CIRCULARA Nr. 21550 din 23 septembrie 1996
in legatura cu modul de aplicare a Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, republicata, in cazul persoanelor fizice nerezidente care desfasoara
activitate in Romania
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 3 decembrie 1996
Potrivit art. 1 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii,
republicata*), salariile in bani si in natura primite din strainatate de catre
persoanele care isi desfasoara activitatea in Romania sunt impozabile in tara
noastra, in conformitate cu prevederile acestei legi.
In ultima perioada, datorita dezvoltarii relatiilor economice
internationale ale tarii noastre cu alte state, se constata ca tot mai multe
persoane fizice nerezidente presteaza diverse servicii la firme romanesti cu
capital de stat, mixt sau privat, persoane care sunt retribuite de catre
firmele straine ai caror salariati sunt.
Prin contractele incheiate intre firmele straine la care salariatii
respectivi isi desfasoara activitatea in mod curent si firmele din Romania unde
aceasta activitate se desfasoara pe o perioada de timp limitata, definita prin
contract, se prevede ca drepturile salariale sunt platite de catre firmele ai
caror angajati sunt, iar impozitul datorat pentru veniturile respective se va
plati din proprie initiativa in statul in care se desfasoara activitatea,
respectiv in Romania.
In contextul celor prezentate, rezulta ca firmelor din Romania, la care
persoanele in cauza presteaza un serviciu sau desfasoara o activitate salariata
pentru o perioada determinata de timp, nu le revine in mod direct sarcina de a
retine si varsa la buget impozitul pentru veniturile realizate in cazul
persoanelor respective; in schimb aceste persoane au obligatia de a depune
declaratii privind veniturile realizate la organele fiscale de la sediul firmei
la care se desfasoara activitatea in mod temporar.
Firmele la care, pe baza contractelor incheiate, se desfasoara asemenea
activitati, raspund insa de incasarea impozitelor si taxelor datorate bugetului
tarii noastre de catre persoanele fizice nerezidente si au obligatia sa
informeze in acest sens organele fiscale teritoriale din subordinea
Ministerului Finantelor cu privire la prezenta acestora si la activitatea
desfasurata in cadrul firmei, in urma carora se obtin venituri de natura
salariilor si a altor drepturi salariale.
In vederea realizarii drepturilor cuvenite bugetului de stat sau local,
dupa caz, directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat, prin organele lor teritoriale din subordine, vor identifica aceste
persoane si vor stabili drepturile cuvenite bugetului de stat.
In acest scop se au in vedere prevederile din conventiile de evitare a
dublei impuneri, incheiate de Guvernul Romaniei cu guvernele altor state, in
cazul in care sunt incheiate asemenea conventii cu statele ai caror rezidenti
sunt persoanele in cauza, coroborate cu prevederile legislatiei interne a tarii
noastre, respectiv Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata.
La calcularea impozitului, in aceasta ipoteza, se vor avea in vedere
dispozitiile articolului intitulat "Profesii dependente" din
conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv principiul celor 183 de
zile, potrivit caruia impozitul pe salariile primite din strainatate pentru
activitatea desfasurata in Romania de persoanele straine se datoreaza din prima
zi a sosirii acestora in tara noastra, cand aceste persoane sunt prezente in
Romania o perioada care depaseste 183 de zile in orice perioada de 12 luni,
incepand sau sfarsind in anul calendaristic vizat.
In situatia in care aceste persoane sunt prezente in Romania o perioada mai
mica de 183 de zile, impozitul pentru aceste salarii este datorat in tara de
rezidenta a acestor persoane.
Pentru persoanele straine care desfasoara activitate in Romania si care
sunt platite de firmele din strainatate, persoane care sunt rezidente ale unor
state cu care Romania nu are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri,
impozitul pe salarii se calculeaza, de asemenea, potrivit prevederilor Legii
nr. 32/1991, republicata, cu mentiunea ca in aceste cazuri nu se aplica
principiul celor 183 de zile, deci impunerea se face din prima zi.
Persoanele straine care desfasoara activitate in tara noastra, de natura
celei mentionate mai sus, care nu au declarat veniturile realizate la organele
fiscale in raza carora isi are sediul firma la care se desfasoara activitatea
salariata, ori nu au achitat impozitele datorate statului roman se sanctioneaza
pentru aceste fapte, potrivit legislatiei din domeniu (Legea nr. 32/1991
privind impozitul pe salarii, Decretul nr. 153/1954, cu modificarile
ulterioare, privitor la impozitul pe veniturile populatiei, Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare) si Legii nr.
87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
In scopul incasarii impozitului datorat statului roman de aceste persoane,
organele fiscale teritoriale vor lua in evidenta persoanele nerezidente
respective care desfasoara asemenea activitati pe teritoriul tarii noastre si
vor stabili obligatiile catre bugetul de stat sau local, dupa caz, pe baza
veniturilor declarate sau a celor rezultate din contracte.
Impozitul stabilit pe baza venitului inscris in declaratia intocmita de
catre beneficiarul sumelor respective si in conformitate cu legislatia
mentionata se achita de catre acesta la data si in conditiile prevazute de
legislatia ce reglementeaza termenele de plata a impozitului in cauza.
De mentionat ca impozitul stabilit potrivit legislatiei la care s-a facut
referire mai sus se achita in lei proveniti din schimb valutar, la cursul
valutar de referinta al Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare la data platii.
Pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri,
beneficiarii veniturilor, rezidenti ai statelor contractante cu care Romania
are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, vor primi, pe baza de
cerere, de la organele fiscale din Romania, un document din care va rezulta
impozitul platit in tara noastra, care va fi dedus din impozitul datorat in
statul de rezidenta, evitandu-se in acest fel dubla impunere.
Documentul respectiv va cuprinde denumirea firmei la care beneficiarul
venitului isi desfasoara activitatea, venitul brut anual sau lunar realizat,
venitul impozabil, precum si impozitul achitat bugetului de stat sau local,
dupa caz.
Pentru eliberarea documentului referitor la impozitul platit in Romania,
persoanele care au realizat veniturile respective trebuie sa faca dovada
organelor fiscale din tara noastra cu documentul eliberat de autoritatile
fiscale ale statului de rezidenta din care sa rezulte ca sunt rezidenti ai
statului respectiv.
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti, precum si unitatile
subordonate acestora, prin organele de specialitate, vor stabili la timp si in
cuantumul legal impozitele si taxele datorate de persoanele fizice nerezidente
cu activitate in Romania si vor lua masuri pentru incasarea sumelor datorate
bugetului de stat sau local, dupa caz, in contextul prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare.
Adresa Ministerului Finantelor nr. 86.446 din 30 august 1996 isi inceteaza
aplicabilitatea.
------------
*) Legea nr. 32/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 185 din 12 august 1996.
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Gheorghe Raicu,
secretar de stat