ORDIN Nr. 110
din 12 mai 2010
pentru aprobarea
Instructiunii privind planificarea, organizarea, desfasurarea si evaluarea
pregatirii prin exercitii a personalului structurilor Ministerului
Administratiei si Internelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 14 mai 2010
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
şi completările ulterioare
ministrul administraţiei şi internelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunea privind
planificarea, organizarea, desfăşurarea şi evaluarea
pregătirii prin exerciţii a personalului structurilor Ministerului
Administraţiei şi Internelor, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Şefii sau comandanţii structurilor
centrale şi teritoriale din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor iau măsuri pentru aplicarea întocmai a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Direcţia generală management
operaţional din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor
urmăreşte respectarea întocmai a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNE
privind planificarea, organizarea, desfăşurarea
şi evaluarea pregătirii prin exerciţii a personalului
structurilor Ministerului Administraţiei si Internelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Scopul prezentei instrucţiuni
constă în asigurarea cadrului general de planificare, organizare,
desfăşurare şi evaluare a activităţilor de
pregătire prin exerciţii a personalului structurilor Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
Art. 2. - Obiectivele pregătirii prin
exerciţii sunt:
a) dezvoltarea capacităţii de
interoperabilitate în sistem integrat, optimizarea şi creşterea
calităţii managementului misiunilor specifice prin antrenarea
structurilor de conducere;
b) creşterea capacităţii
operaţionale a structurilor;
c) verificarea viabilităţii documentelor de
conducere, standardelor şi procedurilor operaţionale de acţiune
pentru gestionarea unor situaţii cu un grad ridicat de complexitate,
testarea capacităţii de reacţie şi intervenţie;
d) verificarea din punct de vedere cantitativ şi
calitativ a valorii structurilor de intervenţie stabilite prin planurile
de acţiune;
e) verificarea disponibilităţii mijloacelor
tehnice de comunicaţii şi a viabilităţii legăturilor
de comunicaţii operative pentru asigurarea conducerii forţelor
proprii şi a cooperării intra-şi interinstituţionale;
f) verificarea funcţionării, eficienţei
şi compatibilităţii mijloacelor logistice din dotare stabilite
pentru îndeplinirea misiunilor, precum şi a modului de gestionare a
acestora;
g) exersarea cooperării intra/interinstituţionale
şi/sau internaţionale, precum şi aplicarea procedurilor comune
existente la nivelul UE şi NATO în domeniile de competenţă;
h) perfecţionarea standardelor şi
procedurilor operaţionale; i) exersarea elaborării documentelor de
conducere, informare si evaluare.
Art. 3. - Planificarea, organizarea,
desfăşurarea şi evaluarea pregătirii prin exerciţii se
realizează în baza următoarelor principii:
a) principiul concepţiei unitare de pregătire
a tuturor structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor;
b) principiul alocării eficiente a resurselor
umane, materiale şi financiare;
c) principiul integrării, prin sincronizarea
activităţilor desfăşurate în centrele de conducere cu
acţiunile din teren;
d) principiul standardizării, prin elaborarea
şi aplicarea unor standarde şi proceduri comune de planificare,
organizare, conducere şi executare a misiunilor;
e) principiul ritmicităţii, prin organizarea
periodică a exerciţiilor, în funcţie de nevoile de
pregătire a personalului structurilor;
f) principiul interoperabilităţii cu
structurile similare din state membre NATO şi UE, prin întărirea
cooperării în cadrul iniţiativelor bilaterale sau regionale şi
cu organizaţiile internaţionale ce activează în domeniul de
competenţă;
g) principiul libertăţii de acţiune,
prin care fiecare comandant/şef este abilitat ca, pe baza misiunilor
stabilite de eşalonul superior şi a reglementărilor în domeniu,
să aplice concepţia de instrucţie proprie structurii pe care o
comandă/conduce, cu respectarea standardelor şi procedurilor
operaţionale în domeniu;
h) principiul responsabilităţii, prin care
fiecare comandant/şef răspunde de realizarea nivelului de
pregătire planificat;
i) principiul transparenţei, prin asigurarea
informării oportune a publicului şi mass-mediei cu privire la
activităţile de pregătire organizate de structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi la scopurile acestora, cu
respectarea principiului „vocii unice";
j) principiul cooperării, prin corelarea în timp
şi în spaţiu a acţiunilor structurilor Ministerului
Administraţiei si Internelor si ale celorlalte forţe participante la
desfăşurarea misiunilor stabilite în cadrul exerciţiului;
k) principiul previziunii, prin planificarea
activităţilor de pregătire prin exerciţii în raport cu
tendinţele şi evoluţia situaţiilor operative şi a
celor de urgenţă ce pot afecta desfăşurarea în
condiţii optime a acţiunilor.
Art. 4. - (1) Exerciţiile sunt concepute pe baza
unor obiective generale/specifice/operaţionale bine definite, care impun
participanţilor desfăşurarea unor activităţi creative,
în vederea pregătirii şi îndeplinirii misiunilor operative specifice
pe plan intern şi internaţional.
(2) Exerciţiile au un caracter intensiv şi
aplicativ, pentru a asigura acumularea de noi cunoştinţe şi
consolidarea principiilor de acţiune.
Art. 5. - Pentru planificarea, organizarea,
desfăşurarea şi evaluarea exerciţiului se constituie, în
principiu, următoarele structuri:
a) de conducere, formate din:
1. directorul/coordonatorul principal, în funcţie
de complexitatea exerciţiului;
2. coordonatorul/responsabilul de proiect;
3. grupul de planificare, inclusiv cu specialişti
pentru comunicaţii operative de conducere şi cooperare;
4. compartimente: evaluare, simulare şi
vizitatori-observatori;
b) de execuţie, formate din:
1. centre (grupe) operative/dispecerate şi
centre/puncte de comandă/operaţionale;
2. personal sau structuri ce urmează a fi
antrenate;
3. punct de informare şi comunicare (PIC);
4. punct de consiliere psihologică;
c) de sprijin real, care nu fac parte din structurile
antrenate şi asigură salvarea şi intervenţia medicală
de primă urgenţă, logistica, măsurile de pază, ordine
publică şi altele asemenea, pentru buna desfăşurare a
exerciţiului, formate din:
1. echipaje de ordine publică;
2. echipe de prim ajutor medical, inclusiv
sanitar-veterinare;
3. echipe de stingere a incendiilor;
4. echipe de salvare;
5. echipe logistice.
Art. 6. - (1) La exerciţiile
internaţionale/regionale şi naţionale, crearea şi
dimensionarea structurilor prevăzute la art. 5 se stabilesc în funcţie
de obiectivele propuse, amploarea acţiunilor şi riscurile la care se
pot expune participanţii.
(2) Pentru exerciţiile interne, crearea şi
dimensionarea structurilor prevăzute la art. 5 se realizează în baza
analizei directorului/coordonatorului principal de proiect cu privire la
necesarul de specialişti şi structuri ce vor fi implicate în
planificarea, organizarea şi desfăşurarea acestora.
(3) Dotarea de principiu a structurilor organizate în
cadrul exerciţiului este prezentată în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Nivelurile, tipurile de exerciţii şi
definirea acestora
Art. 7. - In scopul realizării obiectivelor de
pregătire, structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor
planifică, organizează, desfăşoară şi
evaluează exerciţii la nivel internaţional/regional,
naţional şi intern.
Art. 8. - (1) Exerciţiile
internaţionale/regionale reprezintă activităţile de
pregătire a personalului, planificate şi organizate de structurile
Ministerului Administraţiei şi Internelor la care sunt invitate
instituţiile similare din alte state să participe cu
reprezentanţi sau forţe şi mijloace.
(2) Exerciţiile naţionale reprezintă
activităţile de pregătire, planificate şi organizate de
inspectoratele generale/similare cu structurile subordonate din două sau
mai multe unităţi administrativ-teritoriale de la nivel
judeţean, inclusiv din municipiul Bucureşti, la care sunt invitate
să participe cu reprezentanţi sau forţe şi mijloace
autorităţile administraţiei publice centrale şi
instituţiile publice cu atribuţii în domeniu.
(3) Exerciţiile interne reprezintă
activităţile planificate şi organizate de unităţile
aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor,
instituţiile şi structurile din subordinea/coordonarea ministerului,
pentru pregătirea personalului propriu sau al componentelor subordonate
dintr-o unitate administrativ-teritorială de la nivel judeţean/din
municipiul Bucureşti, precum şi de către inspectoratele
judeţene/similare cu structurile subordonate dispuse în localităţile
din zona de competenţă.
Art. 9. - (1) Conducerea şi coordonarea
activităţilor de planificare şi desfăşurare a
exerciţiilor reprezintă atributul conducerii/comenzii structurii
iniţiatoare.
(2) La activităţile de pregătire
internaţionale/regionale şi naţionale organizate de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, în care sunt
implicate două sau mai multe structuri ale Departamentului ordine şi
siguranţă publică, coordonarea participării acestora la procesul
de planificare şi desfăşurare a exerciţiilor se
realizează de către Direcţia generală management
operaţional.
(3) La activităţile de pregătire
internaţionale/regionale şi naţionale organizate de structurile
Departamentului ordine şi siguranţă publică, la solicitarea
acestora, reprezentanţii Direcţiei generale management
operaţional participă la planificarea şi desfăşurarea
exerciţiilor.
(4) Documentele de conducere a exerciţiilor
internaţionale/regionale şi naţionale sunt înaintate
Direcţiei generale management operaţional, pentru avizare, cu 30 de
zile înainte de data începerii activităţii.
(5) Documentele de conducere a exerciţiilor
interne, planificate şi organizate de către inspectoratele
generale/similare cu instituţiile subordonate dintr-o unitate
administrativ-teritorială de la nivel judeţean/din municipiul
Bucureşti, se elaborează şi se aprobă la inspectoratele
generale.
Art. 10. - Structurile Ministerului Administraţiei
şi Internelor planifică şi organizează următoarele
tipuri de exerciţii:
a) de conducere, fără acţiune în teren (EXCON);
b) de pregătire prin simulare asistată de
calculator (EXSIM);
c) cu forţe în teren (EXFT);
d) combinate (EXCOM).
Art. 11. - (1) EXCON se planifică şi se
execută în scopul antrenării structurilor de management, cu sau
fără utilizarea reală a sistemelor de comunicaţii.
(2) EXCON sunt destinate, de regulă,
pregătirii structurilor de coordonare-conducere şi se
desfăşoară fără implicarea unor forţe sau
mijloace de intervenţie reale, în teren.
Art. 12. - (1) EXSIM se execută în scopul
antrenării structurilor de management în planificarea, organizarea şi
conducerea acţiunilor şi presupun rezolvarea unor situaţii
operative într-un mediu virtual, creat prin sisteme informatice, programe
şi tehnologii care simulează o misiune operativă, unde
forţele sunt generate, desfăşurate şi deplasate prin
mijloace electronice, conform deciziilor adoptate de către
participanţi.
(2) EXSIM asigură aplicarea tehnicilor şi
procedeelor de acţiune prevăzute în planurile operative şi
permit flexibilitate în concepere şi organizare.
Art. 13. - (1) EXFT se desfăşoară la
nivelul tuturor structurilor, pe baza unui scenariu ipotetic, în scopul
antrenării personalului structurilor de management şi operative,
pentru îndeplinirea misiunilor specifice în condiţii complexe,
creşterea coeziunii şi realizării cooperării.
(2) EXFT se desfăşoară cu planificarea,
organizarea şi utilizarea comunicaţiilor operative de conducere
şi cooperare pe suportul Sistemului integrat de comunicaţii şi
informatică (SICI) al Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Art. 14. - EXCOM se planifică şi se
desfăşoară prin îmbinarea/utilizarea a cel puţin două
exerciţii dintre cele prevăzute la art. 10 lit. a)-c).
Art. 15. - La stabilirea tipului de exerciţiu
şefii/comandanţii structurilor iniţiatoare au în vedere
următoarele elemente:
a) nivelul la care se organizează exerciţiul;
b) structurile ce se doreşte a fi
antrenate/pregătite;
c) obiectivele stabilite a fi îndeplinite;
d) tipurile de misiuni pentru care urmează să
fie antrenat personalul;
e) locurile de desfăşurare a exerciţiului
şi facilităţile acestora;
f) resursele logistice şi financiare pe care le au
la dispoziţie;
g) situaţia operativă din zona de
responsabilitate a structurii, preconizată pentru perioada de
desfăşurare a exerciţiului.
CAPITOLUL III
Planificarea şi desfăşurarea
exerciţiilor
SECŢIUNEA 1
Planificarea exerciţiilor
Art. 16. - (1) Planificarea reprezintă totalitatea
activităţilor premergătoare, prin care exerciţiul este
programat, conceput, aprobat, finanţat şi organizat.
(2) Exerciţiile internaţionale/regionale se
prevăd în planurile de relaţii internaţionale şi în
planurile cu principalele activităţi ale structurilor organizatoare
şi participante.
(3) Exerciţiile naţionale şi interne se
prevăd în planurile cu principalele activităţi ale structurilor
organizatoare şi participante.
(4) Activităţile care privesc realizarea
exerciţiilor internaţionale/regionale şi naţionale se
comunică secretariatelor tehnice permanente pentru a fi incluse în
planurile anuale cu principalele activităţi ale:
a) Centrului Naţional de Conducere a
Acţiunilor de Ordine Publică - pentru activităţile în
domeniul ordinii publice;
b) Comitetului Naţional pentru Situaţii de
Urgenţă - pentru activităţile în domeniul situaţiilor
de urgenţă.
(5) Activităţile prevăzute la alin. (4)
lit. b) se transmit spre informare Centrului Naţional de Conducere a
Acţiunilor de Ordine Publică, pentru aprobarea participării
structurilor Departamentului ordine şi siguranţă publică la
realizarea funcţiilor de sprijin.
(6) Structura organizatoare iniţiază
demersurile pentru includerea exerciţiilor în Planul de relaţii
internaţionale şi/sau în Planul cu principalele activităţi
şi stabileşte în mod corespunzător responsabilităţi
concrete din punct de vedere administrativ, tehnic, logistic, financiar etc.
pentru componentele subordonate participante la exerciţiu.
Art. 17. - (1) Programarea exerciţiilor organizate
la nivel internaţional/regional şi naţional se realizează
pentru o perioadă de 2 ani şi se transmite anual, până la data
de 15 decembrie, Direcţiei generale management operaţional, prin
inspectoratele generale/similare.
(2) Direcţia generală management
operaţional elaborează în luna decembrie a fiecărui an
centralizatorul cu activităţile de pregătire în domeniul ordinii
publice organizate în anul următor la nivel internaţional/regional
şi naţional. Documentul se avizează de către directorul
general al Direcţiei generale management operaţional şi se
aprobă de secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică.
(3) După aprobare, un extras al centralizatorului
cu principalele exerciţii planificate a se desfăşura cu
implicarea SICI al Ministerului Administraţiei şi Internelor se
transmite Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia
informaţiei.
Art. 18. - Programarea exerciţiilor interne se
realizează anual şi se transmite eşalonului superior până
la data de 15 decembrie a anului anterior.
Art. 19. - Stabilirea periodicităţii
exerciţiilor este atributul conducerii/comenzii structurilor ministerului
şi este determinată de necesităţile de pregătire a
personalului pentru îndeplinirea misiunilor ce le revin, conform
legislaţiei în vigoare, precum şi de resursele logistice şi
financiare pe care le au la dispoziţie.
Art. 20. - Planificarea unui exerciţiu presupune
derularea următoarelor etape principale:
a) programarea exerciţiului;
b) iniţierea elaborării documentelor de
planificare şi conducere;
c) organizarea şi desfăşurarea
conferinţelor de planificare în cazul exerciţiilor prevăzute la
art. 8 alin. (1) şi (2), respectiv a instructajelor premergătoare în
cazul exerciţiilor prevăzute la art. 8 alin. (3).
Art. 21. - (1) Şeful/Comandantul structurii care
organizează exerciţiul desemnează:
a) directorul/coordonatorul principal al
exerciţiului din cadrul conducerii/comenzii structurii;
b) coordonatorul/responsabilul de proiect al
exerciţiului, care se subordonează nemijlocit
directorului/coordonatorului principal al exerciţiului şi are
atribuţii în coordonarea, elaborarea şi distribuirea documentelor;
c) grupul de planificare, din care fac parte, de
regulă, reprezentanţi ai conducerii şi structurilor participante
la exerciţiu şi care se subordonează nemijlocit
directorului/coordonatorului principal al exerciţiului, răspunzând,
în domeniul de competenţă, de planificarea detaliată şi de
desfăşurarea exerciţiului.
(2) Persoanele desemnate potrivit alin. (1) trebuie
să fie specialişti care, prin experienţa, funcţiile pe care
le îndeplinesc şi cunoaşterea temeinică a reglementărilor
în vigoare, pot realiza proiectarea, coordonarea activităţilor,
controlul şi sprijinul exerciţiului.
Art. 22. - Pe durata procesului de planificare a
exerciţiului şi de elaborare a documentelor de conducere
specialiştii desemnaţi conform art. 21 alin. (1)
desfăşoară următoarele activităţi:
a) directorul/coordonatorul principal:
1. aprobă structurile de execuţie şi de
sprijin real necesare pentru îndeplinirea obiectivelor;
2. asigură comanda şi coordonarea
forţelor participante;
3. emite ordine corespunzătoare pentru
forţele aflate sub comanda şi controlul său;
4. asigură mijloacele necesare
desfăşurării exerciţiului;
5. stabileşte locul de desfăşurare
(raionul, zona şi altele asemenea);
6. coordonează activităţile de
planificare, evaluare şi raportare;
7. asigură efectuarea instructajului de
protecţie a muncii, premergător începerii exerciţiului;
8. asigură conducerea, coordonarea şi
controlul exerciţiului;
9. stabileşte şi precizează
situaţiile în care desfăşurarea exerciţiului poate fi
oprită parţial sau total;
b) coordonatorul/responsabilul de proiect:
1. conduce procesul de planificare şi
coordonează activitatea grupului de planificare;
2. asigură elaborarea documentelor asociate, în
conformitate cu scenariul exerciţiului şi dispoziţiile/ordinele
emise;
3. participă împreună cu
directorul/coordonatorul principal şi grupul de planificare la conducerea
operativă a exerciţiului;
c) grupul de planificare:
1. planifică şi organizează
comunicaţiile operative intra şi interinstitutionale pentru
structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor participante;
2. participă la conducerea operativă a
exerciţiului;
3. urmăreşte îndeplinirea obiectivelor de
pregătire;
4. planifică procesul de colectare a
observaţiilor privind derularea exerciţiului si identificarea
lecţiilor învăţate;
5. stabileşte structurile, forţele şi
mijloacele care sunt necesare pentru îndeplinirea obiectivelor;
6. elaborează scenariul acceptabil şi
fezabil, în baza misiunilor, sarcinilor şi condiţiilor de
desfăşurare a exerciţiului;
7. elaborează variantele de secvenţe ale
activităţilor majore, identifică şi recunoaşte
locaţiile de desfăşurare şi stabileşte formele de
instruire pentru îndeplinirea sarcinilor esenţiale ale misiunii;
8. stabileşte variantele pentru locaţiile
exerciţiului şi distribuţia pe acestea, ţinând cont de
factorul cost/beneficiu;
9. stabileşte nivelul optim de participare a
structurilor implicate;
10. determină cerinţele de protecţie
şi securitate a documentelor, luând în considerare: ordinea şi
coordonarea tuturor elementelor fizice; personalul implicat; securitatea
informaţională şi electronică; clasificarea documentelor;
cerinţele de lucru şi editare; identificarea şi
autentificarea/controlul accesului; identificarea autorităţii de
publicare; cerinţe privind modul de operare la multiplele nivele;
11. stabileşte costurile pe baza amplorii
exerciţiului şi a nivelului de participare şi asigură
actualizarea permanentă a acestora;
12. prezintă directorului/coordonatorului
principal al exerciţiului variantele în vederea luării deciziei;
13. elaborează documentele de planificare şi
conducere a exerciţiului prevăzute la art. 43;
14. asigură, prin structurile de sprijin real,
suportul logistic al exerciţiului din sursele destinate de către
inspectoratele generale/similare.
Art. 23. - (1) Procesul de organizare pentru
exerciţiile de nivel internaţional/regional şi naţional
începe, în principiu, cu un an înaintea executării acestora şi se
desfăşoară, de regulă, pe parcursul a 4 conferinţe de
planificare şi a 1-3 ateliere de lucru, în funcţie de amploarea,
scopul şi necesităţile de coordonare.
(2) Conferinţele prevăzute la alin. (1) sunt:
a) conferinţa preiniţială de planificare
- CPIP;
b) conferinţa iniţială de planificare - CIP;
c) conferinţa principală de planificare - CPP;
şi
d) conferinţa finală de planificare - CFP
(3) La CPP şi CFP participă şi
reprezentanţii structurilor care şi-au asumat responsabilitatea
implicării cu forţe şi/sau mijloace la exerciţiu.
Art. 24. - (1) CPIP reprezintă activitatea la care
participă coordonatorul/responsabilul de proiect şi membrii grupului
de planificare.
(2) In cadrul CPIP sunt analizate şi discutate
următoarele aspecte: stadiul planificării preliminare şi
elementele referitoare la pregătirea anterioară a proiectului
exerciţiului, cadrul general al exerciţiului, perioadele de
desfăşurare a procesului de planificare, rolurile şi
responsabilităţile privind planificarea activităţilor
următoare şi punctele de contact ale structurilor implicate,
întocmindu-se o listă a participanţilor pentru corespondenţă
şi difuzarea documentelor.
(3) CPIP se planifică şi se execută, de
regulă, cu 12 luni înainte de data începerii exerciţiului.
Art. 25. - (1) CIP reprezintă activitatea la care
participă aceleaşi persoane ca la CPIP, în scopul punerii de acord
şi al actualizării documentelor de planificare.
(2) In cadrul CIP se finalizează, în principal,
următoarele aspecte: etapizarea organizării exerciţiului,
scenariul, forţele şi mijloacele participante, obiectivele şi
alte probleme care se consideră necesare, compunerea echipei de proiectare
şi participanţii la următoarele conferinţe de planificare.
(3) CIP se planifică şi se execută, de
regulă, cu 9 luni înainte de data începerii exerciţiului.
Art. 26. - (1) CPP reprezintă activitatea la care
participă coordonatorul/responsabilul de proiect, membrii grupului de
planificare şi reprezentanţii structurilor implicate.
(2) In cadrul CPP se prezintă şi se
analizează stadiul elaborării documentelor exerciţiului,
dezbătându-se în continuare, pe grupuri de lucru, probleme specifice
referitoare la: procedurile standard de operare, misiunile ce vor fi
îndeplinite, detaliile, propunerile şi observaţiile primite, se
aprobă stadiul desfăşurării procesului de planificare, se
stabilesc activităţile ce trebuie continuate, se stabilesc şi se
organizează recunoaşterile în teren (obiectiv),
activităţile de control, evaluare şi raportare, de
logistică şi alte aspecte necesare desfăşurării
exerciţiului.
(3) CPP se planifică şi se execută, de
regulă, cu 6 luni înainte de data începerii exerciţiului.
Art. 27. - (1) CFP reprezintă activitatea la care
participă aceleaşi persoane ca la CPP.
(2) In cadrul CFP se analizează stadiul
realizării tuturor documentelor şi se asigură finalizarea
acestora, în vederea aprobării de către eşaloanele superioare.
(3) CFP se planifică şi se execută, de
regulă, cu 2-3 luni înainte de data începerii exerciţiului.
Art. 28. -Atelierele de lucru se organizează, de
regulă, între conferinţele de planificare, pentru rezolvarea
problemelor de cooperare, întocmirea documentelor necesare conducerii şi
desfăşurării exerciţiului, stabilirea procedurilor standard
de operare sau punerii de acord asupra situaţiilor care trebuie rezolvate
până la următoarea conferinţă de planificare.
Art. 29. - La terminarea fiecărei conferinţe
de planificare sau fiecărui atelier de lucru se încheie o minută cu
aspectele discutate/analizate, angajamentele participanţilor la
exerciţiu, activităţile şi termenele de rezolvare etc.
Art. 30. - Pentru organizarea exerciţiilor interne
nu este necesară desfăşurarea conferinţelor de planificare
şi a atelierelor de lucru.
Art. 31. - Conducerea operaţională a
exerciţiului se realizează de către directorul/coordonatorul
principal, coordonatorul/responsabilul de proiect şi grupul de planificare
şi reprezintă ansamblul de activităţi desfăşurate
pentru îndeplinirea scopului şi obiectivelor stabilite, participarea
forţelor şi mijloacelor de execuţie şi sprijin real.
Art. 32. -Analiza şi raportarea rezultatelor se
realizează de către compartimentul evaluare şi include: analiza
zilnică (briefing); raportul cu primele concluzii (FIR) la încheierea
exerciţiului şi analiza postacţiune (AAR), elaborată la un
interval de 30 de zile după desfăşurarea activităţii
de pregătire.
SECŢIUNEA a 2-a
Desfăşurarea exerciţiului
Art. 33. - Exerciţiul debutează prin
transmiterea, la ordinul directorului/coordonatorului principal, a mesajului
„ÎNCEPEREA EXERCIŢIULUI", comunicat tuturor participanţilor de
către Compartimentul simulare.
Art. 34. - (1) Exerciţiul începe prin înmânarea
documentelor referitoare la situaţia operativă iniţială,
misiunea ce trebuie executată, repartizarea sarcinilor şi sprijinul
care trebuie acordat, în scopul asigurării pentru toţi
participanţii a elementelor necesare desfăşurării
activităţilor în condiţii optime.
(2) Documentele transmise participanţilor includ
numai acele detalii care le sunt necesare în elaborarea propriilor
dispoziţii/ordine şi asigurarea coordonării acţiunilor.
Detaliile privind modalitatea în care aceştia îşi îndeplinesc
misiunile trebuie să reiasă din documentele de planificare şi
conducere elaborate pe timpul exerciţiului.
(3) Pe timpul exerciţiului executanţii trec
succesiv la rezolvarea situaţiilor operative create prin lista de
evenimente stabilită pe timpul procesului de planificare.
(4) In scopul eliminării apariţiei unor
confuzii, toate documentele întocmite pe timpul exerciţiului au înscrise
în antetul şi subsolul paginii cuvântul „EXERCIŢIU!", iar în
cazul utilizării comunicaţiilor radio, transmiterea oricărui
mesaj începe şi se finalizează prin utilizarea aceluiaşi cuvânt.
Art. 35. - (1) Dinamica acţiunilor
(activităţilor) desfăşurate poate fi:
a) continuă, atunci când timpul operativ coincide
cu cel astronomic; sau
b) discontinuă, atunci când se realizează
prin salturi operative, în care situaţia nou-creată este o continuare
a celei anterioare, dar se desfăşoară la un interval de timp
determinat.
(2) Situaţiile create pe timpul
desfăşurării exerciţiului se rezolvă dinamic, nu se
intervine asupra deciziilor luate de către executanţi atunci când
acestea sunt regulamentare şi justificate, chiar dacă ele sunt
diferite de soluţia conducerii exerciţiului. In cazul în care
necesitatea atingerii obiectivelor planificate sau desfăşurarea
ulterioară a exerciţiului o impune, după fiecare soluţie
adoptată se poate înmâna executanţilor o variantă optimă a
conducerii.
(3) După fiecare etapă se planifică
şi se desfăşoară de către conducerea exerciţiului
o scurtă analiză (briefing) a activităţii
executanţilor.
Art. 36. -In situaţia în care se cooperează
cu alte structuri şi se realizează marcarea focului sau în cazul
exerciţiilor care presupun trageri reale, se vor respecta prevederile
regulamentelor, instrucţiunilor de specialitate, ordinelor emise pe
această linie, precum şi precizările specifice menţionate
în documentele de conducere a exerciţiului.
Art. 37. - (1) Punctul de informare şi comunicare (PIC),
componentă a structurii de execuţie, se realizează, de
regulă, la sediul structurii care organizează exerciţiul.
(2) Fiecare structură participantă
asigură câte un reprezentant în PIC, care îl va consilia, în domeniul
său de activitate, pe şeful PIC.
Art. 38. - Funcţiile PIC sunt următoarele:
a) furnizarea informaţiilor şi sprijinirea
presei;
b) soluţionarea solicitărilor primite din
partea publicului şi mass-mediei;
c) monitorizarea şi analizarea informaţiilor
apărute în presă;
d) coordonarea comunicării şi
informării;
e) asigurarea legăturii structurii de conducere cu
mass-media;
f) administrarea paginii de internet destinate
informării publicului;
g) elaborarea Planului de informaţii publice (PIP).
Art. 39. - PIC este constituit, de regulă, din 3
compartimente:
a) Structura de monitorizare, analiză şi
sinteză - analizează informaţiile apărute în presă sau
provenite din alte surse şi realizează materialele ce vor fi utilizate
ca bază pentru relaţia ulterioară cu mass-media;
b) Structura de informare şi comunicare -
lucrează direct cu publicul şi cu mass-media, primeşte
întrebări, furnizează răspunsuri şi actualizează
informaţia pe pagina de internet;
c) Structura de acreditare şi contact -
instruieşte, acreditează şi însoţeşte
reprezentanţii mass-mediei sau alte persoane care participă la locul
exerciţiului ori vizitează zona de desfăşurare a acestuia.
Art. 40. - Compartimentul simulare are ca
atribuţie principală introducerea incidentelor stabilite prin lista
de evenimente, în scopul asigurării datelor şi informaţiilor
referitoare la evoluţia situaţiei operative.
Art. 41. - Incheierea exerciţiului se
realizează de către Compartimentul simulare, care va transmite
participanţilor, la ordinul directorului/coordonatorului principal al
exerciţiului, mesajul „TERMINAREA EXERCIŢIULUI".
Art. 42. - Premergător începerii exerciţiului
se desfăşoară cu personalul structurilor participante
instructajul privind protecţia muncii şi normele de protecţie a
mediului ce trebuie respectate pe durata desfăşurării
activităţilor.
SECŢIUNEA a 3-a
Documentele elaborate pentru planificarea şi
conducerea exerciţiului
Art. 43. - Documentele de planificare şi conducere
a exerciţiului sunt:
a) scenariul exerciţiului;
b) concepţia şi planul de
desfăşurare;
c) statul de organizare;
d) lista de evenimente;
e) raportul de aprobare a desfăşurării
exerciţiului;
f) alte documente necesare desfăşurării
exerciţiului.
Art. 44. - Scenariul exerciţiului cuprinde elemente
referitoare la: situaţia generală (date şi informaţii
până la producerea incidentului/evenimentului), situaţia
operativă specială (date referitoare la contextul social,
incident/eveniment şi teren, condiţii hidro-meteorologice şi
primele măsuri luate etc.) şi cerinţele conducerii pentru
gestionarea situaţiei create.
Art. 45. - (1) Concepţia şi planul de
desfăşurare reprezintă documentul de planificare şi
conducere ce se întocmeşte în baza scenariului şi prezintă modul
prin care se realizează îndeplinirea obiectivelor exerciţiului.
Conţinutul trebuie să precizeze: elementele din scenariu, timpul
operativ, etapele exerciţiului, situaţia operativă generală
şi specială, acţiunile structurilor participante, obiectivele
şi problemele ce se urmăresc, precum şi fondurile financiare
necesare.
(2) Concepţia şi planul de
desfăşurare se constituie ca anexe la raportul de aprobare a
exerciţiului, document ce se înaintează eşalonului superior al
structurii care organizează exerciţiul.
(3) Concepţia şi planul de desfăşurare
se completează conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 46. - (1) Statul de organizare al
exerciţiului este documentul în care sunt incluse persoanele ce
încadrează structurile de conducere, execuţie şi sprijin real
participante. Pe baza acestuia se realizează baza de calcul al fondurilor
financiare necesare desfăşurării exerciţiului.
(2) In funcţie de poziţia în statul de
organizare, participanţii la exerciţiu trebuie să poarte
ecusoane pe care vor fi înscrise datele de identificare (gradul, numele şi
prenumele), structura/compartimentul din care fac parte, perioada de
valabilitate, nivelul de acces la documente clasificate, semnătura şi
ştampila directorului/coordonatorului principal.
(3) Statul de organizare se completează, de
principiu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 47. - (1) Lista de evenimente reprezintă
documentul cu caracter organizatoric prin care conducerea exerciţiului
realizează încadrarea în timp a incidentelor şi punerea în
situaţie operativă a structurilor de execuţie.
(2) Lista de evenimente se completează conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 48. - (1) Raportul de aprobare a exerciţiului
este documentul ce se înaintează eşalonului imediat superior
structurii care organizează activitatea, cu cel puţin 30 de zile
înainte de începerea acestuia.
(2) Etapele necesare elaborării rapoartelor sunt:
a) colectarea şi analiza observaţiilor-cheie;
b) dezvoltarea concluziilor şi
recomandărilor;
c) identificarea lecţiilor învăţate;
d) stabilirea direcţiilor de acţiune şi
a propunerilor pentru perfecţionarea activităţii;
e) elaborarea raportului şi promovarea acestuia
spre aprobare;
f) transmiterea raportului la participanţi.
CAPITOLUL IV
Analiza şi evaluarea postexerciţiu.
Lecţii învăţate
Art. 49. - (1) Analiza şi evaluarea
postexerciţiu se realizează de Compartimentul evaluare din cadrul
structurii de conducere a exerciţiului.
(2) Compartimentul evaluare desfăşoară
următoarele activităţi:
a) controlează celulele de răspuns şi,
dacă situaţia o impune, va direcţiona, prin structura de
planificare, modul de acţiune a acestora în vederea atingerii obiectivelor
exerciţiului;
b) desfăşoară analize zilnice cu
personalul de planificare, în care se prezintă deficienţele
constatate şi se propun soluţii în vederea îndeplinirii obiectivelor
exerciţiului;
c) elaborează şi prezintă, la
sfârşitul exerciţiului, primele concluzii ale evaluării cu
privire la: desfăşurarea fluxului informaţional-decizional,
modul de conducere şi acţiune a forţelor implicate, dotarea
acestora şi cooperarea dintre structuri;
d) elaborează şi prezintă raportul final
al exerciţiului.
Art. 50. - (1) Mesajele, briefingurile de luare a
deciziei, rapoartele etc. care sunt produse de către participanţi pe
timpul exerciţiului trebuie arhivate, în vederea analizării acestora
şi întocmirii rapoartelor. Se colectează şi arhivează
rapoartele oficiale ale structurilor de conducere, ordinele, notele
informative, cerinţele formulate, deciziile luate, informaţiile
vizuale şi documentaţiile privind îndeplinirea misiunilor.
(2) Pentru observarea participanţilor la
exerciţiu sau a anumitor aspecte derulate pe timpul acestuia şi a
efectului produs de acţiunile desfăşurate se pot numi
observatori în cadrul Compartimentului evaluare. Aspectele semnalate de
observatori vor fi colectate, iar rezultatele vor fi înaintate şefului
Compartimentului evaluare şi conducerii exerciţiului, pentru a fi
analizate şi utilizate la elaborarea raportului final al
exerciţiului.
(3) Pe timpul desfăşurării
exerciţiului participanţii trebuie să colecteze şi să
proceseze observaţii, care să conducă la
îmbunătăţirea activităţii specifice.
(4) Pentru analiza şi evaluarea
activităţii vor fi avute în vedere aspectele referitoare la
îndeplinirea sarcinilor participanţilor şi a obiectivelor specifice.
Art. 51. - Lecţiile învăţate reprezintă
datele din cadrul analizei şi evaluării exerciţiului care se pot
concretiza în direcţii de acţiune pentru remedierea neajunsurilor
şi perfecţionarea pregătirii.
Art. 52. - In cadrul etapei de raportare şi
analiză a exerciţiului se elaborează următoarele documente:
a) raportul iniţial;
b) raportul final;
c) rapoarte de analiză specifică.
Art. 53. - Raportul iniţial se întocmeşte de
fiecare structură participantă la exerciţiu şi cuprinde
evaluarea primară a participanţilor. Conducerea exerciţiului
poate recomanda participanţilor să înscrie în raport aspecte
specifice activităţii acestora. Acest raport se prezintă, de
regulă, imediat după finalizarea exerciţiului.
Art. 54. - (1) Raportul final reprezintă
documentul cel mai amplu referitor la exerciţiu pe care Compartimentul
evaluare îl înaintează conducerii structurii care a organizat activitatea
şi conţine evaluarea modului de îndeplinire a obiectivelor
exerciţiului şi informaţiile primite de la participanţi.
Acesta trebuie să cuprindă concluzii, recomandări şi, acolo
unde lecţiile învăţate sunt identificate, măsuri de
remediere/soluţionare.
(2) Etapele necesare elaborării raportului final
sunt:
a) colectarea şi analiza observaţiilor-cheie;
b) dezvoltarea concluziilor şi recomandărilor;
c) identificarea lecţiilor învăţate;
d) stabilirea direcţiilor de acţiune şi
a propunerilor pentru perfecţionarea activităţii;
e) elaborarea raportului şi promovarea acestuia
spre aprobare;
f) transmiterea raportului la participanţi.
(3) Raportul final se prezintă eşalonului
ierarhic superior după finalizarea activităţii, astfel:
a) la exerciţiile internaţionale/regionale
şi naţionale, în maximum 30 de zile;
b) la exerciţiile interne organizate de
inspectoratele generale/similare, în maximum 15 zile;
c) la exerciţiile interne organizate de
structurile subordonate inspectoratelor generale/similare, în maximum 10 zile.
(4) După aprobare, un exemplar al raportului final
va fi transmis fiecărei structuri participante la exerciţiu, în
scopul remedierii neajunsurilor constatate de conducerea exerciţiului.
(5) Raportul final se întocmeşte conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 55. - Rapoartele de analiză specifică se
elaborează de către echipele de evaluare, după modelul din
documentele de planificare şi materialele de referinţă, atunci
când în documentele exerciţiului sunt stipulate solicitări privind
analiza unor obiective specifice.
Art. 56. - Inspectoratele generale/similare trebuie
să cuprindă în rapoartele de evaluare a pregătirii continue în
unităţi, transmise anual până la data de 15 decembrie
Direcţiei formare iniţială şi continuă, o sinteză
privind exerciţiile desfăşurate, obiectivele stabilite,
deficienţele constatate, măsurile întreprinse pentru remedierea
neajunsurilor şi creşterea nivelului de pregătire a
personalului.
CAPITOLUL V
Asigurarea resurselor necesare planificării
şi desfăşurării exerciţiilor
Art. 57. - Asigurarea resurselor necesare
planificării şi desfăşurării exerciţiilor
reprezintă totalitatea activităţilor desfăşurate
pentru alocarea fondurilor financiare şi materialelor ce sunt utilizate în
procesul de planificare şi derulare a exerciţiului propriu-zis.
Art. 58. - (1) Resursele materiale cuprind totalitatea
mijloacelor tehnice, echipamentelor, utilajelor, materialelor, muniţiilor,
explozivilor, carburanţilor, lubrifianţilor, poligoanelor,
spaţiilor special amenajate, integral sau parţial, pentru
planificarea şi desfăşurarea exerciţiului.
(2) Responsabilitatea pentru crearea,
întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea continuă a bazei
materiale revine tuturor şefilor/comandanţilor structurilor
Ministerului Administraţiei şi Internelor care o au în înzestrare
şi o utilizează în cadrul procesului de pregătire.
(3) Resursele materiale şi financiare se
configurează în funcţie de nivelul, tipul şi obiectivele
exerciţiului şi sunt stabilite de şefii/comandanţii
structurilor participante, pe baza propunerilor grupului de planificare.
Art. 59. - (1) Asigurarea financiară a
exerciţiilor cuprinde ansamblul de măsuri şi acţiuni
executate de structurile de specialitate, în condiţiile prevăzute de
lege, pentru fundamentarea, planificarea, solicitarea, repartizarea şi
utilizarea fondurilor financiare necesare.
(2) Fondurile financiare necesare organizării
pregătirii prin exerciţii se planifică şi se asigură
anual, prin planurile cu principalele activităţi elaborate la nivelul
structurilor care iniţiază sau participă la activitate.
(3) Structura care organizează exerciţiul
transmite instituţiilor invitate să participe la activitate,
până în luna noiembrie a anului anterior desfăşurării
acestuia, datele necesare pentru includerea în planurile cu principalele
activităţi şi asigurarea fondurilor financiare.
Art. 60. -Alocarea resurselor umane, materiale şi
financiare pentru acţiunile programate se realizează conform
priorităţilor stabilite prin documentele de planificare, cu
încadrarea strictă în bugetul alocat la capitolele şi articolele din
care sunt finanţate activităţile de pregătire.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 61. - (1) Structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor planifică şi organizează
pregătirea personalului prin exerciţii, în conformitate cu
prevederile prezentei instrucţiuni.
(2) Unităţile aparatului central,
instituţiile şi structurile din subordinea/coordonarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor elaborează norme/precizări
proprii pentru aplicarea prezentei instrucţiuni, în funcţie de
specificul domeniului de competenţă.
Art. 62. - Şefii/Comandanţii
unităţilor aparatului central, instituţiilor şi
structurilor din subordinea/coordonarea Ministerului Administraţiei
şi Internelor întreprind măsurile necesare pentru studierea,
însuşirea şi aplicarea prezentei instrucţiuni.
Art. 63. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta instrucţiune.
ANEXA Nr. 1
Dotarea de principiu a structurilor organizate în
cadrul exerciţiului
Nr. crt.
|
Structura
|
Tehnică şi mijloace
|
Documente şi materiale
Observaţii
|
I. Structuri de conducere
|
1.
|
Director/coordonator principal
|
- autoturism
- staţie TETRA
|
- mapa documentară a exerciţiului
|
|
2.
|
Coordonatorul/responsabilul de proiect
|
- autoturism
- staţie TETRA
|
- documentele
de planificare a exerciţiului
|
|
3.
|
Grupul de planificare
|
- 1-2 autoturisme
- staţii TETRA
- 1-2 PC
|
- documentele de planificare a exerciţiului
- spaţiu de lucru utilat şi separat de celelalte
structuri de conducere
|
|
4.
|
Compartiment evaluare
|
- 1-2 autoturisme
- staţii TETRA
|
- lista de evenimente şi fişe de evaluare
- spaţiu de lucru
|
Pentru redactarea unor
documente se foloseşte spaţiul
de lucru al grupului
de planificare.
|
5.
|
Compartiment simulare
|
- autoturism
- staţie TETRA
- 1-2 telefoane
- fax
- laptop sau PC
|
- lista de evenimente
- schema fluxului de transmitere
a evenimentelor
- spaţiu de lucru utilat şi separat de celelalte
structuri de conducere
|
|
6.
|
Compartiment vizitatori-observatori
|
- 1-2 autoturisme sau microbuz
|
- mapa documentară a exerciţiului include şi lista
de evenimente.
|
Se organizează conform activităţii de protocol.
|
II. Structuri de execuţie
|
1.
|
Centre (grupe) operative/dispecerate şi centre/puncte de
comandă/operaţionale
|
- dotarea conform reglementărilor în vigoare
|
- documentele de conducere şi cooperare existente la nivelul
structurii
|
|
2.
|
Punct de informare şi comunicare
|
- 1-2 laptopuri sau PC cu acces la INTERNET
- un autoturism
- 2-3 telefoane
|
- spaţiu de lucru utilat şi separat de celelalte
structuri de execuţie
- Planul de informaţii publice
- lista cu personalul media acreditat.
|
|
3.
|
Punct de consiliere psihologică
|
- un telefon
- PC
|
|
|
III. Structuri de sprijin real
|
1.
|
- Mijloacele si materialele necesare desfăşurării
exerciţiului
- Staţii TETRA
|
|
|
|
|
|
|
NOTA:
Crearea şi dimensionarea acestor structuri se
stabilesc în funcţie de amploarea exerciţiului şi riscurile la
care se pot expune participanţii.
ANEXA Nr. 2
- Model -
Aprob
De acord, rog aprobaţi
Concepţia şi planul de
desfăşurare a exerciţiului
(internaţional/naţional/intern)
1. Scenariul (situaţia operativă
generală)
2. Concepţia
Timp
|
Operativ
|
|
|
|
|
Astronomic
|
|
|
|
|
Etape
|
I.
|
II.
|
III.
|
Bilanţ
|
Situaţia operativă
specială
|
|
|
|
|
3. Planul de desfăşurare
Organizatori
|
|
Participanţi
|
Se specifică toate structurile implicate.
|
Loc de desfăşurare
|
Se specifică locul pentru fiecare etapă a
exerciţiului.
|
Conducerea exerciţiului şi grupa de evaluare
|
Se specifică acţiunile desfăşurate în fiecare
etapă a exerciţiului.
|
Persoane invitate
|
Structuri de execuţie (Se trec separat pentru fiecare
instituţie participantă.)
|
4. Obiective
5. Probleme de urmărit
6. Costurile exerciţiului
Semnătura şefului structurii care
organizează exerciţiul
................................................................
ANEXA Nr. 3
- Model -
Statul de organizare a exerciţiului
..............................................................
Nr. crt.
|
Denumirea funcţiei în cadrul
exerciţiului
|
Numele şi prenumele
|
Structura
în care
este încadrat
|
Observaţii
|
A. Conducerea exerciţiului
|
1.
|
Director/coordonator principal
|
|
|
|
2.
|
Coordonator/responsabil de proiect
|
|
|
|
3.
|
Grupul de planificare
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
A.1. Compartimentul evaluare
|
5.
|
Şef compartiment
|
|
|
|
6.
|
Evaluatori pe domenii de specialitate
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Denumirea funcţiei în cadrul
exerciţiului
|
Numele şi prenumele
|
Structura în care este încadrat
|
Observaţii
|
A.2. Compartimentul simulare
|
8.
|
Şef compartiment
|
|
|
|
9.
|
Simulator
|
|
|
|
10.
|
|
|
|
|
11.
|
Marcare acţiuni reale
|
|
|
|
A.3. Punctul de informare şi comunicare
|
12.
|
Şef compartiment
|
|
|
|
13.
|
Responsabil presă reală
|
|
|
|
14.
|
Responsabil presă simulată
|
|
|
|
A.4. Compartimentul vizitatori-observatori
|
15.
|
Şef compartiment
|
|
|
|
16.
|
Membrii
|
|
|
|
B. Structuri de execuţie
|
B.1. Centre operaţionale la nivel naţional
|
17.
|
Centrul operaţional de comandă/Ministerul
Administraţiei şi Internelor celulă de răspuns
|
|
|
|
18.
|
Centrul operaţional naţional/Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă celulă de răspuns
|
|
|
|
19.
|
Centrul operaţional aerian/Inspectoratul General de
Aviaţie celulă de răspuns
|
|
|
|
B.2. Centre operaţionale la nivel regional/judeţean
|
20.
|
Centre operative/centre operaţionale aeriene/dispecerate
|
|
|
|
21.
|
Reprezentanţi ai structurilor antrenate
|
|
|
|
B.3. Structuri antrenate
|
22.
|
Comandant/şef
|
|
|
|
23.
|
Personalul structurii antrenate
|
|
|
|
C. Sprijin real
|
24.
|
Comandant/şef
|
|
|
|
25.
|
Personalul structurii de sprijin real
|
|
|
|
NOTĂ:
Punctele B.3 şi C se completează pentru
fiecare structură în parte.
ANEXA Nr. 4
- Model -
Aprob
Conducătorul exerciţiului
Lista de evenimente a exerciţiului......................
Nr. eveniment
|
Data şi ora
introducerii
evenimentului
|
Evenimentul
|
Cine transmite
|
Cui se transmite
|
Reacţia care se
aşteaptă
|
Cine răspunde de forţele
participante în executarea
simulării
|
Observaţii
|
1.
|
26.08 ora C
|
Inceperea exerciţiului
|
Compartiment simulare
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 5
- Model -
De acord, rog aprobaţi Aprob
RAPORT FINAL
(structura de principiu)
1. Baza legală în temeiul căreia s-a
organizat activitatea
2. Obiectivele stabilite
3. Descrierea pe scurt a modului de îndeplinire a
fiecărui obiectiv
4. Neajunsuri şi deficienţe constatate
5. Resursele alocate şi eficienţa
utilizării acestora
6. Propuneri de perfecţionare a
activităţii
NOTA:
Pentru o mai bună evaluare a activităţii
raportul poate include anexe necesare detalierii acţiunilor
desfăşurate şi concluziilor rezultate.