LEGE
Nr. 137 din 28 martie 2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 28 martie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege stabileste cadrul juridic pentru accelerarea procesului de
privatizare, in baza urmatoarelor principii:
a) asigurarea transparentei procesului de privatizare;
b) vanzarea la pretul de piata rezultat din raportul dintre cerere si
oferta, cu luarea in considerare a tuturor elementelor ce alcatuiesc oferta de
cumparare;
c) asigurarea egalitatii de tratament intre cumparatori;
d) aplicarea unor programe de restructurare anterioara privatizarii, cu
accent pe externalizarea unor activitati si/sau active, in special a activelor
cu caracter social;
e) reconsiderarea datoriilor societatilor comerciale, in vederea sporirii
atractivitatii ofertei de privatizare;
f) instituirea administrarii speciale in perioada de privatizare.
Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica societatilor comerciale la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar sau asociat,
indiferent de actul normativ in baza caruia societatea comerciala s-a
infiintat, precum si regiilor autonome.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) societati comerciale inseamna orice societate comerciala/companie
nationala/societate nationala la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar, indiferent de actul normativ in baza caruia au
fost infiintate;
b) regie autonoma inseamna agentul economic infiintat in baza Legii nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, cu modificarile ulterioare, in baza Legii administratiei
publice locale nr. 69/1991, cu modificarile ulterioare, precum si in baza Legii
administratiei publice locale nr. 215/2001;
c) actiuni inseamna valorile mobiliare emise de societati comerciale;
actiunile pot fi ordinare sau preferentiale in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
ulterioare; prevederile prezentei legi referitoare la actiuni sunt aplicabile
si partilor sociale;
d) active cu caracter social inseamna bunuri sau ansambluri de bunuri din
patrimoniul unei societati comerciale sau regii autonome, de tipul: crese,
gradinite, cabinete medicale, dispensare, camine de nefamilisti sau blocuri de
locuinte, cantine, centrale sau puncte termice, grupuri scolare de orice tip,
baze sportive si de agrement, indiferent de tipul acestora, utilitati de
interes local sau zonal, gospodarii-anexe si alte asemenea active, inclusiv
dotarile si terenul aferent acestora;
e) agent de privatizare inseamna orice persoana juridica, romana sau
straina, specializata in activitati financiare, in fuziuni si achizitii,
precum: banci, banci de investitii, societati si fonduri de investitii,
societati financiare, societati care presteaza servicii de contabilitate si
audit financiar, consultanta, intermediere pe piata valorilor mobiliare, precum
si cabinete sau societati profesionale de avocatura, indiferent daca acestea
actioneaza individual ori in asociere, cu mentiunea ca persoanele juridice
straine se pot asocia cu o persoana juridica sau firma romana din categoriile
sus-mentionate;
f) administrarea speciala in perioada de privatizare inseamna procedura de
administrare in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordinului
ministrului institutiei publice implicate sau, dupa caz, data emiterii deciziei
conducatorului autoritatii administratiei publice locale, prin care se
instituie procedura administrarii speciale, si data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor in situatia unei privatizari finalizate sau data
stabilita prin ordin sau decizie;
g) investitii neterminate inseamna obiective de investitii aflate in
diferite stadii de executie, inclusiv cele aflate in faza de proiecte aprobate,
care se incadreaza in strategiile de dezvoltare sectoriala ale Guvernului si
care necesita atragerea de fonduri din sectorul privat;
h) construieste, opereaza si transfera semnifica metoda prin care
investitorul construieste, finanteaza, dezvolta si opereaza obiectivul pentru o
perioada determinata de timp, dupa care transfera obiectivul initiatorului, in
capacitate deplina de functionare si operare si liber de orice sarcini si obligatii;
i) construieste, detine si opereaza semnifica metoda prin care
investitorului i se incredinteaza obiectivul pe care il construieste,
finanteaza, dezvolta si opereaza pentru o perioada nedeterminata de timp, cu
respectarea reglementarilor sectoriale specifice in vigoare;
j) dreptul de optiune este dreptul investitorului care a subscris si a
varsat aportul de capital, in urma unei majorari de capital, de a cumpara
ulterior de la institutia publica implicata pachete de actiuni detinute de
aceasta la respectiva societate comerciala, in termenii si la termenele
convenite la data majorarii de capital social.
CAP. 2
Diminuarea participatiei statului
Art. 4
Diminuarea participatiei statului la societatile comerciale se realizeaza
prin utilizarea urmatoarelor metode:
a) vanzarea de actiuni;
b) majorarea de capital social prin aport de capital privat;
c) transferul cu titlu gratuit sau vanzarea activelor cu caracter social;
d) orice combinatie a metodelor prevazute la lit. a) - c).
SECTIUNEA 1
Vanzarea de actiuni
Art. 5
(1) Actiunile se pot vinde la pretul de piata rezultat din raportul dintre
cerere si oferta, chiar daca acest pret este inferior pretului de oferta
stabilit de institutia publica implicata. Institutia publica implicata este
singura autoritate competenta sa decida asupra oportunitatii incheierii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni, avand in vedere pe langa pret si
celelalte elemente care compun oferta de cumparare. Instantele judecatoresti
sau arbitrale nu se pot pronunta asupra oportunitatii incheierii tranzactiei,
ci doar asupra legalitatii acesteia.
(2) Pentru fiecare societate comerciala stabilita prin hotarare a
Guvernului, in raport de domeniul de activitate, marimea capitalului social,
numarul de salariati, situatia financiara, gradul de dezvoltare industriala si
de rata somajului zonei unde isi desfasoara activitatea societatea comerciala,
vanzarea pachetului de actiuni detinut de catre institutia publica implicata se
va face la pretul simbolic reprezentand echivalentul unui euro. In acest caz
institutia publica implicata selecteaza cumparatorul in functie de celelalte
elemente ale ofertei de cumparare, respectiv: volumul investitiilor angajate,
numarul de locuri de munca ce urmeaza sa fie create si capitalul de lucru.
Criteriile de selectie si conditiile detaliate in care se va efectua vanzarea
se vor stabili prin normele metodologice emise in aplicarea prezentei legi.
(3) Nu pot participa la procesul de privatizare persoane fizice sau
juridice, romane ori straine, care au avut contracte de vanzare-cumparare de
actiuni incheiate cu oricare institutie publica implicata si care au fost
rezolvate din cauze imputabile acestora printr-o hotarare judecatoreasca sau
arbitrala definitiva si irevocabila sau ca efect al conditiilor de rezolutiune
stipulate in contractele de vanzare-cumparare de actiuni, precum si cei care
inregistreaza datorii bugetare restante.
Art. 6
(1) Vanzarea actiunilor va fi precedata de intocmirea unui dosar de
prezentare, in functie de metoda de privatizare aleasa si de pachetul de
actiuni oferit la vanzare, potrivit normelor metodologice emise in aplicarea
prezentei legi.
(2) Dosarul de prezentare va cuprinde si drepturile de proprietate industriala
si intelectuala. Datele si informatiile cuprinse in dosarul de prezentare sau
documentul de oferta referitoare la situatia economica, financiara, juridica si
patrimoniala a societatii comerciale respective sunt prezentate pe baza
declaratiei pe propria raspundere autentificata a administratorului unic, a
membrilor consiliului de administratie sau a directorului general, dupa caz,
precum si a cenzorilor.
(3) In situatia in care institutia publica implicata decide vanzarea
actiunilor prin oferta publica ori prin metode specifice pietei de capital, la
bursele de valori sau pe alte piete organizate, interne ori internationale,
documentul de oferta se va intocmi in conformitate cu reglementarile legale in
vigoare pentru piata de capital.
(4) In cazul vanzarii pachetelor de actiuni reprezentand pana la 5% din
capitalul social al societatilor comerciale, institutia publica implicata va
intocmi o fisa de prezentare simplificata.
Art. 7
(1) Vanzarea va fi precedata de publicarea unui anunt de vanzare sau a unei
oferte de vanzare, valabila cel putin 30 de zile, dar nu mai mult de 180 de
zile de la data publicarii.
(2) Institutia publica implicata poate decide justificat prelungirea
termenului de valabilitate a ofertei de vanzare pentru perioade succesive ce nu
pot depasi 30 de zile fiecare si care nu pot insuma mai mult de 180 de zile.
Art. 8
(1) In cazul vanzarii unor pachete de actiuni mai mari de 33%, institutia
publica implicata sau agentul de privatizare are obligatia sa solicite eliberarea
certificatelor de obligatii bugetare pentru stabilirea situatiei obligatiilor
bugetare ale societatilor comerciale supuse privatizarii.
(2) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pentru
bugetul de stat, si ale celorlalte ministere si institutii, pentru bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, precum si
autoritatile administratiei publice locale, pentru bugetele locale, vor elibera
certificatele de obligatii bugetare in termen de 30 de zile de la data
inregistrarii solicitarii, acestea constituind proba exclusiva a datoriilor
bugetare respective ale societatii comerciale.
(3) Pentru eliberarea certificatelor de obligatii bugetare nu se percep
taxe.
Art. 9
In mod exceptional, in raport cu circumstantele economice si cu interesul
manifestat de potentialii cumparatori ori tinand seama de alte conditii care ar
putea influenta negativ rezultatele unui proces de privatizare, conducerea
institutiei publice implicate poate decide, pentru societatile comerciale la
care institutia publica implicata stabileste strategia de privatizare,
modificarea sau revocarea ofertei de vanzare, precum si schimbarea metodei de
privatizare, potrivit principiilor din prezenta lege, in conditiile prevazute
in normele metodologice emise in aplicarea acesteia.
Art. 10
(1) O asociatie constituita din salariati, membri ai consiliului de
administratie sau pensionari cu ultimul loc de munca la o societate comerciala
poate dobandi actiuni/parti sociale la respectiva societate comerciala.
(2) Vanzarea se face prin una dintre metodele prevazute la art. 13 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (1) din prezenta lege.
Art. 11
(1) In vederea accelerarii procesului de privatizare institutia publica
implicata va asigura accesul potentialilor investitori in societatea
comerciala, inainte de vanzarea dosarului de prezentare, pentru a-i sprijini
sa-si formeze o opinie generala asupra situatiei acesteia, in scopul scurtarii
perioadei de formare a unei decizii privind achizitionarea pachetului de
actiuni ce va fi scos la vanzare la aceasta societate comerciala.
(2) Informatiile care vor fi puse la dispozitie de societatea comerciala
vor contine numai date generale, cu caracter public, iar vizitele vor avea un
caracter preponderent tehnic, pentru ca investitorii sa poata evalua starea
actuala a societatii comerciale, perspectivele acesteia dupa privatizare si un
volum de investitii minim necesar.
(3) Dupa vanzarea dosarului de prezentare, la cererea potentialului
cumparator, in conditiile prevazute in normele metodologice emise in aplicarea
prezentei legi, institutia publica implicata si societatea comerciala supusa
privatizarii sunt obligate sa asigure accesul liber la toate datele si
informatiile, cu exceptia celor de natura confidentiala, privind activitatea
societatii comerciale, in scopul intocmirii de catre acesta a propriului raport
de expertiza asupra societatii.
Art. 12
(1) Toate societatile comerciale, indiferent de structura capitalului
social, carora nu li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenului, vor intocmi si vor inainta institutiilor
indreptatite sa emita certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra
terenului, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, documentatiile necesare in vederea eliberarii acestuia.
(2) Institutiile abilitate sa elibereze certificate de atestare a dreptului
de proprietate asupra terenului au obligatia sa emita aceste documente in
termen de 15 zile de la depunerea documentatiei si sa transmita, in termen de 5
zile de la emitere, o copie de pe certificat catre institutia publica
implicata.
(3) Administratorii societatii comerciale sunt obligati sa solicite
inregistrarea majorarii capitalului social la oficiul registrului comertului in
termen de 30 de zile de la data emiterii certificatului.
(4) In cazul in care administratorii nu solicita inregistrarea majorarii
capitalului social in termenul prevazut la alin. (3), oficiul registrului
comertului va inregistra majorarea, la cererea institutiei publice implicate.
(5) In cazul in care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor nu a fost urmata, anterior privatizarii, de
majorarea corespunzatoare a capitalului social sau daca certificatul se
elibereaza dupa privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea
terenurilor, care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei
unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul careia se vor emite
actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate.
(6) In situatia in care majorarea capitalului social cu valoarea
terenurilor se realizeaza dupa privatizarea societatii comerciale, cumparatorul
sau succesorul in drepturi al acestuia are drept de preferinta la cumparare de
la institutia publica implicata a unui numar de actiuni suplimentare necesare
mentinerii cotei de participatie la capitalul social, existenta anterior
majorarii acestuia cu valoarea terenurilor.
(7) Cumparatorul sau succesorul in drepturi al acestuia isi poate exercita
aceasta preferinta in termen de 15 zile de la data inregistrarii majorarii
capitalului social.
(8) Pretul de vanzare pentru actiunile suplimentare provenite din majorarea
capitalului social cu valoarea terenului, in situatia exercitarii dreptului de
preferinta, este egal cu pretul de oferta stabilit de institutia publica
implicata, in conformitate cu prevederile normelor metodologice emise in
aplicarea prezentei legi. Plata actiunilor se va realiza integral sau in rate.
Transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor are loc in momentul
platii integrale a acestora.
(9) In situatia in care nu se exercita dreptul de preferinta in termenul
prevazut la alin. (7), pachetul de actiuni aferent terenului poate fi vandut de
institutia publica implicata prin oricare dintre metodele prevazute in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) Pana la expirarea termenului de exercitare a dreptului de preferinta drepturile
de vot conferite de actiunile emise in conformitate cu prevederile alin. (5)
sunt suspendate.
Art. 13
(1) In vederea accelerarii procesului de privatizare autoritatea de mediu
competenta va emite, in termen de 10 zile de la depunerea documentatiei
necesare de catre societatea comerciala, avizul de mediu. In cazul
necomunicarii avizului in termenul legal, societatea comerciala este
considerata ca isi desfasoara activitatea in deplina conformitate cu cerintele
legale in vigoare privind protectia mediului.
(2) Institutia publica implicata are obligatia sa includa in dosarul de
prezentare sau, dupa caz, in prospectul de oferta publica obligatiile si
raspunderile de mediu stabilite prin avizul de mediu, pe baza informatiilor
cuprinse in bilantul de mediu acceptat de autoritatea de mediu competenta.
(3) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul vanzarii de active,
atat timp cat asemenea active fac parte din patrimoniul unei societati
comerciale sau regii autonome ce desfasoara o activitate calificata, in
conformitate cu legislatia in vigoare, ca avand un impact asupra mediului.
(4) Emiterea si/sau revizuirea avizului de mediu este gratuita in cazul
societatilor comerciale care inregistreaza pierderi in bilantul contabil al ultimului
exercitiu financiar anual incheiat.
SECTIUNEA a 2-a
Majorarea capitalului social prin aport de capital privat
Art. 14
(1) Institutia publica implicata poate decide sa propuna in adunarea
generala a actionarilor diminuarea participatiei statului la societatile
comerciale prin lansarea unei oferte publice de majorare a capitalului social
la respectivele societati comerciale.
(2) Oferta va avea in vedere necesarul de capital rezultat in urma unui
studiu de fezabilitate solicitat de catre institutia publica implicata.
(3) Majorarea capitalului social se face prin aport in numerar sau in
natura cu utilaje tehnologice performante (de varf), conform studiului de
fezabilitate si prevederilor din normele metodologice emise in aplicarea
prezentei legi.
(4) In situatia in care institutia publica implicata decide, in baza
studiului de fezabilitate, majorarea capitalului social in sprijinul societatii
comerciale, adunarea generala a actionarilor va acorda dreptul preferential la
subscriere actionarilor privati existenti, in termen de 10 zile de la data
lansarii ofertei.
(5) Oricare dintre investitorii interesati, persoane fizice sau persoane
juridice cu capital majoritar privat, vor putea subscrie atat actiunile
aferente cotei detinute de institutia publica implicata, cat si actiunile
aferente cotei actionarilor care nu isi exercita dreptul de preferinta.
(6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile ulterioare, in cazul in care institutia publica implicata decide
ca metoda de diminuare a participatiei statului majorarea capitalului social,
convocarea adunarii generale a actionarilor se face in termen de doua zile
lucratoare de la luarea deciziei, iar adunarea generala a actionarilor societatii
comerciale se tine in termen de 5 zile de la publicarea anuntului de convocare.
(7) Hotararea adunarii generale a actionarilor privind majorarea
capitalului social poate fi atacata in termen de 5 zile de la data publicarii
acesteia.
SECTIUNEA a 3-a
Transferul cu titlu gratuit sau vanzarea activelor cu caracter social
Art. 15
(1) Societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar pot dispune instrainarea unor active cu
caracter social, cu titlu gratuit si cu prioritate catre autoritatile
administratiei publice locale, precum si catre institutii publice si vanzarea
acestora catre orice alta persoana fizica sau juridica interesata, cu exceptia
celor care au fost revendicate in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile ulterioare.
(2) In situatia in care societatea comerciala decide aplicarea masurilor
prevazute la alin. (1), adunarea generala a actionarilor se va convoca in
termen de doua zile lucratoare de la luarea deciziei si se va tine in 5 zile de
la publicarea anuntului de convocare.
(3) Adunarea generala a actionarilor va hotari reducerea capitalului social
din cota de participatie a statului sau a autoritatii administratiei publice
locale, in cazul transferului cu titlu gratuit.
CAP. 3
Masuri speciale in procesul de privatizare
Art. 16
(1) Administrarea speciala in perioada de privatizare se instituie la
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale detine un pachet majoritar de actiuni, aflate in proces de privatizare,
prin ordin al ministrului institutiei publice implicate sau prin decizie a
conducatorului autoritatii administratiei publice locale.
(2) Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare presupune
administrarea societatii comerciale de catre un administrator special, in baza
unui mandat acordat de catre institutia publica implicata, in conformitate cu
normele metodologice emise in aplicarea prezentei legi.
(3) Mandatul acordat de institutia publica implicata va stabili modul de
administrare si gestionare a societatii comerciale, precum si masurile ce
trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare.
(4) In functie de situatia economico-financiara si de strategia de
privatizare care urmeaza sa fie aplicata pentru fiecare societate comerciala,
in mandat se vor specifica si masurile exceptionale care trebuie luate la
societatea comerciala in perioada premergatoare anuntului de oferta, cu
referire la:
a) divizari, fuziuni, vanzari de active;
b) aplicarea unor programe de restructurare cu sau fara reducere de
personal;
c) externalizari/transferuri de activitati si/sau active cu caracter
social;
d) conversia in actiuni a unor creante certe, lichide si exigibile;
e) respectarea disciplinei economico-financiare si a graficelor de
reesalonare a datoriilor restante catre furnizorii de servicii, intocmite
potrivit alin. (5) lit. a);
f) orice alte masuri care duc la sporirea atractivitatii societatilor
comerciale la privatizare.
(5) De la data instituirii procedurii de administrare speciala in perioada
de privatizare, la societatea comerciala se aplica urmatoarele masuri
exceptionale:
a) nici o regie autonoma, companie nationala, societate nationala,
societate comerciala cu capital integral de stat furnizoare de servicii -
electricitate, gaze naturale, apa sau alte asemenea servicii fara de care
societatea nu poate functiona - nu are dreptul sa schimbe, sa refuze ori sa
intrerupa temporar un astfel de serviciu catre societatea comerciala aflata in
proces de privatizare. Societatea comerciala este obligata sa solicite intocmirea
unui grafic de reesalonare a obligatiilor restante catre furnizorii de
servicii, sa achite facturile curente inregistrate dupa data instituirii
procedurii de administrare speciala si ratele convenite prin graficul de
reesalonare stabilit cu furnizorii de servicii. In situatia neachitarii de
catre societatea comerciala a facturilor curente si a ratelor convenite prin
graficul de reesalonare, furnizorii pot sa intrerupa furnizarea de servicii;
b) creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, vor
ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii comerciale
care urmeaza a fi vandute, externalizate sau transferate, in scopul cresterii
atractivitatii la privatizare, iar sumele incasate din vanzarea activelor se
distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile,
potrivit normelor metodologice emise in aplicarea prezentei legi;
c) creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de
proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita
inceputa asupra societatii comerciale si nu vor face nici un demers pentru
instituirea unor noi astfel de masuri.
(6) Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza
la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, in situatia
unei privatizari finalizate, sau la data stabilita prin ordin ori prin decizie.
Art. 17
(1) In termen de 30 de zile de la data instituirii procedurii de
administrare speciala la societatile comerciale ce urmeaza sa se privatizeze,
la cererea institutiei publice implicate creantele detinute de catre
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra societatii comerciale
se vor converti in actiuni.
(2) Actiunile rezultate in urma conversiei vor fi transferate pe baza de
protocol institutiei publice implicate, in vederea vanzarii acestora intr-un
pachet comun si la acelasi pret pe actiune cu vanzarea pachetului de actiuni
detinut de aceasta.
(3) Pretul obtinut in urma vanzarii va fi repartizat, intre cele doua
institutii, proportional cu numarul actiunilor vandute, dupa deducerea
cheltuielilor efectuate de catre institutia publica implicata.
Art. 18
(1) Institutiile publice implicate si institutiile bugetare creditoare, la
solicitarea institutiei publice implicate, vor acorda societatilor comerciale
cu capital majoritar de stat, aflate in proces de privatizare, urmatoarele
inlesniri care vor fi cuprinse in dosarul de prezentare:
a) scutirea totala sau partiala la plata a obligatiilor restante la data de
31 decembrie 2001, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, precum si cele reprezentand creantele proprii si cele provenite din
credite bugetare gestionate de institutia publica implicata. In cazul scutirii
partiale, diferenta ramasa va fi achitata esalonat, conform graficului aprobat
de catre creditorul bugetar, respectiv institutia publica implicata, dupa caz;
b) scutirea totala sau partiala la plata a obligatiilor bugetare restante
la data de 31 decembrie 2001 catre bugetele locale, reprezentand impozite,
taxe, contributii si alte venituri, precum si cele reprezentand creantele
proprii si cele provenite din credite bugetare gestionate de autoritatea
administratiei publice locale, ce pot fi acordate de catre consiliul local prin
hotarare. In cazul scutirii partiale, diferenta ramasa va fi achitata esalonat,
conform graficului aprobat de catre autoritatea administratiei publice locale;
c) scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de orice
fel aferente obligatiilor bugetare datorate si neachitate la data de 31
decembrie 2001, cuprinse in certificatele de obligatii bugetare eliberate la
data semnarii contractului de vanzare-cumparare de actiuni.
(2) De la prevederile alin. (1) lit. a) fac exceptie obligatiile bugetare
restante ale societatilor comerciale, datorate Fondului de asigurari sociale de
sanatate, pentru care se acorda urmatoarele inlesniri la plata:
a) esalonarea la plata a obligatiilor bugetare restante reprezentand contributia
la Fondul de asigurari sociale de sanatate, pe o perioada de 5 ani, cu o
perioada de gratie de 6 luni, cuprinsa in perioada de esalonare;
b) scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor
aferente obligatiilor prevazute la lit. a).
(3) Stabilirea graficului de esalonare la plata si precizarea sumelor
reprezentand majorari de intarziere si penalitati pentru obligatiile prevazute
la alin. (2) se fac prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate.
(4) De la prevederile alin. (1) si (2) sunt exceptate si obligatiile
bugetare restante reprezentand contributia pentru pensia suplimentara,
contributia individuala de asigurari sociale, contributia angajatilor de 1% la
bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, precum si contributia de 7%
a angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate, T.V.A. suspendata in
vama, impozitul pe veniturile din salarii, impozitul pe dividende si celelalte
impozite cu retinere la sursa, care se vor achita esalonat, conform graficului
aprobat de creditorul bugetar care administreaza venitul respectiv.
(5) Inlesnirile prevazute la alin. (1), (2) si (3) isi pierd valabilitatea
in situatia in care nu s-a realizat transferul dreptului de proprietate asupra
actiunilor.
(6) Inlesnirile la plata prevazute la alin. (1), (2) si (3) isi pierd
valabilitatea si in situatia in care societatea comerciala nu isi achita
obligatiile bugetare curente ale fiecarui an fiscal cu termene scadente
incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi.
In cazul in care societatea comerciala nu achita la scadenta obligatiile
bugetare curente, poate efectua plata acestora in cel mult 90 de zile, impreuna
cu majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere aferente, dar nu mai
tarziu de data de 20 decembrie a fiecarui an fiscal.
(7) Nerespectarea conditiilor si a termenelor in care s-au aprobat
inlesnirile prevazute la alin. (1), (2) si (3) atrage anularea acestora,
inceperea sau continuarea, dupa caz, a executarii silite pentru intreaga suma
neplatita si obligatia de plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor
de intarziere calculate de la data la care termenele si/sau conditiile nu au
fost respectate.
(8) Sumele care fac obiectul inlesnirilor potrivit alin. (1), (2) si (3)
sunt cele stabilite in certificatele de obligatii bugetare eliberate conform
prevederilor prezentei legi, pe baza actelor de control, de organele
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si de autoritatile
administratiei publice locale pentru bugetele locale, precum si in notificarile
emise de institutia publica implicata, actualizate pana la data semnarii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni.
(9) In termen de 30 de zile lucratoare de la data solicitarii institutiei
publice implicate ministerele si autoritatile administratiei publice centrale
sau locale creditoare vor emite certificatele de obligatii bugetare prin care
se atesta cuantumul sumelor care fac obiectul inlesnirilor la plata.
(10) Societatilor comerciale la care au fost incheiate contracte de
vanzare-cumparare de actiuni dupa data de 1 decembrie 2001, precum si celor
aflate in derularea procedurilor de privatizare la data intrarii in vigoare a
prezentei legi li se acorda inlesnirile la plata prevazute in contractele de
vanzare-cumparare de actiuni sau in actele normative prin care s-au aprobat
strategiile de privatizare, respectiv esalonarea obligatiilor bugetare pe o
perioada de 5 ani si scutirea de la plata a majorarilor de intarziere si a
penalitatilor de orice fel.
(11) Pentru sumele reprezentand obligatii bugetare esalonate la plata se
datoreaza si se calculeaza majorari conform prevederilor legale, plata acestora
efectuandu-se impreuna cu rata respectiva. Pe perioada de gratie acordata la
esalonare majorarile datorate conform legii se achita lunar.
(12) Inlesnirile la plata prevazute in prezentul articol se acorda prin
ordin comun al creditorilor bugetari si institutiei publice implicate.
(13) Criteriile de selectie si de incadrare in grila privind acordarea
inlesnirilor se stabilesc de institutiile publice implicate, impreuna cu
institutiile bugetare creditoare implicate, conform normelor metodologice emise
in aplicarea prezentei legi.
(14) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, Consiliul Concurentei va emite decizia legala in procedura de urgenta,
astfel incat sa poata fi respectat termenul de plata prevazut in contract.
(15) Suspendarea executarii silite prevazuta la art. 16 alin. (5) lit. c)
se intinde si pe perioada derularii inlesnirilor la plata prevazute in
prezentul articol.
Art. 19
(1) In termen de 90 de zile de la data transferului dreptului de
proprietate asupra actiunilor societatilor comerciale, la solicitarea
societatii comerciale furnizorii de utilitati - regii autonome, companii
nationale, societati nationale, societati comerciale cu capital integral de
stat - vor putea, cu acordul Ministerului Finantelor Publice si al celorlalti
creditori bugetari, sa aprobe scutirea totala sau partiala, reesalonarea pe o
perioada de 3 - 5 ani sau conversia in actiuni a creantelor certe, lichide si
exigibile asupra societatii comerciale. Cumparatorul din contractul de
vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu institutia publica implicata are drept
de preferinta la cumpararea actiunilor rezultate din conversie.
(2) In cazul obtinerii acordului pentru aprobarea inlesnirilor la plata
prevazute la alin. (1), Ministerul Finantelor Publice poate acorda inlesniri
similare, ca sume si termen, pentru plata datoriilor la bugetul de stat ale
furnizorilor de utilitati, cu inlesnirile acordate de acestia potrivit alin.
(1).
Art. 20
In cazuri temeinic justificate institutia publica implicata va decide
reducerea cu pana la doua treimi a oricarui termen referitor la procedurile de
privatizare, prevazut in prezenta lege, precum si in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile
ulterioare.
Art. 21
(1) Prin ordin al ministrului institutiei publice implicate sau prin
decizie a conducatorului autoritatii administratiei publice locale se poate
institui procedura de administrare speciala si la societatile comerciale care
nu au activitate sau care indeplinesc conditiile prevazute la art. 232 din
Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, si pentru care nu
s-au pus in aplicare masurile respective.
(2) Mandatul acordat de institutia publica implicata va stabili modul de
administrare si gestionare a societatii comerciale, precum si masurile ce
trebuie luate pentru dizolvarea si lichidarea societatii comerciale.
CAP. 4
Atragerea de capital privat in domeniul utilitatilor
Art. 22
Pe baza unei cereri de oferta formulate de institutia publica implicata
investitorii pot participa la majorarea capitalului social al societatilor
comerciale din domeniul utilitatilor, avand drept de optiune la cumpararea unor
pachete de actiuni.
Art. 23
Institutia publica implicata si/sau societatea comerciala, in calitate de
initiatori, vor urmari atragerea de capital privat in investitii pentru:
a) finalizarea investitiilor neterminate;
b) reabilitarea unor obiective economice.
Art. 24
(1) Atragerea de capital privat in investitii se poate face prin
parteneriat public-privat, utilizandu-se urmatoarele metode:
a) construieste, opereaza si transfera;
b) construieste, detine si opereaza.
(2) In domeniul energiei societatile de productie, transport si
distributie, precum si autoritatile administratiei publice locale, dupa caz,
sunt autorizate sa incheie contracte de cumparare de energie pe termen lung, pe
baza avizului autoritatilor de reglementare in domeniu, cu societatile
producatoare angajate in parteneriate publice-private, cu confirmarea
ministerelor implicate si a autoritatilor administratiei publice locale, dupa
caz, si cu aprobarea Guvernului.
Art. 25
Initiatorul este obligat sa faca cunoscuta intentia de atragere a
capitalului privat in investitii prin publicarea unei cereri de oferta.
Art. 26
Elementele contractuale negociate cu investitorul a carui oferta a fost
selectata in conformitate cu una dintre metodele prevazute la art. 24 vor fi
supuse, dupa caz, aprobarii Guvernului, in conformitate cu normele metodologice
emise in aplicarea prezentei legi.
CAP. 5
Garantii si despagubiri care pot fi acordate cumparatorilor
Art. 27
Institutia publica implicata poate conveni, prin contractul de
vanzare-cumparare, sa il despagubeasca pe cumparator pentru prejudicii suferite
ca urmare a stabilirii in sarcina societatii comerciale a unor raspunderi,
datorate poluarii mediului din activitati trecute, care nu au fost dezvaluite
cumparatorului de institutia publica implicata sau de autoritatea de mediu
competenta.
Art. 28
Institutia publica implicata poate sa negocieze si sa convina acordarea
unor garantii cumparatorului pentru daune cauzate acestuia prin faptul ca
societatea comerciala este tinuta sa indeplineasca vreo obligatie, inclusiv
fata de terti, sau sa suporte vreo pierdere ca rezultat al unor acte, fapte si
operatiuni care nu au fost dezvaluite si nici nu puteau fi cunoscute de catre
cumparator ca urmare a efectuarii propriului audit asupra societatii comerciale
si a caror cauza a existat la data incheierii contractului.
Art. 29
(1) Institutia publica implicata asigura cumparatorilor cu care a incheiat
contracte de vanzare-cumparare de actiuni repararea prejudiciilor cauzate
acestora prin executarea unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile
care obliga la restituirea in natura catre fostii proprietari a bunurilor
imobile preluate de stat.
(2) Valoarea prejudiciului ce urmeaza sa fie reparat potrivit alin. (1) se
stabileste de comun acord cu cumparatorul, iar in caz de divergenta, prin
justitie.
Art. 30
(1) In toate cazurile valoarea despagubirilor acordate potrivit art. 27 -
29 nu va putea depasi cumulat 50% din pretul efectiv platit de cumparator.
(2) Statul garanteaza plata de catre institutiile publice implicate a
acestor despagubiri in limita prevazuta la alin. (1).
(3) Prevederile art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile ulterioare, raman
aplicabile numai pentru contractele de vanzare-cumparare de actiuni incheiate
inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi.
CAP. 6
Dispozitii speciale privind fuziunea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatilor comerciale supuse privatizarii
Art. 31
(1) Institutia publica implicata va solicita consiliului de administratie
sau administratorilor convocarea adunarii generale a actionarilor din
societatile comerciale cu capital majoritar de stat, care se va intruni in
termen de 5 zile de la data solicitarii pentru a decide asupra fuziunii,
divizarii ori dizolvarii si lichidarii.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 117 din Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile ulterioare, convocarea va fi publicata intr-un
cotidian national de larga difuzare si in unul dintre ziarele de larga
raspandire din localitatea in care se afla sediul societatii comerciale, cu cel
putin 3 zile inainte de data intrunirii adunarii generale a actionarilor.
Art. 32
(1) In termen de 10 zile de la data la care adunarea generala a
actionarilor a aprobat fuziunea sau divizarea societatii comerciale consiliul
de administratie va definitiva documentele necesare.
(2) Hotararea adunarii generale a actionarilor privind fuziunea sau
divizarea societatii comerciale poate fi atacata in termen de 5 zile de la data
publicarii.
(3) Proiectul de fuziune sau de divizare intocmit in forma prevazuta de
Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, se depune in termen
de 3 zile la oficiul registrului comertului de catre administratorul societatii
comerciale.
(4) Creditorii societatii comerciale care fuzioneaza sau se divide, care au
o creanta anterioara publicarii proiectului de fuziune sau de divizare, pot
face opozitie in termen de 5 zile de la data publicarii hotararii adunarii
generale a actionarilor privind fuziunea sau divizarea.
(5) Opozitia formulata in conditiile alin. (4) se judeca cu celeritate de
catre instanta judecatoreasca competenta.
Art. 33
(1) La data adoptarii hotararii de dizolvare si lichidare adunarea generala
a actionarilor va dispune incetarea mandatului consiliului de administratie al
societatii comerciale si va desemna un administrator unic al acesteia pana la
numirea lichidatorului sau a agentului de privatizare.
(2) Hotararea adunarii generale a actionarilor privind dizolvarea si
lichidarea societatii comerciale poate fi atacata in termen de 5 zile de la
data publicarii.
Art. 34
(1) In termen de doua zile de la data publicarii hotararii de
dizolvare/lichidare administratorul unic desemnat notifica prin curier postal
rapid cu confirmare de primire creditorii cunoscuti ai societatii comerciale si
publica un anunt informativ intr-un cotidian national de larga difuzare, precum
si prin mijloace electronice. In notificare si in anunt se precizeaza valoarea
totala a datoriilor societatii comerciale, astfel cum rezulta din evidentele
financiar-contabile, creantele care se compenseaza total sau partial cu debite
ale creditorului fata de societatea comerciala, ordinea de preferinta a
creantelor, precum si termenul limita in care creditorii isi pot manifesta
intentia valorificarii creantelor prin depunerea unei declaratii de creanta.
Termenul de depunere a declaratiilor de creanta nu va putea depasi 20 de zile
de la data publicarii anuntului informativ.
(2) Dreptul de a contesta existenta sau intinderea unei creante ori rangul
acesteia in ordinea de preferinta se stinge in termen de 20 de zile de la data
publicarii anuntului informativ.
(3) Contestatiile creditorilor introduse la instantele de judecata
competente, in conditiile alin. (2), nu suspenda derularea procedurilor de
lichidare a societatii comerciale.
Art. 35
(1) La data depunerii hotararii de dizolvare la oficiul registrului
comertului se suspenda judecarea tuturor actiunilor in pretentii judiciare sau
extrajudiciare indreptate impotriva societatii comerciale, termenele de
prescriptie a actiunilor de realizare a creantelor apartinand creditorilor
acesteia, precum si orice procedura de executare silita pornita impotriva ei.
(2) Adunarea generala a actionarilor poate dispune incetarea masurii de
lichidare voluntara in cazul in care se inregistreaza o scrisoare de intentie
prin care se solicita cumpararea pachetului majoritar de actiuni. In aceste
conditii modalitatea si termenul de achitare a creantelor se vor stabili prin
contractul de vanzare-cumparare de actiuni. La data la care adunarea generala a
actionarilor hotaraste incetarea procedurii de lichidare voluntara societatea
comerciala intra in procedura de administrare speciala potrivit art. 16.
Art. 36
(1) Lichidatorul are obligatia ca, in cel mult 10 zile de la data intrarii
in functie, sa intocmeasca tabelul de creante, care va fi depus la sediul
societatii comerciale pentru a putea fi consultat de catre creditori.
(2) Dreptul de a contesta existenta sau intinderea unei creante ori rangul
acesteia in ordinea de preferinta se stinge in termen de 15 zile de la data
comunicarii acestora in scris de catre lichidator.
Art. 37
(1) Vanzarea bunurilor se face pe baza de licitatie cu strigare, licitatie
in plic sigilat ori prin negociere, in conditiile prevazute in normele
metodologice emise in aplicarea prezentei legi.
(2) Contractul de vanzare a bunului adjudecat se incheie sub sanctiunea
nulitatii, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data adjudecarii
licitatiei. Lichidatorul poate prelungi acest termen cu cel mult 5 zile
lucratoare.
Art. 38
(1) Pentru acoperirea pasivului social lichidatorul va efectua plati in
contul creantelor creditorilor, indiferent daca acestea sunt ajunse sau nu la
scadenta, din sumele obtinute in urma vanzarii bunurilor mobile si imobile ale
societatii comerciale si a valorificarii creantelor fata de terti, in
urmatoarea ordine de preferinta:
a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente vanzarii sau indeplinirii
procedurii de lichidare;
b) pentru achitarea salariilor pe cel mult 6 luni anterioare depunerii la
oficiul registrului comertului a hotararii adunarii generale a actionarilor de
dizolvare/lichidare;
c) pentru realizarea creantelor creditorilor in favoarea carora societatea
comerciala a constituit un drept de garantie reala mobiliara sau de ipoteca
asupra bunurilor sale mobile ori imobile din sumele obtinute prin vanzarea
acestor bunuri; aceste prevederi se aplica si in ceea ce priveste privilegiile
speciale;
d) in contul creantelor statului sau ale autoritatilor administratiei
publice locale, provenite din impozite, taxe si alte obligatii fiscale
stabilite conform legii, din contributii la bugetul asigurarilor sociale de
stat, precum si la fondurile speciale;
e) in contul creantelor statului, provenite din sumele platite de
Ministerul Finantelor Publice pentru garantiile la credite interne si externe
executate, precum si pentru credite externe contractate direct de catre stat,
din care s-au facut subimprumuturi;
f) in contul creantelor rezultand din imprumuturi acordate de stat,
inclusiv in contul creantelor rezultate din imprumuturile acordate pentru plata
gazelor si energiei electrice conform reglementarilor in vigoare la data
acordarii imprumutului, precum si din creditele acordate societatii comerciale
de catre un asociat sau actionar care reprezinta statul, inclusiv cele izvorate
din acte cu titlu gratuit facute de acesta;
g) in contul creditorilor chirografari;
h) in contul actionarilor.
(2) Nici o distribuire de sume catre creditori nu se va putea face mai
inainte de ramanerea definitiva a hotararilor prin care s-au solutionat
cererile formulate in conformitate cu art. 36 alin. (2) ori de la solutionarea
recursului la acestea.
CAP. 7
Solutionarea litigiilor
Art. 39
Termenul de prescriptie pentru introducerea cererii prin care se ataca o operatiune
sau un act prevazut de prezenta lege si de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile ulterioare, ori
se valorifica un drept conferit de acestea este de o luna de la data la care
reclamantul a cunoscut sau trebuia sa cunoasca existenta operatiunii sau actul
atacat ori de la data nasterii dreptului, cu exceptia cererilor privind
executarea obligatiilor prevazute in contractele de vanzare-cumparare de
actiuni ale societatilor comerciale privatizate, precum si a celor in
desfiintarea acestor contracte carora li se aplica termenul general de
prescriptie.
Art. 40
(1) Cererile prin care se ataca o operatiune sau un act prevazut in
prezenta lege si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata
prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile ulterioare, ori se valorifica un drept
conferit de acestea sunt de competenta sectiilor comerciale ale tribunalelor si
se judeca de urgenta si cu precadere.
(2) Daca sunt motive intemeiate pentru care partile nu sunt in masura sa
isi prezinte apararile in mod complet, instanta va putea, in mod exceptional,
sa acorde un singur termen in cunostinta de cel mult 5 zile, pentru aceste
motive.
(3) Instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 3 zile de la
inchiderea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea in cel mult 5 zile de
la pronuntare.
Art. 41
(1) Contractele de vanzare-cumparare de actiuni incheiate in cadrul
procesului de privatizare de institutia publica implicata constituie titluri
executorii in cazul neindeplinirii de catre cumparatori a obligatiilor
pecuniare asumate. Constituie titluri executorii si contractele de garantie
reala mobiliara incheiate intre institutia publica implicata si cumparator.
(2) Notificarea prin care institutia publica implicata instiinteaza
cumparatorul asupra desfiintarii contractului, ca efect al actionarii pactului
comisoriu, constituie inscrisul in baza caruia se efectueaza reinregistrarea ca
actionar a institutiei publice implicate de catre societatea de registru
independenta care tine registrul actionarilor respectivei societati comerciale
si de catre oficiul registrului comertului, fara a mai fi necesara indeplinirea
vreunei alte formalitati.
CAP. 8
Agenti de privatizare
Art. 42
(1) In scopul accelerarii procesului de privatizare institutiile publice
implicate pot delega unor agenti de privatizare exercitiul anumitor drepturi si
puteri, in baza unui mandat.
(2) Agentii de privatizare vor prezenta, la cererea institutiei publice
implicate mandante, rapoarte cu privire la activitatile efectuate si vor
exercita pe perioada mandatului, in mod exclusiv, atributiile delegate.
Mandatul se acorda in legatura cu privatizarea/restructurarea/lichidarea unei
societati comerciale sau a unui grup de societati comerciale, cuprinse in
programe speciale de privatizare/restructurare/lichidare selectate de
institutia publica implicata, in conformitate cu prevederile normelor
metodologice emise in aplicarea prezentei legi, fie pentru vanzarea de actiuni,
fie pentru vanzarea de active.
(3) Institutiile publice implicate nu pot delega agentilor de privatizare
atributiile stabilite la art. 16.
Art. 43
In termen de 15 zile de la primirea propunerii de vanzare de
actiuni/active, formulata de agentul de privatizare, institutia publica
implicata mandanta este obligata sa incheie contractul de vanzare-cumparare de
actiuni/active sau sa comunice motivul refuzului propunerii.
Art. 44
In exercitarea atributiilor ce le revin, potrivit prevederilor prezentei
legi, in legatura cu o societate comerciala sau cu un grup de societati
comerciale, agentii de privatizare actioneaza in numele si in contul
institutiilor publice implicate si au toate drepturile aferente actiunilor
acestora la societatile comerciale, inclusiv exercitiul puterilor si
beneficiile speciale acordate institutiilor publice implicate prin prezenta
lege si prin normele metodologice emise in aplicarea acesteia, potrivit
mandatului acordat, cu exceptia dreptului la dividende si a oricarui drept de
preferinta.
Art. 45
Institutia publica implicata va organiza selectarea prin licitatie
restransa a agentilor de privatizare cu care va incheia contracte de mandat,
potrivit normelor metodologice emise in aplicarea prezentei legi, si care vor
derula aceste contracte. La aceasta licitatie vor fi invitati sa participe doar
acei potentiali agenti de privatizare care au fost preselectati de institutia
publica implicata pe baza unui set de criterii de selectie. Indiferent daca actioneaza
individual ori asociati, agentii de privatizare in cauza trebuie sa satisfaca
anumite standarde minime de calificare.
Art. 46
Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 79/1999 privind
organizarea activitatii practicienilor in reorganizare si lichidare, agentii de
privatizare pot efectua si operatiuni de lichidare si repartizare a
patrimoniului societatii comerciale.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 47
(1) In cazul societatilor comerciale declarate inchise potrivit legii de
reglementare a pietelor de capital, institutiile publice implicate pot vinde
actiunile detinute prin oricare dintre metodele prevazute la art. 13 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile ulterioare, indiferent de prevederile actului constitutiv.
(2) Actionarii societatilor comerciale prevazute la alin. (1) pot sa isi
exercite dreptul de preferinta la cumpararea actiunilor, stabilit prin actul
constitutiv, in termen de maximum 15 zile de la publicarea anuntului de vanzare
de catre institutia publica implicata. In caz contrar institutiile publice
implicate vor vinde actiunile detinute, prin oricare dintre metodele prevazute
in prezenta lege, oricarui potential cumparator.
(3) Institutiile publice implicate vor proceda la vanzarea actiunilor
detinute la societatile comerciale declarate inchise, prin oricare dintre
metodele prevazute in prezenta lege, si in cazul in care ceilalti actionari
beneficiari ai dreptului de preferinta si-au exercitat acest drept, dar nu s-a
ajuns la perfectarea vanzarii sau refuza de trei ori consecutiv sa dea acordul
institutiei publice implicate pentru vanzarea actiunilor catre terti, in cazul
in care un astfel de acord este necesar conform actului constitutiv.
Art. 48
Pentru societatile comerciale aflate in proces de privatizare la data
intrarii in vigoare a prezentei legi se instituie de drept procedura de
administrare speciala in perioada de privatizare.
Art. 49
Procedurile de privatizare si vanzarile de active aflate in curs de
desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor continua, potrivit
prevederilor acesteia, cu recunoasterea valabilitatii actelor si etapelor
consumate.
Art. 50
(1) Societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar pot sa participe cu aport de capital la
constituirea de societati comerciale cu capital mixt cu personalitate juridica
romana.
(2) Constituirea societatilor comerciale cu capital mixt se va realiza prin
asociere cu persoane fizice sau persoane juridice cu capital majoritar privat.
(3) Societatea comerciala cu capital mixt nou-creata va avea drept de
preferinta la cumpararea activelor, mijloacelor fixe si a imobilizarilor
corporale si necorporale ale societatii comerciale fondatoare, la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, si
care sunt necesare si concura in mod direct la realizarea obiectului principal de
activitate al societatii comerciale cu capital mixt.
(4) Societatea comerciala cu capital mixt isi poate exercita dreptul de
preferinta in termen de 15 zile calendaristice de la data primirii notificarii
intentiei de vanzare facute de societatea comerciala fondatoare la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar.
(5) In cazul neexercitarii dreptului de preferinta societatea comerciala
fondatoare la care statul sau o autoritatea a administratiei publice locale
este actionar majoritar va putea vinde bunurile prevazute la alin. (3), in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 51
Cheltuielile institutiilor publice implicate includ urmatoarele:
a) cheltuielile proprii de organizare si functionare, care, in cazul
institutiilor publice implicate, altele decat Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie, sunt limitate doar la cele efectuate in scopul privatizarii;
b) cheltuielile legate de plata onorariilor pentru consultanti, agenti de
privatizare sau firme de avocatura si cele pentru pregatirea si realizarea
privatizarii societatilor comerciale. La propunerea institutiei publice
implicate, prin hotarare a Guvernului, aceste cheltuieli pot fi suportate de
catre societatea comerciala supusa privatizarii;
c) cheltuielile pentru rapoarte de evaluare in procesul de privatizare si
postprivatizare pentru expertize, cautiuni, evaluari in litigii, onorarii
executori judecatoresti, documentatii pentru obtinerea avizului de mediu,
precum si alte asemenea cheltuieli;
d) costurile implicate de dizolvarea voluntara si lichidarea societatilor
comerciale;
e) sumele cu care institutiile publice implicate participa la majorarea
capitalului social al unor societati comerciale in cazurile prevazute de lege;
f) sumele platite efectiv cumparatorilor, reprezentand daune suportate de
institutia publica implicata ca urmare a garantiilor acordate de aceasta in
contractele de vanzare-cumparare de actiuni, si/sau cheltuielile efectuate
pentru combaterea ori stingerea pretentiilor formulate de cumparator, precum si
despagubirile cuvenite potrivit art. 27 - 29 din prezenta lege;
g) cheltuielile destinate cofinantarii proiectelor PHARE, inclusiv cele
aflate in derulare de catre institutiile publice implicate, la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
Art. 52
Sediul Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului este in municipiul Bucuresti, str. Capitan aviator Alexandru
Serbanescu nr. 50, sectorul 1.
Art. 53
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si
Ministerul Industriei si Resurselor vor elabora si vor supune spre aprobare
Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.
(2) Incalcarea dispozitiilor prezentei legi constituie contraventii, daca
nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit
legii penale, infractiuni.
(3) In normele metodologice de aplicare a prezentei legi vor fi prevazute
dispozitii cu privire la regimul sanctionator al faptelor a caror incalcare
constituie contraventie, cuantumul amenzilor ce se aplica, precum si
autoritatile abilitate sa aplice respectivele masuri.
Art. 54
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu cele ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 55
Dispozitiile prezentei legi se aplica tuturor institutiilor publice
implicate in privatizarea societatilor comerciale la care statul este actionar.
Art. 56
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: alin. 14 al
art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31
ianuarie 1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare; lit. a), c), k) si l) ale art. 3, art. 4^2, art. 6,
art. 7, alin. (2) si (3) ale art. 9, alin. (4) al art. 13, alin. (1), (3), (4),
(5), (6), (8) si (9) ale art. 14, art. 15^2, art. 19, alin. (2), (3), (4) si
(5) ale art. 31, sectiunea I a cap. V^2, alin. (2), (3) si (4) ale art. 32^2,
art. 32^3, art. 32^4, alin. (1), (2) si (3) ale art. 32^9, art. 32^10, 32^11,
32^12, alin. (1) si (3) ale art. 32^13, art. 32^14, alin. (2) al art. 32^15,
art. 32^17, alin. (2) al art. 32^18, alin. (1) si (3) ale art. 32^19, alin. (1)
si (4) ale art. 32^21, art. 32^28, art. 32^31, alin. (1) si (2) ale art. 34^2,
art. 34^3, alin. (1), (2) si (3) ale art. 34^4 si art. 41 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie
1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga alin. (2) al
art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 296/2000 privind infiintarea
Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie
2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 225/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 4 mai 2001.
Aceasta lege a fost adoptata in temeiul prevederilor art. 113 din
Constitutia Romaniei, in urma angajarii, in sedinta comuna din 20 martie 2002,
a raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU