| |______________________|
__________ __________ __________ ______________________
__________ |__________| |__________| |__________| |______________________|
INSTITUTIA CARE A PROPUS PARTICIPAREA _____________________________________
4. LUCRARI PUBLICATE NR. TOTAL: ______________ DINTRE CARE:
DATA LOC APARITIE TIP TITLU
(Editura, (Articol,
Revista etc.) Lucrare etc.)
______________ ______________ ___________________________
__________ |______________| |______________| |___________________________|
______________ ______________ ___________________________
__________ |______________| |______________| |___________________________|
5. ACTIVITATE DIDACTICA
INSTITUTIA FUNCTIA DISCIPLINA
__________________ __________________ __________________
| | | | | |
|__________________| |__________________| |__________________|
____________________________________________
| B. Activitate profesionala a judecatorilor |
|____________________________________________|
I. Activitatea de judecata:
TOTAL MEDIA PE INSTANTA
SAU, DUPA CAZ,
PE SECTIE
1. NR. SEDINTE DE JUDECATA LA CARE A PARTICIPAT ______ _________________
2. NR. SEDINTE DE JUDECATA CONDUSE ______ _________________
3. NR. PARTICIPARI COMPLETE SPECIALIZATE ______ _________________
4. NR. DOSARE RULATE ______ _________________
5. NR. HOTARARI PRONUNTATE ______ _________________
6. OPERATIVITATEA IN SOLUTIONAREA CAUZELOR ______ _________________
7. NR. HOTARARI REDACTATE ______ _________________
8. NR. HOTARARI REDACTATE PESTE TERMEN ______ _________________
9. NR. HOTARARI CASATE ______ _________________
10. NR. HOTARARI CASATE IMPUTABILE ______ _________________
DIN CARE:
- CU OBIECTIUNILE MAGISTRATULUI APRECIATE
CA INTEMEIATE DE INSTANTA/SECTIILE
SPECIALIZATE ______
II. Alte activitati ale judecatorului:
1. Activitatea de judecator de serviciu sau delegat
Compartiment ___________________________________________________________
2. Observatii de proiecte de acte normative _______________________________
3. Plangeri, reclamatii, cereri solutionate _______________________________
4. Alte activitati ________________________________________________________
____________________________________________
| C. Activitatea profesionala a procurorilor |
|____________________________________________|
1. DOSARE de ancheta ________________ din care rechizitorii _______________
2. DOSARE de supraveghere ___________ din care rechizitorii _______________
3. INCULPATI trimisi in judecata ____________ din care arestati ___________
4. Operativitate in rezolvarea cauzelor ___________________________________
5. CONCLUZII in:
- latura penala a cauzei _______________________________________________
- latura civila a cauzei _______________________________________________
6. Exercitarea actiunii civile din oficiu _________________________________
7. Solutii infirmate ______________________________________________________
8. Cai de atac exercitate __________ din care admise ______________________
9. Referate pentru recurs in anulare intocmite _____ din care admise ______
10. Dosare restituite de instanta in vederea refacerii sau completarii
urmaririi penale, cu exceptia celor restituite ca urmare a extinderii actiunii
sau a procesului penal ________________________________________________________
11. Dosare restituite la procuror in vederea refacerii rechizitoriului
___________________________________________________________________________
12. Alte activitati ale procurorului:
- Note de studiu __________________________________________________________
- Observatii la proiecte de acte normative ________________________________
- Note, memorii, referate _________________________________________________
____________________________________________
| D. Criterii si parametri in evaluarea |
| performantelor magistratilor care detin |
| functii de conducere |
|____________________________________________|
CALIFICATIVUL ACORDAT
a) Capacitatea de organizare si decizie _____________________
b) Gradul de comunicativitate _____________________
c) Atitudinea in relatiile cu: _____________________
- magistratii _____________________
- personalul auxiliar _____________________
- petitionarii _____________________
- alte institutii _____________________
d) Gradul de complexitate a cauzelor _____________________
e) Obiectivitatea in aprecierea colaboratorilor _____________________
f) Organizarea si supravegherea pregatirii
profesionale _____________________
g) Capacitatea de a gestiona situatiile de criza _____________________
____________________________________________
| E. Parametri profesionali, organizatorici |
| si de conduita |
|____________________________________________|
CALIFICATIVUL ACORDAT
1. a) Capacitatea de interpretare si aplicare
a legii _____________________
b) Respectarea normelor procedurale in
activitatea desfasurata _____________________
c) Calitatea hotararilor/actelor de urmarire
penala _____________________
d) Gradul de complexitate a cauzelor _____________________
e) Rezolvarea lucrarilor in termen _____________________
f) Cunoasterea, asimilarea si aplicarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale si
a C.E.D.O. _____________________
2. a) Perseverenta _____________________
b) Initiativa _____________________
c) Autoritatea _____________________
d) Puterea de munca _____________________
e) Spiritul de analiza si sinteza _____________________
3. a) Respectarea disciplinei muncii _____________________
b) Atitudinea in relatiile cu colegii _____________________
c) Atitudinea in raporturile cu justitiabilii _____________________
d) Respectarea normelor
Codului deontologic al magistratilor _____________________
F. CALIFICATIV ACORDAT: _______________________________________________
G. CALIFICATIV FINAL ACORDAT DUPA CONTESTATIE: _______________________