ORDONANTA Nr. 36 din 29 ianuarie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 31 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. II.10 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie
2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica societatilor comerciale, indiferent de
actul normativ in baza caruia s-au infiintat, la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar sau asociat, filialelor la care
sunt actionari/asociati majoritari societati comerciale cu capital majoritar de
stat, precum si regiilor autonome."
2. La articolul 3 se introduc doua noi litere, literele k) si l), cu
urmatorul cuprins:
"k) societati din domeniul utilitatilor inseamna societati comerciale
care produc, transporta, dispecerizeaza, distribuie sau furnizeaza energie
electrica, energie termica, gaze naturale, abur, combustibil si alte utilitati;
l) reglementari generale privind parteneriatul public-privat inseamna,
impreuna, Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, si normele metodologice emise in
aplicarea acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 621/2002."
3. Dupa articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 5^1
(1) Guvernul aproba prin strategia de privatizare elementele esentiale ale
mandatului si, ulterior, conditiile principale ale contractului ce urmeaza a fi
incheiat de institutia publica implicata pentru vanzarea actiunilor la
societatile comerciale de interes strategic si ale societatilor comerciale din
domeniul utilitatilor, precum si pentru majorarea capitalului social al acestor
societati comerciale conform prevederilor art. 14 si 22.
(2) Guvernul aproba prin strategia de privatizare elementele esentiale ale
mandatului si, ulterior, conditiile principale ale contractului ce urmeaza a fi
incheiat de societatea comerciala de interes strategic, respectiv societatea
comerciala din domeniul utilitatilor, pentru vanzarea actiunilor pe care
acestea le detin la filiale, precum si pentru majorarea capitalului social al
filialelor conform prevederilor art. 14 si 22."
4. Dupa alineatul (2) al articolului 10 se introduc doua noi alineate,
alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) Guvernul poate acorda salariatilor societatilor comerciale si/sau
filialelor acestora, supuse privatizarii, dreptul sa achizitioneze de la
institutia publica implicata/societatea comerciala actiuni la aceste societati
prin derogare de la art. 1, la acelasi pret pe actiune cu care acestea se vand
in cadrul procesului de privatizare.
(4) Societatile comerciale care cad sub incidenta alin. (3), cota
procentuala din capitalul social oferit spre vanzare salariatilor, precum si
conditiile de vanzare vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului."
5. Dupa alineatul (5) al articolului 12 se introduce un nou alineat,
alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor pentru
care s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate se
realizeaza fara adaugarea unei prime de emisiune."
6. Alineatul (8) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"(8) Pretul de vanzare pentru actiunile suplimentare provenite din
majorarea capitalului social cu valoarea terenului, in situatia exercitarii
dreptului de preferinta, este egal cu valoarea nominala a actiunilor, in cazul
in care pretul pe actiune platit de cumparator prin contractul initial de
privatizare este mai mare decat valoarea nominala a actiunilor, sau este cel
rezultat din negocierea directa dintre institutia publica implicata si
cumparator, in cazul in care pretul pe actiune platit de cumparator prin
contractul initial de privatizare este mai mic decat valoarea nominala a
actiunilor. Plata actiunilor se va realiza integral sau in rate. Transferul
dreptului de proprietate asupra actiunilor are loc in momentul platii integrale
a pretului sau a avansului, dupa caz."
7. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Institutia publica implicata poate decide, in conformitate cu strategia
aprobata, sa propuna in adunarea generala a actionarilor diminuarea
participatiei statului la societatea comerciala cu capital majoritar de stat
sau diminuarea participatiei societatii comerciale cu capital majoritar de stat
la filiala acesteia, prin majorarea capitalului social.
(2) Majorarea capitalului social prin aport de capital privat se face prin
aport in numerar sau in natura cu utilaje tehnologice performante (de varf), cu
atragerea unui nou actionar privat sau cu participarea la majorarea capitalului
social a unui actionar existent in societatea comerciala.
(3) In situatia in care institutia publica implicata propune majorarea
capitalului social si adunarea generala a actionarilor hotaraste majorarea
capitalului social, se acorda dreptul preferential la subscriere actionarilor
privati existenti in societatea comerciala, in termen de 10 zile de la
adoptarea hotararii de majorare a capitalului social.
(4) Actionarul privat existent in societate va putea subscrie atat
actiunile aferente cotei detinute de institutia publica implicata, cat si
actiunile aferente cotei actionarilor care nu isi exercita dreptul de
preferinta.
(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul
in care institutia publica implicata decide ca metoda de diminuare a
participatiei statului majorarea capitalului social, convocarea adunarii
generale a actionarilor se face in termen de doua zile lucratoare de la luarea
deciziei, iar adunarea generala a actionarilor societatii comerciale se tine in
termen de 5 zile de la publicarea anuntului de convocare.
(6) Hotararea adunarii generale a actionarilor privind majorarea
capitalului social poate fi atacata in termen de 5 zile de la data publicarii
acesteia."
8. Titlul sectiunii a 3-a din capitolul II va avea urmatorul cuprins:
"Valorificarea activelor societatilor comerciale, inclusiv cele de
interes strategic, si transferul cu titlu gratuit sau vanzarea activelor cu
caracter social"
9. Dupa alineatul (3) al articolului 15 se introduce un alineat nou,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Vanzarea, inchirierea, asocierea in participatiune, aportul la
capitalul social al unei societati comerciale, leasingul imobiliar si constituirea
uzufructului avand ca obiect activele societatii comerciale, inclusiv cele de
interes strategic, se aproba de catre adunarea generala a actionarilor pe baza
mandatului acordat de institutia publica implicata."
10. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Administrarea speciala in perioada de privatizare se instituie la
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale detine un pachet majoritar de actiuni si la filialele acestora aflate in
proces de privatizare, prin ordin al ministrului institutiei publice implicate
sau prin hotarare a autoritatii administratiei publice locale."
11. Alineatul (1^2) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(1^2) Actiunile judiciare sau extrajudiciare pornite impotriva
societatii comerciale inainte sau dupa instituirea supravegherii financiare se
suspenda pe perioada cuprinsa intre data instituirii supravegherii financiare
si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a pachetului de actiuni,
dar nu mai mult de 12 luni de la data instituirii supravegherii
financiare."
12. Litera c) a alineatului (5) al articolului 16 va avea urmatorul
cuprins:
"c) creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de
proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita
inceputa asupra societatii comerciale si nu vor face nici un demers pentru
instituirea unor noi astfel de masuri. Aceleasi dispozitii sunt aplicabile si
institutiei publice implicate, daca are calitatea de creditor."
13. Alineatul (1) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Institutiile publice implicate si institutiile bugetare creditoare, la
solicitarea institutiei publice implicate, vor acorda societatilor comerciale
cu capital majoritar de stat si filialelor acestora aflate in proces de
privatizare urmatoarele inlesniri care vor fi cuprinse in mod estimativ in
dosarul de prezentare:
a) scutirea totala sau partiala la plata a obligatiilor restante la data de
31 decembrie 2001, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, precum si cele reprezentand creantele proprii si cele provenite din
credite bugetare gestionate de institutia publica implicata. In cazul scutirii
partiale, diferenta ramasa va fi achitata esalonat, conform graficului aprobat
de catre creditorul bugetar, respectiv institutia publica implicata, dupa caz;
b) scutirea totala sau partiala la plata a obligatiilor bugetare restante
la data de 31 decembrie 2001 catre bugetele locale, reprezentand impozite,
taxe, contributii si alte venituri, precum si cele reprezentand creantele
proprii si cele provenite din credite bugetare gestionate de autoritatea
administratiei publice locale, ce pot fi acordate de catre consiliul local prin
hotarare. In cazul scutirii partiale, diferenta ramasa va fi achitata esalonat,
conform graficului aprobat de catre autoritatea administratiei publice locale;
c) scutirea la plata a dobanzilor si a penalitatilor de orice fel, aferente
obligatiilor bugetare datorate si neachitate la data de 31 decembrie 2001,
calculate pana la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor,
cuprinse in certificatele de obligatii bugetare eliberate de creditorii
bugetari."
14. Dupa articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 18^1
De inlesnirile prevazute la art. 18 beneficiaza si societatile comerciale
cu capital majoritar de stat si filialele acestora, daca prin diminuarea
participatiei, realizata potrivit art. 14 sau 22, ori prin aplicarea oricarei
combinatii de metode de diminuare prevazute la art. 4 participatia
statului/societatii comerciale cu capital majoritar de stat devine
minoritara."
15. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Investitorii pot participa la majorarea capitalului social al societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat din domeniul utilitatilor si filialelor
acestora, in conditiile stabilite de institutia publica implicata. Institutia
publica implicata sau societatea comerciala poate sa acorde investitorului un
drept de optiune la cumpararea unor pachete de actiuni."
16. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Institutia publica implicata si/sau societatea comerciala, in calitate de
initiatori, vor urmari atragerea de investitii pentru:
a) finalizarea investitiilor neterminate;
b) reabilitarea unor obiective economice."
17. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Atragerea de investitii se poate face prin parteneriat public-privat
conform dispozitiilor prevazute de reglementarile generale privind
parteneriatul public-privat.
(2) In domeniul energiei, societatile comerciale de productie, transport si
distributie, precum si autoritatile administratiei publice locale, dupa caz,
sunt autorizate sa incheie contracte de cumparare de energie pe termen lung, pe
baza avizului autoritatilor de reglementare in domeniu, cu societatile
comerciale producatoare angajate in parteneriate publice-private, cu confirmarea
ministerelor implicate si a autoritatilor administratiei publice locale, dupa
caz, si cu aprobarea Guvernului.
(3) Pot face obiectul atragerii de investitii prin parteneriat
public-privat si bunurile detinute cu orice titlu din patrimoniul regiilor
autonome si al societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, precum si
al filialelor acestora, in conditiile legii."
18. Articolul 40^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40^1
Cererile formulate de institutia publica implicata, in legatura cu
calitatea de actionar la societatile comerciale aflate in portofoliul acesteia,
cu procesul de privatizare, cu obligatiile decurgand din contractele de
vanzare-cumparare de actiuni, cu obligatiile prevazute de Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea hotararilor
judecatoresti si cu orice alte acte procedurale, efectuate de si pentru
aceasta, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru si a timbrului
judiciar, cautiuni si orice alte taxe care se fac, potrivit legii, venit la
bugetul de stat."
19. Alineatul (2) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Notificarea prin care institutia publica implicata instiinteaza
cumparatorul asupra desfiintarii contractului, ca efect al functionarii
pactului comisoriu, constituie inscrisul in baza caruia se efectueaza
reinregistrarea ca actionar a institutiei publice implicate de catre societatea
de registru independenta care tine registrul actionarilor respectivei societati
comerciale (in cazul societatilor comerciale detinute public) sau de catre
societatea comerciala de tip inchis care isi tine propriul registru al
actionarilor si de catre oficiul registrului comertului, fara a mai fi necesara
indeplinirea vreunei alte formalitati. Notificarea prin care institutia publica
implicata instiinteaza cumparatorul despre executarea gajului asupra
actiunilor, in favoarea sa, ca efect al neindeplinirii obligatiilor investitionale
asumate prin contract, constituie inscrisul in baza caruia se efectueaza
reinregistrarea ca actionar a institutiei publice implicate de catre societatea
de registru independenta care tine registrul actionarilor respectivei societati
comerciale (in cazul societatilor comerciale detinute public) sau de catre
societatea comerciala de tip inchis care isi tine propriul registru al
actionarilor si de catre oficiul registrului comertului, fara a mai fi necesara
indeplinirea vreunei alte formalitati."
20. Articolul 47^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47^1
Sunt exceptate de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si
pietele reglementate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
525/2002, cu modificarile ulterioare, operatiunile de majorare a capitalului
social efectuate in conformitate cu prevederile art. 14 si 22 din prezenta
lege, precum si cele efectuate in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate
prin contractele de privatizare a societatilor comerciale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare."
21. Articolul 47^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47^2
(1) Privatizarea societatilor comerciale infiintate ca filiale ale unor
societati comerciale cu capital majoritar de stat se realizeaza sub autoritatea
si coordonarea institutiei publice implicate, potrivit prevederilor prezentei
legi si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea
nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Institutia publica implicata va acorda mandat special reprezentantilor
sai in adunarile generale ale actionarilor societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat, in vederea realizarii de catre acestea a privatizarii
societatilor comerciale - filiale la care detin actiuni."
22. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: alin. 14 al art. 82
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie
1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare; lit. a), c), k) si l) ale art. 3, lit.
b) a alin. (2) al art. 4^1, art. 4^2, art. 6, art. 7, alin. (2) si (3) ale art.
9, alin. (4) al art. 13, alin. (1), (3) - (6), (8) si (9) ale art. 14, art.
15^2, art. 19, alin. (2) - (5) ale art. 31, sectiunea I a cap. V^2, alin. (2) -
(4) ale art. 32^2, art. 32^3, art. 32^4, alin. (1) - (3) ale art. 32^9, art.
32^10, art. 32^11, art. 32^12, alin. (1) si (3) ale art. 32^13, art. 32^14,
alin. (2) al art. 32^15, art. 32^17, alin. (2) al art. 32^18, alin. (1) si (3)
ale art. 32^19, alin. (1) si (4) ale art. 32^21, art. 32^28, art. 32^31, alin.
(1) si (2) ale art. 34^2, art. 34^3, alin. (1) - (3) ale art. 34^4 si art. 41
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare."
Art. 2
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Presedintele Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat