ORDONANTA
URGENTA Nr. 17 din 4 martie 2009
privind desfiintarea
Cancelariei Primului-Ministru si stabilirea unor masuri pentru reorganizarea
aparatului de lucru al Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 9 martie 2009
In prezent, aparatul de lucru al Guvernului este alcătuit din Cancelaria Primului-Ministru, Secretariatul
General al Guvernului, departamente şi alte asemenea structuri organizatorice
cu atribuţii specifice stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Atât Cancelaria Primului-Ministru, cât şi Secretariatul
General al Guvernului sunt structuri cu personalitate juridică, organizate în
cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Această modalitate de organizare s-a
dovedit nefuncţională, existând paralelisme şi suprapuneri în unele domenii
(coordonarea procesului politicilor publice, planificare strategică), precum şi
disjungerea, în mod nejustificat, a unor competenţe (calitatea de ordonator
principal de credite, reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti etc).
Aceste neconcordanţe au fost evidenţiate şi prin
evaluările organizaţiilor internaţionale. Astfel, Raportul comprehensiv de
monitorizare pe 2005 elaborat de Comisia Europeană specifică faptul că
Secretariatul General al Guvernului şi Cancelaria Primului-Ministru, instituţii
care alcătuiesc centrul Guvernului, se confruntă cu existenţa unor suprapuneri
în ceea ce priveşte atribuţiile şi funcţiile lor specifice. De asemenea, atât
SIGMA (Support for Improvement in Governance and Management), cât şi Banca
Mondială au exprimat necesitatea reformării şi restructurării aparatului de
lucru al Guvernului. O analiză a aparatului de lucru al Guvernului la nivelul
statelor membre ale Uniunii Europene a arătat că România este singurul stat
care are centrul Guvernului format din două instituţii distincte.
Pe de altă parte, Cancelaria Primului-Ministru a
devenit, în scurt timp, o structură cu multiple atribuţii, cu un mare număr de
personal, o structură care coordonează o serie de autorităţi şi agenţii aflate
în subordinea Guvernului, dar care nu poate răspunde rapid la multitudinea de
probleme de pe agenda Guvernului, datorită domeniului extins de competenţe care
îi revine.
Având în vedere că, în cea mai mare măsură, obiectivele
de integrare sunt îndeplinite şi pentru a continua procesul de modernizare a
administraţiei publice, în acest moment se impune luarea în considerare a unor
măsuri adecvate de reorganizare a aparatului de lucru al Guvernului de aşa
manieră încât acesta să reprezinte, cu adevărat, începutul funcţionării unui
aparat administrativ care să fie atât performant, cât şi competitiv cu
structurile din ţările membre ale Uniunii Europene, situaţie extraordinară a
cărei reglementare nu poate fi amânată. De asemenea, desfiinţarea Cancelariei
Primului-Ministru răspunde şi obiectivului Guvernului de restrângere a
cheltuielilor bugetare în contextul crizei economice, fapt ce impune şi din
acest punct de vedere urgenţa unei asemenea reglementări.
Ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri
imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la reale dificultăţi în ceea ce
priveşte o funcţionare optimă, la cel mai înalt nivel, a aparatului de lucru al
Guvernului,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr.
90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului
României şi a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
La articolul 15, litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) personalul din cadrul aparatului propriu de lucru
al primului-ministru;".
2. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. -Aparatul de lucru al Guvernului este
alcătuit din aparatul propriu de lucru al primului-ministru, Secretariatul
General al Guvernului, departamente şi alte asemenea structuri organizatorice cu
atribuţii specifice stabilite prin hotărâre a Guvernului."
3. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Aparatul propriu de lucru al primului-ministru este alcătuit din:
a) cabinetul primului-ministru;
b) corpul secretarilor de stat şi consilierilor de stat
ai primului-ministru:
c) registratura primului-ministru.
(2) Atribuţiile aparatului propriu de lucru al
primului-ministru se stabilesc prin decizie a
primului-ministru.
(3) Personalului prevăzut la alin. (1) nu i se aplică
prevederile legii privind Statutul funcţionarului public."
4. La articolul 22,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Guvernul aprobă proiectul bugetului propriu, care
se include în bugetul de stat. Secretarul general al Guvernului este
ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului.
Secretariatul General al Guvernului are drept de iniţiativă legislativă pe
domeniile aflate sub incidenţa atribuţiilor sale şi ale autorităţilor şi
instituţiilor publice aflate în subordinea sa ori a Guvernului."
Art. II. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru
reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 23 aprilie 2007, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 99/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul
(1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
,,a) aparatul propriu de lucru al primului-ministru,
structură fără personalitate juridică, în subordinea directă a
primului-ministru, finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului; în cadrul aparatului propriu de lucru al primului-ministru îşi
desfăşoară activitatea unul sau mai mulţi secretari de stat şi consilieri de
stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru;
b) Secretariatul General al Guvernului, instituţie
publică cu personalitate juridică, în subordinea primului-ministru, condusă de
un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct
cu rang de secretar de stat, precum şi, după caz, de unul sau mai mulţi
secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a
primului-ministru; secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal
de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului;".
2. La articolul 1,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Normele privind funcţionarea
aparatului propriu de lucru al primului-ministru şi a
aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, inclusiv atribuţiile
acestora, se stabilesc prin decizie a primului-ministru; normele privind
funcţionarea aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, inclusiv
atribuţiile acestuia, se stabilesc la propunerea viceprim-ministrului."
2.
La articolul 2, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Primul-ministru, printr-un consilier de
stat, coordonează activitatea următoarelor entităţi:
a) Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului; preşedintele agenţiei are calitatea de ordonator
principal de credite;
b) Inspectoratul de Stat în
Construcţii, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
finanţată integral din venituri proprii; inspectorul general de stat are
calitate asimilată celei de ordonator principal de credite bugetare în ceea ce
priveşte actele de gestiune;
c) Agenţia Română pentru Investiţii Străine, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului;
d) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului,
instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
e) Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică
Specială, instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, finanţată
integral din venituri proprii;
f) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de
stat; preşedintele oficiului are calitatea de ordonator principal de credite;
g) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare, instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
h) Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului,
instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţată
din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului;
i) Agenţia Naţională Anti-Doping, instituţie publică cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată din venituri
proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului;
j) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului;
k) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor,
instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului."
Art. III. -Articolul 1
din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului
demnitarului din administraţia publică centrală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 30 ianuarie 1998, aprobată cu modificări prin Legea nr.
760/2001, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - In sensul prezentei ordonanţe, prin demnitar din administraţia publică
centrală, denumit în continuare demnitar, se înţelege: primul-ministru, viceprim-ministrul, ministrul de
stat, ministrul, ministrul delegat, secretarul general al Guvernului, secretarul
general adjunct al Guvernului, secretarul de stat şi asimilatul acestuia din
cadrul aparatului propriu de lucru al primului-ministru, din cadrul aparatului
propriu de lucru al viceprim-ministrului, Secretariatului General al
Guvernului, Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi din cadrul
ministerelor, precum şi conducătorul organelor de specialitate ale
administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat."
Art. IV. - Alineatul (2) al articolului 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 292/2000 pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea şi
funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 255/2001, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul
principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului."
Art. V. -Articolul 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007
privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice
centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, aprobată
prin Legea nr. 98/2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1.
Alineatul (2) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul
principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului."
2. După alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Direcţiile,
serviciile, birourile şi compartimentele din structura Secretariatului General
al Guvernului deservesc şi aparatul propriu de lucru al
primului-ministru."
Art. VI. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
abrogă teza finală a alineatului (13) al articolului
VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009
pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la
organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 84 din 11 februarie 2009.
Art. VII. -Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Cancelaria
Primului-Ministru, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de
lucru al Guvernului, se desfiinţează.
Art. VIII. - (1)
Personalul Cancelariei Primului-Ministru, în limita atribuţiilor transferate,
se preia, potrivit pregătirii profesionale, în cadrul Secretariatului General
al Guvernului şi aparatului propriu de lucru al primului-ministru, care preiau
atribuţii corespunzătoare celor din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, în
limita numărului de posturi aprobat pentru acestea.
(2) Pentru personalul Cancelariei Primului-Ministru
care nu se încadrează în prevederile alin. (1) se aplică dispoziţiile legale în
materia încetării raporturilor de muncă, respectiv de serviciu.
Art. IX. - (1) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, deciziile primului-ministru se contrasemnează de conducătorul
Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului asigură, la
nivelul aparatului de lucru al Guvernului, organizarea sistemului pentru
protecţia informaţiilor clasificate, în conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 353/2002 pentru
aprobarea Normelor privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei
Tratatului Atlanticului de Nord în România, cu modificările ulterioare.
(3) Gestionarea şi
întreţinerea sistemului informatic al instituţiilor şi structurilor care
funcţionează în sediul Guvernului, precum şi al altor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului se asigură de Secretariatul General al
Guvernului.
(4) Atribuţiile referitoare la
asigurarea legăturii Guvernului cu autorităţile administraţiei publice centrale
cu privire la situaţiile de urgenţă şi evenimentele deosebite care trebuie
cunoscute la nivel guvernamental se asigură de Secretariatul General al Guvernului.
(5) Atribuţiile referitoare la monitorizarea,
evaluarea şi derularea proiectelor şi programelor cu finanţare internaţională
sau cu finanţare de la bugetul de stat se preiau şi se exercită de
Secretariatul General al Guvernului.
(6) Secretariatul General al
Guvernului asigură activităţile referitoare la relaţiile internaţionale, înalţi
reprezentanţi şi protocol.
(7) Pentru asigurarea şi coordonarea producerii integrate
şi unitare a mesajului public guvernamental şi coordonarea răspândirii
informaţiilor publice prin toate mijloacele de comunicare, în cadrul
Secretariatului General al Guvernului funcţionează Departamentul de comunicare
şi al purtătorului de cuvânt al Guvernului, condus de un secretar de stat,
numit, respectiv eliberat din funcţie prin decizie a
primului-ministru.
(8) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, prin decizie a primului-ministru se aprobă structura
organizatorică şi numărul de posturi ale fiecărei structuri din aparatul de
lucru al Guvernului.
Art. X. - (1) Secretariatul General al Guvernului preia, pe bază de
protocol de predare-primire, activul şi pasivul, patrimoniul, arhiva, litigiile
în curs, programele, proiectele şi contractele aflate în derulare, dotările şi
creditele bugetare aferente activităţii fostei Cancelarii a Primului-Ministru.
(2) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
introducă în bugetul Secretariatului General al Guvernului şi în anexele la
acesta modificările ce decurg din aplicarea prevederilor alin. (1), precum şi
modificările ulterioare intervenite în structura de personal a aparatului de
lucru al Guvernului, la propunerea Secretariatului General al Guvernului.
Art. XI. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în
cuprinsul actelor normative în vigoare, denumirea „Cancelaria
Primului-Ministru" se înlocuieşte în mod corespunzător cu denumirea
„aparatul propriu de lucru al primului-ministru" sau, după caz, cu denumirea
„Secretariatul General al Guvernului", iar titulatura „şeful Cancelariei
Primului-Ministru" cu titulatura „secretarul
general al Guvernului".
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul
administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Cătălin Ovidiu Baba
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea