ORDONANTA
URGENTA Nr. 25 din 18 aprilie 2007
privind stabilirea unor
masuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 270 din 23 aprilie 2007
Pentru a continua procesul de modernizare a
administraţiei publice, în acest moment se impune luarea în considerare a unor
măsuri adecvate de reorganizare a aparatului de lucru al Guvernului, pentru ca
acesta să se constituie într-un aparat administrativ performant şi competitiv
în raport cu structurile din ţările membre ale Uniunii Europene.
Ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri
imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce
priveşte o funcţionare optimă, la cel mai înalt nivel, a aparatului de lucru al
Guvernului, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) In cadrul aparatului de lucru al
Guvernului funcţionează următoarele structuri:
a) Cancelaria
Primului-Ministru, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru, condusă de şeful cancelariei, cu rang de ministru, ajutat de
un secretar de stat; şeful Cancelariei Primului-Ministru are calitatea de
ordonator principal de credite;
b) Secretariatul General al Guvernului, instituţie
publică cu personalitate juridică, în subordinea primului-ministru, condusă de
un secretar general, înalt funcţionar public, numit, în condiţiile legii, prin
hotărâre a Guvernului; secretarul general al Guvernului este ordonatorul
principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, cu excepţia
Cancelariei Primului-Ministru; în cadrul Secretariatului general al Guvernului
îşi desfăşoară activitatea unul sau mai mulţi secretari de stat;
c) Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului, condusă de ministrul delegat pentru relaţia cu
Parlamentul, care are calitatea de ordonator terţiar de credite, ajutat de unul
sau mai mulţi secretari de stat;
d) Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru
coordonarea activităţilor din domeniile culturii, învăţământului şi integrării
europene, structură fără personalitate juridică, finanţată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, condusă de ministrul de stat, care nu
are calitatea de ordonator de credite;
e) Departamentul pentru Afaceri Europene, structură
cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului, condusă de un secretar de stat, ajutat de 2 subsecretari de stat;
f) Departamentul de Control al Guvernului, structură
fără personalitate juridică, preluată din cadrul Cancelariei Primului-Ministru,
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi condusă de un
secretar de stat;
g) Departamentul pentru Relaţii Interetnice, structură
fără personalitate juridică, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea
secretarului general al Guvernului, condusă de un secretar de stat, ajutat de 2
subsecretari de stat, şi finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
h) alte departamente, organizate ca structuri cu sau
fără personalitate juridică, în subordinea primului-ministru, conduse de
secretari de stat sau asimilaţi ai acestora, a căror înfiinţare şi/sau
funcţionare se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Normele privind funcţionarea Cancelariei
Primului-Ministru şi a Aparatului de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din
domeniile culturii, învăţământului şi integrării europene, inclusiv atribuţiile
acestora, se stabilesc prin decizie a primului-ministru.
(3) Normele privind funcţionarea structurilor prevăzute
la alin. (1) lit. b), c) şi g), inclusiv atribuţiile acestora, se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 2. - Primul-ministru coordonează, prin Cancelaria
Primului-Ministru:
a) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei, instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, finanţată
integral din venituri proprii;
b) Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului; preşedintele agenţiei are
calitatea de ordonator principal de credite;
c) Inspectoratul de Stat în Construcţii, instituţie publică, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii; inspectorul
general de stat are calitate asimilată celei de ordonator principal de credite
bugetare în ceea ce priveşte actele de gestiune;
d) Agenţia Română pentru Investiţii Străine, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru;
e) Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului, instituţie de specialitate a administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţată integral din venituri proprii; Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului este ordonator principal de credite pentru fondurile care se
alocă potrivit legii, pentru operatorii economici prevăzuţi în anexa la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 101/2006 privind reorganizarea
Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului prin comasarea prin
absorbţie cu Oficiul Participatiilor Statului şi Privatizării în Industrie;
f) Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică
Specială, instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, finanţată
integral din venituri proprii;
g) Oficiul Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finanţat de la bugetul de stat; preşedintele oficiului are
calitatea de ordonator principal de credite;
h) Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, instituţie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
i) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare, instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
j) Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul
Cancelariei Primului-Ministru;
k) Agenţia Naţională pentru Sport, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru;
l) Agenţia Naţională
Anti-doping, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finanţată din venituri proprii şi subvenţii
de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 3. - (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul
de lucru al Guvernului este de 879, inclusiv demnitarii şi posturile aferente
cabinetelor acestora.
(2) Structura organizatorică, statul de funcţii şi
numărul maxim de posturi ale fiecărei structuri din aparatul de lucru al
Guvernului se aprobă prin decizie a primului-ministru, cu încadrarea în numărul
maxim de posturi stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 4. - (1) Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, instituţie publică cu
personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, preia atribuţiile,
bugetul, sursele de finanţare, personalul, drepturile şi obligaţiile
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, care se
desfiinţează.
(2) Conducerea Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei este asigurată de un preşedinte, ajutat de unul sau mai mulţi
vicepreşedinţi, numiţi şi revocaţi prin decizie a primului-ministru.
Art. 5. - (1) Autoritatea Naţională pentru Reglementare
în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, instituţie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii,
preia atribuţiile specifice în domeniul radiocomunicaţiilor, comunicaţiilor
audiovizuale, echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de comunicaţii
electronice, inclusiv din punct de vedere al compatibilităţii electromagnetice,
exercitate de Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, care se desfiinţează.
(2) Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei preia, pe bază de protocol de
predare-preluare, bugetul, sursele de finanţare, personalul, drepturile şi
obligaţiile fostului Inspectorat General pentru Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei.
(3) Atribuţiile specifice în domeniul operării la
nivel naţional a sistemelor informatice ale administraţiei publice centrale, ce
furnizează servicii publice destinate guvernării prin mijloace electronice, ale
fostului Inspectorat General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei se
preiau de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi se exercită
prin Autoritatea Naţională pentru Serviciile Societăţii Informaţionale, care se
înfiinţează ca instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
ministerului, finanţată integral din venituri proprii.
(4) Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale
pentru Serviciile Societăţii Informaţionale se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei.
(5) Autoritatea Naţională pentru Serviciile
Societăţii Informaţionale preia, conform protocolului de predare-preluare
încheiat cu Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei, imobilul situat în municipiul Bucureşti, Str. Italiană
nr. 22, sectorul 2, o cotă din disponibilităţile bugetare existente şi din veniturile ce urmează a se încasa în
semestrul I 2007, precum şi
sursele de finanţare, personalul, drepturile şi obligaţiile fostului
Inspectorat General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, aferente
atribuţiilor specifice domeniului prevăzut la alin. (3) şi altor domenii conexe
care vor fi stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (4).
Art. 6. - (1) Se înfiinţează Autoritatea Naţională
pentru Restituirea Proprietăţilor ca organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin preluarea activităţii Autorităţii
Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, structură fără personalitate
juridică din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, care se desfiinţează.
(2) Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale
pentru Restituirea Proprietăţilor se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat,
ajutat de unul sau mai mulţi vicepreşedinţi, cu rang de subsecretar de stat,
numiţi prin decizie a primului-ministru.
(4) Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor, înfiinţată potrivit alin. (1), va prelua din cadrul Cancelariei
Primului-Ministru, pe bază de protocol, 147 de posturi, inclusiv demnitarii şi
personalul aferent acestora, precum şi toate drepturile şi obligaţiile, inclusiv
bunurile mobile şi imobile, aferente activităţii fostei Autorităţi Naţionale
pentru Restituirea Proprietăţilor.
(5) Protocolul de predare-preluare va cuprinde
prevederile bugetare, execuţia bugetară până la data preluării, structura de
personal preluată, precum şi drepturile şi obligaţiile prevăzute la alin. (4).
(6) Personalul Autorităţii Naţionale pentru
Restituirea Proprietăţilor, înfiinţată potrivit alin. (1), îşi menţine nivelul
salarizării prevăzut prin actele normative în vigoare.
(7) Prin decizie, vicepreşedintele Autorităţii
Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, care coordonează aplicarea Legii
nr. 9/1998 şi a Legii nr. 290/2003, dispune plata despăgubirilor acordate în
conformitate cu aceste legi, stabilite prin hotărâri ale comisiilor judeţene,
respectiv ale comisiei municipiului Bucureşti. Hotărârile emise de comisiile
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru aplicarea Legii nr. 9/1998
privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea
statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat
la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată, care nu întrunesc condiţiile
cerute de lege, vor fi invalidate, prin decizie motivată a vicepreşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, care coordonează
aplicarea Legii nr. 9/1998, şi transmise comisiilor judeţene, respectiv
comisiei municipiului Bucureşti, în vederea emiterii unor noi hotărâri.
Deciziile de plată prin care se modifică hotărârile iniţiale, deciziile de
invalidare şi cele prin care se soluţionează contestaţiile se comunică
beneficiarilor şi pot fi atacate în termen de 30 de zile la secţia de
contencios administrativ a tribunalului în raza căruia domiciliază
solicitantul. In baza deciziei de plată sau a hotărârii judecătoreşti
definitive, Direcţia economică din cadrul Autorităţii Naţionale pentru
Restituirea Proprietăţilor efectuează plata compensaţiilor băneşti.
(8) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului Economiei
şi Finanţelor pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 9/1998, republicată, şi
ale Legii nr. 290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se
repartizează Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, în
vederea aplicării acestor legi.
(9) Comisia Centrală pentru Stabilirea
Despăgubirilor, constituită prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu
modificările şi completările ulterioare, funcţionează în subordinea Ministerului
Economiei şi Finanţelor.
(10) Comisia specială de retrocedare a unor bunuri
imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, precum şi Comisia
specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, constituite prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.164/2002, cu modificările ulterioare, funcţionează
în subordinea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 7. - Autoritatea Naţională de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, instituţie publică cu personalitate
juridică, finanţată integral din venituri proprii, trece din coordonarea
primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru, în subordinea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 8. - (1) Oficiul Registrului Naţional al
Informaţiilor Secrete de Stat, instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, trece din coordonarea primului-ministru în coordonarea
secretarului general al Guvernului.
(2) Directorul general al Oficiului Registrului
Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat are calitatea de ordonator principal de credite.
Art. 9. - (1) Administraţia Naţională a Rezervelor de
Stat, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, trece din subordinea Guvernului şi coordonarea primului-ministru în
subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(2) Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat este
finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative.
Art. 10. - (1) Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale, organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, trece din subordinea Guvernului şi
coordonarea primului-ministru în subordinea Ministerului internelor şi Reformei
Administrative.
(2) Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale este finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 11. - (1) Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor,
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, trece din
coordonarea Cancelariei Primului-Ministru în coordonarea secretarului general
al Guvernului.
(2) Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor este
finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului.
(3) Bugetul Oficiului Naţional pentru Cultul Eroilor,
aprobat pentru anul 2007, se preia de Secretariatul General al Guvernului de la
Ministerul Apărării, cu reîntregirea, de către Cancelaria Primului-Ministru, a
creditelor alocate în vederea susţinerii activităţii oficiului pentru perioada
ianuarie-aprilie 2007.
Art. 12. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor funcţionează în continuare ca organ
de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică,
în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale.
(2) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la
bugetul de stat, conform legii.
Art. 13. - Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci,
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, finanţat integral din venituri proprii, trece din subordinea
Guvernului şi coordonarea primului- ministru în subordinea Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
Art. 14. - (1) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, instituţie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, trece din
coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru, în
coordonarea secretarului general al Guvernului.
(2) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice este finanţată din venituri proprii şi
subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului.
Art. 15. - Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital
ale Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor se asigură de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului.
Art. 16. - (1) Unitatea de management a proiectului
pentru implementarea şi monitorizarea programului convenit cu Banca
Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare - UMP-PAL, structură în
cadrul Cancelariei Primului-Ministru, înfiinţată prin Hotărârea Guvernului nr.
856/2003 pentru înfiinţarea Unităţii de management a proiectului privind
reforma administraţiei publice, îşi încetează activitatea.
(2) Departamentul de implementare programe şi ajustare
structurală, structură în cadrul Cancelariei Primului-Ministru, îşi încetează
activitatea, atribuţiile şi personalul acestuia urmând a fi preluate, prin
redistribuire, de alte structuri din cadrul Cancelariei Primului-Ministru şi al
Departamentului de control al Guvernului, pe baza
deciziei primului-ministru.
(3) Departamentul pentru Lupta Antifraudă - DLAF
funcţionează în structura Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 17. - (1) Redacţia Publicaţiilor pentru
Străinătate, instituţie publică cu personalitate juridică, trece din subordinea Cancelariei Primului-Ministru în subordinea
Ministerului Afacerilor Externe.
(2) Redacţia Publicaţiilor pentru Străinătate este finanţată
din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 18. - (1) Agenţia Nucleară, organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, trece din
subordinea Guvernului şi coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria
Primului-Ministru, în subordinea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(2) Agenţia Nucleară este finanţată de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 19. - (1) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, trece din coordonarea
primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru, în coordonarea ministrului
pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale.
(2) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
Art. 20. - Autoritatea Naţională pentru Tineret, organ
de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică,
în subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, este condusă
de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte cu
rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru, la
propunerea ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 21. - Departamentul pentru Dialog Social,
structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, trece în structura Cancelariei
Primului-Ministru.
Art. 22. - (1) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale,
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, trece din
coordonarea secretarului general al Guvernului în
coordonarea şefului Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale este
finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 23. - (1) Oficiul Român pentru Adopţii, Comisia
Naţională de Prognoză, Institutul Naţional de Statistică şi Agenţia Naţională
pentru Romi, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, sunt coordonate de secretarul
general al Guvernului.
(2) Finanţarea activităţii organelor de specialitate
ale administraţiei publice centrale, prevăzute la alin. (1), se asigură de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, şi din
alte surse, conform legii.
Art. 24. - Ministerul Mediului
şi Dezvoltării Durabile preia de la Departamentul pentru Afaceri Europene
activităţile, posturile şi personalul aferente coordonării procesului de
elaborare, adoptare şi de urmărire a implementării Strategiei de dezvoltare
durabilă.
Art. 25. - (1) Compartimentul
specializat din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, care asigură administrarea
sistemului informatic al instituţiilor şi structurilor care funcţionează în
sediul Guvernului, precum şi al altor structuri din cadrul aparatului de lucru
al Guvernului, trece în structura Secretariatului
General al Guvernului.
(2) Activitatea de relaţii cu publicul din cadrul
Cancelariei Primului-Ministru trece la Secretariatul General al Guvernului.
Art. 26. - Personalul instituţiilor publice înfiinţate
potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se preia de la
instituţiile ale căror structuri sau activităţi sunt preluate, respectiv de la
instituţiile care se desfiinţează sau care îşi încetează activitatea, şi îşi
menţine nivelul salarizării prevăzut prin actele
normative în vigoare.
Art. 27. - (1) In termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale vor supune Guvernului spre
adoptare proiectele de acte normative pentru reglementarea măsurilor privind
înfiinţarea, reorganizarea, organizarea şi funcţionarea lor, după caz,
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Ministerele şi celelalte autorităţi ale
administraţiei publice centrale care preiau instituţii şi autorităţi publice în
subordine sau în coordonare vor prelua şi atribuţiile specifice ministerelor şi
autorităţilor administraţiei publice în subordinea sau în coordonarea cărora
s-au aflat entităţile preluate până la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(3) Unităţile care funcţionează în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea instituţiilor desfiinţate, care îşi încetează
activitatea sau ale căror structuri ori activităţi au fost preluate potrivit
prezentei ordonanţe de urgenţă, trec, în mod corespunzător, în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea instituţiilor nou-înfiinţate.
(4) Autorităţile administraţiei publice centrale şi
instituţiile publice nou-înfiinţate sau care preiau activităţi de la alte
instituţii publice ori structuri vor prelua, în mod corespunzător, toate drepturile
şi obligaţiile instituţiei desfiinţate sau care îşi încetează activitatea ori
ale structurii sau activităţii din domeniile preluate, inclusiv personalul şi
bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în
proprietatea acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 115/1999
privind responsabilitatea ministerială, republicată, şi ale Hotărârii
Guvernului nr. 2/2001 pentru aprobarea structurii şi conţinutului protocolului
de predare-primire întocmit de membrii Guvernului şi de conducătorii celorlalte
organe de specialitate
ale administraţiei publice la expirarea mandatului.
Art. 28. - (1) Se autorizează Ministerul Economiei şi
Finanţelor să introducă modificările în structura bugetului de stat şi în
bugetele sumelor alocate din credite externe, fonduri externe nerambursabile şi
pentru activităţi finanţate integral din venituri proprii, pe anul 2007, precum
şi în bugetele ordonatorilor principali de credite şi în anexele la acestea,
corespunzător prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea
ordonatorilor principali de credite, pe baza protocoalelor de
predare-preluare.
(2) Protocoalele de predare-preluare se încheie în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă şi cuprind prevederile bugetare, execuţia bugetară până la
data preluării, structurile de personal preluate, precum şi celelalte drepturi
şi obligaţii prevăzute la art. 27.
(3) Până la introducerea modificărilor prevăzute la
alin. (1) în bugetul de stat şi în bugetele ordonatorilor principali de
credite, finanţarea acestora se asigură din bugetele ordonatorilor principali
de credite existenţi înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(4) Deschiderea creditelor bugetare se efectuează din
bugetele ordonatorilor principali de credite existenţi înainte de intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se aprobă de ordonatorii principali
de credite ai instituţiilor publice înfiinţate, în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(5) Efectuarea modificărilor în execuţia bugetului de
stat, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, se face de către
ordonatorii principali de credite, pe baza precizărilor aprobate prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor, în termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 29. - Ordonatorilor de credite bugetare ai
autorităţilor şi instituţiilor publice din subordinea Guvernului, finanţate
prin bugetul altor instituţii sau autorităţi publice din subordinea Guvernului,
le revin toate obligaţiile prevăzute de reglementările în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite bugetare.
Art. 30. - (1) Actele normative în care sunt prevăzute organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi instituţiile publice care se desfiinţează, se reorganizează
ori îşi schimbă raporturile de subordonare sau de coordonare, după caz,
potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se modifică în mod
corespunzător.
(2) In cuprinsul actelor normative în vigoare:
a) denumirea „Autoritatea de control a
Guvernului" se înlocuieşte cu denumirea „Departamentul de Control al
Guvernului";
b) denumirea „Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei" se înlocuieşte
cu denumirea „Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei", în cazul atribuţiilor specifice domeniilor
prevăzute la art. 5 alin. (1);
c) denumirea „Inspectoratul
General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei" se înlocuieşte cu
denumirea „Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, prin
Autoritatea Naţională pentru Serviciile Societăţii Informaţionale", în
cazul atribuţiilor specifice domeniului prevăzut la art. 5 alin. (3).
Art. 31. - (1) In cadrul Secretariatului General al Guvernului
se organizează şi funcţionează cabinetul secretarului general al Guvernului.
Prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului
demnitarului din administraţia publică centrală, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
(2) Numărul maxim de posturi din cabinetul
secretarului general al Guvernului, pentru fiecare funcţie din cadrul acestuia,
este cel stabilit, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 32/1998, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, pentru funcţia
de ministru.
(3) Secretarul general al Guvernului beneficiază de
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea
unor măsuri pentru asigurarea, temporar, a locuinţelor de serviciu necesare
unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 717/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, şi de cele ale Hotărârii Guvernului nr. 69/2005
pentru stabilirea unor măsuri privind cazarea şi transportul persoanelor care
ocupă funcţii de demnitate publică numite sau funcţii asimilate funcţiilor de
demnitate publică, cu modificările ulterioare.
Art. 32. - Legea nr. 584/2002 privind măsurile de
prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor
infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 814
din 8 noiembrie 2002, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (2) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
„(2) Obiectivele prevăzute la alin. (1) se realizează
pe baza Strategiei naţionale a Guvernului în acest domeniu şi prin aplicarea
programelor naţionale de prevenire, supraveghere, control şi reducere a
impactului social al cazurilor de infecţie HIV/SIDA, elaborate de Ministerul
Sănătăţii Publice împreună cu Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Agenţia Naţională
pentru Sport, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi
Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap, cu avizul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, al Colegiului Medicilor din România şi al Colegiului
Farmaciştilor din România."
2. Articolul 4 va
avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Pentru fundamentarea, elaborarea şi
supunerea spre aprobare Guvernului a Strategiei naţionale pentru supravegherea,
controlul şi prevenirea cazurilor de infecţie cu HIV/SIDA, pentru respectarea
convenţiilor, a tratatelor şi a celorlalte acte internaţionale la care România
este parte şi pentru monitorizarea întregii activităţi în domeniu, se constituie
Comisia naţională pentru supravegherea, controlul şi prevenirea cazurilor de
infecţie HIV/SIDA, organizată ca organism interministerial fără personalitate
juridică, pe lângă Ministerul Sănătăţii Publice, care îi asigură şi
secretariatul tehnic."
Art. 33. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
49/2005 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 17 iunie 2005, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 411/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi se completează dupa cum urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi sub autoritatea primului-ministru funcţionează
Departamentul de Control al Guvernului, structură fără personalitate juridică,
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului preia bugetul, patrimoniul, numărul de posturi şi personalul Departamentului de
Control al Guvernului."
2. Articolul 2 se
abrogă.
3. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 3. - (1) Departamentul de Control al Guvernului
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) exercită controlul administrativ intern privind
respectarea prevederilor legale în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în
ministere, în celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale, precum şi la regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale
sau la societăţile comerciale cu capital integral ori majoritar de stat;
b) verifică eficienţa şi transparenţa activităţii
administraţiei publice locale;
c) exercită controlul asupra activităţii
autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, stabilit prin sarcină de
Guvern sau dispus de primul-ministru;
d) urmăreşte implementarea politicilor şi
strategiilor în domeniul controlului;
e) iniţiază şi avizează proiecte de acte normative în
domeniul controlului;
f) face propuneri de reglementare şi armonizare a
cadrului legislativ privind controlul specific al entităţilor cu atribuţii de
control aflate în coordonarea sa, potrivit reglementărilor Uniunii Europene;
g) coordonează şi controlează aplicarea de către
entităţile cu atribuţii de control a prevederilor actelor normative care
reglementează controlul şi conduita personalului cu atribuţii de control;
h) promovează politica de dialog social pe probleme
specifice activităţii de control;
i) verifică sesizările primite de la primul-ministru;
j) propune măsuri de corectare a disfuncţionalităţilor
sesizate în activitatea de control, pe care le înaintează primului-ministru
sau, după caz, ministerelor de resort;
k) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
actele normative în vigoare, cu excepţia Legii nr. 477/2004 privind Codul de
conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice.
(2) In realizarea atribuţiilor de control,
instituţiile, autorităţile publice şi operatorii economici menţionaţi la alin.
(1) au obligaţia să pună la dispoziţia reprezentanţilor Departamentului de
Control al Guvernului documentele şi informaţiile solicitate.
(3) Departamentul de Control al Guvernului preia
toate reprezentările şi competenţele fostei Autorităţi de control a Guvernului,
stabilite prin actele normative în vigoare în instituţiile sau în organele de
specialitate ale administraţiei publice centrale."
4. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Pentru realizarea
atribuţiilor sale, personalul
Departamentului de Control al Guvernului efectuează controale directe,
întocmind acte de control, respectiv rapoarte de control, procese-verbale,
informări sau sinteze, care sunt prezentate spre aprobare şefului Departamentului de Control al Guvernului.
(2) Actele de control aprobate se transmit
instituţiilor vizate care, în termen de 10 zile, au obligaţia de a comunica
Departamentului de Control al Guvernului măsurile luate."
5. Alineatele (1) şi
(2) ale articolului 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Departamentul de Control al Guvernului
este condus de un secretar de stat, şeful departamentului, numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) Numărul maxim de posturi al Departamentului de
Control al Guvernului este de 78, exclusiv
demnitarul."
6. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Departamentul pentru lupta antifraudă - DLAF, denumit în continuare Departament, este instituţia de contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă
- OLAF şi asigură, sprijină
sau coordonează, după caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României privind
protecţia intereselor financiare ale Comunităţii Europene, în conformitate cu
prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, având
atribuţia de control al obţinerii, derulării sau utilizării fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor care îi revin,
potrivit legii, Departamentul acţionează pe bază de autonomie funcţională şi
decizionala, independent de alte instituţii publice, conform obligaţiilor
asumate de România, fiind condus de un şef cu rang de secretar de stat, numit
prin decizie a primului-ministru.
(3) Şeful Departamentului nu va solicita şi nu va
primi instrucţiuni de la nicio autoritate, instituţie sau persoană în
realizarea atribuţiilor sale referitoare la declanşarea şi desfăşurarea
controalelor ori la întocmirea actelor de control."
7. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. -Departamentul are următoarele atribuţii principale:
a) asigură coordonarea luptei antifraudă şi
protejarea efectivă şi echivalentă a intereselor financiare ale Uniunii
Europene în România;
b) efectuează controlul obţinerii, derulării şi
utilizării fondurilor provenite din asistenţa financiară acordată României de
Uniunea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în vederea
identificării de nereguli, având şi calitatea de organ de constatare, în sensul
art. 214 din Codul de procedură penală, în privinţa fraudelor ce afectează
interesele financiare ale Uniunii Europene în România;
c) asigură şi facilitează cooperarea dintre
instituţiile naţionale implicate în protecţia intereselor financiare ale
Uniunii Europene în România, precum şi între acestea şi Oficiul European de
Luptă Antifraudă şi autorităţile publice relevante din celelalte state membre
ale Uniunii Europene;
d) iniţiază şi avizează proiecte de acte normative
privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România;
e) culege, analizează şi prelucrează datele în scopul
realizării analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare
ale Uniunii Europene în România;
f) elaborează şi coordonează programe de
perfecţionare, stagii de pregătire şi instruire în domeniul luptei antifraudă;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
acte normative sau prin decizii ale primului-ministru."
8. După alineatul
(1) al articolului 8 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Toate autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, precum
şi direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor au
obligaţia să sesizeze de îndată Departamentul în cazul
descoperirii unor indicii privind posibile fraude."
9. Articolul 9 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Actele de control se aprobă de către şeful Departamentului."
10. După alineatul (6) al
articolului 10 se introduc cinci noi alineate, alineatele (7)-(11), cu
următorul cuprins:
„(7) In cazul identificării de nereguli, Departamentul
transmite actul de control autorităţilor cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente, în
vederea luării măsurilor care se impun pentru remedierea deficienţelor şi, după
caz, recuperarea sumelor plătite necuvenit.
(8) In baza motivelor de fapt constatate de către
Departament şi a temeiului de drept indicat de acesta, autorităţile procedează
la stabilirea şi individualizarea obligaţiilor de plată şi emiterea titlului de creanţă, în cazul în
care au fost prejudiciate bugetul general al Comunităţilor Europene sau
bugetele administrate de acestea ori în numele lor şi/sau bugetele din care
provine cofinanţarea aferentă.
(9) Constatările Departamentului sunt obligatorii
pentru autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a
cofinanţării aferente.
(10) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare pot solicita Departamentului reexaminarea situaţiei de
fapt în cazul existenţei unor elemente care nu au fost avute în vedere în
cadrul controlului efectuat de Departament.
(11) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor au obligaţia de a
comunica, în termen de 30 de zile de la data primirii actului de control al
Departamentului, măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin
acesta, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor
prejudicii."
11. Alineatul (2) al
articolului 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In scopul îndeplinirii atribuţiei prevăzute la
art. 7 lit. e), toate autorităţile cu competenţe în gestionarea asistenţei
financiare nerambursabile, în controlul utilizării corespunzătoare a fondurilor
comunitare, în prevenirea şi combaterea neregulilor şi fraudelor, precum şi
cele cu competenţe în efectuarea urmăririi penale şi sancţionarea celor
vinovaţi şi în recuperarea prejudiciilor au obligaţia de a transmite
Departamentului, în termen de 15 zile, datele şi informaţiile solicitate."
12. După alineatul
(2) al articolului 11 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Autorităţile cu competenţe în gestionarea
asistenţei financiare comunitare au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de
zile de la data dispunerii, măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate
prin actele de control ale Departamentului, precum şi pentru recuperarea
eventualelor prejudicii."
Art. 34. - Litera m) a alineatului (1) al articolului 3
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2006 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Afaceri Europene, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
,,m) coordonează procesul de elaborare, adoptare şi
urmăreşte implementarea Strategiei postaderare a României, Planului naţional de
reformă şi Strategiei privind piaţa internă a României;".
Art. 35. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a) art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 290/2003
privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru
bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia,
Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării
tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la
Paris la 10 februarie 1947, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 505 din 14 iulie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) art. 311 din
secţiunea a 8-a a cap. I din
Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 507/2004, cu modificările ulterioare;
c) art. 1, art. 2, art. 3 şi art. 5 alin. (3) şi (4)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 266 din 25 martie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe
de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru relaţia cu Parlamentul,
Mihai Alexandru Voicu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan