Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.83 din 20.11.2013

privind aprobarea Metodologiei de stabilire a preţurilor pentru energia electrică vândută de producători pe bază de contracte reglementate şi a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate încheiate de producători cu furnizorii de ultimă instanţă
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 28 noiembrie 2013



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 16 şi ale art. 22 alin. (1), alin. (2) lit. a) şi c) şi alin. (4) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, ale art. 14 alin. (2) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 27 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009 privind stabilirea criteriilor şi a condiţiilor necesare implementării schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi ale art. 9 alin. (1) lit. b) şi e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a preţurilor pentru energia electrică vândută de producători pe bază de contracte reglementate şi a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate încheiate de producători cu furnizorii de ultimă instanţă, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Producătorii de energie electrică, operatorii de distribuţie, furnizorii de ultimă instanţă şi Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ - S.A. duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin îşi încetează aplicabilitatea Procedura de modificare a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate de vânzare-cumpărare încheiate între producători şi furnizorii consumatorilor captivi, aprobată prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.007/2006*), cu modificările şi completările ulterioare. *) Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.007/2006 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/2008 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a preţurilor şi a cantităţilor de energie electrică vândute de producători pe bază de contracte reglementate şi a preţurilor pentru energia termică livrată din centrale cu grupuri de cogenerare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 26 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 decembrie 2013. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMETODOLOGIE de stabilire a preţurilor pentru energia electrică vândută de producători pe bază de contracte reglementate şi a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate încheiate de producători cu furnizorii de ultimă instanţă Capitolul IScop Articolul 1Prezenta metodologie reprezintă cadrul metodologic şi procedural pentru: a)stabilirea şi, după caz, ajustarea preţurilor pentru energia electrică vândută de producători pe bază de contracte reglementate; b)stabilirea şi, după caz, modificarea cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate încheiate de producători cu furnizorii de ultimă instanţă. Capitolul IIDomeniu de aplicare Articolul 2 (1) Metodologia se aplică de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) şi:a)producătorii de energie electrică pentru care ANRE stabileşte obligaţii de vânzare a unor cantităţi ferme de energie electrică pe bază de contracte reglementate; b)furnizorii de ultimă instanţă pentru achiziţia, pe bază de contracte reglementate, a energiei electrice destinate acoperirii consumului clienţilor finali cu regim reglementat, cu respectarea procentelor de achiziţie din piaţa concurenţială prevăzute în calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; c)producătorii de energie electrică deţinători de grupuri/centrale care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in, după implementarea unor astfel de scheme de sprijin; d)Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ - S.A. (C.N. „Transelectrica“ - S.A.). (2) În cazul producătorilor menţionaţi la alin. (1) lit. a), stabilirea preţurilor şi a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, conform prevederilor prezentei metodologii, se aplică pe perioada calendarului de eliminare a tarifelor reglementate, respectiv până la data de 31 decembrie 2017. (3) Modificarea cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate se referă la cantităţile stabilite conform prevederilor alin. (2) şi se aplică pe perioada calendarului de eliminare a tarifelor reglementate:a)la solicitarea furnizorilor de ultimă instanţă, în cazul unor majorări imprevizibile ale prognozei de consum sau în cazul unor reduceri semnificative ale prognozei de consum, ca urmare a migrării clienţilor finali proprii sau reducerii/întreruperii activităţii acestora; sau b)la solicitarea producătorilor pentru care ANRE a stabilit obligaţii de vânzare a unor cantităţi ferme de energie electrică pe bază de contracte reglementate, în cazul unor evenimente în unităţile/grupurile proprii, care fac imposibilă producerea respectivelor cantităţi. (4) Ajustarea preţurilor pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate se referă la preţurile stabilite conform prevederilor alin. (2) şi se aplică pe perioada calendarului de eliminare a tarifelor reglementate, la solicitarea producătorilor, în cazul în care se înregistrează variaţii semnificative ale preţului mediu de achiziţie a combustibilului (sau costului apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice) faţă de cel considerat la stabilirea preţurilor în vigoare. Capitolul IIIDefiniţii şi abrevieri Articolul 3În prezenta metodologie sunt utilizate următoarele abrevieri:

ANRE Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
CAI Cazane de abur industrial
CAF Cazane de apă fierbinte
CPC Componenta de piaţă concurenţială
CPT Consum propriu tehnologic
CV Certificate verzi
FUI Furnizor(i) de ultimă instanţă
OPE Operatorul pieţei de echilibrare
PowrSym Program de repartiţie orară optimă a sarcinii pe centrale/grupuri energetice/CAI/CAF, pentru acoperirea consumului de energie electrică prognozat la nivelul SEN şi a consumului de energie termică la nivel local
PZU Piaţa pentru ziua următoare
SEN Sistemul electroenergetic naţional
SU Serviciu universal

Articolul 4(1) Termenii folosiţi în prezenta metodologie au semnificaţiile din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012.
(2) În înţelesul prezentei metodologii, termenii specifici utilizaţi au următoarele semnificaţii:

Autoconsum Consumul de energie electrică din producţia proprie a unei centrale, nefacturat şi destinat activităţilor operatorului economic care deţine respectiva centrală, altele decât producerea de energie electrică şi termică; În autoconsum nu se include consumul propriu tehnologic din producţia proprie al centralei şi nici energia electrică livrată unui client final legat prin linie directă la barele centralei
An contractual Anul calendaristic pentru care sunt stabilite, prin decizie a preşedintelui ANRE, obligaţii de vânzare a unor cantităţi de energie electrică pe bază de contracte reglementate de către producătorii participanţi la contractele reglementate
Calendar de eliminare a tarifelor reglementate Document cuprins în Memorandumul de înţelegere semnat de Guvernul României cu Comisia Europeană în data de 13 martie 2012, transmis la ANRE cu Scrisoarea nr. 4.876 din 14 martie 2012, înregistrată la ANRE cu nr. 13.277 din 15 martie 2012, care cuprinde etapele de eliminare a tarifelor reglementate la clienţii finali şi procentele de achiziţie din piaţa concurenţială corespunzătoare fiecărei etape
Clienţi finali cu regim reglementat Clienţi finali pentru care FUI asigură furnizarea de energie electrică în condiţii reglementate, respectiv: - la tarife CPC şi tarife reglementate, până la eliminarea tarifelor reglementate, în cazul clienţilor care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate; sau - numai la tarife CPC, în cazul clienţilor cu drept de SU care, după ce şi-au exercitat dreptul de eligibilitate, solicită revenirea la FUI în regim de SU
Consum propriu tehnologic Energia electrică consumată într-o centrală, de la bornele generatoarelor proprii şi/sau din reţele, pentru producerea energiei electrice şi termice în cadrul respectivei centrale
Consum propriu tehnologic din producţia proprie Energia electrică consumată de la bornele generatoarelor proprii ale unei centrale pentru producerea energiei electrice şi termice în cadrul respectivei centrale
Contracte reglementate Contracte de vânzare-cumpărare a energiei electrice destinate consumului clienţilor finali cu regim reglementat, încheiate între FUI şi producătorii participanţi la contractele reglementate
Energie electrică livrată Diferenţa dintre energia electrică produsă la bornele generatoarelor proprii ale unei centrale şi autoconsumul şi consumul propriu tehnologic din producţia proprie al respectivei centrale
Unitate (grup) Capacitate energetică de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare sau din surse regenerabile
Grup dispecerizabil Capacitate energetică de producere a energiei electrice, care poate răspunde unei dispoziţii de dispecer şi care poate fi: - grup hidroenergetic cu puterea electrică instalată mai mare de 10 MW; sau - grup turbogenerator termoenergetic (inclusiv pe bază de biomasă, nuclear etc.) cu puterea electrică instalată mai mare de 20 MW; sau - centrală electrică eoliană, centrală fotovoltaică sau centrală cu motoare cu ardere internă, cu puterea electrică instalată mai mare de 5 MW
Părţi contractante Producător participant la contractele reglementate şi/sau FUI
Producător participant la contractele reglementate Producător de energie electrică a cărui producţie este, integral sau parţial, vândută către FUI pe bază de contracte reglementate şi care poate fi: - producător deţinător de grupuri/centrale care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in; sau - producător pentru care ANRE a stabilit obligaţii de vânzare a unor cantităţi de energie electrică pe bază de contracte reglementate, pe perioada calendarului de eliminare a tarifelor reglementate, respectiv până la data de 31 decembrie 2017
Unitate dispecerizabilă Unitate compusă din unul sau mai multe grupuri dispecerizabile, conectate în acelaşi nod al SEN care este semnificativ pentru conducerea acestuia, a căror putere de ansamblu este modificată la cererea OPE
Schemă alternativă de sprijin de tip feed-in Mecanism de sprijin al producerii de energie electrică din surse regenerabile de energie sau în cogenerare, prin care se acordă acces prioritar pentru energia electrică livrată din centralele prevăzute la: - art. 14 alin. (2) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, cu modificările şi completările ulterioare; sau - art. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 1.215/2009 privind stabilirea criteriilor şi a condiţiilor necesare implementării schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă
Regulamentul de calificare Regulamentul de calificare a producţiei de energie electrică în cogenerare de înaltă eficienţă şi de verificare şi monitorizare a consumului de combustibil şi a producţiilor de energie electrică şi energie termică utilă în cogenerare de înaltă eficienţă, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 23/2010
Metodologia de stabilire cote CV Metodologia de stabilire a cotelor anuale de achiziţie de certificate verzi, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 45/2011

Capitolul IVPrincipii generale pentru stabilirea preţurilor şi a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate Secţiunea 4.1Principii de stabilire a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate Articolul 5 (1) Pe perioada calendarului de eliminare a tarifelor reglementate, respectiv până la data de 31 decembrie 2017, ANRE stabileşte anual pentru producători obligaţii de vânzare a unor cantităţi ferme de energie electrică pe bază de contracte reglementate, în vederea asigurării următoarelor condiţii:a)menţinerea unor valori rezonabile şi comparabile ale tarifelor reglementate pentru energia electrică furnizată clienţilor casnici; b)modificarea graduală a preţurilor medii de vânzare a energiei electrice furnizate clienţilor finali cu regim reglementat; c)reducerea etapizată a cantităţilor de energie electrică vândute de producători pe bază de contracte reglementate. (2) Obligaţiile de vânzare a unor cantităţi ferme de energie electrică pe bază de contracte reglementate sunt stabilite de ANRE în următoarea ordine de prioritate:a)pentru producătorii care deţin/exploatează comercial unităţi/ grupuri nuclearelectrice şi/sau hidroelectrice dispecerizabile; b)opţional, în ordinea ascendentă a preţurilor, pentru producătorii care deţin/exploatează comercial:

(i) grupuri/centrale de cogenerare care beneficiază de schema de sprijin de tip bonus;
(ii) grupuri/centrale electrice pe bază de surse regenerabile care beneficiază de schema de sprijin cu certificate verzi;
(iii) unităţi/grupuri termoelectrice dispecerizabile care beneficiază de prevederile unor hotărâri de Guvern privind accesul garantat la reţelele electrice;
(iv) unităţi/grupuri termoelectrice dispecerizabile care beneficiază de prevederile unor hotărâri de Guvern privind exceptarea de la respectarea structurii amestecurilor de gaze naturale stabilite/avizate de ANRE.

(3) Suma cantităţilor totale de energie electrică stabilite ca obligaţii de vânzare ale producătorilor pe bază de contracte reglementate, corespunzătoare fiecărui FUI, în fiecare etapă de eliminare a tarifelor reglementate, trebuie să respecte următoarea condiţie: unde: ECR,i - cantitatea totală de energie electrică corespunzătoare contractului reglementat dintre FUI şi producătorul i, pe perioada unei etape de eliminare a tarifelor reglementate [MWh]; Pconc - procentul de achiziţie din piaţa concurenţială corespunzător unei etape de eliminare a tarifelor reglementate [%]; ETRprogn - prognoza totală de consum a clienţilor finali cu regim reglementat pentru care FUI asigură furnizarea de energie electrică la tarife CPC şi tarife reglementate, pe perioada unei etape de eliminare a tarifelor reglementate [MWh].
(4) În cazul producătorilor menţionaţi la alin. (2) lit. b) pct. (i) şi (ii), obligaţiile de vânzare pe bază de contracte reglementate se stabilesc în limita cantităţilor de energie electrică ce beneficiază de schema de sprijin de tip bonus, respectiv de schema de sprijin cu certificate verzi.
Articolul 6C.N. „Transelectrica“ - S.A. determină anual repartiţia optimă orară a sarcinii pe centrale/unităţi dispecerizabile/grupuri energetice/CAI/CAF pentru acoperirea consumului de energie electrică la nivelul SEN şi a consumului local de energie termică, prin rularea programului PowrSym. Articolul 7(1) În cazul producătorilor care deţin/exploatează comercial unităţi/grupuri nuclearelectrice şi/sau hidroelectrice dispecerizabile, obligaţiile de vânzare pe bază de contracte reglementate se pot stabili la un nivel maxim de:a)50% din cantitatea anuală de energie electrică livrată de unităţile/grupurile hidroelectrice dispecerizabile proprii, rezultată din rularea programului PowrSym; b)40% din cantitatea anuală de energie electrică livrată de grupurile nuclearelectrice proprii, rezultată din rularea programului PowrSym,urmărindu-se îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), chiar în perioadele cu hidraulicitate redusă. (2) În cazul producătorilor care deţin/exploatează comercial grupuri/centrale electrice pe bază de resurse regenerabile care beneficiază de schema de sprijin cu certificate verzi, se stabilesc obligaţii de vânzare pe bază de contracte reglementate doar în cazul în care preţul transmis de respectivii producători conform prevederilor art. 17 alin. (3) nu depăşeşte preţul mediu reglementat stabilit conform prevederilor art. 21 pentru producătorii care deţin/exploatează comercial unităţi/grupuri hidroelectrice dispecerizabile. Articolul 8 (1) Cantităţile anuale/lunare de energie electrică stabilite ca obligaţii de vânzare pe bază de contracte reglementate pentru fiecare producător, conform prevederilor art. 5 şi 7, sunt aprobate prin decizii ale preşedintelui ANRE.(2) Cantităţile orare corespunzătoare contractului reglementat dintre un FUI şi un producător se stabilesc de ANRE, prin împărţirea cantităţii anuale/lunare aprobate la numărul de ore din an/lună, ţinând cont de:a)cantităţile orare de energie electrică prognozate a fi livrate din grupurile/centralele respectivului producător în anul/luna respectivă, rezultate din rularea programului PowrSym în cazul unităţilor/grupurilor dispecerizabile, sau estimate de producător în toate celelalte cazuri; şi b)prognoza orară de consum a clienţilor finali cu regim reglementat deserviţi de respectivul FUI, pentru anul/luna respectivă. Articolul 9 (1) În cazul producătorilor de energie electrică deţinători de grupuri/centrale care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in nu se impun obligaţii de vânzare a unor cantităţi ferme de energie electrică. FUI din zona în care sunt amplasate respectivele grupuri/centrale au obligaţia preluării energiei electrice livrate de acestea în conformitate cu prevederile reglementărilor aplicabile, pe baza solicitării adresate FUI de respectivii producători.(2) Producătorii menţionaţi la alin. (1) încheie cu FUI din zona în care sunt amplasate grupurile/centralele proprii care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in contracte reglementate de vânzare-cumpărare a energiei electrice livrate din respectivele grupuri/centrale.
Secţiunea 4.2Principii de stabilire a preţurilor pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate Articolul 10Dimensionarea veniturilor aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice se face în condiţiile obţinerii unei încărcări optime la nivelul SEN şi funcţionării eficiente a producătorilor de energie electrică (cu costuri minime de producţie), de regulă pe perioada unui an calendaristic. Articolul 11Veniturile aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice acoperă următoarele categorii de costuri: a)costuri variabile care cuprind în principal:

(i) costurile cu combustibilul consumat (resursa primară), inclusiv transportul acestuia la centrală;
(ii) alte costuri variabile, inclusiv costuri/venituri suplimentare aferente achiziţionării/vânzării drepturilor de emisie CO2;
b) costuri fixe care cuprind în principal:
(i) costurile de operare şi mentenanţă;
(ii) costurile de personal;
(iii) costurile cu amortizarea, inclusiv amortizarea investiţiilor noi;
(iv) costurile pentru protecţia mediului (taxele de mediu, inclusiv costurile pentru obţinerea autorizărilor şi avizelor de mediu prevăzute de legislaţie);

c)costuri/venituri suplimentar înregistrate în anul precedent; acestea pot fi luate în considerare de ANRE la stabilirea preţurilor reglementate pentru anul t, în următoarele cazuri justificate:

(i) ca urmare a înregistrării unei diferenţe de cel puţin ±10% între preţul mediu de achiziţie a combustibilului avut în vedere la stabilirea preţurilor reglementate pentru anul t-1 şi preţul mediu de achiziţie a combustibilului realizat în anul t-1 (inclusiv pentru grupuri/centrale hidroelectrice unde costul apei uzinate este asimilat costului combustibilului);
(ii) infirmării, în proporţie de minimum ±15%, a prognozei hidrologice şi de producţie energie electrică din grupuri/centrale hidroelectrice, avute în vedere pentru anul t-1;

d)un profit reglementat stabilit la valoarea maximă de 4% din costurile totale. Articolul 12(1) ANRE stabileşte şi comunică fiecărui producător participant la contractele reglementate nivelul justificat al preţului mediu de achiziţie a combustibilului pentru anul următor, pe baza analizei comparativ detaliate a preţului mediu de achiziţie a combustibilului realizat în anul curent şi a valorilor estimate pentru anul următor. La stabilirea acestuia se ţine seama de creşterile prudent estimate pentru anul următor ale preţurilor fiecărui tip de combustibil. (2) ANRE stabileşte şi comunică fiecărui producător participant la contractele reglementate nivelul justificat al costurilor fixe pe baza analizei comparativ detaliate a costurilor fixe considerate la stabilirea anterioară a preţurilor reglementate, a costurilor fixe realizate în anul curent şi a ratei inflaţiei estimate pentru anul următor.(3) ANRE stabileşte şi comunică fiecărui producător participant la contractele reglementate nivelul justificat al costurilor cu combustibilul pe baza preţului mediu de achiziţie a combustibilului stabilit conform prevederilor alin. (1), a valorilor de referinţă armonizate ale eficienţelor de producere separată a energiei electrice, aprobate prin ordin al preşedintelui ANRE, şi, după caz, a unei eficienţe globale de producere a energiei electrice şi termice de minimum 70%.(4) Preţurile pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate de fiecare producător participant la contractele reglementate, cu excepţia cazurilor menţionate la art. 13, sunt aprobate prin decizii ale preşedintelui ANRE. Articolul 13 (1) În cazul producătorilor de energie electrică deţinători de grupuri/centrale care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in, preţurile medii reglementate se stabilesc conform reglementărilor aplicabile.(2) Pentru energia electrică livrată din grupuri/centrale de cogenerare care beneficiază de schema de sprijin de tip bonus, preţul mediu reglementat este preţul de referinţă pentru energia electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă şi vândută, stabilit anual prin ordin al preşedintelui ANRE.(3) Pentru energia electrică livrată din grupuri/centrale electrice pe bază de resurse regenerabile care beneficiază de schema de sprijin cu certificate verzi, preţul mediu reglementat este egal cu preţul transmis de producător conform prevederilor art. 17 alin. (3), cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2). Capitolul VTransmiterea datelor Articolul 14 (1) Până la data de 15 septembrie a fiecărui an, producătorii de energie electrică cu unităţi/grupuri dispecerizabile şi operatorii reţelelor de transport/distribuţie transmit la C.N. „Transelectrica“ - S.A. şi la ANRE, în format electronic prelucrabil (fişiere Excel), datele aferente anului calendaristic următor, necesare pentru rularea programului PowrSym, în conformitate cu prevederile procedurii „Schimburile de date şi informaţii tehnice între utilizatorii RET şi operatorii tehnici în scopul asigurării funcţionării şi dezvoltării SEN în condiţii de siguranţă“, emisă de C.N. „Transelectrica“ - S.A. (2) C.N. „Transelectrica“ - S.A. transmite fiecărui producător de energie electrică cu unităţi/grupuri dispecerizabile, până la data de 25 octombrie a fiecărui an, următoarele date aferente grupurilor/centralelor proprii, rezultate din rularea programului PowrSym pentru anul calendaristic următor:a)energia electrică orară livrată; b)energia electrică orară livrată din grupuri de cogenerare; c)energia termică orară livrată din grupuri de cogenerare; d)energia termică orară livrată din capacităţi de producere separată a energiei termice; e)consumul orar de combustibil; f)consumul orar de combustibil aferent grupurilor de cogenerare; g)consumul orar de combustibil aferent capacităţilor de producere separată a energiei termice. (3) Producătorii de energie electrică cu unităţi/grupuri dispecerizabile pot transmite la C.N. „Transelectrica“ - S.A. contestaţii referitoare la datele transmise de C.N. „Transelectrica“ - S.A. conform prevederilor alin. (2), în termen de 5 zile de la primirea acestora, cu motivarea contestaţiei.(4) Până la data de 5 noiembrie a fiecărui an, C.N. „Transelectrica“ - S.A. soluţionează contestaţiile justificate primite de la producătorii de energie electrică cu unităţi/grupuri dispecerizabile conform prevederilor alin. (3) şi efectuează rularea finală a programului PowrSym pentru anul calendaristic următor. Articolul 15Până la data de 25 septembrie a fiecărui an, producătorii menţionaţi la art. 2 alin. (1) lit. c) transmit către FUI prognoza orară a energiei electrice livrate în anul calendaristic următor din grupurile/centralele proprii care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in, amplasate în zona de licenţă a respectivilor FUI. Articolul 16Până la data de 20 octombrie a fiecărui an, producătorii transmit la ANRE documentaţia privind veniturile/costurile şi producţiile/livrările/consumurile de energie realizate în anul curent şi estimate pentru anul următor, aferente grupurilor/centralelor menţionate la art. 5 alin. (2) lit. a) şi lit. b) pct. (iii) şi (iv). Datele vor fi completate separat pe fiecare centrală şi separat pe fiecare categorie de grupuri, conform machetei prezentate în tabelul 1 din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie şi vor fi însoţite de: a)calculaţia detaliată a preţului mediu de achiziţie a combustibilului (sau a costului apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice), precum şi justificarea elementelor care intră în calcul (contracte în vigoare de achiziţie/transport combustibil, facturi plătite în anul curent etc.); b)memoriu justificativ pentru costurile fixe totale, cu justificarea separată a costurilor cu amortizarea şi a costurilor financiare (costurile cu amortizarea nu includ sumele nerambursabile primite, inclusiv prin aplicarea schemelor de ajutor de stat, şi utilizate de operatorul economic pentru finanţarea proiectelor de investiţii în domeniul producerii energiei electrice şi, după caz, termice); c)fişa de bilanţ energie electrică a producătorului, completată conform machetei prezentate în tabelul 2 din anexă. Articolul 17 (1) Până la data de 20 octombrie a fiecărui an, producătorii menţionaţi la art. 5 alin. (2) lit. b) transmit la ANRE cantităţile de energie electrică disponibile pentru vânzare pe bază de contracte reglementate în anul calendaristic următor.(2) Producătorii cu grupuri de cogenerare sau pe bază de resurse regenerabile nedispecerizabile, care îşi exprimă disponibilitatea de vânzare a unor cantităţi de energie electrică pe bază de contracte reglementate conform prevederilor de la alin. (1) transmit la ANRE şi prognoza orară de energie electrică livrată din respectivele grupuri/centrale în anul calendaristic următor.(3) Producătorii menţionaţi la art. 5 alin. (2) lit. b) pct. (ii), care îşi exprimă disponibilitatea de vânzare pe bază de contracte reglementate conform prevederilor de la alin. (1), transmit la ANRE şi preţul la care sunt dispuşi să vândă energie electrică în regim reglementat. Articolul 18 (1) Până la data de 1 octombrie a fiecărui an, fiecare FUI transmite la ANRE:a)prognoza orară de consum pentru anul calendaristic următor, aferentă clienţilor finali proprii pentru care prestează serviciul de furnizare energie electrică în regim reglementat; b)prognoza orară a energiei electrice livrate în anul calendaristic următor din grupurile/centralele care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in, amplasate în zona de licenţă proprie. (2) Datele prevăzute la alin. (1) lit. a) se transmit separat pe fiecare regim de furnizare reglementat (la tarife CPC şi tarife reglementate sau numai la tarife CPC) şi pentru fiecare categorie de client final cu regim reglementat (clienţi casnici, respectiv clienţi noncasnici). Articolul 19 (1) Până la data de 10 noiembrie a fiecărui an, C.N. „Transelectrica“ - S.A. transmite fiecărui producător de energie electrică cu unităţi/grupuri dispecerizabile, precum şi la ANRE datele prevăzute la art. 14 alin. (2), precum şi preţul marginal al energiei electrice rezultate din rularea finală a programului PowrSym pentru anul calendaristic următor.(2) Până la data de 10 noiembrie a fiecărui an, ANRE transmite fiecăruia dintre producătorii menţionaţi la art. 5 alin. (2) lit. a) şi lit. b) pct. (iii) şi (iv) o estimare privind cantitatea maximă de energie electrică ce poate fi impusă ca obligaţie de vânzare pe bază de contracte reglementate pentru anul calendaristic următor. Articolul 20 (1) Transmiterea la ANRE a datelor prevăzute la art. 16-19 se face atât prin fax, cât şi prin e-mail, într-un format electronic prelucrabil (fişiere Excel).(2) ANRE poate solicita producătorilor menţionaţi la art. 5 alin. (2) lit. a) şi lit. b) pct. (iii) şi (iv) completarea documentaţiei transmise conform prevederilor art. 16 cu orice date/informaţii suplimentare sau care lipsesc, necesare pentru analiza veniturilor/costurilor/producţiilor/livrărilor/consumurilor estimate, sau corectarea datelor inconsistente. De asemenea, ANRE poate solicita şi altor producători transmiterea documentaţiei conform prevederilor art. 16.(3) Producătorii trebuie să transmită la ANRE datele şi informaţiile solicitate conform prevederilor alin. (2) în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.(4) În cazul în care, până la data de 10 noiembrie, un producător nu transmite toate datele şi documentele justificative solicitate conform prevederilor alin. (2), ANRE poate utiliza, pentru stabilirea preţurilor reglementate, datele cele mai recente, existente în baza de date proprie. Capitolul VIEtape de calcul Articolul 21Până la data de 1 decembrie, pe baza datelor şi informaţiilor transmise de producători conform prevederilor art. 16 şi 20, ANRE stabileşte preţul mediu reglementat pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate de respectivii producători, prin aplicarea următoarei formule: unde: pE - preţul mediu reglementat al energiei electrice [lei/MWh]; Cjustfix - costurile fixe justificate aferente activităţii de producere a energiei electrice şi, după caz, termice, stabilite conform prevederilor art. 12 alin. (2) [lei]; Cjustvar - costurile variabile justificate aferente activităţii de producere a energiei electrice şi, după caz, termice, stabilite în baza prevederilor art. 12 alin. (3) [lei]; Csup l - costuri/venituri suplimentar înregistrate în anul precedent aferente activităţii de producere a energiei electrice şi, după caz, termice, fundamentate de producător şi acceptate de ANRE [lei]; VQ - venituri provenite din activitatea de producere energie termică, calculate pe baza preţului de vânzare a energiei termice, negociat sau stabilit conform prevederilor reglementărilor aplicabile [lei]; VSS - venituri provenite din contractele de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem, determinate conform prevederilor reglementărilor aplicabile [lei]; P - profit reglementat, stabilit la valoarea de maximum 4% din suma cheltuielilor fixe şi variabile justificate, aferente activităţii de producere a energiei electrice şi, după caz, termice, A - autoconsum [MWh]; E - energie electrică livrată [MWh]. Articolul 22Până la data de 10 decembrie a fiecărui an, ANRE estimează pentru anul calendaristic următor: a)cantitatea anuală de energie electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă şi livrată din grupurile/centralele de cogenerare care beneficiază de schema de sprijin de tip bonus, conform prevederilor Regulamentului de calificare; b)cantitatea anuală de energie electrică livrată din grupurile/centralele pe bază de resurse regenerabile care beneficiază de schema de sprijin cu certificate verzi, conform prevederilor Metodologiei de stabilire cote CV. Articolul 23 (1) Pentru fiecare etapă de eliminare a tarifelor reglementate din anul calendaristic următor, ANRE stabileşte pe baza datelor primite de la FUI conform prevederilor art. 18:a)prognoza totală a energiei electrice livrate din grupurile/centralele care beneficiază de scheme alternative de sprijin de tip feed-in, amplasate în zona de licenţă a fiecărui FUI - EFITprogn; b)prognoza totală de consum a clienţilor finali cu regim reglementat pentru care fiecare FUI asigură furnizarea de energie electrică la tarife CPC şi tarife reglementate - ETRprogn; c)prognoza totală de consum a clienţilor finali cu regim reglementat pentru care fiecare FUI asigură furnizarea de energie electrică numai la tarife CPC - ECPCprogn. (2) Pentru fiecare etapă de eliminare a tarifelor reglementate din anul calendaristic următor, ANRE stabileşte cantitatea totală corespunzătoare contractelor reglementate ale fiecărui FUI, astfel:

Articolul 24(1) Pe baza preţurilor medii reglementate stabilite, după caz, conform prevederilor art. 13 sau 21, până la data de 10 decembrie a fiecărui an, ANRE stabileşte producătorii participanţi la contractele reglementate şi determină cantităţile de energie electrică impuse fiecăruia dintre aceştia ca obligaţii de vânzare pe bază de contracte reglementate încheiate cu fiecare FUI, pentru anul calendaristic următor.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), ANRE urmăreşte minimizarea preţului mediu de achiziţie a energiei electrice pe bază de contracte reglementate pentru fiecare FUI, cu asigurarea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) şi cu respectarea ordinii de prioritate şi limitelor cantitative prevăzute la art. 5 alin. (2) şi (3), art. 7 şi art. 8 alin. (2), ţinând cont de disponibilităţile declarate conform prevederilor art. 17 alin. (1). Capitolul VIIEmiterea deciziilor Articolul 25 (1) Deciziile de aprobare a preţurilor şi a cantităţilor lunare/anuale de energie electrică stabilite ca obligaţii de vânzare ale producătorilor, pe bază de contracte reglementate, pentru anul calendaristic următor sunt transmise operatorilor economici implicaţi până la data de 15 decembrie a fiecărui an.(2) La solicitarea unui producător participant la contractele reglementate, ANRE comunică acestuia, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare, dar nu înainte de data de 20 decembrie, datele considerate justificate care au stat la baza stabilirii preţului mediu reglementat pentru anul calendaristic următor. Articolul 26Cantităţile orare din contractele reglementate pentru anul calendaristic următor sunt transmise de ANRE, în format electronic, prin e-mail, operatorilor economici implicaţi, în termen de maximum două zile de la transmiterea deciziilor prevăzute la art. 25. Articolul 27 (1) Cantităţile anuale/lunare de energie electrică stabilite ca obligaţii de vânzare pe bază de contracte reglementate şi aprobate prin deciziile menţionate la art. 25 se pot modifica numai prin decizie a preşedintelui ANRE, în conformitate cu prevederile cap. VIII.(2) Preţurile pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate, aprobate prin deciziile menţionate la art. 25 se pot modifica numai prin decizie a preşedintelui ANRE, în conformitate cu prevederile cap. IX. Capitolul VIIIModificarea cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate Secţiunea 8.1Modificarea cantităţilor din contractele reglementate ca urmare a solicitării furnizorilor de ultimă instanţă Articolul 28 (1) Pe parcursul unui an contractual, FUI pot solicita la ANRE modificarea cantităţilor lunare/anuale de energie electrică din contractele reglementate, în următoarele cazuri:a)majorări/reduceri de cel puţin 10% ale consumului prognozat pentru clienţii proprii cărora le asigură furnizarea de energie electrică la tarife CPC şi tarife reglementate, datorate fluctuaţiilor necesarului de energie electrică pentru încălzire/răcire; b)reduceri de cel puţin 10% ale consumului prognozat pentru clienţii proprii cărora le asigură furnizarea de energie electrică la tarife CPC şi tarife reglementate, ca urmare a migrării sau reducerii/întreruperii activităţii acestora. (2) O solicitare de modificare a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, transmisă de un FUI la ANRE conform prevederilor alin. (1), trebuie să cuprindă:a)perioada în care apare modificarea consumului prognozat; b)fundamentarea majorării/reducerii consumului prognozat; c)modificările orare ale prognozei de consum faţă de valorile transmise în luna octombrie a anului anterior; d)notificarea transmisă de respectivul FUI către ceilalţi FUI privind posibilitatea ca aceştia din urmă să fie în situaţia justificată de a solicita modificări de sens contrar, pentru aceeaşi perioadă de timp; e)răspunsurile afirmative primite la notificarea transmisă conform lit. d), care trebuie să conţină datele şi informaţiile prevăzute la lit. a)-c); f)notificarea transmisă de respectivul FUI, către producătorii cu care are încheiate contracte reglementate, privind disponibilitatea acestora din urmă de a-şi suplimenta/reduce cantităţile de energie electrică vândute pe bază de contracte reglementate în perioada menţionată; g)răspunsurile afirmative primite la notificarea transmisă conform lit. f), care trebuie să conţină cantităţile de energie electrică pe care respectivii producători sunt dispuşi să le suplimenteze/reducă. Articolul 29La primirea unei solicitări conform prevederilor art. 28 de la un FUI, numai în situaţia unei majorări a consumului prognozat, se parcurg următoarele etape: a)ANRE transmite producătorilor participanţi la contractele reglementate, alţii decât cei care au încheiate contracte reglementate cu respectivul FUI, o notificare privind posibilitatea majorării cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, pentru o perioadă din anul contractual care începe cel mai devreme după 15 zile lucrătoare de la transmiterea notificării. De asemenea, ANRE poate transmite această notificare şi altor producători. b)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea notificării prevăzute la lit. a), producătorii trebuie să transmită la ANRE cantităţile de energie electrică pe care sunt dispuşi să le suplimenteze în contractele reglementate cu FUI, în perioada menţionată. Articolul 30 (1) Modificarea cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate ale FUI solicitant se face, de regulă, proporţional pentru toţi producătorii care au încheiate contracte reglementate cu respectivul FUI.(2) ANRE analizează datele şi informaţiile primite conform prevederilor art. 28 şi, după caz, art. 29 şi stabileşte modificarea cantităţilor din contractele reglementate ale FUI solicitant şi, după caz, ale altor FUI, la nivelul considerat justificat. Articolul 31 (1) În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea unei solicitări conform prevederilor art. 28, ANRE transmite operatorilor economici implicaţi deciziile de modificare a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate pentru anul în curs şi cantităţile orare de contract din perioada pentru care au fost operate modificări.(2) În cazul respingerii unei solicitări de modificare a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, transmisă de un FUI conform prevederilor art. 28, ANRE comunică solicitantului motivele respingerii, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Secţiunea 8.2Modificarea cantităţilor din contractele reglementate ca urmare a solicitării producătorilor de energie electrică Articolul 32 (1) Pe parcursul unui an contractual, producătorii participanţi la contractele reglementate pot solicita la ANRE reducerea cantităţilor lunare/anuale de energie electrică stabilite ca obligaţii de vânzare pe bază de contracte reglementate, în cazul unor evenimente în unităţile/grupurile proprii, care fac imposibilă producerea a cel puţin 10% din respectivele cantităţi.(2) O solicitare de reducere a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, transmisă de un producător la ANRE conform prevederilor alin. (1), trebuie să cuprindă:a)perioada în care se produc reduceri de putere ale unităţilor/grupurilor proprii; b)fundamentarea reducerilor de putere estimate; c)cantităţile orare de energie electrică din contractele reglementate, care nu pot fi asigurate din producţia proprie datorită reducerilor de putere estimate; d)notificarea transmisă de respectivul producător, către toţi FUI cu care are încheiate contracte reglementate, privind posibilitatea ca aceştia din urmă să fie în situaţia justificată de reducere a consumului prognozat pentru clienţii proprii cărora le asigură furnizarea de energie electrică la tarife CPC şi tarife reglementate, pentru aceeaşi perioadă de timp; e)răspunsurile afirmative primite la notificarea transmisă conform prevederilor lit. d), care trebuie să conţină datele şi informaţiile prevăzute la art. 28 alin. (2) lit. a)-c). Articolul 33La primirea unei solicitări conform prevederilor art. 32 de la un producător se parcurg următoarele etape: a)ANRE transmite tuturor producătorilor participanţi la contractele reglementate o notificare privind necesitatea majorării cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, pentru o perioadă din anul contractual care începe cel mai devreme după 15 zile lucrătoare de la transmiterea notificării. De asemenea, ANRE poate transmite această notificare şi altor producători. b)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea notificării prevăzute la lit. a), producătorii trebuie să transmită la ANRE cantităţile de energie electrică pe care sunt dispuşi să le suplimenteze în contractele reglementate cu FUI, în perioada menţionată. Articolul 34 (1) Suplimentarea cantităţilor de energie electrică stabilite ca obligaţii de vânzare ale producătorilor către FUI se face de regulă în ordinea de prioritate prevăzută la art. 5 alin. (2), cu luarea în considerare a disponibilităţilor de suplimentare transmise conform prevederilor art. 33.(2) ANRE analizează datele şi informaţiile primite conform prevederilor art. 32 şi 33 şi stabileşte modificarea cantităţilor din contractele reglementate ale producătorului solicitant şi, după caz, ale altor producători, la nivelul considerat justificat. Articolul 35 (1) În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea unei solicitări conform prevederilor art. 32, ANRE transmite operatorilor economici implicaţi deciziile de modificare a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate pentru anul în curs şi cantităţile orare de contract din perioada pentru care au fost operate modificări. (2) În cazul respingerii unei solicitări de reducere a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate, transmisă de un producător conform prevederilor art. 32, ANRE comunică solicitantului motivele respingerii, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Capitolul IXAjustarea preţurilor pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate Articolul 36Preţurile medii reglementate pentru energia electrică, stabilite în conformitate cu prevederile art. 21, pot fi ajustate, din iniţiativa ANRE sau la solicitarea producătorilor participanţi la contractele reglementate, la începutul semestrului II al fiecărui an contractual, în cazul în care preţul mediu de achiziţie a combustibilului (sau costul apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice), realizat în trimestrul I al aceluiaşi an de respectivii producători, s-a modificat cu cel puţin ± 5% faţă de cel considerat la stabilirea preţurilor în vigoare. Articolul 37La ajustarea preţurilor reglementate, ANRE ia în considerare numai actualizarea preţurilor de achiziţie pentru fiecare tip de combustibil consumat (sau costului apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice), toate celelalte elemente din structurile de venituri/costuri/producţii/livrări/consumuri fiind considerate neschimbate. Articolul 38 (1) Pentru ajustarea preţurilor din contractele reglementate, în condiţiile art. 36, producătorii transmit la ANRE, în cursul lunii mai, o solicitare de ajustare, care trebuie să cuprindă:a)calculaţia preţului mediu de achiziţie a combustibilului (sau costului apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice) realizat în trimestrul I al anului curent; b)justificarea elementelor care intră în calculul preţului mediu de achiziţie a combustibilului (sau costului apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice) realizat în trimestrul I (contracte în vigoare de achiziţie/transport combustibil, facturi plătite în trimestrul I al anului curent etc.).
(2) ANRE poate solicita din propria iniţiativă producătorilor participanţi la contractele reglementate transmiterea datelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (1).
Articolul 39ANRE stabileşte condiţiile justificate de ajustare pentru situaţiile prevăzute la art. 38, pe care le aplică prin utilizarea următoarei formule: unde: pajE - preţul mediu reglementat pentru energia electrică, rezultat după ajustare [lei/MWh]; pE - preţul mediu reglementat pentru energia electrică, stabilit conform prevederilor art. 21 [lei/MWh]; icomb - raportul dintre preţul mediu de achiziţie a combustibilului (costul apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice) justificat pentru ajustare, calculat pe baza preţurilor de achiziţie actualizate pentru fiecare tip de combustibil (pe structura de consum considerată la stabilirea preţului în vigoare), şi preţul mediu de achiziţie a combustibilului (costul apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice) considerat la stabilirea preţului în vigoare [-]; cEcomb - ponderea costului cu combustibilul (costului apei uzinate, în cazul grupurilor hidroelectrice) în preţul mediu reglementat stabilit conform prevederilor art. 21 [%]. Articolul 40 (1) Până la data de 15 iunie, ANRE transmite producătorilor implicaţi deciziile de ajustare a preţurilor din contractele reglementate pentru semestrul II al anului contractual.(2) În cazul respingerii unei solicitări de ajustare a preţurilor din contractele reglementate, ANRE va notifica acest lucru solicitantului, cu motivarea deciziei luate.
Capitolul XRaportări Articolul 41(1) Fiecare producător participant la contractele reglementate şi fiecare FUI trebuie să notifice la ANRE încheierea şi, după caz, modificarea prin act adiţional a contractelor reglementate conform deciziilor emise de preşedintele ANRE şi prevederilor prezentei metodologii.(2) Cantităţile de energie electrică efectiv tranzacţionate pe contractele reglementate încheiate de FUI cu fiecare dintre producătorii participanţi la contractele reglementate vor fi transmise lunar la ANRE de către FUI, în termen de 45 de zile de la sfârşitul fiecărei luni. Articolul 42 (1) Fiecare producător participant la contractele reglementate trebuie să transmită la ANRE realizările corespunzătoare veniturilor/costurilor/producţiilor/livrărilor/ consumurilor înregistrate în activitatea de producere a energiei electrice şi termice în fiecare trimestru al anului pentru care au fost stabilite preţuri reglementate.(2) Datele corespunzătoare realizărilor trimestriale se completează conform machetelor publicate pe site-ul ANRE şi se transmit în termen de 60 de zile de la încheierea fiecărui trimestru. Capitolul XIDispoziţii finale Articolul 43 (1) Fiecare producător participant la contractele reglementate şi fiecare FUI trebuie să desemneze câte o persoană responsabilă cu schimbul de date şi informaţii conform prevederilor prezentei metodologii.(2) Datele de contact (nume, funcţie, telefon, fax, e-mail) ale persoanelor responsabile desemnate conform prevederilor alin. (1) trebuie să fie transmise la ANRE şi actualizate ori de câte ori apar schimbări. Articolul 44 (1) Pentru stabilirea preţurilor şi a cantităţilor de energie electrică din contractele reglementate aferente anului 2014, termenele de transmitere a datelor prevăzute în cap. V se pot decala, după caz, conform solicitărilor transmise de ANRE operatorilor economici, prin fax sau e-mail.(2) ANRE poate utiliza în calculele prevăzute de prezenta metodologie încărcările orare/anuale estimate de producător pentru unităţile/grupurile dispecerizabile proprii, în situaţia în care rezultatele rulării programului PowrSym nu sunt disponibile până la termenul-limită prevăzut la art. 19 alin. (1). Articolul 45 (1) Preţurile medii reglementate pentru energia electrică livrată din grupurile/centralele Societăţii Comerciale de Producere a Energiei Electrice (S.C. „Hidroelectrica“ - S.A.) se pot stabili separat pentru:a)centralele hidroelectrice cu puteri electrice instalate între 10 şi 100 MW fiecare; b)centralele hidroelectrice cu puteri electrice instalate mai mari de 100 MW fiecare. (2) Datele transmise de S.C. „Hidroelectrica“ - S.A. conform prevederilor art. 16 şi 20, pe macheta prezentată în tabelul 1 din anexă trebuie să fie defalcate pe fiecare din tipurile de centrale hidroelectrice prevăzute la alin. (1). Articolul 46 (1) ANRE stabileşte valoarea medie a raportului dintre preţurile energiei electrice în orele de zi şi în orele de noapte, înregistrate pe PZU în ultimele 12 luni calendaristice. Orele de zi şi orele de noapte sunt cele stabilite conform prevederilor reglementărilor în vigoare. (2) Pe baza preţului mediu reglementat, determinat, după caz, în conformitate cu prevederile art. 13 sau 21, precum şi a valorii raportului stabilit conform prevederilor alin. (1), ANRE poate stabili preţuri reglementate diferenţiate pentru energia electrică vândută de producători prin contracte reglementate în orele de zi, respectiv în orele de noapte.
ANEXĂla metodologie Tabelul 1 - Macheta de fundamentare a veniturilor/costurilor şi a producţiilor/livrărilor/consumurilor de energie

Operator economic:
Centrala/Localitatea:
Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:
Costuri/venituri totale aferente activităţilor de producere de energie electrică şi, după caz, termică Grupuri energetice
LEI Realizat Previzionat
1. Venituri din energia electrică (1.1 + 1.2 + 1.3 + 1.4 – 2 – 3)
1.1. Costuri variabile
Combustibil tehnologic, inclusiv transportul acestuia la centrală (8 x 9)
Energie electrică din SEN (pentru CPT)
Apă brută sau pretratată, demineralizată, dedurizată
Alte costuri variabile (reactivi, mase schimbătoare de ioni, certificate emisii etc.)
1.2. Costuri fixe
Operare şi mentenanţă
Materiale
Amortizare
Redevenţă/chirii
Utilităţi
Salarii şi asimilate
Costuri pentru protecţia mediului
Servicii executate de terţi
Alte costuri fixe (taxe, comisioane, impozite etc.)
1.3. Costuri (+)/Venituri (-) suplimentare de recuperat din anul precedent
1.4. Profit
2. Venituri din energia termică (7 x 11)
3. Venituri din servicii de sistem
4. Energie electrică produsă [MWh]
5. Energie electrică livrată [MWh]
6. Autoconsum [MWh]
7. Energie termică livrată la gard [MWh]
8. Consum de combustibil [MWh], din care:
Păcură [MWh]
Gaze naturale [MWh]
Cărbune [MWh]
Alţi combustibili [MWh]
Putere calorifică inferioară păcură [kcal/kg]
Putere calorifică inferioară gaze naturale [kcal/Nmc]
Putere calorifică inferioară cărbune [kcal/kg]
Putere calorifică inferioară alţi combustibili [kcal/kg, Nmc]
Preţ păcură [lei/kg]
[lei/MWh] - la puterea calorifică inferioară
Preţ gaze naturale [lei/Nmc]
[lei/MWh] - la puterea calorifică inferioară
Preţ cărbune [lei/kg]
[lei/MWh] – la puterea calorifică inferioară
Preţ alţi combustibili [lei/kg, Nmc]
[lei/MWh] - la puterea calorifică inferioară
9. Preţ mediu combustibil [lei/MWh]
10. Preţ apă [lei/mii mc]
11. Preţ energie termică livrată la gard [lei/MWh]
12. Preţ energie electrică [lei/MWh] (1/(5 + 6))

Tabelul 2 - Fişă de bilanţ energie electrică

Operator economic:
MWh Realizat Previzionat
1. Energie electrică produsă la bornele generatoarelor, din care:
- în grupuri de producere separată
- grupuri hidroenergetice dispecerizabile
- alte grupuri pe bază de SRE dispecerizabile
- grupuri nucleare dispecerizabile
- grupuri termoenergetice dispecerizabile
- grupuri nedispecerizabile
- în grupuri de cogenerare
- dispecerizabile
- nedispecerizabile
2. Energie electrică achiziţionată, din care:
- 2.1. pentru CPT
- 2.2. pentru alte consumuri (activităţi) ale operatorului economic
- 2.3. pentru vânzare
3. Consum propriu tehnologic, din care:
- pentru producere energie electrică
- pentru producere energie termică
- producere abur, din care:
- pentru CAI
- producere apă fierbinte, din care:
- pentru CAI, CAF
- pentru pompaj apă fierbinte
4. Autoconsum
5. Energie electrică livrată în reţelele de transport/distribuţie (1 + 2.1 – 3 – 4)
6. Energie electrică vândută (1 + 2 – 3 – 4), din care:
- 6.1. pentru clienţii finali racordaţi la barele centralei/centralelor


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 83/2013

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 83 din 2013
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu