LEGE
Nr. 64 din 22 iunie 1995 * Republicata
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 608 din 13 decembrie 1999
*) Republicata in temeiul art. XI din Legea nr. 99/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999, dandu-se
textelor o noua numerotare. Legea nr. 64/1995 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 din 29 iunie 1995 si a mai fost
modificata prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 38/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 204 din 30 august 1996, abrogata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 265 din 3 octombrie 1997;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 3 octombrie 1997, abrogata prin
Legea nr. 99/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
236 din 27 mai 1999.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege se aplica comerciantilor - persoane fizice si societati
comerciale -, care nu mai pot face fata datoriilor lor comerciale si care vor
fi denumiti, in continuare, debitor.
Art. 2
Scopul legii este instituirea unei proceduri pentru plata pasivului
debitorului, in incetare de plati, fie prin reorganizarea intreprinderii si
activitatii acestuia sau prin lichidarea unor bunuri din averea lui pana la
acoperirea pasivului, fie prin faliment.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, averea debitorului cuprinde totalitatea
bunurilor si drepturilor patrimoniale ale acestuia - inclusiv cele dobandite in
cursul procedurii stabilite de prezenta lege - care pot face obiectul unei
executari silite, in conditiile Codului de procedura civila.
Art. 4
(1) Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege
vor fi suportate din averea debitorului.
(2) Platile se vor face dintr-un cont deschis la o unitate a unei banci, pe
baza de dispozitii emise, in cursul procedurii de reorganizare, de debitor sau
de judecatorul-sindic, iar in cursul falimentului, numai de judecatorul-sindic.
(3) In lipsa disponibilitatilor in contul debitorului se va utiliza fondul
de lichidare, constituit din taxele platite de persoanele fizice si/sau
juridice registrului comertului pentru serviciile prestate de acesta.
(4) Fondul prevazut la alin. (3) va fi constituit prin majorarea cu 10% a
taxelor percepute de oficiile registrului comertului.
(5) Acoperirea cheltuielilor de lichidare a societatilor la care statul
detine pachetul de control se va face de catre Fondul Proprietatii de Stat din
veniturile realizate din privatizare.
CAP. 2
Organele care aplica procedura reorganizarii si lichidarii judiciare
Art. 5
(1) Organele care aplica procedura sunt: instantele judecatoresti,
judecatorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor si
comitetul creditorilor.
(2) Tribunalul si judecatorul-sindic au indatorirea sa asigure efectuarea
cu celeritate a actelor si operatiunilor prevazute de prezenta lege, precum si
realizarea in conditiile legii a drepturilor si obligatiilor participantilor la
aceste acte si operatiuni.
Sectiunea 1
Instantele judecatoresti
Art. 6
Toate procedurile prevazute de prezenta lege, cu exceptia recursului
prevazut la art. 7, sunt de competenta exclusiva a tribunalului in jurisdictia
caruia se afla sediul debitorului, care figureaza in registrul comertului, si
sunt exercitate de un judecator-sindic desemnat de catre presedintele
tribunalului, in conditiile art. 8.
Art. 7
(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotararile date de
judecatorul-sindic, in baza art. 10.
(2) Recursul va fi judecat in termen de 30 de zile de la inregistrarea
dosarului la curtea de apel, citarea partilor urmand a fi facuta prin
publicitate, in conditiile art. 95 din Codul de procedura civila.
(3) Prin derogare de la art. 300 alin. 3 si 4 din Codul de procedura
civila, hotararile judecatorului-sindic, cu exceptia celei de respingere a
contestatiei debitorului - facuta in temeiul art. 31 alin. (5) -, nu vor putea
fi suspendate de instanta de recurs.
Sectiunea a 2-a
Judecatorul-sindic
Art. 8
Judecatorul-sindic este nominalizat, in fiecare caz, de presedintele
tribunalului, dintre judecatorii desemnati ca judecatori-sindici, in temeiul
art. 12 alin. 3 din Legea nr. 92/1992*) pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
cu modificarile ulterioare.
------------
*) Legea nr. 92/1992 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997 si ulterior modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999.
Art. 9
In indeplinirea indatoririlor sale judecatorul-sindic va putea desemna,
prin incheiere, persoane de specialitate, stabilindu-le si retributia.
Retributiile vor fi platite in conformitate cu art. 4.
Art. 10
Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi,
sunt:
a) darea hotararii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei debitorului impotriva cererii introductive a creditorilor
pentru inceperea procedurii;
c) desemnarea, prin hotarare, a administratorului sau a lichidatorului,
stabilirea atributiilor acestora, controlul asupra activitatii lor si, daca
este cazul, inlocuirea lor;
d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai
conduce activitatea;
e) judecarea actiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru
anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare cererii
introductive;
f) judecarea contestatiilor debitorului ori ale creditorilor impotriva
masurilor luate de administrator sau de lichidator;
g) confirmarea planului de reorganizare sau, dupa caz, de lichidare, dupa
votarea lui de catre creditori;
h) hotararea de a se continua activitatea debitorului, in caz de
reorganizare;
i) solutionarea obiectiilor la rapoartele semestriale si la cel final ale
administratorului sau ale lichidatorului;
j) darea hotararii de inchidere a procedurii.
Art. 11
Hotararile judecatorului-sindic sunt definitive si executorii si vor
cuprinde, prin derogare de la art. 261 alin. 4 din Codul de procedura civila,
si motivarea. In conditiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs.
Art. 12
In orice stadiu al procedurii, tribunalul poate inlocui pe un
judecator-sindic cu altul, prin incheiere motivata, data in Camera de consiliu.
Sectiunea a 3-a
Adunarea creditorilor. Comitetul creditorilor
Art. 13
(1) Creditorii cunoscuti vor fi convocati de catre administrator sau de
lichidator ori de cate ori va fi necesar; adunarea creditorilor va fi convocata
insa si la cererea creditorilor detinand creante in valoare de cel putin 50%
din valoarea totala a acestora. La prima sedinta ei vor fi convocati de
judecatorul-sindic, in conditiile prevazute la art. 33.
(2) La sedintele adunarii creditorilor vor participa debitorul si 2
delegati ai salariatilor acestuia, votand pentru creantele reprezentand
salariile si alte drepturi banesti.
(3) De asemenea, la adunarea creditorilor va putea participa un
reprezentant al camerei de comert si industrie teritoriale.
(4) Prima sedinta a adunarii creditorilor va fi prezidata de
judecatorul-sindic, iar celelalte, de catre administrator sau lichidator.
Art. 14
(1) In cadrul sedintelor adunarii creditorilor acestia vor avea dreptul sa
analizeze situatia debitorului, masurile luate de administrator sau de
lichidator si efectele acestora si sa propuna, motivat, si alte masuri.
(2) Planul de reorganizare sau de lichidare va fi supus votului adunarii
creditorilor, in conditiile stabilite la art. 67.
Art. 15
(1) In cadrul primei sedinte adunarea creditorilor va alege, cu majoritate
simpla, un comitet format din 3 - 5 creditori dintre cei cu creante garantate
si cei chirografari, care se vor fi oferit voluntar. Daca nu se va obtine
aceasta majoritate, comitetul va fi desemnat de judecatorul-sindic.
(2) In cursul activitatii sale, judecatorul-sindic va putea cere asistenta
comitetului creditorilor sau a unui delegat al acestuia.
Art. 16
(1) Comitetul creditorilor face parte dintre cei indreptatiti ca, atunci
cand nu a fost propus de debitor sau nu a fost confirmat un plan de
reorganizare, sa ceara judecatorului-sindic sa ridice debitorului dreptul de
a-si mai conduce activitatea.
(2) Comitetul creditorilor poate fi autorizat de judecatorul-sindic sa
introduca actiuni pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial -
facute de debitor in frauda creditorilor -, atunci cand astfel de actiuni nu au
fost introduse de administrator sau de lichidator.
Sectiunea a 4-a
Administratorul
Art. 17
(1) In cadrul primei sedinte a adunarii creditorilor creditorii care detin
cel putin 50% din valoarea totala a creantelor pot decide angajarea unui
administrator - persoana fizica sau societate comerciala -, stabilindu-i si
retributia, indiferent daca, prin hotararea de deschidere a procedurii,
judecatorul-sindic a desemnat un administrator.
(2) Creditorii nemultumiti pot contesta aceasta decizie in termen de 5 zile
la judecatorul-sindic, care va solutiona, de urgenta si deodata, toate
contestatiile printr-o sentinta, prin care va desemna administratorul propus de
creditori sau, dupa caz, va mentine administratorul desemnat prin hotararea de
deschidere a procedurii.
(3) Daca in termenul stabilit la alin. (2) decizia adunarii creditorilor nu
este contestata, judecatorul-sindic, printr-o incheiere, va desemna
administratorul propus de creditori, dispunand totodata incetarea atributiilor
administratorului pe care l-a desemnat prin hotararea de deschidere a
procedurii.
(4) Administratorul, persoana fizica, sau delegatul permanent, persoana
fizica, al societatii comerciale administratoare va trebui sa fie contabil
autorizat, expert contabil, licentiat in studii economice sau in drept ori
inginer si sa aiba cel putin 5 ani de activitate practica - economica sau
juridica.
(5) Daca creditorii nu decid angajarea unui administrator,
judecatorul-sindic poate dispune, in aceeasi zi, printr-o incheiere, desemnarea
unui administrator, daca nu fusese desemnat un administrator prin hotararea de
deschidere a procedurii.
Art. 18
Principalele atributii ale administratorului, in cadrul prezentei legi,
sunt:
a) examinarea activitatii debitorului in raport cu situatia de fapt si
intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus
la incetarea de plati, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila,
si supunerea acelui raport judecatorului-sindic in termen de 30 de zile de la
desemnarea sa;
b) supravegherea operatiunilor de gestionare a patrimoniului debitorului;
c) conducerea in tot sau in parte a activitatii debitorului;
d) stabilirea datelor sedintelor adunarii creditorilor;
e) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
debitor in dauna drepturilor creditorilor, precum si a unor transferuri cu
caracter patrimonial, a unor operatiuni comerciale incheiate de debitor si a
constituirii unor garantii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile
creditorilor;
f) mentinerea sau denuntarea unor contracte incheiate de debitor;
g) examinarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de
obiectiuni la acestea;
h) urmarirea incasarii creantelor referitoare la bunurile din averea debitorului
sau la sumele de bani transferate de catre debitor inainte de deschiderea
procedurii;
i) cu conditia confirmarii de catre judecatorul-sindic, incheierea de
tranzactii, descarcarea de datorii, descarcarea fidejusorilor, renuntarea la
garantii reale;
j) sesizarea judecatorului-sindic in legatura cu orice problema care ar
cere o solutionare de catre acesta;
k) orice alte atributii stabilite prin incheiere de catre
judecatorul-sindic, cu exceptia celor prevazute de lege in competenta exclusiva
a acestuia.
Art. 19
Debitorul si oricare dintre creditori pot face contestatie impotriva
masurilor luate de administrator. O astfel de contestatie va trebui sa fie
inregistrata in termen de 10 zile de la data la care masura a fost luata. Judecatorul-sindic
va solutiona contestatia in termen de 30 de zile de la inregistrarea ei, in
Camera de consiliu, putand, daca va considera necesar, sa citeze contestatorul
si administratorul.
Art. 20
In orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice - dol sau culpa
grava - si in conditiile stabilite pentru desemnarea administratorului,
judecatorul-sindic il poate inlocui prin incheiere.
Art. 21
In vederea indeplinirii atributiilor sale administratorul va putea desemna
persoane de specialitate. Numirea si nivelul retributiilor acestor persoane vor
fi supuse aprobarii judecatorului-sindic.
Sectiunea a 5-a
Lichidatorul
Art. 22
In cazul admiterii unui plan de lichidare sau al inceperii procedurii
falimentului, judecatorul-sindic va desemna un lichidator, aplicandu-se, in mod
corespunzator, art. 17, 19, 20, 21 si art. 69 alin. (4). Atributiile
administratorului inceteaza la momentul stabilirii atributiilor lichidatorului
de catre judecatorul-sindic.
Art. 23
Principalele atributii ale lichidatorului, in cadrul prezentei legi, sunt:
a) examinarea activitatii debitorului in raport cu situatia de fapt si cu
intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus
la incetarea de plati, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila,
si supunerea acelui raport judecatorului-sindic in termen de 30 de zile de la
desemnarea sa;
b) conducerea in tot sau in parte a activitatii debitorului;
c) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
debitor in dauna drepturilor creditorilor, precum si a unor transferuri cu
caracter patrimonial, a unor operatiuni comerciale incheiate de debitor si a
constituirii unor garantii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile
creditorilor;
d) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor si luarea masurilor
corespunzatoare pentru conservarea lor;
e) mentinerea sau denuntarea unor contracte incheiate de debitor;
f) examinarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de
obiectiuni la acestea;
g) urmarirea incasarii creantelor din averea debitorului, rezultate din
transferul de bunuri sau de sume de bani efectuate de acesta inaintea
deschiderii procedurii;
h) primirea platilor pe seama debitorului si consemnarea lor in contul
averii debitorului;
i) vanzarea bunurilor din averea debitorului in conformitate cu prevederile
prezentei legi;
j) incheierea de tranzactii, descarcarea de datorii, descarcarea
fidejusorilor, renuntarea la garantii reale sub conditia confirmarii de catre
judecatorul-sindic;
k) sesizarea judecatorului-sindic cu orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta;
l) orice alte atributii stabilite prin incheiere de catre
judecatorul-sindic.
CAP. 3
Procedura
Sectiunea 1
Cererile introductive
Art. 24
Procedura va incepe pe baza unei cereri introduse la tribunal de catre
debitor sau de catre creditori, ori de catre camera de comert si industrie
teritoriala.
& 1. Cererea debitorului
Art. 25
(1) Debitorul, care nu mai poate face fata datoriilor sale exigibile cu
sumele de bani disponibile, poate adresa tribunalului o cerere pentru a fi
supus dispozitiilor prezentei legi.
(2) Cererile societatilor comerciale vor fi semnate de persoanele care,
potrivit actelor constitutive sau statutelor, au calitatea de a le reprezenta.
Art. 26
(1) Cererea debitorului va trebui sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) bilantul si copii de pe registrele contabile curente;
b) o lista a tuturor bunurilor debitorului; pentru imobile se vor trece
datele din registrele de publicitate imobiliara;
c) o lista a numelor si a adreselor creditorilor, oricum ar fi creantele
acestora: certe sau sub conditie, lichide sau nelichide, scadente sau
nescadente, necontestate sau contestate, aratandu-se suma, cauza si drepturile
de preferinta;
d) contul de profit si pierderi pe anul anterior depunerii cererii;
e) o lista a asociatilor cu raspundere nelimitata, pentru societatile in
nume colectiv si cele in comandita;
f) o declaratie prin care debitorul isi arata intentia de a-si reorganiza
activitatea sau de a-si lichida averea, conform unui plan, in vederea achitarii
datoriilor sale; daca aceasta declaratie nu va fi depusa pana la expirarea
termenului stabilit la alin. (2), se va considera ca debitorul este de acord cu
inceperea procedurii falimentului.
(2) Daca debitorul nu dispune, in momentul inregistrarii cererii, de vreuna
dintre informatiile aratate la alin. (1), el va putea inregistra acea
informatie la tribunal, in termen de 10 zile; daca nu o va face, cererea sa va
fi respinsa.
Art. 27
(1) In cazul unei cereri introduse de o societate in nume colectiv sau in
comandita, acea cerere nu va fi considerata ca fiind facuta si de asociatii cu
raspundere nelimitata sau, in conditiile art. 29 - 31, si impotriva lor.
(2) O cerere introdusa de un asociat cu raspundere nelimitata sau impotriva
acestuia pentru datoriile sale va fi fara efecte juridice cu privire la
societatea in nume colectiv sau in comandita din care face parte.
Art. 28
Nu vor fi primite de tribunal cererile de reorganizare ale debitorilor,
care in ultimii 5 ani precedenti au mai facut o astfel de cerere sau au fost
obiectul unei astfel de cereri introduse de creditori.
& 2. Cererile creditorilor ori ale camerelor de comert si industrie
teritoriale
Art. 29
(1) Orice creditor, care are o creanta certa, lichida si exigibila, poate
introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care, timp de cel putin
30 de zile, a incetat platile.
(2) Simplul refuz al unor plati, in baza unor exceptii pe care debitorul le
socoteste, cu buna-credinta, intemeiate, nu constituie o dovada de incetare a
platilor.
(3) Camerele de comert si industrie teritoriale vor putea introduce cerere
impotriva debitorului, care, potrivit datelor de care acestea dispun, se afla
intr-o situatie notorie de incetare a platilor.
Art. 30
Dupa inregistrarea unei cereri introductive, presedintele tribunalului va
nominaliza de indata judecatorul-sindic, potrivit art. 8.
Sectiunea a 2-a
Deschiderea procedurii
Art. 31
(1) Daca cererea debitorului corespunde conditiilor stabilite la art. 25,
26 si 28, judecatorul-sindic va da o incheiere de deschidere a procedurii, pe
care o va notifica in conditiile art. 32. In cazul in care creditorii se opun
la aceasta cerere in termen de 15 zile de la emiterea notificarii,
judecatorul-sindic ii va cita, impreuna cu debitorul, la o sedinta in urma
careia va solutiona, deodata, printr-o sentinta, toate opozitiile.
(2) In termen de 48 de ore de la inregistrarea cererii creditorilor/camerei
de comert si industrie teritoriale judecatorul-sindic va comunica cererea, in
copie, debitorului si va dispune afisarea unei copii la usa instantei.
(3) Daca in termen de 5 zile de la primirea copiei debitorul contesta ca ar
fi in incetare de plati, in conditiile stabilite la art. 29, judecatorul-sindic
va tine, in termen de 10 zile, o sedinta la care vor fi citati creditorii care
au introdus cererea, debitorul si camera de comert si industrie teritoriala.
(4) La cererea debitorului judecatorul-sindic ii poate obliga pe creditorii
care au introdus cererea sa consemneze, in termen de 5 zile, la o banca, o
cautiune de cel mult 30% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi restituita
creditorilor, daca cererea lor va fi admisa. Daca cererea va fi respinsa,
cautiunea poate fi folosita pentru a acoperi pagubele suferite de debitor. Daca
nu este consemnata in termen cautiunea, cererea introductiva va fi respinsa.
(5) Daca judecatorul-sindic stabileste ca debitorul este in incetare de
plati, ii va respinge contestatia si va deschide procedura printr-o sentinta.
(6) Daca judecatorul-sindic stabileste ca debitorul nu este in incetare de
plati, respinge cererea creditorilor si dispune ca sentinta sa fie afisata la
usa instantei. In cazul respingerii cererii, aceasta va fi considerata ca
lipsita de orice efect chiar de la inregistrarea ei.
(7) Daca debitorul nu contesta in termenul prevazut la alin. (3) ca ar fi
in incetare de plati, judecatorul-sindic va da o incheiere de deschidere a
procedurii.
(8) Prin incheierea sau, dupa caz, sentinta de deschidere a procedurii
judecatorul-sindic va desemna, daca este necesar, un administrator,
stabilindu-i atributiile, potrivit art. 18, precum si retributia.
Art. 32
In urma deschiderii procedurii judecatorul-sindic va trimite o notificare
tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor in conformitate cu
art. 26, debitorului si oficiului registrului comertului unde debitorul este
inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii.
Art. 33
(1) Notificarea va cuprinde convocarea sedintei adunarii creditorilor, care
va trebui sa aiba loc in cel mult 30 de zile de la deschiderea procedurii,
termenul limita pentru inregistrarea creantelor asupra averii debitorului si
cerintele pentru ca o creanta inregistrata sa fie considerata valabila.
(2) Notificarea va preciza locul, data si ora primei sedinte a adunarii
creditorilor.
Art. 34
(1) Debitorul va trebui sa depuna la dosarul cauzei actele cerute prin art.
26 alin. (1), in termen de 10 zile de la deschiderea procedurii, potrivit art.
31 alin. (5) sau (7).
(2) Nerespectarea fara motive intemeiate a dispozitiei prevazute la alin.
(1) se sanctioneaza cu amenda civila de 200.000 lei pe zi de intarziere, amenda
care va fi imputata persoanelor care il reprezinta legal pe debitor.
(3) Cuantumul amenzii stabilite la alin. (2) se va modifica periodic, prin
hotarare a Guvernului, in functie de indicele inflatiei.
Art. 35
De la data deschiderii procedurii se suspenda toate actiunile judiciare sau
extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra debitorului sau bunurilor
sale.
Art. 36
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor
prevazute la art. 35. Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de zile de la
inchiderea procedurii.
Art. 37
Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor
negarantate sau partilor negarantate din creantele garantate, de la data
deschiderii procedurii, in afara de cazul in care, prin programul de plata a
creantelor cuprins in planul de reorganizare, se deroga de la prevederile de
mai sus.
Art. 38
(1) Dupa ce s-a dispus deschiderea procedurii potrivit art. 31, este
interzis administratorilor societatii comerciale, sub sanctiunea nulitatii, sa
instraineze, fara acordul judecatorului-sindic, actiunile sau partile lor
sociale, detinute la debitorul care face obiectul acestei proceduri.
(2) Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor sau a
partilor sociale, potrivit alin. (1), in registrele speciale de evidenta sau in
conturile inregistrate electronic.
Art. 39
Debitorul are obligatia de a pune la dispozitie judecatorului-sindic si
administratorului, in cazul reorganizarii, ori lichidatorului, in cazul
lichidarii sau falimentului, toate informatiile cerute de acestia cu privire la
activitatea si averea sa, precum si lista cuprinzand platile si transferurile patrimoniale
facute de el in cele 90 de zile anterioare deschiderii procedurii.
Art. 40
In afara de cazurile prevazute de prezenta lege sau de cele autorizate de
judecatorul-sindic, orice constituire de garantii personale sau reale,
efectuata dupa deschiderea procedurii, va fi nula.
Art. 41
Administratorul sau lichidatorul va intocmi si va supune
judecatorului-sindic, in termen de 30 de zile de la desemnarea sa, un raport
amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la incetarea de plati,
cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila.
Sectiunea a 3-a
Situatia unor acte juridice ale debitorului
Art. 42
Actiunile introduse de administrator/lichidator in aplicarea dispozitiilor
prezentei sectiuni sunt scutite de taxele de timbru.
Art. 43
Masurile prevazute in prezenta sectiune se aplica atat in cazurile de
reorganizare sau de lichidare conform unui plan, cat si in cele de faliment.
Art. 44
Administratorul/lichidatorul poate introduce la tribunal actiuni pentru
anularea actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna drepturilor
creditorilor, in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii.
Art. 45
(1) Administratorul/lichidatorul poate introduce la tribunal actiuni pentru
anularea constituirilor sau transferurilor de drepturi patrimoniale catre terti
si pentru restituirea de catre acestia a bunurilor transmise si a valorii altor
prestatii executate, realizate de debitor prin urmatoarele acte:
a) acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate in cei 3 ani anteriori
deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizarile in scop umanitar;
b) operatiuni comerciale in care prestatia debitorului depaseste vadit pe
cea primita, efectuate in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
c) acte incheiate, in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu
intentia tuturor partilor implicate in acestea de a sustrage bunuri de la
urmarirea de catre creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile;
d) acte de transfer de proprietate catre un creditor pentru stingerea unei
datorii anterioare sau in folosul acestuia, efectuate in cele 120 de zile
anterioare deschiderii procedurii, daca suma pe care creditorul ar putea sa o
obtina in caz de faliment al debitorului este mai mica decat valoarea actului
de transfer;
e) constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara, in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii.
(2) Urmatoarele operatiuni comerciale, incheiate, in anul anterior
deschiderii procedurii, cu persoane aflate in raporturi juridice cu debitorul,
vor putea, de asemenea, sa fie anulate si prestatiile recuperate, daca sunt in
paguba intereselor creditorilor:
a) cu un asociat comanditat sau cu un asociat detinand cel putin 20% din
capitalul societatii comerciale, atunci cand debitorul este respectiva
societate in comandita, respectiv o societate in nume colectiv;
b) cu un actionar detinand cel putin 20% din actiunile debitorului, atunci
cand debitorul este respectiva societate pe actiuni;
c) cu un administrator, director sau un membru al organelor de supraveghere
ale debitorului societate pe actiuni;
d) cu orice alta persoana fizica ori juridica, detinand o pozitie dominanta
asupra debitorului sau activitatii sale;
e) cu un coindivizar asupra unui bun comun.
Art. 46
(1) Actiunea pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial,
potrivit art. 44 sau 45, poate fi introdusa de administrator/lichidator in
termen de un an de la deschiderea procedurii.
(2) Judecatorul-sindic poate autoriza comitetul creditorilor sa introduca o
astfel de actiune, daca administratorul/lichidatorul nu o face.
Art. 47
Prin exceptie de la dispozitiile art. 45, nu se va putea cere anularea unui
transfer cu caracter patrimonial, facut de catre debitor in cursul desfasurarii
normale a activitatii sale.
Art. 48
(1) Tertul dobanditor in cadrul unui transfer patrimonial, anulat conform
art. 46, va trebui sa restituie averii debitorului bunul transferat sau, daca
bunul nu mai exista, valoarea acestuia de la data transferului efectuat de
catre debitor.
(2) Tertul dobanditor, care a restituit averii debitorului valoarea bunului
ce-i fusese transferat de catre debitor, va avea impotriva averii o creanta de
aceeasi valoare, cu conditia ca tertul sa fi acceptat transferul cu
buna-credinta si fara intentia de a impiedica, intarzia ori insela pe
creditorii debitorului.
Art. 49
Administratorul, lichidatorul sau comitetul creditorilor va putea intenta
actiune pentru a recupera de la subdobanditor bunul ori valoarea bunului
transferat de catre debitor numai daca subdobanditorul nu a platit valoarea
corespunzatoare a bunului si stia ca transferul initial este susceptibil de a
fi anulat.
Art. 50
(1) Judecatorul-sindic poate dispune ca notificarea inregistrarii unei
cereri pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial sa fie mentionata
in registrele de publicitate imobiliara.
(2) O persoana obtinand un titlu sau dobandind vreo garantie sau un alt
drept real asupra imobilului respectiv, dupa mentionarea unei astfel de
notificari, va avea titlul sau dreptul sau conditionat de dreptul de a fi
recuperat bunul.
Art. 51
(1) In vederea cresterii la maximum a valorii averii debitorului,
administratorul/lichidatorul poate sa mentina sau sa denunte orice contract,
inchirierile neexpirate sau alte contracte pe termen lung, atata timp cat
aceste contracte nu vor fi fost executate in totalitate ori substantial de
catre toate partile implicate. Administratorul/lichidatorul trebuie sa
raspunda, in termen de 30 de zile, unei notificari a contractantului, prin care
i se cere sa opteze pentru mentinerea ori denuntarea contractului; in lipsa
unui astfel de raspuns, administratorul/lichidatorul nu va mai putea cere executarea
contractului, acesta fiind socotit denuntat.
(2) In cazul denuntarii unui contract, o actiune pentru despagubiri poate
fi introdusa de catre contractant impotriva debitorului.
(3) Cu acordul creditorilor, administratorul/lichidatorul va putea mentine
contractele de credit si va putea modifica clauzele lor, astfel incat acestea
sa asigure echivalenta viitoarelor prestatii ale debitorului. Modificarile vor
fi supuse aprobarii judecatorului-sindic, care va avea in vedere daca ele sunt
atat in folosul averii debitorului, cat si in cel al creditorilor.
(4) Daca vanzatorul unui bun imobil a retinut titlul de proprietate pana la
plata integrala a pretului vanzarii, vanzarea va fi considerata executata de
catre vanzator si nu va fi supusa prevederilor alin. (1).
(5) Un contract de munca sau de inchiriere, in calitate de locatar, va
putea fi denuntat numai cu respectarea termenelor legale de preaviz.
(6) Intr-un contract prevazand plati periodice din partea debitorului,
mentinerea contractului nu il va obliga pe administrator/lichidator sa faca
plati restante pentru perioadele anterioare deschiderii procedurii. Pentru
astfel de plati pot fi formulate cereri impotriva debitorului.
Art. 52
Daca un bun mobil, vandut debitorului si neplatit de acesta, era in tranzit
la data deschiderii procedurii si bunul nu este inca la dispozitia debitorului
si nici alte parti nu au dobandit drepturi asupra lui, atunci vanzatorul isi
poate lua inapoi bunul. In acest caz toate cheltuielile vor fi suportate de
catre vanzator si el va trebui sa restituie debitorului orice avans din pret.
Daca vanzatorul admite ca bunul sa fie livrat, el va putea recupera pretul prin
inscrierea creantei sale in tabelul de creante. Daca
administratorul/lichidatorul cere ca bunul sa fie livrat, el va trebui sa ia
masuri sa se plateasca din averea debitorului intregul pret datorat in baza
contractului.
Art. 53
Daca debitorul este parte intr-un contract prevazand transferul anumitor
marfuri ori titluri de valoare, cotate la o bursa de marfuri sau pe o alta
piata, la o anumita data sau intr-o perioada determinata de timp, si scadenta
cade sau perioada se termina dupa ce cererea a fost inregistrata sau dupa ce a
expirat termenul pentru contestarea cererii creditorilor de catre debitor ori a
fost respinsa contestatia debitorului impotriva acestei cereri, diferenta
dintre pretul de cumparare si pretul cotat, la datele mentionate mai sus, la
bursa de marfuri sau pe pietele locului de livrare ori, daca nu poate fi
stabilit locul, la cea mai apropiata bursa de marfuri sau pe cea mai apropiata
piata, va trebui sa fie platita averii debitorului, daca aceasta este
creditoare, si va fi inscrisa in tabelul de creante, daca este o obligatie a
averii debitorului.
Art. 54
Daca un comisionar, care detine titluri pentru bunuri ce urmeaza a fi
primite ori pentru marfa, devine subiectul unei cereri introductive, comitentul
va fi indreptatit sa-si ia inapoi titlurile ori marfa sau sa ceara ca valoarea
lor sa fie platita de catre comisionar.
Art. 55
(1) Daca un debitor detine marfa in calitate de consignatar sau orice alt
bun care apartine altuia, la data inregistrarii cererii introductive, a
expirarii termenului pentru contestarea cererii creditorilor de catre debitor
sau a respingerii contestatiei debitorului impotriva acestei cereri,
proprietarul va avea dreptul sa-si recupereze bunul, daca este ingaduit asa
ceva prin contract, in afara de cazul in care debitorul are un drept de
garantie valabil asupra bunului.
(2) Daca la una dintre datele mentionate la alin. (1) marfa nu este in
posesiunea debitorului si el nu o poate recupera de la detinatorul actual,
proprietarul va fi indreptatit sa aiba creanta inregistrata in tabelul de
creante, cu valoarea pe care marfa o avea la acea data. Daca debitorul este in
posesiunea marfii la acea data, dar a pierdut ulterior posesiunea, proprietarul
poate cere ca intreaga valoare a marfii sa fie inscrisa in tabelul de creante.
Art. 56
Faptul ca un proprietar al unui imobil inchiriat este debitor in prezenta
procedura nu va desfiinta contractul de inchiriere, in afara de cazul in care
va fi fost stipulat astfel. Cu toate acestea, administratorul/lichidatorul
poate sa refuze sa asigure prestarea oricaror servicii datorate de proprietar
chiriasului pe timpul inchirierii. In acest caz chiriasul poate evacua cladirea
si poate introduce o actiune sau poate detine in continuare imobilul, scazand
din chiria pe care o plateste costul serviciilor datorate de proprietar. Daca
chiriasul alege sa continue a detine imobilul, el nu va fi indreptatit la vreo
actiune in despagubiri impotriva debitorului, ci va avea numai dreptul de a
scadea din chiria pe care o plateste costul serviciilor datorate de proprietar.
Art. 57
Administratorul/lichidatorul poate sa denunte un contract prin care
debitorul s-a obligat sa efectueze anumite servicii specializate sau cu
caracter strict personal, in afara de cazul in care creditorul accepta
efectuarea prestatiei de catre o persoana desemnata de administrator/lichidator.
Art. 58
Daca un asociat dintr-o societate in nume colectiv, o societate in
comandita ori cu raspundere limitata sau actionarul unei societati pe actiuni
este debitor intr-o procedura prevazuta de prezenta lege si daca implicarea
debitorului intr-o astfel de procedura nu atrage dizolvarea acelei societati,
judecatorul-sindic poate cere lichidarea drepturilor debitorului in acea
societate - potrivit ultimului raport financiar aprobat - sau poate propune ca
debitorul sa fie pastrat ca asociat, daca ceilalti asociati sunt de acord.
Sectiunea a 4-a
Planul
Art. 59
(1) Debitorul - ca urmare a declaratiei date in conformitate cu art. 26
alin. (1) lit. f) -, creditorii titulari a cel putin unei treimi din valoarea
creantelor garantate sau creditorii chirografari, titulari a cel putin unei
treimi din valoarea creantelor negarantate, vor putea propune un plan. De
asemenea, vor putea propune un plan asociatii din societatile in nume colectiv,
asociatii comanditati din societatile in comandita si actionarii titulari a cel
putin unei treimi din capitalul social al unei societati pe actiuni.
(2) Planul va prevedea fie reorganizarea si continuarea activitatii
debitorului, fie lichidarea unor bunuri din averea acestuia.
(3) Declaratia debitorului persoana fizica, facuta in conditiile art. 26
alin. (1) lit. f), cu privire la intentia de a-si reorganiza activitatea, nu va
fi acceptata si nici un plan propus de acesta nu va fi admis in conditiile art.
66, daca el a mai fost in ultimii 5 ani debitor intr-o procedura in
conformitate cu prezenta lege sau a fost condamnat definitiv pentru: bancruta
frauduloasa, gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune,
delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, infractiuni impotriva
proprietatii publice sau private ori infractiuni incriminate prin Legea
concurentei nr. 21/1996*).
(4) Planul va trebui sa fie propus in termen de 30 de zile de la data
deschiderii procedurii. Termenul poate fi prelungit de judecatorul-sindic cu
cel mult 60 de zile.
(5) Nerespectarea termenelor prevazute la alin. (4) conduce la decaderea
partilor din dreptul de a depune un plan de reorganizare sau de lichidare si,
ca urmare, la trecerea, din dispozitia tribunalului, la procedura falimentului.
------------
*) Legea nr. 21/1996 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996.
Art. 60
(1) In cazul in care se propune continuarea activitatii, proiectul planului
de reorganizare va indica perspectivele de redresare in raport cu
posibilitatile si specificul activitatii debitorului, cu mijloacele financiare
disponibile si cu cererea pietei fata de oferta debitorului.
(2) Proiectul planului de reorganizare va indica modalitatile de lichidare
a pasivului.
Art. 61
Daca proiectul planului de reorganizare, in vederea redresarii prin
continuarea activitatii, prevede restrangeri de personal din ratiuni economice,
se vor indica masurile deja luate si se vor expune actiunile si perspectivele
de natura sa duca la reorientarea profesionala a personalului.
Art. 62
Planul de reorganizare prin continuarea activitatii poate sa prevada si
majorarea capitalului social. In acest caz judecatorul-sindic va convoca
adunarea generala extraordinara a actionarilor/asociatilor, pentru a decide
asupra acestei masuri.
Art. 63
(1) In cazul in care redresarea debitorului depinde de inlocuirea unuia sau
mai multor conducatori ai acestuia, judecatorul-sindic poate dispune aceasta la
cererea administratorului, a comitetului creditorilor sau din oficiu.
(2) In acelasi scop si in aceleasi conditii judecatorul-sindic poate
suspenda dreptul de vot pentru conducatorii debitorului, indiferent daca sunt
sau nu sunt retribuiti. In aceste cazuri judecatorul-sindic va dispune numirea
unui mandatar care sa exercite dreptul de vot.
Art. 64
(1) Orice furnizor de servicii - electricitate, gaze naturale, apa,
servicii telefonice sau altele asemenea - nu are dreptul, in perioada de
reorganizare, sa schimbe, sa refuze ori sa intrerupa temporar un astfel de
serviciu catre debitor sau catre averea debitorului, din cauza deschiderii
procedurii sau pentru ca acesta nu a achitat astfel de servicii prestate
anterior deschiderii procedurii.
(2) Prin derogare de la alin. (1) judecatorul-sindic poate, la cererea
furnizorului, sa dispuna ca debitorul sa depuna la o banca o cautiune, ca o
conditie pentru indatorirea furnizorului de a-i presta serviciile sale, in
timpul desfasurarii procedurii prevazute in prezenta lege. O astfel de cautiune
nu va putea depasi 30% din costul serviciilor prestate debitorului si
neachitate.
Art. 65
Proiectul planului de lichidare trebuie sa prevada amanuntit:
a) cum, cand si in ce masura creditorilor cu garantii, diferitelor
categorii de creditori privilegiati, asociatilor si actionarilor li se vor
plati sau compensa in alt mod creantele prin convertirea creantelor lor in
parti ale capitalului social al debitorului ori prin novatiune, ce garantii vor
putea fi oferite fiecarei categorii, in care categorii creantele vor fi platite
in intregime sau nu vor fi in alt mod defavorizate prin plan;
b) daca si in ce masura debitorul si asociatii din societatile in nume
colectiv si asociatii comanditati din cele in comandita vor fi descarcati de datoriile
existente;
c) ce despagubiri urmeaza a fi oferite tuturor categoriilor de creditori,
in comparatie cu ceea ce ar primi prin distribuire, daca s-ar putea face, in
caz de faliment;
d) cum si catre cine va putea fi vanduta - partial sau total, separat sau
in bloc - averea debitorului si ce efecte vor putea fi obtinute prin aceasta,
mai ales in ceea ce priveste continuarea utilizarii unor parti din
intreprinderea debitorului, folosirea salariatilor, satisfacerea creditorilor
si proiectele financiare pe care se intemeiaza posibilitatea de realizare a
planului;
e) posibilitatea ca, prin derogare de la art. 22, operatiunile de lichidare
sa fie efectuate de debitor.
Art. 66
(1) Dupa depunerea planului de catre cei indreptatiti potrivit art. 59
alin. (1), judecatorul-sindic va dispune convocarea adunarii creditorilor in
termen de 30 de zile.
(2) Judecatorul-sindic va dispune, in termen de 48 de ore de la
inregistrare, publicarea planului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, cu indicarea celui care l-a propus, a datei cand se va da votul cu
privire la plan si a faptului ca este admisibila votarea prin scrisoare, cu
legalizarea semnaturii creditorului de catre notarul public, comunicata prin
orice mijloace si inregistrata la tribunal cu cel putin 5 zile inainte de data
fixata pentru exprimarea votului cu privire la plan. In cazul unui plan care ar
depasi 100 de pagini, judecatorul-sindic va putea aproba publicarea unui
extras, cu conditia asigurarii de catre debitor a posibilitatii consultarii
planului la sediul sau.
(3) Din momentul publicarii toate partile interesate vor fi socotite ca au
cunostinta de plan.
Art. 67
(1) In termen de 30 de zile de la publicarea planului potrivit art. 66
alin. (2) judecatorul-sindic va tine o sedinta cu creditorii cu garantii, cu
creditorii cu creante privilegiate si cu cei chirografari; debitorul si
administratorul vor fi citati in scris. Actionarii si asociatii participa la
sedinta, daca sunt si creditori ai debitorului.
(2) Daca sunt mai multe planuri, toate vor fi supuse votarii in aceeasi
sedinta.
(3) Numai creditorii ale caror creante nu sunt contestate vor fi
indreptatiti sa voteze cu privire la plan.
(4) Urmatoarele categorii de creditori vor vota separat:
a) creditorii avand garantii reale;
b) creditorii mentionati la art. 108 pct. 3 si 6;
c) creditorii chirografari.
(5) La inceputul votarii judecatorul-sindic va informa creditorii prezenti
despre voturile valabile primite in scris.
(6) Un plan va fi socotit acceptat de catre o categorie de creditori, daca
in fiecare categorie detinatorii unei majoritati prin valoarea creantelor
voteaza acceptarea planului.
Art. 68
(1) Un plan va fi confirmat de judecatorul-sindic, daca cel putin doua dintre
categoriile de creditori mentionate la art. 67 alin. (4) accepta planul.
(2) Daca, potrivit alin. (1), pot fi confirmate mai multe planuri,
judecatorul-sindic va confirma planul debitorului. Daca planul debitorului nu
intruneste conditia prevazuta la alin. (1), judecatorul-sindic va confirma
planul votat de creditorii titulari ai celei mai mari parti din valoarea totala
a creantelor.
(3) O data cu confirmarea judecatorul-sindic poate impune debitorului unele
conditii sau limitari, concordante cu planul confirmat, pentru desfasurarea
activitatii.
Art. 69
(1) Cand hotararea care confirma un plan intra in vigoare, activitatea
debitorului este reorganizata in mod corespunzator; creantele si drepturile
creditorilor si ale celorlalte parti interesate sunt modificate astfel cum este
prevazut in plan. In cazul unei executari silite, planul confirmat va fi
socotit ca o hotarare definitiva impotriva debitorului.
(2) Daca nici un plan nu este confirmat, tribunalul va dispune ca
judecatorul-sindic sa inceapa de indata procedura falimentului, in conditiile
art. 77 si urmatoarele.
(3) Retributiile persoanelor angajate in temeiul art. 9, al art. 17 alin.
(1), al art. 21 si al art. 22 si alte cheltuieli administrative vor fi achitate
la momentul prevazut, dupa caz, de lege, cu exceptia cazurilor in care partile
interesate ar accepta, in scris, alte termene de plata. Planul trebuie sa
precizeze cum va fi asigurata aceasta plata.
(4) Plata va putea fi facuta trimestrial, pe baza de acte legale.
Sectiunea a 5-a
Reorganizarea
Art. 70
Debitorul va fi obligat sa indeplineasca fara intarziere, schimbarile de
structura prevazute in plan. Judecatorul-sindic va putea dispune ca
administratorul sa supravegheze activitatea debitorului pana la indeplinirea
unor astfel de masuri, dar nu mai mult de un an de la confirmarea planului.
Art. 71
(1) Daca debitorul isi declara, potrivit art. 26 alin. (1) lit. f),
intentia de a-si reorganiza activitatea si apoi planul de reorganizare este
confirmat, conform art. 68, de judecatorul-sindic, el va putea sa isi conduca
activitatea si sa isi administreze averea, sub supravegherea administratorului,
pana cand judecatorul-sindic va dispune, motivat, ca reorganizarea sa inceteze
si sa se faca lichidarea averii debitorului, in conditiile art. 77 si
urmatoarele.
(2) In cazul reorganizarii unei societati comerciale, aceasta va fi condusa
de persoanele legal imputernicite sa o reprezinte, sub supravegherea
administratorului. Actionarii si asociatii cu raspundere limitata nu au dreptul
de a interveni in conducerea activitatii ori in administrarea averii
debitorului.
Art. 72
(1) In termen de 30 de zile de la deschiderea procedurii toti creditorii
ale caror creante sunt anterioare datei deschiderii procedurii, cu exceptia
salariatilor, vor depune declaratia de creante in adunarea creditorilor.
(2) Declararea creantelor trebuie facuta chiar daca acestea nu sunt
stabilite printr-un titlu.
Art. 73
(1) Daca debitorul nu se conformeaza planului, administratorul sau oricare
dintre creditori poate cere, in scris, judecatorului-sindic sa aprobe inceperea
procedurii falimentului, in conditiile art. 77 si urmatoarele.
(2) Daca judecatorul-sindic aproba o astfel de cerere, modificarile aduse
creantelor ori drepturilor partilor interesate, prin planul de reorganizare,
raman definitive.
Art. 74
Cu toate acestea, daca se constata o redresare a activitatii si o crestere
a cuantumului sumelor care urmeaza a fi distribuite creditorilor, judecatorul-sindic
poate dispune, prin incheiere, prelungirea perioadei de reorganizare pentru o
durata de cel mult un an, desemnand insa un administrator in conditiile
prezentei legi, daca o astfel de desemnare nu fusese deja facuta.
Art. 75
(1) Administratorul caruia i s-a incredintat conducerea continuarii
activitatii debitorului va trebui sa prezinte, lunar, rapoarte
judecatorului-sindic asupra situatiei financiare a averii debitorului.
(2) De asemenea, administratorul va prezenta si situatia cheltuielilor
efectuate pentru bunul mers al activitatii, in vederea recuperarii acestora,
potrivit art. 69 alin. (3). Asupra acestei cereri judecatorul-sindic se va
pronunta prin incheiere.
(3) Creditorii vor fi convocati la sfarsitul fiecarui trimestru pentru a
asculta raportul si darea de seama contabila.
Art. 76
In cazul in care judecatorul-sindic a dispus, in conditiile art. 74,
continuarea activitatii debitorului, creditorii pot totusi sa se opuna ulterior
- nu mai des decat la fiecare 60 de zile - la continuarea activitatii, daca
desfasurarea unei astfel de activitati aduce pierderi averii debitorului.
Inregistrarea unei astfel de opozitii nu suspenda continuarea activitatii, pana
cand judecatorul-sindic hotaraste asupra ei, printr-o sentinta.
Sectiunea a 6-a
Falimentul
Art. 77
In cazurile prevazute la art. 59 alin. (5), art. 69 alin. (2), art. 71
alin. (1), art. 73 alin. (1) si la art. 79 alin. (3) se vor aplica dispozitiile
prezentei sectiuni.
& 1. Primele masuri
Art. 78
Deschiderea procedurii ridica debitorului dreptul de a-si administra
bunurile din avere si de a dispune de ele, daca nu si-a declarat, in conditiile
art. 26 alin. (1) lit. f), intentia de reorganizare.
Art. 79
(1) In lipsa unui plan de reorganizare, confirmat de judecatorul-sindic in
conditiile art. 68, debitorul, un creditor, comitetul creditorilor sau camera
de comert si industrie teritoriala poate adresa judecatorului-sindic o cerere
de a se ridica debitorului dreptul de a-si conduce activitatea.
(2) Judecatorul-sindic va examina, in termen de 10 zile, o astfel de
cerere, intr-o sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii,
administratorul, comitetul creditorilor si camera de comert si industrie
teritoriala. Cererea va putea fi admisa numai motivat, printre motive figurand
pierderile continue din averea debitorului sau lipsa probabilitatii de
realizare a unui plan rational de activitate.
(3) Daca cererea este admisa, judecatorul-sindic va dispune si aplicarea de
indata a dispozitiilor prezentei sectiuni.
Art. 80
(1) Indata ce este posibil, dupa deschiderea procedurii, daca debitorul isi
declara intentia de a lichida, judecatorul-sindic va dispune sigilarea
bunurilor care fac parte din averea debitorului. Cand debitorul are bunuri si
in alte judete, judecatorul-sindic va putea trimite notificari tribunalelor din
acele judete, in vederea sigilarii de urgenta a bunurilor.
(2) Tribunalele din alte judete pot sigila bunurile unui debitor si din
oficiu, dupa ce vor fi aflat ca acesta a inregistrat o cerere prin care si-a
declarat intentia de a lichida. Documentele intocmite de alte tribunale,
certificand ca sigiliile au fost aplicate, vor fi trimise judecatorului-sindic.
Art. 81
(1) Vor fi puse sub sigilii: magazinele, magaziile, depozitele, birourile,
corespondenta comerciala, contractele, marfurile si orice alte bunuri mobile
apartinand averii debitorului.
(2) Nu vor fi puse sub sigilii:
a) obiectele care vor trebui vandute de urgenta, spre a se evita deteriorarea
lor materiala sau pierderea din valoare;
b) registrele de contabilitate;
c) cambiile si alte titluri de valoare scadente sau care urmeaza a fi
scadente in scurt timp si care vor fi luate de judecatorul-sindic, spre a
obtine numerar sau pentru a efectua activitatile de conservare cerute;
d) numerarul pe care lichidatorul il va depune la banca in contul averii
debitorului.
Art. 82
Daca averea debitorului poate fi inventariata complet intr-o singura zi,
lichidatorul va putea proceda imediat la inventariere, fara a aplica sigiliile.
In toate celelalte cazuri el va proceda la inventariere in cel mai scurt timp
posibil. Debitorul va trebui sa fie de fata si sa asiste la inventar, daca
judecatorul-sindic dispune astfel. Daca debitorul nu se va prezenta, el nu va
putea contesta datele din inventar.
Art. 83
(1) Inventarul va trebui sa descrie toate bunurile debitorului chiar si pe
cele nepuse sub sigiliu, si sa indice valoarea lor aproximativa la data
inventarului. La cererea comitetului creditorilor sau a lichidatorului,
judecatorul-sindic poate numi un expert, pe cheltuiala averii debitorului,
pentru evaluarea bunurilor.
(2) Actul de inventar va fi semnat de lichidator, de debitor si de expert,
daca este cazul.
Art. 84
(1) In timpul actiunii de sigilare lichidatorul va lua masurile necesare
pentru conservarea bunurilor.
(2) Lichidatorul poate sa vanda oricand bunurile perisabile sau cele supuse
deprecierii iminente. Bunurile care implica cheltuieli de conservare vor putea
fi vandute cu aprobarea comitetului creditorilor sau, in cazurile in care
acesta nu exista, cu aprobarea adunarii creditorilor.
(3) Judecatorul-sindic va putea dispune vanzarea de bunuri importante din
averea debitorului - terenuri, fabrici, instalatii - numai cu acordul prealabil
al adunarii creditorilor, dat cu o majoritate de doua treimi din valoarea
creantelor verificate.
(4) Sumele realizate din aceste vanzari vor fi depuse la banca, in contul
averii debitorului.
Art. 85
(1) Judecatorul-sindic va trebui sa notifice deschiderea procedurii
falimentului, cat mai curand posibil, oficiilor postale, statiilor de cale
ferata, antrepozitelor, depozitelor portuare si altor locuri de inmagazinare
din circumscriptia in care debitorul are sediul social ori filiale sau
sucursale si sa le ceara sa ii fie predata corespondenta debitorului si orice
alte comunicari trimise acestuia. Judecatorul-sindic va da dispozitii tuturor
bancilor la care debitorul are disponibil in conturi sa nu dispuna de acestea
fara un ordin al sau sau al lichidatorului.
(2) Daca debitorul are bunuri supuse transcriptiei, inscriptiei sau
inregistrarii in registrele de publicitate imobiliara, judecatorul-sindic va
trimite instantelor sau autoritatilor care tin aceste registre o copie de pe
hotararea de deschidere a procedurii - precizand averea debitorului - spre a se
face mentiune.
& 2. Stabilirea masei pasive
Art. 86
Daca debitorul nu a prezentat informatiile cerute la art. 26 alin. (1) lit.
b) - d) sau le-a prezentat in mod necorespunzator, lichidatorul poate, pe
cheltuiala averii acestuia, sa angajeze un expert contabil, care, folosind
bilantul, registrele contabile si documentele contabile si extracontabile ale
debitorului, sa le intocmeasca sau, dupa caz, sa le corecteze.
Art. 87
(1) Lichidatorul va trimite fiecarui creditor o notificare in care va
preciza termenul limita pentru inregistrarea creantelor impotriva debitorului
si cerintele legale pentru ca ele sa poata fi luate in considerare.
(2) Daca creditorii cu sediul sau cu domiciliul in strainatate au
reprezentanti in tara, notificarea va fi trimisa acestora din urma.
(3) Totodata lichidatorul va cere notarului public sau instantei din raza
teritoriala a circumscriptiei in care este situata averea imobiliara a
debitorului o lista cuprinzand sarcinile care o greveaza.
Art. 88
(1) Toate creantele vor fi supuse verificarii.
(2) Creantele vor fi prezentate cu o cerere, in termen de 30 de zile de la
data trimiterii de catre lichidator creditorilor a notificarii prevazute la
art. 87 alin. (1). Creantele vor fi inregistrate intr-un registru care se va
tine la grefa tribunalului.
(3) Inregistrarea unei cereri suspenda orice fel de prescriptie, care va
incepe sa curga din nou, daca cererea a fost respinsa.
(4) Toate creantele inregistrate la grefa tribunalului vor fi socotite
valabile si corecte, atata timp cat debitorul, lichidatorul sau un creditor nu
le contesta, caz in care judecatorul-sindic le va stabili, prin sentinta,
valabilitatea, valoarea, prioritatea si garantiile.
Art. 89
Fiecare cerere va cuprinde: prenumele si numele creditorului sau numele
firmei, domiciliul sau sediul, suma datorata, temeiul creantei si o declaratie
cu privire la drepturile de prioritate sau la garantii. Vor fi anexate cererii
copii de pe documentele pe care se intemeiaza creanta, precum si copii de pe
actele de ipoteca sau de pe alte garantii.
Art. 90
(1) Dupa expirarea termenului pentru inregistrarea creantelor lichidatorul
va examina cat mai curand posibil toate creantele si actele inregistrate si
poate efectua o cercetare corespunzatoare pentru a stabili legitimitatea,
valoarea exacta si prioritatea fiecarei creante.
(2) Nu vor fi supuse verificarii creantele izvorate din impozite, taxe,
amenzi penale sau contraventionale, datorate bugetului de stat sau celui local
si care sunt supuse legilor specifice.
Art. 91
Creantele nescadente si cele sub conditie la data inregistrarii cererii vor
fi indreptatite sa participe la distribuiri de sume, in masura ingaduita de
prezenta lege.
Art. 92
Creantele negarantate si partile negarantate ale creantelor garantate, care
nu sunt scadente la data inregistrarii cererii, vor fi inscrise in tabelul de
creante cu intreaga lor valoare, insa orice distribuire de suma pentru astfel
de creante se va face prin reducerea lor la valoarea rezultata prin aplicarea
procentului general de reducere.
Art. 93
Creantele constand in obligatii, care nu au fost calculate in valoare
monetara sau a caror valoare este supusa modificarii, vor fi calculate de catre
lichidator si inscrise in tabelul de creante cu valoarea nominala pe care ele o
aveau la data inregistrarii cererii. Judecatorul-sindic va decide, prin
sentinta, asupra oricarei contestatii impotriva calculului facut de lichidator
pentru astfel de creante.
Art. 94
O creanta a unui creditor cu mai multi debitori solidari va fi inscrisa in
toate tabelele de creante ale debitorilor cu valoarea nominala, pana ce va fi
fost complet acoperita. Nici o reducere a sumei creantei prevazute in tabelul
de creante nu va fi facuta in vreunul dintre tabelele de creante ale
debitorilor, pana ce creditorul nu va fi fost platit pe deplin, in numerar sau
in bunuri. Daca totalul sumelor distribuite creditorului, in toate actiunile cu
debitorii, va depasi totalul sumei care ii este datorata, va trebui sa
restituie sumele primite in plus, care vor fi reinscrise ca fonduri in averea
debitorilor, proportional cu sumele pe care fiecare dintre debitori le-a platit
peste ceea ce era datorat.
Art. 95
Un creditor care, inainte de inregistrarea unei cereri, a primit o plata
partiala pentru creanta sa de la un codebitor sau de la un fidejusor al
debitorului poate avea creanta inscrisa in tabelul de creante numai pentru
partea pe care nu a incasat-o inca. Un codebitor sau un fidejusor, care este
indreptatit la restituire ori la despagubire din partea debitorului pentru suma
platita, va fi trecut in tabelul de creante cu suma pe care a platit-o
creditorului.
Art. 96
Ca rezultat al verificarilor facute lichidatorul va intocmi si va
inregistra la tribunal un tabel preliminar cuprinzand toate obligatiile
debitorului, precizand ca sunt: chirografare, garantate, cu prioritati, sub
conditie.
Art. 97
Tuturor creditorilor ale caror creante vor fi fost contestate de debitor,
lichidator sau de un alt creditor li se va comunica, prin notificare, termenul
stabilit de judecatorul-sindic pentru sedinta in care acesta va solutiona,
deodata, printr-o sentinta, toate contestatiile. Termenul nu va putea depasi 20
de zile de la emiterea notificarii.
Art. 98
Dupa ce toate contestatiile la creante vor fi fost solutionate,
judecatorul-sindic va inregistra la tribunal si va avea grija sa fie afisat la
usa acestuia un tabel cuprinzand toate obligatiile debitorului, aratand suma,
prioritatea si situatia - garantata sau negarantata - a fiecarei creante.
Art. 99
Pana la inchiderea procedurii judecatorul-sindic sau oricare creditor poate
contesta orice creanta sau rangul de prioritate din tabelul total de obligatii,
pe temeiul unei fraude sau al unei comportari necorespunzatoare a creditorului.
& 3. Efectuarea lichidarii
Art. 100
(1) Lichidarea bunurilor din averea debitorului va fi efectuata de lichidator
sub controlul judecatorului-sindic.
(2) Ea va incepe de indata dupa afisarea tabelului cuprinzand obligatiile,
mentionat la art. 98. Bunurile vor putea fi vandute in bloc - ca un ansamblu in
stare de functionare - sau individual.
(3) Lichidatorul poate angaja un expert contabil pentru a-l asista la
stabilirea preturilor bunurilor din averea debitorului.
Art. 101
(1) In caz de necesitate sau de utilitate invederata a vanzarii in bloc,
judecatorul-sindic va desemna, dupa caz, un expert sau o comisie compusa din 3
experti dintre cei figurand pe tabelul tribunalului, care, in termen de cel
mult 30 de zile, va depune un raport in care vor fi indicate, descrise si
evaluate bunurile ce urmeaza a fi vandute impreuna, precizandu-se si sarcinile de
care, eventual, sunt grevate, si vor fi propuse modalitatile de vanzare.
(2) Daca judecatorul-sindic va avea obiectiuni la cuprinsul raportului, il
va inapoia comisiei de experti, care va trebui sa il prezinte, refacut, in
termen de 15 zile.
(3) Daca judecatorul-sindic va fi de acord cu cuprinsul raportului, il va
supune, de indata, votului adunarii creditorilor. Daca adunarea creditorilor il
va aviza favorabil, prin votul tuturor creditorilor cu creante garantate si cu
majoritate simpla, ca valoare a creantelor, a creditorilor chirografari,
judecatorul-sindic va da, printr-o incheiere, dispozitie lichidatorului sa
efectueze actele si operatiunile de lichidare, in conditiile propuse prin
raport.
Art. 102
(1) Imobilele vor putea fi vandute direct, in urma propunerii
lichidatorului, aprobata de judecatorul-sindic.
(2) Propunerea lichidatorului va trebui sa identifice imobilul prin
situatia de pe teren si prin datele din registrele de publicitate imobiliara si
sa arate sarcinile de care este grevat. Inainte de a fi supusa
judecatorului-sindic propunerea va fi notificata debitorului si creditorilor cu
garantii reale asupra bunului, care isi vor putea formula obiectiunile in
termen de 10 zile de la primirea notificarii.
(3) Judecatorul-sindic va analiza, deodata, in termen de 15 zile,
obiectiunile intr-o sedinta la care vor fi citati lichidatorul, debitorul si
creditorii cu garantii reale asupra bunului, si le va solutiona printr-o
sentinta.
(4) Sentinta judecatorului-sindic va fi notificata celor mentionati la
alin. (3), daca nu vor fi dat urmare citarii, afisata la imobilul care urmeaza
sa fie vandut si publicata in doua ziare locale de larga difuzare.
(5) Vanzarea va putea fi facuta, sub sanctiunea nulitatii, numai dupa 20 de
zile de la data ultimei publicatii in ziar.
Art. 103
Veniturile obtinute din administrarea cladirilor sau a altor bunuri ale
averii debitorului vor fi depuse in contul averii acestuia si vor fi impartite
creditorilor in acelasi timp cu pretul obtinut din vanzarea acelor bunuri.
Art. 104
Valorile mobiliare vor fi vandute in conditiile Legii nr. 52/1994 privind
valorile mobiliare si bursele de valori*).
------------
*) Legea nr. 52/1994 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 210 din 11 august 1994.
Art. 105
Lichidatorul va incheia contracte de vanzare-cumparare; sumele realizate
din vanzari vor fi depuse in contul prevazut la art. 4 alin. (2) si recipisele
vor fi predate judecatorului-sindic.
Art. 106
(1) Fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului,
constituite ca ipoteci sau ca alte garantii reale in favoarea creditorilor, vor
fi distribuite in urmatoarea ordine:
1. taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor
respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea
acestor bunuri, precum si plata retributiilor persoanelor angajate in
conditiile art. 22;
2. creantele creditorilor garantati, cuprinzand tot capitalul si dobanzile.
(2) In cazul in care sumele realizate din vanzarea acestor bunuri vor fi
insuficiente pentru plata in intregime a respectivelor creante garantate,
creditorii vor avea, pentru diferenta, creante chirografare care vor veni in
concurs cu cele prevazute la art. 108 pct. 9 si vor fi supuse dispozitiilor
art. 37. Daca dupa plata sumelor prevazute la alin. (1) rezulta o diferenta in
plus, aceasta va fi depusa, prin grija lichidatorului, in contul averii
debitorului.
(3) Un creditor cu creanta garantata este indreptatit sa participe la orice
distribuire de suma, facuta inaintea vanzarii bunului supus garantiei lui.
Sumele primite din acest fel de distribuiri vor fi scazute din cele pe care
creditorul ar fi indreptatit sa le primeasca ulterior din pretul obtinut prin
vanzarea bunului supus garantiei sale, daca aceasta este necesar pentru a
impiedica un astfel de creditor sa primeasca mai mult decat ar fi primit daca
bunul supus garantiei sale ar fi fost vandut anterior distribuirii.
& 4. Distribuirea sumelor realizate in urma lichidarii
Art. 107
La fiecare 3 luni, calculate de la data inceperii lichidarii, lichidatorul
va prezenta judecatorului-sindic un raport asupra fondurilor obtinute din
lichidare si din incasarea de creante si un plan de distribuire intre
creditori. Raportul va prevedea si plata retributiei sale si a celorlalte
cheltuieli, mentionate la art. 108 pct. 1. Judecatorul-sindic poate prelungi cu
cel mult o luna termenul pentru prezentarea raportului si a planului de
distribuire. Planul de distribuire va fi inregistrat la grefa tribunalului si
lichidatorul va notifica aceasta fiecarui creditor. Cate o copie de pe raport
si de pe planul de distribuire vor fi afisate la usa tribunalului. Oricare
creditor poate formula obiectiuni la raport si la plan in termen de 10 zile de
la afisare. Intre 20 si 30 de zile de la adresarea notificarii catre creditori
judecatorul-sindic va tine, cu lichidatorul, cu debitorul si cu creditorii, o
sedinta in care va solutiona, deodata, prin sentinta, toate obiectiunile.
Art. 108
Creantele vor fi platite, atat in cazul lichidarii unor bunuri din averea
debitorului pe baza de plan, cat si in cazul falimentului, in urmatoarea
ordine:
1. taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite
prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si
administrarea bunurilor din averea debitorului, precum si plata retributiilor
persoanelor angajate in conditiile art. 9, art. 17 alin. (1), art. 21 si ale
art. 22, sub rezerva celor prevazute la art. 69 alin. (3);
2. creantele reprezentand creditele, cu dobanzile si cheltuielile aferente,
acordate de banci in perioada de reorganizare, precum si creantele rezultand
din continuarea activitatii debitorului, in conditiile art. 74;
3. creantele izvorate din contracte de munca, pe cel mult 6 luni anterioare
deschiderii procedurii;
4. creantele statului provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume
ce reprezinta venituri publice, potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele
publice*);
5. in conditiile art. 106 alin. (3), creantele garantate cu garantii reale
asupra bunurilor;
6. creantele reprezentand sumele datorate de catre debitor unor terti in
baza unor obligatii de intretinere, alocatii pentru minori sau de plata a unor
sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;
7. creantele reprezentand sumele stabilite de judecatorul-sindic pentru
intretinerea debitorului si a familiei sale, daca acesta este persoana fizica;
8. creantele reprezentand credite bancare, cu cheltuielile si dobanzile
aferente, cele rezultate din livrari de produse, prestari de servicii sau alte
lucrari, precum si din chirii;
9. alte creante chirografare.
------------
*) Legea nr. 72/1996 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996 si a fost modificata prin Legea nr.
189/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 404 din 22
octombrie 1998, si prin Legea nr. 81/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999.
Art. 109
(1) In cazul in care valoarea bunurilor din averea debitorului este mai
mica decat valoarea creantelor prevazute la art. 108 pct. 4, judecatorul-sindic
va autoriza statul sa isi exercite drepturile potrivit dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996*) privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare.
(2) In urma vanzarii bunurilor potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului
nr. 11/1996 vor fi platite mai intai sumele de bani prevazute la art. 108 pct.
1, aferente procedurii lichidarii pe baza de plan sau a falimentului.
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 108/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 251 din 17 octombrie 1996. Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a mai fost
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 7/1997, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 11 din 29 ianuarie 1997 (aprobata prin Legea nr.
98/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 din 25
iunie 1997), prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997 (aprobata si
modificata prin Legea nr. 258/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 516 din 30 decembrie 1998), prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 15/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 359 din 22 septembrie 1998, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
22/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 124 din 25
martie 1999, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, si prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 30 iunie 1999.
Art. 110
Sumele de distribuit intre creditori in acelasi rang de prioritate vor fi
acordate proportional cu suma alocata pentru fiecare creanta, prin tabelul
mentionat la art. 98.
Art. 111
Creditorii ale caror creante au fost prezentate tardiv, dar nu mai tarziu
de inchiderea lichidarii, vor lua parte la distribuire in mod proportional,
numai din sumele eventual ramase dupa plata creantelor inregistrate in termen.
Art. 112
In cazul in care bunurile care alcatuiesc averea unei societati in nume
colectiv sau in comandita nu sunt suficiente pentru plata creantelor,
inregistrate si verificate, impotriva societatii, judecatorul-sindic va putea
proceda la executarea silita impotriva asociatilor cu raspundere nelimitata.
Art. 113
Cu ocazia distribuirilor partiale urmatoarele sume vor fi consemnate:
1. sume proportionale, datorate creditorilor ale caror creante sunt supuse
unei conditii care nu s-a realizat inca;
2. sume proportionale, datorate proprietarilor de titluri la ordin sau la
purtator si care au originalele titlurilor, dar nu le-au prezentat;
3. rezervele destinate sa acopere cheltuielile viitoare ale averii
debitorului.
Art. 114
Pentru creditorii cu creante inscrise in tabelul de creante, carora li s-au
alocat sume numai partial, sau cu creante sub conditie si care au luat parte la
distribuire, sumele cuvenite vor fi pastrate la banca, intr-un cont special de
depozit, pana ce situatia lor va fi fost lamurita.
Art. 115
(1) Dupa ce bunurile din averea debitorului vor fi fost lichidate si toate
contestatiile cu privire la creante vor fi fost solutionate, lichidatorul va
supune judecatorului-sindic un raport final impreuna cu un bilant general;
copii de pe acestea vor fi comunicate tuturor creditorilor si debitorului si
vor fi afisate la usa tribunalului. Creditorii pot formula obiectiuni la
raportul final in termen de 10 zile de la afisarea lui. Intre 20 si 30 de zile
de la comunicarea copiilor catre creditori si debitor judecatorul-sindic va
tine, cu lichidatorul, cu debitorul si cu creditorii, o sedinta in care va
analiza obiectiunile la raport, in vederea aprobarii lui printr-o sentinta sau,
daca nu vor fi fost obiectiuni, printr-o incheiere.
(2) Creantele care la data inregistrarii raportului final vor fi inca sub
conditie nu vor participa la vreo distribuire.
Art. 116
Dupa ce judecatorul-sindic aproba raportul final al lichidatorului acesta
va trebui sa faca distribuirea finala a tuturor fondurilor din averea
debitorului. Fondurile nereclamate in termen de 90 de zile de catre cei
indreptatiti la ele vor fi depuse de catre lichidator la banca, in contul
averii debitorului, iar extrasul de cont, la tribunal. Ele vor putea fi
folosite in conditiile art. 4 alin. (3).
& 5. Inchiderea lichidarii
Art. 117
(1) O procedura de lichidare judiciara va fi inchisa atunci cand
judecatorul-sindic a aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile
din averea debitorului vor fi fost distribuite si cand fondurile nereclamate
vor fi fost depuse la banca. In urma unei cereri a lichidatorului
judecatorul-sindic va da o incheiere, inchizand procedura. Incheierea va fi
comunicata in scris debitorului, tuturor creditorilor si camerei de comert si
industrie teritoriale.
(2) O procedura de reorganizare sau de lichidare judiciara pe baza de plan
va fi inchisa in urma indeplinirii unui plan confirmat sau la cererea celui
care l-a propus. Daca o procedura incepe ca reorganizare, dar apoi devine
lichidare, aceasta va fi inchisa in conformitate cu prevederile alin. (1).
Sectiunea a 7-a
Inchiderea procedurii
Art. 118
In orice stadiu al procedurii judecatorul-sindic poate da o incheiere de
inchidere a procedurii, daca constata ca bunurile existente nu sunt suficiente
pentru a acoperi cheltuielile administrative si nici un creditor nu se ofera sa
avanseze sumele corespunzatoare.
Art. 119
Judecatorul-sindic va da o incheiere de inchidere a procedurii chiar
inainte ca bunurile din averea debitorului sa fi fost lichidate in intregime,
daca creantele vor fi fost complet acoperite prin distribuirile facute.
Art. 120
Daca la expirarea termenului pentru inregistrarea cererilor privind
creantele judecatorul-sindic constata ca nu s-a depus vreo cerere, va da o
incheiere de inchidere a procedurii.
Art. 121
Inchiderea procedurii va fi notificata de judecatorul-sindic debitorului,
tuturor creditorilor si camerei de comert si industrie teritoriale. In termen
de 10 zile de la primirea notificarii cei interesati vor putea formula
obiectiuni, pe care judecatorul-sindic le va solutiona, deodata, printr-o
sentinta, intr-o sedinta tinuta in termen de cel mult 30 de zile de la emiterea
notificarii.
Art. 122
Prin inchiderea procedurii judecatorul-sindic, administratorul/lichidatorul
si toate persoanele care i-au asistat sunt descarcati de orice indatoriri sau
responsabilitati cu privire la procedura, debitor si averea lui, creditori,
titulari de garantii, actionari sau asociati.
Art. 123
(1) Prin inchiderea procedurii debitorul va fi descarcat de obligatiile pe
care le avea inainte de deschiderea ei, insa sub rezerva de a nu fi gasit
vinovat de bancruta frauduloasa sau de plati ori transferuri frauduloase; in
astfel de situatii el va fi descarcat de obligatii numai in masura in care
acestea vor fi fost platite in cadrul procedurii.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica debitorilor care in ultimii 5 ani
au fost supusi prezentei proceduri si au beneficiat de dispozitiile acestui
alineat. Fata de acesti debitori fiecare creditor isi va pastra dreptul la
plata restului creantelor sale, potrivit dreptului comun.
CAP. 4
Raspunderea membrilor organelor de conducere
Art. 124
(1) Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul societatii pe actiuni
sau al societatii cu raspundere limitata, ajunsa in incetare de plati, sa fie
suportata de catre membrii organelor de conducere - administratori, directori,
cenzori - care au contribuit la ajungerea societatii in aceasta situatie, prin
una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele societatii in folosul propriu sau in
cel al unei alte societati;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea societatii;
c) au dispus, in interes personal, continuarea unei activitati care ducea
in mod vadit societatea la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul societatii sau au marit,
in mod fictiv, pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura societatii fonduri, in
scopul intarzierii incetarii de plati;
g) in luna precedenta incetarii platilor au platit sau au dispus sa se
plateasca cu preferinta unui creditor, in dauna celorlalti creditori.
(2) Aplicarea dispozitiilor alin. (1) nu inlatura aplicarea legii penale
pentru faptele care constituie infractiuni.
Art. 125
Sumele depuse potrivit art. 124 alin. (1) vor intra in averea debitorului
si vor fi destinate, in caz de reorganizare, completarii fondurilor necesare in
vederea continuarii activitatii debitorului, iar in caz de lichidare, platii
datoriilor.
Art. 126
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 124, tribunalul poate fi sesizat
de catre judecatorul-sindic, de catre oricare dintre creditori, de camera de
comert si industrie teritoriala sau se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor
din dosarul cauzei, si va dispune masuri asiguratorii.
Art. 127
Executarea silita impotriva persoanelor prevazute la art. 124 alin. (1) se
efectueaza potrivit Codului de procedura civila.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 128
Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor,
cu cele ale Codului de procedura civila si ale Codului comercial roman.
Art. 129
Exercitiul actiunilor sau, dupa caz, efectuarea procedurilor prevazute in
prezenta lege se suspenda fata de debitorii - societati comerciale cu capital
majoritar de stat - pentru care Guvernul a instituit sau va institui proceduri
speciale de supraveghere financiara, pe perioada cat acestea se afla sub
incidenta acestor proceduri.
Art. 130
Procedura aplicabila regiilor autonome pentru insolvabilitate se va stabili
prin lege, in acord cu regimul general al proprietatii publice.
Art. 131
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei si se aplica la 60 de zile de la data intrarii ei in
vigoare*).
(2) Pe data aplicarii prezentei legi se abroga:
- art. 695 - 888 (Cartea a III-a - Despre faliment) si art. 936 - 944
(Dispozitiuni speciale de procedura in materie de faliment) din Codul comercial
roman;
- art. 34 - 38 (Dispozitiuni relative la faliment) din Regulamentul pentru
punerea in aplicare a Codului comercial roman, publicat in Monitorul Oficial
nr. 126 din 10 septembrie 1887.
------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
Art. 132
Procedurile falimentare deschise pana la data punerii in aplicare a
prezentei legi vor continua sa fie administrate si lichidate potrivit
dispozitiilor Codului comercial roman.