LEGE
Nr. 118 din 16 octombrie 1996 * Republicata
privind constituirea si utilizarea Fondului social al drumurilor publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 150 din 15 aprilie 1998
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 164 din 22 octombrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 24 octombrie
1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 118 din 16 octombrie 1996 a fost publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 261 din 25 octombrie 1996 si a mai fost modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20 din 19 mai 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 20 mai 1997.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Pentru completarea surselor de finantare necesare constructiei,
modernizarii, administrarii, intretinerii si repararii drumurilor publice se
infiinteaza Fondul special al drumurilor publice.
Art. 2
Drumurile publice sunt cai de comunicatie care au drept scop asigurarea
transporturilor rutiere pentru satisfacerea cerintelor populatiei, ale
economiei si ale apararii nationale.
Art. 3
Drumurile publice pentru care se aplica prevederile prezentei legi sunt
autostrazile, drumurile nationale, drumurile judetene si drumurile comunale.
CAP. 2
Constituirea Fondului special al drumurilor publice
Art. 4
Sursele Fondului special al drumurilor publice se constituie dupa cum
urmeaza:
1. prin aplicarea unei cote de 25% asupra:
a) pretului cu ridicata, exclusiv accizele, pentru carburantii auto livrati
la intern de catre producatori;
b) valorii in vama, stabilita potrivit legii, pentru carburantii auto
importati;
2. prin aplicarea unei cote de 5% asupra:
a) pretului cu ridicata, exclusiv accizele, pentru autovehiculele si
remorcile livrate de catre producatorii din tara si destinate vanzarii pe piata
interna, cu exceptia tractoarelor si vehiculelor specializate pentru lucrari
agricole, inmatriculabile, pentru care se va aplica o cota de 2,5% incepand cu
data de 1 ianuarie 1998, precum si a autovehiculelor si remorcilor
achizitionate din fondurile nerambursabile PHARE;
b) valorii in vama a autovehiculelor si remorcilor importate;
3. prin plata de catre proprietarii de autovehicule si remorci, persoane
fizice si persoane juridice, a unor sume fixe anuale, stabilite conform anexei,
carora li se elibereaza documentul care atesta dreptul de utilizare a
drumurilor publice, denumit rovigneta, pentru care Ministerul Transporturilor
va stabili modelul, forma si conditiile de eliberare.
Aplicarea cotelor prevazute la alin. 1 pct. 1 si 2 se va reflecta in
nivelul preturilor cu ridicata si al pretului cu amanuntul, fara sa intre in baza
de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
Sumele fixe anuale prevazute la alin. 1 pct. 3 vor fi actualizate anual,
prin hotarare a Guvernului, in functie de rata inflatiei, pana la data de 31
decembrie a anului precedent.
Art. 5
Obligatia calcularii si varsarii sumelor rezultate din aplicarea
prevederilor art. 4 alin. 1 pct. 1 si 2 revine producatorilor si
importatorilor, persoane fizice si persoane juridice, indiferent de forma de
organizare, de titularul dreptului de proprietate si de detinatorul produsului
importat.
Suma datorata se stabileste:
a) la data livrarii de catre producatori;
b) la data efectuarii formalitatilor de vamuire pentru produsele din
import.
Obligatia varsarii sumelor fixe anuale, prevazute la art. 4 alin. 1 pct. 3,
revine tuturor proprietarilor de autovehicule si remorci, persoane fizice si
persoane juridice, indiferent de data achizitionarii, cu exceptia institutiilor
publice si a agentilor economici care efectueaza transport de calatori in
comun, a proprietarilor de autovehicule si remorci radiate din circulatie sau
neutilizate temporar in constructii sau in agricultura, ca urmare a
intreruperii activitatilor productive, datorate caracterului sezonier si
calamitatilor. Durata radierii din circulatie sau a neutilizarii temporare nu
trebuie sa fie mai mica de 3 luni in cursul unui an, cu exceptia rulotelor
turistice care sunt scutite de plata sumelor fixe anuale.
Pentru autovehiculele si remorcile care, in conditiile actualei legi, sunt
inscrise in circulatie sau utilizate mai putin de un an, cuantumul sumei de
plata se determina proportional cu durata de circulatie, calculata in luni
intregi.
Sunt, de asemenea, exceptate persoanele cu handicap, proprietare ale unui
singur autoturism sau ale unei singure autoutilitare amenajate pentru
persoanele cu handicap si avizate de Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman".
Art. 6
Sumele datorate ca urmare a aplicarii prevederilor art. 5 se varsa in
contul Fondului special al drumurilor publice, pana la data de 25 a lunii
urmatoare celei in care au fost stabilite.
Sumele datorate ca urmare a aplicarii prevederilor art. 5 alin. 3 se
platesc la unitatile C.E.C. de catre proprietarii de autovehicule si remorci
pana la data de 31 martie a fiecarui an.
Pentru neplata in termen a sumelor datorate de catre agentii economici,
producatori si importatori de carburanti, de autovehicule si remorci se aplica
majorari pentru fiecare zi de intarziere, conform legislatiei fiscale.
Art. 7
La controlul in trafic efectuat de catre organele abilitate ale
Ministerului de Interne, conducatorii auto sunt obligati sa prezinte documentul
care atesta dreptul de utilizare a drumurilor publice prevazut la art. 4 alin.
1 pct. 3 si la art. 12 alin. 3.
In cazul neprezentarii documentului, se retine certificatul de
inmatriculare a mijlocului de transport si se aplica o amenda reprezentand de
zece ori suma fixa anuala datorata conform prevederilor art. 4 alin. 1 pct. 3.
CAP. 3
Repartizarea sumelor din Fondul special al drumurilor publice
Art. 8
Lucrarile finantate din Fondul special al drumurilor publice se executa
conform programelor anuale care stau la baza fundamentarii bugetului acestui
fond.
Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
elaboreaza si fundamenteaza bugetul Fondului special al drumurilor publice, pe
care il depune la Ministerul Transporturilor.
Bugetul Fondului special al drumurilor publice se aproba anual ca anexa la
legea bugetului de stat.
Art. 9
Fondul special al drumurilor publice, constituit conform prevederilor art.
4 alin. 1, se repartizeaza astfel:
a) 65% pentru drumurile nationale;
b) 35% pentru drumurile judetene si comunale.
CAP. 4
Dispozitii comune si tranzitorii
Art. 10
Sumele incasate pentru Fondul special al drumurilor publice vor fi folosite
in exclusivitate in scopul pentru care au fost constituite.
Art. 11
Dispozitiile prezentei legi se aplica si persoanelor fizice si persoanelor
juridice straine in masura in care, prin tratate internationale la care Romania
este parte, nu se stabileste altfel.
Art. 12
Persoanele fizice si persoanele juridice, achizitoare de autovehicule si
remorci dupa data de 1 ianuarie 1997, sunt exceptate de la plata sumei fixe
anuale pe o perioada de un an calendaristic de la data inscrierii in
circulatie.
La inscrierea in circulatie se elibereaza rovigneta prevazuta la art. 4
alin. 1 pct. 3, cu valabilitate de un an calendaristic.
Dupa expirarea perioadei de exceptare de la plata prevazuta la alin. 1,
persoanele fizice si persoanele juridice au obligatia de a solicita o noua
rovigneta, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. 1 pct. 3, platind suma fixa
anuala proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului.
Art. 13
Disponibilul existent la finele anului in contul Fondului special al
drumurilor publice se reporteaza cu aceeasi destinatie pentru anul urmator.
Art. 14
Constituirea si gestionarea Fondului special al drumurilor publice,
stabilit potrivit prevederilor art. 4 din prezenta lege, se efectueaza de catre
Ministerul Transporturilor.
Art. 15
Controlul respectarii prevederilor prezentei legi se exercita de catre
Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", precum
si de catre organele de specialitate ale Ministerului Transporturilor.
Art. 16
Criteriile pe baza carora se aloca sumele din Fondul special al drumurilor
publice, pe judete si in cadrul acestora, pentru drumurile judetene si
comunale, precum si metodologia de programare, de calcul si de raportare,
referitoare la Fondul special al drumurilor publice, se stabilesc prin norme
metodologice elaborate de catre Ministerul Transporturilor si Ministerul
Finantelor.
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Transporturilor si Ministerul Finantelor vor elabora normele
metodologice prevazute la alin. 1.
Art. 17
Prezenta lege intra in vigoare la data de ianuarie 1997.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: art. 7 si art. 42
din Legea drumurilor nr. 13/1974; art. 3, art. 4, art. 11 si art. 17 alin. (2)
din Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind proiectarea,
construirea si modernizarea drumurilor; art. 3 alin. (4), art. 20 alin. (2) si
art. 37 din Legea nr. 37/1975 privind sistematizarea, proiectarea si realizarea
arterelor de circulatie in localitatile urbane si rurale; Decretul nr. 250/1981
privind stabilirea regimului de folosire a drumurilor de catre autovehiculele
inmatriculate in alte state care transporta marfuri in trafic international pe
teritoriul Romaniei; Legea nr. 13/1994 privind constituirea si utilizarea
Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea drumurilor publice, precum
si orice alte dispozitii contrare.
ANEXA 1
SUMELE FIXE
pentru utilizarea drumurilor
-----------------------------------------------
Nr. Categoria vehiculului Suma fixa anuala
crt. (mii lei)
-----------------------------------------------
1. Autoutilitare sub
3,5 tone* ) si
autoturisme:
- sub 1.500 cmc 50
- 1.501-2.000 cmc 100*)
- 2.001-3.200 cmc 250*)
- peste 3.200 cmc 600*)
2. Autocamioane,
autobasculante si
alte mijloace de
transport:
- sub 18 tone*) 500
- 18-22 tone*) 600
- peste 22 tone*) 650
3. Remorci:
- sub 3 tone*) 150
- 3-16 tone*) 350
- peste 16 tone*) 450
Semiremorci:
- sub 20 tone*) 600
- 20-30 tone*) 700
- peste 30 tone*) 800
4. Autotractoare:
- sub 18 tone*) 500
- peste 18 tone*) 700
5. Autoremorchere 900
6. Tractoare rutiere*):
- sub 20 CP 100
- 20-45 CP 300
- peste 45 CP 400
-------------------------------------------
*) Pensionarii posesori ai unui singur autoturism sau ai unei singure
autoutilitare vor plati 50.000 lei/an.
*) Se achita de la 1 ianuarie 1998.
*) Masa totala autorizata, inscrisa in certificatul de inmatriculare.