ORDONANTA Nr. 83 din 30 august 2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 1 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.5 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
din cadrul prefecturilor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite
in continuare servicii publice comunitare, asigura intocmirea, pastrarea,
evidenta si eliberarea pasapoartelor simple.
Art. 2
Coordonarea si controlul metodologic al serviciilor publice comunitare se
asigura de Directia generala pentru pasapoarte din cadrul Ministerului
Administratiei Publice.
Art. 3
Ministerul Administratiei Publice, prin Directia generala pentru
pasapoarte, asigura punerea in aplicare, intr-o conceptie unitara, a
legislatiei in vigoare in domeniul pasapoartelor simple, precum si a
programelor de reforma privind apropierea administratiei publice de cetatean.
Art. 4
Serviciile publice comunitare si Directia generala pentru pasapoarte
coopereaza cu institutiile abilitate din domeniul ordinii publice, sigurantei
si apararii nationale, conform legii.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
Art. 5
Serviciile publice comunitare se infiinteaza in cadrul aparatului propriu
al prefecturilor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 6
(1) Serviciile publice comunitare au urmatoarele atributii principale:
a) solutioneaza cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple ori de
prelungire a valabilitatii acestora, in conformitate cu prevederile legii, ale
tratatelor si conventiilor internationale la care Romania este parte;
b) asigura eliberarea, in sistem de ghiseu unic, a pasapoartelor simple, in
colaborare cu serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor
din subordinea consiliilor municipale, orasenesti si comunale, precum si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti;
c) administreaza, gestioneaza si valorifica registrele judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti, de evidenta a pasapoartelor;
d) asigura inscrierea de mentiuni in pasapoarte, in conditiile legii;
e) organizeaza, la nivelul judetului si al municipiului Bucuresti,
gestionarea si controlul eliberarii pasapoartelor.
(2) Serviciile publice comunitare indeplinesc si orice alte atributii
stabilite prin reglementari legale.
(3) Serviciile publice comunitare din cadrul prefecturilor conlucreaza
permanent cu serviciile publice de evidenta a populatiei din cadrul consiliilor
judetene si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 7
Modul de organizare si functionare a serviciilor publice comunitare,
structura organizatorica si numarul de personal se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
CAP. 3
Directia generala pentru pasapoarte
Art. 8
(1) Directia generala pentru pasapoarte se organizeaza in structura
Ministerului Administratiei Publice prin reorganizarea Directiei de pasapoarte
din cadrul Directiei generale de evidenta informatizata a persoanei din
structura Ministerului de Interne.
(2) Sediul Directiei generale pentru pasapoarte este in municipiul
Bucuresti, str. Nicolae Iorga nr. 20, sectorul 1.
Art. 9
(1) Directia generala pentru pasapoarte are urmatoarele atributii
principale:
a) organizeaza, indruma si controleaza activitatea de intocmire, eliberare
si evidenta a pasapoartelor simple, in conditiile legii, de catre serviciile
publice comunitare din subordinea prefecturilor;
b) elaboreaza propuneri privind perfectionarea prevederilor legale in
domeniu, in vederea armonizarii acestora cu reglementarile comunitare si
internationale;
c) constituie si gestioneaza Registrul national de evidenta a pasapoartelor
simple;
d) gestioneaza Sistemul national informatic de evidenta a pasapoartelor
simple;
e) efectueaza verificari in evidenta pasapoartelor, la solicitarea
autoritatilor publice abilitate, potrivit legii;
(2) Ministerul Administratiei Publice indeplineste si alte atributii
prevazute prin lege sau alte reglementari legale, precum si prin decizii ale
primului-ministru, in domeniul activitatii de pasapoarte.
Art. 10
(1) Regulamentul de organizare si functionare a Directiei generale pentru
pasapoarte va fi aprobat prin ordin al ministrului administratiei publice.
(2) Structura organizatorica a Directiei generale pentru pasapoarte
cuprinde directii, servicii si birouri, stabilite prin ordin al ministrului
administratiei publice.
Art. 11
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin in domeniul activitatii de
pasapoarte Ministerul Administratiei Publice colaboreaza cu Ministerul de
Interne si cu celelalte ministere si autoritati ale administratiei publice
centrale si locale.
(2) In vederea indeplinirii atributiilor sale Ministerul Administratiei
Publice are dreptul sa solicite informatii, date si documente de la ministere
si celelalte autoritati publice cu atributii in domeniul ordinii publice,
sigurantei si apararii nationale, in conditiile legii.
CAP. 4
Eliberarea pasapoartelor in sistem de ghiseu unic
Art. 12
(1) Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple ori de prelungire a
valabilitatii acestora se depun de catre solicitanti, in conditiile legii, la
serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor in a caror raza
isi au domiciliul.
(2) Serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor preiau
cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple ori de prelungire a
valabilitatii acestora si le transmit in mod operativ spre solutionare
serviciilor publice comunitare de la nivelul judetelor, respectiv al
municipiului Bucuresti.
Art. 13
Serviciile publice comunitare analizeaza cererile prevazute la art. 12 si
emit pasapoartele simple solicitate de cetateni sau, dupa caz, inscriu
mentiunile necesare in acestea, in conditiile legii, si le transmit operativ
serviciilor publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, care le elibereaza
solicitantilor.
CAP. 5
Asigurarea financiara si materiala
Art. 14
Finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente activitatii
serviciilor publice comunitare se asigura de la bugetul de stat, in conditiile
legii, prin bugetul Ministerului Administratiei Publice.
Art. 15
(1) Taxele de eliberare a pasapoartelor si de furnizare a datelor din
Registrul national de evidenta a pasapoartelor simple si din registrele
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, de evidenta a pasapoartelor se
aproba prin ordin al ministrului administratiei publice, cu avizul Oficiului
Concurentei.
(2) Veniturile realizate potrivit alin. (1) se retin de prefecturi si se
utilizeaza in regim extrabugetar pentru finantarea, in completare, a cheltuielilor
materiale si serviciilor prestate, precum si a cheltuielilor de capital
aferente activitatii serviciilor publice comunitare pentru pasapoarte.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 16
(1) Bunurile mobile si imobile, proprietate publica sau privata a statului,
aflate in administrarea Ministerului de Interne, destinate activitatii
reglementate de prezenta ordonanta, trec, dupa caz, in administrarea
Ministerului Administratiei Publice sau in folosinta comuna a Ministerului Administratiei
Publice si Ministerului de Interne.
(2) Protocolul de predare-preluare a bunurilor prevazute la alin. (1) se
aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei
Publice si a Ministerului de Interne, in termen de cel mult 6 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 17
Ministerul Administratiei Publice va elabora normele metodologice de
aplicare a prevederilor prezentei ordonante.
Art. 18
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante prevederile Legii nr.
40/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 18 decembrie 1990, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 105/1996 privind
evidenta populatiei si cartea de identitate, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 65/1997 privind
regimul pasapoartelor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobata si modificata prin Legea nr.
216/1998, cu modificarile ulterioare, se modifica in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministru de interne,
Abraham Pavel,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat