HOTARARE Nr.
73 din 23 ianuarie 2008
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea Statutului Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 29 ianuarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Statutul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale, prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 13/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 23 ianuarie 2004, cu modificările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 7 punctul I, literele e) şi r) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) stabileşte anual tariful pentru certificarea
stagiului de cotizare şi a punctajului cumulat, la cererea asiguratului, precum
şi tarife şi comisioane pentru operaţiuni efectuate de către structurile sale
teritoriale pentru terţi;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
r) organizează cooperarea cu instituţii similare din
alte ţări, în vederea coordonării prestaţiilor de asigurări sociale din
domeniul propriu de competenţă, pentru lucrătorii migranţi;".
2. La articolul 7 punctul I, după litera u) se introduce o nouă literă, litera v), cu următorul
cuprins:
,,v) organizează activitatea privind stabilirea şi
plata contribuţiilor pentru fondurile de pensii administrate privat."
3. La articolul 7 punctul II, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) calculează, reţine şi virează contribuţia de
asigurări sociale de sănătate şi impozitul asupra pensiilor, în condiţiile
legii;".
4. La articolul 7 punctul II, după litera ţ) se introduc două noi litere, literele u) şi v), cu
următorul cuprins:
,,u) virează contribuţiile pentru fondurile de pensii
administrate privat;
v) asigură exportul în străinătate al prestaţiilor
stabilite, potrivit reglementărilor legale în domeniu."
5. La articolul 7 punctul III, literele c) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) îndrumă şi controlează modul de stabilire şi
achitare a prestaţiilor de asigurări sociale prevăzute de lege, finanţate din
bugetul de asigurări sociale şi a altor drepturi prevăzute de legi speciale,
finanţate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) îndrumă şi controlează structurile teritoriale în
ceea ce priveşte activitatea de colectare a contribuţiilor de asigurări sociale
datorate de asiguraţii individuali, potrivit legii, precum şi a celei de
executare silită;".
6. La articolul 7 punctul
III, după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul
cuprins:
,,h) realizează activităţile ce decurg din statutul
României de stat membru al Uniunii Europene, în domeniul specific de
activitate."
7. La articolul 7 punctul IV, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) asigură
evidenţa la nivel naţional a persoanelor care, potrivit legii, au aderat la
fondurile de pensii administrate privat;".
8. La articolul 7 punctul IV, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) gestionează baza de date privind asiguraţii
sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, precum şi
baza de date privind persoanele care, potrivit legii, au aderat la fondurile de
pensii administrate privat şi asigură caracterul confidenţial al
acestora;".
9. La articolul 7 punctul IV, după litera d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
,,d1) certifică, în
situaţia lucrătorilor migranţi, legislaţia naţională aplicabilă conform
regulamentelor comunitare în vigoare şi convenţiilor internaţionale de
asigurări sociale la care România este parte;".
10. La articolul 7 punctul IV, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,i) asigură informarea şi consultarea asiguraţilor,
precum şi a pensionarilor asupra problemelor care vizează interesele
acestora;".
11. La articolul 7 punctul IV, după litera i) se introduc două noi litere, literele j) şi k), cu
următorul cuprins:
,,j) asigură, potrivit legii, schimbul de informaţii cu
instituţia de colectare a contribuţiilor pentru fondurile de pensii
administrate privat, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
fondurile de pensii, precum şi cu administratorii acestora;
k) în cazul unor neconcordanţe ale datelor cuprinse în
fişele de declarare a bolilor profesionale - BP2, solicită factorilor
responsabili clarificarea acestora şi modificarea în consecinţă a
înregistrărilor."
12. La articolul 7, punctul V se modifică şi va avea următorul cuprins:
„V. In domeniul prevenirii
accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale:
a) coordonează activitatea de prevenire desfăşurată la
nivelul caselor teritoriale de pensii şi stabileşte priorităţile de prevenire
pentru activitatea sa;
b) realizează obiectivele de prevenire, prin servicii
proprii, cu personal specializat sau persoane
fizice/juridice abilitate conform legii;
c) stabileşte programele de prevenire, acordă
consultanţă, asistenţă tehnică şi medicală de medicina muncii cu privire la
organizarea, măsurile şi mijloacele de prevenire;
d) acordă consiliere în domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă, în funcţie de situaţiile specifice domeniului de
activitate, în scopul îmbunătăţirii activităţii de prevenire a accidentelor de
muncă şi a bolilor profesionale, în mod direct sau în baza unor contracte
încheiate în condiţiile legii;
e) efectuează analize şi evaluări de riscuri pentru
probleme de interes naţional, elaborează studii, analize şi asigură
documentaţia privind riscurile şi condiţiile de muncă, fn vederea fundamentării
unor măsuri de prevenire;
f) verifică modalitatea de completare a formularului
pentru înregistrarea accidentului de muncă - FIAM şi, în caz de neconcordanţe,
solicită factorilor responsabili modificarea acestora;
g) urmăreşte modul de întocmire a instrucţiunilor
proprii de securitatea muncii şi consiliază angajatorii pentru realizarea
acestora;
h) recomandă măsuri de prevenire, urmăreşte aplicarea
lor şi eliminarea sau diminuarea riscurilor;
i) elaborează forme şi mijloace de educare pentru
prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale;
j) în vederea stabilirii priorităţilor de prevenire,
consultă dosarul de cercetare al bolilor profesionale şi accidentelor de muncă;
k) propune ordonatorului de credite, în funcţie de
identificarea unor priorităţi la nivel naţional, finanţarea de proiecte sau
programe de cercetare pentru fundamentarea ştiinţifică a măsurilor de prevenire
necesare;
l) coordonează activitatea
privind aplicarea regulamentelor referitoare la regimul de securitate socială a
lucrătorilor migranţi pentru domeniul accidentelor de muncă şi bolilor
profesionale."
13. La articolul 7 punctul VI, după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul
cuprins:
,,h) îndrumă şi urmăreşte activitatea caselor
teritoriale de pensii legată de derularea contractelor încheiate cu
spitalele."
14. Articolul 9 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) CNPAS este condusă de preşedinte, care
are rang de secretar de stat, şi de un consiliu de administraţie.
(2) Conducerea executivă a CNPAS este asigurată de un
secretar general şi de un secretar general adjunct.
(3) Secretarul general şi secretarul general adjunct
fac parte din categoria înalţilor funcţionari publici şi sunt numiţi în
condiţiile legii.
(4) Secretarul general este înlocuitorul de drept al
preşedintelui CNPAS.
(5) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
deleagă atribuţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor sociale de stat
secretarului general al CNPAS.
(6) In situaţiile în care secretarul general se află în
delegaţie, în concediu de odihnă sau în incapacitate temporară de muncă ori în
alte situaţii în care nu îşi poate îndeplini atribuţiile, ministrul muncii,
familiei şi egalităţii de şanse deleagă atribuţiile prevăzute la alin. (5)
secretarului general adjunct.
(7) Activitatea de asigurare pentru accidente de muncă
şi boli profesionale este organizată la nivel de direcţie generală, în
subordinea preşedintelui CNPAS şi a consiliului tripartit.
(8) Conducerea executivă a activităţii de asigurare
pentru accidente de muncă şi boli profesionale este asigurată de un director
general, funcţionar public de conducere numit în condiţiile legii de către
preşedintele CNPAS."
15. La articolul 10,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Mandatul preşedintelui încetează prin revocare,
prin demisie sau prin deces."
16. La articolul 11,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul de administraţie şi consiliul tripartit
se convoacă de către preşedintele CNPAS. Convocarea se poate face şi la
solicitarea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului de
administraţie sau ai consiliului tripartit."
17. La articolul 12, litera I) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,l) numeşte şi eliberează din funcţie, prin decizie,
personalul din aparatul propriu al CNPAS, directorii executivi şi directorii
executivi adjuncţi ai caselor teritoriale de pensii, directorii executivi
adjuncţi ai caselor locale de pensii aflate în subordinea Casei de Pensii a
Municipiului Bucureşti, care sunt funcţionari publici de conducere numiţi în
funcţie în condiţiile legii, precum şi directorul general, directorul adjunct ştiinţific şi directorul
economic al INEMRCM, salariaţi încadraţi pe bază de contract individual de
muncă;".
18. La articolul 12, după
litera p) se introduc două noi litere, literele r) şi s), cu următorul cuprins:
,,r) aprobă, prin decizie, procedurile referitoare la
efectuarea de către casele teritoriale de pensii a plăţii pensiilor şi altor
drepturi sociale care se finanţează din bugetul asigurărilor sociale de stat,
respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse;
s) aprobă, prin decizie, procedurile standard după care
se desfăşoară operaţiunile specifice în cadrul caselor teritoriale de
pensii."
19. La articolul 13,
literele p) şi ş)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,p) avizează procedurile referitoare la efectuarea de
către casele teritoriale de pensii a plăţii pensiilor şi altor drepturi sociale
care se finanţează din bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv din
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
ş) avizează procedurile standard după care se
desfăşoară operaţiunile specifice în cadrul caselor
teritoriale de pensii."
20. La articolul 22,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Numărul maxim de posturi pentru casele teritoriale
de pensii este de 4.041, din care 129 de posturi aferente sistemului de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale."
21. La articolul 23,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Directorul executiv numeşte şi revocă din funcţie
personalul casei teritoriale de pensii aflat sub conducerea sa, în condiţiile
legii, cu excepţia directorilor executivi adjuncţi."
22. La articolul 23, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Directorul executiv asigură îndrumarea şi
controlul activităţii caselor locale de pensii."
23. La articolul 24, după
litera g) se introduce o nouă literă, litera g1), cu următorul cuprins:
,,g1) colectează şi
virează contribuţiile de asigurări sociale pentru asiguraţii individuali,
potrivit legii, fiind abilitate să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii şi
să efectueze procedura de executare silită, prin organe proprii;".
24. La articolul 24, după
litera n) se introduce o nouă literă, litera n1), cu următorul cuprins:
,,n1) asigură
comunicarea cu asiguraţii, contribuabilii şi beneficiarii sistemului public de
pensii, inclusiv cei care fac obiectul legilor cu caracter special, cu
reprezentanţii altor autorităţi sau instituţii, precum şi cu reprezentanţii
mass-media;".
25. La articolul 24, după
litera q) se introduc două noi litere, literele
q1) şi q2), cu următorul cuprins:
,,q1) îndeplinesc
atribuţii referitoare la pensiile administrate privat, precum şi cele referitoare
la aplicarea regulamentelor comunitare sau a altor instrumente juridice
internaţionale, potrivit competenţelor stabilite de preşedintele CNPAS şi de
legislaţia în vigoare;
q2) asigură
confidenţialitatea şi securitatea bazelor de date proprii;".
26. Anexa nr. 1 la statut se
modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
Art. II. - Statutul
Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 13/2004, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse
prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcurarii
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ (Anexa
nr. 1 la statut)
Numărul maxim de posturi = 443 (inclusiv preşedintele),
din care: 37, aferente sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi
boli profesionale
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale