ORDONANTA Nr. 66 din 24 august 1994 * Republicata
privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 8 aprilie 1998
*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 49 din 28
august 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din
30 august 1997 (aprobata si modificata prin Legea nr. 214 din 16 decembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 366 din 18
decembrie 1997), dandu-se articolelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 66 din 24 august 1994 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994 (aprobata
prin Legea nr. 128 din 14 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 350 din 19 decembrie 1994) si a mai fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995 si in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 29 din 21 februarie 1997.
Art. 1
In scopul intaririi rolului finantelor publice si al asigurarii unei
discipline bugetare ferme, institutiile publice care, in intelesul prezentei
ordonante, cuprind: autoritatea legislativa, institutia Presedintiei,
autoritatea judecatoreasca, alte autoritati publice, Guvernul, ministerele si
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
consiliile judetene si locale, precum si institutiile publice de subordonare
centrala si locala, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora, au
obligatia sa efectueze operatiunile de incasari si plati prin trezoreria
generala a statului, care functioneaza potrivit prevederilor prezentei
ordonante.
Statul garanteaza efectuarea operatiunilor financiare prin trezoreria
proprie, in conditii de siguranta si in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare, precum si pastrarea integritatii disponibilitatilor banesti.
Art. 2
Trezoreria generala a statului cuprinde operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, care, dupa caz, privesc:
- veniturile si cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetelor locale;
- veniturile si cheltuielile bugetelor fondurilor speciale, care se
constituie si se utilizeaza potrivit reglementarilor in vigoare;
- veniturile si cheltuielile institutiilor publice care, potrivit
reglementarilor legale, se administreaza in regim extrabugetar;
- datoria publica interna si externa, inclusiv evidenta si plata
serviciului datoriei publice interne si externe;
- alte venituri si cheltuieli ale sectorului public, reglementate prin
dispozitii legale, inclusiv drepturile de incasat si obligatiile de plata ale
statului, la baza carora stau acorduri si conventii guvernamentale.
Art. 3
Contul general al trezoreriei statului functioneaza la Banca Nationala a
Romaniei, iar soldul activ al acestuia se formeaza din disponibilitatile
trezoreriei centrale din Ministerul Finantelor si din disponibilitatile
trezoreriilor din cadrul serviciilor publice descentralizate ale Ministerului
Finantelor.
In judetele si in municipiul Bucuresti in care nu functioneaza inca
trezorerii in cadrul serviciilor descentralizate ale Ministerului Finantelor,
institutiile publice efectueaza operatiunile de incasari si plati prin contul
trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a Romaniei pe seama bancilor
comerciale cu care Ministerul Finantelor incheie conventii corespunzatoare.
Soldul contului general al trezoreriei statului se cuprinde in bilantul
Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 4
Operatiunile de incasari si plati in trezoreria statului sunt evidentiate
potrivit planului de conturi stabilit de Ministerul Finantelor, care asigura
constituirea si utilizarea resurselor financiare publice in conformitate cu
dispozitiile legale.
Art. 5
Disponibilitatile aflate in contul general al trezoreriei statului pot fi
utilizate in urmatoarea ordine:
- acoperirea temporara a deficitului din anul precedent si din anul curent
al bugetului de stat;
- acoperirea temporara a golurilor de casa, inregistrate de bugetele
locale;
- acoperirea temporara a deficitelor din anul precedent si din anul curent,
inregistrate de bugetul asigurarilor sociale de stat si de bugetele fondurilor
speciale;
- efectuarea de plasamente financiare, pe termen scurt, prin Banca
Nationala a Romaniei, care actioneaza ca agent al statului;
- imprumuturi pe termen mediu si lung pentru finantarea si refinantarea
deficitelor anuale ale bugetului de stat, pe seama disponibilitatilor pe termen
mediu si lung din contravaloarea in lei a imprumuturilor externe.
Art. 6
Pentru disponibilitatile din contul general al trezoreriei statului, pentru
care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, exista obligatia bonificarii
de dobanzi, precum si pentru plasamentele financiare pe termen scurt, efectuate
prin Banca Nationala a Romaniei care actioneaza ca agent al statului,
trezoreria statului plateste, respectiv incaseaza, dobanzile corespunzatoare.
In situatiile in care dobanzile datorate trezoreriei statului pentru sumele
avansate in scopul acoperirii deficitelor temporare ale bugetelor fondurilor
speciale nu se pot plati si compensa, pe baza de fundamentari corespunzatoare,
Guvernul poate aproba plata partiala sau totala a acestora din prevederile
cuprinse in bugetul de stat pentru cheltuielile aferente dobanzilor la datoria
publica.
De asemenea, in contul general al trezoreriei statului se incaseaza dobanzile
pentru sumele utilizate temporar din trezorerie la acoperirea deficiului
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si al bugetelor
fondurilor speciale, precum si dobanzile la imprumuturile pe termen mediu si
lung, acordate pentru finantarea si refinantarea deficitelor anuale ale
bugetului de stat.
Pentru acoperirea temporara a deficitelor bugetelor fondurilor speciale ori
ale altor bugete, la care reglementarile legale prevad obligatia bonificarii de
dobanzi la disponibilitati, dobanzile de incasat pentru sumele avansate
temporar din trezoreria statului se pot compensa cu dobanzile de platit din
trezoreria statului, in perioada urmatoare, la disponibilitatile bugetelor
respective.
Art. 7
Nivelul ratelor pentru dobanzile bonificate la disponibilitatile
depozitelor aflate in trezoreria statului, pentru care exista obligatia legala
de bonificare de dobanzi, precum si termenele si conditiile de plata a
dobanzilor se stabilesc prin conventii incheiate intre reprezentantii Ministerului
Finantelor si ai titularilor de depozite, desemnati de institutiile respective.
Prin aceleasi conventii se stabilesc si nivelul ratelor pentru dobanzile
datorate trezoreriei statului la sumele temporar utilizate pentru acoperirea
deficitelor bugetelor fondurilor speciale sau ale altor bugete, precum si
termenele si conditiile de plata ori de compensare. In cazuri justificate,
Ministerul Finantelor poate conveni si aproba ca stingerea obligatiei de plata
a dobanzilor catre trezoreria statului - prin compensare - sa depaseasca anul
curent.
La stabilirea nivelurilor pentru ratele la dobanzile de incasat si de
platit la si din trezoreria generala a statului, Ministerul Finantelor are
obligatia de a se incadra in obiectivele politicii monetare a Guvernului si a
Bancii Nationale a Romaniei.
Dobanda pentru disponibilitatile trezoreriei statului, folosite la
finantarea temporara a deficitului bugetului de stat din anul precedent si din
anul curent, se calculeaza lunar la nivelul dobanzii medii platite de
trezoreria statului pentru disponibilitatile si depozitele pastrate in contul
general al trezoreriei statului si se plateste la termenul stabilit de
Ministerul Finantelor.
La disponibilitatile pastrate in contul general al trezoreriei statului,
provenite din contravaloarea in lei a imprumuturilor guvernamentale externe, se
aplica dobanda la nivelul taxei oficiale a scontului a Bancii Nationale a
Romaniei.
Pentru neplata in termen a ratelor scadente la imprumuturile si avansurile
acordate prin trezoreria statului, a dobanzilor aferente acestora, se
calculeaza si se datoreaza majorari de intarziere, prevazute de dispozitiile
legale pentru neplata impozitelor si taxelor la bugetul de stat.
Diferentele constatate la calculul dobanzilor, de incasat si de platit la
si din contul general al trezoreriei statului, aferente disponibilitatilor si
depozitelor in contul general al trezoreriei statului, care privesc exercitii
financiare anuale anterioare exercitiului curent, se anuleaza.
Art. 8
Pentru sumele avansate din trezoreria statului pe baza de aprobari
anterioare prezentei ordonante, Ministerul Finantelor va urmari recuperarea
acestora si va propune Guvernului, spre aprobare, masuri de regularizare.
Art. 9
Ministerul Finantelor elaboreaza bilantul general al trezoreriei statului
in structura stabilita de acesta.
Bilantul anual, impreuna cu contul de executie a bugetului de venituri si
cheltuieli al trezoreriei statului se prezinta Guvernului, pentru aprobare,
pana la data de 31 mai a anului urmator celui de executie.
Art. 10
Ministerul Finantelor elaboreaza, administreaza si executa bugetul
trezoreriei statului.
Bugetul trezoreriei statului cuprinde atat la venituri, cat si la
cheltuieli, dobanzile, comisioanele si majorarile de intarziere incasate,
respectiv platite la si din trezoreria statului, precum si alte incasari si
plati pentru operatiunile care decurg din imprumuturi, avansuri, plasamente ori
din pastrarea si administrarea depozitelor in trezoreria statului.
In cheltuielile bugetului trezoreriei statului se prevad si taxele postale
pentru transmiterea in contul general al trezoreriei statului a sumelor
incasate in numerar din impozite si taxe, taxele si comisioanele pentru
expedierea documentelor privind operatiunile trezoreriei statului, precum si
comisioanele platite bancilor comerciale si Casei de Economii si Consemnatiuni
pentru operatiunile pe care acestea le executa in contul trezoreriei statului.
Taxele si comisioanele respective se negociaza intre reprezentantii
Ministerului Finantelor si cei ai unitatilor prestatoare de servicii, in care
scop se incheie conventii bilaterale in care se prevad nivelul taxelor si al
comisioanelor, termenele de plata, precum si conditiile in care se pot modifica
conventiile respective.
In cheltuielile bugetului trezoreriei statului se pot prevedea si
cheltuieli de capital pentru achizitii de bunuri de natura mijloacelor fixe,
inclusiv cele privind montarea acestora, necesare desfasurarii activitatii
trezoreriei statului.
Bugetul trezoreriei statului se intocmeste anual si se prezinta spre
aprobare Guvernului, o data cu propunerile pentru proiectul bugetului de stat.
Bugetul trezoreriei statului se poate modifica, de regula, semestrial si
ori de cate ori este necesar, de catre Guvern, la propunerea justificata a
Ministerului Finantelor, in functie de schimbarile intervenite in politica
monetara, cu deosebire in cea a dobanzilor, de modificarile care apar in
rulajele depozitelor care se pastreaza in trezoreria statului, fata de cele
avute in vedere la fundamentarea si aprobarea bugetului trezoreriei statului.
Cheltuielile totale aprobate prin bugetul trezoreriei statului reprezinta
limite maxime care nu pot fi depasite. Ministerul Finantelor poate aproba,
incepand cu semestrul II al fiecarui an, modificari intre pozitiile de
cheltuieli cuprinse ca detalii in bugetul trezoreriei statului, in functie de
modul cum evolueaza depozitele pentru care se bonifica dobanzi si de evolutia
nivelului ratei dobanzilor.
Excedentul anual rezultat din executia bugetului trezoreriei statului, ca
diferenta intre veniturile incasate si platile efectuate, se reporteaza in anul
imediat urmator ca resursa a trezoreriei statului si se utilizeaza, dupa
scaderea creantelor trezoreriei statului devenite insolvabile, in principal,
pentru serviciul datoriei publice externe.
Guvernul, in situatii speciale si fundamentate, poate aproba ca, din
excedentul rezultat din executia anuala definitiva a bugetului trezoreriei
statului, sa compenseze, partial sau total, dobanzile datorate pentru
disponibilitatile temporar destinate acoperirii deficitului bugetului de stat
din anul precedent si din anul curent, precum si imprumuturile temporare si
dobanzile aferente acestor imprumuturi acordate bugetelor fondurilor speciale.
Art. 11
Creantele trezoreriei statului, rezultate din gestionarea imprumuturilor
externe guvernamentale, precum si din alte operatiuni derulate prin trezoreria
statului, se urmaresc si se executa in conditiile prevazute de reglementarile
legale pentru creantele bugetare.
Creantele trezoreriei statului se prescriu in termen de 10 ani de la
crearea lor.
Creantele trezoreriei statului, devenite insolvabile pe baza de hotarari
definitive ale instantelor de judecata, inclusiv cheltuielile de judecata, se
suporta in conditiile prevazute la art. 10 alin. 9 din prezenta ordonanta.
Art. 12
Efectuarea de catre institutiile publice de incasari si plati in conturi
deschise in afara contului general al trezoreriei statului ori in alte conturi
decat cele stabilite prin prezenta ordonanta constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 600.000 lei la 2.000.000 lei, limite care se pot
actualiza prin hotarare a Guvernului.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
persoanele imputernicite in acest scop de Ministerul Finantelor.
Contraventiilor prevazute la alin. 1 li se aplica prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25-27.
Art. 13
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonante in Monitorul
Oficial al Romaniei, Ministerul Finantelor va elabora si va transmite tuturor
institutiilor interesate instructiuni privind functionarea trezoreriei
statului.