Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 57 din 3 iunie 2008

pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a preturilor si a cantitatilor de energie electrica vandute de producatori pe baza de contracte reglementate si a preturilor pentru energia termica livrata din centrale cu grupuri de cogenerare

ACT EMIS DE:                AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 472 din 26 iunie 2008



Având în vedere Referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice,

în conformitate cu prevederile procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 3 iunie 2008,

în temeiul art. 11 alin. (2) lit. c) şi e), al art. 28, al art. 74 lit. h) şi i) şi al art. 76 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 40 alin. (5) si (6) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a preţurilor şi a cantităţilor de energie electrică vândute de producători pe bază de contracte reglementate şi a preţurilor pentru energia termică livrată din centrale cu grupuri de cogenerare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. supune avizării Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, până la data de 25 septembrie 2008, Procedura privind analiza şi soluţionarea contestaţiilor formulate de producătorii de energie electrică cu grupuri dispecerizabile rezultate în urma rulării programului de optimizare PowrSym.

Art. 3. - Producătorii şi furnizorii de energie electrică, furnizorii consumatorilor deserviţi în regim reglementat, operatorii de distribuţie şi Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar departamentele şi direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Gergely Olosz

ANEXĂ

METODOLOGIE

de stabilire a preţurilor şi a cantităţilor de energie electrică vândute de producători pe bază de contracte reglementate şi a preţurilor pentru energia termică livrată din centrale cu grupuri de cogenerare

CAPITOLUL I

Scop

Art. 1. - Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a:

a) preţurilor şi cantităţilor de energie electrică vândute de producători pe bază de contracte reglementate;

b) preţurilor pentru energia termică livrată pentru consumul populaţiei din centrale cu grupuri de cogenerare, sub formă de apă fierbinte şi/sau abur.

Art. 2. - Cantităţile de energie electrică şi preţurile stabilite conform art. 1 trebuie să asigure veniturile din activitatea reglementată ale producătorilor participanţi la contractele reglementate, la nivelul considerat justificat de Autoritatea competentă.

CAPITOLUL II

Domeniu de aplicare

Art. 3. - Prezenta metodologie se aplică de către Autoritatea competentă şi:

a) producătorii de energie electrică ce optează pentru vânzarea pe bază de contracte reglementate şi/sau sunt desemnaţi în acest sens de Autoritatea competentă;

b) producătorii de energie electrică din surse regenerabile de energie şi producătorii ce deţin centrale cu grupuri de cogenerare şi care sunt calificaţi conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea acestor tehnologii;

c) operatorii de distribuţie şi furnizorii impliciţi pentru achiziţia energiei electrice corespunzătoare acoperirii consumului propriu tehnologic al reţelelor electrice de distribuţie şi, respectiv, consumului consumatorilor deserviţi în regim reglementat;

d) operatorul de transport, în vederea achiziţiei energiei electrice corespunzătoare acoperirii consumului propriu tehnologic al reţelei electrice de transport.

Art. 4. -In prezenta metodologie sunt exprimate:

a) costurile şi veniturile, în lei;

b) costurile unitare şi preţurile, în lei/MWh, pentru energia electrică şi termică;

c) energia electrică şi energia termică sub formă de apă fierbinte şi/sau abur, în MWh;

d) consumul de combustibil, în MWh;

e) consumul specific de combustibil, în MWh/MWh;

f) eficienţa, respectiv eficienţa globală pentru centralele cu grupuri de cogenerare, în %.

CAPITOLUL III

Definiţii şi prescurtări

Art. 5. -In prezenta metodologie termenii şi prescurtările utilizate au următoarele semnificaţii:

Autoritate competentă

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei

Autoconsum

Consumul de energie electrică şi/sau termică din producţia proprie a configuraţiei/centralei/uzinei destinat desfăşurării activităţilor operatorului economic care deţine respectiva configuraţie/centrală/uzină, altele decât producerea de energie electrică şi/sau termică. In autoconsum nu se include consumul serviciilor proprii tehnologice ale centralei (consumul de energie electrică şi/sau termică pentru producerea energiei electrice şi/sau termice)

Baza reglementată a activelor, BAR

Valoarea netă a imobilizărilor corporale şi necorporale prudent efectuate, recunoscută de Autoritatea competentă şi necesară desfăşurării activităţii de producere a energiei electrice şi, după caz, termice

Contracte reglementate

1. Contractele de vânzare a energiei electrice pentru acoperirea, integral sau parţial, a consumului propriu tehnologic al reţelelor electrice de transport şi distribuţie şi a consumului consumatorilor deserviţi în regim reglementat

2. Contractele de vânzare a energiei termice livrate din centrale cu grupuri de cogenerare şi destinate consumului populaţiei

Capacitatea electrică de înaltă eficienţă a configuraţiei, CEEC

Capacitatea de producţie a energiei electrice (MWe) a unei configuraţii calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea producerii de energie electrică în cogenerare

Configuraţie calificată

Configuraţie de instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie sau în cogenerare, care a demonstrat, pe baza resurselor folosite, a studiilor tehnico-economice şi/sau a datelor de exploatare, că se încadrează în cerinţele de calificare prevăzute de reglementările în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea acestor tehnologii

Cumpărători de energie electrică

1. Operatorii de distribuţie

2. Furnizorii impliciţi

3. Operatorul de transport

CPT

Consum propriu tehnologic al unei centrale electrice sau al reţelei electrice de transport ori al reţelelor electrice de distribuţie

Furnizor implicit

Furnizor al consumatorilor captivi şi al consumatorilor eligibili care nu au uzat de dreptul de alegere a furnizorului

Eficienţă globală

Suma dintre energia electrică produsă şi energia termică livrată din grupuri de cogenerare, raportată la energia conţinută în combustibilii utilizaţi pentru producerea în cogenerare, calculată pe baza puterii calorifice inferioare a combustibililor

Energia electrică de înaltă eficienţă a configuraţiei, EEEC

Cantitatea de energie electrică (MWhe) produsă eficient de o configuraţie calificată conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea producerii de energie electrică în cogenerare

Grup de cogenerare

Ansamblu de instalaţii de producere simultană, în acelaşi proces, a energiei electrice şi termice

Producători participanţi la contractele reglementate

1. Producătorii de energie electrică ce optează pentru vânzarea pe bază de contracte reglementate şi/sau sunt desemnaţi în acest sens de Autoritatea competentă

2. Producătorii de energie electrică din surse regenerabile de energie şi producătorii ce deţin centrale cu grupuri de cogenerare şi care sunt calificaţi conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea acestor tehnologii

Preţ de revenire

Raportul dintre veniturile obţinute din vânzarea unui/unei produs/serviciu/mărfi şi cantitatea totală vândută din respectivul/respectiva produs/serviciu/marfă

Surse de vârf

1. Cazane de apă fierbinte - CAF

2. Cazane de abur industrial - CAI

SEN

Sistemul electroenergetic naţional

SRE

Surse regenerabile de energie

SRR

Staţii de reducere-răcire a aburului produs de cazanele energetice

CAPITOLUL IV

Documente de referinţă

Art. 6. - Prezenta metodologie are la bază următoarele documente de referinţă:

a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

b) Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006;

c) Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

d) Hotărârea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din România", cu modificările ulterioare;

e) Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie, cu modificările ulterioare;

f) Codul comercial al pieţei angro de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2004;

g) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2005 privind reglementarea achiziţiei energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic în reţelele de transport şi distribuţie;

h) Directiva UE 2004/8/(CE) privind promovarea cogenerării bazate pe cererea de energie termică utilă pe piaţa internă de energie electrică;

i) Directiva UE 2003/54/(CE) privind regulile comune ale pieţei interne de energie electrică;

j) Directiva UE 2001/77/(CE) privind promovarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie pe piaţa internă de energie electrică;

k) Hotărârea Guvernului nr. 219/2007 privind promovarea cogenerării bazate pe cererea de energie termică utilă;

l) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020;

m) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2007 privind aprobarea valorilor de referinţă armonizate aplicabile la nivel naţional ale eficienţei pentru producerea separată de energie electrică, respectiv de energie termică, şi pentru aprobarea factorilor de corecţie aplicabili la nivel naţional;

n) alte reglementări în vigoare privind calificarea pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea producerii de energie electrică din surse regenerabile de energie sau în cogenerare.

CAPITOLUL V

Consideraţii generale privind dimensionarea costurilor/veniturilor aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice

Art. 7. - Dimensionarea veniturilor aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice se face în condiţiile obţinerii unei încărcări optime la nivel SEN şi ale funcţionării eficiente a producătorilor de energie electrică (cu costuri minime de producţie), de regulă pe perioada unui an calendaristic.

Art. 8. - Veniturile aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice acoperă următoarele categorii de costuri:

a) costuri variabile - cuprind în principal costurile de achiziţie a combustibilului consumat, inclusiv transportul acestuia la centrală, precum şi alte costuri variabile, inclusiv costurile/veniturile suplimentare aferente achiziţionării/vânzării drepturilor de emisie CO2;

b) costuri fixe - cuprind în principal costurile de operare şi mentenanţă, costurile de personal, costurile cu amortizarea, inclusiv amortizarea investiţiilor noi aprobate de Autoritatea competentă, costurile pentru protecţia mediului, costuri/venituri suplimentar înregistrate în anul precedent, determinate în conformitate cu prevederile art. 10, precum şi alte costuri fixe;

c) rentabilitatea activelor existente şi a noilor investiţii eficiente aprobate de Autoritatea competentă.

Art. 9. - Costurile pentru protecţia mediului cuprind taxele de mediu, inclusiv costurile pentru obţinerea autorizărilor şi avizelor de mediu prevăzute de legislaţie.

Art. 10. - Costuri/venituri suplimentar înregistrate în anul precedent pot fi considerate de Autoritatea competentă la stabilirea preţurilor reglementate pentru anul t, în următoarele cazuri:

a) în cazul producătorilor cu grupuri termoenergetice, numai ca urmare a:

(i) înregistrării unei diferenţe justificate între preţul mediu de achiziţie a combustibilului avut în vedere la stabilirea preţurilor reglementate pentru anul t-1 şi preţul mediu de achiziţie a combustibilului realizat în anul t-1;

(ii) înregistrării unei diferenţe justificate între cantităţile de energie termică livrate avute în vedere la stabilirea preţurilor reglementate pentru anul t-1 şi cantităţile de energie termică efectiv livrate în anul t-1; sunt luate în considerare numai cazurile în care variaţia sarcinii termice depăşeşte ± 5%;

(iii) înregistrării unor venituri suplimentare aferente energiei termice livrate, datorită practicării în anul t-1, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, a unor preţuri rezultate din metodele de stabilire/ajustare prevăzute în contractele de concesiune, mai mari decât preţurile reglementate pentru energie termică, rezultate pentru anul t-1, conform prezentei metodologii;

b) în cazul producătorilor cu grupuri hidroenergetice, numai ca urmare a:

(i) infirmării, în proporţie de minimum 15%, a prognozei hidrologice şi de producţie de energie electrică avute în vedere pentru anul t-1;

(ii) realizării, în proporţie de peste 15%, a unor profituri din activitate în anul t-1;

c) în cazul producătorilor de energie electrică din SRE, altele decât sursele hidro, numai ca urmare a:

(i) infirmării, în proporţie de minimum 15%, a prognozei de producţie de energie electrică avute în vedere pentru anul t-1;

(ii) realizării, în proporţie de peste 15%, a unor profituri din activitate în anul t-1. Art. 11. - Baza reglementată a activelor include:

a) numai activele aferente schemelor de funcţionare optime sau calificate în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, utilizate de producătorii participanţi la contractele reglementate în activităţile de producere a energiei electrice şi, după caz, termice;

b) valoarea netă a activelor necorporale şi corporale rezultate în urma investiţiilor prudente, aprobate de Autoritatea competentă; reevaluarea valorii nete a activelor necorporale şi corporale aprobate se acceptă numai în limita indicelui de creştere a preţurilor de consum;

c) valoarea permisă a necesarului de fond de rulment pentru acoperirea obligaţiilor financiare pe termen scurt ale producătorului.

Art. 12. - Baza reglementată a activelor, exprimată în lei, se calculează cu formula:

unde :

BARt- baza reglementată a activelor pentru anul t;

BARt-1 - baza reglementată a activelor la sfârşitul anului t-1, ţinând cont de intrările, ieşirile şi amortizarea activelor din cursul acestui an;

AMt - suma dintre amortizarea anuală aferentă activelor ce compun BARt-1, la care se adaugă şi cea aferentă activelor puse/scoase în/din funcţiune în anul t;

IAt - intrările de active recunoscute şi aprobate de Autoritatea competentă în cursul anului t, inclusiv cele pentru obiectivele aflate în faza de construcţie;

EAt- ieşirile de active în cursul anului t prin operaţiuni de vânzare, casare, cedare etc, numeric egale cu valoarea lor rămasă de amortizat;

PDIt - provizioanele pentru deprecierea imobilizărilor în cursul anului t;

NFRRt - valoarea fondului de rulment stabilită la începutul anului t

unde TVt-1 reprezintă valoarea venitului aferent activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice.

Art. 13. - (1) Costurile cu amortizarea se calculează ca sumă a amortizării activelor existente şi a amortizării activelor noi. Autoritatea competentă aprobă la nivelul considerat justificat valoarea amortizării activelor.

(2) Amortizarea bazei reglementate a activelor - BAR, iniţial recunoscută în preţuri, se stabileşte utilizându-se metoda liniară.

(3) Pentru activele ce se pun/scot în/din funcţiune în cursul unui an, se va lua în considerare 50% din amortizarea anuală aferentă acestora, indiferent de luna în care sunt puse/scoase în/din funcţiune.

(4) Costurile cu amortizarea anuală a investiţiilor noi considerate justificate sunt calculate folosind metoda liniară, cu considerarea duratelor tehnice de viaţă prescrise de furnizorii de echipamente.

Art. 14. - Amortizarea aferentă activelor realizate din contribuţii financiare, primite cu titlu gratuit, din donaţii sau achiziţionate din Fondul de dezvoltare a sistemului energetic sau alte fonduri nerambursabile nu se include în costurile justificate cu amortizarea.

Art. 15. - Rentabilitatea bazei reglementate a activelor, RC, exprimată în lei, se stabileşte cu ajutorul formulei:

RC = RRR x BAR

unde RRR reprezintă rata reglementată a rentabilităţii.

Art. 16. - (1) Rata reglementată a rentabilităţii se calculează în termeni reali pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare.

(2) Rata reglementată a rentabilităţii în valori reale, înainte de impozitare, va fi de cel mult 9%.

CAPITOLUL VI

Documente necesare şi etape de stabilire a cantităţilor de energie electrică şi a preţurilor reglementate

6.1. Principii generale

Art. 17. - (1) Producătorii participanţi la contractele reglementate au dreptul să vândă, pe bază de contract reglementat, o cantitate de energie electrică ce nu poate depăşi diferenţa dintre energia electrică livrată în reţele şi energia electrică preluată din reţele pentru autoconsum.

(2) Cantitatea de energie electrică vândută pe bază de contract reglementat, în cazul grupurilor de cogenerare calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, nu poate fi mai mare decât valoarea minimă dintre:

a) energia electrică livrată rezultată din rularea finală a programului PowrSym şi transmisă de Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. la Autoritatea competentă conform prevederilor art. 45; şi

b) diferenţa dintre energia electrică de înaltă eficienţă a configuraţiilor calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional şi energia electrică destinată consumului serviciilor proprii tehnologice alimentate de la bornele generatoarelor, corespunzătoare EEEC.

Art. 18. -Autoritatea competentă aprobă nivelul justificat al preţului mediu de achiziţie a combustibilului pentru anul următor pe baza analizei comparativ detaliate a preţului mediu de achiziţie a combustibilului, justificat de fiecare producător participant la contractele reglementate pentru trimestrele I, II, III şi IV ale anului curent. La stabilirea acestuia se ţine seama de creşterile prudent estimate pentru anul următor ale preţurilor fiecărui tip de combustibil.

Art. 19. -Autoritatea competentă aprobă nivelul justificat al costurilor fixe pe baza analizei comparativ detaliate a costurilor fixe considerate la stabilirea anterioară a preţurilor reglementate aprobate prin decizia în vigoare, a costurilor fixe realizate în anul curent şi a valorilor propuse pentru anul următor.

Art. 20. - In cazul grupurilor de cogenerare calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, costurile fixe totale aprobate sunt costurile fixe totale justificate aferente grupurilor de cogenerare, corectate cu raportul dintre capacitatea electrică de înaltă eficienţă şi capacitatea electrică instalată a configuraţiilor calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional.

Art. 21. - In cazul producătorilor de energie electrică cu grupuri de cogenerare, care livrează energie termică sub formă de apă fierbinte, energia electrică consumată pentru pompele de reţea de termoficare (pompaj) se consideră ca fiind livrată (vândută) către reţeaua termică de transport al apei fierbinţi. Costul energiei electrice consumate pentru pompaj se va considera suplimentar în costurile aferente serviciului de transport al energiei termice sub formă de apă fierbinte.

Art. 22. - Preţurile reglementate de producere a energiei electrice şi, după caz, termice se determină prin raportarea costurilor/veniturilor justificate corespunzătoare la volumul total de energie utilă electrică, respectiv termică. Volumul total de energie utilă include atât energia efectiv livrată în reţele şi/sau consumatorilor racordaţi la barele configuraţiei/centralei/uzinei, cât şi autoconsumul.

Art. 23. -In conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 219/2007 privind promovarea cogenerării bazate pe cererea de energie termică utilă şi ale Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2007, sunt considerate justificate următoarele valori:

a) valoarea eficienţei globale de cel puţin 75% în cazul grupurilor de cogenerare, pentru producţia de energie electrică şi energie termică utilă în cogenerare de înaltă eficienţă, calificată conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional;

b) valoarea eficienţei de cel puţin 86% în cazul producerii de energie termică în surse de vârf;

c) valoarea eficienţei de cel puţin 37% în cazul producerii de energie electrică în grupuri energetice de condensaţie.

Art. 24. -In vederea stabilirii încărcării optime a grupurilor energetice la nivel SEN pentru anul calendaristic următor, până la data de 20 septembrie, toţi producătorii de energie electrică cu grupuri dispecerizabile transmit la Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. datele necesare pentru rularea programului PowrSym, în conformitate cu prevederile procedurii „Schimburile de date şi informaţii tehnice între utilizatorii RET şi operatorii tehnici în scopul asigurării funcţionării şi dezvoltării SEN în condiţii de siguranţă", emisă de Compania Naţională „Transelectrica" - S.A.

6.2. Solicitarea de stabilire a preţurilor reglementate şi fundamentarea costurilor

Art. 25. - (1) Solicitarea de stabilire a preţurilor reglementate şi toată documentaţia de fundamentare a veniturilor/costurilor/producţiilor/livrărilor/consumurilor, precum şi a rentabilităţii bazei reglementate a activelor aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice se transmit la Autoritatea competentă de către producătorii participanţi la contractele reglementate, de regulă până la data de 25 octombrie pentru întregul an calendaristic următor. Fac excepţie situaţiile în care, datorită punerii în funcţiune a unor capacităţi noi de producţie şi calificării acestora conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, se acceptă depunerea solicitării şi a documentaţiei în prima săptămână din luna iunie pentru semestrul II al anului curent.

(2) Producătorii care nu au optat pentru vânzarea pe bază de contracte reglementate, dar sunt desemnaţi în acest sens de Autoritatea competentă sunt obligaţi să transmită documentaţia de fundamentare a veniturilor/costurilor/producţiilor/ livrărilor/consumurilor aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, termice în cazul în care primesc, până în data de 10 octombrie, o notificare în acest sens din partea Autorităţii competente.

Art. 26. - Documentaţia transmisă conform art. 25 trebuie să conţină cel puţin:

a) adresă de solicitare înregistrată, semnată şi ştampilată, cu menţionarea preţurilor de producere pentru energia electrică şi, după caz, pentru energia termică sub formă de apă fierbinte şi/sau abur, rezultate din calculele efectuate de producător conform prevederilor prezentei metodologii, pe baza datelor cuprinse în documentaţie;

b) date privind capacitatea instalată şi veniturile/costurile/ producţiile/livrările/consumurile realizate în anul curent şi previzionate pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25, pe suport hârtie şi în format electronic (fişiere Excel);

c) date privind valoarea autoconsumului de energie electrică şi/sau termică, a energiei termice livrate din grupurile energetice, respectiv din sursele de vârf sub formă de abur/apă fierbinte, realizate în anul curent şi previzionate pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25;

d) în cazul grupurilor de cogenerare pe bare colectoare, cantităţile de energie termică livrate din SRR, realizate în anul curent şi previzionate pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25;

e) valoarea producţiilor de energie şi a consumurilor de combustibil pentru grupurile energetice, respectiv sursele de vârf, care utilizează acelaşi tip de combustibil principal, realizate în anul curent şi previzionate pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25;

f) date privind rentabilitatea bazei reglementate a activelor, pe suport hârtie şi în format electronic (fişiere Excel);

g) fişele de bilanţ energetic cu realizările din anul curent şi estimările pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25, pe suport hârtie şi în format electronic (fişiere Excel);

h) în cazul producătorilor de energie electrică cu grupuri de cogenerare, cantităţile vândute şi preţurile de revenire rezultate pentru energia termică livrată în anul curent, precum şi valoarea tarifelor de transport şi/sau de distribuţie a energiei termice incluse în aceste preţuri, inclusiv structura de costuri aferentă costurilor totale aprobate;

i) în cazul producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie sau în cogenerare, veniturile realizate în anul curent şi estimate pentru anul următor din aplicarea schemelor de sprijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea acestor tehnologii;

j) veniturile realizate în anul curent şi estimate pentru anul următor pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem;

k) regimurile şi schemele de funcţionare realizate în anul curent, respectiv propuse pentru obţinerea producţiilor estimate în anul următor;

l) calculaţia preţului mediu de achiziţie a combustibilului, pe suport hârtie şi în format electronic (fişiere Excel), precum şi justificarea elementelor care intră în calcul (contracte în vigoare de achiziţie/transport de combustibil, facturi plătite în anul curent etc);

m) memoriu justificativ pentru costurile fixe totale solicitate şi alocarea acestora între grupurile energetice şi sursele de vârf, cu justificarea separată a costurilor cu amortizarea şi a costurilor financiare (costurile cu amortizarea nu includ sumele nerambursabile primite, inclusiv prin aplicarea schemelor de ajutor de stat, şi utilizate de operatorul economic pentru finanţarea proiectelor de investiţii în domeniul producerii energiei electrice şi/sau termice);

n) cantitatea de energie electrică şi veniturile totale corespunzătoare vânzărilor pe piaţa concurenţială, realizate în anul curent şi estimate pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25 - la export, consumatori eligibili, furnizori etc;

o) cantitatea de energie electrică estimată ca disponibilă pentru vânzare pe contracte reglementate în anul următor, respectiv în semestrul II al anului curent pentru situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25.

Art. 27. - Datele privind capacitatea instalată şi veniturile/costurile/producţiile/livrările/consumurile realizate în anul curent şi previzionate pentru anul următor se completează conform machetei prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie, separat pentru fiecare centrală şi separat pe:

a) grupuri hidroenergetice, cu evidenţierea separată a costurilor/producţiilor aferente microhidrocentralelor;

b) alte grupuri energetice pe bază de surse regenerabile de energie - solare, eoliene, biomasă etc;

c) grupuri nucleare;

d) grupuri termoenergetice de condensaţie;

e) grupuri de cogenerare;

f) surse de vârf - CAI, respectiv CAF-uri.

Art. 28. - Datele privind rentabilitatea bazei reglementate a activelor se completează conform machetei prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

Art. 29. - Fişele de bilanţ energetic se completează conform machetelor prevăzute în anexele nr. 3-5, care fac parte integrantă din prezenta metodologie.

Art. 30. - Autoritatea competentă poate solicita producătorilor participanţi la contractele reglementate completarea documentaţiei depuse cu orice date/informaţii suplimentare sau care lipsesc, necesare pentru analiza veniturilor/costurilor/producţiilor/livrărilor/consumurilor estimate, sau corectarea datelor inconsistente.

Art. 31. -Autoritatea competentă stabileşte şi comunică operatorilor economici implicaţi, până în data de 15 decembrie, cantităţile de energie electrică şi preţurile din contractele reglementate pentru anul calendaristic următor, inclusiv preţul de producere a energiei termice livrate din centralele cu grupuri de cogenerare. In cazul în care un producător participant la contractele reglementate nu transmite toate datele şi documentele justificative solicitate conform prevederilor art. 25-30 până în data de 15 noiembrie, Autoritatea competentă poate respinge solicitarea acestuia sau poate utiliza pentru stabilirea preţurilor reglementate datele existente în baza de date proprie

Art. 32. - In situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25, Autoritatea competenta stabileşte şi comunică operatorilor economici implicaţi, până în data de 25 iunie, cantităţile de energie electrică şi preţurile din contractele reglementate pentru semestrul II al' anului curent. In cazul depunerii unei documentaţii incomplete sau inconsistente, Autoritatea competentă poate respinge asemenea solicitări.

6.3. Principii de alocare a costurilor între energia electrică şi energia termică sub formă de abur şi/sau apă fierbinte livrate din grupuri de cogenerare

Art. 33. - In vederea stabilirii preţurilor reglementate, alocarea costurilor totale de producere între energia electrică şi energia termică sub formă de abur şi/sau apă fierbinte livrate din grupuri de cogenerare se face conform următoarelor principii:

a) consumul de combustibil aferent energiei termice sub formă de apă fierbinte şi/sau abur livrate din grupuri de cogenerare se determină considerând un consum specific de combustibil de 1 MWh/MWh; diferenţa de consum până la consumul total de combustibil se consideră aferent energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare;

b) celelalte costuri variabile aferente producerii în cogenerare, care nu sunt costuri cu combustibilul, se alocă între energia electrică şi energia termică sub formă de apă fierbinte şi/sau abur livrate din grupuri de cogenerare, proporţional cu cantităţile de combustibil alocate acestora;

c) costurile fixe totale justificate aferente producerii în cogenerare, corectate, după caz, conform prevederilor art. 20, se alocă între energia electrică şi energia termică sub formă de apă fierbinte şi/sau abur livrate din grupuri de cogenerare, proporţional cJ cantităţile livrate.

Art. 34. - In cazul surselor de vârf - CAI, toate costurile aferente producerii energiei termice sub formă de apă fierbinte şi/sau abur se alocă între cele două produse proporţional cu cantităţile livrate.

Art. 35. - Din costurile totale alocate energiei electrice se deduc veniturile obţinute de producătorii cu grupuri de cogenerare sau din surse regenerabile de energie, în baza schemelor de spijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea acestor tehnologii. De asemenea, se deduc şi veniturile obţinute pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem de producătorii participanţi la contractele reglementate, precum şi alte venituri considerate justificate de Autoritatea competentă.

6.4. Etape de calcul

6.4.1. Date de intrare suplimentare

Art. 36. -Autoritatea competentă primeşte, până la data de 20 septembrie, următoarele date:

a) prognoza orară a consumului, separat pentru consumatorii deserviţi în regim reglementat, pentru consumul propriu tehnologic al reţelelor electrice de distribuţie, şi pentru consumatorii eligibili racordaţi la reţelele electrice de distribuţie, care este transmisă de furnizorii impliciţi şi, respectiv, de operatorii de distribuţie;

b) prognoza orara a consumului propriu tehnologic al reţelei electrice de transport, care este transmisă de operatorul de transport;

c) prognoza orară a consumului consumatorilor eligibili racordaţi la reţeaua electrică de transport, care este transmisă de furnizorii acestora;

d) prognoza de funcţionare orară a centralelor hidroelectrice, care este transmisă de producătorii de energie electrică cu grupuri hidroenergetice dispecerizabile.

Art. 37. - Datele transmise de producătorii de energie electrică cu grupuri dispecerizabile la Compania Naţională „Transelectrica" - SA, conform prevederilor art. 24, se transmit pe suport hârtie şi în format electronic şi la Autoritatea competentă.

6.4.2. Producători de energie electrică cu grupuri nedispecerizabile

Art. 38. - In cazul producătorilor de energie electrică cu grupuri nedispecerizabile, Autoritatea competentă aprobă valorile considerate justificate pentru:

a) energia electrică livrată din grupuri de cogenerare (inclusiv energia electrică consumată pentru pompaj), Ecog;

b) energia electrică livrată din grupuri energetice, altele decât grupurile de cogenerare (inclusiv energia electrică consumată pentru pompaj), E;

c) în cazul grupurilor de cogenerare, costurile fixe totale aferente capacităţii electrice de înaltă eficienţă a configuraţiilor calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, CFTCeec,

d) în cazul grupurilor de cogenerare, energia electrică maximă ce poate fi vândută pe contracte reglementate conform prevederilor art. 17,

e) energia termică livrată din grupuri de cogenerare sub formă de abur, ;

f) energia termină livrată din grupuri de cogenerare sub formă de apă fierbinte,;

g)energia termică livrată din surse de vârf sub formă de abur,;

h) energia termică livrată din surse de vârf sub formă de apă fierbinte, ;

i) consumul total de combustibil atât pentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf,;

j) costurile fixe totale atât pentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf, CFT;

k) preţul mediu de achiziţie a combustibilului atât pentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf,; acest preţ va ţine cont de estimările cunoscute privind evoluţia viitoare a preţurilor combustibililor utilizaţi.

Art. 39. - Pentru grupurile nedispecerizabile aparţinând producătorilor de energie electrică care au în portofoliu şi grupuri dispecerizabile se aplică prevederile subcapitolului 6.4.3.

6.4.3. Producători de energie electrică cu grupuri dispecerizabile

Art. 40. - Pentru acoperirea consumului de energie electrică prognozat la nivel SEN şi a consumului local de energie termică, Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. determină repartiţia optimă orară a sarcinii pe centrale/grupuri energetice/surse de vârf, prin rularea programului PowrSym.

Art. 41. - In vederea rulării programului PowrSym, Autoritatea competentă aprobă:

a) preţul mediu de achiziţie a combustibilului, considerat justificat pentru anul calendaristic următor, atât pentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf;

b) prognoza de funcţionare a centralelor hidroelectrice, numai în cazul în care nu este operaţional un program de optimizare a producţiei hidro.

Art. 42. - (1) Până la data de 1 noiembrie, Autoritatea competentă transmite la Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. următoarele informaţii, în format electronic:

a) preţul mediu de achiziţie a combustibilului, considerat justificat pentru anul calendaristic următor, pe fiecare tip de combustibil utilizat şi pentru fiecare centrală/producător de energie electrică cu grupuri termoenergetice dispecerizabile;

b) cantitatea totală de energie electrică estimată a fi livrată în anul calendaristic următor de producătorii cu grupuri nedispecerizabile;

c) prognoza orară de consum şi CPTdin reţelele electrice de distribuţie, considerată justificată pentru anul calendaristic următor;

d) prognoza orară de consum şi CPT din reţeaua electrică de transport, considerată justificată pentru anul calendaristic următor;

e) prognoza orară de producţie a centralelor hidroelectrice, considerată justificată pentru anul calendaristic următor.

(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) sunt transmise de Autoritatea competentă şi operatorilor economici implicaţi (producători, operatori de distribuţie/transport, furnizori etc), dar numai acele date care privesc respectivul operator economic.

Art. 43. - Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. transmite fiecărui producător de energie electrică cu grupuri dispecerizabile, până în data de 12 noiembrie, datele aferente grupurilor energetice proprii rezultate din rularea programului PowrSym pentru anul calendaristic următor. Categoriile de date transmise sunt cele prevăzute la art. 45.

Art. 44. - In perioada 12-20 noiembrie, Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. analizează şi soluţionează contestaţiile fundamentate primite de la producătorii de energie electrică cu grupuri dispecerizabile şi efectuează rularea finală a programului PowrSym pentru anul calendaristic următor. Transmiterea, analizarea şi soluţionarea contestaţiilor privind rezultatele rulării programului PowrSym pentru anul calendaristic următor se fac conform unei proceduri proprii elaborate de Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. şi avizate de Autoritatea competentă.

Art. 45. - Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. transmite Autorităţii competente, până la data de 25 noiembrie, următoarele date rezultate din rularea finală a programului PowrSym pentru anul calendaristic următor:

a) pentru fiecare centrală şi grup energetic dispecerizabil, valorile orare pentru:

(i) energia electrică livrată;

(ii) energia termică livrată;

(iii) consumul de combustibil;

(iv) costul variabil unitar pentru producerea energiei electrice;

b) pentru fiecare centrală şi producător de energie electrică cu grupuri dispecerizabile, valorile anuale pentru:

(i) energia electrică total livrată;

(ii) energia electrică livrată din grupuri de cogenerare;

(iii) energia termică total livrată;

(iv) energia termică livrată din grupuri de cogenerare;

(v) preţul mediu al combustibilului;

(vi) consumul total de combustibil;

(vii) consumul de combustibil aferent grupurilor de cogenerare;

(viii) consumul de combustibil aferent surselor de vârf;

(ix) costurile fixe totale;

(x) costul variabil cu combustibilul;

(xi) alte costuri variabile;

(xii) costurile totale aferente pornirilor.

Art. 46. -Autoritatea competentă, pe baza datelor primite de la Compania Naţională „Transelectrica" - S.A., a datelor transmise de producători şi a corelării acestora cu principiile stabilite prin reglementările în vigoare, stabileşte pentru fiecare producător cu grupuri dispecerizabile valorile considerate justificate pentru:

a) energia electrică livrată din grupuri de cogenerare (inclusiv energia electrică consumată pentru pompaj), Ecog;

b) energia electrică livrată din grupuri energetice, altele decât grupurile de cogenerare (inclusiv energia electrică consumată pentru pompaj), E;

c) în cazul grupurilor de cogenerare, costurile fixe totale aferente capacităţii electrice de înaltă eficienţă a configuraţiilor calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, CFTCEEC;

d) în cazul grupurilor de cogenerare, energia electrică maximă ce poate fi vândută pe contracte reglementate conform prevederilor art. 17,

e) energia termică livrată din grupuri de cogenerare sub formă de abur,;

f) energia termică livrată din grupuri de cogenerare sub formă de apă fierbinte,;

g)energia termică livrată din surse de vârf sub formă de abur,;

h) energia termică livrată din surse de vârf sub formă de apă fierbinte, ;

i) consumul total de combustibil atât Dentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf,;

j) costurile fixe totale atât pentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf, CFT;

k) preţul mediu de achiziţie a combustibilului atât pentru grupurile energetice, cât şi pentru sursele de vârf,

6.4.4. Stabilirea cantităţilor de energie electrică vândute pe bază de contracte reglementate

Art. 47. - In vederea acoperirii consumului de energie electrică prognozat, Autoritatea competentă stabileşte următoarele:

a) cota-parte din consumul de energie electrică prognozat de furnizorii impliciţi pentru consumatorii deserviţi în regim reglementat, care va fi acoperită prin contracte reglementate;

b) cantitatea totală de energie electrică livrată din grupuri de cogenerare, pe care producătorii participanţi la contractele reglementate o vând pe bază de contracte reglementate;

c) cota-parte din producţia de energie electrică livrată din grupuri energetice, altele decât grupurile de cogenerare, pe care producătorii participanţi la contractele reglementate o vând pe bază de contracte reglementate;

d) repartiţia pe fiecare operator de distribuţie şi, respectiv, furnizor implicit a cantităţilor totale de energie electrică vândute pe bază de contracte reglementate de producătorii participanţi la contractele reglementate;

e) lista cu producătorii participanţi la contractele reglementate care contribuie la acoperirea consumului propriu tehnologic al reţelelor electrice de transport şi/sau distribuţie.

Art. 48. - Cantităţile de energie electrică din contractele reglementate de vânzare-cumpărare se pot modifica numai în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare.

6.4.5. Stabilirea preţurilor reglementate

Art. 49. - Costul variabil de producere a energiei electrice şi preţul mediu al energiei electrice livrate din grupuri energetice (inclusiv pe bază de SRE), altele decât grupurile de cogenerare, se determină astfel:

unde:

 - costul variabil de producere a energiei electrice din grupuri energetice (inclusiv pe bază de SRE), altele decât grupurile de cogenerare;

 - preţul mediu al energiei electrice livrate din grupuri energetice (inclusiv pe bază de SRE), altele decât grupurile de cogenerare;

 - veniturile obţinute de producători în baza schemei de spijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea producerii de energie electrică din surse regenerabile de energie;

 - veniturile obţinute de producători pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem.

Art. 50. - In cazul producătorilor de energie electrică cu grupuri de cogenerare calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, costul variabil de producere a energiei electrice şi preţul mediu al energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare se determină astfel:

unde:

 - costul variabil de producere a energiei electrice din grupuri de cogenerare;

 - preţul mediu al energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare;

 - veniturile obţinute de producători în baza schemei de spijin adoptate la nivel naţional pentru promovarea cogenerării bazate pe cererea de energie termică utilă;

 - veniturile obţinute de producătorii de energie electrică cu grupuri de cogenerare pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem.

Art. 51. - (1) Preţul energiei termice sub formă de apă fierbinte şi/sau abur livrate din grupuri de cogenerare, respectiv din surse de vârf se determină astfel:

a) pentru energia termică livrată sub formă de apă fierbinte:

b) pentru energia termică livrată sub formă de abur:

(2) Semnificaţiile notaţiilor utilizate la art. 49-51 sunt următoarele:

a)reprezintă costurile cu combustibilul alocate pentru producerea energiei electrice, energiei termice sub formă de apă fierbinte şi, respectiv, a energiei termice sub formă de abur;

b)reprezintă alte costuri variabile, diferite de cele cu combustibilul, alocate pentru producerea energiei electrice, energiei termice sub formă de apă fierbinte şi, respectiv, a energiei termice sub formă de abur;

c)reprezintă costurile fixe alocate pentru producerea energiei electrice, energiei termice sub formă de apă fierbinte şi, respectiv, a energiei termice sub formă de abur; în cazul grupurilor de cogenerare calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, valorile costurilor fixe alocate pe fiecare produs se determină pornind de la valoarea costurilor fixe totale aprobate CFTCEEC.

Art. 52. - Preţul mediu al energiei electrice şi preţul mediu al energiei termice sub formă de apă fierbinte şi/sau abur se calculează cu ajutorul formulelor:

Art. 53. - Preţurile pentru energia termică vândută de producătorii care deţin grupuri de cogenerare şi destinată consumului populaţiei, determinate în conformitate cu prevederile art. 52, sunt aprobate prin decizie emisă de Autoritatea competentă.

Art. 54. - (1) Autoritatea competentă stabileşte valoarea medie a raportului dintre preţurile energiei electrice în orele de zi şi în orele de noapte, înregistrate pe Piaţa pentru Ziua Următoare în ultimele 12 luni calendaristice. Orele de zi şi orele de noapte sunt cele stabilite conform prevederilor reglementărilor în vigoare.

(2) Pe baza preţului mediu de producere a energiei electrice, determinat în conformitate cu prevederile art. 52, precum şi a valorii raportului stabilit conform prevederilor alin. (1), pentru fiecare producător participant la contractele reglementate se stabilesc, prin decizie a Autorităţii competente, preţuri diferenţiate ale energiei electrice vândute prin contracte reglementate în orele de zi, respectiv în orele de noapte.

(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) producătorii participanţi la contractele reglementate care deţin numai configuraţii cu grupuri nedispecerizabile a căror producţie de energie electrică nu poate fi gestionată zilnic în mod activ de producător, în conformitate cu obligaţiile contractuale asumate şi evoluţia cererii şi/sau a preţurilor pe Piaţa pentru Ziua Următoare; pentru aceştia se stabilesc, prin decizie a Autorităţii competente, numai preţurile medii de producere a energiei electrice, determinate în conformitate cu prevederile art. 52, care vor fi utilizate pentru decontarea energiei electrice vândute pe bază de contract reglementat.

Art. 55. - (1) Cantităţile lunare/totale de energie electrică vândute pe bază de contracte reglementate de producătorii participanţi la contractele reglementate, aferente fiecărui cumpărător de energie electrică, se stabilesc prin decizie a Autorităţii competente. Autoritatea competentă transmite în format electronic producătorilor participanţi la contractele reglementate şi cumpărătorilor de energie electrică respectivi cantităţile orare de energie electrică vândute/cumpărate pe bază de contracte reglementate în anul calendaristic următor sau, în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25, în semestrul II al anului curent.

(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):

a) producătorii participanţi la contractele reglementate care deţin numai configuraţii cu grupuri nedispecerizabile a căror producţie de energie electrică poate fi gestionată zilnic în mod activ de producător, în conformitate cu obligaţiile contractuale asumate şi evoluţia cererii şi/sau a preţurilor pe Piaţa pentru Ziua Următoare; pentru aceştia se stabilesc, prin decizie a Autorităţii competente, numai cantităţile totale de energie electrică vândute pe bază de contracte reglementate, aferente fiecărui cumpărător de energie electrică; în aceste cazuri, cantităţile orare/lunare de energie electrică vândute/cumpărate pe bază de contracte reglementate se stabilesc prin negociere între părţile contractante, cu încadrare în cantitatea totală stabilită prin decizie a Autorităţii competente;

b) producătorii participanţi la contractele reglementate care deţin numai configuraţii cu grupuri nedispecerizabile a căror producţie de energie electrică nu poate fi gestionată zilnic în mod activ de producător, în conformitate cu obligaţiile contractuale asumate şi evoluţia cererii şi/sau a preţurilor pe Piaţa pentru Ziua Următoare; în aceste cazuri, cantităţile orare/lunare/totale de energie electrică vândute/cumpărate pe bază de contracte reglementate se stabilesc prin negociere între părţile contractante, cumpărătorii de energie electrică din contractele reglementate fiind stabiliţi prin decizie a Autorităţii competente.

Art. 56. -Autoritatea competentă comunică producătorilor participanţi la contractele reglementate implicaţi deciziile de stabilire a cantităţilor de energie electrică şi a preţurilor din contractele reglementate, în conformitate cu prevederile art. 31, respectiv ale art. 32.

Art. 57. - In cazul producătorilor de energie electrică cu grupuri de cogenerare, care livrează energie termică sub formă de apă fierbinte şi care nu deţin în exploatare comercială reţeaua termică de transport aferentă, preţul de decontare a energiei electrice consumate pentru pompaj se stabileşte prin decizie a Autorităţii competente. Acest preţ va fi egal cu preţul mediu de producere a energiei electrice, determinat în conformitate cu prevederile art. 52.

Art. 58. -In condiţiile primirii unei notificări în conformitate cu prevederile art. 69, toţi producătorii participanţi la contractele reglementate trebuie să transmită Autorităţii competente datele şi informaţiile solicitate, în maximum două săptămâni de la primirea notificării.

CAPITOLUL VII

Ajustarea preţurilor reglementate pentru energia electrică şi pentru energia termică destinate consumului populaţiei

Art. 59. - Preţurile reglementate pentru energia electrică şi pentru energia termică destinate consumului populaţiei, stabilite în conformitate cu prevederile art. 52 şi aprobate prin decizie emisă de Autoritatea competentă conform prevederilor art. 53 şi 54, pot fi ajustate, la solicitarea producătorilor participanţi la contractele reglementate, la începutul semestrului II al fiecărui an, în cazul în care preţul mediu de achiziţie a combustibilului realizat în trimestrul II se modifică cu cel puţin ± 5 % faţă de cel considerat la stabilirea preţurilor în vigoare.

Art. 60. - Pentru ajustarea preţurilor reglementate, Autoritatea competentă ia în considerare numai modificarea preţului mediu de achiziţie a combustibilului, toate celelalte elemente din structurile de venituri/costuri/producţii/livrări/ consumuri fiind menţinute la valorile aprobate la ultima stabilire.

Art. 61. - Documentaţia de ajustare a preţurilor reglementate poate fi transmisă Autorităţii competente de producătorii participanţi la contractele reglementate, în cursul lunii mai a fiecărui an, şi trebuie să cuprindă cel puţin:

a) adresă de solicitare înregistrată, semnată şi ştampilată, cu menţionarea preţurilor solicitate pentru energia electrică şi, după caz, pentru energia termică destinată consumului populaţiei;

b) calculaţia preţului mediu de achiziţie a combustibilului realizat în trimestrul II al anului curent, pe suport hârtie şi în format electronic (fişiere Excel), precum şi justificarea elementelor care intră în calcul (contracte în vigoare de achiziţie/transport de combustibil, facturi plătite în trimestrul II al anului curent etc).

Art. 62. - Pentru fiecare solicitare de ajustare a preţurilor reglementate, Autoritatea competentă stabileşte condiţiile justificate de ajustare, pe care le aplică fie prin utilizarea algoritmului de stabilire, cu luarea în considerare a noului preţ mediu de achiziţie a combustibilului, fie prin utilizarea următoarei formule generale:

unde:

- preţurile reglementate pentru energia electrică,  respectiv pentru energia termică destinată consumului populaţiei, rezultate după ajustare;

- preţurile reglementate pentru energia electrică,  respectiv pentru energia termică destinată consumului populaţiei, rezultate la ultima stabilire şi aprobate prin decizie emisă de Autoritatea competentă;

 - raportul dintre preţul mediu de achiziţie a combustibilului justificat, calculat pe baza preţurilor de achiziţie actualizate pentru fiecare tip de combustibil şi a structurii de consum a combustibilului considerată la ultima stabilire a preţurilor medii reglementate, şi preţul mediu de achiziţie a combustibilului considerat la ultima stabilire a preţurilor reglementate corespunzătoare;

 - ponderea costului cu combustibilul în preţurile medii de producere a energiei electrice, respectiv a energiei termice destinate consumului populaţiei, rezultate la ultima stabilire.

Art. 63. - Preţurile reglementate pentru energia electrică, respectiv pentru energia termică destinată consumului populaţiei, rezultate după ajustare prin aplicarea prevederilor art. 62, sunt aprobate prin decizie emisă de Autoritatea competentă.

Art. 64. - In cazul respingerii unei solicitări de ajustare a preţurilor reglementate, Autoritatea competentă va notifica acest lucru producătorului participant la contractele reglementate, cu motivarea deciziei luate.

CAPITOLUL VIII

Raportări

Art. 65. - Fiecare producător participant la contractele reglementate trebuie să transmită Autorităţii competente realizările corespunzătoare veniturilor/costurilor/producţiilor/ livrărilor/consumurilor înregistrate în activitatea din sectorul energiei electrice şi termice în fiecare trimestru al anului pentru care au fost stabilite preţuri reglementate.

Art. 66. - Datele corespunzătoare realizărilor trimestriale se completează conform machetei prevăzute în anexa nr. 6, care face parte integrantă din prezenta metodologie, şi se transmit Autorităţii competente în maximum două luni de ia terminarea fiecărui trimestru.

Art. 67. - Fiecare producător participant la contractele reglementate trebuie să notifice Autorităţii competente orice modificare semnificativă în portofoliul de capacităţi de producţie deţinute - punere în funcţiune de noi capacităţi de producţie sau modificarea parametrilor tehnici de funcţionare ai capacităţilor existente prin retehnologizarea acestora (inclusiv modificarea semnificativă a mixului de combustibil utilizat).

CAPITOLUL IX

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 68. - Orice acţiune de stabilire sau ajustare realizată de Autoritatea competentă în conformitate cu prevederile prezentei metodologii se aplică simultan pentru toate centralele deţinute în portofoliu de fiecare producător participant la contractele reglementate, atât pentru energia electrică, cât şi pentru energia termică livrate de acesta.

Art. 69. - In situaţii excepţionale, Autoritatea competentă poate notifica şi declanşa procedura de stabilire/revizuire a cantităţilor de energie electrică şi a preţurilor din contractele reglementate la momentul considerat oportun. In acest caz se aplică prevederile cap. VI, cu adaptarea corespunzătoare a datelor-limită aferente schimburilor de date şi informaţii.

Art. 70. -In luna decembrie a fiecărui an sau, în situaţiile de excepţie prevăzute la art. 25, în luna iunie a fiecărui an, precum şi ulterior realizării unei stabiliri/revizuiri conform prevederilor art. 69, Autoritatea competentă va comunica producătorilor participanţi la contractele reglementate următoarele date care au stat la baza stabilirii preţurilor reglementate pentru anul următor, respectiv pentru semestrul II al anului curent:

a) costurile fixe totale aprobate, din care costuri/venituri suplimentar înregistrate în anul precedent, considerate în calcule;

b) cantităţile totale de energie electrică şi, după caz, energie termică livrate, considerate în calcule, separat pe grupuri energetice şi surse de vârf;

c) eficientele (globale) aprobate, separat pe grupuri energetice şi surse de vârf;

d) ponderea fiecărui tip de combustibil în consumul total de combustibil considerat în calcule, separat pe grupuri energetice şi surse de vârf;

e) preţul mediu de achiziţie a combustibilului considerat în calcule, separat pe grupuri energetice şi surse de vârf;

f) ponderea costului cu combustibilul în total costuri considerate în calcule, separat pe grupuri energetice şi surse de vârf;

g) cantitatea de energie electrică consumată pentru pompaj, considerată în calcule;

h) preţul mediu de producere a energiei electrice, rezultat din calcule;

i) preţul mediu de producere a energiei termice sub formă de abur, rezultat din calcule;

j) preţul mediu de producere a energiei termice sub formă de apă fierbinte, rezultat din calcule.

Art. 71. - Toate datele aferente capacităţii instalate, consumurilor, producţiilor, livrărilor, autoconsumului şi regimurilor de funcţionare realizate de configuraţiile calificate conform prevederilor reglementărilor în vigoare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, transmise conform prevederilor art. 25-30, trebuie să fie aceleaşi cu datele de fundamentare a solicitării de calificare pentru schemele de sprijin adoptate la nivel naţional, transmise conform prevederilor reglementărilor în vigoare.

Art. 72. - (1) Cantităţile de energie electrică şi preţurile din contractele reglementate aferente portofoliului de grupuri hidroenergetice al Societăţii Comerciale „Hidroelectrica" - S.A. se stabilesc şi se aprobă prin decizie a Autorităţii competente, separat pentru:

a) centralele hidroelectrice pe firul apei, cu puteri electrice instalate între 10 şi 100 MW fiecare;

b) centralele hidroelectrice pe firul apei, cu puteri electrice instalate mai mari de 100 MW fiecare;

c) centralele hidroelectrice cu acumulare, cu puteri electrice instalate mai mari de 100 MW fiecare;

d) microhidrocentrale, cu puteri electrice instalate de maximum 10 MW fiecare.

(2) Datele transmise de Societatea Comercială „Hidroelectrica" - S.A. conform prevederilor art. 25-30 trebuie să fie defalcate pe fiecare dintre tipurile de centrale hidroelectrice prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), pentru care se stabilesc cantităţi de energie electrică şi preţuri reglementate distincte.

Art. 73. - Pentru un producător participant la contractele reglementate, preţurile de vânzare a energiei electrice pe bază de contracte reglementate aferente fiecărui cumpărător stabilit conform prevederilor art. 55 pot fi diferite, cu respectarea condiţiei ca preţul anual de revenire pentru energia electrică vândută pe bază de contracte reglementate de respectivul producător (media anuală a preţurilor orare ponderate cu cantităţile orare din toate contractele reglementate de vânzare-cumpărare energie electrică, stabilite conform prevederilor art. 54 şi 55, să fie egal cu preţul mediu de producere a energiei electrice, determinat în conformitate cu prevederile art. 52 pentru respectivul producător.

ANEXA Nr. 1 la metodologie

Macheta de fundamentare a veniturilor/costurilor/producţiilor/livrărilor/consumurilor

Operator economic:

Configuraţia/Centrala/Localitatea:

Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:

Data: an/lună/zi

Costuri totale aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, a energiei termice în:

Grupuri energetice

Cazane de abur industrial - CAI

Cazane de apă fierbinte - CAF

LEI

Realizat

Previzionat

Realizat

Previzionat

Realizat

Previzionat

VENITURI (1+2+3)

1. Costuri variabile

Combustibil tehnologic, inclusiv transportul acestuia la centrală

Energie electrică din SEN (pentru CPT)

Apă brută sau pretratată, demineralizată, dedurizată

Alte costuri variabile (reactivi, mase schimbătoare de ioni, certificate emisii etc.)

Costuri totale aferente activităţilor de producere a energiei electrice şi, după caz, a energiei termice în:

Grupuri energetice

Cazane de abur industrial - CAI

Cazane de apă fierbinte - CAF

LEI

Realizat

Previzionat

Realizat

Previzionat

Realizat

Previzionat

2. Costuri fixe

Operare şi mentenanţă

Materiale

Amortizare

Redevenţă

Utilităţi

Salarii şi asimilate

Costuri pentru protecţia mediului

Servicii executate de terţi

Costuri (+)A/enituri (-) suplimentare de recuperat din anul precedent

Alte costuri fixe (taxe, comisioane,impozite etc.)

3. Rentabilitatea bazei reglementate a activelor (costuri financiare + profit)

Costuri fixe totale (2+3)

Energie electrică produsă [MWh]

Energie electrică livrată [MWh]

Consum de energie electrică pentru pompaj [MWh]

Energie termică livrată la gard [MWh]

Consum de combustibil [MWh], din care:

Păcură [MWh]

Gaze [MWh]

Cărbune [MWh]

Alt combustibil (CLU etc.) [MWh]

Putere calorifică păcură [kcal/kg]

Putere calorifică gaze [kcal/Nmc]

Putere calorifică cărbune [kcal/kg]

Putere calorifică alt combustibil [kcal/kg]

Preţ păcură [lei/kg]

[lei/MWh]

Preţ gaze [lei/Nmc]

[lei/MWh]

Preţ cărbune [lei/kg]

[lei/MWh]

Preţ alt combustibil [lei/kg]

[lei/MWh]

Preţ mediu combustibil [lei/MWh]

Data: an/lună/zi

Configuraţie/Centrală

Realizat

Previzionat

Venituri obţinute din aplicarea schemelor de sprijin adoptate la nivel naţional [lei]

Venituri obţinute pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem [lei]

Energie termică livrată din grupuri energetice sub formă de apă fierbinte [MWh]

Energie termică livrată din CAI sub formă de apă fierbinte [MWh]

Energie termică livrată din cazane energetice prin SRR [MWh]

Energia electrică de înaltă eficienţă a configuraţiei [MWh]

Capacitatea electrică de înaltă eficienţă a configuraţiei [MW]

Capacitatea electrică instalată a configuraţiei [MW]

ANEXA Nr. 2 la metodologie

Fundamentarea rentabilităţii bazei reglementate a activelor

Operator economic:

Configuraţia/Centrala/Localitatea:

Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:

Data: an/lună/zi

LEI

Nr. rând

Anul t

Baza reglementată a activelor la sfârşitul anului [t-1], [BAR]t-1

(1)

Intrări de active [IA] t

(2)

Ieşiri de active [EA] t

(3)

Amortizarea anuală [AM] t

(4)

Provizioane pentru deprecierea imobilizărilor, [PDI] t

(5)

Fondul de rulment [NFRR]t

(6)

Baza reglementată a activelor [BAR] t = (rd. 1)+(rd. 2 - rd. 3)/2-(rd. 4)- (rd. 5) +(rd. 6)

(7)

Rentabilitatea bazei reglementate a activelor [RC] = RRR (rd.7)

(8)

ANEXA Nr. 3 la metodologie

Fişe de bilanţ energie electrică

Operator economic:

Configuraţia/Centrala/Localitatea:

Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:

Data: an/lună/zi

U.M.

Realizat

Previzionat

Energie electrică produsă la bornele generatoarelor, din care:

MWh

- în grupuri de producere separată

MWh

- grupuri hidroenergetice

MWh

- alte grupuri pe bază de SRE

MWh

- grupuri nucleare

MWh

- grupuri termoenergetice de condensaţie

MWh

- în grupuri de cogenerare

MWh

U.M.

Realizat

Previzionat

Energie electrică achiziţionată din SEN, din care:

MWh

- pentru CPT

MWh

Consum intern de energie electrică, din care:

MWh

- pentru producere de energie electrică

MWh

- pentru producere de energie termică

MWh

- producere de abur, din care:

MWh

- surse vârf

MWh

- producere de apă fierbinte, din care:

MWh

- surse vârf

MWh

- pompaj apă fierbinte

MWh

- pentru alte produse

MWh

Energie electrică livrată în SEN

MWh

Energie electrică vândută, din care:

MWh

- pentru consumatori racordaţi la barele centralei

MWh

ANEXA Nr. 4 la metodologie

Fişe de bilanţ energie termică - apă fierbinte

Operator economic:

Configuraţia/Centrala/Localitatea:

Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:

Data: an/lună/zi

U.M.

Realizat

Previzionat

Energie termică sub formă de apă fierbinte produsă, din care:

MWh

- în cogenerare

MWh

- în surse de vârf (CAI)

MWh

- în surse de vârf (CAF)

MWh

Energie termică sub formă de apă fierbinte achiziţionată de la terţi

MWh

Consum intern de apă fierbinte, din care:

MWh

- pentru producere de energie electrică şi termică

MWh

- pentru alte produse

MWh

Energie termică sub formă de apă fierbinte livrată la gardul centralei

MWh

Energie termică sub formă de apă fierbinte vândută direct la gardul centralei

MWh

Energie termică sub formă de apă fierbinte vândută din reţeaua de transport

MWh

Energie termică sub formă de apă fierbinte vândută din reţeaua de distribuţie

MWh

ANEXA Nr. 5 la metodologie

Fişe de bilanţ energie termică - abur

Operator economic:

Configuraţia/Centrala/Localitatea:

Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:

Data: an/lună/zi

U.M.

Realizat

Previzionat

Energie termică sub formă de abur produsă, din care:

MWh

- în cogenerare

MWh

- în surse de vârf (CAI)

MWh

Energie termică sub formă de abur achiziţionată de la terţi

MWh

Consum intern de abur, din care:

MWh

- pentru producere de energie electrică şi termică

MWh

- pentru alte produse

MWh

Energie termică sub formă de abur livrată la gardul centralei

MWh

Energie termică sub formă de abur vândută direct la gardul centralei

MWh

Energie termică sub formă de abur vândută din reţeaua de transport

MWh

ANEXA Nr. 6 la metodologie

 Macheta de raportare a realizărilor trimestriale

Operator economic:

Configuraţia/Centrala/Localitatea:

Capacităţi instalate (electrică, termică)/tipuri de combustibili utilizaţi:

Data: an/lună/zi

Realizări din activitatea de producere a energiei electrice şi, după caz, a energiei termice în anul:

Trimestrul I

Cumulat Trimestrul I+II

Cumulat Trimestrul I+II+III

Cumulat Trimestrul I+II+III+IV

LEI

I. VENITURI TOTALE (I.1+I.2+I.3)

I.1. Venituri pe piaţa reglementată

din activitatea de producere a energiei electrice (contracte reglementate), din care:

pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem (contracte reglementate)

bonusuri pentru cogenerare

pe piaţa energiei termice (contracte reglementate)

alte venituri rezultate din aplicarea schemelor de sprijin adoptate la nivel naţional

I.2. Venituri pe piaţa concurenţială

contracte bilaterale de vânzare a energiei electrice (inclusiv pe PCCB, PCCB-NC etc), din care:

pentru consumatori eligibili

pentru export

pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem (contracte negociate, licitaţie)

pe Piaţa pentru Ziua Următoare (sau piaţa spot)

pe Piaţa de Echilibrare

pentru dezechilibre pozitive

pe piaţa certificatelor verzi

vânzare drepturi de emisie CO2

pe piaţa energiei termice (contracte negociate)

Realizări din activitatea de producere a energiei electrice şi, după caz, a energiei termice în anul:

Trimestrul I

Cumulat Trimestrul I+II

Cumulat Trimestrul I+II+III

Cumulat Trimestrul I+II+III+IV

LEI

I.3. Alte venituri

provizioane

financiare

alte venituri

II. COSTURI TOTALE (II.1+II.2+II.3)

II.1. Costuri cu achiziţia energiei electrice şi servicii aferente

contracte reglementate de achiziţie CPT

contracte de transport/servicii sistem/administrare piaţă, din care:

pentru consumatori eligibili

contracte de distribuţie pentru consumatori eligibili

contracte bilaterale de achiziţie a energiei electrice (inclusiv pe PCCB, PCCB-NC etc), din care:

pentru consumatori eligibili

din import

pe Piaţa pentru Ziua Următoare (sau piaţa spot)

pe Piaţa de Echilibrare

pentru dezechilibre negative

pe piaţa certificatelor verzi

cumpărare drepturi de emisie CO2

pentru utilizarea capacităţii de interconexiune (licitaţie)

II.2. Costuri variabile

Combustibil tehnologic, inclusiv transportul acestuia la centrală

Apă brută sau pretratată, demineralizată, dedurizată

Alte costuri variabile (reactivi, mase schimbătoare ioni etc.)

II.3. Costuri fixe

Operare şi mentenanţă

Materiale

Amortizare

Redevenţă/chirii

Utilităţi

Salarii şi asimilate

Costuri pentru protecţia mediului

Servicii executate de terţi

Provizioane

Costuri financiare aferente creditelor pentru combustibil

Alte costuri financiare

Alte costuri fixe (taxe, comisioane, impozite etc.)

III. PROFIT/PIERDERE (I-II)

Energie electrică produsă [MWh]

Energie electrică livrată [MWh]

Realizări din activitatea de producere a energiei electrice şi, după caz, a energiei termice în anul:

Trimestrul I

Cumulat Trimestrul I+II

Cumulat Trimestrul I+II+III

Cumulat Trimestrul I+II+III+IV

LEI

Energie electrică achiziţionată [MWh], din care:

pentru consumatori eligibili [MWh]

pentru CPT [MWh]

Consum de energie electrică pentru pompaj [MWh]

Energie termică livrată la gard [MWh]

Energie termică livrată din reţeaua de transport [MWh]

Energie termică livrată din reţeaua de distribuţie [MWh]

Consum de combustibil [MWh], din care:

păcură [MWh]

gaze [MWh]

cărbune [MWh]

alt combustibil (CLU etc.) [MWh]

Putere calorifică păcură [kcal/kg]

Putere calorifică gaze [kcal/Nmc]

Putere calorifică cărbune [kcal/kg]

Putere calorifică alt combustibil [kcal/kg]

Preţ păcură [lei/kg]

Preţ gaze [lei/Nmc]

Preţ cărbune [lei/kg]

Preţ alt combustibil [lei/kg]

Preţ mediu combustibil [lei/MWh]


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 57/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 57 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu