ORDONANTA DE URGENTA Nr. 50 din 15 iunie 2004
pentru modificarea si completarea unor acte normative in vederea stabilirii
cadrului organizatoric si functional corespunzator desfasurarii activitatilor
de eliberare si evidenta a cartilor de identitate, actelor de stare civila,
pasapoartelor simple, permiselor de conducere si certificatelor de
inmatriculare a vehiculelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 595 din 1 iulie 2004
Crearea noului cadru institutional ca urmare a comasarii fostului Minister
al Administratiei Publice cu fostul Minister de Interne presupune realizarea
unei restructurari corespunzatoare, atat la nivel central, cat si teritorial,
care sa duca la eficientizarea activitatilor din domeniile de competenta
specifice institutiei nou-create. Intre domeniile care necesita o abordare
imediata sub acest aspect se numara si activitatile de eliberare si evidenta a
cartilor de identitate, a actelor de stare civila, a pasapoartelor simple, a
permiselor de conducere si a certificatelor de inmatriculare a vehiculelor.
Avand in vedere faptul ca procesul de reforma in domeniile sus-mentionate a
fost ingreunat din cauza dificultatilor de natura financiara si de infrastructura,
intampinate in cadrul demersurilor de descentralizare a activitatilor
specifice, prin transferarea competentelor de la structurile centralizate
existente pana in acel moment in Ministerul de Interne, la autoritatile publice
locale coordonate de Ministerul Administratiei Publice, se impune de urgenta
adoptarea unor masuri de ordin legislativ care sa elimine aceste dificultati si
sa asigure crearea unor structuri eficiente, menite sa puna in practica
principiul descentralizarii, aspect relevant din punct de vedere al diminuarii
birocratiei existente pana in prezent in relatiile autoritatilor cu cetatenii.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 84/2001 privind infiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 554 din 1 septembrie
2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 372/2002, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor asigura
atat intocmirea, pastrarea, evidenta si eliberarea actelor de stare civila, a
cartilor de identitate, a cartilor de alegator si a listelor electorale, cat si
desfasurarea activitatilor de primire a cererilor si de eliberare a
pasapoartelor simple, permiselor de conducere, certificatelor de inmatriculare
a vehiculelor si a placilor cu numere de inmatriculare, in sistem de ghiseu
unic."
2. In cuprinsul alineatului (1) al articolului 4, termenul "Ministerul
de Interne" se inlocuieste cu "Ministerul Administratiei si
Internelor".
3. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Serviciile publice comunitare locale se infiinteaza si in
sectoarele municipiului Bucuresti, prin reorganizarea compartimentelor de stare
civila din aparatul propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, precum si a structurilor de evidenta a populatiei ale Serviciului
independent de evidenta informatizata a persoanei al municipiului Bucuresti,
din cadrul Directiei Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei."
4. La articolul 5, literele a), e), i) si j) vor avea urmatorul cuprins:
"a) intocmesc, pastreaza, tin evidenta si elibereaza, in sistem de
ghiseu unic, certificatele de stare civila, cartile de identitate si cartile de
alegator;
...........................................................................
e) actualizeaza, utilizeaza si valorifica Registrul local de evidenta a
persoanei care contine datele de identificare si adresele cetatenilor care au
domiciliul in raza de competenta teritoriala a serviciului public comunitar
respectiv;
...........................................................................
i) primesc cererile si documentele necesare in vederea eliberarii
pasapoartelor simple, permiselor de conducere, certificatelor de inmatriculare
si a placilor cu numere de inmatriculare a vehiculelor si le inainteaza
serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor,
respectiv serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si
inmatriculare a vehiculelor;
j) primesc de la serviciile publice comunitare competente pasapoartele
simple, permisele de conducere, certificatele de inmatriculare a vehiculelor si
placile cu numere de inmatriculare a vehiculelor pe care le elibereaza
solicitantilor;"
5. La articolul 5, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera e^1),
cu urmatorul cuprins:
"e^1) furnizeaza, in cadrul Sistemului national informatic de evidenta
a populatiei, date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de
evidenta a populatiei;"
6. Alineatele (1) si (2) ale articolului 6 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Se infiinteaza, in subordinea consiliilor judetene, servicii publice
comunitare judetene de evidenta a persoanelor, denumite in continuare servicii
publice comunitare judetene, prin reorganizarea serviciilor de stare civila din
aparatul propriu al consiliilor judetene, precum si a formatiunilor teritoriale
de evidenta informatizata a persoanei.
(2) Se infiinteaza, in subordinea Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, serviciul public comunitar de evidenta persoanelor al municipiului
Bucuresti, prin reorganizarea serviciului de stare civila din aparatul propriu
al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si a structurilor de
evidenta a populatiei ale Serviciului independent de evidenta informatizata a
persoanei al municipiului Bucuresti, din cadrul Directiei Generale de Evidenta
Informatizata a Persoanei."
7. La articolul 7, literele a) si d) vor avea urmatorul cuprins:
"a) actualizeaza, utilizeaza si valorifica Registrul judetean de
evidenta a persoanei;
...........................................................................
d) asigura emiterea certificatelor de stare civila, a cartilor de
identitate si a cartilor de alegator;"
8. La articolul 7, dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a^1),
cu urmatorul cuprins:
"a^1) furnizeaza, in cadrul Sistemului national informatic de evidenta
a populatiei, date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidenta
a populatiei;"
9. La articolul 7 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul
cuprins:
"(2) Personalizarea cartilor de identitate si a cartilor de alegator
se asigura de catre Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenta Persoanelor, prin structurile sale teritoriale."
10. In cuprinsul articolului 8, denumirea "ministrul administratiei
publice" se inlocuieste cu "ministrul administratiei si
internelor".
11. Alineatul (1) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Inspectoratul este organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridica ce functioneaza in subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor, infiintat prin reorganizarea Directiei de evidenta
a populatiei din cadrul Directiei Generale de Evidenta Informatizata a
Persoanei, si care exercita atributiile ce ii sunt date in competenta prin
lege, cu privire la organizarea si coordonarea activitatii de evidenta a
persoanelor."
12. Articolul 13 se abroga.
13. La articolul 14, literele a), c), g) si h) vor avea urmatorul cuprins:
"a) organizeaza, coordoneaza si urmareste modul de aplicare in mod
unitar a reglementarilor legale in domeniul evidentei persoanelor, a starii
civile si a schimbarii pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice;
...........................................................................
c) actualizeaza, utilizeaza si valorifica Registrul national de evidenta a
persoanei, care contine datele de identificare si adresele tuturor cetatenilor
romani, precum si imaginile posesorilor de carti de identitate;
...........................................................................
g) raspunde impreuna cu Centrul National de Administrare a Bazelor de Date
privind Evidenta Persoanelor, precum si cu celelalte institutii abilitate, de
punerea in aplicare a reglementarilor privind confidentialitatea si protectia
datelor referitoare la persoana;
h) gestioneaza Sistemul national informatic de evidenta a
persoanelor;"
14. La articolul 14, litera d) se abroga.
15. La articolul 14, dupa litera h) se introduce o noua litera, litera
h^1), cu urmatorul cuprins:
"h^1) asigura dotarea serviciilor publice comunitare de evidenta a
persoanelor, precum si furnizarea registrelor de stare civila si a materialelor
necesare emiterii cartilor de identitate, a cartilor de alegator si a
certificatelor de stare civila;"
16. La articolul 14, se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
urmatorul cuprins:
"(2) Inspectoratul indeplineste orice alte atributii prevazute de
lege."
17. Articolul 16 se abroga.
18. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Organigrama, statul de organizare, precum si regulamentul de organizare
si functionare ale Inspectoratului se aproba prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
(2) Coordonarea Inspectoratului in cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor se stabileste prin ordin al ministrului administratiei si
internelor.
(3) Inspectoratul este condus de un director general, care are calitatea de
ordonator de credite, ajutat de un director general adjunct, numiti prin ordin
al ministrului administratiei si internelor.
(4) Posturile necesare functionarii Inspectoratului se asigura prin
redistribuire, dintre cele existente in statele de organizare ale Directiei
Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei."
19. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Personalul Inspectoratului este constituit din politisti, alti
functionari publici si personal contractual.
(2) Personalul Directiei de evidenta a populatiei din cadrul Directiei
Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei, constituit din politisti si
functionari publici, se transfera in interesul serviciului si se numeste pe
functii la Inspectorat."
20. Articolul 19 se abroga.
21. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor se asigura din venituri proprii, subventii
de la bugetul de stat si, dupa caz, subventii de la bugetele locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucuresti."
22. Alineatul (2) al articolului 20 se abroga.
23. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Veniturile proprii ale serviciilor publice comunitare prevazute la art. 20
provin din sumele incasate din activitatile de eliberare a documentelor, prin
valorificarea formularelor utilizate in procesul de eliberare a acestora si
prin furnizarea, in conditiile legii, a datelor referitoare la persoana, precum
si din donatii si sponsorizari."
24. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Baza de calcul pentru stabilirea taxelor pentru eliberarea documentelor si
pentru furnizarea datelor din registrele administrate de serviciile publice
comunitare de evidenta a persoanelor se avizeaza de catre Consiliul Concurentei
si se supune aprobarii Guvernului de catre Ministerul Administratiei si
Internelor, pe baza propunerilor Inspectoratului."
25. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Materiile prime necesare in vederea producerii cartilor de identitate,
cartilor de alegator si certificatelor de stare civila, tipariturile speciale
si tehnica de calcul utilizate in activitatea de evidenta a persoanelor se
achizitioneaza de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin
Inspectorat, in conditiile legii."
26. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Bunurile mobile si imobile, proprietate publica sau privata a statului,
aflate in administrarea Ministerului Administratiei si Internelor, destinate
activitatilor de evidenta a persoanelor desfasurate la nivel local, se transmit
in proprietatea publica a unitatilor administrativ teritoriale si in
administrarea consiliilor locale, in conditiile legii."
27. Articolul 24^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24^1
(1) Politistii care isi desfasoara activitatea in cadrul structurilor
teritoriale de evidenta informatizata a persoanei din cadrul Directiei Generale
de Evidenta Informatizata a Persoanei se detaseaza la serviciile publice
comunitare de evidenta a persoanelor, in conditiile legii.
(2) Personalul contractual, precum si cel constituit din functionari
publici, incadrat la structurile prevazute la alin. (1), se preia sau, dupa
caz, se transfera in interesul serviciului la serviciile publice comunitare de
evidenta a persoanelor, in conditiile legii, pastrandu-si toate drepturile
anterior dobandite.
(3) Personalul disponibilizat in urma infiintarii Inspectoratului National
pentru Evidenta Persoanelor si a serviciilor publice comunitare beneficiaza de
drepturile prevazute de lege."
28. Dupa articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 25^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 25^1
(1) Predarea-primirea bunurilor mobile si imobile, precum si preluarea
personalului si a activitatilor, de la Ministerul Administratiei si Internelor
la consiliile locale si judetene, se realizeaza pe baza de protocoale, in
conditiile legii.
(2) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile
rezultate in baza protocoalelor prevazute la alin. (1), in volumul si structura
bugetului de stat, bugetului Ministerului Administratiei si Internelor si in
bugetele locale."
29. Articolul 26 si anexa se abroga.
Art. 2
Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992,
cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatele (2) si (5) ale articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Listele electorale permanente se intocmesc de serviciile publice
comunitare de evidenta a persoanelor, sub coordonarea si controlul
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor.
...........................................................................
(5) Listele electorale permanente se intocmesc in doua exemplare oficiale,
se semneaza de seful serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor si
de primar. Un exemplar va fi predat, spre pastrare, pe baza de proces-verbal,
primariei, iar celalalt, judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla
localitatea pentru care au fost intocmite. Listele speciale permanente se
pastreaza in registre speciale cu file detasabile."
2. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor actualizeaza
listele electorale permanente intocmite conform art. 8, sub controlul si
coordonarea Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor, si le
comunica primariei si judecatoriei in cel mult 15 zile de la data stabilirii
zilei votarii."
3. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Ministerul Administratiei si Internelor supune aprobarii
Guvernului forma, continutul, modul de eliberare si de utilizare a cartii de
alegator, precum si cheltuielile de tiparire si distribuire a acestora, pe baza
propunerilor primite de la serviciile publice comunitare de evidenta a
persoanelor."
4. Alineatele (1), (2) si (6) ale articolului 16 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 16
(1) Cartile de alegator se intocmesc de catre serviciile publice comunitare
de evidenta a persoanelor la care sunt arondate localitatile in care isi au
domiciliile alegatorii.
(2) Eliberarea cartii de alegator se face pe baza actului de identitate,
numai titularului si sub semnatura acestuia, de catre serviciul public
comunitar de evidenta a persoanelor.
...........................................................................
(6) Evidenta cartilor de alegator se asigura de catre serviciile publice
comunitare impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor."
5. In cuprinsul alineatului (6) al articolului 51, termenul
"Ministerul de Interne" se inlocuieste cu "Ministerul
Administratiei si Internelor".
Art. 3
Legea nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 11 iunie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 2 al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Organele specializate in tinerea evidentei militare sunt centrele
militare judetene, municipale si de sector. Unitatile de politie, precum si,
dupa caz, serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor desfasoara
activitati specifice in sprijinul centrelor militare."
2. Alineatul 2 al articolului 57 va avea urmatorul cuprins:
"De asemenea, sprijina, indruma si verifica activitatea unitatilor de
politie si a serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor in ceea
ce priveste tinerea evidentei militare a recrutilor si rezervistilor."
3. Partea introductiva a articolului 59^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59^1
Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor sub coordonarea si
controlul Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor au urmatoarele
obligatii privind evidenta militara a recrutilor si rezervistilor:"
Art. 4
Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie
1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Evidenta cetatenilor romani care domiciliaza in Romania se tine dupa
principiul locului de domiciliu al acestora, de catre Ministerul Administratiei
si Internelor, prin Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor,
impreuna cu serviciile publice comunitare de evidenta persoanelor, in cadrul
Sistemului national informatic de evidenta a populatiei."
2. Alineatul (2) al articolului 1 se abroga.
3. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Intocmirea, actualizarea, exploatarea si valorificarea datelor
Registrului permanent de evidenta a populatiei se fac de Inspectoratul National
pentru Evidenta Persoanelor, impreuna cu serviciile publice comunitare de
evidenta a persoanelor."
4. Articolul 3^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3^1
(1) Documentele prevazute la art. 1 alin. (3) se elibereaza in conditiile
prezentei legi, respectiv ale reglementarilor privind regimul pasapoartelor,
circulatia pe drumurile publice sau, dupa caz, ale altor acte normative care
prevad eliberarea unor documente necesare persoanei, de catre structurile
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si de catre serviciile
publice comunitare de evidenta a persoanelor, serviciile publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple si serviciile publice
comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor.
(2) Coordonarea activitatii de evidenta informatizata a persoanei, de
producere, eliberare si evidenta a documentelor, precum si administrarea
bazelor de date integrate, care cuprind date referitoare la persoana fizica, se
asigura de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National
de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, in conditiile
stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor."
5. Alineatul (3) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Gestionarea si verificarea atribuirii codului numeric personal
revin serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, sub coordonarea
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor".
6. La articolul 42^1, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 42^1
(1) In scopul asigurarii resurselor financiare necesare pentru eliberarea
documentelor prevazute la art. 1 alin. (3), Ministerul Administratiei si
Internelor prevede sumele necesare, anual, in mod distinct, in bugetul
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor, al Directiei generale de
pasapoarte, respectiv al Directiei regim permise de conducere si inmatriculare
a vehiculelor.
(2) Veniturile realizate de Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor,
Directia generala de pasapoarte si Directia regim permise de conducere si
inmatriculare a vehiculelor, prin furnizarea datelor din Registrul permanent de
evidenta a populatiei si din valorificarea imprimatelor tipizate, necesare
pentru aceste activitati, se fac venit la bugetul de stat."
7. Articolul 42^1 se completeaza, dupa alineatul (3), cu alineatul (3^1)
avand urmatorul cuprins:
"(3^1) Dotarea cu mobilier si birotica a serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor, a serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor si a serviciilor publice comunitare regim
permise de conducere si certificate de inmatriculare se face, de asemenea, din
productia interna si din import, prin grija Ministerului Administratiei si
Internelor."
8. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Cererile misiunilor diplomatice si oficiilor consulare acreditate in
Romania si ale misiunilor diplomatice si oficiilor consulare de cariera ale
Romaniei, referitoare la identificarea unor persoane fizice, se solutioneaza de
catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul National
pentru Evidenta Persoanelor, Directia generala de pasapoarte, respectiv
Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor."
9. In cuprinsul Legii nr. 105/1996, denumirea "Ministerul de
Interne" se inlocuieste cu "Ministerul Administratiei si
Internelor."
Art. 5
Alineatul (3) al articolului 18 din Ordonanta Guvernului nr. 41/2003
privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor
fizice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 2
februarie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 323/2003,
se abroga.
Art. 6
Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Denumirile "autoritate a administratiei publice locale" si
"autoritati ale administratiei publice locale" se inlocuiesc cu
"serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor", respectiv
"servicii publice comunitare locale de evidenta a persoanelor", iar
denumirea "autoritati ale administratiei publice judetene" se
inlocuieste cu "servicii publice comunitare judetene".
2. In cuprinsul alineatului (1) al articolului 38, termenul
"politie" se inlocuieste cu "serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor".
3. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor au obligatia de a
actualiza permanent, in cadrul Sistemului national informatic de evidenta a
persoanelor, baza de date a populatiei."
Art. 7
Ordonanta Guvernului nr. 83/2001 privind infiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor simple, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
543 din 1 septembrie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
362/2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul ordonantei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple si serviciilor publice
comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor"
2. Articolele 1 - 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor simple si serviciile publice comunitare regim permise de
conducere si inmatriculare a vehiculelor, denumite in continuare servicii
publice comunitare, se organizeaza in cadrul prefecturilor judetene si al
Prefecturii municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile publice comunitare asigura intocmirea, pastrarea, evidenta
si eliberarea pasapoartelor simple, respectiv a permiselor de conducere,
certificatelor de inmatriculare a vehiculelor si placilor cu numere de
inmatriculare.
Art. 2
Coordonarea si controlul metodologic al serviciilor publice comunitare se
asigura de Directia Generala de Pasapoarte, respectiv Directia regim permise de
conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei
si Internelor.
Art. 3
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Directia generala de
pasapoarte si Directia regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor asigura punerea in aplicare, intr-o conceptie unitara, a
legislatiei in vigoare in domeniul pasapoartelor simple, respectiv din domeniul
permiselor de conducere si al certificatelor de inmatriculare, precum si a
programelor de reforma privind apropierea administratiei publice de cetatean.
Art. 4
Serviciile publice comunitare si directiile prevazute la art. 2 coopereaza
cu institutiile abilitate din domeniul ordinii publice, securitatii si apararii
nationale, conform legii".
3. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"Organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea
si evidenta pasapoartelor simple"
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple se infiinteaza in cadrul aparatului propriu al prefecturilor judetene si
al Prefecturii municipiului Bucuresti, prin reorganizarea formatiunilor
teritoriale de pasapoarte din cadrul serviciilor judetene de evidenta
informatizata a persoanei, respectiv al Serviciului independent de evidenta
informatizata a persoanei al municipiului Bucuresti."
5. La articolul 6, partea introductiva a alineatului (1) va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 6
(1) Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor simple au urmatoarele atributii principale:"
6. La articolul 6, alineatul (1) se completeaza dupa litera c), cu litera
c^1), care va avea urmatorul cuprins:
"c^1) furnizeaza permanent, in cadrul Sistemului national informatic
de evidenta a persoanelor, informatii necesare actualizarii Registrului national
de evidenta a pasapoartelor simple;"
7. La articolul 6, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In exercitarea atributiilor legale specifice, serviciile publice
comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple coopereaza cu
serviciile publice comunitare, locale si judetene, de evidenta a persoanelor,
precum si cu serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor al
municipiului Bucuresti."
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Modul de organizare si functionare a serviciilor publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple in cadrul prefecturilor se
stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Administratiei si Internelor.
(2) Prefectul aproba prin ordin, cu avizul Directiei generale de
pasapoarte, structura organizatorica a serviciului public comunitar, numarul de
posturi, in limita numarului maxim de posturi stabilit anual pentru prefectura
de catre Ministerul Administratiei si Internelor, precum si statul de functii,
in conditiile legii."
9. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Directia generala de pasapoarte este organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, care functioneaza
in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, infiintata prin
reorganizarea Directiei de pasapoarte din cadrul Directiei Generale de Evidenta
Informatizata a Persoanei, si care exercita competentele ce ii sunt date prin
lege cu privire la organizarea si coordonarea activitatii de evidenta si
eliberare a pasapoartelor simple."
10. La articolul 9, alineatul (1) se completeaza in final cu litera f),
care va avea urmatorul cuprins:
"f) asigura dotarea serviciilor publice comunitare de eliberare si
evidenta a pasapoartelor simple, precum si furnizarea materialelor necesare
emiterii pasapoartelor simple".
11. Alineatul (2) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Directia generala de pasapoarte indeplineste orice alte atributii
prevazute de lege."
12. Dupa articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
Materiile prime necesare in vederea producerii documentelor, tipariturile
speciale si tehnica de calcul utilizate in activitatea de eliberare si evidenta
a pasapoartelor se asigura de catre Ministerul Administratiei si Internelor,
prin Directia generala de pasapoarte, conform contractelor incheiate in acest
scop.".
13. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Organigrama, statul de organizare, precum si regulamentul de organizare
si functionare ale Directiei generale de pasapoarte se aproba prin ordin al
ministrului administratiei si internelor.
(2) Coordonarea Directiei generale de pasapoarte in cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor se stabileste prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
(3) Directia generala de pasapoarte este condusa de un director general,
care are calitatea de ordonator de credite, ajutat de un director general adjunct,
numiti prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(4) Posturile necesare functionarii Directiei generale de pasapoarte se
asigura prin redistribuire dintre cele existente in statele de organizare ale
Directiei pasapoarte din cadrul Directiei Generale de Evidenta Informatizata a
Persoanei, precum si din cele aprobate, conform legii, pentru Ministerul
Administratiei si Internelor."
14. Articolul 11 se abroga.
15. Dupa capitolul III se introduc doua noi capitole, capitolele III^1 si
III^2, cu urmatorul cuprins:
"CAP. 3^1
Organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare regim permise de
conducere si inmatriculare a vehiculelor
Art. 11^1
Serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor se infiinteaza in cadrul aparatului propriu al prefecturilor
judetene si al Prefecturii municipiului Bucuresti, prin reorganizarea
compartimentelor regim permise de conducere si certificate de inmatriculare din
cadrul serviciilor judetene de evidenta informatizata a persoanei si a
sectorului regim permise de conducere si certificate de inmatriculare din
cadrul Serviciului independent de evidenta informatizata a persoanei al
municipiului Bucuresti din structura Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 11^2
(1) Serviciile publice comunitare regim permise de conducere si
inmatriculare a vehiculelor au urmatoarele atributii principale:
a) constituie, actualizeaza si valorifica Registrul judetean de evidenta a
permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate;
b) organizeaza examenele pentru obtinerea permiselor de conducere, in
conditiile legii;
c) asigura emiterea permiselor de conducere, a certificatelor de
inmatriculare a autovehiculelor si a placilor cu numere de inmatriculare pentru
vehicule rutiere;
d) solutioneaza cererile pentru eliberarea permiselor de conducere, a
certificatelor de inmatriculare si a placilor cu numere de inmatriculare pentru
vehicule rutiere, in conditiile legii;
e) monitorizeaza si controleaza modul de respectare a prevederilor legale
in domeniul asigurarii protectiei datelor referitoare la persoana;
f) gestioneaza resursele materiale si de dotare necesare activitatii
proprii;
(2) Serviciile publice comunitare regim permise de conducere si
inmatriculare a vehiculelor indeplinesc si alte atributii stabilite prin
reglementari legale.
(3) In exercitarea atributiilor legale specifice, serviciile publice
comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor coopereaza
cu serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple, cu cele locale si judetene de evidenta a persoanelor, precum si cu
serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor al municipiului Bucuresti.
Art. 11^3
(1) Modul de organizare si functionare ale serviciilor publice comunitare
regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor in cadrul
prefecturilor se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Prefectul aproba prin ordin, cu avizul Directiei regim permise de
conducere si inmatriculare a vehiculelor, structura organizatorica a
serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor, numarul de posturi, in limita numarului maxim de posturi stabilit
anual pentru prefectura de catre Ministerul Administratiei si Internelor,
precum si statul de functii, in conditiile legii.
CAP. 3^2
Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor
Art. 11^4
(1) Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor este
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridica, care functioneaza in subordinea Ministerului Administratiei si
Internelor, infiintata prin reorganizarea Serviciului central regim permise de
conducere si certificate de inmatriculare din structura Ministerului
Administratiei si Internelor si care exercita competentele ce ii sunt date prin
lege cu privire la organizarea si coordonarea activitatii de evidenta si
eliberare a permiselor de conducere, a certificatelor de inmatriculare si a
placilor cu numere de inmatriculare.
(2) Sediul Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor este in
municipiul Bucuresti.
Art. 11^5
(1) Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor are
urmatoarele atributii principale:
a) raspunde de punerea in aplicare a reglementarilor legale in domeniul
evidentei permiselor de conducere si certificatelor de inmatriculare, precum si
al desfasurarii examenelor pentru obtinerea permiselor de conducere;
b) elaboreaza normele si metodologiile de lucru utilizate de serviciile
publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor;
c) asigura dotarea serviciilor publice comunitare regim permise de
conducere si inmatriculare a vehiculelor, precum si furnizarea materialelor
necesare emiterii permiselor de conducere, certificatelor de inmatriculare si
placilor cu numere de inmatriculare;
d) constituie, utilizeaza si actualizeaza Registrul national de evidenta a
permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate;
e) gestioneaza Sistemul informatic national de evidenta a permiselor de
conducere si a vehiculelor inmatriculate;
f) furnizeaza, in conditiile legii, date de identificare a persoanei,
solicitate de autoritati si institutii publice, agenti economici si de alte
persoane juridice pentru derularea unor actiuni de interes general reglementate
prin acte normative;
g) raspunde de punerea in aplicare, impreuna cu celelalte institutii
abilitate, a reglementarilor privind confidentialitatea si protectia datelor
referitoare la persoana;
h) colaboreaza cu celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale pentru constituirea unor registre permanente, potrivit legii.
(2) Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor
indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 11^6
Materiile prime necesare in vederea producerii documentelor, tipariturile
speciale si tehnica de calcul utilizate in activitatea de eliberare si evidenta
a permiselor de conducere si certificatelor de inmatriculare se asigura de
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Directia regim permise de
conducere, certificate de inmatriculare si examinari, conform contractelor
incheiate in acest scop.
Art. 11^7
(1) Organigrama, statul de organizare, precum si regulamentul de organizare
si functionare ale Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor se aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(2) Coordonarea Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor se stabileste
prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(3) Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor este
condusa de un director, care are calitatea de ordonator de credite, ajutat de
un director adjunct, numiti prin ordin al ministrului administratiei si
internelor.
(4) Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor se
constituie pe actualele posturi ale Serviciului central regim permise de
conducere si certificate de inmatriculare din cadrul Directiei Generale de
Evidenta Informatizata a Persoanei, precum si din cele aprobate, conform legii,
pentru Ministerul Administratiei si Internelor."
16. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple analizeaza cererile prevazute la art. 12 si emit pasapoartele simple
solicitate de cetateni sau, dupa caz, inscriu mentiunile necesare in acestea,
in conditiile legii, si le transmit operativ serviciilor publice comunitare
locale de evidenta a persoanelor, care le elibereaza solicitantilor.
17. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Taxa consulara pentru eliberarea pasapoartelor simple, taxa de
inmatriculare a autovehiculelor, precum si pentru furnizarea datelor din
Registrul national de evidenta a pasapoartelor, din registrele judetene si al
municipiului Bucuresti de evidenta a pasapoartelor si din Registrul national de
evidenta a permiselor de conducere si certificatelor de inmatriculare si
registrele judetene si al municipiului Bucuresti de evidenta a permiselor de
conducere si certificatelor de inmatriculare se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si cu avizul
Consiliului Concurentei.
(2) Sumele obtinute din incasarea tarifelor prevazute la alin. (1) se fac
venit la bugetul de stat."
18. Articolul 15^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15^1
(1) Personalul Directiei generale de pasapoarte si al serviciilor publice
comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple este constituit
din politisti, functionari publici si personal contractual.
(2) Personalul constituit din politisti si functionari publici, incadrat la
Directia de pasapoarte si la formatiunile teritoriale de pasapoarte din cadrul
serviciilor judetene de evidenta informatizata a persoanei, respectiv al
Serviciului independent de evidenta informatizata a persoanei al municipiului
Bucuresti, se transfera in interesul serviciului si se numeste pe functii la
Directia generala de pasapoarte, respectiv la serviciile publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, in conditiile legii.
(3) Personalul contractual incadrat la Directia de pasapoarte si la
formatiunile teritoriale de pasapoarte din cadrul serviciilor judetene de
evidenta informatizata a persoanei, respectiv al Serviciului Independent de
Evidenta Informatizata a Persoanei al municipiului Bucuresti, va fi preluat, in
conditiile legii, de Directia generala de pasapoarte, respectiv de serviciile
publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple,
pastrandu-si drepturile salariale existente pana la data efectuarii preluarii.
(4) Incadrarea si eliberarea din functie a personalului serviciilor publice
comunitare se efectueaza prin ordin al prefectului, in conditiile legii, cu
avizul Directiei generale de pasapoarte.
(5) Personalul disponibilizat in urma infiintarii Directiei generale de
pasapoarte si a serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor simple beneficiaza de drepturile prevazute de lege."
19. Dupa articolul 15^1 se introduce un nou articol, articolul 15^2, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 15^2
(1) Personalul Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor si al serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si
inmatriculare a vehiculelor este constituit din politisti, functionari publici
si personal contractual.
(2) Personalul constituit din politisti si functionari publici, incadrat la
Serviciul central regim permise de conducere si certificate de inmatriculare si
la compartimentele regim permise de conducere si certificate de inmatriculare
din cadrul serviciilor judetene de evidenta informatizata a persoanei,
respectiv la Sectorul regim permise de conducere si certificate de
inmatriculare din cadrul Serviciului independent de evidenta informatizata a
persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului Administratiei
si Internelor se transfera in interesul serviciului si se numeste pe functii la
Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, respectiv
la serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor, in conditiile legii.
(3) Personalul contractual incadrat la Serviciul central regim permise de
conducere si certificate de inmatriculare si la compartimentele regim permise
de conducere si certificate de inmatriculare din cadrul serviciilor judetene de
evidenta informatizata a persoanei, respectiv la Sectorul regim permise de
conducere si certificate de inmatriculare din cadrul Serviciului independent de
evidenta informatizata a persoanei al municipiului Bucuresti din structura
Ministerului Administratiei si Internelor va fi preluat, in conditiile legii,
de Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor,
respectiv de serviciile publice comunitare regim permise de conducere si
inmatriculare a vehiculelor, pastrandu-si drepturile salariale existente pana la
data efectuarii preluarii.
(4) Incadrarea si eliberarea din functie a personalului serviciilor publice
comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor se
efectueaza prin ordin al prefectului, in conditiile legii, cu avizul Directiei
regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor.
20. Articolele 16 si 17, precum si alineatul (1) al articolului 18 se
abroga.
21. In cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 83/2001, denumirea
"Directia generala pentru pasapoarte" se inlocuieste cu
"Directia generala de pasapoarte", iar denumirea "Ministerul
Administratiei Publice" se inlocuieste cu "Ministerul Administratiei
si Internelor".
Art. 8
Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor in Romania,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30 august
1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 216/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care cetateanul roman nu detine documente prin care
sa poata face dovada identitatii sale, pasaportul consular va fi eliberat numai
dupa confirmarea acesteia de catre Directia generala de pasapoarte".
2. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Pasapoartele simple se elibereaza de serviciile publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, denumite in continuare serviciile
publice comunitare, si se pastreaza de catre titulari."
3. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple se depun, personal, de
catre solicitanti la serviciile publice comunitare de evidenta a
persoanelor."
4. Alineatul (1) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple ori de prelungire a
valabilitatii acestora, includerea ulterioara a minorilor ori aplicarea
ulterioara a mentiunilor se solutioneaza de catre serviciile publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple."
5. Alineatul (2) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pasapoartele gasite, precum si cele care au apartinut persoanelor
decedate se predau celui mai apropiat serviciu public comunitar pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor simple sau, dupa caz, de evidenta a
persoanelor."
6. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate ori cei aflati temporar in
strainatate, carora autoritatile statului respectiv le-au aprobat stabilirea
domiciliului, pot depune cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple, in
care se mentioneaza tara de domiciliu, la misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale Romaniei, iar cand se afla temporar in tara, la serviciile
publice comunitare pe raza carora au avut ultimul domiciliu sau pe raza carora
au resedinta."
7. Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pierderea, deteriorarea sau distrugerea pasaportului simplu ori a
altui document de calatorie se declara la serviciul public comunitar pe raza
caruia domiciliaza titularul, iar a celui de serviciu sau diplomatic, la
Ministerul Afacerilor Externe."
Art. 9
Alineatul (3) al articolului 13 si articolul 29 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002 se
abroga.
Art. 10
(1) In cadrul Ministerului Administratiei si Internelor se infiinteaza
Centrul National de Administrare a Bazelor de Date Privind Evidenta
Persoanelor, la nivel de directie, in limita numarului de posturi aprobat prin
Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu atributii in gestionarea
si administrarea la nivel national a bazelor de date privind evidenta
persoanei, cartilor de identitate, pasapoartelor, permiselor de conducere,
certificatelor de inmatriculare a vehiculelor si a altor documente necesare
persoanei in relatiile cu statul.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile Centrului prevazut la alin.
(1) se stabilesc prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 11
De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, urmatoarele denumiri
din actele normative in vigoare se inlocuiesc dupa cum urmeaza:
a) Directia de pasapoarte - Directia generala de pasapoarte;
b) Directia de evidenta a populatiei - Inspectoratul National pentru
Evidenta Persoanelor;
c) Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei - Directia
generala de pasapoarte, Directia regim permise de conducere si inmatriculare a
vehiculelor sau Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, dupa caz;
d) formatiune de evidenta informatizata a persoanei - serviciu public
comunitar de evidenta a persoanei, serviciu public comunitar pentru eliberarea
si evidenta pasapoartelor sau serviciu public comunitar regim permise de
conducere si inmatriculare a vehiculelor, dupa caz.
Art. 12
Guvernul va modifica in mod corespunzator hotararile adoptate in temeiul
actelor normative modificate si completate prin prezenta ordonanta de urgenta,
Hotararea Guvernului nr. 85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 31
ianuarie 2003 si Hotararea Guvernului nr. 725/2003 privind structura
organizatorica si efectivele Ministerului Administratiei si Internelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 478 din 4 iulie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Eugen Bejinariu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu