ORDONANTA
URGENTA Nr. 195 din 25 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea unor acte normative din domeniul justitiei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 8 decembrie 2008
Având în vedere imperativul asigurării calităţii
actului de justiţie, inclusiv din perspectiva standardelor de formare
profesională a judecătorilor şi procurorilor, precum şi faptul că există riscul
blocării acestei activităţi datorită lipsei unor prevederi legale referitoare
la suportarea costurilor de formare profesională a acestei categorii profesionale,
luând în considerare faptul că în contextul în care
formarea profesională a judecătorilor şi procurorilor reprezintă o prioritate,
în lipsa asigurării sumelor necesare desfăşurării activităţii de formare
continuă, Institutul Naţional al Magistraturii este nevoit să sisteze atât
orice activitate de formare continuă, cât şi procedura de elaborare şi aprobare
a Programului de formare continuă la nivel centralizat, precum şi a Programului
de formare continuă la nivel descentralizat, aferente anului 2009, ceea ce va
conduce la imposibilitatea îndeplinirii obligaţiilor de formare profesională în
conformitate cu angajamentele României asumate ca stat membru al Uniunii
Europene,
ţinând seama de consecinţele negative asupra carierei
judecătorilor şi procurorilor, datorită lipsei unei prevederi legale prin care
să se recunoască că perioada de stagiu constituie vechime în funcţia de
judecător sau procuror,
luând în considerare numeroasele acţiuni în justiţie
care au ca obiect constatarea faptului că perioada cuprinsă între momentul
absolvirii Institutului Naţional al Magistraturii şi cel al numirii în funcţia
de judecător şi procuror stagiar constituie vechime în muncă şi în
magistratură,
ţinând cont de necesitatea îmbunătăţirii calităţii
actului de justiţie, prin stabilirea unei politici privind resursele umane în
cadrul sistemului judiciar, inclusiv în ceea ce priveşte personalul auxiliar de
specialitate,
ţinând seama de dificultăţile cu care se confruntă
personalul auxiliar de specialitate în situaţia în care este angajat în cadrul
unei instanţe judecătoreşti sau al unui parchet de pe lângă aceasta, ce îşi are
sediul într-o altă localitate decât cea în care îşi are domiciliul, este
necesară crearea unor condiţii optime pentru această categorie de personal,
îndeplinirea corectă a sarcinilor care îi revin având un impact direct asupra
bunei desfăşurări a întregii activităţi a instanţelor judecătoreşti şi a
parchetelor de pe lângă acestea.
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
legislative care să conducă la responsabilizarea absolvenţilor Şcolii Naţionale
de Grefieri, care imediat după încadrare solicită transferul în cadrul altor
instanţe sau parchete, făcând practic imposibilă continuarea formării
profesionale sub îndrumarea judecătorului sau procurorului desemnat de
conducătorul instanţei judecătoreşti, respectiv al parchetului de pe lângă
aceasta, în cadrul cărora a fost încadrat,
luând în considerare faptul că prezenţa în componenţa
comisiilor de disciplină a membrilor aleşi ai Consiliului Superior al
Magistraturii a ridicat probleme cu privire la imparţialitatea acestora,
creându-se astfel o confuzie între funcţia de anchetă exercitată de aceştia şi
funcţia de judecată exercitată de secţiile Consiliului din care fac parte,
competente să judece abaterile disciplinare comise de judecători, respectiv de
procurori,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 14,
litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) este aptă, din punct de vedere medical şi
psihologic, pentru exercitarea funcţiei. Comisia medicală se numeşte prin ordin
comun al ministrului justiţiei şi al ministrului sănătăţii publice. Taxele
examenului medical pentru candidaţii declaraţi admişi se suportă din bugetul
Institutului Naţional al Magistraturii."
2. La articolul 20,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) In perioada dintre data promovării examenului de
absolvire şi data numirii în funcţia de judecător sau procuror stagiar,
absolvenţii Institutului Naţional al Magistraturii care au promovat examenul de
absolvire primesc indemnizaţia lunară corespunzătoare funcţiei de auditor de
justiţie. Drepturile salariale se suportă din bugetul Institutului Naţional al
Magistraturii."
3. La articolul 21,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Perioada
cuprinsă între promovarea examenului de absolvire şi numirea de către Consiliul
Superior al Magistraturii în funcţia de judecător sau procuror stagiar, precum
şi perioada în care o persoană a avut calitatea de judecător sau procuror stagiar, dacă a promovat examenul de
capacitate prevăzut de art. 25, constituie vechime în funcţia de judecător sau procuror."
4. După articolul
37 se introduce un nou articol, articolul 371, cu următorul cuprins:
„Art. 371. - (1)
Cheltuielile de cazare şi masă ale judecătorilor, procurorilor, personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, auditorilor de
justiţie, personalului de instruire prevăzut la art. 108 din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care participă la activităţile de formare profesională continuă
organizate de Institutul Naţional al Magistraturii, se suportă din bugetul
acestei instituţii.
(2) Plafonul maxim al cheltuielilor prevăzute la alin.
(1) se stabileşte prin decizie a preşedintelui Consiliului Superior al
Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Cheltuielile de transport ale judecătorilor,
procurorilor, personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor, care participă la activităţile de formare profesională continuă
organizate de Institutul Naţional al Magistraturii, se suportă din bugetul
instituţiilor unde îndeplinesc funcţia de bază.
(4) Cheltuielile de transport ale auditorilor de
justiţie şi ale personalului de instruire al Institutului Naţional al
Magistraturii, care participă la activităţile de formare profesională continuă
organizate de Institutul Naţional al Magistraturii, se suportă din bugetul
acestei instituţii.
(5) Judecătorii, procurorii, personalul de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, auditorii de justiţie, precum şi personalul de instruire care participă
la activităţile de formare organizate de Institutul Naţional al Magistraturii
nu beneficiază de diurnă de delegare de la instituţiile unde îndeplinesc
funcţia de bază."
5. La articolul 38,
după alineatul (1) se introduc patru noi
alineate, alineatele (11), (12), (13) şi (14), cu următorul cuprins:
„(11) Cheltuielile
aferente organizării activităţilor prevăzute la alin. (1), inclusiv cele
privind cazarea, masa şi transportul personalului de instruire şi al
participanţilor, se suportă din bugetul curţii de apel sau, după caz, al
parchetului de pe lângă curtea de apel.
(12) Plafonul maxim
al cheltuielilor prevăzute la alin. (11) se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei, respectiv al
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
(13) Cheltuielile cu
salarizarea personalului de instruire care participă la activităţile prevăzute
la alin. (1) se suportă din bugetul curţii de apel sau, după caz, al
parchetului de pe lângă curtea de apel. Dispoziţiile art. 108 alin. (3) din
Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se
aplică în mod corespunzător.
(14) Judecătorii,
procurorii, precum şi personalul de instruire care participă la activităţile
prevăzute la alin. (1) nu beneficiază de diurnă de delegare de la instituţiile
unde îndeplinesc funcţia de bază."
Art. II. - Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior
al Magistraturii, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 827
din 13 septembrie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. La articolul 45,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Acţiunea disciplinară se exercită de
comisiile de disciplină ale
Consiliului Superior al Magistraturii, formate din 3 inspectori ai Serviciului
de inspecţie judiciară pentru judecători şi, respectiv, 3 inspectori ai
Serviciului de inspecţie judiciară pentru procurori."
2. La articolul 45,
alineatele (2) şi (3) se abrogă.
Art. III. - Legea nr. 567/2004 privind statutul
personalului auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 24,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Persoanele încadrate în
condiţiile prezentului articol nu pot fi delegate, detaşate, transferate şi nu
pot promova la alte instanţe sau parchete timp de cel puţin un an de la numirea
în funcţie."
2. După articolul 67
se introduce un nou articol, articolul 671, cu următorul cuprins:
„Art. 671. - (1)
Personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi
parchetelor de pe lângă acestea are dreptul la atribuirea unei locuinţe de
serviciu dacă, în localitatea unde îşi desfăşoară activitatea, acesta,
soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinerea lui nu beneficiază de locuinţă
proprietate personală ori nu i s-a atribuit o locuinţă de către autorităţile
administraţiei publice locale.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1), căruia nu i s-a
acordat locuinţă de serviciu de către ordonatorii principali de credite, are
dreptul, în condiţiile alin. (1), la compensarea diferenţei dintre chiria ce
s-ar stabili pentru o locuinţă de serviciu, potrivit legii, şi chiria plătită
pe baza unui contract de închiriere încheiat în condiţiile legii. Acest drept
nu are caracter salarial şi nu se impozitează. Compensarea nu se acordă în
cazul în care contractul de închiriere este încheiat cu rude de gradul I sau II.
In situaţii excepţionale, determinate de inexistenţa
unui fond locativ adecvat în localitatea unde îşi desfăşoară activitatea,
contractul de închiriere poate avea ca obiect o locuinţă situată în altă
localitate din circumscripţia aceluiaşi tribunal.
(3) Plafonul în limita căruia se poate deconta chiria
în condiţiile alin. (2) se stabileşte anual, pe localităţi, potrivit limitei
bugetului alocat în acest scop în legea bugetului de stat, prin ordin comun al
ministrului justiţiei, al preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii,
al preşedintelui Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al procurorului general
al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al
procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
(4) Au dreptul la locuinţă de serviciu potrivit alin.
(1) sau, după caz, la compensarea chiriei în condiţiile alin. (2) şi (3) şi cei
delegaţi, detaşaţi sau transferaţi în altă localitate decât cea de domiciliu,
dacă ei, soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinerea lor nu au în proprietate
o locuinţă în localitatea în care sunt delegaţi, detaşaţi sau transferaţi.
(5) Personalul auxiliar de specialitate din cadrul
instanţelor judecătoreşti şi parchetelor de pe lângă acestea, care nu
beneficiază de locuinţă proprietate personală ori căruia nu i s-a acordat
locuinţă de serviciu în condiţiile alin. (1) sau compensarea chiriei în
condiţiile alin. (2) şi (3), în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea,
are dreptul la decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care
îşi are domiciliul sau reşedinţa şi localitatea unde se află sediul unităţii.
In situaţia în care deplasarea se face cu autoturismul, acesta beneficiază de
decontarea contravalorii a 7,5 litri carburant la suta de kilometri, pentru
perioada în care a lucrat efectiv.
(6) Locuinţele de serviciu nu pot fi vândute
personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi
parchetelor de pe lângă acestea.
(7) Dacă personalul auxiliar de specialitate din cadrul
instanţelor judecătoreşti şi parchetelor de pe lângă acestea, inclusiv
soţul/soţia acestuia sau copiii aflaţi în întreţinerea lor, au înstrăinat o
locuinţă proprietate personală după data numirii în funcţie în localitatea în
care solicită drepturile prevăzute la alin. (1)-(4), nu mai beneficiază de
aceste drepturi.
(8) In cazul pensionării, titularul contractului de
închiriere şi soţul ori soţia acestuia îşi păstrează drepturile locative pe tot
parcursul vieţii.
3. In tot cuprinsul
legii, sintagma „Departamentul Naţional Anticorupţie" se înlocuieşte cu
sintagma „Direcţia Naţională Anticorupţie".
Art. IV. - Ordonanţa Guvernului
nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor
unităţi din sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare, se
completează după cum urmează:
1. După articolul 16
se introduce un nou articol, articolul 161, cu următorul cuprins:
„Art. 161. - (1) Grefierii,
specialiştii IT şi experţii psihologi, membri ai unor comisii de examinare, de
soluţionare a contestaţiilor ori de organizare a unor examene sau concursuri,
sunt remuneraţi prin plata cu ora pentru timpul efectiv lucrat în cadrul
acestor comisii.
(2) Calculul tarifului orar pentru plata membrilor
comisiilor prevăzute la alin. (1) se face luându-se în considerare salariul de
bază brut lunar al funcţiei în care este încadrat cel în cauză.
(3) Drepturile prevăzute la alin. (1) se impozitează
separat.
(4) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1), care se
deplasează în altă localitate decât cea în care îşi au locul de muncă,
beneficiază de diurnă, cheltuieli de transport şi cazare, potrivit legii."
2. După articolul 24
se introduce un nou articol, articolul 241, cu următorul cuprins:
„Art. 241. - (1)
Personalul auxiliar de specialitate şi personalul conex al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, nemulţumiţi de modul de
stabilire a drepturilor salariale, pot face contestaţie, în termen de 15 zile
de la data comunicării, la colegiul de conducere al curţii de apel sau, după
caz, la colegiul de conducere al parchetului de pe lângă curtea de apel în a
cărei circumscripţie îşi desfăşoară activitatea persoana în cauză, ori, după
caz, al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, colegiului de conducere al Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie sau al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Contestaţiile se soluţionează în termen de cel mult 30 de zile.
(2) Impotriva hotărârilor organelor prevăzute la alin.
(1) se poate face plângere, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Secţia
de contencios administrativ şi fiscal a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
pentru hotărârile Colegiului de conducere al Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, sau, după caz, a Curţii de Apel Bucureşti, pentru celelalte hotărâri.
Hotărârile pronunţate sunt irevocabile."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei,
Sorin Stănescu,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat