E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Ordonanţa 31 2002 modificat de Legea 187 2013
Ordonanţa 31 2002 modificat de OUG 13 2013
Ordonanţa 31 2002 modificat de Legea 133 2007
Ordonanţa 31 2002 completat de Legea 133 2007
Ordonanţa 31 2002 in legatura cu Decizia 88 2004
Ordonanţa 31 2002 in legatura cu Decizia 1351 2003
Ordonanţa 31 2002 in legatura cu Decizia 811 2003
Ordonanţa 31 2002 in legatura cu Ordin 225 2003
Ordonanţa 31 2002 in legatura cu Decizia 118 2003
Ordonanţa 31 2002 aprobat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 2 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 3 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 4 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 5 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 6 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 7 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 8 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 9 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 10 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 3 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 11 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 11 din actul Ordonanţa 31 2002 articole noi... articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 12 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 5 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 14 din actul Ordonanţa 31 2002 articole noi... articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 15 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 16 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 17 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 18 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 20 din actul Ordonanţa 31 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 21 din actul Ordonanţa 31 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 22 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 23 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 24 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 26 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 27 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 29 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 30 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 31 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 32 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 33 din actul Ordonanţa 31 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 34 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 35 din actul Ordonanţa 31 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 36 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 37 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 38 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 39 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 40 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 41 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 43 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 44 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 45 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 46 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 47 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 48 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 49 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 50 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 51 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 52 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 54 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 55 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 56 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 57 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 58 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 59 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 60 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 61 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 63 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 64 din actul Ordonanţa 31 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 65 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 67 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 1 din actul Ordonanţa 31 2002 abrogat de articolul 1 din actul Legea 642 2002
Articolul 49 din actul Ordonanţa 31 2002 modificat de articolul 66 din actul OUG 79 2002
Ordonanţa 31 2002 in legatura cu Ordin 173 2002
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 31 din 30 ianuarie 2002

privind serviciile postale

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 87 din  1 februarie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezenta ordonanta are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare a serviciilor postale si asigurarea accesului la serviciul universal, in vederea crearii unei piete concurentiale si promovarii intereselor utilizatorilor.
    Art. 2
    In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) servicii postale - servicii destinate publicului, constand in colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor postale, efectuate cu caracter profesional si in scopul obtinerii de profit;
    b) retea postala publica - sistemul de organizare si resursele de orice fel, utilizate de un furnizor de servicii postale, in principal pentru:
    - colectarea trimiterilor postale de la toate punctele de acces;
    - transportul si manipularea trimiterilor postale de la punctele de acces ale retelei postale pana la centrele de distribuire;
    - distribuirea trimiterilor postale la adresele indicate pe acestea;
    c) puncte de acces - ansamblul instalatiilor fizice, inclusiv cutiile postale puse la dispozitie publicului pe drumurile publice sau in sediile furnizorilor de servicii postale, prin intermediul carora trimiterile postale pot fi introduse in reteaua postala;
    d) puncte de contact - ansamblul instalatiilor fizice prin intermediul carora trimiterile postale pot fi livrate destinatarilor;
    e) colectare - operatiunea de preluare a trimiterilor postale depuse la punctele de acces;
    f) distribuire - procesul care incepe cu sortarea trimiterilor postale la centrul de distribuire si se incheie cu livrarea acestora la destinatari;
    g) trimitere postala - un bun, avand inscrisa o adresa, aflat in forma definitiva in care urmeaza sa fie transportat de furnizorul de servicii postale; in afara trimiterilor de corespondenta, trimiterile postale pot consta in carti, cataloage, ziare, periodice sau colete postale continand bunuri cu sau fara valoare comerciala;
    h) trimitere de corespondenta - o comunicare scrisa, tiparita, imprimata sau inregistrata pe orice fel de suport material, care urmeaza sa fie transportata si livrata, altfel decat electronic, la adresa indicata de expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia; cartile, cataloagele, ziarele si periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondenta;
    i) trimitere postala internationala - o trimitere postala expediata de pe teritoriul Romaniei catre o adresa care nu se afla pe acest teritoriu sau expediata din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
    j) publicitate prin posta - trimiteri postale interne sau internationale care urmeaza sa fie transportate si livrate la adresa indicata de expeditor pe trimiterea in sine sau pe ambalajul acesteia, constand exclusiv in materiale de reclama, marketing sau publicitate, care contin mesaje identice, cu exceptia numelui, adresei si numarului de identificare a destinatarului, precum si a altor modificari care nu altereaza natura mesajului, daca aceste trimiteri sunt expediate unui numar semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare; nu constituie publicitate prin posta:
    - chitantele, facturile, situatiile financiare si alte mesaje nonidentice;
    - trimiterile postale care contin in afara de publicitate prin posta si alte trimiteri in acelasi ambalaj;
    k) serviciu de trimitere recomandata - un serviciu postal ale carui particularitati constau in oferirea unei garantii forfetare impotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totala sau partiala ori deteriorare a trimiterii postale si in eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea la punctul de acces sau livrarea la destinatar;
    l) serviciu de trimitere cu valoare declarata - un serviciu postal a carui particularitate consta in asigurarea unei trimiteri postale impotriva pierderii, furtului, distrugerii totale sau partiale ori deteriorarii, pentru o suma egala cu valoarea declarata de expeditor;
    m) serviciu de trimitere contra ramburs - un serviciu postal a carui particularitate consta in achitarea contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale de catre destinatar expeditorului prin intermediul retelei postale;
    n) servicii financiar-postale - ansamblul de servicii de incasari, de plati si transferuri de fonduri efectuate de furnizorii de servicii postale prin intermediul retelei postale;
    o) serviciu de schimb de documente - furnizarea de mijloace, inclusiv punerea la dispozitie de catre un tert de sedii ad-hoc si de mijloace de transport, care permite autolivrarea prin schimb reciproc a trimiterilor postale intre utilizatorii abonati la acest serviciu;
    p) furnizor de servicii postale - orice persoana de drept public sau de drept privat care presteaza servicii postale;
    q) furnizor de serviciu universal - orice furnizor de servicii postale care presteaza unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal, in zona si in conditiile speciale stabilite de autoritatea de reglementare, si care este desemnat in acest sens de aceasta;
    r) autorizatie - orice act care stabileste drepturi si obligatii specifice sectorului postal si care permite furnizarea serviciilor postale, act care poate fi o autorizatie generala sau o licenta individuala, astfel:
    - autorizatie generala - acea autorizatie care nu presupune obtinerea unei decizii explicite din partea autoritatii de reglementare inainte de exercitarea drepturilor care decurg din aceasta autorizatie, indiferent daca aceasta procedura implica sau nu efectuarea unei notificari ori declaratii de catre solicitant sau a unei inregistrari de catre autoritatea de reglementare;
    - licenta individuala - acea autorizatie acordata unui furnizor de servicii postale si care ii confera acestuia drepturi sau obligatii specifice, suplimentare fata de cele prevazute in autorizatia generala, daca este cazul, autorizatie necesara pentru ca furnizorul sa poata exercita activitatile corespunzatoare, daca exercitarea acestor activitati este conditionata de obtinerea in prealabil a unei decizii explicite din partea autoritatii de reglementare;
    s) cheltuieli terminale - remunerarea furnizorilor de serviciu universal pentru distribuirea pe teritoriul Romaniei a trimiterilor postale expediate din afara teritoriului Romaniei;
    t) expeditor - persoana fizica sau juridica ce genereaza efectiv trimiterea postala si o introduce in reteaua postala, personal sau prin intermediul unui tert;
    u) destinatar - persoana juridica sau fizica careia ii este adresata trimiterea postala;
    v) utilizator - persoana fizica sau juridica care beneficiaza de servicii postale in calitate de expeditor sau destinatar;
    w) cerinte esentiale - conditii generale de natura noneconomica, care sunt impuse de stat pentru furnizarea serviciilor postale, constand in: protectia secretului corespondentei, asigurarea securitatii retelei postale in ceea ce priveste transportul bunurilor periculoase, precum si, in cazuri justificate, protectia datelor cu caracter personal, asigurarea confidentialitatii informatiilor transmise sau stocate, protectia dreptului la viata privata, protectia mediului si respectarea normelor privind amenajarea teritoriului si urbanismul;
    z) servicii cu valoare adaugata - servicii postale ale caror caracteristici raspund unor cerinte speciale ale utilizatorilor; asemenea caracteristici sunt, de exemplu: livrarea trimiterii postale personal destinatarului sau reprezentantului autorizat al acestuia, livrarea la o data si o ora anume stabilite, garantarea livrarii la o data si o ora anume stabilite, incercari multiple de livrare, livrarea potrivit prioritatii sau ordinii specificate de expeditor, confirmarea catre expeditor a efectuarii livrarii, posibilitatea de schimbare a destinatiei sau a destinatarului in timpul tranzitului sau, daca livrarea la destinatia initiala nu este posibila, monitorizarea trimiterii postale pe toata durata tranzitului (tracking & tracing) si altele asemenea; transmiterea sau primirea continutului unei trimiteri postale prin mijloacele electronice catre, respectiv de catre un furnizor de servicii postale in vederea sortarii, tiparirii sau pregatirii trimiterii postale nu constituie o caracteristica suplimentara in sensul prezentei definitii.
    Art. 3
    Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile urmatoarelor servicii:
    a) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii de catre expeditorul real al acestora personal;
    b) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii ale expeditorului, cu exceptia publicitatii prin posta, de catre o filiala sau un sediu secundar al expeditorului ori de catre o persoana juridica din acelasi grup cu expeditorul, in cazul in care trimiterile in cauza se refera la activitatea comerciala a expeditorului si urmaresc in mod nemijlocit satisfacerea unui interes al expeditorului legat de aceasta activitate;
    c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale proprii ale expeditorului, efectuate cu titlu gratuit si in mod nemijlocit de catre persoane fizice imputernicite de expeditor sau de destinatar in acest scop, cu exceptia publicitatii prin posta;
    d) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale in cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritatilor publice, in temeiul unor dispozitii legale speciale;
    e) colectarea, sortarea, transportul si livrarea cu titlu gratuit a inscrisurilor referitoare strict la bunurile impreuna cu care sunt transportate si destinate a fi livrate impreuna cu acestea.
    Art. 4
    (1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.
    (2) Furnizorii de servicii postale si prepusii acestora sunt obligati sa pastreze secretul corespondentei, fiind incidente prevederile art. 195 din Codul penal.
    (3) Retinerea, predarea sau deschiderea trimiterilor postale este permisa numai in urmatoarele cazuri si cu respectarea urmatoarelor conditii:
    a) la solicitarea organelor de cercetare penala, a instantei de judecata, a organelor vamale ori a altor autoritati sau organe abilitate, in conditiile prevazute de actele normative care reglementeaza activitatea acestora;
    b) in cazul existentei unor suspiciuni cu privire la savarsirea uneia dintre contraventiile prevazute la art. 58, cu conditia ca deschiderea trimiterii postale sa se realizeze de catre una dintre persoanele prevazute la art. 61 alin. (1), in prezenta expeditorului sau a destinatarului ori, daca acest lucru nu este posibil, in prezenta unui martor neutru, iar identitatea persoanelor care au deschis trimiterea si a persoanelor care au asistat la deschidere sa fie consemnata intr-un proces-verbal semnat de toate partile prezente.

    CAP. 2
    Serviciul universal

    Art. 5
    (1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal, la anumite standarde de calitate, in orice punct de pe teritoriul Romaniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
    (2) Orice persoana, fizica sau juridica, romana ori straina, are dreptul de acces la serviciul universal.
    (3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile de amplasare a punctelor de acces si a punctelor de contact, astfel incat densitatea acestora sa tina seama de nevoile utilizatorilor, precum si de standardele de calitate a serviciilor postale din sfera serviciului universal.
    (4) Serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:
    a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale interne si internationale, in greutate de pana la 2 kg;
    b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg;
    c) distribuirea coletelor postale in greutate de pana la 20 kg, expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
    d) serviciul de trimitere recomandata, indiferent daca trimiterea este interna sau internationala;
    e) serviciul de trimitere cu valoare declarata, indiferent daca trimiterea este interna sau internationala;
    f) orice alte servicii postale stabilite prin hotarare a Guvernului, daca raspund unor necesitati de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi asigurate in mod satisfacator in conditiile unei piete concurentiale.
    (5) Autoritatea de reglementare poate mari limita de greutate prevazuta la alin. (4) lit. b) pana la cel mult 20 kg si poate stabili conditii speciale pentru livrarea la domiciliu a coletelor postale respective.
    (6) Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac obiectul serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal se stabilesc de autoritatea de reglementare, in conformitate cu prevederile actelor adoptate de Uniunea Postala Universala.
    Art. 6
    (1) Furnizor de serviciu universal este acel furnizor de servicii postale care presteaza servicii din sfera serviciului universal si este desemnat de autoritatea de reglementare potrivit prevederilor alin. (2) - (5).
    (2) Autoritatea de reglementare stabileste, cu avizul consultativ al Consiliului Concurentei, conditiile si procedura pe baza carora furnizorii de servicii postale sunt desemnati ca furnizori de serviciu universal, cu respectarea prevederilor alin. (3) - (5).
    (3) Autoritatea de reglementare poate desemna, la cerere sau din oficiu, unul sau mai multi furnizori de serviciu universal, stabilind totodata pentru fiecare caz si serviciile din sfera serviciului universal care vor face obiectul unor obligatii anume in sarcina furnizorului desemnat, zona in care furnizorul respectiv urmeaza sa isi indeplineasca aceste obligatii, conditiile speciale pe care el trebuie sa le respecte, precum si drepturile de care beneficiaza in furnizarea serviciului universal.
    (4) In cazul in care autoritatea de reglementare desemneaza mai multi furnizori de serviciu universal care concureaza pe aceeasi piata a serviciilor, stabilirea zonei in care fiecare dintre ei urmeaza sa isi indeplineasca obligatiile se stabileste astfel incat sa nu se creeze nici unuia dintre furnizori un dezavantaj nejustificat pe piata pe care sunt concurenti, cu respectarea principiului pastrarii unui echilibru din punct de vedere al rentabilitatii prestarii serviciilor postale intre zona respectiva si zona sau zonele care au fost stabilite pentru ceilalti furnizori de serviciu universal concurenti si luand in considerare avantajele de ordin competitiv de care beneficiaza fiecare dintre furnizorii de serviciu universal concurenti.
    (5) Poate fi desemnat din oficiu ca furnizor de serviciu universal numai un furnizor care asigura conditiile prevazute in prezenta ordonanta pentru prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
    Art. 7
    (1) Orice furnizor de serviciu universal are obligatia sa asigure, in fiecare localitate din zona in care isi indeplineste obligatiile de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta oricarei persoane fizice sau la sediul oricarei persoane juridice, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana, cu exceptia cazurilor sau a conditiilor geografice considerate exceptionale de autoritatea de reglementare.
    (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea de reglementare poate stabili ca livrarea sa se faca la anumite instalatii corespunzatoare, in conditii determinate.
    Art. 8
    Orice furnizor de serviciu universal trebuie sa respecte in mod cumulativ urmatoarele conditii generale in indeplinirea obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care ii incumba:
    a) sa garanteze respectarea cerintelor esentiale;
    b) sa ofere servicii identice utilizatorilor care se afla in conditii comparabile;
    c) sa ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii fara discriminari, in special de ordin politic, religios sau ideologic;
    d) sa ofere servicii in mod neintrerupt, cu exceptia cazurilor de forta majora;
    e) sa asigure o evolutie continua a serviciilor in functie de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea serviciilor la cerintele utilizatorilor.
    Art. 9
    (1) Orice furnizor de serviciu universal are obligatia sa puna la dispozitie utilizatorilor, in mod regulat, informatii detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor oferite din sfera serviciului universal, in special informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii.
    (2) Informatiile mentionate la alin. (1) se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal si in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    Art. 10
    (1) Furnizorii de serviciu universal au obligatia de a asigura accesul utilizatorilor la reteaua postala pe care o opereaza, in conditii de transparenta, obiectivitate si nediscriminare.
    (2) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de serviciu universal cu pozitie dominanta pe piata relevanta, cu avizul consultativ al Consiliului Concurentei, obligatii privind conditiile in care acestia trebuie sa permita accesul la reteaua postala pe care o opereaza si altor furnizori de servicii postale, daca o asemenea masura se impune pentru asigurarea unui mediu concurential si pentru respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii si nediscriminarii.

    CAP. 3
    Drepturile acordate furnizorilor de serviciu universal

    Art. 11
    In vederea asigurarii serviciului universal furnizorii de serviciu universal beneficiaza de urmatoarele drepturi:
    a) dreptul de prioritate la inchirierea spatiilor necesare in vederea desfasurarii activitatii de transport al trimiterilor postale si mandatelor postale, aflate in zonele libere sau in proprietatea ori in administrarea societatilor comerciale, societatilor nationale, companiilor nationale si regiilor autonome cu obiect de activitate in domeniul transporturilor feroviare, maritime, fluviale si aeriene;
    b) dreptul de efectuare cu prioritate a transportului trimiterilor postale si mandatelor postale de catre societatile comerciale, societatile nationale, companiile nationale si regiile autonome cu obiect de activitate in domeniul transporturilor feroviare, maritime, fluviale si aeriene, precum si dreptul de acces cu prioritate in mijloacele de transport aflate in proprietatea sau in administrarea acestora;
    c) dreptul de acces si prioritate la punctele de frontiera si la organele vamale;
    d) dreptul de a utiliza domeniul public pentru instalarea si operarea cutiilor postale, obtinut in baza autorizatiei eliberate de organul de specialitate al administratiei publice centrale sau locale care administreaza acel domeniu;
    e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice alta natura care i se cuvin in temeiul oricarui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in conditiile stabilite de lege si de autoritatea de reglementare;
    f) dreptul de a actiona in relatiile internationale in calitate de furnizor de serviciu universal si de a incheia acorduri operationale in aceasta calitate;
    g) dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevazute in instrumentele internationale ratificate sau aprobate de Romania.

    CAP. 4
    Drepturi rezervate

    Art. 12
    (1) Dreptul de a presta unul sau mai multe servicii postale avand ca obiect trimiteri de corespondenta interne sau internationale, a caror greutate si al caror tarif sunt mai mici decat valorile stabilite prin hotarare a Guvernului, poate fi rezervat de catre autoritatea de reglementare unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal, in masura necesara indeplinirii obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care le revin. Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat de autoritatea de reglementare sunt denumite in continuare servicii rezervate.
    (2) Valorile stabilite in conformitate cu alin. (1) nu pot fi mai mari de 350 g, respectiv de 5 ori tariful public corespunzator unei trimiteri de corespondenta din prima treapta de greutate a celei mai rapide categorii standard.
    Art. 13
    Dreptul de a presta unul sau mai multe dintre urmatoarele servicii nu poate fi rezervat, indiferent de greutatea trimiterilor postale care fac obiectul lor sau de tariful aplicabil:
    a) servicii cu valoare adaugata;
    b) servicii postale avand ca obiect publicitatea prin posta;
    c) serviciul de schimb de documente.
    Art. 14
    Sfera serviciilor care pot fi rezervate, determinata potrivit art. 12 si 13, poate fi restransa prin hotarare a Guvernului, in vederea liberalizarii graduale si controlate a pietei serviciilor postale.

    CAP. 5
    Autorizatii

    Art. 15
    (1) Furnizarea serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal se poate face numai pe baza licentei individuale.
    (2) Licenta individuala poate contine, intre altele, obligatii privind asigurarea unor servicii din sfera serviciului universal, inclusiv cerinte referitoare la calitatea, disponibilitatea si conditiile de prestare a serviciilor in cauza, obligatii legate de respectarea drepturilor rezervate furnizorilor de serviciu universal in conformitate cu prevederile cap. IV, precum si obligatii privitoare la eventuale contributii datorate de titular in temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
    (3) Licenta individuala va contine obligatia titularului de a respecta atat cerintele esentiale, cat si prevederile legale care reglementeaza aceste cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse in reglementarile emise pe baza prezentei ordonante.
    (4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de acordare, modificare, retragere si suspendare a licentelor individuale, precum si continutul licentelor, inclusiv obligatiile care incumba titularilor, tinand seama de prevederile alin. (2) si (3), cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
    (5) Termenul de acordare a licentei individuale sau de comunicare a deciziei de respingere a cererii de acordare a licentei individuale este de 90 de zile de la data inregistrarii cererii.
    (6) In cazul in care sunt cerute solicitantului documente, informatii suplimentare sau clarificari in vederea acordarii licentei individuale, termenul prevazut la alin. (5) se suspenda pana la primirea acestora.
    Art. 16
    (1) Furnizarea serviciilor postale care nu sunt incluse in sfera serviciului universal se poate face pe baza autorizatiei generale.
    (2) Autorizatia generala se acorda cu conditia ca solicitantul sa isi asume obligatia de a respecta cerintele esentiale, precum si prevederile legale care reglementeaza aceste cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse in reglementarile emise pe baza prezentei ordonante.
    (3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de acordare, modificare, retragere si suspendare a autorizatiei generale, precum si obligatiile care incumba titularilor, cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
    (4) Autorizatia generala se considera obtinuta in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu exceptia situatiei in care solicitantului i s-a comunicat in acest interval decizia de neacordare a autorizatiei.
    (5) In cazul in care sunt cerute solicitantului documente, informatii suplimentare sau clarificari in vederea acordarii autorizatiei generale, termenul prevazut la alin. (4) se suspenda pana la primirea acestora.
    Art. 17
    (1) Pentru activitatea de autorizare, in conditiile prezentului capitol, autoritatea de reglementare percepe taxe de autorizare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.
    (2) Taxele de autorizare pot fi modificate prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui inflatiei.
    (3) Modul de incasare a taxelor de autorizare se stabileste de autoritatea de reglementare.
    (4) Sumele rezultate din incasarea taxelor de autorizare se fac venit la bugetul de stat.
    (5) Neplata taxelor de autorizare in termenul stabilit de autoritatea de reglementare atrage, dupa caz, respingerea cererii de acordare a licentei individuale sau neacordarea autorizatiei generale.
    Art. 18
    (1) Decizia de respingere a cererii de acordare a licentei individuale si decizia de neacordare a autorizatiei generale trebuie motivate si se comunica solicitantului in termenul prevazut la art. 15 alin. (5), respectiv in termenul prevazut la art. 16 alin. (4), putand fi contestate de solicitant in conformitate cu normele de contencios administrativ.
    (2) Decizia de retragere sau de suspendare a unei licente individuale ori a autorizatiei generale trebuie motivata si se comunica solicitantului in termen de 30 de zile de la luarea deciziei, putand fi contestata de solicitant in conformitate cu normele de contencios administrativ.
    Art. 19
    Furnizarea serviciului de trimitere recomandata avand ca obiect un act de procedura emis de o instanta judecatoreasca romana se poate face numai in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    Art. 20
    (1) Persoanele fizice sau juridice care au obtinut licenta individuala potrivit art. 15 sau care beneficiaza de autorizatia generala potrivit art. 16 se considera autorizate sa furnizeze servicii postale in sensul prezentei ordonante.
    (2) Persoanele fizice sau juridice care efectueaza transporturi de bunuri sau alte activitati similare ori adiacente transportului de bunuri, autorizate in temeiul art. 22 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in temeiul altor acte normative, si care nu indeplinesc una dintre conditiile prevazute la alin. (1) nu se considera autorizate sa furnizeze servicii postale in sensul prezentei ordonante.

    CAP. 6
    Tarife si contabilitate

    Art. 21
    Tarifele percepute pentru prestarea serviciilor postale se stabilesc avandu-se in vedere eficienta economica, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal si dezvoltarea retelei postale.
    Art. 22
    (1) Tarifele serviciilor postale din sfera serviciului universal trebuie sa fie accesibile, transparente, nediscriminatorii si fundamentate pe costuri.
    (2) Furnizorii de serviciu universal carora li s-a rezervat dreptul de a presta unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal in conformitate cu prevederile art. 12 au obligatia de a supune spre aprobare autoritatii de reglementare tarifele percepute pentru serviciile rezervate si de a le aduce la cunostinta publicului cu cel putin 30 de zile inainte de data la care acestea intra in vigoare, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    (3) In vederea aprobarii tarifelor percepute pentru serviciile rezervate, autoritatea de reglementare va solicita avizul consultativ al Oficiului Concurentei.
    (4) In situatia in care un furnizor de serviciu universal aplica tarife reduse in cazul unui volum mare de trimiteri de la acelasi expeditor, el are obligatia de a aplica principiile transparentei si nediscriminarii atat cu privire la tarife, cat si cu privire la conditiile asociate acestora.
    (5) Tarifele reduse aplicate in conformitate cu prevederile alin. (4) trebuie sa fie fundamentate pe costuri si vor fi facute publice pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal si in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    (6) Autoritatea de reglementare poate stabili in sarcina furnizorilor de serviciu universal obligatia mentinerii unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care sunt obligati sa le presteze, pe intreaga arie geografica in care presteaza aceste servicii.
    Art. 23
    (1) Furnizorii de serviciu universal trebuie sa respecte urmatoarele principii la incheierea acordurilor privind cheltuielile terminale corespunzatoare trimiterilor postale internationale expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia:
    a) cheltuielile terminale sa fie fixate in functie de costurile prelucrarii si livrarii trimiterilor postale internationale;
    b) nivelul tarifelor sa fie corespunzator calitatii serviciului;
    c) cheltuielile terminale sa fie transparente si nediscriminatorii.
    (2) In cazul in care nu exista asemenea acorduri, furnizorii de serviciu universal aplica prevederile instrumentelor internationale in domeniu, ratificate sau aprobate de Romania.
    Art. 24
    (1) Furnizorii de serviciu universal trebuie sa tina evidenta contabila separata, in cadrul contabilitatii interne de gestiune, pentru fiecare dintre serviciile rezervate, pe de o parte, si pentru serviciile nerezervate, pe de alta parte.
    (2) In evidenta corespunzatoare serviciilor nerezervate trebuie sa se urmareasca distinct serviciile incluse in sfera serviciului universal si cele care nu sunt incluse in aceasta sfera.
    (3) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii postale obligatia de a tine evidenta contabila distincta si in alte cazuri si poate stabili conditiile in care trebuie indeplinita aceasta obligatie, in scopul aplicarii coerente a principiilor contabilitatii analitice.
    (4) Metodologia de repartizare pe conturi a costurilor corespunzatoare serviciilor rezervate si serviciilor nerezervate se stabileste de autoritatea de reglementare. Alte metodologii pot fi utilizate numai daca respecta prevederile alin. (1) - (3) si sunt aprobate de autoritatea de reglementare.
    (5) Respectarea de catre un furnizor de serviciu universal a metodologiei de repartizare a costurilor, prevazuta la alin. (4), se verifica de un organism independent de furnizorul respectiv. Furnizorii de serviciu universal au obligatia sa publice anual o declaratie pe propria raspundere privind respectarea acestei metodologii, pe cheltuiala lor si in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    (6) Situatiile financiare anuale ale fiecarui furnizor de serviciu universal trebuie intocmite, prezentate spre auditare unui auditor financiar independent si publicate anual pe cheltuiala furnizorului si in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    Art. 25
    Este interzisa subventionarea serviciilor postale nerezervate pe baza veniturilor obtinute din furnizarea serviciilor rezervate, cu exceptia cazurilor in care aceasta subventionare este strict necesara indeplinirii obligatiilor privind furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
    Art. 26
    (1) Nu sunt supuse tarifarii categoriile de trimiteri postale internationale a caror gratuitate este prevazuta in acorduri internationale la care Romania este parte.
    (2) Prin hotarare a Guvernului se pot stabili si alte gratuitati, cu indicarea modalitatilor de compensare financiara a furnizorului de servicii postale desemnat sa le asigure.

    CAP. 7
    Protectia utilizatorilor

    Art. 27
    (1) Furnizorii de servicii postale stabilesc regulile aplicabile serviciilor postale, serviciului de distribuire a telegramelor si serviciilor financiar-postale pe care le presteaza, pe care au obligatia de a le respecta in relatiile cu utilizatorii. Aceste reguli se supun spre aprobare autoritatii de reglementare, intr-un termen stabilit de aceasta. In cazul in care apreciaza ca regulile propuse sunt nesatisfacatoare din punct de vedere tehnic sau al protectiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale, intelegerilor internationale la care Romania este parte sau regulilor minime obligatorii stabilite potrivit alin. (2), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzatoare a acestor reguli, iar furnizorii de servicii postale sunt obligati sa opereze modificarile cerute.
    (2) Autoritatea de reglementare poate stabili reguli minime obligatorii aplicabile serviciilor postale, serviciului de distribuire a telegramelor si serviciilor financiar-postale, cu respectarea prevederilor cuprinse in prezenta ordonanta, in celelalte acte normative si in instrumentele internationale ratificate sau aprobate de Romania. Furnizorii de servicii postale au obligatia de a respecta aceste reguli in relatiile cu utilizatorii.
    Art. 28
    Publicitatea prin posta trebuie sa contina un marcaj distinctiv care sa asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea in sine, in conditii stabilite de autoritatea de reglementare.
    Art. 29
    (1) Orice trimitere postala care este distribuita de un furnizor de servicii postale trebuie sa fie marcata corespunzator cu denumirea sau marca comerciala a furnizorului respectiv.
    (2) Orice furnizor de servicii postale care opereaza o retea postala are obligatia sa marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua respectiva, inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv, care sa asigure identificarea furnizorului in cauza.
    (3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorii de servicii postale trebuie sa isi indeplineasca obligatiile prevazute la alin. (1) si (2).
    Art. 30
    (1) Furnizorii de servicii postale au obligatia de a respecta standardele de calitate a serviciilor postale, stabilite de autoritatea de reglementare.
    (2) Respectarea standardelor de calitate, stabilite potrivit alin. (1), de catre fiecare furnizor de serviciu universal va face anual obiectul evaluarii unui organism independent de furnizorul in cauza, in conditii stabilite de autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare se publica anual pe cheltuiala furnizorului de servicii postale si in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    Art. 31
    (1) Furnizorii de servicii postale au obligatia sa stabileasca un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, in special in ceea ce priveste pierderea, distrugerea partiala ori totala sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea standardelor de calitate a serviciilor.
    (2) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) trebuie sa prevada:
    a) proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale caruia ii revine raspunderea, in cazul in care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea furnizori;
    b) proceduri care sa permita solutionarea echitabila si prompta a reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
    (3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) si (2) este supus spre aprobare autoritatii de reglementare, intr-un termen stabilit de aceasta. In cazul in care apreciaza ca mecanismul propus nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) si (2), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzatoare a acestuia.
    (4) Informatiile privind numarul de reclamatii adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul in care acestea au fost solutionate se publica o data cu raportul de evaluare prevazut la art. 30 alin. (2).
    (5) In cazul in care reclamatia adresata furnizorului de servicii postale nu a fost solutionata in mod satisfacator, utilizatorul in cauza poate introduce o cerere de chemare in judecata la instanta competenta.
    Art. 32
    (1) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale neincluse in sfera serviciului universal se stabileste conform contractelor incheiate cu utilizatorii, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta si de celelalte dispozitii legale in vigoare.
    (2) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse in sfera serviciului universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, se stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante si a celorlalte dispozitii legale in vigoare, prin clauzele contractului-cadru, care se avizeaza de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.

    CAP. 9
    Emiterea si comercializarea timbrelor si efectelor postale

    Art. 33
    Plata tarifelor percepute pentru serviciile postale se poate face prin intermediul sistemelor de francare sau prin alte metode, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
    Art. 34
    Conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie si de retragere din circulatie a timbrelor si efectelor postale se stabilesc de autoritatea de reglementare.
    Art. 35
    (1) Timbrele postale se pot valorifica atat la valoarea lor nominala, cat si la valoarea lor filatelica. In situatii exceptionale ele se pot valorifica si la pretul de cost, cu acordul prealabil al autoritatii de reglementare.
    (2) Timbrele postale se pot comercializa atat in tara, cat si in strainatate sau pot forma obiectul schimburilor filatelice, in conditiile legii.
    (3) Comercializarea timbrelor postale se efectueaza in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare, tinandu-se seama de prevederile intelegerilor internationale in domeniu, la care Romania este parte.
    Art. 36
    (1) Componenta si modul de administrare a Conservatorului de timbre se stabilesc de autoritatea de reglementare.
    (2) Bunurile aflate in componenta Conservatorului de timbre sunt bunuri de patrimoniu.
    (3) Administrarea Conservatorului de timbre se realizeaza de catre o persoana juridica de drept public sau de drept privat, anume desemnata de autoritatea de reglementare.

    CAP. 10
    Conditiile de acceptare a trimiterilor postale

    Art. 37
    (1) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, in conditiile prezentei ordonante, atat timp cat, in mod cumulativ:
    a) sunt intrunite atat conditiile de acceptare a trimiterilor postale prevazute de prezentul capitol si de regulile stabilite potrivit art. 27, cat si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute de intelegerile internationale la care Romania este parte si conditiile de acceptare stabilite de tarile de destinatie;
    b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;
    c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu sunt impiedicate de imprejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda.
    (2) Furnizorul de servicii postale se poate prevala de prevederile alin. (1) lit. a) numai in cazul in care a facut publice conditiile de acceptare a trimiterilor postale, prin afisare la punctul de acces la care se depune trimiterea postala in cauza.
    Art. 38
    (1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:
    a) trimiterile postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs, cu exceptia cazurilor in care se prezinta o autorizatie speciala data de organele competente;
    b) trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;
    c) trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi neindepartate.
    (2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare, sortare, transport si livrare numai daca, pe langa conditiile generale, sunt indeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri, astfel:
    a) trimiterile postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, in conditiile prevazute prin aceste dispozitii;
    b) trimiterile postale constand in bunuri al caror transport, incarcare, descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, in conditiile tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz.
    Art. 39
    (1) Atunci cand natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca el sa fie ambalat, expeditorul trebuie sa protejeze acest bun astfel incat sa fie ferit de pierderea totala sau partiala, precum si de deteriorare, si sa nu poata pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri, pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare, transport si livrare.
    (2) Ambalajul folosit de expeditor trebuie sa fie suficient si sa corespunda standardelor si normelor tehnice in vigoare.
    (3) Ambalajul se considera ca suficient in cazul in care se apreciaza ca el protejeaza trimiterea postala, de la depunerea ei la punctul de acces pana la eliberarea ei destinatarului, in conditii normale de colectare, sortare, transport si livrare.
    (4) Trimiterile postale care, prin natura lor, nu au nevoie de ambalaj se pot depune si neambalate. Furnizorul de servicii postale poate pretinde expeditorului ca aceste marfuri neambalate sa fie grupate in unitati mai mari, care sa faciliteze operatiunile de colectare, sortare, transport si livrare.
    (5) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de manipulare si depozitare, in functie de natura lor, expeditorul trebuie sa aplice etichete sugestive, care sa indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de servicii postale poate pretinde expeditorului folosirea unor etichete tipizate.

    CAP. 11
    Raspunderea pentru furnizarea serviciilor postale

    Art. 40
    (1) Furnizorul de servicii postale este raspunzator fata de utilizatori pentru:
    a) prestarea serviciului, in conditiile prevazute de lege si de contractul incheiat cu expeditorul;
    b) paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala sau din deteriorarea trimiterii postale, survenita din momentul depunerii acesteia la punctul de acces si pana la livrarea catre destinatar.
    (2) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale si termenul de pastrare pentru trimiterile postale interne este de 6 luni, iar pentru trimiterile externe este cel stabilit prin intelegerile internationale la care Romania este parte si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.
    (3) Termenul de solutionare a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 3 luni pentru trimiterile postale interne, iar pentru trimiterile externe este cel stabilit prin intelegerile internationale la care Romania este parte si se calculeaza de la data introducerii reclamatiei.
    (4) Reclamatia prealabila poate fi introdusa de expeditor sau de destinatar.
    Art. 41
    (1) Termenul pentru introducerea actiunii in justitie este de 6 luni pentru trimiterile postale interne si de un an pentru cele externe.
    (2) Termenul prevazut la alin. (1) se socoteste de la data primirii raspunsului la reclamatia prealabila sau, in cazul in care nu s-a raspuns la reclamatia prealabila introdusa in termen, de la expirarea termenului de solutionare a acesteia.
    (3) Actiunea nu poate fi introdusa daca nu se face dovada introducerii reclamatiei prealabile in termen.
    Art. 42
    (1) Expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzatoare valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depasi limitele prevazute la art. 43. Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate nu se despagubesc.
    (2) Expeditorul poate renunta la dreptul sau de despagubire in favoarea destinatarului.
    Art. 43
    (1) Furnizorii de servicii postale raspund pentru trimiterile postale interne, dupa cum urmeaza:
    a) in caz de pierdere, furt sau distrugere totala:
    1. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
    2. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, pana in momentul livrarii la destinatar;
    3. cu intreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, dupa livrarea acesteia destinatarului, cand furnizorul de servicii postale a omis incasarea rambursului de la destinatar;
    4. cu intreaga suma depusa la punctul de acces, pentru mandate, in conditiile prevazute la art. 46;
    5. cu suma reprezentand de 10 ori tariful unui serviciu de trimitere recomandata, pentru trimiterile postale care fac obiectul unui asemenea serviciu;
    6. cu suma reprezentand de 10 ori tariful pentru un colet care nu face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata, indiferent de greutate;
    b) in caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare:
    1. cu valoarea declarata pentru partea lipsa, distrusa sau deteriorata, inscrisa in nota de inventar, pentru trimiterile de corespondenta depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
    2. cu cota-parte corespunzatoare greutatii lipsa din valoarea declarata, pentru trimiterile de corespondenta depuse inchise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
    3. cu cota-parte din despagubirea prevazuta la lit. a) pct. 6, stabilita in raport cu greutatea lipsa sau cu greutatea continutului deteriorat, pentru coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
    4. cu valoarea efectiva a prejudiciului, care nu poate depasi valoarea declarata si nici valoarea reala, luata in considerare la locul si in momentul prezentarii coletului, a continutului lipsa sau deteriorat, pentru coletele care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata.
    (2) Furnizorii de servicii postale raspund pentru telegrame, cu contravaloarea tarifelor incasate la depunerea la punctul de acces, in urmatoarele cazuri:
    1. telegrama nu a fost livrata;
    2. telegrama a fost livrata mai tarziu decat ar fi ajuns prin serviciile postale care utilizeaza transportul terestru;
    3. continutul telegramei a fost denaturat.
    (3) Pierderea completa a continutului este echivalenta cu pierderea trimiterii postale.
    (4) Cand expeditorul a declarat o valoare mai mica decat cea reala, despagubirea este la nivelul valorii declarate.
    (5) Despagubirile prevazute la alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 nu pot depasi valoarea reala a bunului care face obiectul trimiterii postale.
    (6) In afara despagubirilor prevazute la alin. (1) lit. a) se restituie si tarifele incasate la depunerea trimiterii postale la punctul de acces.
    (7) In cazul neefectuarii prestatiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor cu valoare adaugata, nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele incasate suplimentar fata de tarifele aplicabile pentru serviciul postal standard.
    Art. 44
    (1) In toate cazurile mentionate la art. 43 furnizorul de servicii postale este exonerat de raspundere in urmatoarele situatii:
    a) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului;
    b) paguba s-a produs ca urmare a faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda;
    c) trimiterea a fost primita fara obiectii de catre destinatar;
    d) paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forta majora sau a cazului fortuit; in acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor achitate, cu exceptia tarifului de asigurare.
    (2) Furnizorul de servicii postale nu raspunde pentru trimiterile postale in cazurile care nu sunt mentionate la art. 43.
    Art. 45
    Trimiterile postale care nu au putut fi livrate destinatarilor si nici expeditorilor devin proprietatea furnizorului de servicii postale dupa expirarea termenului de introducere a reclamatiei prealabile si de pastrare prevazut la art. 40 alin. (2).
    Art. 46
    (1) Furnizorii de servicii postale sunt raspunzatori de sumele transmise prin intermediul serviciului de mandate pana in momentul in care acestea au fost platite, in conditiile prevazute de regulile aplicabile acestui serviciu, stabilite potrivit art. 27.
    (2) Sumele a caror plata sau rambursare nu a fost reclamata de catre cei in drept, in termen de 6 luni de la data depunerii acestora la punctele de acces, raman, definitiv castigate, furnizorilor de servicii postale.
    (3) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2) nu pot fi primite reclamatii referitoare la mandatele in cauza, indiferent de motivul sau obiectul acestora.
    (4) Tarifele percepute de furnizorii de servicii postale pentru serviciul de mandate nu se restituie, chiar daca mandatele raman neplatite, cu conditia ca neplata sa nu fie imputabila furnizorului de servicii postale.
    Art. 47
    Furnizorul de servicii postale raspunde pentru trimiterile postale externe in conformitate cu prevederile instrumentelor internationale ratificate sau aprobate de Romania.
    Art. 48
    Expeditorii raspund fata de furnizorii de servicii postale pentru daunele rezultate din natura periculoasa a bunurilor care fac obiectul trimiterilor postale si pentru cele care se datoreaza ambalajului insuficient, in limita valorii daunelor si a sumelor platite ca despagubire altor beneficiari ai serviciilor postale ale caror trimiteri postale au fost deteriorate din aceasta cauza.

    CAP. 12
    Autoritatea de reglementare

    Art. 49
    (1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta ordonanta autoritatea de reglementare respecta urmatoarele principii:
    a) asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;
    b) promovarea intereselor utilizatorilor, in special ale celor cu handicap, boli cronice, de varsta inaintata, cu venituri mici sau care locuiesc in zone izolate, in zone din perimetrul rural sau in zone cu densitate demografica redusa;
    c) promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii postale;
    d) asigurarea sustenabilitatii economice a activitatilor pe care furnizorii de servicii postale sunt obligati sau autorizati sa le efectueze.
    (2) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante atributiile autoritatii de reglementare sunt indeplinite de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
    (3) Autoritatea de reglementare este, de asemenea, imputernicita:
    a) sa ia orice masuri necesare in vederea organizarii aplicarii prezentei ordonante;
    b) sa asigure supravegherea respectarii prevederilor prezentei ordonante, a masurilor luate in aplicarea acesteia, precum si a drepturilor si obligatiilor rezultate din autorizatiile acordate sau recunoscute ca valabile pe baza prezentei ordonante, putand lua orice masuri pe care le apreciaza necesare in acest scop.
    (4) Autoritatea de reglementare poate delega indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (3) unei alte persoane juridice de drept public.
    Art. 50
    Autoritatea de reglementare poate solicita furnizorilor de servicii postale orice informatii necesare in vederea exercitarii atributiilor prevazute la art. 49 alin. (3).
    Art. 51
    (1) Pentru exercitarea atributiilor prevazute la art. 49 alin. (3) lit. b) autoritatea de reglementare percepe un tarif de monitorizare anual, in cuantum de 0,1% din cifra de afaceri a furnizorilor de servicii postale autorizati in conditiile prezentei ordonante.
    (2) In cazul in care autoritatea de reglementare a delegat indeplinirea atributiilor prevazute la art. 49 alin. (3) lit. b) unei alte persoane juridice de drept public, tariful de monitorizare prevazut la alin. (1) va fi perceput de catre aceasta persoana.
    (3) Sumele rezultate din incasarea tarifului de monitorizare se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia autoritatii de reglementare sau a persoanei juridice prevazute la alin. (2), dupa caz, si vor fi folosite in conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii.
    (4) Sumele ramase neutilizate, stabilite la sfarsitul exercitiului bugetar ca diferenta intre veniturile incasate si cheltuielile efectuate, se reporteaza in anul urmator.
    (5) Cifra de afaceri prevazuta la alin. (1) este suma veniturilor realizate din vanzarile de produse sau din prestarile de servicii realizate de agentul economic in cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata.
    Art. 52
    In cazurile prevazute la art. 5 alin. (3), (5) si (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (2), art. 10 alin. (2), art. 11 lit. e), art. 15 alin. (4), art. 16 alin. (3), art. 17 alin. (3) si (5), art. 19, art. 22 alin. (2), (5) si (6), art. 24 alin. (3), (4), (5) si (6), art. 27, art. 28, art. 29 alin. (3), art. 30, art. 31 alin. (3), art. 32 alin. (2), art. 33, art. 34, art. 35 alin. (3) si art. 36 alin. (1), in care autoritatea de reglementare este imputernicita sa stabileasca anumite obligatii sau anumite conditii, standarde, reguli, proceduri sau termene, autoritatea de reglementare este, de asemenea, imputernicita sa stabileasca sanctiunile aplicabile pentru nerespectarea acestor obligatii, conditii, standarde, reguli, proceduri sau termene.
    Art. 53
    Autoritatea de reglementare participa la negocierea sau semnarea acordurilor internationale cu autoritatile de reglementare in domeniul postal ale altor tari.

    CAP. 13
    Regim sanctionator si dispozitii procedurale

    Art. 54
    (1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante revine autoritatii de reglementare, care actioneaza prin personalul de control imputernicit in acest scop.
    (2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atributii de supraveghere si control in domeniul comunicatiilor.
    Art. 55
    In exercitarea atributiilor de control personalul imputernicit in acest scop al autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii postale informatiile care ii sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii sa ii fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta ordonanta.
    Art. 56
    (1) Personalul de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2) poate sa solicite declaratii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sa faca inspectii inopinate, al caror rezultat va fi consemnat intr-un proces-verbal de constatare, si sa primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.
    (2) La solicitarea personalului de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2), ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne sunt obligati sa acorde tot sprijinul pentru a permite exercitarea puterilor de investigare prevazute la alin. (1).
    Art. 57
    (1) Autoritatile publice si institutiile publice sunt obligate sa permita personalului de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de reglementare sau, dupa caz, al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2) accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea, in masura in care sunt necesare indeplinirii atributiilor de control ale autoritatii de reglementare sau, dupa caz, ale persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2), fara a se putea opune caracterului de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
    (2) Personalul de control, imputernicit in acest scop, primind acces la documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (1), este tinut de respectarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.
    Art. 58
    Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa constituie infractiuni:
    1. depunerea la un punct de acces a urmatoarelor categorii de trimiteri postale:
    a) trimiteri postale constand in bunuri care, prin natura lor sau prin modul cum sunt ambalate, pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
    b) trimiteri postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;
    c) trimiteri postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs, cu exceptia cazurilor in care se prezinta o autorizatie speciala data de organele competente;
    d) trimiteri postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, cu incalcarea conditiilor obligatorii prevazute prin aceste dispozitii;
    2. introducerea in trimiterile postale cu tarif inferior a unor trimiteri postale pentru care sunt stabilite tarife superioare sau tarife care prin insumare depasesc tariful trimiterii in care au fost introduse;
    3. francarea trimiterilor postale cu timbre decupate din efecte postale sau din alte formulare cu marca postala imprimata ori cu marci postale intrebuintate sau prin oricare alt mijloc fraudulos;
    4. impiedicarea instalarii cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care constituie puncte de contact;
    5. distrugerea sau deteriorarea cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care constituie puncte de contact ori deschiderea lor neautorizata;
    6. amplasarea in vecinatatea sau pe suprafata unui obiect a oricaror semne, inscriptii, marci, embleme sau alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cutiile postale sau cu instalatiile fizice care constituie puncte de contact;
    7. introducerea in cutiile postale sau in instalatiile fizice care constituie puncte de contact a unor bunuri care pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
    8. incalcarea drepturilor acordate furnizorilor de servicii postale in temeiul art. 11;
    9. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (1), daca nu sunt aplicabile prevederile art. 7 alin. (2);
    10. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 8, 9 sau 10;
    11. prestarea sau oferirea catre public a serviciilor care fac obiectul unui drept rezervat, in temeiul art. 12, unui furnizor de serviciu universal, fara consimtamantul acestuia;
    12. colectarea trimiterilor de corespondenta care fac obiectul unui serviciu rezervat, urmata de livrarea acestora catre alte persoane decat furnizorul de serviciu universal caruia i-a fost rezervat dreptul de a presta serviciul in cauza, fara consimtamantul acestuia din urma;
    13. utilizarea de semne, inscriptii, marci, embleme, stampile sau orice alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cele utilizate de un furnizor de serviciu universal;
    14. prestarea sau oferirea catre public de servicii postale de catre persoane care nu sunt autorizate sa furnizeze servicii postale in sensul prezentei ordonante;
    15. prestarea sau oferirea catre public a altor servicii postale decat cele pentru care a fost obtinuta licenta individuala sau autorizatia generala;
    16. nerespectarea obligatiilor prevazute in licentele individuale sau a obligatiilor care incumba titularilor autorizatiei generale, stabilite potrivit prevederilor art. 15 sau ale art. 16, dupa caz;
    17. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 22 alin. (1), (2), (4) sau (5), art. 23, 24 sau 25;
    18. incalcarea prevederilor art. 26;
    19. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 27;
    20. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 28, art. 29 alin. (1) si (2), art. 30, 31, art. 32 alin. (2), art. 35 sau art. 37;
    21. furnizarea de informatii inexacte sau nefurnizarea informatiilor solicitate conform prevederilor art. 50;
    22. furnizarea de documente, inregistrari si evidente intr-o forma incompleta in timpul controlului desfasurat conform prevederilor art. 54 - 57;
    23. refuzul de a se supune unui control desfasurat conform prevederilor art. 54 - 57.
    Art. 59
    (1) Contraventiile prevazute la art. 58 se sanctioneaza astfel:
    a) cele de la pct. 1 - 8, cu amenda de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
    b) cele de la pct. 9 - 23, cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru furnizorii de servicii postale cu o cifra de afaceri de peste 5.000.000.000 lei, cu o amenda in suma de pana la 5% din cifra de afaceri; de asemenea, in situatiile in care gravitatea faptei o justifica, autoritatea de reglementare poate decide, dupa caz, respingerea cererii de acordare a licentei individuale, neacordarea autorizatiei generale ori retragerea licentei individuale sau a autorizatiei generale.
    (2) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui inflatiei.
    (3) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre contraventiile prevazute la art. 58 pct. 9 - 23 se face tinandu-se seama de gravitatea faptei si a consecintelor sale asupra concurentei, dupa criteriile cifrei de afaceri a contravenientului si ale cotei de piata detinute de acesta.
    Art. 60
    (1) Autoritatea de reglementare poate obliga furnizorii de servicii postale la plata unor amenzi administrative in suma de pana la 100.000.000 lei pentru fiecare zi de intarziere, stabilind totodata si data de la care acestea se calculeaza, pentru a-i determina:
    a) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 50 sau 55;
    b) sa se supuna controlului prevazut la art. 54 - 57;
    c) sa se conformeze in termenul stabilit masurilor luate de autoritatea de reglementare sau, dupa caz, de persoana juridica prevazuta la art. 54 alin. (2), in temeiul atributiilor de control mentionate la art. 54.
    (2) Nivelul maxim al amenzilor administrative prevazute la alin. (1) poate fi actualizat prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui inflatiei.
    (3) Sumele rezultate din incasarea amenzilor administrative stabilite la alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia autoritatii de reglementare, si vor fi folosite in conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii.
    Art. 61
    (1) Contraventiile prevazute la art. 58 se constata de catre personalul de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2), iar cele prevazute la art. 58 pct. 1 - 8, si de catre ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne.
    (2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 pct. 1 - 8 se aplica de catre personalul de control prevazut la alin. (1) sau de catre ofiteri sau subofiteri din cadrul Ministerului de Interne.
    (3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 pct. 9 - 23, precum si amenzile administrative prevazute la art. 60 se aplica de catre organele de conducere ale autoritatii de reglementare sau ale persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2).
    (4) Actul prin care se aplica sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 sau amenzile administrative prevazute la art. 60, neatacat in termenul prevazut de lege, constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.
    Art. 62
    Bunurile ce fac obiectul contraventiilor prevazute la art. 58 pct. 1 vor fi confiscate si valorificate, in conditiile legii.
    Art. 63
    In masura in care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contraventiilor prevazute la art. 58 li se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
    Art. 64
    Orice persoana care utilizeaza sau divulga in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta documente sau informatii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor de serviciu ori in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale, putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.

    CAP. 14
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 65
    (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este organul administratiei publice centrale care are sarcina de a organiza si de a supraveghea indeplinirea obligatiilor ce rezulta pentru Romania din actele Uniunii Postale Universale si din alte instrumente juridice internationale in domeniul postal la care Romania este parte.
    (2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei reprezinta administratia postala romana in relatiile cu toate organizatiile internationale.
    (3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate delega indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) si (2) altor persoane juridice, de drept public sau de drept privat.
    Art. 66
    In situatii exceptionale, precum stare de asediu, stare de urgenta, dezastre sau calamitati, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in colaborare cu Ministerul Apararii Nationale si cu celelalte institutii din sistemul national de aparare, poate dispune reorganizarea, restrangerea sau suspendarea temporara a serviciilor postale, facand publica aceasta decizie.
    Art. 67
    Autorizatiile existente raman valabile timp de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, perioada in care, la cerere, acestea trebuie inlocuite cu autorizatia generala sau licenta individuala, potrivit prevederilor prezentei ordonante, respectand termenul de valabilitate din autorizatia initiala, fara a fi necesara achitarea unei noi taxe de autorizare.
    Art. 68
    Organizarea evidentei contabile separate, potrivit art. 24, de catre furnizorii de servicii postale care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, sunt autorizati sa presteze asemenea servicii in baza Legii serviciilor postale nr. 83/1996 se va realiza in termen de 6 luni de la aceasta data. In situatii exceptionale autoritatea de reglementare poate autoriza prelungirea acestui termen cu inca 6 luni.
    Art. 69
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
    a) Legea serviciilor postale nr. 83/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996;
    b) Ordonanta Guvernului nr. 116/1999 pentru modificarea si completarea Legii serviciilor postale nr. 83/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999;
    c) Legea nr. 5/2001 privind scutirea de taxe pentru expedierea unor publicatii destinate diasporei romanesti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 5 februarie 2001;
    d) orice alte dispozitii contrare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul comunicatiilor
                         si tehnologiei informatiei,
                         Dan Nica

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                Taxele de autorizare pentru servicii postale:

    a) pe raza unei localitati cu:
    - pana la 100.000 de locuitori: 3.000.000 lei;
    - intre 100.000 - 500.000 de locuitori: 5.000.000 lei;
    - mai mult de 500.000 de locuitori: 9.000.000 lei;
    b) pe raza unui judet: 15.000.000 lei;
    c) pe raza a 5 sau mai multe judete sau pe teritoriul national: 50.000.000 lei.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 31/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 31 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 31/2002
Legea 187 2013
OUG 13 2013
Legea 133 2007
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2006 privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale
Decizia 88 2004
privind desemnarea furnizorului de serviciu universal in domeniul serviciilor postale
Decizia 1351 2003
privind conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal in domeniul serviciilor postale
Decizia 811 2003
privind organizarea activitatii de colectare a creantelor bugetare ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii
Ordin 225 2003
pentru aprobarea Documentului de politica si strategie privind implementarea serviciului universal in sectorul serviciilor postale
Decizia 118 2003
privind procedura de autorizare a furnizorilor de servicii postale
Legea 642 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale
OUG 79 2002
privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor
Ordin 173 2002
privind procedura de autorizare a furnizorilor de servicii postale
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu