E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Legea 90 2001 modificat de Legea 129 2017
Legea 90 2001 modificat de OUG 40 2016
Legea 90 2001 modificat de Legea 198 2013
Legea 90 2001 modificat de Legea 71 2013
Legea 90 2001 a se vedea Decizia 105 2013
Legea 90 2001 modificat de OUG 96 2012
Legea 90 2001 modificat de Legea 132 2012
Legea 90 2001 modificat de OUG 16 2012
Legea 90 2001 completat de OUG 2 2010
Legea 90 2001 modificat de OUG 2 2010
Legea 90 2001 completat de Legea 376 2009
Legea 90 2001 modificat de OUG 24 2009
Legea 90 2001 modificat de OUG 17 2009
Legea 90 2001 completat de OUG 221 2008
Legea 90 2001 modificat de OUG 221 2008
Articolul 12 din actul Legea 90 2001 in legatura cu Hotărârea 939 2004
Articolul 25 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 20 din actul OUG 11 2004
Legea 90 2001 in legatura cu articolul 21 din actul OUG 11 2004
Articolul 21 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 22 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 37 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 53 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Legea 90 2001 modificat de articolul 2 din actul Legea 23 2004
Articolul 2 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 3 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 15 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 20 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 1 din actul Legea 23 2004
Articolul 21 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 23 din actul OUG 64 2003
Articolul 47 din actul Legea 90 2001 completat de articolul 23 din actul OUG 64 2003
Articolul 4 din actul Legea 90 2001 modificat de articolul 117 din actul Legea 161 2003
Legea 90 2001 in legatura cu Hotărârea 826 2002
Legea 90 2001 promulgat de Decretul 137 2001
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 90 din 26 martie 2001

privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 164 din 2 aprilie 2001


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Organizarea si functionarea Guvernului

    SECTIUNEA 1
    Rolul si functiile Guvernului

    Art. 1
    (1) Guvernul este autoritatea publica a puterii executive, care functioneaza in baza votului de incredere acordat de Parlament si care asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice.
    (2) Guvernul are rolul de a asigura functionarea echilibrata si dezvoltarea sistemului national economic si social, precum si racordarea acestuia la sistemul economic mondial in conditiile promovarii intereselor nationale.
    (3) Guvernul se organizeaza si functioneaza in conformitate cu prevederile constitutionale, avand la baza Programul de guvernare acceptat de Parlament.
    (4) Numirea Guvernului se face de Presedintele Romaniei pe baza votului de incredere acordat Guvernului de Parlament.
    (5) Pentru realizarea Programului de guvernare Guvernul exercita urmatoarele functii:
    a) functia de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere in aplicare a Programului de guvernare;
    b) functia de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ si institutional necesar in vederea realizarii obiectivelor strategice;
    c) functia de administrare a proprietatii statului, prin care se asigura administrarea proprietatii publice si private a statului, precum si gestionarea serviciilor pentru care statul este responsabil;
    d) functia de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman, reprezentarea pe plan intern si extern;
    e) functia de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea si controlul aplicarii si respectarii reglementarilor in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, precum si in domeniile economic si social si al functionarii institutiilor si organismelor care isi desfasoara activitatea in subordinea sau sub autoritatea Guvernului.

    SECTIUNEA a 2-a
    Componenta Guvernului

    Art. 2
    Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara, se bucura de exercitiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnari penale si nu se gasesc in unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute la art. 4 alin. (1).
    Art. 3
    (1) Guvernul este alcatuit din primul-ministru si ministri.
    (2) Din Guvern pot face parte si ministri-delegati, cu insarcinari speciale pe langa primul-ministru, prevazuti in lista Guvernului prezentata Parlamentului pentru acordarea votului de incredere.
    Art. 4
    (1) Functia de membru al Guvernului este incompatibila cu:
    a) exercitarea altei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de deputat sau de senator;
    b) exercitarea unei functii de reprezentare profesionala salarizata in cadrul organizatiilor cu scop comercial;
    c) exercitarea de acte de comert, cu exceptia vanzarii sau cumpararii de actiuni ori alte titluri de valoare;
    d) exercitarea functiei de administrator ori de cenzor la societatile comerciale sau de reprezentant al statului in adunarile generale ale unor asemenea societati ori de membru al consiliilor de administratie ale regiilor autonome, companiilor nationale si societatilor nationale;
    e) exercitarea unei functii publice in serviciul unei organizatii straine, cu exceptia acelor functii prevazute in acordurile si conventiile la care Romania este parte.
    (2) Constatarea starii de incompatibilitate se face de primul-ministru, care va dispune masurile necesare pentru incetarea acesteia.
    Art. 5
    Functia de membru al Guvernului inceteaza in urma demisiei, a revocarii, a pierderii drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului si a demiterii in conditiile prevazute la art. 8 alin. (2).
    Art. 6
    Demisia din functia de membru al Guvernului se anunta public, se prezinta in scris primului-ministru si devine irevocabila din momentul in care s-a luat act de depunerea ei, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data depunerii.
    Art. 7
    (1) Revocarea din functia de membru al Guvernului se face de Presedintele Romaniei, prin decret, la propunerea primului-ministru.
    (2) Revocarea are loc in caz de remaniere guvernamentala.
    Art. 8
    (1) In cazul in care incetarea calitatii de membru al Guvernului intervine ca urmare a demisiei, a pierderii drepturilor electorale, a incompatibilitatii, a decesului si in alte situatii prevazute de lege, Presedintele Romaniei, la propunerea primului-ministru, ia act de aceasta si declara vacanta functia de membru al Guvernului.
    (2) In cazul in care un membru al Guvernului a fost condamnat penal printr-o hotarare judecatoreasca definitiva sau averea sa a fost declarata, in tot sau in parte, ca fiind dobandita in mod ilicit, printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, el este demis de Presedintele Romaniei, la propunerea primului-ministru.
    Art. 9
    (1) Daca primul-ministru se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 5 sau este in imposibilitate de a-si exercita atributiile, Presedintele Romaniei va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a indeplini atributiile primului-ministru, pana la formarea noului Guvern. Interimatul pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor, inceteaza daca primul-ministru isi reia activitatea in Guvern in cel mult 45 de zile.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si celorlalti membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioada de cel mult 45 de zile.
    (3) In situatiile prevazute la alin. (2), inauntrul termenului de 45 de zile, primul-ministru va initia procedurile prevazute de lege pentru numirea unui alt membru al Guvernului.
    Art. 10
    Numirea in functia de membru al Guvernului, in caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului, se face de Presedintele Romaniei, la propunerea primului-ministru.

    SECTIUNEA a 3-a
    Atributiile Guvernului

    Art. 11
    In realizarea functiilor sale Guvernul indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) exercita conducerea generala a administratiei publice;
    b) initiaza proiecte de lege si le supune spre adoptare Parlamentului;
    c) emite hotarari pentru organizarea executarii legilor, ordonante in temeiul unei legi speciale de abilitare si ordonante de urgenta potrivit Constitutiei;
    d) asigura executarea de catre autoritatile administratiei publice a legilor si a celorlalte dispozitii normative date in aplicarea acestora;
    e) elaboreaza proiectele de lege a bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat si le supune spre adoptare Parlamentului;
    f) aproba strategiile si programele de dezvoltare economica a tarii, pe ramuri si domenii de activitate;
    g) asigura realizarea politicii in domeniul social potrivit Programului de guvernare;
    h) asigura apararea ordinii de drept, a linistii publice si sigurantei cetateanului, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor, in conditiile prevazute de lege;
    i) aduce la indeplinire masurile adoptate, potrivit legii, pentru apararea tarii, scop in care organizeaza si inzestreaza fortele armate;
    j) asigura realizarea politicii externe a tarii si, in acest cadru, integrarea Romaniei in structurile europene si internationale;
    k) negociaza tratatele, acordurile si conventiile internationale care angajeaza statul roman; negociaza si incheie, in conditiile legii, conventii si alte intelegeri internationale la nivel guvernamental;
    l) conduce si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte organe centrale de specialitate din subordinea sa;
    m) asigura administrarea proprietatii publice si private a statului;
    n) acorda si retrage cetatenia romana, in conditiile legii; aproba renuntarea la cetatenia romana, in aceleasi conditii;
    o) infiinteaza, cu avizul Curtii de Conturi, organe de specialitate in subordinea sa;
    p) coopereaza cu organismele sociale interesate in indeplinirea atributiilor sale;
    r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege sau care decurg din rolul si functiile Guvernului.
    Art. 12
    (1) Pentru rezolvarea unor probleme din competenta sa Guvernul poate constitui organisme cu caracter consultativ.
    (2) In scopul elaborarii, integrarii, corelarii si monitorizarii de politici Guvernul poate constitui consilii, comisii si comitete interministeriale.
    (3) Modul de organizare si functionare a structurilor prevazute la alin. (1) si (2) si a serviciilor acestora se stabileste prin hotarare a Guvernului, in limita bugetului aprobat.

    SECTIUNEA a 4-a
    Primul-ministru

    Art. 13
    Primul-ministru conduce Guvernul si coordoneaza activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atributiilor legale care le revin. Primul-ministru reprezinta Guvernul in relatiile acestuia cu Parlamentul, Presedintele Romaniei, Curtea Suprema de Justitie, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Ministerul Public, celelalte autoritati si institutii publice, partidele si aliantele politice, sindicatele, cu alte organizatii neguvernamentale, precum si in relatiile internationale.
    Art. 14
    Primul-ministru este vicepresedintele Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si exercita toate atributiile care deriva din aceasta calitate.
    Art. 15
    Primul-ministru numeste si elibereaza din functie:
    a) conducatorii organelor de specialitate din subordinea Guvernului, cu exceptia persoanelor care au calitatea de membru al Guvernului, conform art. 3 alin. (1);
    b) secretarul general si secretarii generali adjuncti ai Guvernului, in cazul utilizarii acestor functii;
    c) personalul din cadrul aparatului de lucru al primului-ministru;
    d) secretarii de stat;
    e) alte persoane care indeplinesc functii publice, in cazurile prevazute de lege.
    Art. 16
    (1) Primul-ministru prezinta Camerei Deputatilor si Senatului rapoarte si declaratii cu privire la politica Guvernului si raspunde la intrebarile ori interpelarile care ii sunt adresate de catre deputati sau senatori.
    (2) Primul-ministru poate desemna un membru al Guvernului sa raspunda la intrebarile si interpelarile adresate Guvernului de catre deputati sau senatori, in functie de domeniul de activitate ce formeaza obiectul interpelarii.
    Art. 17
    Primul-ministru contrasemneaza decretele emise de Presedintele Romaniei, in cazul in care Constitutia prevede obligativitatea contrasemnarii acestora.
    Art. 18
    (1) In scopul rezolvarii unor probleme operative primul-ministru poate constitui, prin decizie, consilii, comisii si comitete interministeriale.
    (2) Primul-ministru indeplineste orice alte atributii prevazute in Constitutie si de lege sau care decurg din rolul si functiile Guvernului.
    Art. 19
    In indeplinirea atributiilor ce ii revin primul-ministru emite decizii, in conditiile legii.

    SECTIUNEA a 5-a
    Organizarea aparatului de lucru al Guvernului

    Art. 20
    Aparatul de lucru al Guvernului este alcatuit din aparatul de lucru al primului-ministru, Secretariatul General al Guvernului, departamente si alte asemenea structuri organizatorice cu atributii specifice stabilite prin hotarare a Guvernului.
    Art. 21
    (1) Aparatul de lucru al primului-ministru este alcatuit din:
    a) corpul de consilieri ai primului-ministru;
    b) corpul de control al primului-ministru;
    c) aparatul tehnic al corpului de consilieri;
    d) cabinetul primului-ministru;
    e) cancelaria primului-ministru;
    f) compartimentul cu probleme speciale;
    g) compartimentul documente secrete;
    h) compartimentul care asigura protocolul primului-ministru.
    (2) Activitatea corpului de consilieri si a aparatului tehnic al acestuia este coordonata de unul dintre consilieri, desemnat prin decizie a primului-ministru.
    (3) Atributiile aparatului de lucru al primului-ministru se stabilesc prin decizie a acestuia.
    (4) Personalului prevazut la alin. (1) nu i se aplica prevederile legii privind statutul functionarului public.
    Art. 22
    (1) Guvernul are un Secretariat General condus de secretarul general al Guvernului, care poate avea rang de ministru, ajutat de unul sau mai multi secretari generali adjuncti, care pot avea rang de secretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru.
    (2) Secretariatul General face parte din aparatul de lucru al Guvernului si asigura derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare, rezolvarea problemelor organizatorice, juridice, economice si tehnice ale activitatii Guvernului, precum si reprezentarea Guvernului in fata instantelor judecatoresti.
    (3) Organizarea si atributiile Secretariatului General al Guvernului se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    (4) Guvernul aproba proiectul bugetului propriu, care se include in bugetul de stat. Ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului sau, dupa caz, secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite.
    (5) Secretariatul general al Guvernului asigura, prin aparatul propriu, continuitatea derularii operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare, constituind elementul de legatura si stabilitate al guvernarii.
    Art. 23
    (1) Departamentul este o structura organizatorica fara personalitate juridica si fara unitati in subordine, subordonat primului-ministru, avand rolul de coordonare si sinteza in domenii de interes general, in conformitate cu atributiile Guvernului.
    (2) Departamentul este condus de un demnitar.
    (3) In exercitarea atributiilor ce ii revin conducatorul departamentului emite ordine cu caracter individual.
    (4) Infiintarea, modul de organizare si functionare, precum si atributiile departamentului se aproba prin hotarare a Guvernului.

    SECTIUNEA a 6-a
    Functionarea Guvernului

    Art. 24
    (1) Sedintele Guvernului se convoaca si sunt conduse de primul-ministru.
    (2) Presedintele Romaniei poate lua parte la sedintele Guvernului in care se dezbat probleme de interes national privind politica externa, apararea tarii, asigurarea ordinii publice si, la cererea primului-ministru, in alte situatii.
    (3) Presedintele Romaniei prezideaza sedintele Guvernului la care participa.
    Art. 25
    (1) Guvernul se intruneste saptamanal sau ori de cate ori este nevoie.
    (2) In cadrul sedintelor Guvernului se dezbat probleme ale politicii interne si externe a tarii, precum si aspecte privind conducerea generala a administratiei publice, adoptandu-se masurile corespunzatoare.
    (3) La sedintele Guvernului pot participa, in calitate de invitati, conducatori ai unor organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a ministerelor sau ai unor autoritati administrative autonome, precum si orice alte persoane a caror prezenta se apreciaza a fi utila, la solicitarea primului-ministru.
    (4) Dezbaterile din sedintele Guvernului si modul de adoptare a actelor acestuia, precum si a oricaror alte masuri stabilite, se inregistreaza pe banda magnetica si se consemneaza in stenograma sedintei, certificata de secretarul general al Guvernului.
    Art. 26
    (1) In exercitarea atributiilor sale Guvernul adopta hotarari si ordonante. Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor. Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare sau, in cazuri exceptionale, ordonante de urgenta, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie.
    (2) Membrii Guvernului pot propune proiecte de hotarari si de ordonante; de asemenea, pot propune Guvernului proiecte de lege, in vederea exercitarii dreptului de initiativa legislativa a acestuia. Metodologia de elaborare si inaintare la Guvern a acestor proiecte de acte normative se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (3) In cazul incetarii mandatului sau, in conditiile prevazute de Constitutie, pana la depunerea juramantului de catre membrii noului Guvern, Guvernul continua sa indeplineasca numai actele cu caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fara a promova politici noi. In aceasta perioada Guvernul nu poate emite ordonante si nu poate initia proiecte de lege.
    Art. 27
    (1) Guvernul adopta hotarari si ordonante in prezenta majoritatii membrilor sai. Hotararile si ordonantele se adopta prin consens. Daca nu se realizeaza consensul, hotaraste primul-ministru.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul documentelor si al altor masuri dezbatute in Guvern.
    (3) Hotararile si ordonantele Guvernului se semneaza de primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Nepublicarea atrage inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au caracter militar se comunica numai institutiilor interesate.
    Art. 28
    (1) In realizarea functiei sale de conducere generala a administratiei publice Guvernul exercita controlul ierarhic asupra ministerelor, organelor de specialitate din subordinea sa, precum si asupra prefectilor.
    (2) In exercitarea controlului ierarhic Guvernul are dreptul sa anuleze actele administrative ilegale sau inoportune emise de autoritatile administratiei publice din subordinea sa, precum si ale prefectilor.
    Art. 29
    Guvernul se afla in raporturi de colaborare cu autoritatile administrative autonome.
    Art. 30
    (1) Guvernul numeste cate un prefect in fiecare judet si in municipiul Bucuresti.
    (2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. In aceasta calitate prefectul raspunde de aplicarea politicii Guvernului in unitatile administrativ-teritoriale, avand obligatia de a asigura executarea actelor Guvernului, precum si pe cele ale ministerelor si celorlalte organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a ministerelor.
    (3) Prefectul conduce serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale si exercita controlul asupra legalitatii actelor administrative ale consiliului local, ale primarului, ale consiliului judetean si ale presedintelui consiliului judetean.
    Art. 31
    Guvernul raspunde politic numai in fata Parlamentului pentru intreaga sa activitate. Fiecare membru al Guvernului raspunde politic solidar cu ceilalti membri pentru activitatea Guvernului si pentru actele acestuia.
    Art. 32
    Raspunderea penala a membrilor Guvernului este reglementata printr-o lege privind responsabilitatea ministeriala.
    Art. 33
    (1) Guvernul organizeaza, prin Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" si prin Regia Autonoma "Locato", administrarea bunurilor proprietate publica si privata a statului, destinate unor actiuni de reprezentare si protocol ale Camerei Deputatilor, Senatului, Presedintelui Romaniei si Guvernului.
    (2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste atributiile de minister de resort fata de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" si fata de Regia Autonoma "Locato".
    (3) Secretariatului General al Guvernului ii pot fi date in coordonare sau trecute in subordine organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu exceptia ministerelor.
    (4) Normativele de cheltuieli pentru actiunile de protocol ale Guvernului se aproba prin hotarare a acestuia.

    CAP. 2
    Organizarea si functionarea ministerelor

    SECTIUNEA 1
    Dispozitii generale

    Art. 34
    Ministerele sunt organe de specialitate ale administratiei publice centrale care realizeaza politica guvernamentala in domeniile de activitate ale acestora.
    Art. 35
    (1) Ministerele se organizeaza si functioneaza numai in subordinea Guvernului, potrivit prevederilor Constitutiei si prezentei legi.
    (2) Ministerele sau alte organe de specialitate organizate in subordinea Guvernului sunt conduse de ministri, in urma acordarii votului de incredere de catre Parlament.
    (3) Ministrii raspund de intreaga activitate a ministerului in fata Guvernului, precum si, in calitate de membri ai Guvernului, in fata Parlamentului.
    Art. 36
    Ministerele si ministrii se aproba de catre Parlament, prin acordarea votului de incredere asupra Programului de guvernare si intregii liste a Guvernului, la investitura.
    Art. 37
    Primul-ministru poate cere Parlamentului modificarea structurii Guvernului prin infiintarea, desfiintarea sau, dupa caz, divizarea ori comasarea unor ministere. In astfel de situatii prevederile art. 36 se aplica in mod corespunzator.
    Art. 38
    In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a functiei Presedintele Romaniei, la propunerea primului-ministru, revoca si numeste ministrii, cu respectarea prevederilor art. 7 - 10.
    Art. 39
    Ministerele au personalitate juridica si au sediul in municipiul Bucuresti.

    SECTIUNEA a 2-a
    Organizarea ministerelor

    Art. 40
    (1) Rolul, functiile, atributiile, structura organizatorica si numarul de posturi ale ministerelor se stabilesc in raport cu importanta, volumul, complexitatea si specificul activitatii desfasurate si se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (2) In fiecare minister se va organiza cabinetul ministrului, cu personal propriu, caruia nu i se aplica prevederile legii privind statutul functionarului public.
    Art. 41
    (1) In functie de natura atributiilor unele ministere pot avea in domeniul lor de activitate compartimente in strainatate, stabilite prin hotarare a Guvernului.
    (2) Infiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice si oficiilor consulare se aproba de Presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului.
    Art. 42
    Ministerele pot infiinta in subordinea lor organe de specialitate, cu avizul Curtii de Conturi.
    Art. 43
    Ministerele pot avea in subordinea lor servicii publice descentralizate, care functioneaza in unitatile administrativ-teritoriale.
    Art. 44
    (1) Infiintarea sau desfiintarea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale, obiectul de activitate, structura organizatorica, numarul si incadrarea personalului, criteriile de constituire a compartimentelor si functiile de conducere ale acestora se aproba prin ordin al ministrului, respectiv al conducatorului organului de specialitate in subordinea caruia aceste servicii sau organe isi desfasoara activitatea.
    (2) Ministrul numeste si elibereaza din functie conducatorii organelor de specialitate din subordinea ministerului.
    (3) Conducatorii serviciilor publice descentralizate se numesc si se elibereaza din functie de catre ministru, cu avizul consultativ al prefectului.
    Art. 45
    Atributiile compartimentelor ministerelor se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.

    SECTIUNEA a 3-a
    Conducerea ministerelor

    Art. 46
    (1) Conducerea ministerelor se exercita de ministri.
    (2) Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate, precum si in justitie.
    (3) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrul emite ordine si instructiuni, in conditiile legii.
    Art. 47
    In activitatea de conducere a ministerului ministrul este ajutat de unul sau mai multi secretari de stat, potrivit hotararii Guvernului de organizare si functionare a ministerului.
    Art. 48
    Secretarii de stat exercita atributiile delegate de catre ministru.
    Art. 49
    (1) Secretarul general al ministerului este functionar public de cariera, numit prin concurs sau examen, pe criterii de profesionalism. Acesta asigura stabilitatea functionarii ministerului, continuitatea conducerii si realizarea legaturilor functionale intre structurile ministerului.
    (2) Principalele atributii si responsabilitati ale secretarului general sunt urmatoarele:
    a) coordoneaza buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter functional din cadrul ministerului si asigura legatura operativa dintre ministru si conducatorii tuturor compartimentelor din minister si unitatile subordonate;
    b) colaboreaza cu compartimentele de specialitate din cadrul Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din celelalte ministere, precum si cu secretarii judetelor si cu directorii generali de prefectura, in probleme de interes comun;
    c) primeste si transmite spre avizare ministerelor proiectele de acte normative initiate de minister si asigura avizarea actelor normative primite de la alti initiatori;
    d) transmite Secretariatului General al Guvernului proiectele de acte normative initiate de minister, pentru a fi discutate in sedinta Guvernului;
    e) urmareste si asigura finalizarea actelor normative aprobate de Guvern, care au fost initiate de minister;
    f) monitorizeaza si controleaza elaborarea raportarilor periodice, prevazute de reglementarile in vigoare;
    g) coordoneaza intregul personal al ministerului, activitatea de elaborare a politicilor de personal si principiile directoare pentru managementul de personal din cadrul compartimentelor.
    (3) Secretarul general al ministerului poate indeplini si alte insarcinari prevazute de regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori incredintate de ministru.
    Art. 50
    (1) In realizarea atributiilor ce ii revin secretarul general poate fi ajutat de unul sau doi adjuncti.
    (2) Secretarii generali adjuncti sunt functionari publici de cariera, numiti prin concurs sau examen.
    Art. 51
    In cazul in care ministrul, din diferite motive, nu isi poate exercita atributiile curente, va desemna secretarul de stat care exercita aceste atributii, instiintandu-l pe primul-ministru despre aceasta.
    Art. 52
    (1) Pe langa ministru functioneaza, ca organ consultativ, colegiul ministerului.
    (2) Componenta si regulamentul de functionare a colegiului ministerului se aproba prin ordin al ministrului.
    (3) Colegiul ministerului se intruneste, la cererea si sub presedintia ministrului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.

    SECTIUNEA a 4-a
    Atributiile generale ale ministrilor

    Art. 53
    (1) Ministrii indeplinesc in domeniul lor de activitate urmatoarele atributii generale:
    a) organizeaza, coordoneaza si controleaza aplicarea legilor, ordonantelor si hotararilor Guvernului, a ordinelor si instructiunilor emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei locale a institutiilor publice si a agentilor economici;
    b) initiaza si avizeaza proiecte de lege, ordonante, hotarari ale Guvernului, in conditiile stabilite prin metodologia aprobata de Guvern;
    c) actioneaza pentru aplicarea strategiei proprii a ministerului, integrata celei de dezvoltare economico-sociala a Guvernului;
    d) fundamenteaza si elaboreaza propuneri pentru bugetul anual, pe care le inainteaza Guvernului;
    e) urmaresc proiectarea si realizarea investitiilor din sistemul ministerului, in baza bugetului aprobat;
    f) reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme internationale, in conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania este parte si cu alte intelegeri stabilite in acest scop, si dezvolta relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu organizatii internationale ce intereseaza domeniul lor de activitate;
    g) initiaza si negociaza, din imputernicirea Presedintelui Romaniei sau a Guvernului, in conditiile legii, incheierea de conventii, acorduri si alte intelegeri internationale sau propun intocmirea formelor de aderare la cele existente;
    h) urmaresc si controleaza aplicarea conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte si iau masuri pentru realizarea conditiilor in vederea integrarii in structurile europene sau in alte organisme internationale;
    i) coordoneaza si urmaresc elaborarea si implementarea de politici si strategii in domeniile de activitate ale ministerului, potrivit strategiei generale a Guvernului;
    j) avizeaza, in conditiile legii, infiintarea organismelor neguvernamentale si coopereaza cu acestea in realizarea scopului pentru care au fost create;
    k) colaboreaza cu institutiile de specialitate pentru formarea si perfectionarea pregatirii profesionale a personalului din sistemul lor;
    l) aproba, dupa caz, editarea publicatiilor de specialitate si informare.
    (2) Ministrii indeplinesc in domeniul lor de activitate si alte atributii specifice stabilite prin acte normative.
    (3) Ministrii isi indeplinesc atributiile ce le revin folosind aparatul propriu al ministerelor, precum si prin institutiile aflate in subordonarea, coordonarea sau autoritatea ministerelor.
    Art. 54
    Ministrul conduce aparatul propriu al ministerului, stabilit prin hotarare a Guvernului, numeste si elibereaza din functie personalul acestuia.
    Art. 55
    (1) Statele de functii ale ministerelor se aproba de ministri, in limita numarului de posturi aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (2) Guvernul poate aproba modificarile ulterioare in structura ministerelor, a organelor de specialitate, a serviciilor publice descentralizate si a institutiilor subordonate acestora numai in limita alocatiilor bugetare.
    Art. 56
    Guvernul poate dispune prin hotarare modificari in organizarea si functionarea ministerelor, precum si transferul unor activitati de la un minister la altul ori la organe de specialitate din subordinea Guvernului.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    Art. 57
    Personalul din aparatul de lucru al Guvernului, din aparatul propriu al ministerelor si al celorlalte organe centrale de specialitate, care are calitatea de functionar public, se bucura de toate drepturile si obligatiile prevazute in legea privind statutul functionarului public.
    Art. 58
    Salarizarea personalului din aparatul de lucru al Guvernului si din aparatul propriu al ministerelor se face potrivit legii.
    Art. 59
    Organizarea si functionarea ministerelor privind apararea nationala si ordinea publica sunt reglementate prin legi speciale.
    Art. 60
    Dispozitiile prezentei legi, prin care se reglementeaza organizarea si functionarea Guvernului si ministerelor, se aplica in mod corespunzator si celorlalte organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu exceptia unor institutii de interes public a caror organizare si functionare sunt reglementate prin legi speciale.
    Art. 61
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 37/1990 pentru organizarea si functionarea Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 8 decembrie 1990, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                          VALENTIN ZOLTAN PUSKAS

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 1 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 90/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 90 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat OUG 96 2021
    GET YOUR EX LOVER BACK. This is my testimony of life that I will tell everyone. I have been married for 25 years Another woman had a spell to get me away from my lover, My husband left me and the children and we suffered for 2 years until I saw post about where this man Dr Omokpo has helped so many people recover their broken marriages and relationships   to get their ex lovers back. I decided to send him a message about my broken marriage and family  about how my husband left me and  for him to help me bring back my loving husband home, This great man told me what to do and I followed him as he instructed. After 48 hours, as he told me, I saw a car enter the compound. I was shocked when I saw my husband. As I share my testimony with you my husband came back to me and the kids and that's why I'm happy to put all of you to meet this man for solutions to your problem and bring your lover back to you and mend your broken marriage or your relationship restored back to happiness as you wished. Contact this great man via: dromokpo@gmail.com
ANONIM a comentat Ordin 1471 2020
    Ești bărbat sau femeie de afaceri? Sunt CEO-ul companiei de împrumut Thomas și vreau să știți cu toții că suntem instruiți să împrumutăm împrumuturi numai celor care au nevoie de împrumut pentru a-și sărbători Ajunul de Crăciun într-un mod mai bun ca niciodată și, de asemenea, celor care au nevoie pentru sprijin financiar, așa că, așa că, dacă aveți nevoie de un împrumut sau un împrumut de Crăciun pentru a vă îndepărta datoriile sau facturile, atunci ne puteți contacta prin e-mailul nostru din VIA (tinvestor53@gmail.com) pentru mai multe detalii despre această tranzacție împrumută fonduriWhatsApp “: +16892107004
ANONIM a comentat Decretul 244 1978
    De ce apare decretul asta in 2021, mai exista RSR? As vrea sa stiu care este legislatia actuala, nu date istorice.
ANONIM a comentat Hotărârea 5 2019
    Save Your Relationship and Get Your Ex Boyfriend/Girlfriend Back! contact: +1(662)-493-2087 is certainly the best spell caster online and his result is 100% guarantee… I don't know how to really thank Dr. PATRICK for what he did for me. My Name is Libby Eva from the UK, i have been dating this man who I loved very much for over four years now without any problem in our relationship. so at a point he changed so suddenly after returning from the office and started behaving so strangely. it even got to the extent that he told me it was over and i should never call him again. This was a person that loved me with everything that he had. When I told my friend Jenny what happened, she introduced me to a great spell caster called DR PATRICK, the chief priest of all spell caster. At first sight this man told me all my problems. It was his secretary that used a charm on him. Dr PATRICK told me not to worry that he will help me solve the problem. The following day, I was in the house in a sober mood when I first received a message from my boyfriend that he was very sorry and before I dropped the phone, he called me again to say he was on his way home and that he was truly sorry for everything. To my greatest surprise, one week later he engaged me and we got married. All Thanks to DR PATRICK. You can contact him through the following means Email: drpatrickspellcaster@gmail.com Mobile Number: +1 662 493 2087 Blog: https://drpatrickspellcast.blogspot.com Facebook pages https://www.facebook.com/Drpatrickspellcaster11
ANONIM a comentat Hotărârea 5 2019
    Save Your Relationship and Get Your Ex Boyfriend/Girlfriend Back! contact: +1(662)-493-2087 is certainly the best spell caster online and his result is 100% guarantee… I don't know how to really thank Dr. PATRICK for what he did for me. My Name is Libby Eva from the UK, i have been dating this man who I loved very much for over four years now without any problem in our relationship. so at a point he changed so suddenly after returning from the office and started behaving so strangely. it even got to the extent that he told me it was over and i should never call him again. This was a person that loved me with everything that he had. When I told my friend Jenny what happened, she introduced me to a great spell caster called DR PATRICK, the chief priest of all spell caster. At first sight this man told me all my problems. It was his secretary that used a charm on him. Dr PATRICK told me not to worry that he will help me solve the problem. The following day, I was in the house in a sober mood when I first received a message from my boyfriend that he was very sorry and before I dropped the phone, he called me again to say he was on his way home and that he was truly sorry for everything. To my greatest surprise, one week later he engaged me and we got married. All Thanks to DR PATRICK. You can contact him through the following means Email: drpatrickspellcaster@gmail.com Mobile Number: +1 662 493 2087 Blog: https://drpatrickspellcast.blogspot.com Facebook pages https://www.facebook.com/Drpatrickspellcaster11
ANONIM a comentat Legea 144 2008
    I feel so blessed again in my marriage after Prof Remmy(+27660670249) brought back my husband that separated with me for good 3 months. AM NATALIE KEYMAN from MEMPHIS,USA . i really ain't know what would be enough to thank Prof Remmy for his powerful helping hand in my life. My husband separated with me for 3 years hence being in pain & agony without him. I searched for help everywhere but nothing worked out not until I met Prof Remmy who I contacted online through his website (https://www.psychicremmy.com/). I explained my situation to him and he promised that my husband will get back to me within 48 hours. I believed in him and as he prepared a powerful love spell to bring back my husband permanently. Thomas called me exactly within 48 hours as Prof Remmy had said initially before performing the rituals. He pleaded and said he needs me back and now we are living happily again for the past 9 months. Everyone out there reading my article that needs help should contact him... Email: psychicremmy@gmail.com or Visit: (https://www.psychicremmy.com/).
ANONIM a comentat Hotărârea 5 2019
    Life has not been easy with me after my marriage was broken when my husband filled for a divorced but I thank God for using LORD ZAKUZA who's like a God on Earth to get my broken marriage restored with his powerful spell. I suffered for depression for 6 months but today, I am so happy for getting to know LORD ZAKUZA for his spell has really made me to believe that of a truth spells are real and they work. I adhered to every bit of instructions given to me by LORD ZAKUZA for he promised me that he will make me happy and proud and really, all that happened and my husband came back to me with his knees on the ground begging me for forgiveness within 48 hours after I got in touch with him and now we are perfectly bonded again for life. I can boldly say to everyone out there that LORD ZAKUZA spells is really the best and most powerful. I'm forever grateful to him till the end of time. So, you can get connected with him on Email via: Lordzakuza7@gmail.com or WhatsApp with this number +1 (740) 573-9483.
ANONIM a comentat Hotărârea 5 2019
    Life has not been easy with me after my marriage was broken when my husband filled for a divorced but I thank God for using LORD ZAKUZA who's like a God on Earth to get my broken marriage restored with his powerful spell. I suffered for depression for 6 months but today, I am so happy for getting to know LORD ZAKUZA for his spell has really made me to believe that of a truth spells are real and they work. I adhered to every bit of instructions given to me by LORD ZAKUZA for he promised me that he will make me happy and proud and really, all that happened and my husband came back to me with his knees on the ground begging me for forgiveness within 48 hours after I got in touch with him and now we are perfectly bonded again for life. I can boldly say to everyone out there that LORD ZAKUZA spells is really the best and most powerful. I'm forever grateful to him till the end of time. So, you can get connected with him on Email via: Lordzakuza7@gmail.com or WhatsApp with this number +1 (740) 573-9483.
ANONIM a comentat Decizia 385 2016
    I want to thank a very kind and powerful psychic who brought back my ex wife who left me she told me she wants to be alone and left me and the kids I was devastated everyday i keep thinking how i would live without her one day i was online when I found Priest Ade website then i contacted him, He told me not to worry she will be back in 24hours after he cast his love spell i had some doubt though but i just did all he instructed and had a little faith, To my greatest surprise the next day she was back to me and the family she told me she was sad because she couldn't get pregnant since we have been trying but Priest Ade also solved that now she is 3 weeks pregnant I'm so excited i highly recommend him he is powerful and can help you too with different problems email him now at ancientspiritspellcast@gmail.com OR ancientspiritspellcast@yahoo.com And his website https://ancientspiritspell.wordpress.com OR WhatsApp +234 905 472 7023
ANONIM a comentat Hotărârea 1118 1956
    Buna ziua, Aceasta este pentru a informa publicul larg că doamna Della Taylor, o persoană privată Împrumutătorul de împrumut are o oportunitate financiară pentru toți cei care au nevoie de acest lucru ajutor financiar. ea ne dă un împrumut la 3%, rata dobânzii pentru persoane fizice, companii și companii sub un punct de vedere și statut clar și inteligibil. a lua legatura ne astăzi prin e-mail la: Dellastaylors@yahoo.com WhatsApp + 1 (209) 251-1529
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 90/2001
Legea 129 2017
OUG 40 2016
Legea 198 2013
Legea 71 2013
Decizia 105 2013
OUG 96 2012
Legea 132 2012
OUG 16 2012
OUG 2 2010
privind unele masuri pentru organizarea si functionarea aparatului de lucru al Guvernului si pentru modificarea unor acte normative
Legea 376 2009
pentru completarea art. 26 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor
OUG 24 2009
privind stabilirea unor competente pentru ordonatorul principal de credite al aparatului de lucru al Guvernului
OUG 17 2009
privind desfiintarea Cancelariei Primului-Ministru si stabilirea unor masuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului
OUG 221 2008
pentru stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale
Hotărârea 939 2004
privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei Nationale pe Probleme de Populatie
OUG 11 2004
privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale
Legea 23 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor
OUG 64 2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice
Legea 161 2003
privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei
Hotărârea 826 2002
pentru aprobarea Strategiei nationale privind reforma in unitatile sanitare cu paturi
Decretul 137 2001
pentru promulgarea Legii privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu