DECIZIE Nr. 540 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 273, 278 si 278^1 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 5 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marilena Minca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 273, 278 si 278^1 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Elena Corsei in Dosarul nr. 6.505/2004 al Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal raspunde avocat Arcadie Anastasescu, pentru autoarea
exceptiei. Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avand cuvantul pe fond, avocatul autoarei exceptiei arata ca textele de
lege criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
se creeaza un tratament inegal intre procuror si invinuit sau inculpat datorita
lipsei unui termen legal privind redeschiderea urmaririi penale. Se mai arata
ca, in absenta unei reglementari care sa prevada posibilitatea persoanei
interesate de a ataca in fata instantei ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea
urmaririi penale, se incalca dispozitiile art. 21 din Constitutie, privind
accesul liber la justitie. In concluzie, se solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate asa cum a fost formulata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul legal criticat nu
incalca dispozitiile constitutionale invocate de autoarea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.505/2004,
Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 273, 278 si 278^1 din Codul de
procedura penala. Exceptia a fost ridicata de Elena Corsei in dosarul cu
numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea plangerii formulate de aceasta
impotriva Ordonantei nr. 628/II/6/2004 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel
Timisoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 273, 278 si 278^1 din Codul de procedura penala contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16, referitoare la egalitatea in drepturi, precum si
celor ale art. 21, privind accesul liber la justitie. In acest sens, autoarea
exceptiei arata ca dispozitiile art. 273 din Codul de procedura penala creeaza
un tratament inegal intre procuror si invinuit sau inculpat datorita lipsei
unui termen legal privind redeschiderea urmaririi penale. De asemenea, autoarea
exceptiei arata ca dispozitiile art. 278 si ale art. 278^1 din Codul de
procedura penala sunt neconstitutionale, venind in contradictie cu prevederile
art. 21 din Constitutie, intrucat nu prevad posibilitatea persoanei interesate
de a ataca in fata instantei ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea
urmaririi penale, aceasta masura avand un caracter absolut, nefiind supusa
vreunei verificari de legalitate si oportunitate.
Judecatoria Timisoara arata ca dispozitiile art. 273 din Codul de procedura
penala nu contravin in nici un fel art. 16 din Constitutie. Totodata, se arata
ca prevederile art. 278 si ale art. 278^1 nu pot fi considerate
neconstitutionale pe motiv ca nu ar permite contestarea in instanta a solutiei
de redeschidere a urmaririi penale de catre o persoana ale carei interese
legitime ar fi vatamate de o asemenea solutie, atata timp cat persoana
interesata a contestat o asemenea solutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece, pe de o parte, redeschiderea urmaririi penale, potrivit dispozitiilor
art. 273 din Codul de procedura penala, nu se dispune in modalitati diferite,
pe baza unor criterii discriminatorii, iar pe de alta parte, invinuitul sau
inculpatul, in ipoteza in care se va dispune trimiterea sa in judecata, are
asigurat accesul la justitie prin trecerea in faza a doua a procesului penal,
faza cercetarii judecatoresti, iar in situatia in care s-ar dispune scoaterea
de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale ori clasarea, dispozitiile
art. 278 si ale art. 278^1 din Codul de procedura penala asigura posibilitatea
persoanei vatamate, precum si a oricarei alte persoane ale carei interese
legitime au fost vatamate, de a formula o plangere impotriva solutiei
procurorului.
Avocatul Poporului apreciaza ca este neintemeiata critica de
neconstitutionalitate fata de dispozitiile art. 16 din Constitutie, intrucat
prevederile art. 273 din Codul de procedura penala nu contin privilegii sau
discriminari. Mai arata ca prevederile art. 278 si ale art. 278^1 din Codul de
procedura penala nu contravin art. 21 din Legea fundamentala, deoarece accesul
la justitie nu presupune, in toate cazurile, accesul la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 273, 278 si 278^1 din
Codul de procedura penala, astfel cum au fost modificate si completate prin
Legea nr. 281/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
468 din 1 iulie 2003, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 273 (Reluarea in caz de redeschidere a urmaririi):
"Redeschiderea urmaririi penale in cazul in care s-a dispus incetarea
urmaririi penale sau scoaterea de sub urmarire are loc daca ulterior se
constata ca nu a existat in fapt cazul care a determinat luarea acestor masuri
sau ca a disparut imprejurarea pe care se intemeia incetarea sau scoaterea de
sub urmarire.
Redeschiderea urmaririi penale are loc, de asemenea, cand instanta de
judecata, potrivit art. 278^1 a admis plangerea impotriva ordonantei sau, dupa
caz, a rezolutiei procurorului de scoatere de sub urmarire penala sau de
incetare a urmaririi penale ori de clasare si a trimis cauza procurorului in
vederea redeschiderii urmaririi penale. In cazul in care instanta, potrivit
art. 278^1, a admis plangerea impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi
penale si a trimis cauza procurorului in vederea inceperii urmaririi penale,
acesta poate reveni asupra neinceperii urmaririi si dispune inceperea urmaririi
in conditiile prevazute de lege.
In cazurile prevazute in alin. 1 si 1^1, daca se considera pe baza datelor
din dosar ca se justifica luarea unei masuri preventive, procurorul procedeaza
potrivit art. 233 sau 236, care se aplica in mod corespunzator. In ordonanta
prin care s-a dispus reluarea urmaririi penale, se face mentiune cu privire la
luarea acestor masuri.
Redeschiderea urmaririi penale se dispune de procuror prin
ordonanta.";
- Art. 278 (Plangerea contra actelor procurorului): "Plangerea
impotriva masurilor luate sau a actelor efectuate de procuror ori efectuate pe
baza dispozitiilor date de acesta se rezolva de prim-procurorul parchetului
sau, dupa caz, de procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel
ori de procurorul sef de sectie al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
In cazul cand masurile si actele sunt ale prim-procurorului ori ale
procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel sau ale
procurorului sef de sectie al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie ori au fost luate sau efectuate pe baza dispozitiilor date de catre
acestia, plangerea se rezolva de procurorul ierarhic superior.
In cazul rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau al ordonantei ori,
dupa caz, al rezolutiei de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a
urmaririi penale, plangerea se face in termen de 20 de zile de la instiintarea
persoanelor interesate, potrivit art. 228 alin. 6, art. 246 alin. 1 si art. 249
alin. 2.
Dispozitiile art. 275 - 277 se aplica in mod corespunzator.";
- Art. 278^1 (Plangerea in fata instantei impotriva rezolutiilor sau a
ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata): "Dupa respingerea
plangerii facute conform art. 275 - 278 impotriva rezolutiei de neincepere a
urmaririi penale sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de
scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, date de
procuror, persoana vatamata, precum si orice alte persoane ale caror interese
legitime sunt vatamate pot face plangere in termen de 20 de zile de la data
comunicarii de catre procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 si 278,
la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in
prima instanta.
In cazul in care prim-procurorul parchetului sau, dupa caz, procurorul
general al parchetului de pe langa curtea de apel, procurorul sef de sectie al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie ori procurorul ierarhic
superior nu a solutionat plangerea in termenul de 20 de zile prevazut in art.
277, termenul de 20 de zile prevazut in alin. 1 curge de la data expirarii
termenului de 20 de zile.
Dosarul va fi trimis de parchet instantei in termen de 5 zile de la
primirea adresei prin care se cere dosarul.
Persoana fata de care s-a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de
sub urmarire sau incetarea urmaririi, precum si persoana care a facut plangerea
se citeaza. Neprezentarea acestor persoane legal citate nu impiedica
solutionarea cauzei. Cand instanta considera ca este absolut necesara prezenta
persoanei lipsa, poate lua masuri pentru prezentarea acesteia.
La judecarea plangerii prezenta procurorului este obligatorie.
La termenul fixat pentru judecarea plangerii, instanta da cuvantul
persoanei care a facut plangerea, persoanei fata de care s-a dispus neinceperea
urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire sau incetarea urmaririi si apoi
procurorului.
Instanta, judecand plangerea, verifica rezolutia sau ordonanta atacata, pe
baza lucrarilor si a materialului din dosarul cauzei si a oricaror inscrisuri
noi prezentate.
Instanta pronunta una dintre urmatoarele solutii:
a) respinge plangerea, prin sentinta, mentionand solutia din rezolutia sau
ordonanta atacata;
b) admite plangerea, prin sentinta, desfiinteaza rezolutia sau ordonanta
atacata si trimite cauza procurorului in vederea inceperii sau a redeschiderii
urmaririi penale, dupa caz. Dispozitiile art. 333 alin. 2 se aplica in mod
corespunzator;
c) admite plangerea, prin incheiere, desfiinteaza rezolutia sau ordonanta
atacata si, cand probele existente la dosar sunt suficiente pentru judecarea
cauzei, retine cauza spre judecare, dispozitiile privind judecarea in prima
instanta si caile de atac, aplicandu-se in mod corespunzator.
In cazul prevazut la alin. 8 lit. c), actul de sesizare a instantei, ca
prima instanta, il constituie plangerea persoanei la care se refera alin. 1.
Hotararea instantei pronuntata potrivit alin. 8 lit. a) si b) poate fi
atacata cu recurs de procuror, de persoana care a facut plangerea, de persoana
fata de care s-a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire
penala sau incetarea urmaririi penale, precum si de orice persoane ale caror
interese legitime sunt vatamate.
In situatia prevazuta in alin. 8 lit. a) persoana in privinta careia
instanta, prin hotarare definitiva, a decis ca nu este cazul sa se inceapa ori
sa se redeschida urmarirea penala, nu mai poate fi urmarita pentru aceeasi
fapta, afara de cazul cand s-au descoperit fapte sau imprejurari noi ce nu au
fost cunoscute de organul de urmarire penala si nu a intervenit unul dintre
cazurile prevazute in art. 10.
Instanta este obligata sa rezolve plangerea in termen de cel mult 20 de
zile de la primire si sa comunice, de indata si motivat, persoanei care a facut
plangerea, modul in care aceasta a fost rezolvata."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Referitor la sustinerea autoarei exceptiei conform careia dispozitiile art.
273 din Codul de procedura penala creeaza un tratament inegal intre procuror si
invinuit sau inculpat datorita lipsei unui termen legal privind redeschiderea
urmaririi penale, incalcandu-se astfel dispozitiile constitutionale ale art.
16, se constata ca aceasta nu poate fi retinuta.
Astfel, pe de o parte, prevederile art. 273 din Codul de procedura penala
nu aduc nici o atingere principiului constitutional al egalitatii in drepturi,
deoarece sensul art. 16 alin. (1) din Constitutie este garantarea egalitatii in
drepturi intre cetateni in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu intre
cetateni si autoritatile publice. Or, procurorul care dispune reluarea
urmaririi penale, in conditiile art. 273 din Codul de procedura penala,
actioneaza in calitate de reprezentant al unei autoritati publice, si anume
Ministerul Public.
Pe de alta parte, stabilirea unui termen de felul celui sugerat de catre
autoarea exceptiei este lipsita de temei atata timp cat redeschiderea urmaririi
penale in cazul in care, ca in speta, s-a dispus scoaterea de sub urmarire are
loc daca ulterior se constata ca nu a existat in fapt cazul care a determinat
luarea acestei masuri ori atunci cand a disparut imprejurarea pe care se
intemeia scoaterea de sub urmarire, ipotezele legale care pot surveni oricand
inainte de prescriptia raspunderii penale si fac necesara redeschiderea
urmaririi. Existenta unui termen maxim inlauntrul caruia poate fi dispusa
redeschiderea urmaririi penale reiese din dispozitiile art. 270 alin. 2,
coroborate cu cele ale art. 10 alin. 1 lit. g) din Codul de procedura penala,
iar inainte de implinirea acestui termen organele judiciare sunt obligate sa
indeplineasca actele necesare desfasurarii procesului penal in concordanta cu prevederile
art. 1 - 4 din Codul de procedura penala privind scopul procesului penal,
principiul legalitatii, principiul oficialitatii, principiul aflarii adevarului
si principiul rolului activ al organelor de urmarire penala si al instantelor
de judecata. In baza acestor principii fundamentale ale procesului penal si
atata timp cat nu exista impedimente legale privind punerea in miscare a
actiunii penale sau exercitarea acesteia in continuare, organele judiciare au
obligatia sa indeplineasca din oficiu actele necesare desfasurarii procesului
penal in vederea tragerii la raspundere penala a persoanelor vinovate de
savarsirea unei infractiuni, potrivit vinovatiei acesteia.
Nu pot fi retinute nici sustinerile autoarei exceptiei privind
contrarietatea dispozitiilor art. 278 si ale art. 278^1 din Codul de procedura
penala cu cele ale art. 21 din Legea fundamentala pe motiv ca acestea nu
reglementeaza posibilitatea persoanei interesate de a ataca in fata instantei
ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea urmaririi penale. Sub acest aspect
se observa ca autoarea exceptiei solicita, in realitate, completarea
prevederilor de lege criticate, in sensul de a se permite atacarea la
instantele judecatoresti nu doar a rezolutiilor si ordonantelor procurorului de
netrimitere in judecata, ci si a altor acte sau masuri ale procurorului,
precum, in speta de fata, ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea
urmaririi penale, ceea ce este contrar atat dispozitiilor art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, in conformitate cu care in exercitarea controlului,
"Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii
actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa
prevederea supusa controlului", cat si prevederilor constitutionale
cuprinse in art. 61 alin. (1), potrivit carora "Parlamentul este organul
reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a
tarii".
Totodata, nu se poate retine sustinerea potrivit careia ordonanta prin care
s-a dispus redeschiderea urmaririi penale ar avea un caracter absolut, nefiind
supusa vreunei verificari de legalitate si oportunitate, deoarece invinuitul
sau inculpatul, in situatia in care se dispune trimiterea sa in judecata, are
asigurat accesul la justitie prin posibilitatea de a invoca in fata instantei
de judecata toate neregularitatile savarsite in cursul urmaririi penale sau in
cazul in care se dispune scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi
penale ori clasarea are posibilitatea formularii unei plangeri in fata
instantei impotriva rezolutiei sau a ordonantei procurorului de netrimitere in
judecata, in temeiul prevederilor art. 278^1 din Codul de procedura penala.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 273, 278 si
278^1 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Elena Corsei in
Dosarul nr. 6.505/2004 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu