HOTARARE Nr. 22 din 16 ianuarie 2003
pentru abrogarea unor dispozitii legale, precum si pentru modificarea si
completarea unor metodologii contabile si fiscale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 27 ianuarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Pe data de 1 ianuarie 2003 se abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor masuri de
executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 303 din 22 decembrie 1993;
b) punctul A din monografia cuprinsa in anexa nr. 3 la Normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in
active corporale si necorporale, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 54/1997, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 909/1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 4 din 8 ianuarie
1998;
c) anexa nr. 2 - Inregistrarea in contabilitate a diferentelor rezultate in
urma reevaluarii imobilizarilor corporale - la normele aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea imobilizarilor corporale, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 7 iunie 2000.
Art. 2
Instructiunile privind metodologia de calcul al impozitului pe profit,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 859/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 29 august 2002, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Punctul 1.16 va avea urmatorul cuprins:
"1.16. Persoanele juridice romane fara scop patrimonial care obtin
venituri din activitati economice platesc impozit pe profit pentru profitul
corespunzator veniturilor ce depasesc limitele stabilite la art. 1 alin. (4)
din lege. In scopul determinarii impozitului pe profit datorat pentru
activitatea economica impozabila se face ponderea veniturilor economice
neimpozabile in total venituri din activitati economice. Ponderea rezultata se
aplica la valoarea impozitului pe profit calculat la nivelul intregii
activitati economice, in vederea stabilirii impozitului datorat pentru
activitatea economica impozabila.
Cursul de schimb valutar euro/ROL este cel de la data inregistrarii
veniturilor in contabilitate."
2. Punctul 2.13 va avea urmatorul cuprins:
"2.13. In cazul exporturilor complexe cota redusa de impozit pe profit
se acorda atat contractantului general, cat si subcontractantilor definiti
potrivit legii, proportional cu contributia la realizarea exportului.
Prin export complex, in sensul legii, se intelege exportul de echipamente,
instalatii sau parti de instalatii, separat sau impreuna cu tehnologii,
licente, know-how, asistenta tehnica, proiectare, constructii-montaj, lucrari
de punere in functiune si receptie, precum si piesele de schimb si materialele
aferente.
De asemenea, sunt considerate exporturi complexe lucrarile geologice de
proiectare-explorare, lucrarile de exploatare pentru zacaminte minerale,
constructii de retele electrice, executarea de foraje de sonde, constructii de
schele, de instalatii si conducte de transport, de depozitare si de distribuire
a produselor petroliere si a gazelor naturale, precum si realizarea de nave
complete, de obiective in domeniile agriculturii, imbunatatirilor funciare,
amenajarilor hidrotehnice, silvice, organizarea exploatarilor forestiere si
altele asemenea."
3. Punctul 7.1 se completeaza cu un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"Veniturile si cheltuielile reprezentand dobanzi sau penalitati
prevazute in contractele comerciale pentru neefectuarea platilor la data
scadentei, determinate pe baza dobanzii de referinta a Bancii Nationale a
Romaniei si/sau a evolutiei cursului unor valute, sunt venituri impozabile,
respectiv cheltuieli deductibile, la data incasarii sau platii acestora."
4. Punctul 9.1 se completeaza cu 3 noi alineate cu urmatorul cuprins:
"Cheltuielile de reclama si publicitate reprezinta cheltuielile
efectuate in scopul popularizarii firmei, produsului sau serviciului, utilizand
mijloace de informare in baza unui contract scris, precum si costurile asociate
producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare.
Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile
care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea
produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri
acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
Sunt considerate ca fiind aferente realizarii veniturilor, potrivit art. 9
alin. (1) din lege, si cheltuielile cu ambalajele pe durata de viata stabilita
de catre contribuabil."
5. Punctul 9.5 se completeaza cu un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"Rezervele constituite reprezentand facilitati fiscale acordate in
baza unor acte normative nu sunt distribuibile actionarilor sau asociatilor si
nu se utilizeaza pentru majorarea capitalului social si acoperirea pierderilor
contabile. Acelasi regim se aplica si sumelor reprezentand facilitati fiscale
care la schimbarea sistemului contabil au fost preluate in rezultatul
reportat."
6. Punctul 9.7 se completeaza cu doua noi alineate cu urmatorul cuprins:
"Sunt nedeductibile cheltuielile cu impozitul pe profit, inclusiv cele
reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si
impozitele platite in strainatate. Sunt nedeductibile si impozitele cu retinere
la sursa platite in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente pentru
veniturile realizate din Romania.
Majorarile, amenzile si penalitatile datorate catre autoritati straine ori
in cadrul contractelor economice incheiate cu autoritati straine sau persoane
nerezidente in Romania, care potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri
sunt tratate ca dobanzi, sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului
impozabil."
7. Punctul 10.2 va avea urmatorul cuprins:
"10.2. In vederea determinarii valorii deductibile a cheltuielilor cu
dobanzile se efectueaza mai intai ajustarile conform art. 10 alin. (5) din
lege. Valoarea cheltuielilor cu dobanzile care excede nivelul de
deductibilitate permis conform art. 10 alin. (5) este considerata
nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.
In cazul in care capitalul propriu are o valoare negativa sau gradul de
indatorare este mai mare ori egal cu 1, contribuabilul aplica limitarea
prevazuta la art. 10 alin. (2) din lege.
Intra sub incidenta art. 10 alin. (3) din lege pierderea neta din diferente
de curs valutar aferente capitalului imprumutat.
Institutiile de credit autorizate sunt cele autorizate, potrivit legii, de
Banca Nationala a Romaniei."
8. Punctul 10.3 va avea urmatorul cuprins:
"10.3. Gradul de indatorare al capitalului se determina ca raport
intre capitalul imprumutat si capitalul propriu. Prin capital imprumutat se
intelege totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un
an, respectiv credite bancare, imprumuturi de la institutii financiare, imprumuturi
de la actionari, asociati sau alte persoane, credite furnizori.
Capitalul propriu cuprinde capitalul social, rezervele legale, alte
rezerve, profitul nedistribuit, rezultatul exercitiului si alte elemente de
capital propriu constituite potrivit reglementarilor legale.
Capital imprumutat
Gradul de indatorare = ------------------
Capital propriu
Pentru calculul deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile se vor avea in
vedere urmatoarele:
a) Pentru imprumuturile angajate de la alte entitati decat institutiile de
credit autorizate se va aplica limita prevazuta la art. 10 alin. (5) din lege,
indiferent de perioada in care au fost contractate.
b) Cheltuielile cu dobanda aferenta imprumuturilor contractate dupa data de
1 iulie 2002 sunt deductibile aplicand limita de deductibilitate prevazuta la
art. 10 alin. (2) din lege dupa aplicarea limitei de deductibilitate prevazute
la art. 10 alin. (5), dupa caz.
c) In scopul aplicarii art. 10 alin. (5) din lege nivelul ratei dobanzilor
recunoscute la calculul profitului impozabil este:
- rata dobanzii de referinta este cea din ultima luna a trimestrului pentru
care se calculeaza impozitul pe profit, publicata de Banca Nationala a Romaniei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
- ratele dobanzilor LIBOR si EURIBOR sunt cele din ultima zi a trimestrului
pentru care se calculeaza impozitul pe profit corespunzator perioadei
contractuale.
Ministerul Finantelor Publice publica, prin ordin al ministrului finantelor
publice, nivelul ratelor dobanzilor LIBOR si EURIBOR.
d) Modul de calcul al dobanzii conform art. 10 alin. (5) din lege va fi cel
corespunzator modului de calcul al dobanzii aferente imprumuturilor.
e) Rezultatul exercitiului luat in calcul la determinarea capitalului
propriu pentru sfarsitul perioadei este cel inregistrat de contribuabil inainte
de calculul impozitului pe profit.
Cheltuielile cu dobanzile insumate cu pierderea neta din diferentele de
curs valutar aferente imprumuturilor cu termen de rambursare mai mare de un an,
luate in considerare la calculul gradului de indatorare, sunt deductibile la
determinarea profitului impozabil in limitele prevazute la art. 10 alin. (2)
din lege."
9. Dupa punctul 10.9 se introduce punctul 10.10 cu urmatorul cuprins:
"10.10. In aplicarea art. 10 alin. (7) din lege, persoanele juridice
care desfasoara activitati de leasing financiar, precum si societatile de
credit ipotecar sunt asimilate institutiilor de credit."
10. Punctul 35.2 se completeaza cu un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"Contribuabilii care inregistreaza in situatiile financiare la 31
decembrie 2002 provizioane pentru diferente nefavorabile de curs valutar
aferente creantelor si datoriilor in devize, potrivit Regulamentului de
aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului
nr. 704/1993, deduc din punct de vedere fiscal cheltuiala cu provizionul la
nivelul pierderii nete din diferente de curs."
Art. 3
Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 598/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 437 din 22 iunie 2002, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Litera b) de la alineatul (1) al articolului 4 va avea urmatorul
cuprins:
"b) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati sau a altor cauze de
forta majora, perisabilitatile in limitele prevazute prin normele aprobate prin
hotarare a Guvernului;"
2. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Potrivit prevederilor art. 3 alin. (7) din lege, aportul in natura la
capitalul social al unei societati comerciale, efectuat intre doua persoane
impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, in situatia
in care beneficiarul are drept de deducere integral a taxei pe valoarea
adaugata, nu constituie livrare de bunuri. Persoana impozabila care a adus
aportul in natura are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata potrivit
prevederilor art. 22 alin. (4) lit. e) din lege, daca a dedus total sau partial
taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor acordate ca aport in natura sau
partilor lor componente."
3. Alineatele (2) si (3) ale articolului 7 se abroga.
4. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
In sensul prevederilor art. 11 alin. (1) lit. c) din lege sunt scutite de
taxa pe valoarea adaugata transporturile de marfa si/sau de persoane, efectuate
cu nave sau aeronave sub pavilion romanesc, comandate de beneficiari din
strainatate, direct sau prin case de expeditie, in si din porturile si
aeroporturile din Romania. Justificarea scutirii se face cu documentele care
confirma efectuarea transportului. Pentru transporturile de marfa si/sau de
persoane, efectuate cu nave sau aeronave sub pavilion romanesc, comandate de
beneficiari din strainatate, direct sau prin case de expeditie, efectuate intre
doua porturi/aeroporturi din strainatate, locul prestarii este in strainatate,
iar transportatorii beneficiaza de dreptul de deducere potrivit art. 22 alin.
(4) lit. d) din lege."
5. Alineatul (2) al articolului 66 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Garantia se constituie printr-un depozit banesc sau printr-o
scrisoare de garantie bancara emisa de o banca autorizata de Banca Nationala a
Romaniei, astfel:
a) pentru sume de rambursat cuprinse intre 1 si 10 miliarde lei inclusiv,
garantia se va constitui in procent de 20% din suma pentru care s-a aprobat
rambursarea;
b) pentru sume de rambursat de peste 10 miliarde lei exclusiv, garantia se
va constitui in procent de 30% din suma pentru care s-a aprobat
rambursarea."
6. Punctul 7 din "Fisa de analiza de risc pentru rambursarea taxei pe
valoarea adaugata cu control ulterior", prevazuta in anexa nr. 3, se
abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu