HOTARARE Nr. 973 din 29 decembrie 1994
cu privire la aprobarea Normelor pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 11 ianuarie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind
taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin Legea nr. 130/1992, republicata.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 233/1993 cu privire la aprobarea normelor pentru aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 3/1992, precum si Hotararea Guvernului nr. 94/1994.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Cornelius Gorcea,
secretar de stat
NORME
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata *), aprobata prin Legea nr. 130/1992, republicata
*) Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata, este reprodusa la pag. 1.
CAP. 1
Operatiuni impozabile
Potrivit art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata (denumita
in continuare ordonanta), in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se
cuprind operatiunile privind:
Livrari de bunuri mobile si prestari de servicii efectuate in cadrul exercitarii
activitatii profesionale
1.1. Livrarea constituie transferul dreptului de proprietate asupra
bunurilor detinute de proprietar catre beneficiar, direct sau prin cei care
actioneaza in numele acestora.
Livrarea cuprinde toate operatiunile prin care se realizeaza transferul
dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile corporale, indiferent de forma
juridica prin care se realizeaza: vanzare, schimb, aport in bunuri la capitalul
social al societatii comerciale, inchirierea unor bunuri pe baza unui contract
cu clauza transferarii proprietatii asupra bunurilor respective la o anumita
data, predarea de catre agentii economici a unor bunuri cu titlu gratuit.
Transferul dreptului de proprietate prin schimb de bunuri si servicii are
efectul a doua livrari separate si se impoziteaza distinct, in conditii
stabilite de Ministerul Finantelor.
Gazul, energia electrica si termica si altele similare sunt considerate ca
bunuri mobile corporale.
1.2. Prin prestare de servicii, in sensul taxei pe valoarea adaugata, se
intelege prin orice activitate rezultata dintr-un contract prin care o persoana
se obliga sa execute o munca manuala sau intelectuala in scopul obtinerii de
profit si care nu reprezinta transfer al dreptului de proprietate asupra bunurilor
mobile sau imobiliare.
Astfel de activitati pot avea ca obiect:
a) lucrari de constructii-montaj;
b) transport de persoane si marfuri;
c) servicii de posta si telecomunicatii;
d) inchiriere de bunuri mobile sau imobile;
e) operatiuni de intermediere sau de comision;
f) reparatii de orice natura;
g) cesiuni de bunuri mobile necorporale, precum: dreptul de autor, de
brevete, de licente, de marci de fabrica si de comert; de titluri de
participare;
h) operatiuni de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize;
i) operatiuni bancare, financiare, de asigurare sau reasigurare.
Transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici,
precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice
1.3. Intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata operatiunile
privind transferul proprietatii bunurilor imobiliare, indiferent de forma
juridica prin care se realizeaza, potrivit precizarilor de la pct. 1.1 de mai
sus.
In categoria bunurilor imobiliare, in sensul ordonantei, se cuprind:
a) toate constructiile imobiliare prin natura lor, cum sunt: locuintele,
vilele, constructiile industriale, comerciale, agricole sau cele destinate
exercitarii altor activitati;
b) terenurile pentru constructii si cele situate in intravilan, inclusiv
cele aferente localitatilor urbane sau rurale, pe care sunt amplasate
constructiile sau alte amenajari;
c) bunurile de natura mobiliara care nu pot fi detasate fara a fi
deteriorate sau fara a antrena deteriorarea imobilelor insesi.
Operatiuni asimilate cu livrari de bunuri si prestari de servicii
1.4. Vanzarea cu plata in rate sau inchirierea unor bunuri pe baza unui
contract, cu clauza trecerii proprietatii asupra bunurilor respective dupa
plata ultimei rate sau la o anumita data.
1.5. Preluarea, de catre agentul economic, a unor bunuri pentru care s-a
exercitat dreptul de deducere, in vederea folosirii sub orice forma, in scop
personal sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane fizice sau juridice
in mod gratuit. Acelasi regim se aplica si prestarilor de servicii.
Se excepteaza de la prevederile de mai sus bunurile si serviciile acordate
in mod gratuit in limitele si potrivit destinatiilor prevazute prin lege.
Acelasi regim se aplica si agentilor economici din reteaua comerciala
pentru bunurile preluate din depozitele proprii.
Importul de bunuri si servicii
1.6. In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata intra bunurile si
serviciile introduse in tara, direct sau prin intermediari autorizati, de orice
persoana fizica sau juridica, in conditiile prevazute de Regulamentul vamal al
Romaniei.
CAP. 2
Persoane fizice sau juridice care exercita activitati supuse taxei pe
valoarea adaugata
2.1. Potrivit art. 2 din ordonanta, pentru ca operatiunile privind
transferul proprietatii bunurilor sau prestarile de servicii efectuate cu
plata, precum si cele asimilate acestora sa intre in sfera de aplicare a taxei
pe valoarea adaugata, trebuie ca acestea sa rezulte dintr-o activitate
economica avand drept scop obtinerea de profit, desfasurata de persoane fizice
sau juridice, cum sunt:
a) regiile autonome;
b) societatile comerciale;
c) unitatile teritoriale din subordinea Administratiei Nationale a
Rezervelor Materiale;
d) societatile agricole;
e) unitatile cooperatiste;
f) asociatiile si organizatiile cu scop lucrativ;
g) persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate sa desfasoare
activitati economice pe baza liberei initiative;
h) persoanele juridice, precum si persoanele fizice, indiferent daca au
fost inregistrate sau nu ca agenti economici, pentru bunurile si serviciile
introduse in tara potrivit regulamentului vamal.
2.2. Intrarile si iesirile de produse agricole vegetale constituite in
rezerve materiale nationale, administrate de Regia Autonoma
"Romcereal", nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata. Produsele
respective se supun taxei pe valoarea adaugata la livrarea de catre Regia
Autonoma "Romcereal" catre alti beneficiari.
Acelasi regim se aplica si bunurilor constituite ca rezerve de mobilizare
la toti agentii economici mandatati in acest scop.
2.3. Nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile realizate de
persoanele care nu actioneaza de o maniera independenta, cum este cazul
salariatilor si al altor persoane angajate printr-un contract de munca sau
orice alt raport juridic de subordonare prin care se stabilesc conditiile de
munca, modalitatea de salarizare sau responsabilitatea celui care angajeaza,
cum sunt:
a) persoanele fizice care presteaza munci salarizate sau remunerate de
asociatiile de locatari;
b) voiajorii, reprezentantii agentilor economici sau comis-voiajorii;
c) artistii de spectacole;
d) manechinii;
e) jurnalistii, corespondentii locali de presa.
De asemenea, nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata indemnizatiile
primite de persoanele care desfasoara activitati in cadrul societatilor
comerciale si regiilor autonome, ca imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat, ca membri in comisiile de administratie sau in
comisiile de cenzori.
CAP. 3
Operatiuni care nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
3.1. Potrivit art. 3 din ordonanta, nu sunt supuse taxei pe valoarea
adaugata operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii
rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile avand caracter
social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica
sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea
colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
c) institutiile publice, pentru activitatile lor administrative, sociale,
educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si
sportive;
e) Camera de Comert si Industrie a Romaniei, camerele de comert si
industrie teritoriale si Registrul comertului.
3.2. Acelasi regim se aplica si vanzarii catre populatie a imobilelor sau
partilor de imobile construite si date in folosinta inainte de introducerea
taxei pe valoarea adaugata, inchirierii de imobile sau parti ale acestora in
scop de locuinta, precum si inchirierii de spatii in scop de locuinta in
camine, locuinte de serviciu sau in alte spatii destinate locuintei, cu
conditia respectarii prevederilor legale privind determinarea tarifului de
inchiriere.
3.3. Nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
operatiunile efectuate de unitatile care nu au calitatea de agent economic si
al caror venit este destinat autofinantarii.
3.4. Intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata operatiunile
realizate de unitatile prevazute la pct. 3.1. de mai sus care indeplinesc
conditiile unei activitati economice, precum cele privind:
- activitate comerciala cu bunuri cumparate sau realizate in unitati
proprii;
- activitate hoteliera;
- alimentatie publica;
- activitate de turism;
- prestari de servicii.
Unitatile care realizeaza activitati de natura celor de mai sus sunt
obligate sa organizeze distinct evidenta gestiunilor si a contabilitatii
acestora.
Unitatilor respective li se atribuie cod fiscal potrivit art. 3 din Hotararea
Guvernului nr. 224/1993.
Unitatile care realizeaza din activitatile de mai sus venituri de pana la
10 milioane lei anual sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata potrivit art. 6
lit. A i) 12 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992.
Unitatile care realizeaza din activitatile de mai sus venituri de peste 10
milioane lei anual, dar pentru care nu pot fi organizate distinct gestiunile si
evidentele care sa permita determinarea taxei pe valoarea adaugata deductibila,
aferenta activitatilor respective, nu intra in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata.
3.5. Unitatile teritoriale din subordinea Administratiei Nationale a
Rezervelor Materiale, autorizate sa desfasoare activitati cu caracter
comercial, intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata.
3.6. Regiile autonome ale aeroporturilor de interes public national cu
specific deosebit, Administratia Nationala a Drumurilor, regiile autonome de
interes local, avand ca obiect construirea, intretinerea si modernizarea
drumurilor si a podurilor de interes judetean si comunal, intra in sfera de
aplicare a taxei pe valoarea adaugata numai pentru prestatiile pentru terti.
Prestatiile efectuate cu finantare de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale nu se supun taxei pe valoarea adaugata.
CAP. 4
Teritorialitatea
Conform art. 4 alineatul ultim din ordonanta, prestarile de servicii sunt
impozabile atunci cand sunt utilizate in Romania, independent de locul unde
este situat sediul sau domiciliul prestatorului.
In baza prevederilor de mai sus, se stabilesc criteriile in functie de care
se determina locul de impozitare pentru serviciile executate sau utilizate in
Romania.
1. Locul unde sunt situate bunurile de natura imobiliara
4.1. Sunt supuse taxei pe valoarea adaugata lucrarile de constructii-montaj
executate pentru realizarea, repararea si intretinerea bunurilor imobiliare
existente in Romania, independent de locul unde este situat sediul
prestatorului - in tara sau in strainatate.
Acelasi regim se aplica si serviciilor de arhitectura, proiectare, de
coordonare a lucrarilor de constructii, precum si serviciilor prestate de alti
agenti economici cu activitate in domeniul bunurilor imobiliare (studii,
expertize, reparatii si alte prestari ale agentilor imobiliari).
2. Locul unde se presteaza transportul de persoane si de marfuri
4.2. Operatiunile rezultate din activitatea de transport de persoane si de
marfuri sunt supuse taxei pe valoarea adaugata corespunzator distantelor
parcurse in Romania. Cotele de impozitare sunt cele prevazute prin lege.
3. Locul unde sunt utilizate serviciile
4.3. Taxa pe valoarea adaugata se plateste de beneficiari pentru
urmatoarele servicii din import:
a) inchirierea de bunuri mobile corporale, inclusiv pe baza de contracte de
leasing;
b) cesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de
fabrica si de comert si alte drepturi similare;
c) serviciile de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize,
cat si furnizarea de informatii in domeniul prelucrarii automate a datelor.
4. Locul unde serviciile sunt prestate efectiv
4.4. In aceasta categorie se cuprind urmatoarele activitati:
a) culturale, artistice, sportive, stiintifice, educative, recreative,
targuri si expozitii, inclusiv organizarea si serviciile accesorii acestor
activitati;
b) prestarile accesorii transportului, cum sunt: incarcarea-descarcarea
mijloacelor de transport, manipularea, paza si depozitarea marfurilor etc.;
c) activitatea hoteliera, inclusiv in moteluri, vile, cabane, campinguri
etc.
5. Locul unde este situat sediul prestatorului
4.5. Sunt supuse taxei pe valoarea adaugata, la locul unde este situat
sediul prestatorului, serviciile necuprinse la pct. 1 - 4 de mai sus.
CAP. 5
Operatiuni scutite
Operatiunile scutite sunt reglementate prin art. 5 lit. c si art. 6 din
ordonanta si nu se admite extinderea lor prin analogie.
In aplicarea prevederilor art. 6 din ordonanta, se precizeaza:
Cu privire la livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din
activitatea specifica autorizata, efectuate in tara
5.1. Se incadreaza in scutirea de la art. 6 lit. A. a) din ordonanta
operatiunile efectuate de unitatile autorizate sa desfasoare activitati
sanitare, inclusiv veterinare si de asistenta sociala, indiferent de forma de
organizare si de titularul dreptului de proprietate: spitale, sanatorii,
policlinici, dispensare, cabinete medicale, aziluri, case de copii, salvari si
altele autorizate sa desfasoare activitati sanitare si de asistenta sociala.
Sunt scutite, de asemenea, serviciile funerare prestate de unitatile
sanitare sau de alte unitati special autorizate.
In cazul cand unitatile de mai sus desfasoara si alte activitati decat cele
sanitare si de asistenta sociala, incadrarea acestora in sfera de aplicare a
taxei de valoarea adaugata se efectueaza in mod distinct, tinand seama de
prevederile normelor legale.
Astfel, operatiunile economice efectuate in mod sistematic in vederea
obtinerii de profit, cum ar fi livrarile de medicamente, de bunuri din
gospodariile anexe, prestarile hoteliere, inclusiv pensiunile, activitatile de
comert se supun taxei pe valoarea adaugata, daca unitatea in cauza realizeaza
din aceste activitati un venit total de peste 10 milioane lei anual.
5.2. Sunt scutite, potrivit art. 6 lit. A. b) din ordonanta, operatiunile
efectuate de unitatile de invatamant primar, gimnazial, liceal, superior,
postuniversitar, scolile profesionale, complementare, de meserii sau
postliceale; scolile de maistri; centrele de perfectionare a pregatirii
profesionale; centrele de calificare; cresele si gradinitele, taberele de copii
si de tineret; unitatile de ocrotire si invatamant special.
Activitatile de mai sus sunt scutite, indiferent de forma de organizare si
de titularul dreptului de proprietate al unitatilor care le efectueaza.
Nu se incadreaza in prevederile de mai sus cursurile organizate, contra
cost, de agentii economici in domenii cum ar fi:
a) conducerea auto sau pilotarea navelor si aeronavelor;
b) pregatirea in diverse discipline: sportive, artistice, de agrement etc.
Aceste activitati, precum si altele desfasurate in mod sistematic in scopul
obtinerii de profit, sunt supuse taxei pe valoarea adaugata, daca unitatea in
cauza realizeaza din aceste activitati un venit total de peste 10 milioane lei
anual.
Sunt scutite unitatile de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
pentru programele nationale de cercetare-dezvoltare, inclusiv cercetarea
fundamentala din domeniul tehnic, de prospectiuni si lucrari geologice de
cercetare pentru descoperiri de zacaminte noi, finantate din bugetul de stat.
5.3. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. d)
din ordonanta, operatiunile realizate de persoanele fizice autorizate in mod
individual si supuse impozitului pe venit in baza Decretului nr. 153/1954 si
Decretului-lege nr. 54/1990, cum sunt:
a) inginerii, informaticienii, arhitectii, tehnicienii si desenatorii
tehnici si de modele;
b) profesorii de orice specialitate, inclusiv cei de muzica si dans;
c) contabilii, avocatii si notarii;
d) expertii de orice fel;
e) dactilografele si stenodactilografele;
f) traducatorii si interpretii;
g) medicii, inclusiv stomatologi si veterinari;
h) dentistii si tehnicienii dentari;
i) asistentii medicali, surorile de caritate, moasele si infirmierii;
f) fotografii;
k) artistii plastici;
l) scriitorii;
m) compozitorii.
5.4. Sunt scutite, potrivit art. 6 lit. A. f) din ordonanta, organizatiile
de nevazatori si asociatiile persoanelor handicapate care desfasoara activitati
in scop social, precum si unitatile protejate, special organizate in baza Legii
nr. 57/1992 privind incadrarea in munca a persoanelor handicapate.
Unitatile economice apartinand organizatiilor de mai sus, care nu se
incadreaza in reglementarile prevazute la alineatul precedent, sunt supuse
taxei pe valoarea adaugata, daca realizeaza un venit total de peste 10 milioane
lei anual.
5.5. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. g)
din ordonanta, vanzarile de preparate culinare care fac parte din meniul
propriu servit personalului care isi desfasoara activitatea in unitatile care
participa la finantarea cheltuielilor de regie ale cantinelor.
Acelasi regim se aplica si cantinelor care nu sunt organizate pe langa o
unitate, insa numai pentru meniul propriu servit pe baza de abonament
personalului unor unitati cu care s-a incheiat contract in acest sens si la
preturi stabilite fara profit.
Vanzarea preparatelor culinare proprii la alte persoane decat cele de mai
sus, precum si a altor produse achizitionate in vederea revanzarii, care nu
sunt cuprinse in meniul propriu, este supusa taxei pe valoarea adaugata, daca aceste
operatiuni depasesc plafonul de scutire de 10 milioane lei anual.
Cantinele care realizeaza o cifra de afaceri anuala de peste 10 milioane
lei din activitatile impozabile prevazute la alineatul precedent vor fi luate
in evidenta ca platitoare de taxa pe valoarea adaugata si vor prezenta
deconturi distincte pentru intreaga activitate desfasurata de acestea.
5.6. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. h)
din ordonanta, operatiunile efectuate de:
a) Banca Nationala a Romaniei, bancile comerciale si alte persoane juridice
pentru activitatile reglementate prin Legea nr. 33/1991 privind activitatea
bancara.
Nu sunt scutite vanzarile de imobile catre salariati, precum si
tranzactiile cu bunuri mobile si imobile in executarea creantelor, cu exceptia
celor care se incadreaza in prevederile pct. 3.2. din prezentele norme;
b) societatile de asigurare si/sau reasigurare, inclusiv cele de
intermediere in astfel de activitati;
c) Regia Autonoma "Monetaria Statului", pentru producerea de
monede, in sortimentele si cantitatile solicitate de Banca Nationala a
Romaniei, de medalii si insigne;
d) Regia Autonoma "Loteria Nationala";
e) regiile autonome "Monitorul Oficial", "Imprimeria Bancii
Nationale a Romaniei" si "Imprimeria Nationala".
Sunt scutite, potrivit art. 6 lit. A. h) din ordonanta, si operatiunile
financiare referitoare la credite, actiuni, obligatiuni si alte titluri de
valoare.
5.7. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. i)
3, operatiunile de:
a) tiparire a timbrelor;
b) vanzare a timbrelor, la valoarea declarata.
Nu sunt scutite vanzarile de timbre filatelice pentru colectii la alte
valori decat cele declarate.
5.8. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. i)
6 din ordonanta:
- editarea, tiparirea si vanzarea de ziare, cu exercitarea dreptului de
deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta hartiei de ziar cumparata din
tara si din import, exclusiv activitatile cu caracter de reclama si
publicitate;
- editarea, tiparirea si vanzarea de carti si reviste, exclusiv
activitatile cu caracter de reclama si publicitate;
- realizarea si difuzarea programelor de radio si televiziune, cu exceptia
celor cu caracter de reclama si publicitate.
5.9. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A i) 8
din ordonanta:
a) vanzarea de deseuri rezultate din activitatea industriala;
b) vanzarea de materiale recuperate din casari, dezmembrari, demolari de
bunuri mobile si imobile;
c) vanzarea materialelor recuperate, colectate de la populatie, destinate
utilizarii in scop productiv;
d) prestarile de servicii legate de operatiunile de mai sus, cum sunt cele
privind: sortarea, presarea, balotarea, manipularea, depozitarea, transportul
etc.
Prevederile de mai sus nu se aplica vanzarilor de produse obtinute din
prelucrarea deseurilor.
5.10. Produsele si serviciile scutite de taxa pe valoarea adaugata,
potrivit art. 6 lit. A. i) 11 din ordonanta, sunt cele prevazute in:
- lista-anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993, pentru
livrari efectuate pana la data de 31 decembrie 1994.
- lista-anexa la Ordonanta Guvernului nr. 33/1994, pentru livrari efectuate
incepand cu data de 1 ianuarie 1995.
La pozitia "Paine" se incadreaza:
- piinea alba, semialba, neagra, simpla si cu adaosuri, inclusiv
specialitatile de paine cu specific local, indiferent de denumire, gramaj si
producator;
- produsele de franzelarie, simple si cu adaosuri : chifle, cornuri,
batoane, franzelute, bulci, produse traditionale;
- covrigi simpli si cu adaosuri.
Agentii economici care produc si comercializeaza produsele incadrate la
pozitia "Paine" vor deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
si serviciilor aprovizionate, destinate realizarii operatiunilor respective.
Agentii economici din reteaua de alimentatie publica si cei care practica
adaosul comercial de alimentatie publica determina taxa pe valoarea adaugata
colectata pe baza pretului total aferent produselor culinare vandute, inclusiv
piinea, produsele de franzelarie si de panificatie prevazute mai sus.
Cu privire la operatiunile de import
5.11. Potrivit art. 6 lit. B din ordonanta, modificat si completat prin
Ordonanta Guvernului nr. 6/1994, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
a) bunurile din import care, prin lege sau prin hotarari ale Guvernului,
sunt scutite de taxa vamala;
b) masinile, utilajele, instalatiile, echipamentele si mijloacele de
transport din import necesare investitiilor, constituite ca aport in natura sau
achizitionate din aportul in numerar al investitorilor straini la capitalul
social ori la majorarea acestuia;
c) marfurile importate si comercializate in regim de duty-free, precum si
prin magazinele pentru servirea in exclusivitate a reprezentantelor diplomatice
si a personalului acestuia;
d) bunurile introduse in tara fara plata taxelor vamale, potrivit regimului
vamal aplicabil persoanelor fizice;
e) bunurile si serviciile din import provenite sau finantate direct din
ajutoare sau imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de
organisme internationale, precum si de organizatii nonprofit si de caritate, in
conditiile stabilite de Ministerul Finantelor;
f) importul de aur al Bancii Nationale a Romaniei;
g) reparatiile si transformarile la nave si aeronave romanesti in
strainatate;
h) aeronavele civile si produsele prevazute in nomenclatorul la Tariful
vamal de import al Romaniei, provenite din tarile semnatare ale Acordului
privind comertul cu aeronave civile;
i) bunurile din import similare bunurilor din tara scutite de taxa pe
valoarea adaugata conform art. 6 lit. A. i) 6 si i) 11 din ordonanta.
CAP. 6
Operatiuni impozabile prin optiune
6.1. Potrivit art. 7 din ordonanta, agentii economici, precum si unitatile
economice din cadrul altor persoane juridice, care efectueaza operatiuni
scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 6 lit. A. f), i) 8 si i) 12
din ordonanta, pot opta pentru plata acestei taxe pentru intreaga activitate
sau numai pentru o parte a acesteia.
6.2. Aprobarea se da de catre Ministerul Finantelor prin organele fiscale
la care agentii economici sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe,
pe baza de cerere si justificare economica, prezentate de solicitant, numai in
conditiile in care includerea operatiunilor respective in sfera de aplicare a
taxei pe valoarea adaugata nu influenteaza negativ alte activitati specifice
sau produse scutite de taxa pentru protectia sociala.
Cererile de optiune pentru o parte a activitatii desfasurate de agentii
economici care se incadreaza in prevederile art. 6 lit. A. f) si i) 8 se aproba
de organele fiscale numai in conditiile organizarii unui sector distinct din
punct de vedere al evidentei contabile si al dreptului de deducere.
Aprobarea este invocabila pana la data de 31 decembrie al celui de-al
patrulea an urmator anului in care s-a introdus plata taxei pe valoarea
adaugata prin optiune si se prelungeste, de drept, pentru inca 5 ani, daca in
cursul perioadei initiale agentul economic platitor prin optiune a beneficiat
de rambursarea taxelor aferente bunurilor de natura mijloacelor fixe cumparate.
CAP. 7
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
7.1. Potrivit prevederilor art. 10 alin. 1 si ale art. 12 din ordonanta,
faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata iau nastere, de
regula, in momentul efectuarii livrarii bunurilor mobile, transferului
proprietatii bunurilor imobiliare sau prestarii serviciilor.
7.2 Prin art. 10 ultimul alineat si art. 11 din ordonanta se reglementeaza
conditiile in care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adaugata
aferenta unor operatiuni specifice, conditii care determina si exigibilitatea
taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor respective.
7.3. Pentru bunurile din import aflate in regim de tranzit, antrepozit sau
de introducere temporara in tara, potrivit Regulamentului vamal al Romaniei,
faptul generator ia nastere la data cand bunurile in cauza sunt scoase din
regimul de mai sus si s-au intocmit formalitatile vamale corespunzatoare noii
destinatii.
7.4. Pentru bunurile exportate care s-au returnat, faptul generator
intervine la data cand bunurile respective au fost valorificate catre
beneficiarii interni.
7.5. Exigibilitatea este anticipata faptului generator atunci cand:
a) factura este emisa inaintea efectuarii livrarii bunurilor sau prestarii
serviciilor;
b) contravaloarea bunurilor sau a serviciilor se incaseaza inaintea
efectuarii livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor;
c) se incaseaza avansuri sau se fac decontari succesive, cu exceptia
avansurilor acordate pentru:
- obtinerea valutei necesare importurilor;
- realizarea productiei destinate exportului;
- efectuarea de plati in contul clientului;
- activitatea de intermediere in turism.
7.6. Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate intre
agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata cu incasare in termen
de peste 90 de zile, exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata colectata la
furnizor si deductibila la beneficiar ia nastere la data scadentei platii
stabilite conform clauzelor contractuale. Data scadentei platii se inscrie in
mod obligatoriu in factura sau in alt document legal intocmit.
7.7. Pentru bunurile din import predate producatorilor in cadrul
operatiunilor legale, import-export, in vederea realizarii produselor ce
urmeaza a fi exportate, a caror contravaloare reprezinta plata importurilor,
exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata ia nastere atat la furnizor, cat si
la beneficiar la data livrarii produselor la export.
7.8. Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, care se
efectueaza continuu sau succesiv, precum si pentru cele la care se incaseaza,
de regula, avansuri, cu autorizarea organelor fiscale la care agentii economici
sunt inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, exigibilitatea
intervine la data stabilirii debitului clientului, pe baza de factura sau alt
document legal aprobat.
7.9. Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei
pe valoarea adaugata la efectuarea livrarilor, pentru lucrarile si in
conditiile urmatoare:
1. Lucrari ce pot fi supuse platii taxei pe valoarea adaugata la efectuarea
livrarii:
a) lucrarile imobiliare cu caracter deosebit, executate in cadrul unui
contract unic care prevede obligatia antreprenorului de a asigura procurarea,
instalarea sau incorporarea bunurilor mobile in lucrarea respectiva;
b) lucrarile imobiliare, la care materialele si aparatele indispensabile
pentru functionarea instalatiilor sau incorporate in lucrare depasesc 50% din
preturile negociate intre antreprenor si beneficiar.
2. Conditii si modalitati de optiune
Optiunea se aproba de organul fiscal la care agentul economic este
inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, pe baza unei declaratii
prin care antreprenorul se obliga sa achite, la efectuarea livrarilor, taxa pe
valoarea adaugata aferenta lucrarilor care se incadreaza in prevederile pct. 1
de mai sus. Aprobarea optiunii se comunica beneficiarilor in termen de 10 zile
de la acordare.
Dupa obtinerea aprobarii optiunii se interzice antreprenorilor facturarea
taxei pe valoarea adaugata inainte de efectuarea livrarii, iar beneficiarilor,
sa deduca taxa inainte de receptionarea lucrarii.
Nerespectarea conditiilor de mai sus atrage anularea optiunii si obligatia
platii taxei pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute de art. 12 din
ordonanta.
Antreprenorul poate renunta oricand la optiunea primita. In aceasta
situatie, are obligatia achitarii taxei pe valoarea adaugata aferenta
avansurilor incasate.
7.10. In cazurile in care se fac decontari partiale pe baza de situatie de
lucrari, facturi sau alte documente legal aprobate, exigibilitatea ia nastere
la data intocmirii documentelor respective.
7.11. Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata aferenta sumelor
constituite drept garantie pentru acoperirea eventualelor reclamatii privind
calitatea lucrarilor ia nastere la data incheierii procesului-verbal de
receptie definitiva sau, dupa caz, la data incasarii sumelor, daca incasarea
este anterioara acestuia.
CAP. 8
Baza de impozitare
8.1. Ca regula generala, baza de impozitare este constituita, pentru
livrarile de bunuri si prestarile de servicii, din toate sumele, valorile,
bunurile sau serviciile primite sau care urmeaza a fi primite de furnizor sau
prestator in contrapartida pentru livrarile sau prestarile efectuate, exclusiv
taxa pe valoarea adaugata.
8.2. In cazul platii in natura, valoarea tuturor bunurilor sau a
serviciilor primite trebuie sa asigure acoperirea integrala a contravalorii
bunurilor livrate sau, dupa caz, a serviciilor prestate.
8.3. Baza de impozitare se determina integral la livrarea bunurilor sau la
prestarea serviciilor sau, dupa caz, la intocmirea facturilor, chiar daca in
contract se prevede plata in rate sau la anumite termene.
8.4. Agentii economici care realizeaza atat livrari de bunuri si prestari
de servicii, cat si operatiuni de intermediere determina baza de impozitare
corespunzator fiecarei categorii de operatiuni, potrivit prevederilor art. 13
din ordonanta.
8.5. Pentru vanzarile de bunuri in regim de consignatie, baza de impozitare
se determina dupa cum urmeaza:
a) suma obtinuta din vanzarea bunurilor cumparate de la agentii economici
sau incredintate de acestia pentru a fi vandute. Pentru bunurile incredintate,
vandute, agentii economici respectivi sunt obligati sa emita facturi continand
elementele prevazute in art. 25 lit. B din ordonanta, cel mai tarziu in ultima
zi a lunii in care s-a efectuat vanzarea;
b) suma reprezentand comisionul aplicat asupra vanzarilor de bunuri
apartinand persoanelor fizice neinregistrate ca agenti economici sau
persoanelor juridice necuprinse in sfera de aplicare sau scutite de plata taxei
pe valoarea adaugata.
8.6. Pentru activitatea de intermediere in turism baza de impozitare o
constituie diferenta dintre pretul total, inclusiv taxa pe valoarea adaugata,
platit de client agentiilor de turism sau organizatorilor de circuite
turistice, si pretul efectiv, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, facturat de
prestatorii serviciilor de transport, hoteliere, de restaurant si de alti
prestatori care executa material serviciile utilizate de client.
Din taxa calculata pe baza cotei de 15,254%, aplicata asupra bazei de
impozitare determinata potrivit prevederilor de mai sus, se scade taxa pe
valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate, destinate
necesitatilor proprii de functionare a agentiei de turism sau a organizatorilor
de circuite turistice.
Agentii economici care presteaza serviciile de turism folosind mijloace
proprii sau inchiriate (mijloace de transport, hoteluri, restaurante, etc.)
determina baza de impozitare potrivit art. 13 lit. b) din ordonanta.
8.7. Operatiunile realizate de casele de amanet sunt supuse taxei pe
valoarea adaugata astfel:
a) corespunzator comisionului incasat, cand imprumutul este restituit la
termen;
b) corespunzator valorii obtinute din vanzarea bunurilor care devin
proprietatea casei de amanet ca urmare a nerestituirii imprumutului;
c) corespunzator pretului de piata, pentru bunurile care devin proprietatea
casei de amanet si sunt retinute de catre aceasta.
8.8. Echipamentul de lucru suportat partial de salariati se supune taxei de
valoarea adaugata numai corespunzator valorii bunurilor, care este suportata de
salariati, iar exigibilitatea intervine la data prevazuta pentru plata ratelor.
8.9. Bunurile din import introduse in tara in regim de leasing, dupa 1
iulie 1993, se supun taxei pe valoarea adaugata la beneficiar corespunzator
sumelor si termenelor de plata prevazute in contractele incheiate pentru
perioada de leasing.
In cazul in care la expirarea perioadei de leasing bunurile trec in
proprietatea beneficiarului, se datoreaza taxa pe valoarea adaugata pentru suma
negociata de parti, in plus fata de suma prevazuta in contractul de leasing.
Sumele ramase de plata, aferente bunurilor introduse in tara in regim de
leasing inainte de 1 iulie 1993 prevazute in contracte cu scadente dupa aceasta
data, nu se supun taxei pe valoarea adaugata. La expirarea perioadei de leasing
se aplica prevederile alin. 2 de mai sus.
8.10. In cazul in care anumite elemente accesorii ale pretului nu sunt
determinate in mod precis in momentul desfacerii marfurilor sau prestarii
serviciilor, toate sumele percepute ulterior dau loc la impozitare din momentul
facturarii.
Reprezinta cheltuieli accesorii ale livrarilor de bunuri sau prestarilor de
servicii comisioanele, cheltuielile de ambalare, de transport, de asigurare si
altele de asemenea natura datorate de cumparator, in masura in care nu au fost
cuprinse in preturile negociate.
Conform art. 14 din ordonanta nu se cuprind in baza de impozitare:
8.11. Remizele si alte reduceri de pret acordate de catre furnizor direct
clientului, inclusiv cele acordate dupa facturarea bunurilor sau serviciilor.
Pentru a putea fi excluse din baza de impozitare, remizele si alte reduceri
de pret trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie efective si in sume exacte in beneficiul clientului;
b) sa nu constituie, in fapt, remunerarea unui serviciu sau o contrapartida
pentru o prestatie oarecare;
c) sa fie reflectate in facturi, iar pentru cele acordate dupa facturare sa
se respecte prevederile art. 28 din ordonanta.
8.12. Penalizarile pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor
contractuale.
Excluderea din baza de impozitare se face numai daca acestea sunt percepute
peste preturile si tarifele negociate.
Nu se exclud din baza de impozitare sumele incasate pentru acoperirea
prejudiciilor provocate de distrugerea, deteriorarea, nerestituirea in termen a
bunurilor inchiriate sau altele similare, care, in fapt, reprezinta
contravaloarea bunurilor livrate.
8.13. Dobanzile percepute pentru platile cu intarziere, pentru vanzari cu
plata in rate sau la termen de peste 90 de zile.
8.14. Sumele achitate de furnizor sau prestator in contul clientului si
care apoi se deconteaza acestuia. Exercitarea dreptului de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferenta sumelor respective se face numai de catre clientul
in contul caruia s-au achitat sumele respective.
8.15. Ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin
schimb, fara facturare.
8.16. Sumele incasate de la bugetul de stat de catre agentii economici
inregistrati la organele fiscale ca platitori de taxa pe valoarea adaugata si
care sunt destinate finantarii investitiilor, acoperirii diferentelor de pret
si de tarif, finantarii stocurilor de produse cu destinatie speciala.
Conform art. 15 din ordonanta, baza de impozitare va fi redusa corespunzator
in situatiile:
8.17. refuzurilor totale sau partiale ramase definitive;
8.18. ambalajelor in care s-a expediat marfa, restituite si facturate de
clienti;
8.19. neincasarii totale sau partiale a contravalorii bunurilor sau
serviciilor de la clienti, declarati insolvabili prin hotarari judecatoresti
definitive.
CAP. 9
Cotele de impozitare
9.1. In conformitate cu art. 17 din ordonanta, in Romania se aplica
urmatoarele cote:
- cota normala de 18 %
- cota redusa de 9 %
- cota zero.
1. Cota de 18 %
9.2. Se aplica, potrivit prevederilor art. 17 lit. A din ordonanta, asupra
operatiunilor privind:
A) Vanzarile de bunuri mobile si imobile, efectuate de catre persoanele
fizice sau juridice autorizate, catre beneficiari cu sediul sau domiciliul in
Romania, cu exceptia bunurilor supuse cotei reduse de 9% si a celor scutite
potrivit legii.
Aceeasi cota se aplica si vanzarilor de bunuri catre persoanele fizice
nerezidente in Romania.
B) Importul de bunuri mobile, precum si vanzarea acestora catre
beneficiari, in conditiile prevazute la lit. A de mai sus.
C) Prestarile de servicii in favoarea persoanelor fizice si juridice
prevazute la lit. A de mai sus, si anume:
a) prestarile aferente bunurilor de natura imobiliara situate in Romania;
b) transportul de persoane si de marfuri cand atat punctul de plecare, cat
si cel de sosire se afla pe teritoriul Romaniei;
c) transportul pe parcurs intern al marfurilor importate, cand acesta nu a
fost inclus in valoarea in vama;
d) serviciile prevazute la cap. IV pct. 3, 4 si 5 din prezentele norme, cu
exceptia prestarilor accesorii transportului, legate direct de exportul
marfurilor sau de transportul international de persoane.
2. Cota redusa de 9%
9.3. Se aplica incepand cu 1 ianuarie 1995 pentru:
a) carne de animale si pasari domestice, inclusiv organe si maruntaie,
vandute in stare proaspata, ca produse si conserve;
b) peste si produse din peste, inclusiv semiconserve si conserve, exclusiv
icre;
c) lapte, lapte praf si produse lactate;
d) uleiuri si grasimi comestibile;
e) medicamente de uz uman si veterinar, substante farmaceutice, plante
medicinale, aparatura de tehnica medicala si alte bunuri destinate exclusiv
utilizarii in scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
3. Cota zero
Se aplica, potrivit prevederilor art. 17 lit. B din ordonanta pentru:
9.4. exportul de bunuri si prestarile de servicii legate direct de exportul
bunurilor, efectuate de agentii economici cu sediul in Romania.
Se considera export livrarile de bunuri efectuate de agentii economici cu
sediul in Romania catre beneficiari cu sediul in strainatate si care sunt
transportate in afara teritoriului tarii, cu indeplinirea formalitatilor vamale
pentru export.
Cota zero se aplica si prestarilor de servicii legate direct de exportul
bunurilor, cum sunt:
a) serviciile prestate de comisionari sau alti intermediari care intervin
in operatiunile de export;
b) serviciile prestate de agentii economici autorizati pentru certificarea
calitatii produselor livrate la export, pentru eliberarea certificatelor de
origine si a altor avize solicitate de exportator ;
c) transportul marfurilor exportate la destinatie in strainatate;
d) prestarile accesorii la transportul bunurilor exportate:
incarcari-descarcari ale mijloacelor de transport, manipulari ale marfurilor;
e) inchirierea mijloacelor de transport, inclusiv a celor dotate cu
materiale necesare pentru protectia marfurilor exportate;
f) paza si depozitarea marfurilor exportate;
g) operatiunile de prezentare si ambalare a produselor destinate
exportului;
h) livrarile de bunuri destinate aprovizionarii navelor si aeronavelor care
presteaza transporturi internationale de persoane si de marfuri.
9.5. Prestatorii de servicii beneficiaza de cota zero numai in conditiile
in care prestarea se efectueaza pe baza de documente prezentate de beneficiari
din care sa rezulte ca operatiunile in cauza sunt direct legate de exportul de
bunuri.
In cazul in care nu se indeplineste conditia de mai sus, prestatorul
factureaza serviciile aplicand cota de 18%, urmand ca exportatorul sa aplice
prevederile art. 5 lit. b) din ordonanta.
9.6. Justificarea realitatii exportului se face cu:
a) declaratia vamala de export, vizata de organele vamale;
b) documentele de transport international si, dupa caz, polita de asigurare
si/sau de reasigurare, precum si cu alte documente specifice prestarilor
efectuate in porturi, aeroporturi, gari si autogari.
9.7. Prestarile de servicii efectuate de agentii economici cu sediul in
Romania, contractate cu beneficiarii din strainatate.
Se considera export prestarile de servicii efectuate de agentii economici
cu sediul in Romania, in favoarea beneficiarilor cu sediul in strainatate si
care sunt folosite in afara Romaniei, referitoare la:
a) inchiriere de bunuri mobile corporale;
b) cesiuni si concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de
marci de fabrica si de comert si alte drepturi similare;
c) servicii de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize, ca
si furnizarea de informatii in domeniul prelucrarii automate a datelor;
d) serviciile de arhitectura, proiectare, studii, expertize si alte prestari
ale agentilor imobiliari, pentru bunurile imobiliare situate in strainatate;
e) reparatiile, transformarile, intretinerea si alte prestari, efectuate la
navele de comert maritim sau pe fluvii internationale, precum si la aeronave.
Sunt, de asemenea, expuse cotei zero:
9.8. prestarile de servicii efectuate in porturi si aeroporturi, aferente
navelor de comert maritim si pe fluvii internationale, precum si aeronavelor
apartinand companiilor de transport straine;
9.9. transportul de marfa si de persoane, in si din porturile si
aeroporturile din Romania, cu nave si aeronave romanesti, comandate de
beneficiari cu sediul in strainatate.
9.10. reparatiile la mijloace de transport feroviar si rutier, masini si
utilaje tehnologice, contractate cu beneficiari din strainatate;
9.11. transportul international de persoane in si din strainatate, efectuat
de agentii economici autorizati cu sediul in Romania.
Cota zero pentru transportul international auto de persoane se aplica numai
daca este efectuat cu autocare pe rute stabilite cu grafic de circulatie
aprobat si daca durata acestuia pe parcurs extern depaseste 24 ore. Efectuarea
transportului se dovedeste cu documente oficiale de transport, precum si cu
cele emise de prestatorii serviciilor de cazare, masa etc. din strainatate.
Cota zero se aplica si prestarilor de servicii legate direct de transportul
international de persoane;
9.12. bunurile si serviciile in favoarea directa a misiunilor diplomatice,
a oficiilor consulare si a reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, precum si a personalului acestora, in conditiile
stabilite de Ministerul Finantelor pe baza de reciprocitate;
9.13. bunurile cumparate din expozitiile organizate in Romania, precum si
din reteaua comerciala, expediate sau transportate in strainatate de catre
cumparatorul care nu are domiciliul sau sediul in Romania, in conditiile
stabilite de Ministerul Finantelor.
9.14. bunurile si serviciile destinate realizarii unor obiective pe
teritoriul Romaniei cu finantare directa asigurata din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme internationale, precum
si de organizatii nonprofit si de caritate, in conditiile stabilite de
Ministerul Finantelor.
4. Cotele de 18% si 9%, recalculate
Cotele prevazute de art. 17 din ordonanta se aplica asupra bazei de
impozitare, determinata potrivit art. 13 din ordonanta, in care nu este
cuprinsa taxa pe valoarea adaugata.
Pentru bunurile comercializate prin comertul cu amanuntul (magazine
comerciale, consignatii, unitati de alimentatie publica sau alte unitati care
au relatii directe cu populatia), precum si pentru unele prestari de servicii
(transport, posta, telefon, telegraf etc.), preturile sau tarifele practicate
cuprind si taxa pe valoarea adaugata.
In aceste conditii, taxa pe valoarea adaugata se determina prin aplicarea
unei cote recalculate asupra sumei obtinute din vanzarea bunurilor si din
prestarea serviciilor respective, astfel:
- (18 : 118) x 100 = 15,254 pentru operatiunile supuse cotei de 18%
- ( 9 : 109) x 100 = 8,257 pentru operatiunile supuse cotei de 9%
CAP. 10
Regimul deducerilor
10.1. Potrivit art. 18 din ordonanta, platitorii de taxa pe valoarea
adaugata au dreptul la deducerea taxei aferente bunurilor si serviciilor
achizitionate, destinate realizarii de:
a) operatiuni supuse taxei pe valoarea adaugata conform art. 17 din
ordonanta;
b) bunuri si servicii scutite de taxa pentru care, prin lege, se prevede in
mod expres exercitarea dreptului de deducere;
c) actiuni de sponsorizare, reclama si publicitate, precum si pentru alte
actiuni prevazute in lege, cu respectarea plafoanelor si destinatiilor
prevazute in legi.
10.2. Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste ca
diferenta intre valoarea taxei facturate pentru bunurile livrate si serviciile
prestate si a taxei aferente intrarilor, dedusa potrivit prevederilor de mai
sus.
Diferenta de taxa in plus sau in minus se regularizeaza pe baza
deconturilor platitorilor.
10.3. Bunurile si serviciile achizitionate pentru realizarea operatiunilor
prevazute la pct. 10.1 cuprind materiile prime si materialele, combustibilul si
energia, piesele de schimb, obiectele de inventar si de natura mijloacelor
fixe, precum si alte bunuri si servicii ce urmeaza a se reflecta in
cheltuielile de productie sau, dupa caz, de circulatie.
10.4. Nu poate fi dedusa, potrivit legii, taxa pe valoarea adaugata
aferenta intrarilor referitoare la:
a) bunuri si servicii destinate realizarii de operatiuni scutite, pentru
care legea nu prevede exercitarea dreptului de deducere;
b) bunuri si servicii achizitionate de furnizor sau prestator in contul
clientului si care apoi se deconteaza acestuia;
c) servicii de transport, hoteliere, de restaurant si altele efectuate
pentru activitatea de intermediere in turism si care sunt utilizate sau
consumate de turisti;
d) alte cheltuieli care nu au legatura directa si exclusiva cu activitatea
agentului economic, cum ar fi cele pentru: distractie, divertisment,
achizitionarea si intretinerea autoturismelor folosite pentru activitati ce nu
au drept scop obtinerea de profit;
e) bunuri si servicii aprovizionate pe baza de documente, care nu indeplinesc
prevederile legale privind taxa pe valoarea adaugata;
f) bunuri pierdute pe timpul transportului, bunuri lipsa sau depreciate
calitativ constatate la inventariere peste normele legale.
10.5. Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare
operatiune in parte, ci pentru ansamblul operatiunilor realizate in cursul unei
luni.
10.6. In situatia in care un agent economic realizeaza atat operatiuni cu
drept de deducere, cat si operatiuni fara drept de deducere a taxei pe valoarea
adaugata aferenta aprovizionarilor, dreptul de deducere se determina potrivit
art. 20 din ordonanta, in raport cu participarea bunurilor si a serviciilor
achizitionate la realizarea operatiunilor cu drept de deducere.
Operatiunile realizate de crese, gradinite si cluburi sportive nu se includ
in decontul intocmit de unitatea pe langa care sunt organizate.
Gradul de participare a bunurilor si a serviciilor achizitionate la
realizarea operatiunilor cu drept de deducere se determina ca raport intre suma
reprezentand contravaloarea bunurilor livrate si a serviciilor prestate cu
drept de deducere si totalul operatiunilor realizate, in conditii stabilite de
Ministerul Finantelor.
Vanzarea de deseuri rezultate din activitatea industriala si de materiale
recuperate din casari, dezmembrari, demolari de bunuri mobile si imobile
destinate utilizarii in scopuri productive nu se ia in calcul la determinarea
gradului de participare prevazut la alineatul precedent.
10.7. Pentru exercitarea dreptului de deducere, agentii economici platitori
de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati:
A. Sa justifice prin documente legal intocmite cuantumul taxei.
Documentele legale sunt:
a) facturile, pentru bunurile si serviciile cumparate de la furnizorii din
tara;
b) declaratia vamala de import sau actul constatator al organelor vamale
pentru importuri;
c) documentul care confirma achitarea taxei pe valoarea adaugata de catre
agentul economic, pentru operatiunile prevazute la art. 8 din ordonanta;
d) documentele specifice privind aplicarea taxei pe valoarea adaugata
aprobate conform Hotararii Guvernului nr. 768/1992.
Documentele aferente intrarilor de bunuri si servicii care nu sunt legate
direct si exclusiv de activitatea agentului economic, precum si cele destinate
folosirii in scop personal sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane
fizice sau juridice in mod gratuit nu vor fi inscrise in jurnalul pentru
cumparari, iar taxa pe valoarea adaugata aferenta nu este deductibila.
B. Sa justifice ca bunurile in cauza sunt destinate pentru desfasurarea
activitatii agentului economic si sunt proprietatea acestuia.
10.8. Modalitatile de exercitare a dreptului de deducere sunt:
a) prin retinerea din suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta
livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii a taxei pe valoarea adaugata
aferenta intrarilor;
b) prin rambursarea de catre organul fiscal a sumei reprezentand diferenta
dintre taxa aferenta intrarilor si taxa aferenta iesirilor.
10.9. Termenele de regularizare cu bugetul de stat a diferentelor de taxa
sunt urmatoarele:
A. Diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. a) din ordonanta, respectiv
pct. 10.8 lit. a) de mai sus, se achita pana la data de 25 a lunii urmatoare.
B. Diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. b) din ordonanta, respectiv
pct. 10.8. lit. b) de mai sus, se ramburseaza in termen de maximum 30 de zile
de la data depunerii decontului, a cererii de rambursare si a documentatiei
justificative, la organul fiscal component, pentru:
a) operatiunile de export;
b) societatile agricole constituite in baza Legii nr. 31/1990 si a Legii
nr. 36/1991, indiferent de forma de organizare si titularul dreptului de
proprietate;
c) unitatile care prelucreaza sezonier produse agricole vegetale;
d) unitatile autorizate sa efectueze operatiuni de contractare, achizitie
si depozitare a produselor agricole vegetale;
e) unitatile care livreaza produsele sau presteaza serviciile, prevazute la
pozitiile 1-5 din lista-anexa la ordonanta, pentru populatie;
f) redactiile de ziar pentru taxa pe valoarea adaugata aferenta hartiei de
ziar;
g) unitatile productive noi pana la punerea in functiune, precum si cele
care isi retehnologizeaza sectiile de productie.
C. Taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta livrarilor de bunuri si
prestarilor de servicii in tara, cu exceptiile prevazute la lit. B de mai sus,
se compenseaza cu taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat in
lunile urmatoare. In situatia in care din deconturile intocmite pe o perioada
de 3 luni consecutiv sumele datorate bugetului de stat nu acopera integral taxa
deductibila, diferenta se ramburseaza de organul fiscal competent in termen de
30 de zile de la data depunerii decontului aferent lunii a treia si a cererii
de rambursare.
10.10. Sumele sub 1.000.000 lei nu se ramburseaza, urmand a fi regularizate
prin reportare in perioadele urmatoare.
10.11. Dupa intocmirea documentatiei si prezentarea cererii de rambursare
la organul fiscal competent, suma respectiva, nu mai poate fi inclusa in decont
si retinuta din taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor
facturate in perioada urmatoare celei pentru care s-a solicitat regularizarea.
10.12. Nu beneficiaza de rambursare in termenele de mai sus:
- agentii economici care nu au achitat facturile furnizorilor din care
rezulta taxa pe valoarea adaugata deductibila, solicitata la rambursare;
- agentii economici care justifica cererea de rambursare cu documente
intocmite de furnizori sau prestatori neinregistrati ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata sau care nu au respectat obligatiile prevazute la art. 25
lit. C. si D. din ordonanta.
10.13. In baza art. 24 din ordonanta se stabilesc urmatoarele cazuri in
care organele Ministerului Finantelor pot cere agentilor economici garantii
personale sau solidare, daca rambursarea se face inainte de verificarea
documentatiei:
a) cand suma de rambursat depaseste 100 milioane lei, ca urmare a livrarii
produselor la export;
b) cand din documentatia prezentata rezulta ca s-a ajuns in situatia de a
solicita rambursarea diferentei de taxa pe valoarea adaugata, ca urmare a unor
aprovizionari excesive sau de calitate necorespunzatoare sau nelivrarii
produselor sau serviciilor prestate;
c) cand din verificari au rezultat abateri de la prevederile legii cu
privire la obligatiile platitorilor.
Garantiile vor fi constituite de catre agentii economici din bunuri si din
valori, pana la nivelul sumelor solicitate a fi rambursate.
Organele fiscale sunt obligate sa verifice corecta determinare a sumelor
rambursate si sa regularizeze eventualele diferente.
CAP. 11
Obligatiile platitorilor
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale
11.1. Agentii economici nou-infiintati vor fi luati in evidenta ca
platitori de taxa pe valoarea adaugata pe baza declaratiei depuse conform
Hotararii Guvernului nr. 224/1993, in vederea atribuirii codului fiscal.
Organele fiscale vor remite agentilor economici care au declarat o cifra de
afaceri de peste 10 milioane lei pe 12 luni, in termen de 15 zile de la data
primirii declaratiei, instiintarea de luare in evidenta ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata concomitent cu transmiterea codului fiscal.
11.2. Agentii economici care in cursul anului au depasit plafonul de
scutire prevazut la art. 6 lit. A. i) 12 din ordonanta sunt obligati sa
solicite luarea in evidenta ca platitori de taxa pe valoarea adaugata.
Cererea se depune la organul fiscal care a atribuit codul fiscal, pana la
data de 15 a lunii urmatoare celei in care plafonul a fost depasit, conform
modelului stabilit de Ministerul Finantelor.
In cazul in care cererea de luare in evidenta ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata se prezinta in luna in care s-a depasit plafonul de scutire,
luarea in evidenta se va face incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in
care organele fiscale au primit cererea.
11.3. Pentru agentii economici care, potrivit legii, indeplinesc conditiile
de platitori de taxa pe valoarea adaugata, nu au depus cerere de luare in
evidenta si nu au indeplinit obligatiile prevazute de art. 25 lit. B, C si D
din ordonanta, organele fiscale vor proceda astfel:
a) vor stabili taxa datorata bugetului de stat prin diferenta dintre taxa
pe valoarea adaugata deductibila determinata potrivit legii, pe baza
documentelor legale primite de la furnizorii de bunuri si prestatorii de
servicii, si taxa colectata aferenta bunurilor livrate si serviciilor prestate.
In cazurile prevazute de ultimul alineat al art. 32 din ordonanta, taxa pe
valoarea adaugata datorata bugetului de stat se va stabili prin estimare;
b) vor calcula majorarile legale pentru intarzierea platii si vor aplica
amenzile contraventionale prevazute de lege.
11.4. Pentru agentii economici care, potrivit legii, au devenit platitori
prin depasirea plafonului de scutire si, care, desi nu au depus cererea de
luare in evidenta ca platitori, au respectat obligatiile prevazute de art. 25
lit. B si C din ordonanta, organele fiscale vor proceda astfel:
a) vor accepta deconturile prezentate;
b) ii vor lua in evidenta ca platitori de taxa pe valoarea adaugata;
c) vor aplica amenzile contraventionale pentru fapta prevazuta de art. 36
lit. a) din ordonanta.
11.5. Agentii economici care realizeaza exclusiv operatiuni scutite, fara
drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta aprovizionarilor, nu
vor fi inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata.
11.6. Agentii economici care efectueaza operatiuni comerciale atat cu
bunuri si servicii scutite, cat si bunuri si servicii impozabile din punct de
vedere al taxei pe valoarea adaugata, devin platitori de taxa pe valoarea
adaugata in functie de volumul total al cifrei de afaceri declarate sau
realizate la unitatile centrale, inclusiv la subunitati.
11.7. La incetarea activitatii, agentii economici sunt obligati sa
solicite, in termen de 15 zile de la data actului legal in care consemneaza
situatia respectiva, scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata, concomitent cu depunerea declaratiei prevazute la art. 5 din
Hotararea Guvernului nr. 224/1993.
B. Cu privire la intocmirea documentelor de vanzare
11.8. Persoanele fizice si juridice care realizeaza operatiuni impozabile
sunt obligate sa consemneze livrarile de bunuri si prestarile de servicii in
facturi sau in documente specifice aprobate in conditiile prevazute la art. 26
din ordonanta si in Hotararea Guvernului nr. 768/1992.
Pentru bunurile livrate cu aviz de insotire, furnizorii sunt obligati ca in
termen de 3 zile lucratoare de la data livrarii sa emita facturi si sa le
transmita clientilor.
11.9. In baza prevederilor art. 25 lit. B din ordonanta, sunt scutiti de
obligatia emiterii unei facturi agentii economici care realizeaza urmatoarele
operatiuni impozabile:
a) transport cu taximetre, precum si transport de persoane pe baza de
bilete de calatorie si abonamente;
b) vanzari de bunuri si prestari de servicii pentru populatie pe baza de
documente fara nominalizari privind cumparatorul;
c) vanzari de bunuri si prestari de servicii consemnate in documentele
specifice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 768/1992.
La cererea cumparatorilor, agentii economici prevazuti la lit. a) si b) au
obligatia de a emite chitante fiscale.
11.10. Pentru avansuri, furnizorii de bunuri si prestatorii de servicii
sunt obligati sa emita facturi. Se excepteaza agentii economici care
beneficiaza si de exceptiile prevazute la cap. VII pct. 7.5. lit. c) din
prezentele norme.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor
11.11. Sa organizeze gestionarea, evidenta si utilizarea documentelor
privind taxa pe valoarea adaugata, conform prevederilor Hotararii Guvernului
nr. 768/1992, si sa tina in mod regulat evidenta contabila potrivit
prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 si a normelor de aplicare a
acesteia.
11.12. Sa intocmeasca si sa depuna lunar la organul fiscal, pana la data de
25 a lunii urmatoare, decontul privind taxa pe valoarea adaugata. Formularul se
procura de la organul fiscal, se completeaza cu toate datele solicitate, se
semneaza de persoanele autorizate si i se aplica stampila care angajeaza
agentul economic.
Agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati sa
depuna deconturi in fiecare luna, indiferent daca au realizat sau nu operatiuni
ori daca suma de plata sau de rambursat este zero.
11.13. Sa furnizeze organelor fiscale toate informatiile si documentele
necesare stabilirii taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor
efectuate, atat la sediul principal, cat si la subunitati.
11.14. Sa atribuie subunitatilor, inregistrate in baza art. 3 din Hotararea
Guvernului nr. 224/1993, calitatea de platitor de taxa pe valoarea adaugata
numai daca subunitatile respective au asigurate conditii pentru respectarea
art. 25 din ordonanta si numai in conditiile obtinerii avizului organului
fiscal la care sunt inregistrati ca platitori.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata
11.15. Sa achite taxa datorata potrivit decontului intocmit, lunar, pana la
data de 25 a lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar la organul fiscal
la care s-a inregistrat ca platitor sau la banca comerciala, dupa caz.
11.16. In cazul locatiilor de gestiune, taxa pe valoarea adaugata aferenta
livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii se plateste de locatar, daca
acesta are calitatea de platitor de taxa pe valoarea adaugata.
In cazul in care locatarul este o persoana fizica sau juridica
neinregistrata ca platitor, taxa pe valoarea adaugata se plateste de catre
locator.
Sumele incasate de locator reprezentand contravaloarea locatiei de gestiune
nu se supun taxei pe valoarea adaugata.
11.17. Pentru operatiunile realizate pe baza de contracte de asociere,
drepturile si obligatiile prevazute de reglementarile legale privind taxa pe
valoarea adaugata revin agentului economic care conduce evidenta contabila,
potrivit legii.
Repartizarea profitului intre asociati nu se supune taxei pe valoarea
adaugata.
11.18. Sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor din import la
organul vamal, conform regimului in vigoare privind plata taxelor vamale.
11.19. Taxa pe valoarea adaugata se determina de catre importator inclusiv
pentru bunurile exceptate de taxa vamala si se inscrie in declaratia vamala de
import care se prezinta organului vamal. Taxa achitata se confirma prin
semnatura si stampila care angajeaza organul vamal.
11.20. Ministerul Finantelor poate aproba ca taxa pe valoarea adaugata
aferenta importurilor de masini si utilaje tehnologice destinate investitiilor
productive, precum si materiilor prime si materialelor destinate productiei sa
fie inclusa in decontul lunar si supusa acelorasi reglementari ca si taxa pe
valoarea adaugata aferenta bunurilor livrate si serviciilor prestate.
Aprobarea se da anual, la cererea importatorilor, in conditiile stabilite
prin normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
11.21. Pentru marfurile din import aflate sub regim vamal care suspenda
temporar incasarea taxelor vamale, importatorul sau reprezentantul acestuia
este obligat sa garanteze si plata taxei pe valoarea adaugata. Ministerul
Finantelor poate acorda scutiri de la garantarea platii taxei pe valoarea
adaugata, conform regimului in vigoare pentru plata taxei vamale.
11.22. Pentru materiile prime, materialele si accesoriile trimise de
clientii externi, in vederea executarii de comenzi de export pentru aceiasi
clienti, nu se va calcula taxa pe valoarea adaugata si nu se va solicita
garantie pentru aceasta.
La constatarea schimbarii destinatiei bunurilor respective, organele vamale
vor sesiza organele fiscale teritoriale competente pentru a lua masuri potrivit
prevederilor legale in vigoare.
11.23. Sa achite taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat
concomitent cu declaratia inaintata organului fiscal pentru scoaterea din
evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata in termenul reglementat prin
art. 25 lit. A. b) din ordonanta.
CAP. 12
Dispozitii finale
12.1. Formularele tipizate comune si specifice in legatura cu aplicarea
taxei pe valoarea adaugata sunt cele aprobate conform Hotararii Guvernului nr.
768/1992.
12.2. Corectarea erorilor de inregistrare in evidenta se va face conform
prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, iar
corectarea taxei pe valoarea adaugata facturata eronat prin emiterea unei noi
facturi, in rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi scazute, si in negru, pentru
cele de adaugat. Noile facturi se emit conform Precizarilor nr. 4175/1/1993 ale
Ministerului Finantelor, se inregistreaza in jurnale si se reflecta in
deconturile intocmite de furnizor si beneficiar pentru luna in care a avut loc
corectarea.
12.3. Conform art. 31 din ordonanta, taxa pe valoarea adaugata se aplica
pentru toate livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate dupa
intrarea in vigoare a ordonantei, indiferent de data incheierii contractelor,
executarii produselor sau prestarii serviciilor.
12.4. Produsele livrate si serviciile prestate pana la data introducerii
taxei pe valoarea adaugata, justificate cu documente de expeditie si transport,
procese-verbale de receptie sau alte documente similare din care sa rezulte ca
livrarea si, respectiv, prestarea s-au efectuat anterior aplicarii ordonantei,
vor fi facturate potrivit metodologiei legale in vigoare la data efectuarii
operatiunilor respective.
12.5. Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in valoarea materiilor
prime, a materialelor si utilajelor aflate in stoc sau incorporate in productia
neterminata, semifabricate, in produse finite sau mijloace fixe existente in
unitatile producatoare la data aplicarii ordonantei, nu este deductibil din
taxa pe valoarea adaugata datorata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii
efectuate dupa aceasta data.
Bunurile aflate pe drum, expediate si facturate de furnizori inainte de
data introducerii taxei pe valoarea adaugata si receptionate de beneficiari
dupa aceasta data, se considera in stoc la beneficiari si urmeaza reglementarile
prevazute la alineatul precedent.
12.6. Pentru produsele exportate se va restitui impozitul pe circulatia
marfurilor, potrivit autorizarii si metodologiei in vigoare pana la data
aplicarii taxei pe valoarea adaugata.
12.7. Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in facturi sau in
documente legal aprobate, emise dar neincasate la data aplicarii taxei pe
valoarea adaugata, se varsa la bugetul de stat potrivit metodologiei in vigoare
la data efectuarii operatiunilor respective.
12.8. Sumele ramase de incasat la data aplicarii ordonantei, pentru livrari
de bunuri si prestari de servicii cu plata in rate, nu se supun taxei pe
valoarea adaugata la termenele scadente supa intrarea in vigoare a ordonantei.
12.9. Avansurile incasate de furnizori si prestatori pana la data
introducerii taxei pe valoarea adaugata se impoziteaza potrivit reglementarilor
in vigoare existente la data efectuarii operatiunilor respective, urmand ca la
facturarea bunurilor livrate si a serviciilor prestate baza de impozitare sa se
diminueze corespunzator.
12.10. Preturile de cumparare aferente marfurilor existente in stoc la data
introducerii taxei pe valoarea adaugata vor fi corectate de catre agentii
economici din reteaua comerciala, platitori de taxa pe valoarea adaugata prin
eliminarea impozitului pe circulatia marfurilor cuprins in facturile emise de
furnizori.
Corectarea preturilor si regularizarea diferentelor se efectueaza potrivit
Precizarilor nr. 4175/1/1993, emise de Ministerul Finantelor.
12.11. Taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor achizitionate,
existente in stoc la 31 decembrie 1994 si destinate realizarii produselor care
se supun cotei de 9%, urmeaza regimul de deducere prevazut in art. 18 din
ordonanta.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta obiectivelor de investitii care au fost
puse in functiune in anul 1994, precum si obiectivelor a caror executie
continua si dupa 31 decembrie 1994 se recalculeaza corespunzator noului regim
de impozitare aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 33/1994, iar diferentele se
regularizeaza prin decontul intocmit pentru luna ianuarie 1995 sau, dupa caz,
la punerea in functiune a obiectivelor.
12.12. Art. 32 - 34 din ordonanta reglementeaza dreptul organelor fiscale
de a controla modul in care se respecta prevederile normelor legale privind
determinarea taxei pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat si de a
calcula majorari pentru platile cu intarziere.
In situatiile prevazute la art. 32 ultimul alineat din ordonanta, organele
fiscale sunt autorizate sa procedeze la stabilirea taxei pe valoarea adaugata
datorata bugetului de stat prin estimare. Estimarea se face tinandu-se seama de
volumul activitatii din perioada precedenta si prin comparatie cu taxa pe
valoarea adaugata datorata de alti agenti economici cu profil similar.
Organele fiscale pot compensa sumele cuvenite a fi rambursate cu taxa pe
valoarea adaugata datorata si neplatita din deconturile lunilor anterioare.
Majorarile de intarziere se calculeaza incepand cu prima zi lucratoare dupa
expirarea termenului legal de plata si pana la data depunerii decontului din
care rezulta sumele de rambursat, verificat de organele fiscale.