HOTARARE Nr. 1
din 16 octombrie 2009
referitoare la contestatia
privind respingerea înregistrarii candidaturii domnului Sabin Baltac la
alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 708 din 21 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
La data de 15 octombrie 2009 a fost înregistrată la
Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Sabin Baltac împotriva
Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 privind
respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele
României din anul 2009.
Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 7.746 F/2009, la care au fost ataşate propunerea de
candidatură a domnului Sabin Baltac, împreună cu decizia contestată, transmise
de Biroul Electoral Central cu adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu
nr. J5758 din 15 octombrie 2009.
In temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte
documente aflate la dosar.
In motivarea contestaţiei formulată împotriva Deciziei
nr. 5/D din 15 octombrie 2009 a Biroului Electoral Central, domnul Sabin Baltac
invocă „excepţia de neconstituţionalitate" a Legii nr. 370/2004 pentru
alegerea Preşedintelui României. Arată, în esenţă, că prevederile art. 3 alin.
(1) şi (2) din actul normativ menţionat, potrivit cărora atât candidaturile
propuse de partidele şi de alianţele politice, cât şi candidaturile
independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de
alegători, încalcă drepturile sale electorale „prin discriminare", In
opinia contestatorului, susţinută cu o serie de calcule matematice expuse în
cadrul contestaţiei, candidatul independent nu poate îndeplini cerinţa
prevăzută de textul de lege criticat, întrucât nu există timp suficient pentru
a permite strângerea unui număr de 200.000 de semnături de către acesta. Ca
urmare, „candidatul independent este discriminat faţă de candidatul propus de
un partid, care foloseşte reţeaua organizatorică teritorială şi resursele umane
şi financiare ale partidului". Pentru aceste motive, se arată că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice, fără privilegii şi fără discriminări şi pe cele ale art. 41 alin. (3),
potrivit cărora durata normală a unei zile de lucru este, în medie, de cel mult
8 ore, precum şi dispoziţiile art. 1, 7 şi 30 din Declaraţia Universală a
Drepturilor Omului.
In concluzie, contestatorul solicită Curţii
Constituţionale să dispună înregistrarea candidaturii la Biroul Electoral
Central fără lista de susţinători, „constatând discriminarea Legii nr.
370/2004".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a contestaţiei, întrucât propunerea de candidatură a contestatorului
nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a fi înregistrată.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii
nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile
reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar,
reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din
Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi celor ale art.
112 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională
este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării
candidaturii domnului Sorin Baltac pentru funcţia de Preşedinte al României.
Curtea reţine că, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea
nr. 370/2004, pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, „Candidaturile propuse de partidele şi de
alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai
dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători. [...]" iar, în
conformitate cu dispoziţiile art. 9 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ,
propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris
şi vor fi primite numai dacă: „(2) [...] c) sunt însoţite de [...] de lista
susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de
alegători."
Curtea constată că propunerea de candidatură formulată
de domnul Sorin Baltac nu îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile
obligatorii prevăzute de art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004.
Astfel, propunerea de candidatură depusă de acesta la Biroul Electoral Central
în data de 13 octombrie 2009 nu a fost însoţită de lista cu cel puţin 200.000
de susţinători.
De altfel, contestatorul este nemulţumit de soluţia
legislativă care impune această condiţie, sens în care invocă „excepţia de
neconstituţionalitate" a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea
nr. 370/2004. Or, această excepţie poate fi analizată numai în cadrul
exercitării atribuţiei Curţii Constituţionale prevăzută de art. 146 lit. d) din
Constituţie, potrivit căruia Curtea „hotărăşte asupra excepţiilor de
neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de
neconstituţionalitate poate fi ridicată şi direct de Avocatul Poporului", iar
nu şi în cadrul atribuţiei reglementate de dispoziţiile art. 146 lit. f) din
Constituţie, potrivit cărora Curtea Constituţională „veghează la respectarea
procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmă rezultatele
sufragiului."
Faţă de prevederile legale citate şi situaţia mai sus
arătată, aşa cum rezultă din actele dosarului, Curtea Constituţională constată
că respingerea de către Biroul Electoral Central a înregistrării candidaturii
domnului Sorin Baltac pentru alegerea Preşedintelui României este legală, iar
contestaţia formulată de acesta împotriva deciziei privind respingerea înregistrării
candidaturii este nefondată.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea
nr. 47/1992, precum şi al art. 112 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia formulată împotriva Deciziei
Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 de respingere a
înregistrării candidaturii domnului Sabin Baltac la alegerile pentru
Preşedintele României din anul 2009.
Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului
Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta