ORDIN Nr. 160
din 23 februarie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de planificare, organizare, desfasurare si finalizare a
activitatii de prevenire a situatiilor de urgenta prestate de serviciile
voluntare si private pentru situatii de urgenta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 7 martie 2007
Având în vedere prevederile art. 17 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, ale art. 15 alin. (1) din Legea nr. 481/2004 privind
protecţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 28 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare şi a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004,
cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 604/2003, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul de planificare, organizare, desfăşurare şi finalizare a activităţii
de prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi
private pentru situaţii de urgenţă, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti
controlează respectarea regulamentului prevăzut la art. 1.
Art. 3. - Prezentul ordin intră
în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA
REGULAMENT
de planificare, organizare, desfăşurare şi
finalizare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi private
pentru situaţii de urgenţă
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Activitatea de
prevenire a situaţiilor de urgenţă desfăşurată de către serviciile voluntare şi
private pentru situaţii de urgenţă, denumită în continuare activitate de prevenire, reprezintă
totalitatea acţiunilor specifice planificate şi realizate, potrivit legii, în
vederea preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a
situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, a protecţiei populaţiei, a
mediului, a bunurilor şi valorilor.
Art. 2. - Formele activităţii
de prevenire sunt:
a) controlul, asistenţa tehnică de specialitate,
verificarea şi informarea preventivă a populaţiei - pentru serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;
b) controlul, serviciul de rond, supravegherea şi
instruirea preventivă - pentru
serviciile private pentru situaţii de urgenţă.
Art. 3. - Scopurile activităţii
de prevenire sunt:
a) asigurarea respectării
prevederilor actelor normative şi ale celorlalte reglementări privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă;
b) identificarea, evaluarea şi analizarea pericolelor
potenţiale prin aprecierea posibilităţilor de apariţie a lor şi a consecinţelor
acestora asupra vieţii oamenilor, mediului şi bunurilor materiale;
c) conştientizarea riscurilor prin schimbul reciproc
de informaţii dintre personalul care execută controlul de prevenire, factorii
de decizie, personalul angajat şi alte persoane
interesate sau implicate;
d) informarea populaţiei şi a salariaţilor privind
pericolele potenţiale, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă.
Art. 4. - Activitatea de
prevenire se desfăşoară pe baza următoarelor principii:
a) principiul legalităţii - respectarea legislaţiei privind apărarea
împotriva incendiilor şi protecţia civilă, indiferent de forma de proprietate a
operatorilor economici şi a instituţiilor publice controlaţi/controlate din
sectorul de competenţă;
b) principiul
imparţialităţii şi independenţei - în exercitarea atribuţiilor funcţionale, personalul
compartimentului sau specialiştii de prevenire sunt obligaţi să aibă atitudine
obiectivă şi neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de
altă natură;
c) principiul
confidenţialităţii - păstrarea
de către personalul compartimentului de prevenire a secretului informaţiilor
care nu sunt de interes public şi care sunt obţinute în cursul desfăşurării
activităţii;
d) principiul
transparenţei - desfăşurarea
activităţii într-o manieră deschisă faţă de public, prin care accesul liber şi
neîngrădit la informaţiile fundamentate ştiinţific, de interes public, să
constituie regula, iar limitarea accesului la informaţii să constituie
excepţia, în condiţiile legii;
e) principiul
continuităţii şi gradualităţii - asigurarea unor controale periodice ale factorilor de risc şi
aplicarea unor măsuri din ce în ce mai severe în cazul menţinerii riscului
peste nivelele acceptabile.
Art. 5. - Personalul compartimentului de prevenire din cadrul serviciilor voluntare şi private pentru
situaţii de urgenţă urmează anual, pe centre de localităţi, cursuri de
specializare şi perfecţionare organizate în condiţiile legii, cu sprijinul
inspectoratului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.
CAPITOLUL II
Planificarea şi organizarea activităţii de prevenire
SECŢIUNEA 1
Servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă
Art. 6. - (1) Planificarea
activităţilor de prevenire se realizează anual, prin Graficul de control şi
Graficul de informare publică, pe baza Programului de măsuri în vederea
acordării asistenţei pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă la gospodăriile
populaţiei şi evidenţei operatorilor economici din subordinea consiliului local
şi a instituţiilor publice din sectorul de competenţă, de către şeful
serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, şi se aprobă de către primar.
(2) Graficul de control se
întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la şeful serviciului voluntar
pentru situaţii de urgenţă, iar câte o xerocopie a acestuia se anexează la
carnetele cu constatările rezultate din controale.
(3) Anterior întocmirii
graficului de control, şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă
repartizează personalului compartimentului de prevenire localităţile,
cartierele, operatorii economici şi instituţiile publice ce urmează a fi
controlate.
(4) Modelul Graficului de control este prezentat în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul
regulament.
(5) Graficul de informare
publică se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la şeful serviciului
voluntar pentru situaţii de urgenţă şi conţine activităţile de informare a
populaţiei, salariaţilor şi elevilor privind pericolele potenţiale la locuinţe
şi gospodării, operatorii economici şi instituţiile din subordinea consiliului
local, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă.
Art. 7. - La planificarea
activităţilor de prevenire pentru sectorul de competenţă se au în vedere:
a) riscurile identificate din Planul
de analiză şi acoperire a riscurilor, frecvenţa şi perioada de manifestare;
b) concluziile rezultate în urma activităţilor de
prevenire anterioare;
c) organizarea în sectorul de competenţă a unor
activităţi tradiţionale, târguri, expoziţii, manifestări cultural-sportive;
d) concluziile rezultate din evaluarea periodică a
situaţiei operative din localitate.
Art. 8. - Pentru desfăşurarea
în bune condiţii a activităţii de prevenire, serviciul voluntar pentru situaţii
de urgenţă achiziţionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări
specifice şi materiale documentare.
Art. 9. - (1) La nivelul localităţii,
activitatea de prevenire este coordonată de primar.
(2) Organizarea activităţii de
prevenire se asigură de către şeful serviciului voluntar pentru situaţii de
urgenţă şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire, al
cărui număr este dimensionat conform reglementărilor tehnice specifice.
Art. 10. - Pe timpul îndeplinirii misiunilor, personalul
compartimentului de prevenire îşi face cunoscută
calitatea prin legitimaţia de voluntar, emisă în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Servicii private pentru situaţii de urgenţă
Art. 11. - (1) Planificarea
activităţilor de prevenire se întocmeşte anual, prin Graficul de control şi
Programul serviciului de rond, de către şeful serviciului privat pentru
situaţii de urgenţă şi se aprobă de către conducătorul instituţiei publice sau
de administratorul operatorului economic.
(2) Graficul de control se
întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la şeful serviciului privat
pentru situaţii de urgenţă.
(3) Modelul Graficului de control este prezentat în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul
regulament.
(4) Serviciul de rond se
desfăşoară pe bază de program întocmit de şeful serviciului privat pentru
situaţii de urgenţă.
(5) Modelul Programului serviciului de rond este
prezentat în anexa nr. 3, care face parte integrantă
din prezentul regulament.
(6) Instruirea preventivă a
salariaţilor se execută conform reglementărilor
specifice.
Art. 12. - La planificarea
activităţilor de prevenire pentru sectorul de competenţă se au în vedere:
a) riscurile identificate, frecvenţa şi perioada de
manifestare;
b) concluziile rezultate în urma activităţilor de
prevenire anterioare;
c) concluziile rezultate din evaluarea periodică a
situaţiei operative.
Art. 13. - Pentru desfăşurarea
în bune condiţii a activităţii de prevenire, serviciul privat pentru situaţii
de urgenţă achiziţionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări
specifice şi materiale documentare.
Art. 14. - (1) La nivelul
operatorului economic/instituţiei publice, activitatea de prevenire este
coordonată de către manager, administrator sau conducător.
(2) Organizarea activităţii de
prevenire se asigură de către şeful serviciului privat pentru situaţii de
urgenţă şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire sau de
personalul angajat al serviciului.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea şi finalizarea activităţii de prevenire
SECŢIUNEA 1
Servicii voluntare
pentru situaţii de urgenţă
Art. 15. - Activităţile de
prevenire în sectorul de competenţă se desfăşoară:
a) de două ori pe an, de regulă primăvara şi toamna,
la gospodăriile populaţiei;
b) premergător începerii anului şcolar şi sezonului
rece, la unităţile de învăţământ;
c) o dată pe an, la operatorii economici şi
instituţiile publice din subordinea consiliului local;
d) anterior şi pe timpul adunărilor sau
manifestărilor publice;
e) la solicitarea conducătorilor operatorilor
economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de
intervenţie;
f) pentru verificarea petiţiilor cetăţenilor în
probleme privind situaţiile de urgenţă, cu scopul de a face propuneri
primarului pentru soluţionarea acestora.
Art. 16. - Anterior controlului
se studiază:
a) reglementările specifice;
b) documentele de control proprii şi ale serviciilor
profesioniste pentru situaţii de urgenţă, întocmite anterior;
c) situaţia operativă specifică;
d) alte materiale documentare/informative.
Art. 17. - (1) Controalele se
finalizează astfel:
a) prin consemnarea neregulilor în carnetele cu
constatările rezultate din controale - cele de la gospodăriile populaţiei;
b) prin notă de control - cele de la instituţiile publice şi operatorii economici din
subordinea consiliului local, de la unităţile de învăţământ şi de la operatorii
economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de
intervenţie.
(2) Constatările rezultate în
urma controalelor executate la gospodăriile populaţiei sunt aduse la cunoştinţă
proprietarilor prin consemnarea semnăturii acestora în carnet, iar nota de
control prevăzută la alin. (1) lit. b) se întocmeşte în două exemplare, exemplarul numărul unu
fiind înmânat reprezentantului unităţii controlate.
(3) Modelul Carnetului cu
constatările rezultate din control este prezentat în anexa nr. 4, iar cel al Notei de control, în anexa nr. 5, care fac parte integrantă din prezentul regulament.
(4) După finalizarea
activităţii de control, personalul compartimentului de prevenire prezintă
şefului de serviciu carnetele cu constatările rezultate sau notele de control.
(5) Şeful serviciului
voluntar pentru situaţii de urgenţă înmânează primarului, săptămânal, toate
documentele de control încheiate în săptămâna anterioară, în vederea
constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor contravenţionale, conform
reglementărilor în vigoare.
Art. 18. - Pe baza
constatărilor rezultate, şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă
întocmeşte,semestrial, analiza activităţii de prevenire şi a neregulilor
constatate, pe care o supune dezbaterii consiliului local, şi propune măsuri
pentru remedierea acestora.
SECŢIUNEA a 2-a
Servicii private
Art. 19. - Activităţile de
prevenire în sectorul de competenţă se desfăşoară:
a) semestrial - control la
secţiile şi instalaţiile care prezintă riscuri;
b) zilnic - serviciu de rond, conform programului;
c) la solicitarea şefilor de lucrări, instalaţii sau
secţii - supraveghere.
Art. 20. - (1) Controlul se
execută de către şeful de serviciu şi de personalul
compartimentului/specialiştii de prevenire.
(2) Pe timpul controlului se
urmăreşte respectarea prevederilor actelor normative şi ale celorlalte
reglementări privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă.
(3) Finalizarea controlului
se realizează prin consemnarea neregulilor în Nota de control.
(4) Modelul Notei de control este prezentat în anexa
nr. 6, care face parte integrantă din prezentul
regulament.
(5) Premergător controlului se
studiază:
a) reglementările specifice;
b) documentele de control proprii şi ale serviciilor
profesioniste pentru situaţii de urgenţă, întocmite anterior;
c) situaţia operativă specifică;
d) alte materiale documentare/informative.
Art. 21. - (1) Serviciul de
rond se execută de către personalul angajat al serviciului privat pentru
situaţii de urgenţă, problemele urmărite şi verificate fiind cele stabilite în
program.
(2) Constatările rezultate
sunt consemnate în registru.
(3) Modelul Registrului cu
constatările din serviciul de rond este prezentat în
anexa 7, care face parte integrantă din prezentul
regulament.
Art. 22. - (1) Supravegherea se
organizează atunci când în sectorul de competenţă se desfăşoară lucrări cu foc
deschis, de reparaţii sau de punere în funcţiune a unor instalaţii.
(2) Supravegherea se execută
din dispoziţia şefului serviciului privat pentru situaţii de urgenţă, care va
stabili personalul şi măsurile necesare în vederea preîntâmpinării apariţiei
unor situaţii de urgenţă.
(3) In funcţie de
complexitatea operaţiunii, şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă
stabileşte locul şi durata supravegherii, precum şi personalul şi tehnica de
intervenţie necesare preîntâmpinării apariţiei unor situaţii de urgenţă.
(4) La încheierea activităţii
de supraveghere, personalul desemnat să execute supravegherea comunică şefului
serviciului privat pentru situaţii de urgenţă despre finalizarea acesteia.
Art. 23. - După finalizarea
activităţii preventive, personalul desemnat prezintă şefului serviciului privat
pentru situaţii de urgenţă documentele întocmite, în vederea stabilirii măsurilor
pentru remedierea neregulilor care nu au putut fi soluţionate.
ANEXA Nr. 1
la regulament
Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al ..............
GRAFIC DE CONTROL
- model -
|
Nr crt.
|
Activitatea
|
Luna
|
|
01
|
02
|
03
|
04
|
05
|
06
|
07
|
08
|
09
|
10
|
11
|
12
|
|
1.
|
Control la
gospodăriile
populaţiei:
Satul .........
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Satul .....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Satul .......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Control la
unităţile
sanitare:
Dispensar
uman
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dispensar veterinar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Control la unităţile de învăţământ:
Şcoala cu clasele I-IV, satul
.........................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grădiniţa, satul
.........................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liceul agricol
.........................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Controale la unităţile de cult şi cultură (mănăstiri, biserici, case de
rugăciune, cămine culturale, case de cultură, cluburi etc):
Biserica, satul
.........................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
In funcţie de particularităţile sectorului de
competenţă, se planifică controale la alte instituţii sau operatori economici
din subordinea consiliului local (spaţii de cazare, societăţi comerciale de
prestări de servicii către populaţie) sau cu care s-au încheiat contracte,
precum şi premergător şi pe timpul desfăşurării manifestărilor cu public legate
de evenimente din viaţa comunităţii (târguri, hramuri, mari sărbători
religioase).
ANEXA Nr. 2
la regulament
Serviciul Privat pentru Situaţii de Urgenţă al .......................
GRAFIC DE CONTROL
- model -
|
Nr. crt.
|
Operatorul economic/
secţia/atelierul
|
Luna
|
|
01
|
02
|
03
|
04
|
05
|
06
|
07
|
08
|
09
|
10
|
11
|
12
|
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
In funcţie de particularităţile sectorului de
competenţă, se planifică controale la operatorii economici cu care s-au
încheiat contracte.
ANEXA Nr. 3
la regulament
APROB
(conducătorul instituţiei publice, managerul sau administratorul operatorului economic)
PROGRAMUL
serviciului de rond
- model -
|
Itinerarul rondului
(traseul)
|
Intervalul orar
de parcurgere
|
Probleme de urmărit şi verificat
(activităţi
de apărare împotriva incendiilor şi
protecţie civilă)
|
|
Itinerarul I
Secţia/Atelierul
|
|
|
|
Itinerarul II
Secţia/Atelierul
|
|
|
|
............................
|
|
|
|
............................
|
|
|
|
............................
|
|
|
|
............................
|
|
|
Şeful serviciului,
.........................
ANEXA Nr. 4
la regulament
CARNET
cu constatările rezultate din control
- model -
INDICAŢII DE FOLOSIRE
Situaţiile de urgenţă la gospodăriile populaţiei pot fi
preîntâmpinate dacă populaţia cunoaşte şi respectă regulile şi măsurile de
prevenire a acestora.
Serviciile voluntare pentru
situaţii de urgenţă au obligaţia de a desfăşura activităţi pentru prevenirea
situaţiilor de urgenţă în localităţile unde sunt constituite şi de a face
cunoscute cetăţenilor regulile şi măsurile de preîntâmpinare a acestora.
Carnetul cuprinde principalele reguli
şi măsuri de prevenire a situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei,pe
baza cărora personalul compartimentului de prevenire execută controlul şi
stabileşte măsuri în raport cu situaţia găsită la faţa locului.
Neregulile constatate vor fi înscrise în carnet sub formă prescurtată.
Exemplu: într-o
gospodărie s-a constatat că proprietarul foloseşte focul deschis sau mijloace
de iluminat cu flacără deschisă pe lângă furaje sau alte materiale
combustibile; în loc de a se înscrie în întregime neregula în carnet, se va
înscrie: punctul 2b, ceea ce corespunde cu încălcarea prevăzută în îndrumător
la punctul respectiv.
Dacă anumite încălcări nu sunt prevăzute în carnet,
atunci acestea se înscriu în întregime fără a se mai folosi forma prescurtată.
Este indicat ca la gospodăriile
în care s-au constatat nereguli să se execute verificări ulterioare pentru a
vedea dacă acestea s-au remediat, fără a se aştepta al doilea control periodic.
Pentru mai multă eficacitate a controlului, personalul
compartimentului de prevenire va explica cetăţenilor în ce constau neregulile,
ce trebuie făcut pentru remedierea lor şi mai ales urmările posibile ale
acestora, folosind în acest scop exemple de incendii provocate de neglijenţa
sau de nerespectarea regulilor de prevenire a altor situaţii de urgenţă.
De asemenea, vor face recomandări cu privire la modul
de salvare a oamenilor şi de evacuare a animalelor în caz de incendiu sau alte
situaţii de urgenţă.
1. Reguli şi măsuri de
prevenire la grajduri, magazii şi alte dependinţe:
a) este interzis a se intra în aceste construcţii cu
lumânări, chibrituri aprinse sau lămpi de petrol, iluminatul realizându-se cu
corpuri de iluminat electrice prevăzute cu globuri de protecţie sau cu felinare
de vânt în stare bună; cablurile electrice vor fi
pozate numai pe materiale incombustibile;
b) se interzice fumatul sau accesul cu foc deschis în
aceste spaţii;
c) uşile grajdurilor vor fi construite fără praguri şi
se vor deschide spre exterior. Nu este permisă blocarea uşilor cu diferite obiecte sau materiale;
d) încălzirea grajdurilor este admisă numai cu sobe cu
acumulare de căldură, iar aprinderea şi alimentarea focului trebuie să se facă
numai din exterior;
e) se interzice depozitarea în magazii sau în alte
dependinţe a oricărui fel de carburant în cantitate mai mare decât cea
stabilită de reglementările în vigoare;
f) este interzisă folosirea afumătorilor improvizate,
care prezintă pericol de incendiu, în magazii, şuri sau instalate în apropierea
materialelor combustibile.
2. Respectarea
regulilor şi măsurilor de prevenire la depozite de furaje, paie şi alte
materiale:
a) furajele, paiele şi alte materiale combustibile
vor fi depozitate, după posibilităţi, cât mai departe de casă, bucătării de
vară, cuptoare, magazii etc.;
b) este interzisă folosirea
focului deschis sau a mijloacelor de iluminat cu flacără deschisă pe lângă furaje
şi materiale combustibile;
c) focurile deschise făcute în curţi, la o distanţă
mai mare de 10 m faţă de
depozitele de furaje, paie şi alte materiale, trebuie
atent supravegheate, în locuri special amenajate (gropi), iar pe timp de vânt
sunt interzise.
3. Respectarea regulilor
şi măsurilor de prevenire la folosirea bucătăriilor de vară, cuptoarelor şi
maşinilor de gătit:
a) este interzis a se instala
cuptoare, maşini de gătit sau bucătării de vară improvizate în apropierea
grajdurilor, şurilor, locurilor de depozitare a furajelor şi a altor materiale
combustibile;
b) este interzis a se scoate burlanele de metal pe
fereastră sau pe sub streaşină fără să fie izolate pe părţile combustibile ale
construcţiei. Izolaţia se face pe o distanţă de 40 cm de o parte şi de alta a locului de trecere, prin lăsarea unei
distanţe de 15 cm între faţa
exterioară a burlanului şi elementele combustibile, precum şi prin îmbrăcarea
burlanului cu un strat gros de 5 cm din vată de sticlă tencuită sau cu un strat echivalent de
azbest. Când acoperişul este construit din material combustibil, nu este
permisă scoaterea burlanului sub streaşină;
c) este interzisă aruncarea la întâmplare, pe lângă
furaje, şuri, grajduri sau alte materiale combustibile, a cenuşii. Cenuşa se va
depozita într-o groapă anume amenajată, după ce mai întâi a fost stins cu apă
jăraticul rămas în ea.
4. Respectarea regulilor
şi măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor la instalarea şi folosirea
sobelor:
a) sobele de metal nu trebuie să fie instalate la o
distanţă mai mică de 1 m faţă
de pereţii din lemn sau din alte materiale ce se pot aprinde uşor. Când pereţii
de scândură sunt izolaţi, distanţa poate fi de 70 cm. Izolarea se face prin căptuşirea peretelui cu cărămizi aşezate
pe muchie, pe o suprafaţă care să depăşească cu 50 cm dimensiunile sobei, vertical şi orizontal;
b) este interzis ca sobele de metal să fie aşezate
direct pe duşumeaua de scânduri. Dacă înălţimea picioarelor sobelor depăşeşte 25 cm, ele vor fi aşezate pe un postament
de cărămidă în grosime de 7 cm.
Dacă picioarele sobelor au înălţimea sub 25 cm,
postamentul va avea grosimea de 25 cm. Postamentul
trebuie să depăşească perimetrul sobei cu 25 cm, iar în faţa uşii cu 50 cm;
c) nu este permis să se folosească sobe cu uşiţele
defecte;
d) este interzis a se aprinde focul în sobă cu benzină
sau cu alte lichide inflamabile, în asemenea condiţii încât să prezinte pericol
de incendiu, ori să se ardă în sobă lemne lungi, netăiate, care pe timpul
arderii nu intră în întregime în sobă;
e) sobele de cărămidă vor avea pe duşumea, în faţa
uşilor, o tablă metalică cu dimensiunile de 70x50 cm;
f) nu este permis să se pună la uscat la mai puţin de 1 m depărtare de sobele metalice haine,
rufe sau alte obiecte casnice care se pot aprinde uşor. De asemenea, astfel de
obiecte nu trebuie să se puna pe sobele de zid sau în imediata lor apropiere;
g) focul în sobe nu trebuie lăsat fără supraveghere sau în grija copiilor;
h) se va urmări ca sobele de metal sau de cărămidă să
nu se încălzească peste măsură, deoarece pot aprinde uşor obiectele din jur.
5. Respectarea regulilor
şi măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor la instalarea şi folosirea
coşurilor şi burlanelor:
a) coşurile de zid vor fi izolate faţă de elementele
combustibile ale planşeelor şi acoperişurilor astfel:
- la trecerea prin planşeu,
prin îngroşarea zidăriei de cărămidă a coşurilor la 25 cm. In spaţiul dintre coş şi planşeu se introduc un strat de azbest
sau două straturi de pâslă îmbibate cu argilă;
- la trecerea prin acoperiş,
prin lăsarea unei distanţe de cel puţin 10 cm între faţa exterioară a zidăriei coşului şi elementele
acoperişului, iar golul produs se închide cu un şorţ de tablă;
b) nu este permis ca în coşuri să fie zidite elemente
combustibile ale acoperişului, planşeului etc.;
c) coşurile se prelungesc deasupra acoperişului cu 0,5-0,8 m;
d) coşurile de zid vor fi permanent întreţinute fără
crăpături şi curăţate. Este interzis a se folosi coşurile de zid netencuite;
e) burlanele din metal nu vor fi instalate la o
distanţă mai mică de 70 cm
faţă de pereţii de scândură sau paiantă.
6. Respectarea regulilor de prevenire a incendiilor
la folosirea energiei electrice:
a) este interzisă folosirea instalaţiilor şi
aparatelor electrice defecte sau improvizate, cu conductori neizolaţi, cu prize
sau întrerupătoare defecte, doze şi derivaţii fără capace etc.;
b) este interzisă înlocuirea siguranţelor electrice
cu sârmă, cuie etc. Siguranţele
arse vor fi înlocuite numai de electrician autorizat;
c) nu este permisă lăsarea sub tensiune, fără
supraveghere, a niciunui fel de aparat electric: fier de călcat, resou,
radiator etc.;
d) este interzisă executarea sau modificarea instalaţiilor
electrice de către persoane neautorizate;
e) fiarele de călcat vor fi aşezate pe timpul
folosirii pe suporţi de sârmă sau de cărămidă.
7. Respectarea regulilor
de prevenire şi stingere a incendiilor la folosirea lămpilor de iluminat şi de
gătit cu lichide inflamabile, precum şi la folosirea acestor lichide:
a) lămpile de iluminat şi de gătit cu petrol trebuie
să fie în stare bună, rezervorul nu trebuie să fie spart, să aibă scurgeri, iar
umplerea rezervoarelor trebuie să se facă când lămpile sunt stinse;
b) este interzisă aşezarea lămpilor de iluminat sau de
gătit în apropierea obiectelor care se pot aprinde uşor sau în locuri unde din
neglijenţă ar putea fi răsturnate, dând naştere la incendii;
c) lămpile de iluminat sau de gătit nu trebuie lăsate
fără supraveghere pe timpul funcţionării lor;
d) este interzis să se depoziteze în locuinţe lichide
inflamabile în cantităţi mai mari de 25 litri. Această cantitate se va păstra în bidoane adecvate
(metalice) bine închise şi la locuri ferite de
posibilitatea incendierii;
e) curăţarea cu substanţe uşor inflamabile a
parchetelor, a duşumelelor, a hainelor etc. nu este permisă în încăperi unde este aprins focul.
8. Respectarea regulilor
şi măsurilor de prevenire privitoare la folosirea
buteliilor de gaze lichefiate (aragaz):
a) este interzisă folosirea flăcării pentru
verificarea etanşeităţii buteliei, garniturilor, regulatorului şi furtunului;
b) buteliile de gaze lichefiate nu se vor folosi fără
regulator de presiune, cu garnituri deteriorate, cu furtun de cauciuc ce
prezintă porozităţi, crăpături sau lărgiri la capete;
c) buteliile de gaze lichefiate nu se vor păstra în
apropierea surselor de căldură sau sub acţiunea directă a razelor solare.
Distanţa dintre butelie şi maşina de aragaz va fi de 1 m, iar faţă de o sursă de căldură cu o flacără deschisă, de cel
puţin 2 m;
d) este interzis a se folosi buteliile în poziţie
culcată sau înclinată; ele se vor folosi doar în poziţie verticală. Nu este
permisă încălzirea buteliilor. Aprinderea focului, în cazul folosirii gazelor
lichefiate, se va face respectându-se principiul „gaz pe flacără";
e) este interzisă trecerea (transvazarea) gazului din
butelie în orice alte recipiente.
9. Respectarea regulilor
de prevenire şi stingere a incendiilor în
podurile caselor:
a) este interzisă construirea de boxe de lemn sau
depozitarea de materiale lemnoase, furaje ori de alte materiale combustibile în
podurile caselor;
b) nu este permisă folosirea podurilor pentru bucătării
sau spălătorii;
c) este interzisă folosirea afumătorilor improvizate
în poduri;
d) este interzisă folosirea pentru iluminatul în
poduri a lumânărilor etc.; pentru
iluminat se vor folosi felinare de vânt în stare bună de funcţionare.
10. Educarea copiilor şi
supravegherea lor pentru a nu provoca incendii:
a) copiii nu trebuie lăsaţi singuri în încăperi în
care sunt sobe de încălzit sau de gătit, lămpi cu petrol pentru iluminat ori
gătit în stare de funcţionare;
b) copiii nu trebuie lăsaţi să se joace cu focul
(lămpi, lumânări, chibrituri, brichete, artificii etc.).
Asemenea mijloace nu trebuie lăsate la îndemâna lor.
11. Respectarea regulilor
privind protecţia împotriva inundaţiilor în zonele unde acest risc se manifestă
cu precădere:
a) curăţarea şi întreţinerea şanţurilor şi rigolelor;
b) interzicerea blocării sau obturării podurilor ori
podeţelor cu materiale care ar împiedica scurgerea apei.
12. Respectarea regulilor
şi modului de comportare stabilite de autorităţi pentru diferite situaţii de
urgenţă, în funcţie de riscurile identificate în plan teritorial.
CARNET
cu constatările rezultate din control
- model -
|
Gospodăria dl............................,
Str............................ nr...........
|
|
Data controlului
|
Constatări
|
Termen de remediere
|
Semnătura
de luare la cunoştinţă
|
|
|
|
|
|
|
Gospodăria dl….........................,
Str…...................... nr…........
|
|
Data controlului
|
Constatări
|
Termen de remediere
|
Semnătura
de luare la cunoştinţă
|
|
|
|
|
|
|
Gospodăria dl............................,
Str............................ nr............
|
|
Data controlului
|
Constatări
|
Termen de remediere
|
Semnătura
de luare la cunoştinţă
|
|
|
|
|
|
|
Gospodăria dl............................,
Str............................ nr............
|
|
Data controlului
|
Constatări
|
Termen de remediere
|
Semnătura
de luare la cunoştinţă
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 5
la regulament
Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgentă al ...............................
NOTĂ DE CONTROL
Nr...........din.................
- model -
Incheiată astăzi, cu prilejul controlului privind
apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, executat potrivit art..... din ........... (se va înscrie actul normativ).
PROPRIETAR
OPERATOR ECONOMIC/INSTITUŢIE
NUMĂR DE ÎNREGISTRARE LA REGISTRUL COMERŢULUI
PERIOADA CONTROLULUI
SPECIALIST DIN COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE
PARTICIPANŢI DIN PARTEA OPERATORULUI
ECONOMIC/INSTITUŢIEI CONTROLATE
1. NEREGULI CONSTATATE
Se vor menţiona toate încălcările actelor normative
care reglementează activitatea de prevenire a incendiilor şi protecţie civilă.
2. MĂSURI
Se vor înscrie măsurile pentru înlăturarea neregulilor
constatate.
Reprezentantul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă,
.....................................................................................................
(numele şi prenumele în clar şi semnătura)
Reprezentantul beneficiarului,
.....................................................................................................
(numele şi prenumele în clar şi semnătura)
Se va aplica ştampila beneficiarului.
ANEXA Nr. 6
la regulament
Serviciul Privat pentru Situaţii de Urgentă al ...............................
NOTĂ DE CONTROL
Nr...........din.................
- model -
Incheiată astăzi, cu prilejul controlului privind
apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, executat potrivit art......... din........... (se va înscrie actul normativ).
PROPRIETAR*)
SECŢIA/ATELIERUL,
OPERATORUL ECONOMIC/INSTITUŢIA*)
NUMĂR DE ÎNREGISTRARE LA REGISTRUL COMERŢULUI*)
SPECIALIST DIN COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE
PARTICIPANŢI DIN PARTEA OPERATORULUI
ECONOMIC/INSTITUŢIEI CONTROLATE*)
1. NEREGULI CONSTATATE
Se vor menţiona toate încălcările actelor normative
care reglementează activitatea de prevenire a incendiilor şi protecţie civilă.
2. MĂSURI
Se vor înscrie măsurile pentru înlăturarea neregulilor
constatate.
Reprezentantul Serviciului Privat pentru Situaţii de Urgenţă,
.....................................................................................................
(numele şi prenumele în clar şi semnătura)
Şeful secţiei/atelierului/Reprezentantul beneficiarului,
.....................................................................................................
(numele şi prenumele în clar şi semnătura)
Se va aplica ştampila
beneficiarului*).
*) Se va completa numai în
cazul în care controalele se execută la alte instituţii publice/operatori
economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat
contracte/convenţii.
ANEXA Nr. 7
la regulament
Serviciul Privat pentru
Situaţii de Urgenţă al .............................................
REGISTRU
cu constatările din serviciul de rond
- model -
|
Nr. crt.
|
Secţia/atelierul controlată/controlat
|
Data
şi ora
|
Constatări/ Incălcări
|
Măsuri dispuse/ luate
|
Semnătura
conducătorului
locului de muncă
|
Semnătura
persoanei care
a efectuat rondul
|
Măsuri dispuse
de şeful
serviciului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|