HOTARARE Nr. 826 din 31 iulie 2002
pentru aprobarea Strategiei nationale privind reforma in unitatile sanitare cu
paturi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 623 din 22 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 11
lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala privind reforma in unitatile sanitare cu
paturi, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Sanatatii si Familiei va aduce la indeplinire strategia
prevazuta la art. 1.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
privind reforma in unitatile sanitare cu paturi
I. Cadrul general
Strategia de guvernare - componenta sanatate - subliniaza rolul Guvernului
in imbunatatirea furnizarii si cresterii adresabilitatii la serviciile de
sanatate si, in mod particular, in organizarea si functionarea unitatilor
sanitare cu paturi.
Spitalele sunt organizate in raport cu specificul patologiei in spitale
generale sau spitale de unica specialitate si au in structura lor sectii
distincte pentru tratamentul si ingrijirea bolnavilor cu afectiuni acute si
afectiuni cronice.
Unitatile sanitare cu paturi (spitale, institute, centre medicale si centre
de sanatate) asigura servicii medicale de specialitate: preventive, curative, de
urgenta, de recuperare si paliative, precum si pre-, intra- si postnatale.
Unitatile sanitare cu paturi participa in sistem integrat cu asistenta
medicala primara si ambulatorie de specialitate la asigurarea starii de
sanatate a populatiei.
II. Scopul
Scopul reformei unitatilor sanitare cu paturi este de a creste calitatea
ingrijirilor si de a eficientiza modul in care se realizeaza accesul la
serviciile medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, pentru toate
categoriile de cetateni, din mediul urban si rural, batrani, copii, salariati,
someri, persoane defavorizate social, persoane fara venituri sau cu venituri
modeste.
De asemenea, reforma unitatilor sanitare cu paturi are ca scop
imbunatatirea raportului cost-eficienta, care se va reflecta asupra
indicatorilor de performanta ai intregii activitati desfasurate in cadrul
unitatilor sanitare cu paturi.
III. Obiective strategice
- Cresterea eficientei din punct de vedere tehnic a modului de functionare
a serviciilor medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, prin
utilizarea adecvata a resurselor limitate existente la nivelul spitalului si
prin eliminarea risipei, urmarindu-se scaderea costurilor pentru serviciile
furnizate
In acest context principalele obiective sunt:
1. imbunatatirea raportului cost-eficienta prin utilizarea optima a
resurselor cheltuite;
2. imbunatatirea accesului la serviciile medicale oferite prin unitatile
sanitare cu paturi, pentru toate categoriile de cetateni (din mediul urban si
rural, batrani, copii, salariati, someri, persoane defavorizate social,
persoane fara venituri sau cu venituri modeste);
3. modificarea structurii serviciilor spitalicesti, astfel incat sa fie
asigurate necesarul de servicii medicale de specialitate si calitatea
ingrijirilor corespunzatoare cerintelor beneficiarilor acestora.
IV. Actiunile destinate realizarii obiectivelor strategice
1. Rationalizarea capacitatii excedentare a unitatilor spitalicesti si
oferirea de servicii in prezent deficitare
2. Reorganizarea unitatilor sanitare cu paturi insuficient folosite si
redistribuirea spatiilor pentru ingrijirea persoanelor cu probleme
medico-sociale speciale
3. Elaborarea criteriilor minime de acreditare a unitatilor spitalicesti
(asigurarea si garantarea drepturilor pacientilor, controlul infectiilor
nosocomiale, asigurarea asistentei de urgenta si altele asemenea)
4. Alocarea resurselor in functie de rezultatele obtinute si de rolul
unitatilor spitalicesti in imbunatatirea starii de sanatate a populatiei
deservite (ani de viata castigati, calitatea vietii, accesul la serviciile de
sanatate prioritare)
5. Asigurarea unitatilor sanitare cu paturi cu personal medico-sanitar cu
pregatire superioara de specialitate in toate zonele tarii, in raport cu
prevederile pct. 2
6. Ierarhizarea spitalelor in raport de competenta
7. Asigurarea unor facilitati suplimentare pentru personalul sanitar
superior de specialitate in zonele deficitare din punct de vedere al incadrarii
cu aceasta categorie de personal
8. Implementarea sistemului informational computerizat
9. Realizarea unei colaborari eficiente intre structurile guvernamentale,
in vederea asigurarii accesului la servicii medicale si medico-sociale al
grupurilor de populatie defavorizate
10. Dezvoltarea de parteneriate public-privat pentru imbunatatirea
performantei sectorului sanitar, in conformitate cu mecanismele prevazute in
Hotararea Guvernului nr. 717/2001 pentru aprobarea Strategiei privind
participarea sectorului privat la imbunatatirea performantei sistemului sanitar
din Romania (2001 - 2004)
11. Introducerea unei noi modalitati de alocare a fondurilor pentru
spitale.
V. Masuri strategice
A. Pe termen scurt:
- pana la 31 iulie 2002:
1. evaluarea unitatilor sanitare cu paturi existente din punct de vedere al
serviciilor medicale acordate in raport de: capacitate, resurse umane, dotare
cu aparatura medicala si altele asemenea, in vederea elaborarii programelor de
restructurare si reorganizare, si stabilirea necesitatilor in domeniul
asistentei medicale oferite de unitatile sanitare cu paturi;
2. restructurarea si reorganizarea centrelor de sanatate cu paturi;
- pana la 30 septembrie 2002:
1. elaborarea criteriilor pentru ierarhizarea spitalelor in raport de
competenta;
2. elaborarea criteriilor de restructurare si reorganizare a unitatilor
sanitare cu paturi;
- pana la 31 decembrie 2002:
1. reorganizarea si eficientizarea centrelor medicale cu paturi si a
spitalelor orasenesti, municipale si de unica specialitate;
2. organizarea retelei de tratament pentru toxicomani pe centre
interjudetene;
3. implementarea sistemului de prelucrare automata a datelor;
4. implementarea sistemului de finantare a spitalelor, bazata pe sistemul
grupelor de diagnostic - DRG.
B. Pe termen mediu:
- pana la 31 decembrie 2003:
1. reorganizarea si eficientizarea spitalelor judetene, clinice si a
institutelor;
2. organizarea unor compartimente speciale de terapie intensiva judetene si
interjudetene pentru nou-nascuti care necesita ingrijire complexa de terapie
intensiva, in vederea reducerii numarului de decese in randul acestor copii.
C. Pe termen lung:
1. stabilirea unor politici de sanatate privind utilizarea noilor
tehnologii (echipamente, medicamente) in spitale pe baza unor studii de
cost-eficienta, eficacitate si raportarea la necesarul de servicii medicale, in
vederea asigurarii calitatii actului medical;
2. planificarea serviciilor spitalicesti si reforma institutionala
Actiuni necesare:
a) evaluarea nevoilor de servicii spitalicesti in concordanta cu
indicatorii de morbiditate din aria geografica deservita, adresabilitatea
pacientilor dinspre alte judete;
b) elaborarea unor planuri nationale si locale privind numarul de paturi si
tipul de servicii furnizate;
c) reorganizarea spitalelor in functie de nevoile de servicii, in ceea ce
priveste echipamentele, tehnologiile, inclusiv incadrarea cu personal;
d) stabilirea unui plan de dezvoltare profesionala a personalului
unitatilor cu paturi de la toate nivelurile;
e) dezvoltarea unui organism national de monitorizare a calitatii
serviciilor spitalicesti;
f) dezvoltarea unui sistem de indicatori ai problemelor privind calitatea
ingrijirilor la nivelul fiecarei sectii sau compartiment al spitalului.
VI. Masuri strategice privind eficientizarea gestionarii resurselor la
nivelul spitalului
Scopul acestor masuri consta in imbunatatirea calitatii serviciilor
acordate prin utilizarea eficienta a fondurilor existente, in conditiile date
si la un nivel corespunzator de calitate.
Indicatorii de performanta pentru unitatile sanitare cu paturi trebuie sa
reflecte calitatea ingrijirilor medicale si eficienta din punct de vedere
economic.
Pentru urmarirea celor doua obiective se vor utiliza, in principal,
urmatorii indicatori:
1. numar de cazuri rezolvate pe grupe de specialitati medicale si in cadrul
acestora pe grupe de diagnostic medical, in raport cu complexitatea actului
medical (indicatori de evaluare folositi in programul-pilot DRG);
2. indicele de calitate al diagnosticului;
3. durata optima de spitalizare;
4. gradul de utilizare a paturilor;
5. indicele de infectii intraspitalicesti (nosocomiale);
6. indicator cost spitalizare/zi, pe pat si pe bolnav;
7. indicele de rulaj/pat al bolnavilor;
8. indicatorii de conditii de spitalizare (cazare si masa).
A. Masuri strategice la nivel central sau local
1. Definirea organizarii si functionarii spitalelor publice ca unitati
sanitare cu paturi nonprofit, prestatoare de servicii medicale de specialitate
2. Evaluarea performantelor spitalelor (indicatori - durata medie de
spitalizare, rata de ocupare a paturilor, numar de pacienti in functie de
morbiditatea intraspitaliceasca diagnosticata, numar de urgente, numar de
reinternari, numar de transferuri, mod de internare si altele asemenea)
Actiuni necesare:
2.1. definirea rolurilor si responsabilitatilor membrilor echipei de management
spitalicesc;
2.2. evaluarea performantei managementului spitalicesc in baza contractului
de administrare;
2.3. analiza comparativa a performantei spitalelor pe baza indicatorilor
prevazuti la cap. VI pct. 1;
2.4. analiza lunara a structurii cheltuielilor;
2.5. elaborarea unor planuri nationale si locale privind investitiile;
2.6. organizarea de controale tematice pe tipuri de spitale, in scopul
identificarii diferentelor dintre costurile serviciilor medicale si al
verificarii modului de gestionare a fondurilor alocate;
2.7. organizarea monitorizarii costurilor serviciilor medicale spitalicesti
in scopul cresterii calitatii acestora;
2.8. solicitarea de catre Ministerul Sanatatii si Familiei a publicarii de
catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a bilantului contabil anual al
fondului asigurarilor sociale de sanatate, in scopul imbunatatirii
transparentei sistemului si a metodelor de gestionare a fondului asigurarilor
sociale de sanatate.
3. Reorganizarea structurii spitalelor in vederea scaderii costurilor fixe
(sectii, compartimente, laboratoare, servicii, ambulatoriu, structuri auxiliare
- in ceea ce priveste numarul de paturi, incadrarea cu personal, functiile si
responsabilitatile si altele asemenea)
Actiuni necesare:
3.1. reorganizarea spitalelor pe principii de performanta, in concordanta
cu nevoia de servicii medicale;
3.2. crearea unui sistem de stimulente pentru atragerea personalului
medical de specialitate in zone defavorizate si furnizarea de servicii medicale
in sistem ambulatoriu.
B. Principalele actiuni strategice si operationale necesare la nivelul
spitalelor
1. Imbunatatirea managementului spitalului
Actiuni necesare:
1.1. implementarea unui plan anual de furnizare a serviciilor (tipuri si
numar de servicii, resurse disponibile, infrastructura si intentiile de
dezvoltare ale spitalului si altele asemenea);
1.2. definirea indicatorilor de performanta a echipei manageriale (director
general, director general adjunct, director financiar-contabil, director de
ingrijiri, director pentru reforma);
1.3. evaluarea performantei spitalului si elaborarea de masuri privind
imbunatatirea acesteia;
1.4. corelarea stimulentelor sau a penalizarilor (financiare, de angajare
si altele asemenea) echipei manageriale cu performantele spitalului;
1.5. definirea in fisa postului a rolurilor si responsabilitatilor celor
implicati in gestionarea si functionarea spitalului, sectiilor, serviciilor si
compartimentelor;
1.6. colectarea continua a datelor necesare managementului sistemului
informational.
2. Imbunatatirea structurii spitalului (cladiri, echipamente si altele
asemenea).
Actiuni necesare:
2.1. organizarea evaluarii si a masurilor necesare pentru obtinerea
autorizatiei sanitare de functionare a spitalelor;
2.2. intretinerea corespunzatoare a cladirii si echipamentelor:
a) dezvoltarea unui plan anual privind investitiile si reparatiile capitale
ale cladirilor si echipamentelor;
b) functionarea echipamentelor conform specificatiilor tehnice ale
acestora, in vederea obtinerii eficientei maxime in utilizarea lor (personal
adecvat ca numar si pregatire, aprovizionare cu materiale consumabile necesare
si altele asemenea);
c) analiza eficientei economice a contractelor de service pentru
echipamente;
2.3. reorganizarea sectiilor si compartimentelor in vederea cresterii
eficientei;
2.4. utilizarea unei platforme tehnice comune pentru serviciile
spitalicesti si cele ambulatorii, cu reducerea numarului de internari ce nu
sunt necesare.
3. Utilizarea eficienta a resurselor umane ale spitalului
Actiuni necesare:
3.1. incadrarea in normele maximale de personal pentru diferitele structuri
ale spitalului;
3.2. evaluarea performantelor personalului pe baza indeplinirii unor
criterii definite in concordanta cu obiectivele din planul anual al spitalului;
3.3. stabilirea unor criterii precise de evaluare si stimulare a
personalului;
3.4. elaborarea unor planuri de recrutare de personal de specialitate in
vederea asigurarii serviciilor necesare pacientilor asigurati.
4. Elaborarea si implementarea unui sistem de monitorizare a calitatii
ingrijirilor
Actiuni necesare:
4.1. realizarea si utilizarea unui sistem de evaluare a satisfactiei
pacientilor privind serviciile furnizate de spital;
4.2. infiintarea de comisii interdisciplinare de etica si analiza a
incidentelor si accidentelor clinice, inclusiv a implicatiilor financiare;
4.3. utilizarea unui sistem de identificare a problemelor privind calitatea
ingrijirilor la nivelul fiecarei sectii sau departament al spitalului.
VII. Masuri de restructurare a unitatilor sanitare cu paturi
Implementarea masurilor de restructurare a unitatilor sanitare cu paturi se
va efectua in concordanta cu analiza performantelor acestora.
Factorii care influenteaza performanta spitalelor sunt:
1. dotarea si incadrarea corespunzatoare profilului si atributiilor
spitalului;
2. gradul de autonomie;
3. expunerea la presiunile pietei;
4. gradul de responsabilitate financiara;
5. responsabilitatea spitalelor pentru performanta lor;
6. functia sociala.
A. Masuri strategice privind resursele umane:
1. cresterea flexibilitatii privind incadrarea cu personal (este important
de luat in calcul aportul stagiarilor, rezidentilor, cercetatorilor si cadrelor
universitare in furnizarea serviciilor spitalicesti pentru pacientii internati)
alaturi de stabilirea unor limite minimale care sa asigure calitatea
serviciilor si fara de care spitalul sa nu primeasca certificare pentru
furnizarea anumitor tipuri de servicii, precum si a unor limite maximale,
astfel incat intre cele doua limite conducerea spitalului sa poata decide
nivelul de incadrare cu personal;
2. reglementarea relatiei dintre activitatea spitaliceasca si cea de
invatamant medical si cercetare prin:
a) stabilirea unor relatii contractuale intre universitati si spitale,
avandu-se in vedere controlul duratei medii de spitalizare, al resurselor
umane, al medicamentelor si materialelor sanitare, precum si al investigatiilor
paraclinice pentru cazurile didactice sau cele implicate in activitatea de
cercetare;
b) definirea responsabilitatilor cadrelor didactice universitare in desfasurarea
activitatii spitalelor;
c) clarificarea rolului si functiilor medicilor rezidenti in cadrul
spitalelor (contabilizarea acestora in momentul definirii necesarului de
personal pe sectiile de spital).
B. Masuri strategice privind managementul clinic:
1. elaborarea ghidurilor de practica medicala;
2. functionarea comisiilor de calitate;
3. optimizarea circuitului pacientilor de la diagnosticare pana la
externare (transferuri intre sectii, relatia cu alte unitati sanitare in functie
de competentele spitalului etc.).
C. Masuri strategice privind expunerea spitalelor pe piata serviciilor
spitalicesti:
1. realizarea unei relatii directe intre veniturile spitalelor si
performanta serviciilor oferite;
2. cresterea responsabilitatii spitalelor in ceea ce priveste capacitatea
de acoperire a costurilor serviciilor furnizate cu veniturile, prin nivelul de
rambursare a acestora;
3. controlul costurilor;
4. realizarea mecanismelor de competitie pentru resursele umane si investitiile
de capital.
D. Masuri strategice privind gradul de responsabilitate financiara:
1. cresterea eficientei prin cresterea responsabilitatii conducerii
spitalului in constituirea si aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli, cu
pastrarea economiilor facute si penalizarea in cazul datoriilor;
2. elaborarea de decizii corecte pentru constituirea bugetului de venituri
si cheltuieli.
E. Masuri strategice privind responsabilizarea spitalelor pentru
performantele realizate:
1. stimularea transferului de responsabilitate catre spital;
2. eficientizarea mecanismelor de control indirecte, si anume: planificare
de servicii, acreditare si contractare de servicii. In acest sens se impune
totodata definirea clara a rolurilor si responsabilitatilor Ministerului
Sanatatii si Familiei, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, Colegiului
Medicilor din Romania si Ministerului Finantelor Publice.
F. Masuri strategice privind indeplinirea functiei sociale:
- identificarea functiilor sociale si definirea organizatiilor
responsabile.
VIII. Evaluarea Strategiei nationale privind reforma in unitatile sanitare
cu paturi va fi realizata la sfarsitul fiecarei etape de catre o comisie mixta
formata din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii si Familiei, Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate si Colegiului Medicilor din Romania, comisie
care va fi numita in termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotarari in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.