DECIZIE Nr. 32 din 29 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin.
1 teza intai din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr.
36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 13 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 88 alin. 1 teza intai din Legea notarilor publici si a
activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Carmen Mitrus si Cristian Mitrus in Dosarul nr. 1.747/2003
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal raspunde personal Henry Segal, asistat de avocatul
Dumitru Gazetovici, si lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate au depus la dosar o cerere prin
care solicita acordarea unui nou termen de judecata, deoarece, in opinia lor,
procedura de citare nu a fost legal indeplinita, avand in vedere ca de pe
citatie lipseste unul dintre elementele prevazute de art. 88 alin. 1 pct. 6 din
Codul de procedura civila, respectiv parafa sefului instantei, situatie care,
potrivit alin. 2 al aceluiasi articol, atrage sanctiunea nulitatii.
Curtea pune in discutie incidentul procedural invocat.
Avocatul partii prezente solicita respingerea cererii formulate, deoarece o
eventuala admitere a acesteia duce in mod nejustificat la tergiversarea cauzei,
dat fiind ca autorii exceptiei au avut cunostinta de termenul de judecata fixat
de Curte.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii,
intrucat citatia contine toate aratarile prevazute la art. 88 alin. 1 din Codul
de procedura civila.
Curtea constata ca de pe citatie nu lipseste nici un element prevazut de
art. 88 alin. 1 din Codul de procedura civila. Pentru acest motiv respinge
cererea de acordare a unui nou termen de judecata.
Cauza se afla in stare de judecata.
Avand cuvantul pe fond, avocatul partii Henry Segal pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece nu se
produce nici o discriminare intre persoanele ce pot solicita anularea
certificatului de mostenitor, mai ales ca actele notariale pot fi atacate de
parti sau orice alta persoana interesata prin actiune in anulare la instanta de
judecata, potrivit prevederilor art. 49 alin. 1 din Codul de procedura civila.
Partea Ministerul Finantelor Publice a depus la dosar concluzii scrise prin
care solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca prevederile art. 88 alin. 1
din Legea nr. 36/1995 nu infrang prevederile constitutionale invocate
referitoare la principiul nediscriminarii, cu atat mai mult cu cat, potrivit
art. 100 din lege, orice persoana interesata poate contesta certificatul de
mostenitor printr-o actiune in anulare la instanta judecatoreasca.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.747/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 88
alin. 1 teza intai din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr.
36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata in dosarul de mai sus de reclamantii Carmen Mitrus
si Cristian Mitrus.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat contravine principiilor constitutionale ale egalitatii, dreptului
la aparare si ocrotirii dreptului de proprietate privata, intrucat nu permite
si tertilor fara vocatie succesorala sau care nu sunt creditori ai defunctului
sa ceara anularea certificatului de mostenitor, situatie care ar putea aduce in
mod vadit atingere dreptului lor de proprietate.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, deoarece prin textul de lege criticat se consacra regula
procedurala conform careia orice persoana care reclama in justitie trebuie sa
dovedeasca interesul legitim ce justifica demersul sau, fara a se incalca
vreuna dintre prevederile constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr.
35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei considera ca textul criticat nu incalca principiul
egalitatii, deoarece nu se produce nici o discriminare intre persoanele care
pot solicita anularea unui certificat de mostenitor, cu atat mai mult cu cat
art. 100 din Legea nr. 36/1995 prevede ca actele notariale pot fi atacate de
parti sau de orice persoana interesata prin actiune in anulare la instanta
judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Codului de procedura civila.
Referitor la sustinerea conform careia prin textul contestat se incalca
dreptul la aparare, Guvernul arata ca art. 88 alin. 1 din Legea nr. 36/1995
asigura posibilitatea unei persoane de a-si sustine interesele, in cadrul unui
litigiu dedus judecatii, cu respectarea normelor procedurale aplicabile.
Pe de alta parte, certificatul de mostenitor, prin constatarile facute in
el, nu dovedeste dreptul de proprietate, ci doar calitatea mostenitorilor de a
intra in posesia bunurilor care au apartinut defunctului, astfel ca mentiunile
din acest act procedural succesoral nu sunt opozabile tertilor si, prin urmare,
dreptul de proprietate al acestora nu este afectat. In consecinta, nu se poate
sustine ca se incalca prevederile constitutionale ale art. 44.
Avocatul Poporului arata ca prevederile art. 88 alin. 1 din Legea nr.
36/1995 instituie posibilitatea persoanelor vatamate in drepturile lor, prin
emiterea certificatului de mostenitor, de a cere instantei judecatoresti
anularea acestuia, fara a face nici o diferentiere in cadrul acestei categorii.
Dispozitiile sunt aplicabile oricarei persoane aflate in situatiile mentionate
in ipoteza normei. Prin urmare textul contestat nu are caracter
discriminatoriu.
Textul criticat nu contine dispozitii de natura sa ingradeasca drepturile
procesuale ale partilor ori dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul
procesului.
Dispozitiile art. 44 din Constitutie nu au, in opinia Avocatului Poporului,
incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si de
Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
88 alin. 1 teza intai din Legea notarilor publici si a activitatii notariale
nr. 36/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din
16 mai 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, si are urmatorul
continut:
- Art. 88 alin. 1 teza intai: "Cei care se considera vatamati in
drepturile lor prin emiterea certificatului de mostenitor pot cere instantei
judecatoresti anularea acestuia si stabilirea drepturilor lor, conform
legii."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16, 24 si 41 din Constitutia
Romaniei. Dupa aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei,
Constitutia a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile constitutionale invocate fiind cuprinse
in art. 16, 24 si 44 cu urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia
mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 88 alin. 1 din Legea notarilor publici si a activitatii
notariale nr. 36/1995 reglementeaza posibilitatea oricarei persoane interesate
de a se adresa instantei de judecata in vederea anularii unui certificat de
mostenitor, in masura in care acesta a fost emis cu incalcarea drepturilor lor.
Sustinerea autorilor exceptiei, in sensul ca prevederile legale atacate
exclud posibilitatea persoanelor straine de mostenire de a contesta
certificatul de mostenitor este nefondata, dat fiind ca in cuprinsul textului
de lege nu se face nici o distinctie intre succesori si tertele persoane care
ar putea fi vatamate prin folosirea unui certificat de mostenitor emis cu
incalcarea legii.
Pe de alta parte, potrivit art. 99 alin. 1 coroborat cu art. 100 alin. 1
din Legea nr. 36/1995, actele notariale sunt supuse controlului judecatoresc si
pot fi atacate de parti sau de orice persoana interesata prin actiune in
anulare la instanta judecatoreasca, in conditiile prevazute de Codul de
procedura civila.
In consecinta, nu poate fi primita sustinerea autorilor exceptiei
privitoare la incalcarea principiului egalitatii in drepturi.
De asemenea, nu poate fi primita sustinerea autorilor exceptiei privind
incalcarea dispozitiilor art. 24 si 44 din Constitutia Romaniei, republicata,
intrucat certificatul de mostenitor prin care se atesta calitatea de mostenitor
legal sau testamentar al unei persoane nu constituie titlu de proprietate si nu
inlatura posibilitatea persoanelor straine de mostenire de a emite pretentii
asupra bunurilor cuprinse in masa succesorala, de a face dovada drepturilor lor
asupra acestor bunuri si de a-si apara drepturile si interesele in justitie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin.
(4) si al art. 16, 24 si 44 din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 1
teza intai din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995,
cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Carmen Mitrus
si Cristian Mitrus in Dosarul nr. 1.747/2003 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru