E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
A fost modificat de:
Decretul 153 1954 abrogat de articolul 44 din actul OUG 85 1997
Articolul 32 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 31 din actul Ordonanţa 70 1997
Articolul 42 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 12 din actul Legea 105 1997
Articolul 43 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 12 din actul Legea 105 1997
Articolul 21 din actul Decretul 153 1954 in legatura cu Circulara 22896 1996
Decretul 153 1954 in legatura cu Ordin 761 1996
Articolul 21 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 9 din actul Ordonanţa 44 1995
Decretul 153 1954 in legatura cu Hotărârea 973 1994
Decretul 153 1954 in legatura cu articolul 1 din actul Ordonanţa 15 1992
Decretul 153 1954 in legatura cu articolul 7 din actul Decretul 276 1973
Articolul 15 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 27 1970
Articolul 31 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 27 1970
Articolul 37 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 1 din actul Decretul 27 1970
Articolul 39 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 27 1970
Articolul 40 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 27 1970
Articolul 26 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 650 1968
Articolul 21 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 650 1968
Articolul 22 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 1 din actul Decretul 650 1968
Articolul 23 din actul Decretul 153 1954 abrogat de articolul 1 din actul Decretul 650 1968
Articolul 2 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 2 din actul Decretul 564 1968
Articolul 7 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 2 din actul Decretul 564 1968
Articolul 9 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 2 din actul Decretul 564 1968
Articolul 5 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 2 din actul Decretul 564 1968
Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 1086 1966
Articolul 5 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 423 1964
Articolul 5 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 291 1959
Articolul 8 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 2 din actul Decretul 291 1959
Articolul 14 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 2 din actul Decretul 291 1959
Articolul 25 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 26 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 27 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 29 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 30 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 31 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 34 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 35 din actul Decretul 153 1954 modificat de articolul 1 din actul Decretul 610 1956
Articolul 41 din actul Decretul 153 1954 modificat de Decretul 561 1956
Articolul 2 din actul Decretul 153 1954 modificat de Decretul 5 1955
Articolul 5 din actul Decretul 153 1954 modificat de Decretul 5 1955
Articolul 14 din actul Decretul 153 1954 modificat de Decretul 5 1955
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECRET Nr

DECRET   Nr. 153 din 11 mai 1954

privitor la impozitul pe veniturile populatiei

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 22 din 11 mai 1954


SmartCity3


    Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane, decreteaza:

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Sunt supusi impozitului pe venit muncitorii, functionarii, oamenii de litere, arta si stiinta, liber profesionistii, meseriasii, carausii, comerciantii, persoanele care realizeaza venituri in orase din inchirierea imobilelor sau a altor bunuri ori din surse agricole, proprietarii de mori sau de alte intreprinderi, precum si orice alte persoane care realizeaza venituri pe teritoriul Republicii Populare Romane.
    Art. 2
    Sunt scutiti de impozit:
    a) eroii muncii socialiste, pentru toate castigurile din munca;
    b) muncitorii si functionarii - pentru castigul pana la 200 lei lunar realizat la locul permanent de munca;
    c) militarii, cu exceptia generalilor, amiralilor si ofiterilor, precum si a sergentilor si cartnicilor reangajati, pentru soldele primite de la unitatile, institutiile si scolile militare ale M.F.A. sau M.A.I., potrivit normelor legale in vigoare;
    d) laureatii premiilor de stat - pentru aceste premii;
    e) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum si inovatorii - pentru recompensele ce primesc pentru inventii sau inovatii, daca recompensa nu depaseste 10.000 lei de fiecare inventie sau inovatie. In cazurile in care recompensa depaseste 10.000 lei, impozitul se calculeaza la intreaga suma a recompensei dupa scaderea a 10.000 lei separat pentru fiecare inventie sau inovatie;
    f) elevii si studentii - pentru bursele ce nu depasesc 200 lei lunar;
    g) aspirantii - pentru sumele ce le primesc in vederea achizitionarii de carti si material de studiu;
    h) persoanele care fac parte din corpul diplomatic si consular strain, precum si corespondentii de presa straini - pentru salariile si indemnizatiile ce primesc in aceste calitati, sub conditia reciprocitatii;
    i) pensionarii - pentru pensiile ce primesc;
    j) muncitorii, functionarii si pensionarii - pentru veniturile realizate din cultivarea terenurilor primite in folosinta de la sfaturile populare sau de la intreprinderi, institutii sau organizatii, daca aceste terenuri nu depasesc 0,25 ha pe gospodarie.
    Art. 3
    Veniturile supuse impozitului agricol nu se supun impozitului pe venit.
    Art. 4
    Ministerul Finantelor are dreptul sa acorde scutiri si alte inlesniri la impozitul pe venit, pentru unii contribuabili si pentru unele categorii de contribuabili.

    CAP. 2
    Impunerea castigului muncitorilor si functionarilor

    Art. 5
    Impozitul de la muncitori si functionari se calculeaza lunar, asupra totalitatii castigului realizat in luna expirata, pe fiecare loc de munca in parte, potrivit cotelor de mai jos:
-----------------------------------------------------------------------
 Castigul lunar
   impozabil
    Lei                                  Impozitul lunar
-----------------------------------------------------------------------
 pana la 200 ......... scutit
 201 -   300 ........ 6 lei +  6%  pentru ceea ce depaseste    200
 301 -   400 ....... 12  "  +  7%     "     "   "    "         300
 401 -   500 ....... 19  "  +  9%     "     "   "    "         400
 501 -   600 ....... 28  "  + 11%     "     "   "    "         500
 601 -   800 ....... 39  "  + 13%     "     "   "    "         600
 801 - 1.000 ....... 65  "  + 15%     "     "   "    "         800
 peste 1.000 ....... 95  "  + 16%     "     "   "    "       1.000
-----------------------------------------------------------------------
    Art. 6
    Se cuprind in castigul lunar impozabil al muncitorilor si functionarilor:
    a) salariul de baza;
    b) platile pentru lucrarile in acord sau pentru ore suplimentare;
    c) platile din fondul asigurarilor sociale, in caz de incapacitate temporara de munca;
    d) sumele platite pentru concediul nefolosit;
    e) si orice alte sume primite de muncitori si functionari, ca plata a muncii.
    Art. 7
    Nu se cuprind in castigul lunar impozabil si nu se impun:
    a) premiile si recompensele individuale ocazionale, care nu constituie drepturi certe pentru muncitori si functionari si a caror acordare se face pe baza aprecierii conducerii administrative a intreprinderii, institutiei sau organizatiei;
    b) sumele ce se platesc in baza dispozitiilor legale in vigoare, pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare sau transferare a muncitorilor si functionarilor in alta localitate, in interesul serviciului, precum si indemnizatiile de instalare ce se platesc la incadrarea in functie;
    c) preavizele de concediere si ajutoarele acordate muncitorilor si functionarilor;
    d) sumele ce se platesc muncitorilor si functionarilor pentru amortizarea uneltelor ce le apartin.
    Art. 8
    Pentru castigurile muncitorilor si functionarilor realizate din functii cumulate si pentru castigurile din lucrari temporare realizate in afara locului permanent de munca, impozitul se calculeaza pe fiecare loc de munca separat. In acest caz minimul neimpozabil stabilit la art. 2 lit. b nu se aplica, iar, la castigul pana la 200 lei lunar, impozitul se calculeaza in baza unei cote de 2% ce se aplica asupra castigului lunar.
    Art. 9
    Impozitul datorat de muncitori si functionari se reduce:
    a) cu 50% pentru muncitorii si functionarii decorati cu ordinele Republicii Populare Romane;
    b) cu 30% pentru muncitorii si functionarii care au in intretinerea lor mai mult de 3 persoane. Reducerea se acorda numai pentru impozitul aferent veniturilor realizate la locul permanent de munca, pe baza dovezilor eliberate de administratia de imobil sau de comitetul executiv al sfatului popular in raza caruia domiciliaza muncitorul sau functionarul ori - in lipsa - pe baza unei declaratii certificate, date de muncitor sau functionar.
    Dovezile sau declaratiile se prezinta anual si sunt valabile de la prezentare pana la sfarsitul anului.
    Art. 10
    Impozitul de la muncitori si functionari se calculeaza de catre intreprinderile, institutiile, organizatiile sau persoanele care platesc salariul si se retine lunar din salariul cuvenit pe a doua chenzina a lunii.
    In cazul salariatilor temporari sau zilieri, impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata in parte.
    Art. 11
    Impozitul retinut va fi varsat la Banca de Stat a Republicii Populare Romane, dupa cum urmeaza:
    a) odata cu primirea sumelor pentru plata celei de a doua chenzine a salariilor, in cazul intreprinderilor, institutiilor si organizatiilor care au cont la institutiile bancare. Institutiile bancare nu vor elibera sumele pentru plata salariilor fara primirea in acelasi timp a dispozitiei de plata a impozitului;
    b) a doua zi dupa retinerea impozitului in cazul intreprinderilor, institutiilor, organizatiilor sau persoanelor care nu au cont la institutiile bancare.
    Art. 12
    Impozitul pe castigul muncitorilor si functionarilor, retinut in plus, se restituie de catre intreprinderi, institutii si organizatii, in termen de 15 zile de la data constatarii plusului. Restituirea sumelor retinute in plus se face pe cel mult un an in urma de la data constatarii plusului.
    Impozitul pe castigul muncitorilor si functionarilor, neretinut la timp sau in cuantumul legal, se retine de la muncitorul sau functionarul respectiv, pe cel mult trei luni in urma. Retinerea se face in sume egale, in cursul urmatoarelor trei luni.
    Este interzisa urmarirea impozitului neretinut de la muncitori sau functionari pe o perioada anterioara celei aratate mai sus sau a impozitului neretinut de la muncitorii sau functionarii care nu mai sunt in serviciu.
    Art. 13
    Intreprinderile, institutiile si organizatiile din sectorul socialist sunt obligate sa depuna la sectiunea financiara raionala (oraseneasca) in raza careia isi au sediul o dare de seama privind retinerea impozitului de la muncitori si functionari, pe formularul si la termenele ce se stabilesc de Ministerul Finantelor.
    Persoanele particulare, care folosesc salariati, vor depune state de salarii la termenele si in modul stabilit prin instructiunile Ministerului Finantelor.
    Art. 14
    Sunt supusi impozitului in aceleasi conditii ca si muncitorii si functionarii:
    a) elevii, studentii si aspirantii - pentru bursele in bani ce depasesc 200 lei lunar;
    b) avocatii - pentru sumele ce incaseaza de la colegiile de avocati;
    c) liber profesionistii de orice fel - pentru sumele ce incaseaza de la intreprinderi, institutii sau organizatii din sectorul socialist.
    Art. 15
    Sunt supusi impozitului in aceleasi conditii ca si muncitorii si functionarii, dar cu o majorare de 10% a impozitului:
    a) membrii cooperativelor de productie si de transporturi - pentru castigurile realizate de la acestea;
    b) lucratorii la domiciliu care lucreaza pentru intreprinderi, institutii sau organizatii - pentru castigurile realizate de la acestea.
    Art. 16
    Sunt supusi impozitului cu cotele de la art. 5:
    a) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum si inovatorii - pentru suma care depaseste 10.000 lei din recompensa ce primesc pentru fiecare inventie sau inovatie in parte;
    b) colectorii particulari care lucreaza fara salariati, pentru intreprinderi, institutii sau organizatii din sectorul socialist, colectind materii prime, fier vechi si deseuri de orice fel - pentru castigurile realizate din aceasta activitate;
    c) personalul din reteaua comerciala de amanunt, platit pe baza de comision, agentii de difuzarea presei si colectarea anunturilor si agentii de asigurari facultative - pentru castigurile realizate din aceste activitati.

    CAP. 3
    Impunerea veniturilor oamenilor de litere, arta si stiinta

    Art. 17
    Impozitul asupra veniturilor oamenilor de litere, arta si stiinta precum si asupra veniturilor artistilor obtinute in afara locului permanent de munca unde sunt salariati, se realizeaza pe fiecare loc de plata a veniturilor, potrivit urmatoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
 Venitul anual
   impozabil                                 Impozitul anual
     Lei
-----------------------------------------------------------------------
  pana la 2.400,      2% asupra sumei venitului
 2.401 -  3.600,      72 lei +  6% pentru ceea ce depaseste     2.400
 3.601 -  4.800,     144  "  +  7%    "     "   "     "         3.600
 4.801 -  6.000,     228  "  +  9%    "     "   "     "         4.800
 6.001 -  7.200,     336  "  + 11%    "     "   "     "         6.000
 7.201 -  9.600,     468  "  + 13%    "     "   "     "         7.200
 9.601 - 12.000,     780  "  + 15%    "     "   "     "         9.600
   peste 12.000,   1.140  "  + 16%    "     "   "     "        12.000
-----------------------------------------------------------------------
    Pentru determinarea venitului impozabil, Ministerul Finantelor poate stabili cote forfetare de cheltuieli ce urmeaza a fi scazute din venitul brut.
    Art. 18
    Impozitul se calculeaza si se retine de catre intreprinderile, institutiile sau organizatiile din sectorul socialist, cu ocazia platii venitului.
    La fiecare plata urmatoare facuta catre aceeasi persoana, impozitul se recalculeaza la totalul platilor facute de la inceputul anului calendaristic.
    Impozitul retinut se varsa in contul sectiunii financiare in raza careia se afla sediul intreprinderii, institutiei sau organizatiei respective, la ridicarea de la institutiile bancare a sumelor pentru plata veniturilor.
    Art. 19
    Oamenii de litere, arta si stiinta beneficiaza, pentru veniturile impuse potrivit art. 17 de mai sus, de inlesnirile prevazute pentru muncitori si functionari la art. 9 din prezentul decret. Minimul neimpozabil stabilit prin art. 2 lit. b nu se aplica pentru veniturile oamenilor de litere, arta si stiinta.
    Veniturile realizate pe cont propriu de catre pictori, sculptori si gravori din vanzarea operelor lor prin magazine de consignatie sau direct catre particulari se impun potrivit articolului 21 din prezentul decret, fara aplicarea inlesnirilor.
    Art. 20
    Impozitul pe veniturile oamenilor de litere, arta si stiinta, retinut in plus fata de cuantumul legal, se restituie in termen de 30 zile de la constatarea plusului.
    Restituirea sumelor retinute in plus se face pe cel mult un an in urma celui in care au fost constatate.
    Impozitul neretinut la timp sau in cuantumul legal, nu poate fi recuperat decat pe un an in urma celui in care se constata neretinerea.

    CAP. 4
    Impunerea veniturilor liber profesionistilor, meseriasilor, carausilor si comerciantilor, precum si a altor persoane

    Art. 21
    Liber profesionistii (medici umani, veterinari, agenti sanitari si veterinari, subchirurgi, dentisti, profesori, arhitecti, ingineri, tehnicieni s.a.) pentru veniturile realizate din practica particulara, sunt supusi impozitului pe venit, potrivit urmatoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
 Venitul anual
     Lei                              Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
      1 -  1.200,      5% asupra sumei venitului
  1.201 -  3.000,      60 lei + 10% pentru ceea ce depaseste    1.200
  3.001 -  5.000,     240  "  + 16%    "     "   "     "        3.000
  5.001 -  8.000,     560  "  + 23%    "     "   "     "        5.000
  8.001 - 15.000,   1.250  "  + 31%    "     "   "     "        8.000
 15.001 - 30.000,   3.420  "  + 40%    "     "   "     "       15.000
    peste 30.000,   9.420  "  + 50%    "     "   "     "       30.000
-----------------------------------------------------------------------
    Art. 22
    Meseriasii si carausii necooperatizati care nu folosesc munca salariata afara de un ucenic, meseriasii cooperatizati care lucreaza pentru particulari in afara cooperativei, persoanele care realizeaza venituri din inchirieri de cladiri sau alte bunuri, din surse agricole nesupuse impozitului agricol, din brevete de inventii, precum si orice alte venituri care nu se impun potrivit art. 5, 17, 21 si 23 din prezentul decret, se supun impozitului pe venit, potrivit urmatoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
 Venitul anual
     Lei                              Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
      1 -  1.200,     10% asupra sumei venitului
  1.201 -  3.000,    120 lei + 16% pentru ceea ce depaseste    1.200
  3.001 -  5.000,    408  "  + 23%    "     "   "     "        3.000
  5.001 -  8.000,    868  "  + 31%    "     "   "     "        5.000
  8.001 - 15.000,  1.798  "  + 40%    "     "   "     "        8.000
 15.001 - 30.000,  4.598  "  + 50%    "     "   "     "       15.000
    peste 30.000, 12.098  "  + 60%    "     "   "     "       30.000
-----------------------------------------------------------------------
   Art. 23
    Comerciantii, proprietarii de mori, ferestraie mecanice sau alte intreprinderi a caror lista se va stabili de Ministerul Finantelor de acord cu Ministerul Gospodariei Comunale si Industriei Locale, precum si meseriasii si carausii cu salariati, se supun impozitului pe venit potrivit urmatoarelor cote:

-----------------------------------------------------------------------
 Venitul anual
     Lei                              Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
      1 -  1.200,     15% asupra sumei venitului
  1.201 -  3.000,    180 lei + 22% pentru ceea ce depaseste    1.200
  3.001 -  5.000,    576  "  + 30%    "     "   "     "        3.000
  5.001 -  8.000,  1.176  "  + 39%    "     "   "     "        5.000
  8.001 - 15.000,  2.346  "  + 49%    "     "   "     "        8.000
 15.001 - 30.000,  5.776  "  + 59%    "     "   "     "       15.000
    peste 30.000, 14.626  "  + 70%    "     "   "     "       30.000
-----------------------------------------------------------------------

    Pentru comerciantii cu peste un salariat si pentru toti ceilalti contribuabili care au peste 3 salariati, impozitul calculat potrivit cotelor de mai sus se majoreaza cu 20% .
    Art. 24
    Impozitul prevazut la art. 22 si 23 se calculeaza asupra venitului global realizat din toate sursele, cu exceptia veniturilor impuse potrivit articolelor 5, 17 si 21.
    Art. 25
    Venitul impozabil supus impozitului potrivit art. 21, 22 si 23 este format din diferenta intre venitul brut (in bani si in natura) si cheltuielile efectiv facute pentru realizarea venitului.
    Veniturile sau platile in natura se evalueaza cu ocazia determinarii venitului impozabil, la preturile pietii din localitatea respectiva.
    Art. 26
    Veniturile meseriasilor necooperatizati fara salariati se stabilesc de organele financiare pe baza normelor de venituri aprobate de Ministerul Finantelor anual pe branse de meserii, inainte de inceputul anului de impunere.
    Normele de venituri aprobate de Ministerul Finantelor nu pot fi modificate in cursul anului de impunere.
    Lista meseriilor care urmeaza a fi impuse pe baza normelor de venituri se stabileste anual de Ministerul Finantelor de comun acord cu institutiile interesate.
    Pentru batrani, invalizi, femei cu copii mici sau alte persoane pentru care exista dovezi certe ca au in mod permanent o capacitate de munca inferioara celei normale, organele financiare vor face impunerea nu dupa norma, ci pe baza venitului efectiv realizat, chiar daca este inferior normei.
    In acelasi fel se vor impune meseriasii cooperatizati precum si muncitorii si functionarii care exercita o meserie pe cont propriu in timpul liber, in afara orelor de serviciu sau de munca in cooperativa.
    In cazul cand din declaratia meseriasului sau din comunicarile prevazute la art. 35 lit. b, rezulta ca meseriasul a realizat un venit superior normei de venit, impunerea se face pe baza venitului efectiv realizat.
    La venitul impozabil, stabilit in baza normelor de venit prevazute mai sus, se cumuleaza veniturile din alte surse, in conditiile art. 24 din prezentul decret.
    Veniturile din surse agricole supuse impozitului pe venit se determina pe baza normelor de venituri mijlocii aplicate la impunerea gospodariilor agricole din raionul sau orasul respectiv, in cadrul legii impozitului agricol.
    Art. 27
    Nu intra in venitul impozabil si nu se impun:
    a) dobanzile si castigurile din depuneri la C.E.C.;
    b) despagubirile primite de asigurati in baza asigurarilor de bunuri sau persoane;
    c) ajutoarele de stat acordate mamelor cu multi copii;
    d) sumele realizate din vanzarea bunurilor proprii apartinand cetatenilor;
    e) sumele sau bunurile primite ca ajutor, donatie sau mostenire;
    f) pensiile de intretinere.
    Art. 28
    Impunerea veniturilor potrivit art. 21, 22 si 23 se face de organele financiare in raza carora contribuabilul isi exercita activitatea producatoare de venit, sau - in lipsa unui loc stabil de exercitare a activitatii - de organele financiare in raza carora se afla domiciliul contribuabilului.
    Impozitul de plata se comunica contribuabilului, prin instiintare de plata, cel mai tarziu cu 15 zile inainte de primul termen de plata.
    Art. 29
    Contribuabilii impusi conform art. 21, 22 si 23 platesc in contul impozitului un avans calculat pe baza venitului din anul precedent.
    In cazul surselor de venit aparute in cursul anului de impunere, avansul se calculeaza pe baza venitului probabil pe anul in curs.
    La sfarsitul anului de impunere sau la incetarea sursei de venit, impunerea se definitiveaza pe baza venitului efectiv realizat.
    Diferentele rezultate intre impozitul calculat pe baza venitului efectiv realizat si avansul stabilit se platesc in termen de 15 zile de la comunicare sau se compenseaza cu avansul datorat pe anul in curs. In cazul cand compensarea nu se poate face, incetand sursa de venit, plusul se restituie in termen de 15 zile.
    Pentru contribuabilii impusi pe baza normelor de venit prevazute la art. 26 din prezentul decret nu se definitiveaza impunerea la sfarsitul anului, cu exceptia cazurilor cand contribuabilii au venituri din alte surse.
    In aceste cazuri la definitivarea impunerii se tine seama de norma de venit stabilita pe anul in care a avut loc exercitarea activitatii.
    Art. 30
    In cazul unei sporiri sau reduceri importante a venitului in cursul anului, organele financiare au dreptul, o singura data pe trimestru, sa recalculeze avansul in functie de venitul efectiv realizat de la inceputul anului de impunere, repartizind impozitul rezultat in urma recalcularii pe termenele de plata urmatoare.
    Aceste dispozitii nu privesc pe contribuabilii impusi pe baza normelor de venit.
    Art. 31
    Plata avansului calculat potrivit art. 29 se face patru rate egale, pana la: 15 martie, 15 mai, 15 august si 15 noiembrie.
    In cazul cand apar noi surse de venit in cursul anului avansul se recalculeaza, iar diferenta de avans rezultata in plus se repartizeaza pe termenele urmatoare de plata.
    Pentru contribuabilii care incep exercitarea meseriei in cursul anului si se impun pe baza normelor de venit prevazute la art. 26 din prezentul decret impozitul se calculeaza la intreaga norma anuala si se raporteaza la perioada de activitate, repartizindu-se pe termenele de plata urmatoare. In acelasi fel se calculeaza impozitul pentru acesti contribuabili in cazul cand inceteaza exercitarea meseriei in cursul anului.
    Art. 32
    Contribuabilii care nu au fost impusi la timp se impun pe cel mult doi ani anteriori celui in care se constata neimpunerea.
    Modificarea unei impuneri se poate face, de asemenea, pe cel mult doi ani anteriori celui in care se cere modificarea impunerii.
    Art. 33
    In cazul cand contribuabilii sunt supusi impozitului retroactiv, conform art. 32, plata se face in doua rate egale: prima rata in termen de 30 zile de la inmanarea instiintarii de plata si a doua in termen de o luna de la expirarea primului termen.
    Art. 34
    Intreprinderile, institutiile si organizatiile sunt obligate sa retina din sumele brute platite carausilor particulari, pentru serviciile prestate, o cota de 25% in cazul carausilor cu mijloace de transport cu tractiune animala sau de 30% in cazul carausilor cu mijloace de transport cu tractiune mecanica si sa verse sumele retinute la Banca de Stat a Republicii Populare Romane, in contul organelor financiare, pana la 10 ale lunii urmatoare celei in care s-a facut plata catre carausi.
    Sumele retinute si varsate se scad de catre organele financiare din avansul in contul impozitului pe anul in curs, inscris in conturile personale ale carausilor respectivi.

    CAP. 5
    Evidenta contribuabililor si determinarea venitului

    Art. 35
    Evidenta contribuabililor impusi potrivit art. 21, 22 si 23 din prezentul decret si determinarea veniturilor impozabile se face pe baza:
    a) declaratiilor anuale pe care contribuabilii sunt obligati sa le depuna in vederea efectuarii impunerilor, pana la 15 ianuarie a fiecarui an.
    Pentru sursele de venit aparute in cursul anului, declaratia se depune pana la 5 ale lunii urmatoare celei in care a aparut sursa, iar in cazul incetarii surselor de venit in termen de 5 zile, de la incetare;
    b) datelor comunicate organelor financiare de catre intreprinderi, institutii si organizatii cel mai tarziu pana la 15 ale fiecarei luni, privind sumele platite cetatenilor in luna precedenta pentru marfuri si produse agricole livrate, pentru lucrari executate sau servicii prestate, etc.;
    c) materialele obtinute de inspectorii de impozite in cursul anului, cu ocazia verificarilor;
    d) registrelor, documentelor si altor evidente verificate de organele financiare si pe care contribuabilii sunt obligati sa le tina potrivit instructiunilor Ministerului Finantelor.
    In orase, asezari muncitoresti si statiuni balneo-climaterice se face anual un recensamant fiscal al contribuabililor care au surse proprii de venituri in afara de salarii si pensii.
    Recensamantul fiscal al populatiei se efectueaza la termenele si in conditiile prevazute de Ministerul Finantelor si se bazeaza pe comunicarile obligatorii facute de administratorii si proprietarii de imobile.
    Art. 36
    Inspectorii si revizorii de impozite de la sectiunile financiare si din Ministerul Finantelor au dreptul:
    a) sa verifice la intreprinderi, institutii, organizatii sau la cetateni modul de calculare, retinere si varsare a impozitului pe venit;
    b) sa controleze daca intreprinderile, institutiile, organizatiile, precum si administratorii sau proprietarii de imobile au indeplinit obligatiile prevazute la art. 35;
    c) sa intre in incaperile unde are loc exercitarea activitatii producatoare de venit si sa verifice registrele, documentele, evidentele si stocul de materii prime, materiale si produse.
    Drepturile si obligatiile inspectorilor si revizorilor de impozite se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de Ministri.

    CAP. 6
    Sanctiuni

    Art. 37
    Pentru neretinerea sau retinerea nejusta a impozitului de la muncitori si functionari si de la oamenii de litere, arta si stiinta, pentru neretinerea sau retinerea nejusta a impozitului de la carausi, cum si pentru nevarsarea in termen la buget a impozitului retinut de catre intreprinderi, institutii si organizatii se aplica conducatorilor serviciilor de contabilitate ale acestora sau contabililor care raspund de retinerea si varsarea impozitului, o amenda de pana la 150 lei.
    Aceeasi amenda se aplica persoanelor responsabile pentru nedepunerea in termen a darilor de seama asupra impozitului pe castigurile muncitorilor si functionarilor, prevazute la art. 13 din prezentul decret sau depunerea unor dari de seama gresite sau incomplete, pentru necomunicarea la timp si completa catre organele financiare a datelor prevazute la art. 35, precum si pentru impiedicarea sub orice forma a efectuarii verificarilor de catre inspectorii si revizorii de impozite.
    Art. 38
    Pentru abaterile de la prevederile prezentului decret savarsite de contribuabilii din sectorul particular se aplica o amenda pana la 300 lei.
    Art. 39
    Amenzile se aproba de catre seful sectiunii financiare raionale (orasenesti).
    In cazurile in care se sesizeaza Procuratura, in vederea deschiderii actiunii penale, nu se aplica amenzi.
    Art. 40
    Amenzile aplicate potrivit art. 37 si 38 din prezentul decret se platesc in termen de 15 zile de la inmanarea instiintarii de plata.
    Art. 41
    In caz de neplata a impozitului sau amenzii la termenele stabilite sau de nevarsare la termen a sumelor retinute de la muncitori si functionari, precum si de la alte persoane, se iau masurile prevazute de legea de urmarire. Deosebit de aceasta, se aplica asupra impozitului o majorare de 0,05% pentru intreprinderi, institutii si organizatii din sectorul socialist si de 0,2% pentru contribuabilii din sectorul particular pentru fiecare zi de intarziere.

    CAP. 7
    Dispozitii cu privire la reclamatii

    Art. 42
    Contribuabilii pot face reclamatii sefului sectiunii financiare raionale (orasenesti) cu privire la stabilirea venitului, calculul impozitului, aplicarea inlesnirilor si cu privire la stabilirea amenzilor, in termen de 30 zile de la inmanarea instiintarilor de plata - in cazul impozitelor care se calculeaza de organele financiare si in cazul amenzilor.
    Contribuabilii pot face intampinari impotriva solutiei date de seful sectiunii financiare raionale (orasenesti), in termen de 30 zile de la comunicarea solutiei, la seful sectiunii financiare regionale.
    Intampinarile impotriva solutiei date de seful sectiunii financiare regionale se fac la Ministerul Finantelor, de asemenea in 30 zile. Solutia data de Ministerul Finantelor ramane definitiva.
    Art. 43
    Reclamatiile si intampinarile depuse nu suspenda masurile de urmarire a impozitului sau amenzii, luate pe baza legii de urmarire.
    In cazul cand solutia data este in favoarea contribuabilului reclamant, sumele incasate pe nedrept si bunurile ridicate trebuie restituite in termen de 10 zile.
    In cazul imposibilitatii de a se restitui bunurile, din cauza vanzarii acestora, se ramburseaza valoarea lor in limita sumelor realizate efectiv din vanzare.

    CAP. 8
    Dispozitii finale

    Art. 44
    Prezentul decret intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1954.
    Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de catre contribuabilii prevazuti la art. 26 din prezentul decret, Ministerul Finantelor va publica normele de venit pana la 15 mai a.c.
    Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de catre ceilalti contribuabili impusi conform art. 21, 22 si 23 organele financiare vor stabili veniturile efectiv realizate in anul 1953 si vor proceda conform art. 25 si 29 din prezentul decret.
    Impozitul calculat provizoriu pe anul 1953, conform Decretului nr. 4 publicat in Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, se considera impozit definitiv pe acel an.
    Contribuabililor le este deschisa calea prevazuta de art. 42 din prezentul decret.
    Avansul in contul impozitului pe anul 1954 se va calcula pe baza prezentului decret.
    Art. 45
    Pentru aplicarea prezentului decret, Ministerul Finantelor va da instructiuni.
    Art. 46
    Se abroga:
    - Decretul nr. 4, publicat in Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, cu toate modificarile ulterioare.
      Decretul nr. 190, publicat in Buletinul Oficial nr. 17 din 30 mai 1953.




SmartCity5

COMENTARII la Decretul 153/1954

Momentan nu exista niciun comentariu la Decretul 153 din 1954
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 1103 2019
    O zi buna Aveți nevoie de un împrumut pentru fiecare scop? Te afli într-o problemă financiară? Firma de împrumut Bridge Finance este garantată în furnizarea de servicii financiare clienților cu o dobândă favorabilă. Împrumuturile noastre sunt ușoare și rapide. Contactați-ne astăzi pentru a obține împrumutul de care aveți nevoie. Putem asorta orice împrumut cu o rată a dobânzii de 2%. Dacă sunteți interesat, vă rugăm să ne contactați imediat prin (adrianbay0008@gmail.com)
ANONIM a comentat Legea 36 1995
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Dar MIDLAND CREDIT FIRM.a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În cele din urmă, finanțăm o firmă de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID NMLS al companiei: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Decretul 62 2019
    Sunt Marie Reilly, o împrumutată împrumutată privată și legitimă. Ești un bărbat sau o femeie de afaceri? Aveți vreo mizerie financiară sau aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere? Aveți nevoie de un împrumut pentru a începe o scară plăcută mică și o afacere medie? Aveți un scor de credit scăzut și vă este greu să obțineți împrumuturi de capital de la băncile locale și alte institutii financiare ?. - Intermediarii / Consultanții / Brokerii sunt bineveniți să aducă clienții lor și sunt protejați 100%. Părțile interesate ar trebui să mă contacteze pentru mai multe informații via: mariereillyfinancialaid@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 50 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Rectificare 99 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decretul 153/1954
OUG 85 1997
privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice
Ordonanţa 70 1997
privind controlul fiscal
Legea 105 1997
pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor
Circulara 22896 1996
privind aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 44/1995 privind imbunatatirea impunerii activitatilor producatoare de venit din exercitarea unei profesii libere si din lucrari literare, de arta si stiintifice
Ordin 761 1996
pentru aprobarea Instructiunilor privind impunerea liber-profesionistilor si a altor persoane fizice autorizate potrivit legii
Ordonanţa 44 1995
privind imbunatatirea impunerii activitatilor producatoare de venit din exercitarea unei profesii libere si din lucrari literare, de arta si stiintifice
Hotărârea 973 1994
cu privire la aprobarea Normelor pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata
Ordonanţa 15 1992
cu privire la impozitele si taxele locale
Decretul 276 1973
pentru reglementarea impunerii unor venituri realizate din Republica Socialista Romania de persoanele fizice si juridice nerezidente
Decretul 27 1970
privind modificarea unor prevederi legale referitoare la impozite si taxe, precum si la primele de asigurare
Decretul 650 1968
privind modificarea unor dispozitii referitoare la impozitul pe veniturile populatiei
Decretul 564 1968
privind modificarea unor prevederi referitoare la impozite si taxe
Decretul 1086 1966
privind majorarea impozitului pe veniturile persoanelor fara copii
Decretul 423 1964
pentru modificarea art. 5 din Decretul nr. 153/1954 privitor la impozitul pe veniturile populatiei
Decretul 291 1959
privind acordarea unor scutiri si reduceri la impozitul pe salarii
Decretul 610 1956
pentru modificarea si completarea Decretului nr. 153/1954, privitor la impozitul pe veniturile populatiei
Decretul 561 1956
pentru reducerea majorarilor de intirziere la plata unor impozite si taxe si a primelor de asigurare obligatorie
Decretul 5 1955
pentru ridicarea minimului neimpozabil al cistigului muncitorilor si functionarilor si pentru scutirea de impozit a burselor elevilor si studentilor*)
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu