LEGE Nr. 255
din 14 decembrie 2010
privind exproprierea pentru
cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes
national, judetean si local
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 853 din 20 decembrie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileşte cadrul juridic
pentru luarea măsurilor necesare executării: lucrărilor de construcţie,
reabilitare şi modernizare de drumuri de interes naţional, judeţean şi local,
lucrărilor de construcţie, reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare
publice, lucrărilor necesare dezvoltării reţelei de transport cu metroul şi de
modernizare a reţelei existente, lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare, precum şi a infrastructurii de transport naval, lucrărilor din
domeniul gospodăririi apelor, respectiv construcţiile hidrotehnice şi lucrările
anexe, acumulările de apă permanente şi nepermanente, cantoanele de exploatare,
digurile de apărare împotriva inundaţiilor, construcţiile şi instalaţiile
hidrometrice, instalaţiile de determinare automată a calităţii apei, lucrările
de amenajare, regularizare sau consolidare a albiilor, canalelor şi
derivaţiilor hidrotehnice, staţiile de pompare, precum şi altor construcţii
hidrotehnice realizate pe ape, lucrări de renaturare, reabilitare zone umede şi
de asigurare a conectivităţii laterale, lucrărilor de construcţie, reabilitare,
modernizare şi dezvoltare a staţiunilor turistice de interes naţional,
lucrărilor de construcţie, reabilitare, modernizare, dezvoltare şi ecologizare
a zonei litorale a Mării Negre, lucrărilor de amenajare, dezvoltare sau
reabilitare a pârtiilor de schi, cu instalaţiile de transport pe cablu
aferente, cu lucrările de amenajare, instalaţiile şi echipamentele de producere
a zăpezii şi gheţii artificiale şi de întreţinere a pârtiilor, instalaţiile
pentru iluminatul pârtiilor de schi şi alte echipamente necesare dezvoltării
domeniului schiului, amenajarea, dezvoltarea sau reabilitarea pârtiilor
destinate practicării celorlalte sporturi de iarnă - biatlon, bob, sanie,
sărituri de la trambulină - a patinoarelor şi echiparea cu instalaţiile şi
echipamentele corespunzătoare, cuprinse în Programul naţional de dezvoltare a
turismului „Schi în România", aprobat prin Legea nr. 526/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, lucrărilor de interes naţional de
dezvoltare a producerii, transportului şi distribuţiei de energie electrică şi
gaze naturale, de extracţie a gazelor naturale şi lucrărilor miniere de interes
naţional pentru exploatarea zăcămintelor de lignit, care se execută în baza
unei licenţe de exploatare, lucrărilor pentru realizarea Sistemului naţional al
perdelelor forestiere de protecţie, precum şi pentru împădurirea terenurilor
degradate.
Art. 2. - (1) In sensul prezentei legi, sunt de utilitate publică următoarele lucrări:
a) lucrările de construcţie,
reabilitare şi modernizare de drumuri de interes naţional, judeţean şi local,
precum şi toate lucrările de construcţie, reabilitare şi extindere a
infrastructurii feroviare publice, lucrările necesare dezvoltării reţelei de
transport cu metroul şi de modernizare a reţelei existente, lucrările de
dezvoltare a infrastructurii aeroportuare, precum şi a infrastructurii de
transport naval;
b) lucrările din domeniul
gospodăririi apelor, respectiv construcţiile hidrotehnice şi lucrările anexe,
acumulările de apă permanente şi nepermanente, cantoanele de exploatare,
digurile de apărare împotriva inundaţiilor, construcţiile şi instalaţiile
hidrometrice, instalaţiile de determinare automată a
calităţii apei, lucrările de amenajare, regularizare
sau consolidare a albiilor, canalele şi derivaţiile hidrotehnice, staţiile de
pompare, precum şi alte construcţii hidrotehnice realizate pe ape, lucrări de
renaturare, reabilitare zone umede şi asigurarea conectivităţii laterale;
c) lucrările de construcţie,
reabilitare, modernizare, dezvoltare şi ecologizare a zonei litorale a Mării
Negre, precum şi a staţiunilor turistice de interes naţional;
d) lucrările de interes
naţional de dezvoltare a producerii, transportului şi distribuţiei de energie
electrică şi gaze naturale, precum şi a extracţiei de gaze naturale;
e) lucrările miniere de interes
naţional pentru exploatarea zăcămintelor de lignit, care se execută în baza
unei licenţe de exploatare;
f) lucrările de amenajare, dezvoltare sau reabilitare a
pârtiilor de schi, cu instalaţiile de transport pe cablu aferente, lucrările de
amenajare a instalaţiilor şi echipamentelor de producere a zăpezii şi gheţii
artificiale şi de întreţinere a pârtiilor, instalaţiile pentru iluminatul
pârtiilor de schi şi alte echipamente necesare dezvoltării domeniului schiului,
amenajarea, dezvoltarea sau reabilitarea pârtiilor destinate practicării
celorlalte sporturi de iarnă - biatlon, bob, sanie, sărituri de la trambulină -
a patinoarelor şi echiparea cu instalaţiile şi echipamentele corespunzătoare,
cuprinse în Programul naţional de dezvoltare a turismului „Schi în
România", aprobat prin Legea nr. 526/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
g) lucrările de realizare a
Sistemului naţional al perdelelor forestiere de protecţie, precum şi lucrările
de împădurire a terenurilor degradate.
(2) Expropriator este statul român pentru obiectivele
de interes naţional, judeţele pentru obiectivele de interes judeţean, iar
municipiile, oraşele şi comunele pentru obiectivele de interes local.
(3) In aplicarea prevederilor prezentei legi,
expropriatorul prevăzut la alin. (2) este reprezentat de:
a) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.,
pentru toate lucrările de construcţie de drumuri de interes naţional, prin
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., pentru lucrările de
construcţie, reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare publice, prin
Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex"- S.A.,
pentru lucrările necesare dezvoltării reţelei de transport cu metroul şi de
modernizare a reţelei existente, prin aeroporturile de interes naţional, pentru
lucrările de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare proprii, precum şi
pentru lucrările derulate în perimetrul de dezvoltare a aeroporturilor privind
construcţia de drumuri, de infrastructură feroviară publică, prin
administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile, precum şi instituţiile
publice din domeniul de activitate al transporturilor navale, pentru lucrările
de construcţie, reabilitare şi extindere a infrastructurii de transport naval,
precum şi pentru lucrările portuare de transport feroviar şi rutier;
b) Ministerul Mediului şi
Pădurilor, prin Administraţia Naţională „Apele Române", pentru lucrările
din domeniul gospodăririi apelor, şi prin Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, pentru lucrările de realizare a
Sistemului naţional al perdelelor forestiere de protecţie, precum şi pentru
toate lucrările de împădurire a terenurilor degradate;
c) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului,
pentru toate lucrările de construcţie, reabilitare, modernizare şi dezvoltare a
staţiunilor turistice de interes naţional, pentru lucrările de construcţie,
reabilitare, modernizare, dezvoltare şi ecologizare a zonei litorale a Mării
Negre, lucrările de amenajare, dezvoltare sau reabilitare a pârtiilor de schi,
cu instalaţiile de transport pe cablu aferente, instalaţiile şi echipamentele
de producere a zăpezii artificiale şi gheţii, de întreţinere a pârtiilor,
instalaţiile pentru iluminatul pârtiilor de schi şi alte echipamente necesare
dezvoltării domeniului schiului, amenajarea, dezvoltarea sau reabilitarea
pârtiilor destinate practicării celorlalte sporturi de iarnă - biatlon, bob,
sanie, sărituri de la trambulină - a patinoarelor şi echiparea cu instalaţiile
şi echipamentele corespunzătoare, cuprinse în Programul naţional de dezvoltare
a turismului „Schi în România", aprobat prin Legea nr. 526/2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Societatea Naţională a Lignitului
„Oltenia"-S.A. Târgu Jiu, pentru lucrările miniere de interes naţional
pentru exploatarea zăcămintelor de lignit, care se execută în baza unei licenţe
de exploatare, şi prin Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice
„Transelectrica" - S.A. Bucureşti şi Societatea Comercială de Distribuţie
şi Furnizare a Energiei Electrice „Electrica" - S.A. Bucureşti, pentru
lucrări de interes naţional de dezvoltare a transportului şi distribuţiei de
energie electrică, Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale
„Transgaz" - S.A. Mediaş, pentru lucrările de interes naţional de
dezvoltare şi distribuţie a gazelor naturale, Societatea Comercială de
Producere a Energiei Electrice „Hidroelectrica" - S.A. Bucureşti,
Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice şi Termice
„Termoelectrica" - S.A. Bucureşti, Societatea Naţională
„Nuclearelectrica" - S.A., pentru lucrările de producere a energiei
electrice, şi Societatea Naţională de Gaze Naturale „Romgaz"- S.A. Mediaş,
pentru extracţia gazelor naturale;
e) unităţile
administrativ-teritoriale sunt reprezentate de autorităţile administraţiei
publice locale sau de aeroporturile de interes local pentru lucrările de
dezvoltare a infrastructurii aeroportuare proprii.
Art. 3. - Potrivit prevederilor prezentei legi pot fi
expropriate bunurile imobile proprietate a persoanelor fizice sau persoanelor
juridice, cu sau fără scop lucrativ, şi a oricăror
alte entităţi, precum şi cele aflate în proprietatea privată a comunelor,
oraşelor, municipiilor şi judeţelor, pe care se realizează lucrările de
utilitate publică de interes naţional, judeţean şi local.
CAPITOLUL II
Etapele procedurii de expropriere
Art. 4. - Etapele procedurii de expropriere sunt:
a) aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
lucrărilor de interes naţional, judeţean sau local;
b) consemnarea sumei
individuale aferente reprezentând plata despăgubirii pentru imobilele care fac
parte din coridorul de expropriere şi afişarea listei proprietarilor imobilelor;
c) transferul dreptului de proprietate;
d) finalizarea formalităţilor aferente procedurii de
expropriere.
SECŢIUNEA 1
Etapa I - Aprobarea
indicatorilor tehnico-economici
Art. 5. - (1) In vederea realizării lucrărilor
prevăzute la art. 1 şi 2, expropriatorul prevăzut la art. 2 alin. (2) are
obligaţia de a aproba prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărâre a
autorităţii administraţiei publice locale sau judeţene, respectiv a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, după caz, potrivit legii, indicatorii
tehnico-economici ai lucrărilor de interes naţional, judeţean şi local, pe baza
documentaţiei tehnico-economice aferente, amplasamentul lucrărilor, conform variantei finale a studiului de
prefezabilitate, respectiv a variantei finale a studiului de fezabilitate, după
caz, sursa de finanţare, precum şi declanşarea procedurii de expropriere a
tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere, a listei
proprietarilor aşa cum rezultă din evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară sau ale unităţilor administrativ-teritoriale, sumele
individuale aferente despăgubirilor estimate de către expropriator pe baza unui
raport de evaluare întocmit având în vedere expertizele întocmite şi
actualizate de camerele notarilor publici şi termenul în care acestea se
virează într-un cont deschis pe numele expropriatorului la dispoziţia
proprietarilor de imobile. Amplasamentul lucrării se aduce la cunoştinţa
publică prin afişarea la sediul consiliului local respectiv, prin afişare pe
pagina proprie de internet a expropriatorului şi va fi comunicat spre avizare
şi recepţie Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Amplasamentul va fi materializat prin bornarea tuturor punctelor de coordonate
care îl definesc pe acesta. Autorităţile administraţiei publice locale vor
include coordonatele coridorului de expropriere în planurile urbanistice
generale ale localităţilor. Actualizarea planurilor urbanistice generale ale
localităţilor şi a regulamentelor locale de urbanism poate fi finanţată şi de
către expropriator.
(2) Documentaţia
tehnico-economică aferentă lucrărilor prevăzute de prezenta lege se elaborează
şi se aprobă în condiţiile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii administraţiei publice
locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale celorlalte acte normative aplicabile în materie de investiţii publice de
către autorităţile prevăzute la art. 2 sau de către autorităţile administraţiei
publice locale, după caz, şi va conţine varianta finală a studiului de
fezabilitate.
(3) In înţelesul prezentei legi, coridorul de
expropriere este stabilit pe baza studiilor de fezabilitate în varianta finală
sau a documentaţiilor de urbanism, după caz, şi este aprobat odată cu
indicatorii tehnico-economici sau documentaţia de urbanism, incluzând şi lista
imobilelor ce urmează a fi expropriate.
Art. 6. - (1) In vederea realizării obiectivelor de
ecologizare şi de reabilitare a zonei litorale a Mării Negre, nu este necesară
aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), exproprierea pentru
cauză de utilitate publică se face în baza documentaţiilor de urbanism şi de
amenajare a teritoriului, iniţiate de autorităţile administraţiei publice
locale şi întocmite în Sistemul naţional de proiecţie Stereografic 1970.
(3) Realizarea lucrărilor de modernizare şi dezvoltare
a zonei litorale a Mării Negre se face pe baza indicatorilor tehnico-economici
aprobaţi potrivit prevederilor prezentei legi.
SECŢIUNEA a 2-a
Etapa a II-a - Consemnarea sumei individuale şi afişarea listei imobilelor ce
urmează a fi expropriate
Art. 7. - După aprobarea indicatorilor
tehnico-economici, expropriatorul are obligaţia consemnării sumelor individuale
reprezentând plata despăgubirii la dispoziţia proprietarilor de imobile,
individualizaţi conform listei proprietarilor, aşa cum rezultă din evidenţele
Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau ale unităţilor
administrativ-teritoriale, afectaţi de prevederile prezentei legi, precum şi
obligaţia afişării listei imobilelor ce urmează a fi expropriate şi care fac
parte din coridorul de expropriere, anterior notificării proprietarilor.
Art. 8. - (1) Notificarea intenţiei de expropriere a
imobilelor, precum şi lista imobilelor ce urmează a fi expropriate se transmit
prin poştă către proprietari. Lista imobilelor se face publică prin afişarea
acesteia la sediul consiliului local respectiv şi pe pagina proprie de internet
a expropriatorului.
(2) In termen de 30 de zile lucrătoare de la data
notificării prevăzute la alin. (1), proprietarii imobilelor cuprinse în listă
au obligaţia prezentării la
sediul expropriatorului, în vederea stabilirii unei juste despăgubiri.
(3) Sumele individuale prevăzute la art. 7 pot fi
suplimentate, prin hotărâre a Guvernului, la cererea expropriatorului, în
situaţia modificării numărului de imobile necesar a fi expropriate, precum şi
în orice alte situaţii, temeinic motivate, inclusiv pentru situaţia prevăzută
la alin. (2).
SECŢIUNEA a 3-a
Etapa a III-a - Transferul
dreptului de proprietate
Art. 9. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
expirarea datei prevăzute la art. 8 alin. (2), expropriatorul are obligaţia
emiterii deciziei de expropriere.
(2) Decizia de expropriere
constituie titlu executoriu pentru predarea bunului imobil, atât împotriva
celor expropriaţi, cât şi împotriva celor care pretind un drept legat de bunul
imobil expropriat, până la soluţionarea definitivă şi irevocabilă a litigiului
legat de proprietatea bunului imobil expropriat. Contestaţia asupra deciziei de
expropriere nu suspendă transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor
imobile în cauză.
(3) Decizia de expropriere se emite şi îşi produce
efectele şi în situaţia în care proprietarii imobilelor cuprinse în listă nu se
prezintă în termenul stabilit la art. 8 alin. (2), nu prezintă un titlu
valabil sau nu sunt cunoscuţi proprietarii, precum şi în situaţia succesiunilor
nedeschise sau a succesorilor necunoscuţi ori nu se ajunge la o înţelegere
privind valoarea despăgubirii.
(4) Transferul dreptului de proprietate asupra
imobilelor din proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice în
proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale şi
în administrarea expropriatorului operează de drept la data emiterii actului
administrativ de expropriere de către expropriator, ulterior consemnării
sumelor aferente despăgubirii.
(5) După efectuarea
transferului dreptului de proprietate, expropriatorul solicită intabularea
dreptului de proprietate asupra culoarului de expropriere în baza unei
documentaţii întocmite pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în
parte, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile. Ulterior operaţiunii
de intabulare, expropriatorul are obligaţia de a începe lucrările într-un
termen considerat rezonabil, în funcţie de complexitatea acestora.
(6) In vederea clarificării situaţiei juridice a
zonelor afectate de expropriere, expropriatorul va întocmi documentaţiile
cadastrale conform dispoziţiilor legale aplicabile.
(7) In situaţia în care se expropriază doar o parte
dintr-un imobil care nu este înscris în cartea funciară, pe baza măsurătorilor
executate de expropriator se determină atât suprafaţa expropriată, cât şi cea
neexpropriată. Numărul cadastral se acordă numai pentru suprafaţa
neexpropriată.
Art. 10. - In situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (3),
persoanele îndreptăţite să solicite despăgubiri au posibilitatea de a face
dovada dreptului de proprietate în faţa comisiei de verificare a dreptului de
proprietate ori a altui drept real asupra imobilelor expropriate, potrivit
prevederilor prezentei legi.
CAPITOLUL III
Documentaţiile cadastrale
Art. 11. - (1) Documentaţiile cadastrale pentru
imobilele expropriate se întocmesc prin grija expropriatorului, avându-se în
vedere şi dispoziţiile Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Documentaţiile vor cuprinde şi date privind
încadrarea lucrării în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului,
precum şi planuri cu amplasamentul lucrării care se recepţionează în termen de
10 zile lucrătoare de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale. După recepţionarea documentaţiilor
cadastrale, oficiile în a căror rază teritorială de activitate sunt situate
imobilele expropriate vor proceda din oficiu la atribuirea numărului cadastral
pentru suprafaţa neexpropriată şi vor emite încheiere de respingere pentru
imobilele aflate în coridorul de expropriere.
(3) Planul cu amplasamentul tuturor imobilelor
expropriate, pe fiecare unitate administrativ-teritorială, care conţine delimitarea imobilelor - teren cu sau fără construcţii
- expropriate va fi însoţit de anexa cu indicarea numelor deţinătorilor, precum
şi a ofertelor de despăgubire, pe categorii de imobile, stabilite de evaluatori
autorizaţi, se aduce la cunoştinţa publică prin afişarea la sediul consiliului
local respectiv, unde va rămâne afişat până la finalizarea procedurii de
expropriere, şi prin afişare pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
(4) Tabelele cu imobilele proprietate privată
expropriate în condiţiile prezentei legi, cuprinzând judeţul, localitatea,
numărul cadastral, suprafaţa în metri pătraţi şi numele/denumirea
proprietarului/deţinătorului, conform documentaţiei cadastrale, vor fi aduse la
cunoştinţa publică prin afişare la sediul consiliului local al fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale pe raza căreia se află imobilele expropriate şi pe
pagina proprie de internet a expropriatorilor, cu 10 zile înainte de data
începerii activităţii comisiei prevăzute la art. 18.
(5) Data începerii activităţii
comisiei prevăzute la art. 18 şi data la care vor fi afişate tabelele prevăzute
la alin. (4) se vor aduce la cunoştinţa persoanelor interesate prin publicarea
unui anunţ într-un ziar local.
(6) In situaţia în care, drept consecinţă a revizuirii
studiului de fezabilitate, a definitivării proiectului tehnic sau a detaliilor
de execuţie, amplasamentul lucrării se modifică, expropriatorul va proceda la
actualizarea datelor de identificare a imobilelor supuse exproprierii, prin
întocmirea unor documentaţii cadastrale şi actualizarea tabelelor prevăzute la
alin. (4), cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(7) Inainte de data începerii activităţii comisiei
prevăzute la art. 18, un expert evaluator specializat în evaluarea
proprietăţilor imobiliare, membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din
România - ANEVAR, va întocmi un raport de evaluare a imobilelor expropriate
pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, pe fiecare categorie de
folosinţă.
(8) Raportul de evaluare se întocmeşte avându-se în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele
notarilor publici, potrivit art. 771 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(9) Raportul de evaluare se
întocmeşte sub coordonarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România.
Art. 12. - (1) Imobilele proprietate privată necesare
pentru relocarea utilităţilor, pentru drumurile tehnologice, drumurile
temporare, drumurile ocolitoare, cele necesare gropilor de împrumut pentru
asigurarea servitu?ilor aeronautice, precum şi cele necesare pentru construcţii
hidrotehnice speciale şi alte amenajări necesare protecţiei/realizării lucrării
publice pot fi expropriate şi se supun prevederilor prezentei legi.
(2) După publicarea hotărârii
de expropriere se notifică deţinătorii de utilităţi care au reţele amplasate în
zona unde se vor desfăşura lucrările de execuţie în vederea realizării
obiectivelor prevăzute în prezenta lege ca în termen de 5 zile să înceapă
procedurile necesare în vederea eliberării amplasamentului prin
devierea/protejarea reţelelor pe care le deţin în termenul convenit cu
expropriatorul.
(3) In cazul identificării de
reţele de utilităţi ulterior începerii lucrărilor de execuţie în vederea
realizării obiectivelor prevăzute în prezenta lege, deţinătorii de utilităţi
menţionaţi mai sus vor fi notificaţi ca în termen de 5 zile să înceapă
procedurile necesare în vederea eliberării amplasamentului prin
devierea/protejarea reţelelor pe care le deţin.
(4) In cazul devierii reţelelor
electrice de înaltă, medie şi joasă tensiune datorită lucrărilor de execuţie în
vederea realizării obiectivelor prevăzute în prezenta lege, titularul licenţei
pentru reţeaua care trebuie deviată va avea drepturile şi obligaţiile conferite
de art. 16-19 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 13. - (1) După recepţia amplasamentului lucrării
şi a fiecărei documentaţii cadastrale de expropriere de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, aceasta are obligaţia de a
transmite unităţilor administrativ-teritoriale lista încheierilor de respingere
aferente imobilelor situate pe coridorul de expropriere. După transmiterea
acestei liste se interzice emiterea de către autorităţile competente a oricărui
aviz, acord, permis, autorizaţie cu privire la imobilele supuse exproprierii.
(2) Atât procedura de
expropriere, cât şi obiectivele de utilitate publică ce fac obiectul prezentei
legi nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invocă
existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Art. 14. - Scoaterea, definitivă ori temporară, a
terenurilor necesare pentru obiectivele de interes naţional, judeţean şi local
din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional se
exceptează de la plata taxelor prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 33
alin. (2) lit. h), art. 36 alin. (2), art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 -
Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 42 alin. (3)
lit. h) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu
completările ulterioare.
Art. 15. - Secretarii unităţilor
administrativ-teritoriale în care sunt situate imobilele expropriate, precum şi
notarii publici sunt obligaţi să comunice, în termen de 5 zile de la cererea
expropriatorilor prevăzuţi la art. 2, informaţiile cu privire la deschiderea
procedurilor succesorale.
CAPITOLUL IV
Accesul la imobilele afectate de expropriere
Art. 16. - (1) Deţinătorii cu orice titlu ai imobilelor
afectate de elaborarea studiului de fezabilitate varianta finală pe coridorul
de expropriere sunt obligaţi, după o prealabilă şi obligatorie înştiinţare
efectuată de către expropriator, să permită accesul pentru efectuarea
măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricăror operaţiuni
necesare studiului de fezabilitate, documentaţiilor de urbanism şi amenajarea
teritoriului, precum şi a studiilor de teren arheologice.
(2) Aceste dispoziţii se aplică
şi pentru efectuarea măsurătorilor topografice necesare întocmirii planurilor,
precum şi pentru întocmirea rapoartelor de evaluare sau pentru orice alte
activităţi necesare, prevăzute de prezenta lege.
Art. 17. - Autorităţile administraţiei publice locale
şi forţele de ordine publică sunt obligate să îşi dea concursul pentru ducerea
la îndeplinire a prevederilor art. 16.
CAPITOLUL V
Funcţionarea comisiei de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale şi acordarea despăgubirilor
Art. 18. - In termen de 5 zile de la emiterea deciziei
de expropriere, expropriatorul numeşte comisia de verificare a dreptului de
proprietate ori a altui drept real în temeiul căruia cererea a fost formulată
şi constată acceptarea sau, după caz, neacceptarea cuantumului despăgubirii de
către proprietar sau titularii altor drepturi reale asupra imobilului supus
exproprierii.
Art. 19. - (1) Plata despăgubirilor pentru imobilele expropriate
se face în baza cererilor adresate de către titularii drepturilor reale, precum
şi de către orice persoană care justifică un interes legitim.
(2) Cererea pentru plata despăgubirilor va conţine
numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu şi
actele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului
imobil expropriat. Cererea, împreună cu documentele doveditoare, originale
şi/sau copii legalizate, va fi depusă în termen de 10 zile de la data aducerii
la cunoştinţa publică, prin afişare la sediul consiliului local pe raza căruia
se află imobilul.
(3) Dovada dreptului de
proprietate şi a celorlalte drepturi reale asupra imobilelor expropriate se
face prin orice mijloace de probă admise de lege, inclusiv în zonele în care se
aplică Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare
la cărţile funciare, cu modificările ulterioare, în funcţie de modalitatea de
dobândire a drepturilor - convenţională, judiciară, legală, succesorală,
înţelegând prin dobândire şi constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul unor legi speciale.
(4) La cererea comisiei
prevăzute la art. 18 solicitantul are obligaţia să completeze documentaţia
depusă privind calitatea de titular al dreptului real pentru care solicită
despăgubirea, în termen de 15 zile de la solicitare. In caz contrar, comisia
prevăzută la art. 18 va consemna într-un cont bancar deschis pe numele
solicitantului despăgubirea, însă eliberarea acesteia se va face numai la data
la care solicitantul îşi va dovedi dreptul, în condiţiile prezentei legi.
(5) In cazul în care titularii drepturilor reale nu
depun cererea şi/sau documentele doveditoare, potrivit prevederilor alin. (1)
şi (2), expropriatorul va notifica acestora sumele propuse pentru plata
despăgubirilor şi le va consemna într-un cont bancar deschis pe numele
expropriatului. Despăgubirile vor fi eliberate în condiţiile prezentei legi.
(6) In cazul în care despăgubirile referitoare la
acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în contradictoriu de mai multe
persoane aparent îndreptăţite, despăgubirile se vor consemna pe numele tuturor,
urmând să fie împărţite potrivit legii civile. Despăgubirea va fi eliberată
numai titularilor drepturilor dovedite prin acte autentice şi hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile sau prin certificatul de moştenitor
eliberat de notarul public. Eventualele litigii amână eliberarea despăgubirilor
consemnate.
(7) In situaţia în care imobilele expropriate sunt
proprietatea unei persoane decedate, despăgubirea se va consemna pe seama
defunctului. Despăgubirile vor fi eliberate numai succesorilor care îşi vor
dovedi calitatea cu certificatul de calitate de moştenitor, certificatul de
moştenitor sau cu hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă.
(8) In situaţia în care imobilele expropriate fac
obiectul unei succesiuni, iar succesorii nu sunt cunoscuţi sau nu pot prezenta
certificat de moştenitor, dacă procedura succesorală este deschisă,
despăgubirea se va consemna pe seama succesiunii. In ipoteza în care procedura
succesorală nu este deschisă, un reprezentant al expropriatorului este
îndreptăţit să solicite informaţii asupra deschiderii succesiunii, iar suma
reprezentând despăgubirile va fi consemnată într-un cont distinct, pe seama
succesiunii. Despăgubirile vor fi eliberate numai succesorilor care îşi vor
dovedi calitatea cu certificatul de moştenitor sau cu hotărârea judecătorească
definitivă şi irevocabilă.
(9) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, imobilele pentru care
s-au formulat notificări de restituire, care fac parte din coridorul de
expropriere, sunt expropriate în condiţiile prezentei legi sau, după caz,
transferate în domeniul public al statului şi în administrarea autorităţilor
prevăzute la art. 2.
(10) In cazul altor situaţii litigioase decât cele
prevăzute la alin. (5) şi (6), sumele aferente exproprierii se consemnează pe
numele persoanelor aflate în litigiu, urmând a fi plătite în condiţiile
prezentei legi.
(11) In cazul în care titularul sau unul dintre
titularii dreptului real, aflaţi în concurs, nu este de acord cu despăgubirea
stabilită, suma reprezentând despăgubirea se consemnează pe numele titularului
sau, după caz, al titularilor. Despăgubirea va fi eliberată în baza cererii
formulate în acest sens, însoţită de acte autentice sau de hotărârea
judecătorească definitivă şi irevocabilă de stabilire a cuantumului
despăgubirii ori, după caz, de declaraţia autentică de acceptare a cuantumului
despăgubirii prevăzute în hotărârea de stabilire a despăgubirii.
(12) Identificarea imobilelor expropriate, aflate în
litigiu, se va face numai în sistem naţional de coordonate, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 20. - Hotărârea de stabilire a cuantumului
despăgubirii emisă în condiţiile prezentei legi se comunică solicitantului,
precum şi celorlalţi titulari ori, după caz, titulari aparenţi, se afişează în
extras la sediul consiliului local pe raza căruia se află situat imobilul
expropriat şi în extras pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
Art. 21. - In termen de cel mult 90 de zile de la data
emiterii hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirilor, expropriatorul
efectuează, prin transfer bancar sau numerar, plata despăgubirilor către titularii
drepturilor de proprietate asupra imobilelor expropriate sau consemnarea
acestora, potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 22. - (1) Expropriatul
nemulţumit de cuantumul despăgubirii prevăzute la art. 19 se poate adresa
instanţei judecătoreşti competente în termenul general de prescripţie, care
curge de la data la care i-a fost comunicată hotărârea de stabilire a
cuantumului despăgubirii, sub sancţiunea decăderii, fără a putea contesta
transferul dreptului de proprietate către expropriator asupra imobilului supus
exproprierii, iar exercitarea căilor de atac nu suspendă efectele hotărârii de
stabilire a cuantumului despăgubirii şi transferului dreptului de proprietate.
(2) Termenul în care moştenitorii expropriatului
defunct se pot adresa instanţei judecătoreşti curge de la data acceptării
succesiunii.
(3) Acţiunea formulată în
conformitate cu prevederile prezentului articol se soluţionează potrivit
dispoziţiilor art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru
cauză de utilitate publică, în ceea ce priveşte stabilirea despăgubirii.
(4) Atât procedura de
expropriere, cât şi obiectivele de utilitate publică ce fac obiectul prezentei
legi nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invocă
existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Art. 23. - (1) Cererile adresate instanţei
judecătoreşti pentru stabilirea, în contradictoriu cu statul român sau cu
unităţile administrativ-teritoriale, după caz, a dreptului la despăgubire
pentru expropriere şi a cuantumului acesteia sunt scutite de taxa judiciară de
timbru şi sunt de competenţa instanţelor de drept comun.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile litigiilor
având ca obiect stabilirea dreptului de proprietate ori a altui drept real asupra
imobilelor expropriate.
(3) Cheltuielile necesare pentru realizarea
expertizelor de evaluare a cuantumului despăgubirilor cuvenite ca urmare a
exproprierii în cadrul litigiilor prevăzute la alin. (1) vor fi avansate în
conformitate cu procedura de drept comun.
CAPITOLUL VI
Avize, acorduri, certificate şi autorizaţii
Art. 24. - (1) Documentaţiile pentru eliberarea
certificatelor de urbanism necesare realizării lucrărilor prevăzute la art. 1
se depun de către expropriator.
(2) Certificatele de urbanism pentru lucrările ce fac
obiectul prezentei legi se eliberează şi se comunică expropriatorului, în
termen de 10 zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei.
(3) Avizele, acordurile, permisele şi autorizaţiile
solicitate prin certificatele de urbanism, cu excepţia acordului de mediu, vor
fi eliberate şi comunicate expropriatorului în termen de 15 zile calendaristice
de la data depunerii documentaţiei pentru eliberarea lor.
(4) Autorizaţia de construire pentru lucrări, în toate
cazurile, se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) In conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, certificatele de urbanism, avizele, acordurile,
permisele şi autorizaţiile se consideră acordate, cu excepţia acordului de
mediu, dacă acestea nu au fost transmise către expropriator în termenele
prevăzute la alin. (2)-(4).
Art. 25. - (1) In cazul aprobării
tacite a certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor şi
autorizaţiilor, autorităţile competente sunt obligate să emită documentul
oficial în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării tacite.
(2) Proiectele cuprinse în programul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului
Mediului şi Pădurilor, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului şi
Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sau în cele ale
autorităţilor administraţiei publice judeţene şi locale, privind dezvoltarea de
obiective de interes naţional, respectiv de interes judeţean şi local, sunt
scutite de taxele către Inspectoratul de Stat în Construcţii prevăzute de Legea
nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, şi de
Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 26. - Certificatele de urbanism, avizele,
acordurile, permisele sau autorizaţiile sunt valabile până la finalizarea
executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până la
eliberarea procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor.
Art. 27. - Sunt scutite de la plata taxelor, tarifelor,
precum şi a oricăror altor sume datorate bugetului de stat sau bugetelor locale
serviciile privind înregistrarea, recepţionarea documentaţiilor cadastrale şi
serviciile aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare
realizării obiectivelor de interes naţional, judeţean şi local.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii referitoare la imobilele aflate în
proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale
Art. 28. - (1) Bunurile imobile, proprietate publică a
unităţilor administrativ-teritoriale, care sunt afectate de lucrările de
utilitate publică trec, în condiţiile legii, în proprietatea publică a statului
şi în administrarea reprezentanţilor expropriatorilor, în termen de 30 de zile
de la înştiinţarea unităţii administrativ-teritoriale. Fac excepţie de la
prevederile prezentului alineat lucrările de construcţie de drumuri de interes
judeţean şi cele aferente dezvoltării aeroporturilor de interes local.
(2) Bunurile imobile trecute în proprietatea publică a
statului şi în administrarea expropriatorilor, conform prevederilor alin. (1),
pot fi transferate, după finalizarea lucrărilor, în proprietatea unităţilor
administrativ-teritoriale şi în administrarea autorităţilor administraţiei
publice locale şi nu pot fi înstrăinate pe perioada existenţei lucrărilor de
utilitate publică.
(3) In cazul bunurilor imobile aflate în proprietatea
publică sau privată a statului şi în administrarea instituţiilor publice,
institutelor de cercetare-dezvoltare, regiilor autonome, precum şi a oricăror
altor autorităţi publice înfiinţate prin legi speciale, în vederea realizării
obiectivelor de importanţă naţională prevăzute în prezenta lege, transferul
dreptului de administrare se efectuează prin hotărâre a Guvernului, în termen
de maximum 15 zile de la data aprobării indicatorilor tehnico-economici ai
obiectivelor.
(4) In cazul bunurilor aflate în proprietatea privată a comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, transferul
dreptului de proprietate operează în condiţiile prezentei legi, după
consemnarea sumelor individuale.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 29. - (1) Actele juridice care se încheie după
data afişării hotărârii privind cuantumul despăgubirii sunt lovite de nulitate
absolută.
(2) Incepând cu data publicării hotărârii prevăzute la
art. 5 alin. (1), actele juridice prin care se face trecerea din extravilan în
intravilan, precum şi cele prin care se face trecerea din domeniul public în
domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, referitoare la
imobilele expropriate, potrivit studiului de fezabilitate, sunt lovite de
nulitate absolută.
Art. 30. - (1) Orice avize, acorduri, permise sau autorizaţii emise unor terţe persoane pentru imobilele expropriate
de la data avizării de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, a documentaţiilor cadastrale sunt
lovite de nulitate absolută.
(2) Neeliberarea în termenele
stabilite prin prezenta lege a certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor,
permiselor şi a autorizaţiilor de către autorităţile în a căror sarcină cade
eliberarea lor se sancţionează cu amendă cuprinsă între 5.000 lei şi 10.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor
se fac de către prefect, în calitatea sa de autoritate publică, reprezentant al
Guvernului pe plan local.
(4) Dispoziţiile prezentului
articol se completează în mod corespunzător cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
(5) In situaţia în care, din cauza lipsei unui aviz,
acord, permis sau a unei autorizaţii, constructorii înregistrează întârzieri în
executarea obiectivelor definite la art. 2 alin. (1), valoarea daunelor
pretinse de către aceştia va fi suportată de instituţiile care se fac vinovate
de depăşirea termenelor stabilite de prezenta lege.
(6) Dispoziţia prevăzută la alin. (5) se aplică şi în
cazul eliberării unui aviz, acord, permis sau a unei autorizaţii unor terţe
persoane pentru imobilele expropriate în condiţiile alin. (1).
Art. 31. - Orice documentaţie tehnică sau de evaluare
realizată ori aflată în curs de realizare anterior intrării în vigoare a
prezentei legi se consideră valabilă.
Art. 32. - In cazul procedurilor de expropriere aflate
în curs de desfăşurare, pentru continuarea realizării obiectivelor, se aplică
prevederile prezentei legi.
Art. 33. - In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii,
Ministerul Mediului şi Pădurilor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri vor
elabora normele metodologice de punere în aplicare a prezentei legi, care vor
fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Agenţiei Naţionale de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Art. 34. - Dispoziţiile prevăzute mai sus se
completează în mod corespunzător cu prevederile Legii nr. 33/1994, precum şi cu
cele ale Codului civil şi ale Codului de procedură civilă, în măsura în care nu
contravin prevederilor prezentei legi.
Art. 35. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă:
a) Legea nr. 407/2005 privind
unele măsuri prealabile lucrărilor de reabilitare şi extindere a
infrastructurii feroviare publice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 8 din 5 ianuarie 2006;
b) Legea nr. 85/2007 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii
aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti",
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 237 din 5 aprilie 2007;
c) Legea nr. 198/2004 privind
unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes
naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 487 din 31 mai 2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) Legea nr. 106/2008 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică a terenurilor necesare lucrărilor
miniere pentru exploatarea zăcămintelor de lignit, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 369 din 14 mai 2008.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ