E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Legea 32 1991 in legatura cu Legea 557 2001
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 in legatura cu Decizia 7 1999
Legea 32 1991 abrogat de articolul 86 din actul Ordonanţa 73 1999
Articolul 6 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 1 din actul Hotărârea 606 1999
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 2 din actul Hotărârea 606 1999
Articolul 6 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 87 1999
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 2 din actul Hotărârea 87 1999
Articolul 6 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 1 din actul Hotărârea 481 1998
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 2 din actul Hotărârea 481 1998
Legea 32 1991 modificat de Legea 75 1998
Articolul 19 din actul Legea 32 1991 modificat de Legea 73 1998
Articolul 3 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 6 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 9 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 12 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 17 din actul Legea 32 1991 abrogat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 21 din actul Legea 32 1991 abrogat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Articolul 22 din actul Legea 32 1991 abrogat de articolul 1 din actul Ordonanţa 6 1998
Legea 32 1991 in legatura cu Ordin 2288 1997
Legea 32 1991 in legatura cu Ordin 2288 1997
Legea 32 1991 in legatura cu Ordin 2288 1997
Articolul 4 din actul Legea 32 1991 abrogat de articolul 44 din actul OUG 85 1997
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 44 din actul OUG 85 1997
Articolul 1 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 2 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 3 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 5 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 6 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 9 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 11 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 13 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 16 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 62 1997
Articolul 19 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 16 din actul Ordonanţa 68 1997
Articolul 19 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 20 din actul Ordonanţa 68 1997
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 2 din actul Hotărârea 466 1997
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 2 din actul Hotărârea 466 1997
Articolul 14 din actul Legea 32 1991 abrogat de articolul 12 din actul Legea 105 1997
Articolul 15 din actul Legea 32 1991 abrogat de articolul 12 din actul Legea 105 1997
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 2 din actul Hotărârea 25 1997
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 2 din actul Hotărârea 25 1997
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 1 din actul Hotărârea 860 1996
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 1 din actul Hotărârea 860 1996
Legea 32 1991 in legatura cu Circulara 21550 1996
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 1 din actul OUG 6 1996
Articolul 8 din actul Legea 32 1991 in legatura cu articolul 1 din actul OUG 6 1996
Articolul 7 din actul Legea 32 1991 modificat de articolul 3 din actul OUG 6 1996
Legea 32 1991 republicat de articolul 4 din actul Ordonanţa 8 1996
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 32 din 29 martie 1991    * Republicata

privind impozitul pe salarii

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 185 din 12 august 1996


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996.
    Legea nr. 32 din 29 martie 1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991 si a fost modificata prin Legea nr. 46 din 4 iulie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 171 din 6 iulie 1994, prin Ordonanta Guvernului nr. 17 din 4 august 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 186 din 17 august 1995 (aprobata si modificata prin Legea nr. 122 din 15 decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 293 din 19 decembrie 1995), prin Legea nr. 135 din 29 decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995 si prin Ordonanta Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996 (aprobata si modificata prin Legea nr. 54 din 21 iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 134 din 27 iunie 1996) si a mai fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 29 iunie 1993 si nr. 19 din 26 ianuarie 1996.

    Art. 1
    Veniturile sub forma de salarii si alte drepturi salariale realizate de catre persoanele fizice romane sau straine, pe teritoriul Romaniei, sunt supuse impozitului potrivit prevederilor prezentei legi.
    Se considera salarii realizate pe teritoriul Romaniei salariile platite in bani si in natura, primite de catre salariati de la persoanele fizice sau juridice care au domiciliul sau sediul pe teritoriul Romaniei, precum si salariile primite din strainatate de catre persoanele care isi desfasoara activitatea in Romania.
    Nu se supun prevederilor alin. 1 si 2 salariile si indemnizatiile in valuta, stabilite in cuantum net, platite de institutii publice romane personalului roman care isi desfasoara activitatea in cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si al altor forme de reprezentare a Romaniei in strainatate.
    Art. 2
    Venitul sub forma de salariu si alte drepturi salariale impozabile cuprinde totalitatea sumelor primite in cursul unei luni, indiferent de perioada la care se refera si care sunt realizate din:
    a) salariile de orice fel;
    b) sporurile de orice fel;
    c) indemnizatiile de orice fel;
    d) recompensele si premiile de orice fel;
    e) sumele platite din fondul asigurarilor sociale in caz de incapacitate temporara de munca si de maternitate;
    f) sumele platite pentru concediul de odihna;
    g) orice alte castiguri, in bani si in natura, primite ca plata a muncii lor, de la persoanele fizice sau juridice, dupa caz, la care sunt angajati, inclusiv cele acordate in baza contractului colectiv de munca, cu exceptia celor in natura acordate personalului casnic angajat;
    h) sumele platite salariatilor sub forma de indexare sau compensare, ca urmare a cresterii preturilor si tarifelor;
    i) sumele platite membrilor fondatori ai unei societati comerciale, constituite prin subscriptie publica, din cota de participare la profitul net, conform art. 30 din Legea nr. 31/1990.
    Evaluarea produselor acordate ca plata in natura se face la pretul de vanzare practicat de unitate pentru produsele din productia proprie si la pretul de aprovizionare, pentru alte produse, iar in cazul serviciilor, pe baza tarifelor pentru aceste servicii. Preturile si tarifele sunt cele practicate la data efectuarii platii in natura.
    Art. 3
    Prin derogare de la prevederile articolului precedent, salariile si alte drepturi salariale sau diferente din acestea, platite pe trecut, se defalca in vederea impunerii, pe lunile la care se refera, cumulandu-se cu celelalte drepturi primite in lunile respective, in urmatoarele situatii:
    a) in cazul unei hotarari judecatoresti definitive;
    b) ca urmare a aplicarii prevederilor art. 15 din prezenta lege;
    c) in cazul imposibilitatii platii lunare a salariilor ca urmare a lipsei de disponibil in conturile bancare ale platitorului de salarii;
    d) in cazul definitivarii decontarilor pe baza contractelor de cercetare si proiectare;
    e) in cazul indemnizatiilor aferente concediului de odihna, cand durata acestuia se desfasoara pe o perioada mai mare de o luna calendaristica;
    f) in cazul sumelor platite pe baza prevederilor de la art. 2 lit. i);
    g) in cazul diferentelor de salarii care privesc perioade anterioare lunilor in care se platesc, acordate in baza unor acte normative privind salarizarea.
    Sumele reprezentand premiul anual acordat, potrivit legii, personalului din institutiile publice, cele reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit, acordate potrivit legii, salariatilor agentilor economici si managerilor, dupa aprobarea bilantului contabil, precum si sumele acordate, potrivit legii, pentru neefectuarea concediului de odihna se impoziteaza, potrivit prevederilor prezentei legi, separat de celelalte drepturi acordate in luna in care are loc plata acestora.
    Drepturile salariale lunare obtinute de personalul didactic de la aceeasi unitate, in afara salariului corespunzator normei didactice aferente functiei de baza, se impoziteaza separat, fara a se aplica, in cazul acestora, dispozitiile art. 7 lit. c).
    Art. 4
    Se impoziteaza, in conditiile prezentei legi, si urmatoarele drepturi in bani si in natura, cuvenite persoanelor fizice:
    a) castigurile salariatilor zilieri sau temporari;
    b) onorariile incasate de avocati prin barouri;
    c) drepturile cuvenite medicilor si personalului sanitar din policlinicile cu plata;
    d) castigurile obtinute din colaborari de orice natura;
    e) onorariile incasate din expertize de orice fel;
    f) drepturile cuvenite pentru inventii si inovatii.
    Sumele platite pentru inventii si inovatii in cursul unui an calendaristic se defalca in vederea impunerii pe cele 12 luni ale anului, cumulandu-se cu alte recompense de aceasta natura platite de unitate in cursul anului respectiv, chiar daca valoarea acestora este aferenta unei perioade mai mari de un an. In cazul in care suma platita este aferenta unei perioade mai mici de un an, aceasta se defalca, in vederea impunerii, pe lunile la care se refera. Aceste drepturi nu se cumuleaza, in vederea impozitarii, cu celelalte venituri realizate la unitatea unde salariatii au functia de baza.
    Art. 5
    Veniturile realizate de persoanele fizice rezidente in Romania, sub forma de salarii, precum si alte drepturi banesti de natura salariilor, pentru activitati desfasurate in strainatate, se impun cu cotele si in conditiile prevazute de art. 8.
    Art. 6
    Nu se cuprind in venitul lunar impozabil si nu se impun:
    a) sumele platite in baza contractelor de munca, a statutelor sau a dispozitiilor legale, cu ocazia mutarii sau transferarii in interesul serviciului a unui salariat intr-o alta localitate, sumele platite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare in interesul serviciului, precum si indemnizatiile care se platesc la incadrarea in functie;
    b) sumele primite de salariati pentru munca prestata in perioada preavizului de concediere, precum si compensatiile acordate salariatilor disponibilizati cu ocazia restructurarii agentilor economici, indiferent de forma de proprietate. Conditiile pentru acordarea compensatiilor care nu se supun impozitului pe salarii se adopta prin hotarare a Guvernului;
    c) ajutoarele sociale si alte ajutoare ce se acorda, potrivit legii, din bugetul asigurarilor sociale de stat, cu exceptia sumelor platite potrivit art. 2 lit. e), din bugetul de stat si din bugetele locale sau din fondurile speciale constituite potrivit Legii privind finantele publice*), precum si ajutoarele acordate din fondul de salarii mamelor salariate pentru nasteri si in caz de deces al salariatilor;
    d) pensiile de orice fel;
    e) alocatiile, indemnizatiile si orice sume de aceasta natura, acordate, potrivit legii, persoanelor cu copii, cu exceptia celor de la art. 2 lit. e), precum si alocatiile de intretinere acordate persoanelor carora li s-au dat in plasament familial sau li s-au incredintat minori;
    f) masa gratuita si alimentatia antidot, acordate in natura potrivit legii;
    g) castigurile in natura mentionate la art. 2 lit. g) acordate in prezent salariatilor de catre regiile autonome care primesc subventii pentru produse si activitati de la bugetul de stat, precum si cele acordate potrivit legii de catre institutiile publice finantate de la bugetul de stat;
    h) sumele reprezentand contributia pentru pensia suplimentara si contributia datorata de salariati la fondul pentru plata ajutorului de somaj, stabilite potrivit legii.
------------
    *) Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, a abrogat Legea nr. 10/1991 privind finantele publice.

    Art. 7
    Sunt scutite de plata impozitului prevazut de prezenta lege urmatoarele categorii de persoane:
    a) corespondentii de presa straini, pentru salariile pe care le primesc, sub conditia reciprocitatii;
    b) elevii, studentii si doctoranzii, pentru burse;
    c) persoanele care, in decursul aceleiasi luni, obtin venituri sub forma de salarii de baza si alte drepturi salariale de pana la 97.000 lei*), de la unitatea unde au functia de baza. In cazul majorarii, prin acte normative, a nivelului salariului de baza minim brut pe tara, suma de mai sus se modifica in mod corespunzator;
------------
    *) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 594 din 22 iulie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 25 iulie 1996.

    d) veteranii de razboi, vaduvele de razboi si vaduvele nerecasatorite ale veteranilor de razboi;
    e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei, precum si detinatorii titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate in cadrul functiei de baza;
    f) militarii in termen, elevii si studentii militari, pentru drepturile banesti primite;
    g) invalizii de gradul I sau II cu drept de munca, conform dispozitiilor legale, precum si persoanele handicapate incadrabile in gradul I sau II de invaliditate, definite potrivit Legii nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate, numai pe baza certificatelor emise de comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, in conditiile prevazute de lege, si prin care se atesta ca invaliditatea nu ii impiedica in exercitarea profesiei sau a functiei.
    Eliberarea certificatelor de atestare a starii de invaliditate sau de persoana handicapata se face numai de catre comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.
    Scutirea de la plata impozitului se acorda numai pentru veniturile realizate de salariati la unitatea la care au functia de baza.
    h) persoanele prevazute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, pentru veniturile realizate de acestea la unitatea la care au functia de baza. Prevederea se aplica si persoanelor care, la data la care se aflau intr-una dintre situatiile prevazute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, erau minore;
    i) persoanele fizice straine care desfasoara in Romania activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita, incheiate de Guvernul Romaniei cu alte guverne sau organizatii internationale guvernamentale sau neguvernamentale;
    j) donatorii de sange sau de plasma, pentru sumele primite de acestia, reprezentand contravaloarea zilelor libere acordate, potrivit legii, pentru donarea de sange sau de plasma;
    k) sportivii, antrenorii si tehnicienii sportivi pentru primele acordate ca urmare a realizarii urmatoarelor obiective de inalta performanta:
    - clasarea pe podiumul de premiere al campionatelor mondiale, europene si al Jocurilor Olimpice;
    - calificarea si participarea la campionatele europene, mondiale si la Jocurile Olimpice;
    - participarea la fazele superioare ale competitiilor europene intercluburi, incepand cu optimile de finala.
    Scutirile de la plata impozitului se acorda incepand cu drepturile salariale aferente lunii urmatoare celei in care persoanele in cauza inregistreaza cererile prin care se depun actele doveditoare care atesta indeplinirea conditiilor prevazute de lege.
    Revizuirea certificatelor de atestare a starii de invalid sau de persoana handicapata se face in termen de 60 de zile*) de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a Ordonantei Guvernului nr. 17/1995, perioada in care isi mentin valabilitatea certificatele emise anterior si neexpirate.
------------
    *) Potrivit art. II din Ordonanta Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996:
    - Termenul limita de 60 de zile stipulat de Ordonanta Guvernului nr. 17/1995, aprobata prin Legea nr. 122/1995, respectiv 17 octombrie 1995, prevazut pentru revizuirea certificatelor de atestare a starii de invaliditate sau de persoana handicapata, se prelungeste pana la data de 31 martie 1996, in urmatoarele conditii:
    a) persoanele care se prezinta in acest nou termen pentru revizuirea certificatelor si se incadreaza in criteriile prevazute de lege pentru a primi un nou certificat care da dreptul la scutirea de impozit pe salariu si primesc un astfel de certificat vor beneficia de aceasta scutire de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante;
    b) pentru persoanele carora, prezentandu-se in cadrul noului termen prevazut de aceasta ordonanta la comisiile de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, nu li se mai recunoaste, potrivit criteriilor stabilite de prevederile legale in vigoare, incadrarea in una dintre categoriile de persoane indrituite sa beneficieze de scutire, aceasta facilitate inceteaza incepand cu data de intai a lunii in care s-au prezentat la comisie.

    Scutirile prevazute la lit. d), e), g) si h) se acorda numai in limita unui venit lunar brut de pana la 6 ori salariul de baza minim brut pe tara. In situatia in care aceasta limita este depasita, impozitul se calculeaza la suma totala din care se deduce impozitul aferent celor 6 salarii minime brute pe tara.
    Art. 8
    Impozitul pe salarii se calculeaza lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitatii venitului realizat in luna expirata de catre fiecare salariat, pe baza urmatoarelor cote:
----------------------------------------------------------------------------
Venitul lunar impozabil*)                        Impozitul lunar*)
     - lei -                                       - lei -
----------------------------------------------------------------------------
 pana la   10.400            5%
 10.401 -  11.500     520 +  8% pentru ceea ce depaseste suma de  10.400 lei
 11.501 -  15.400     608 + 14% pentru ceea ce depaseste suma de  11.500 lei
 15.401 -  26.300   1.154 + 17% pentru ceea ce depaseste suma de  15.400 lei
 26.301 -  42.800   3.007 + 18% pentru ceea ce depaseste suma de  26.300 lei
 42.801 -  63.900   5.977 + 19% pentru ceea ce depaseste suma de  42.800 lei
 63.901 - 108.000   9.986 + 20% pentru ceea ce depaseste suma de  63.900 lei
108.001 - 150.700  18.806 + 21% pentru ceea ce depaseste suma de 108.000 lei
150.701 - 214.200  27.773 + 22% pentru ceea ce depaseste suma de 150.700 lei
214.201 - 321.200  41.743 + 25% pentru ceea ce depaseste suma de 214.200 lei
321.201 - 429.300  68.493 + 28% pentru ceea ce depaseste suma de 321.200 lei
429.301 - 535.900  98.761 + 32% pentru ceea ce depaseste suma de 429.300 lei
535.901 - 613.600 132.873 + 36% pentru ceea ce depaseste suma de 535.900 lei
peste     613.600 160.845 + 40% pentru ceea ce depaseste suma de 613.600 lei
----------------------------------------------------------------------------
    *) Transele de venit impozabile si cotele de impozit ce se aplica incepand cu plata drepturilor salariale pentru luna iulie 1996 sunt reproduse astfel cum au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 542 din 5 iulie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 143 din 8 iulie 1996.

    Partea din totalul venitului lunar impozabil care depaseste nivelul de 1.148.400 lei*) se impune cu cota de 60% .
------------
    *) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 542/1996.

    In cazul cand, prin aplicarea acestor cote de impozit, venitul lunar net al unui salariat, realizat in unitatea unde acesta are functia de baza, s-ar reduce sub nivelul venitului prevazut la art. 7 lit. c), impozitul se diminueaza astfel incat sa asigure realizarea acelui venit.
    In cazul salariilor si al altor drepturi salariale, precum si al unor drepturi banesti (asa cum sunt mentionate la art. 2 si 4 din prezenta lege), in valuta, impozitul datorat se calculeaza prin transformarea in lei, la cursul de schimb valutar in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se face plata, dupa care impozitul in lei, stabilit pe baza cotelor de la alin. 1, se transforma, se retine si se varsa la bugetul de stat in valuta, la acelasi curs.
    O data cu indexarea, precum si in cazul acordarii de compensari la salarii, Guvernul va modifica in mod corespunzator transele de venit lunar impozabil prevazute la alin. 1, nivelul sumei stabilite la alin. 2 si 3 din prezentul articol, precum si al sumei mentionate la art. 7 lit. c) din prezenta lege, pentru a nu anula efectul indexarii sau al compensarii acordate.
    Art. 9
    Impozitul pe salarii se calculeaza de platitorii acestora si se retine lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.
    Pentru drepturile banesti din categoria celor prevazute la art. 4 din prezenta lege, impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele platite anterior in cursul aceleiasi luni, de catre platitor.
    In situatia in care platitorul are cont bancar, impozitul se retine si se varsa o data cu ridicarea sumelor pentru plata celei de-a doua chenzine.
    Bancile sunt obligate sa verifice, cu ocazia ridicarii sumelor pentru plata salariilor in tara ori catre sau din strainatate, retinerea si varsarea la bugetul administratiei publice centrale a impozitului pe salarii.
    Art. 10
    Persoana fizica romana are dreptul sa i se deduca din impozitul pe salarii datorat in Romania o suma echivalenta cu impozitul pe salarii din sursa externa, platit direct sau prin retinere in strainatate, pe baza de documente care atesta plata, confirmate de autoritatile fiscale din tara in care isi desfasoara activitatea. Aceasta suma nu va depasi suma impozitului pe salarii, calculat potrivit legislatiei fiscale in vigoare din Romania.
    Art. 11
    Impozitul pe salarii retinut in plus se restituie salariatilor respectivi de platitorul acestora in termen de 30 de zile de la data constatarii plusului.
    Restituirea sumelor retinute in plus se poate face pe o perioada de 3 ani in urma de la data retinerii.
    Impozitul pe salarii neretinut la timp sau in cuantumul legal se retine de platitorul venitului, de la salariatii respectivi, pe o perioada de 3 ani in urma de la data constatarii. Retinerea se poate face, in rate egale, in cel mult 12 luni de la data constatarii neretinerilor.
    In cazul in care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la salariatul in cauza, acesta se suporta de platitorul salariului.
    Art. 12
    Persoanele fizice sau juridice, care in exercitarea activitatii folosesc salariati, sunt obligate sa depuna semestrial la organul financiar pe raza caruia isi au sediul sau domiciliul o dare de seama privind calcularea, retinerea si varsarea la bugetul administratiei publice centrale a impozitului pe salarii. Agentii economici cu profil special, definiti potrivit legii, vor depune aceasta dare de seama la Ministerul Finantelor.
    Art. 13
    Pentru nevarsarea la termen a impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de intarziere*).
------------
    *) A se vedea Ordonanta Guvernului nr. 11 din 23 ianuarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996.

    Art. 14
    Controlul privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii se efectueaza de organele fiscale la care platitorii de salarii sunt obligati sa depuna darile de seama privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii.
    Art. 15
    Impotriva modului in care se aplica prevederile prezentei legi de catre persoanele fizice sau juridice la care sunt angajati, salariatii se pot adresa cu plangere direct acestora, in termen de 30 de zile de la data retinerii impozitului. Persoana fizica sau juridica care a facut angajarea este obligata ca, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii plangerii, sa procedeze la reverificarea modului de determinare a venitului lunar impozabil si a impozitului de plata si sa emita o decizie care sa cuprinda rezultatele reverificarii. Decizia se va comunica salariatului in cauza.
    Art. 16
    In termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei date de cel care a facut angajarea, salariatul poate face contestatie adresata directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat, pe a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridica al carei angajat este, aceasta fiind obligata sa o rezolve in termen de 30 de zile de la inregistrare. Solutionarea contestatiei se face printr-o decizie care se comunica salariatului in cauza.
    In termen de 30 de zile de la comunicare, impotriva deciziei date de directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat, salariatul poate face apel la Ministerul Finantelor, care, in termen de 40 de zile de la inregistrare, este obligat sa il solutioneze. Solutia data de Ministerul Finantelor este definitiva si se comunica salariatului in cauza.
    Art. 17
    Contestatiile si apelurile privind impozitul pe salarii sunt scutite de plata taxei de timbru.
    Art. 18
    Ministerul Finantelor poate acorda, in cazuri temeinic justificate, esalonari sau amanari la plata impozitului pe salarii si esalonari, amanari, reduceri sau scutiri la plata majorarilor de intarziere.
    Art. 19
    Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
    a) nedepunerea, in termen de 30 de zile de la incheierea semestrului, a darii de seama privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii;
    b) refuzul de a pune la dispozitia organelor fiscale documentele privind modul de calculare, de retinere si de varsare la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
    Contraventia de la lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 200 000 lei la 1 000 000 lei, iar cea de la lit. b), cu amenda de la 600 000 lei la 2 000 000 lei.
    Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute de prezenta lege se fac de catre organele de specialitate din Ministerul Finantelor si de catre unitatile sale teritoriale, in termen de 3 ani de la data savarsirii faptelor respective.
    Actele de constatare intocmite de organele imputernicite sa constate si sa aplice amenzi constituie titluri executorii, in conditiile legii, dupa ramanerea lor definitiva.
    Bancile vor pune in aplicare aceste titluri fara acceptul platitorilor.
    Art. 20
    Prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27, se aplica in cazul contraventiilor prevazute la art. 19 din prezenta lege.
    Art. 21
    Pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Finantelor va elabora instructiuni metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzatoare, atributiile si raspunderile organelor fiscale privind aplicarea acestei legi, care vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei*).
------------
    *) A se vedea Ordinul nr. 1.363 din 10 noiembrie 1993 al ministrului de stat, ministrul finantelor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 273 din 26 noiembrie 1993.

    Art. 22
    Contestatiile aflate pe rol la organele jurisdictionale, administrative sau judiciare se solutioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare la data constatarii faptei.
    Art. 23
    In situatiile in care, pentru evitarea dublei impuneri, exista conventii sau alte acorduri internationale la care Romania este parte, se aplica cu privire la impozitul pe salarii prevederile din acele conventii sau acorduri.
    Art. 24
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 1/1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire la unitatile socialiste de stat, art. 16 - 18 din Legea nr. 2/1977 privind impozitul agricol, art. 3 din Legea nr. 4/1990 privind remunerarea si alte drepturi ale Presedintelui Romaniei, senatorilor si deputatilor, art. 9 si anexa nr. 2 din Decretul nr. 279/1983 privind reglementarea asistentei medicale cu plata, Decretul nr. 409/1985 privind majorarea contributiei persoanelor fara copii, art. 3 - 7, 9 si 10 din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populatiei, art. 7, art. 14 alin. 3 si anexa nr. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1.222/1990 privind regimul impozitelor si taxelor aplicabile reprezentantelor din Romania ale societatilor comerciale sau organizatiilor economice straine, Hotararea Guvernului nr. 52/1991 privind impozitul pe salarii, precum si orice alte dispozitii contrare*).
------------
    *) Pe data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 17 din 4 august 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 186 din 17 august 1995, se abroga: art. 7 alin. 4 si art. 20 - 27 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 29 iunie 1993; prevederile privind impozitarea persoanelor fizice din Ordonanta Guvernului nr. 22/1993 privind scutirea de plata a impozitului pe veniturile realizate de consultantii straini pentru activitatea desfasurata in Romania, in cadrul unor acorduri internationale guvernamentale sau neguvernamentale de finantare gratuita, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 30 august 1993, aprobata prin Legea nr. 102/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 321 din 18 noiembrie 1994; art. 8 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, celor care au fost retinuti in perioada 16 - 22 decembrie 1989 ca urmare a participarii la actiunile revolutiei, precum si celor care au participat direct, in perioada 16 - 25 decembrie 1989, la luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 21 august 1992; prevederile referitoare la impozitul pe salarii de la art. 6 alin. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 7 noiembrie 1994; prevederile referitoare la impozitul pe salarii de la art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994 si art. 11 alin. (3) din Legea nr. 4/1995 privind donarea de sange, utilizarea terapeutica a sangelui uman si organizarea transfuzionala in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 9 din 19 ianuarie 1995.

    Art. 25
    Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 1991*).
           
    *) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative modificatoare.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 32/1991

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 32 din 1991
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 1103 2019
    O zi buna Aveți nevoie de un împrumut pentru fiecare scop? Te afli într-o problemă financiară? Firma de împrumut Bridge Finance este garantată în furnizarea de servicii financiare clienților cu o dobândă favorabilă. Împrumuturile noastre sunt ușoare și rapide. Contactați-ne astăzi pentru a obține împrumutul de care aveți nevoie. Putem asorta orice împrumut cu o rată a dobânzii de 2%. Dacă sunteți interesat, vă rugăm să ne contactați imediat prin (adrianbay0008@gmail.com)
ANONIM a comentat Legea 36 1995
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Dar MIDLAND CREDIT FIRM.a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În cele din urmă, finanțăm o firmă de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID NMLS al companiei: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Decretul 62 2019
    Sunt Marie Reilly, o împrumutată împrumutată privată și legitimă. Ești un bărbat sau o femeie de afaceri? Aveți vreo mizerie financiară sau aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere? Aveți nevoie de un împrumut pentru a începe o scară plăcută mică și o afacere medie? Aveți un scor de credit scăzut și vă este greu să obțineți împrumuturi de capital de la băncile locale și alte institutii financiare ?. - Intermediarii / Consultanții / Brokerii sunt bineveniți să aducă clienții lor și sunt protejați 100%. Părțile interesate ar trebui să mă contacteze pentru mai multe informații via: mariereillyfinancialaid@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 50 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Rectificare 99 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 32/1991
Legea 557 2001
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 6/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii
Decizia 7 1999
asupra recursului in interesul legii cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 7 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii
Ordonanţa 73 1999
privind impozitul pe venit
Hotărârea 606 1999
privind corectarea transelor de venit lunar impozabil pentru semestrul II al anului 1999 si a sumei prevazute la art. 6 lit. i) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, cu modificarile ulterioare
Hotărârea 87 1999
privind corectarea transelor de venit lunar impozabil pentru semestrul I al anului 1999 si a sumei prevazute la art. 6 lit. i) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, cu modificarile ulterioare
Hotărârea 481 1998
pentru corectarea transelor de venit lunar impozabil pentru semestrul II al anului 1998 si a sumei prevazute la art. 6 lit. i) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, cu modificarile ulterioare
Legea 75 1998
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 62/1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
Legea 73 1998
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe
Ordonanţa 6 1998
pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii
Ordin 2288 1997
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea Fondului initial de asigurari sociale de sanatate in anul 1998
Ordin 2288 1997
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea Fondului initial de asigurari sociale de sanatate in anul 1998
Ordin 2288 1997
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea Fondului initial de asigurari sociale de sanatate in anul 1998
OUG 85 1997
privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice
Ordonanţa 62 1997
pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
Ordonanţa 68 1997
privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe
Ordonanţa 68 1997
privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe
Hotărârea 466 1997
privind stabilirea coeficientilor de indexare trimestriala a salariilor incepand cu luna august 1997
Legea 105 1997
pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor
Hotărârea 25 1997
privind stabilirea coeficientilor de indexare trimestriala a salariilor in semestrul I 1997
Hotărârea 860 1996
cu privire la indexarea si compensarea salariilor incepand cu luna octombrie 1996
Circulara 21550 1996
in legatura cu modul de aplicare a Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, in cazul persoanelor fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania
OUG 6 1996
privind regimul deductibilitatii sumelor platite cu titlu de salarii si alte drepturi salariale
Ordonanţa 8 1996
pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, cu modificarile ulterioare
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu