LEGE
Nr. 64 din 22 iunie 1995
privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare
ACT EMIS DE: PARLAMENT ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 130 din 29 iunie 1995
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege se aplica comerciantilor - persoane fizice si societati
comerciale -, care nu mai pot face fata datoriilor lor comerciale si care vor
fi denumiti, in continuare, debitor.
Art. 2
Obiectul legii este instituirea unei proceduri de reorganizare, avand ca
scop redresarea debitorului si plata pasivului sau lichidarea averii
debitorului.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, averea debitorului cuprinde totalitatea bunurilor
si drepturilor patrimoniale ale acestuia - inclusiv cele dobandite in cursul
procedurii stabilite de prezenta lege - care pot face obiectul unei executari
silite, in conditiile Codului de procedura civila.
CAP. 2
Organele care aplica procedura reorganizarii si lichidarii judiciare
Art. 4
Organele care aplica procedura sunt: instanta judecatoreasca,
judecatorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor si
comitetul creditorilor.
Sectiunea 1
Instanta judecatoreasca
Art. 5
Toate procedurile prevazute de prezenta lege sunt de competenta exclusiva a
tribunalului in jurisdictia caruia se afla sediul comercial principal al
debitorului.
Art. 6
Principalele atributii ale tribunalului, in cadrul prezentei legi, sunt:
a) judecarea contestatiilor debitorilor impotriva cererilor introductive
ale creditorilor pentru inceperea procedurii;
b) desemnarea judecatorului-sindic si, dupa caz, a administratorului sau a
lichidatorului, controlul asupra activitatii lor si, daca este cazul,
inlocuirea acestora;
c) aprobarea desemnarii unor persoane care sa ajute pe judecatorul-sindic
la indeplinirea indatoririlor sale;
d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai
conduce activitatea;
e) judecarea actiunilor introduse de judecatorul-sindic pentru anularea
unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare cererii introductive;
f) judecarea contestatiilor debitorului ori creditorilor impotriva
masurilor luate de judecatorul-sindic;
g) confirmarea planului de reorganizare sau, dupa caz, de lichidare, dupa
votarea lui de catre creditori;
h) judecarea contestatiilor impotriva hotararii judecatorului-sindic de a
se continua activitatea debitorului, in caz de reorganizare;
i) solutionarea obiectiilor la rapoartele semestriale si la cel final ale
judecatorului-sindic;
j) darea hotararii de inchidere a procedurii.
Art. 7
Hotararile tribunalului sunt supuse apelului in cazurile prevazute expres
in prezenta lege; in toate celelalte cazuri, ele sunt definitive si executorii.
Sectiunea a 2-a
Judecatorul-sindic
Art. 8
Judecatorul sindic este desemnat de catre presedintele tribunalului, in
temeiul art. 13 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca.
Art. 9
In indeplinirea indatoririlor sale, judecatorul-sindic va putea desemna
persoane de specialitate. Numirea si nivelul retributiilor acestor persoane vor
fi supuse aprobarii tribunalului. Retributiile vor fi platite din averea
debitorului.
Art. 10
(1) Principalele indatoriri ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei
legi, sunt:
a) aplicarea sigiliilor;
b) inventarierea bunurilor debitorului si luarea masurilor corespunzatoare
pentru conservarea lor;
c) stabilirea datelor sedintelor adunarii creditorilor - de cate ori
considera necesar - si prezidarea sedintelor;
d) sesizarea tribunalului despre orice problema care ar cere o solutionare
de catre acesta;
e) conducerea activitatii persoanelor de specialitate pe care le-a angajat
sa-l ajute;
f) examinarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de obiectii
la ele;
g) urmarirea incasarii creantelor referitoare la bunurile din averea
debitorului sau la sumele de bani transferate de catre debitor inainte de
inregistrarea cererii introductive;
h) examinarea activitatii debitorului, in raport cu situatia de fapt;
i) primirea platilor pe seama debitorului si consemnarea sumelor, in termen
de 24 de ore, intr-un cont bancar pe numele averii debitorului, cu drept
exclusiv de dispozitie in interesul procedurii;
j) transformarea bunurilor din cadrul averii debitorului in numerar;
k) efectuarea oricaror alte activitati cerute de lege.
(2) Judecatorul-sindic stabileste, prin incheiere, atributiile
administratorului si ale lichidatorului.
Art. 11
Debitorul si oricare dintre creditori pot face contestatie impotriva
masurilor luate de judecatorul-sindic, in cazurile expres prevazute in prezenta
lege. O astfel de contestatie va trebui sa fie inregistrata in termen de 10
zile de la data la care masura a fost luata. Daca socoteste necesar, tribunalul
va tine o sedinta, cu citarea autorului contestatiei, a debitorului si a
creditorilor si cu participarea judecatorului-sindic, pentru a da o solutie.
Art. 12
In orice stadiu al procedurii, tribunalul poate inlocui pe un
judecator-sindic cu altul, prin incheiere motivata, data in Camera de consiliu.
Sectiunea a 3-a
Adunarea creditorilor. Comitetul creditorilor
Art. 13
(1) Creditorii cunoscuti vor fi convocati de catre judecatorul-sindic de
cate ori acesta va considera necesar. El va trebui insa sa-i convoace, in
cazurile in care titularii - cu garantii si chirografari - a cel putin jumatate
din valoarea totala a creantelor asupra debitorului cer aceasta.
(2) La sedintele adunarii creditorilor vor participa si doi delegati ai
salariatilor debitorului, votand pentru creantele acestora, reprezentand
salariile si alte drepturi banesti.
(3) De asemenea, va participa debitorul - in afara de situatiile in care
este scutit de judecatorul-sindic - si va putea participa un reprezentant al
camerei de comert si industrie teritoriala.
(4) Sedintele adunarii creditorilor vor fi prezidate de judecatorul-sindic.
Art. 14
(1) In cadrul sedintelor adunarii creditorilor, creditorii vor avea dreptul
sa analizeze situatia debitorului, masurile luate de judecatorul-sindic si
efectele acestora si sa propuna, motivat, si alte masuri.
(2) Dupa admiterea de catre judecatorul-sindic a planului de reorganizare
sau, dupa caz, de vanzare partiala ori lichidare, acesta va fi supus votului
adunarii creditorilor, in conditiile stabilite in art. 54 din prezenta lege.
(3) De asemenea, vor fi supuse votului creditorilor propunerile
judecatorului-sindic de a se vinde bunuri importante din averea debitorului,
precum: terenuri, fabrici, instalatii etc.
Art. 15
(1) In cadrul primei sedinte a adunarii creditorilor, judecatorul-sindic va
desemna un comitet de 3 - 5 creditori dintre creditorii chirografari sau cu
creante garantate partial, dintre cei care s-au oferit voluntar.
(2) In cursul activitatii sale, judecatorul-sindic va putea cere asistenta
comitetului creditorilor sau a unui delegat al acestuia.
Art. 16
(1) Comitetul creditorilor face parte dintre cei indreptatiti ca, atunci
cand nu a fost propus de catre debitor si nu a fost admis un plan de
reorganizare, sa ceara tribunalului, in conditiile art. 76 din prezenta lege,
sa ridice debitorului dreptul de a-si mai conduce activitatea.
(2) Comitetul creditorilor poate fi autorizat de tribunal sa introduca
actiuni pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial - facute de
debitor in frauda creditorilor - atunci cand astfel de actiuni nu au fost
introduse de judecatorul-sindic.
Sectiunea a 4-a
Administratorul
Art. 17
In termen de 45 de zile de la inceperea procedurii prevazute in prezenta
lege, creditorii care detin cel putin 50% din valoarea creantelor pot decide
angajarea unui administrator, care va fi desemnat de tribunal. Administratorul
va trebui sa fie contabil autorizat, expert contabil sau licentiat in studii
economice ori juridice si sa aiba cel putin 5 ani de activitate practica,
economica sau juridica.
Art. 18
(1) Principalele atributii ale administratorului sunt, dupa caz,
urmatoarele:
a) supravegheaza operatiunile de gestionare;
b) asista pe debitor la toate actele privind gestionarea sau numai la o
parte din aceasta;
c) conduce in tot sau in parte activitatea debitorului.
(2) Tribunalul poate modifica atributiile administratorului, la cererea
acestuia, a comitetului creditorilor ori a delegatului sau, sau a Ministerului
Public.
(3) In toate cazurile in care s-a desemnat un administrator, acesta va
efectua procedura prevazuta in prezenta lege, indeplinind atributiile delegate
de judecatorul-sindic.
CAP. 3
Procedura
Sectiunea 1
Cererile introductive
Art. 19
Procedura va incepe pe baza unei cereri introduse la tribunal de catre
debitor sau de catre creditori, ori de catre camera de comert si industrie
teritoriala.
&1. Cererea debitorului
Art. 20
(1) Debitorul, care nu mai poate face fata datoriilor sale exigibile cu
sumele de bani disponibile, poate adresa tribunalului o cerere pentru a fi
supus dispozitiilor prezentei legi.
(2) Cererile societatilor comerciale vor fi semnate de persoanele care,
potrivit actelor constitutive sau statutelor, au calitatea de a le reprezenta.
Art. 21
(1) Cererea debitorului va trebui sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) bilantul si copii de pe registrele contabile curente;
b) o lista a tuturor bunurilor debitorului; pentru imobile se vor trece
datele din registrele de publicitate imobiliara;
c) o lista a numelor si a adreselor creditorilor, oricum ar fi creantele
acestora: certe sau sub conditie, lichide sau nelichide, scadente sau
nescadente, necontestate sau contestate, aratandu-se suma, cauza si drepturile
de preferinta;
d) contul de profit si pierderi pe anul anterior depunerii cererii;
e) o lista a asociatilor cu raspundere nelimitata, pentru societatile in
nume colectiv si cele in comandita;
f) o declaratie prin care debitorul isi arata intentia de a-si reorganiza
activitatea sau de a lichida averea.
(2) Daca debitorul nu dispune, in momentul inregistrarii cererii, de vreuna
dintre informatiile aratate in alin. (1), el va putea inregistra acea
informatie la tribunal, in termen de 10 zile; daca nu o va face, cererea sa va
fi respinsa.
Art. 22
(1) In cazul unei cereri introduse de o societate in nume colectiv sau in
comandita, acea cerere nu va fi considerata ca fiind facuta si de asociatii cu
raspundere nelimitata sau, in conditiile art. 24 - 26 din prezenta lege, si
impotriva lor.
(2) O cerere introdusa de un asociat cu raspundere nelimitata sau impotriva
acestuia pentru datoriile sale va fi fara efecte juridice cu privire la
societatea in nume colectiv sau in comandita din care face parte.
Art. 23
Nu vor fi primite de tribunal cererile de reorganizare ale debitorilor,
care in ultimii 5 ani precedenti au mai facut o astfel de cerere sau au fost
obiectul unei astfel de cereri introduse de creditori.
&2. Cererile creditorilor ori ale camerelor de comert si industrie
teritoriale.
Art. 24
(1) Orice creditor, care are o creanta certa, lichida si exigibila, poate
introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care, timp de cel putin
30 de zile, a incetat platile.
(2) Simplul refuz al unor plati, in baza unor exceptii pe care debitorul le
socoteste, cu buna-credinta, intemeiate, nu constituie o dovada de incetare a
platii.
(3) Camerele de comert si industrie teritoriale vor putea introduce cerere
impotriva debitorului, care, potrivit datelor de care acestea dispun, se afla
intr-o situatie notorie de incetare a platii.
Art. 25
In 48 de ore de la inregistrarea cererii, tribunalul va comunica
debitorului si camerei de comert si industrie teritoriala cate o copie de pe
aceasta, si va dispune afisarea unei copii la usa instantei.
Art. 26
(1) Daca, in termen de 5 zile de la primirea copiei de pe cererea introdusa
de creditori, debitorul contesta ca ar fi in incetare de plati, in conditiile
stabilite in art. 24 alin. (1), tribunalul va trebui sa tina, in termen de 30
de zile, o sedinta, la care vor fi citati creditorii care au introdus cererea,
debitorul si camera de comert si industrie teritoriala.
(2) La cererea debitorului, tribunalul poate obliga pe creditorii care au
introdus cererea sa consemneze, in termen de 5 zile, la o banca comerciala, o
cautiune de cel mult 30% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi restituita
creditorilor daca cererea lor va fi admisa. Daca cererea va fi respinsa,
cautiunea poate fi folosita pentru a acoperi pagubele suferite de debitor. Daca
nu este consemnata in termen cautiunea, cererea introductiva va fi respinsa.
(3) Daca tribunalul stabileste ca debitorul este in incetare de plati, va
respinge contestatia debitorului si procedura va continua.
(4) Daca tribunalul stabileste ca debitorul nu este in incetare de plati,
respinge cererea creditorilor si dispune ca hotararea sa fie afisata la usa
instantei. In cazul respingerii cererii, aceasta va fi considerata ca lipsita
de orice efect, chiar de la inregistrarea ei.
Sectiunea a 2-a
Continuarea procedurii
Art. 27
(1) In urma inregistrarii cererii debitorului, a necontestarii cererii
creditorilor de catre debitor ori a respingerii contestatiei debitorului
impotriva acestei cereri, tribunalul va notifica aceasta creditorilor,
debitorului si Oficiului Registrului comertului unde debitorul este
inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii.
(2) Toate cheltuielile pentru aceste masuri de informare si publicitate vor
fi suportate din averea debitorului.
Art. 28
(1) Notificarea va cuprinde si convocarea primei sedinte a adunarii
creditorilor, care va trebui sa aiba loc in cel mult 30 de zile de la data
inregistrarii cererii debitorului sau de la data inregistrarii cererii
creditorilor, necontestata de debitor, ori in 20 de zile de la data respingerii
contestatiei debitorului.
(2) Notificarea va preciza locul, data si ora primei sedinte a adunarii
creditorilor.
Art. 29
Debitorul va trebui sa depuna, la dosarul cauzei, actele cerute prin art.
21 alin. (1), in termen de 15 zile de la primirea copiei prevazute la art. 27,
in cazul in care nu contesta cererea creditorilor, sau de la data respingerii
contestatiei sale impotriva cererii creditorilor, conform art. 26 alin. (3), in
cazul in care a contestat-o.
Art. 30
In termen de 5 zile de la inregistrarea cererii debitorului sau de la
expirarea termenului pentru contestarea de catre debitor a cererii creditorilor
ori de la respingerea contestatiei debitorului impotriva acestei cereri,
tribunalul va desemna, in conditiile art. 8, un judecator-sindic, care va avea
indatoririle stabilite in art. 10, si, in conditiile art. 17, un administrator
care va avea atributiile stabilite la art. 18.
Art. 31
De la data inregistrarii cererii debitorului sau de la expirarea termenului
pentru contestarea de catre debitor a cererii creditorilor ori de la data
respingerii contestatiei debitorului impotriva acestei cereri, se suspenda
toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor
asupra debitorului sau bunurilor sale, care sunt anterioare cererilor
introductive.
Art. 32
Inregistrarea cererii debitorului sau expirarea termenului pentru
contestarea cererii creditorilor de catre debitor ori respingerea contestatiei
debitorului suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor prevazute la
art. 31. Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de zile de la respingerea
cererii introductive sau de la inchiderea procedurii.
Art. 33
Debitorul are obligatia de a pune la dispozitia judecatorului-sindic si a
administratorului, atat in cazul reorganizarii cat si in cel al lichidarii
judiciare, toate informatiile cerute de acestia cu privire la activitatea si
bunurile sale, precum si lista platilor si transferurilor patrimoniale facute
de el, in 90 de zile anterioare inregistrarii cererii de reorganizare sau de
lichidare judiciara.
Art. 34
In afara de cazurile prevazute de prezenta lege sau de cele autorizate de
tribunal, orice constituire de garantii personale sau reale, efectuata dupa
inregistrarea cererii debitorului sau dupa expirarea termenului pentru
contestarea cererilor creditorilor de catre debitor ori dupa respingerea
contestatiei debitorului impotriva acestor cereri, va fi nula.
Art. 35
Judecatorul-sindic sau administratorul va intocmi si va supune
tribunalului, in termen de 30 de zile de la desemnarea sa, un raport amanuntit
asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la incetarea de plati, aratand
natura obligatiilor neindeplinite si orice alte fapte in legatura cu situatia
debitorului, precum si informatii privind eventuala raspundere a oricarui
administrator, director, cenzor, asociat, salariat sau a altei persoane.
Sectiunea a 3-a
Situatia unor acte juridice ale debitorului
Art. 36
(1) In termen de 30 de zile de la deschiderea procedurii de reorganizare,
toti creditorii ale caror creante sunt anterioare datei incetarii platilor, cu
exceptia salariatilor, vor depune declaratia de creante in adunarea
creditorilor.
(2) Declararea creantelor trebuie facuta chiar daca acestea nu sunt
stabilite printr-un titlu.
(3) Creantele catre bugetul de stat si al asigurarilor sociale de stat sunt
luate in considerare cu titlu provizoriu pentru cuantumul declarat de debitor.
Art. 37
(1) Dupa deschiderea procedurii de reorganizare este interzis
conducatorilor debitorului, sub sanctiunea nulitatii, sa instraineze, fara
acordul tribunalului, actiunile sau partile lor sociale detinute la debitorul
care face obiectul acestei proceduri.
(2) Judecatorul-sindic sau administratorul va face mentiunea
indisponibilizarii actiunilor sau a partilor sociale, potrivit alin. (1), in
registrul special de evidenta.
Art. 38
Masurile prevazute in prezenta sectiune sunt generale si se aplica atat in
cazurile de reorganizare cat si in cele de lichidare judiciara.
Art. 39
Judecatorul-sindic poate introduce la tribunal o actiune pentru anularea
oricarui act fals ori fraudulos, pe care debitorul l-a incheiat in paguba
creditorului in cei 3 ani anteriori inregistrarii cererii introductive.
Art. 40
(1) Judecatorul-sindic poate introduce la tribunal actiune pentru anularea
si recuperarea de la terti a urmatoarelor transferuri cu caracter patrimonial:
a) transferuri cu titlu gratuit din partea debitorului, facute in cei 3 ani
anteriori inregistrarii cererii introductive; sunt exceptate sponsorizarile in
scop umanitar;
b) operatiuni comerciale, in care prestatia debitorului depaseste vadit pe
cea primita, facute in cei 3 ani anteriori inregistrarii cererii introductive;
c) orice act incheiat cu intentia tuturor partilor implicate in aceasta de
a sustrage bunuri de la creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile,
incheiat in cei 3 ani anteriori inregistrarii cererii introductive;
d) transferuri de proprietate de la debitor catre un creditor in contul
unei datorii anterioare sau in folosul acestuia, facute in cele 120 de zile
anterioare inregistrarii cererii introductive, transferuri care au ca efect
cresterea sumei pe care creditorul ar urma sa o primeasca in cazul unei
lichidari judiciare;
e) constituirea sau perfectarea unei garantii legale, in cele 120 de zile
anterioare inregistrarii cererii introductive;
f) constituirea ori perfectarea unei ipoteci, a unui gaj sau a oricarei
alte garantii pentru o creanta care era chirografara, in cele 120 de zile
anterioare cererii introductive sau, in cazul unei creante a unui actionar sau
a unui asociat al debitorului, in anul anterior inregistrarii cererii introductive.
(2) Urmatoarele operatiuni comerciale, incheiate in anul anterior cererii
introductive, cu persoane aflate in raporturi juridice cu debitorul vor putea,
de asemenea, sa fie anulate si prestatiile recuperate, daca sunt in paguba
intereselor creditorilor:
a) cu un asociat comanditat sau asociat detinand cel putin 20% din
capitalul societatii comerciale, atunci cand debitorul este o societate in
comandita, respectiv o societate in nume colectiv;
b) cu un actionar detinand cel putin 20% din actiunile debitorului, atunci
cand debitorul este o societate pe actiuni;
c) cu un administrator, director sau un membru al organelor de supraveghere
ale unei societati pe actiuni;
d) cu orice alta persoana fizica ori juridica, care are o pozitie dominanta
asupra debitorului sau activitatii sale;
e) cu un coindivizar asupra unui bun comun.
(3) In situatiile prevazute la alin. (1) si (2), termenele se calculeaza,
dupa caz, si in raport cu expirarea termenului pentru contestarea cererii creditorilor
de catre debitor sau cu data respingerii contestatiei debitorului impotriva
acestei cereri.
Art. 41
Actiunea pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial, potrivit
art. 39 sau 40, poate fi introdusa de judecatorul-sindic in termen de un an de
la inregistrarea cererii debitorului sau de la expirarea termenului pentru
contestarea cererii creditorilor de catre debitor ori de la respingerea
contestatiei debitorului impotriva acestei cereri. Tribunalul poate autoriza
comitetul creditorilor sau pe administrator sa introduca o astfel de actiune,
daca judecatorul-sindic refuza sa o faca.
Art. 42
Prin exceptie de la dispozitiile art. 40, nici judecatorul-sindic, nici
comitetul creditorilor, nici administratorul nu pot cere anularea unui transfer
cu caracter patrimonial facut de catre debitor in cursul desfasurarii normale a
activitatii sale sau daca a constituit o parte dintr-un schimb pentru o valoare
echivalenta, rezonabila, sau in masura in care, ca urmare a transferului,
partea cealalta a acordat debitorului un credit negarantat, credit care nu
fusese restituit de catre debitor pana la data cererii sale introductive, pana
la expirarea termenului pentru contestarea cererii creditorilor de catre
debitor sau pana la data respingerii contestatiei debitorului impotriva acestei
cereri.
Art. 43
(1) Tertul dobanditor in cadrul unui transfer patrimonial, anulat conform
art. 41, va trebui sa restituie averii debitorului bunul transferat sau, daca
bunul nu mai exista, valoarea acestuia de la data transferului efectuat de
catre debitor.
(2) Tertul dobanditor, care a restituit averii debitorului valoarea bunului
ce-i fusese transferat de catre debitor, va avea impotriva averii o creanta de
aceeasi valoare, cu conditia ca tertul sa fi acceptat transferul cu
buna-credinta si fara intentia de a impiedica, intarzia ori insela pe
creditorii debitorului.
Art. 44
Judecatorul-sindic, comitetul creditorilor sau administratorul va putea
recupera de la subdobanditor bunul ori valoarea bunului transferat de catre
debitor numai daca subdobanditorul nu a platit valoarea corespunzatoare a
bunului si stia ca transferul initial putea fi inlaturat.
Art. 45
(1) Judecatorul-sindic poate dispune ca notificarea inregistrarii unei
cereri pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial sa fie mentionata
in registrele de publicitate imobiliara.
(2) O persoana obtinand un titlu sau dobandind vreo garantie sau un alt
drept real asupra imobilului respectiv, dupa mentionarea unei astfel de
notificari, va avea titlul sau dreptul sau conditionat de dreptul de a fi
recuperat bunul.
Art. 46
(1) In vederea cresterii la maximum a valorii averii debitorului,
judecatorul-sindic poate sa-si asume sau sa respinga orice contract, inclusiv
contractele de prelungire a creditelor, inchirierile neexpirate sau alte
contracte pe termen lung, atat timp cat aceste contracte nu vor fi fost
executate in totalitate ori substantial de catre toate partile implicate.
Judecatorul-sindic trebuie sa raspunda in termen de 30 de zile unei cereri a
celeilalte parti ca el sa aleaga respingerea ori asumarea contractului; in
lipsa unui astfel de raspuns, judecatorul-sindic nu va mai putea cere
executarea contractului si acesta va fi socotit respins.
(2) In cazul respingerii unui contract, o actiune pentru despagubiri poate
fi facuta de catre partea vatamata impotriva averii debitorului.
(3) Daca un contract putea fi executat numai la o anumita data expres
prevazuta in el, ulterioara cererii debitorului ori termenului pentru
contestarea cererii creditorilor de catre debitor sau respingerii contestatiei
debitorului impotriva acestei cereri, contractul va trebui sa fie socotit
respins.
(4) Daca vanzatorul unui bun imobil a retinut titlul de proprietate pana la
plata integrala a pretului vanzarii, vanzarea va fi considerata executata de
catre vanzator si nu va fi supusa prevederilor alin. (1) din acest articol.
(5) Un contract de munca sau inchirierea, in calitate de locatar, a unui
imobil va putea fi respinsa numai cu respectarea termenelor legale de preaviz.
Termenele de preaviz contractuale, depasind pe cele legale, nu vor fi
respectate.
(6) Intr-un contract prevazand plati periodice din partea debitorului,
asumarea contractului nu va obliga pe judecatorul-sindic sau pe administrator
sa faca plati restante pentru perioadele anterioare inceperii procedurii.
Pentru astfel de plati restante pot fi formulate cereri impotriva averii
debitorului.
Art. 47
Daca un bun mobil, vandut debitorului si neplatit de acesta, este in
tranzit la data la care cererea debitorului este inregistrata ori a expirat
termenul pentru contestarea cererii creditorilor de catre debitor sau a fost
respinsa contestatia debitorului impotriva acestei cereri si bunul nu este inca
la dispozitia debitorului, nici alte parti n-au dobandit drepturi asupra lui,
atunci vanzatorul isi poate lua inapoi bunul. In acest caz, toate cheltuielile
vor fi suportate de catre vanzator si el va trebui sa restituie debitorului
orice avans din pret. Daca vanzatorul admite ca bunul sa fie livrat, el va
putea recupera pretul prin inscrierea creantei sale in tabelul de creante. Daca
judecatorul-sindic cere ca bunul sa fie livrat, el va trebui sa ia masuri sa se
plateasca din averea debitorului intregul pret datorat in baza contractului.
Art. 48
Daca debitorul este parte intr-un contract prevazand transferul anumitor
marfuri ori titluri de valoare, cotate la o bursa de marfuri sau pe o alta
piata, la o anumita data sau intr-o perioada determinata de timp, si scadenta
cade sau perioada se termina dupa ce cererea a fost inregistrata sau dupa ce a
expirat termenul pentru contestarea cererii creditorilor de catre debitor ori a
fost respinsa contestatia debitorului impotriva acestei cereri, diferenta dintre
pretul de cumparare si pretul cotat, la datele mentionate mai sus, la bursa de
marfuri sau pe pietele locului de livrare ori, daca nu poate fi stabilit locul,
la cea mai apropiata bursa de marfuri sau pe cea mai apropiata piata, va trebui
sa fie platita averii debitorului, daca aceasta este creditoare, si va fi
inscrisa in tabelul de creante, daca este o obligatie a averii debitorului.
Art. 49
Daca un comisionar, care detine titluri pentru bunuri ce urmeaza a fi
primite ori pentru marfa, devine subiectul unei cereri introductive, comitentul
va fi indreptatit sa-si ia inapoi titlurile ori marfa sau sa ceara ca valoarea
lor sa fie platita de catre comisionar.
Art. 50
(1) Daca un debitor detine marfa in calitate de consignatar sau orice alt
bun care apartine altuia, la data inregistrarii cererii introductive, a
expirarii termenului pentru contestarea cererii creditorilor de catre debitor
sau a respingerii contestatiei debitorului impotriva acestei cereri,
proprietarul va avea dreptul sa-si recupereze bunul, daca este ingaduit asa
ceva prin contract, in afara de cazul in care debitorul are un drept de
garantie valabil asupra bunului.
(2) Daca la una dintre datele mentionate la alin. (1) marfa nu este in
posesiunea debitorului si el nu o poate recupera de la detinatorul actual,
proprietarul va fi indreptatit sa aiba creanta inregistrata in tabelul de
creante, cu valoarea pe care marfa o avea la acea data. Daca debitorul este in
posesia marfii la acea data, dar a pierdut ulterior posesiunea, proprietarul
poate cere ca intreaga valoare a marfii sa fie inscrisa in tabelul de creante.
Art. 51
Faptul ca un proprietar este parte intr-o procedura deschisa, potrivit
prezentei legi, nu va desfiinta un contract pentru inchirierea unei cladiri
ocupate de un chirias, in afara de cazul in care va fi fost stipulat astfel. Cu
toate acestea, judecatorul-sindic poate sa refuze sa asigure prestarea oricaror
servicii datorate de proprietar chiriasului pe timpul inchirierii. In acest
caz, chiriasul poate evacua cladirea si introduce o actiune sau poate ramane in
posesia imobilelor, scazand din chiria pe care o plateste costul serviciilor
datorate de proprietar. Daca chiriasul alege sa ramana in posesiunea
imobilelor, el nu va fi indreptatit la vreo actiune in despagubiri impotriva
debitorului, ci va avea numai dreptul de a scadea din chiria pe care o plateste
costul serviciilor datorate de catre proprietar.
Art. 52
Judecatorul-sindic sau administratorul poate sa nu isi insuseasca
executarea unui contract, prin care debitorul a fost de acord sa efectueze
anumite servicii specializate sau cu caracter strict personal, in afara de
cazul in care creditorul este de acord si accepta efectuarea prestatiei de
catre o persoana desemnata de judecatorul-sindic sau de administrator.
Art. 53
(1) Orice furnizor de servicii - electricitate, gaze naturale, apa,
servicii telefonice sau altele asemenea - nu are dreptul, in perioada de
reorganizare, sa schimbe, sa refuze ori sa intrerupa temporar un astfel de
serviciu catre debitor sau catre averea debitorului, din cauza inregistrarii
unei cereri de catre debitor, ori impotriva debitorului sau pentru ca acesta nu
a achitat astfel de servicii prestate anterior cererii introductive.
(2) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), tribunalul poate, la
cererea furnizorului, sa ceara ca debitorul sa depuna, la o banca comerciala, o
cautiune, ca o conditie pentru indatorirea acelei societati de a continua sa-i
asigure serviciile sale, in timpul procedurii. O astfel de cautiune nu va putea
avea o valoare mai mare de 30% din costul serviciilor prestate debitorului si
neachitate.
Art. 54
Daca un asociat dintr-o societate in nume colectiv, o societate in
comandita simpla ori cu raspundere limitata sau actionarul unei societati pe
actiuni este debitor intr-o procedura prevazuta de prezenta lege si daca
implicarea debitorului intr-o astfel de procedura nu atrage dizolvarea acelei
societati, judecatorul-sindic poate cere lichidarea drepturilor debitorului in
acea societate - potrivit ultimului raport financiar aprobat - sau poate
propune ca debitorul sa fie pastrat ca asociat, daca ceilalti sunt de acord.
Sectiunea a 4-a
Planul
Art. 55
(1) Debitorul - ca urmare a declaratiei date in conformitate cu art. 21
alin. (1) lit. f) din prezenta lege -, creditorii titulari a cel putin unei
treimi din valoarea creantelor garantate sau creditorii chirografari - altii
decat cei prevazuti la art. 108 -, titulari a cel putin unei treimi din
valoarea creantelor negarantate, vor putea propune un plan. De asemenea, vor
putea propune un plan asociatii din societatile in nume colectiv, asociatii
comanditati din societatile in comandita si actionarii titulari a cel putin
unei treimi din capitalul social al unei societati pe actiuni.
(2) Planul va prevedea fie reorganizarea si continuarea activitatii
debitorului, conform acestuia, fie vanzarea averii debitorului in mod ordonat,
partial sau total ca un ansamblu in stare de functionare, pentru a obtine
valoarea maxima, fie lichidarea.
(3) Declaratia debitorilor, persoane fizice, facuta in conditiile art. 21
alin. (1) lit. f), cu privire la intentia de a reorganiza activitatea, nu va fi
acceptata si nici un plan propus de astfel de debitori nu va fi admis in
conditiile art. 62, daca acesti debitori au fost, in ultimii 5 ani, debitori
intr-o procedura in conformitate cu prezenta lege sau au fost condamnati
definitiv pentru: bancruta frauduloasa; infractiuni impotriva proprietatii
private sau publice; fals; marturie mincinoasa sau infractiuni incriminate prin
Legea nr. 26/1990 privind Registrul comertului ori prin Legea nr. 11/1991
privind combaterea concurentei neloiale.
(4) Planul va trebui sa fie propus in termen de 60 de zile de la data
inregistrarii cererii debitorului sau de la data expirarii termenului pentru
contestarea cererilor creditorilor de catre debitor, ori de la data respingerii
contestatiei debitorului impotriva acestei cereri. Judecatorul-sindic poate
prelungi acest termen pana la 90 de zile.
(5) Cheltuielile aferente planului, inclusiv cele aferente procedurii de
acceptare a lui, vor fi suportate din averea debitorului.
Art. 56
(1) In cazul in care se propune continuarea activitatii, proiectul planului
de reorganizare va indica perspectivele de redresare in raport cu
posibilitatile si specificul activitatii debitorului, cu mijloacele financiare
disponibile si cu cererea pietei fata de oferta debitorului.
(2) Proiectul planului de reorganizare prin continuarea activitatii va
indica modalitatile de lichidare a pasivului, va preciza si va justifica
nivelul si perspectivele locurilor de munca, conditiile sociale prevazute
pentru continuarea activitatii, precum si alte asemenea obiective.
Art. 57
Daca proiectul planului de reorganizare, in vederea redresarii prin
continuarea activitatii, prevede restrangeri de personal din ratiuni economice,
se vor indica masurile deja luate si se vor expune actiunile si perspectivele
de natura sa duca la reorientarea profesionala a personalului.
Art. 58
Planul de reorganizare prin continuarea activitatii poate sa prevada si
majorarea capitalului social. In acest caz, judecatorul-sindic va propune
tribunalului convocarea adunarii generale extraordinare a actionarilor pentru
aprobarea sau respingerea propunerii de redresare prin majorare de capital.
Art. 59
(1) In cazul in care redresarea debitorului depinde de inlocuirea unuia sau
a mai multor conducatori ai debitorului, tribunalul poate dispune aceasta, la
cererea judecatorului-sindic, a procurorului ori din oficiu.
(2) In acelasi scop si in aceleasi conditii, tribunalul poate suspenda
dreptul de vot pentru conducatorii debitorului, indiferent daca sunt sau nu
retribuiti. In aceste cazuri, tribunalul va dispune numirea unui mandatar care
sa exercite dreptul de vot.
Art. 60
La cererea administratorului, a debitorului, a reprezentantului
creditorilor ori din oficiu, pe baza raportului judecatorului-sindic,
tribunalul poate hotari oricand vanzarea totala sau partiala ori lichidarea
judiciara a averii debitorului, motivata de nerealizarea planului de
reorganizare.
Art. 61
Proiectul planului de lichidare trebuie sa prevada amanuntit:
a) cum, cand si in ce masura creditorilor cu garantii, diferitelor
categorii de creditori privilegiati, asociatilor si actionarilor li se vor
plati sau compensa in alt mod creantele prin convertirea creantelor lor in
parti ale capitalului social al debitorului ori prin novatiune, ce garantii vor
putea fi oferite fiecarei categorii, in care categorii creantele vor fi platite
in intregime sau nu vor fi in alt mod defavorizate prin plan;
b) daca si in ce masura debitorul si asociatii din societatile in nume
colectiv si asociatii comanditati din cele in comandita vor fi descarcati de
datoriile existente;
c) ce despagubiri urmeaza a fi oferite tuturor categoriilor de creditori,
in comparatie cu ceea ce ar primi prin distribuire, daca s-ar putea face, in
cazul unei lichidari judiciare;
d) cum si catre cine vor putea fi vandute parti din averea debitorului si
ce efecte vor putea fi obtinute prin aceasta, mai ales in ceea ce priveste
continuarea utilizarii unor parti din intreprinderea debitorului, folosirea
salariatilor, satisfacerea creditorilor si proiectele financiare pe care se
intemeiaza posibilitatea de realizare a planului.
Art. 62
(1) Judecatorul-sindic va admite un plan care este propus de parti legal
competente si care cuprinde toate informatiile cerute. Judecatorul-sindic poate
sa ceara parerea unui expert, confirmand posibilitatea de realizare a planului,
inainte de admiterea lui. Plata expertului va fi suportata din averea
debitorului. Cei care au propus planul, debitorul si comitetul creditorilor,
daca exista, vor fi audiati inainte de a se lua o hotarare asupra planului.
(2) Orice plan admis va fi:
a) depus la secretariatul tribunalului si accesibil tuturor partilor
interesate, care pot cere o copie de pe acesta;
b) comunicat tuturor creditorilor cunoscuti, debitorului si tuturor
asociatilor sau actionarilor.
(3) Judecatorul-sindic va dispune ca admiterea planului sa fie publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, cu indicarea celui care l-a
propus, a datei cand se va vota cu privire la plan si a faptului ca este
admisibila votarea prin scrisoare, cu legalizarea semnaturii creditorului de
catre notarul public, comunicata prin orice mijloace si inregistrata la
tribunal. Din momentul publicarii, toate partile interesate vor fi socotite ca
au cunostinta despre plan.
Art. 63
(1) Nu mai tarziu de 30 de zile dupa comunicarea planului, potrivit art. 62
alin. (2) lit. b), tribunalul va tine o sedinta cu creditorii cu prioritati si
cu cei chirografari. Debitorul, judecatorul-sindic si administratorul vor fi
citati in scris. Creditorii cu creante subordonate, actionarii si asociatii pot
participa la sedinta, dar pot vota cu privire la plan numai daca acesta le
acorda un tratament mai putin favorabil decat cel acordat in cazul unei
lichidari judiciare.
(2) Daca sunt admise mai multe planuri de catre judecatorul-sindic, toate
vor fi supuse votarii in aceeasi sedinta a tribunalului.
(3) Numai creditorii ale caror creante nu sunt contestate vor fi
indreptatiti sa voteze cu privire la plan.
(4) Urmatoarele categorii de creditori vor vota separat:
a) fiecare creditor a carui creanta garantata depaseste 10% din valoarea
tuturor creantelor impotriva averii debitorului;
b) oricare alti creditori avand creante garantate;
c) creditorii cu prioritati mentionate la art. 107 pct. 2 si 4;
d) creditorii chirografari;
e) daca sunt indreptatiti sa voteze conform alin. (1):
- actionarii sau asociatii debitorului;
- fiecare categorie de creditori cu creante subordonate, in conformitate cu
prevederile art. 108.
(5) La inceperea procedurii de votare tribunalul va informa pe creditorii
prezenti despre voturile valabile, primite in scris de la creditori.
(6) Un plan va fi socotit acceptat de catre o categorie de creditori, daca
in fiecare categorie detinatorii unei majoritati prin valoarea creantelor sau a
altor drepturi voteaza acceptarea planului. El va fi, de asemenea, socotit
acceptat de catre fiecare categorie de creditori care nu este defavorizata prin
el. O categorie de creditori va fi socotita defavorizata daca membrii ei ar urma
sa primeasca, la data confirmarii planului, mai putin decat echivalentul deplin
al creantelor ori al drepturilor lor.
Art. 64
(1) Un plan va fi confirmat de catre tribunal, daca sunt intrunite
urmatoarele conditii:
a) cel putin doua dintre categoriile de creditori mentionate la art. 63
alin. (4) accepta planul, cu conditia ca cel putin una dintre categoriile
defavorizate sa accepte planul;
b) toate categoriile de creditori defavorizate, precum si fiecare membru al
unei categorii care nu a acceptat planul vor fi supuse unui tratament corect si
echitabil prin plan. Tratament corect si echitabil exista atunci cand:
- nici una dintre categoriile care nu accepta planul nu primeste mai putin
decat ar fi primit in cazul unei lichidari judiciare;
- nici o categorie sau nici un membru al unei categorii nu primeste mai
mult decat valoarea totala a creantei sale sau o alta despagubire egaland
valoarea actuala a creantelor sau a drepturilor sale;
- toti creditorii dintr-o categorie sunt tratati la fel, in afara de cazul
in care fiecare membru al acestei categorii consimte in scris la un tratament
inegal.
(2) Daca o categorie de creditori defavorizata nu a acceptat planul, atunci
debitorul sau oricare actionar, asociat ori titular al capitalului social al
debitorului nu va retine nimic din valoarea averii debitorului; debitorul sau
oricare actionar ori titular al unei parti din capitalul social al debitorului
nu va fi considerat ca primeste o parte din averea debitorului, daca planul
prevede ca el sa retina sau sa primeasca in proprietate o valoare care nu
depaseste contributia lui financiara pana la data confirmarii planului de
reorganizare.
(3) Daca, in conditiile alin. (1) al acestui articol, pot fi confirmate mai
multe planuri, tribunalul va confirma planul debitorului. Daca planul
debitorului nu intruneste conditiile prevazute la alin. (1), tribunalul va
confirma planul care este acceptat de catre categoriile de creditori cele mai
defavorizate.
(4) O data cu confirmarea, tribunalul poate impune debitorului unei
conditii sau limitari pentru desfasurarea activitatii, concordante cu planul
confirmat.
Art. 65
(1) Cand hotararea care confirma un plan intra in vigoare, activitatea
debitorului este redresata in mod corespunzator; creantele si drepturile
creditorilor si ale celorlalte parti interesate sunt modificate astfel cum este
prevazut in plan. In cazul unei executari silite, planul confirmat va fi
socotit ca o hotarare definitiva impotriva debitorului.
(2) Daca nici un plan nu este confirmat, tribunalul va dispune ca
judecatorul-sindic sa lichideze de indata bunurile din averea debitorului.
(3) Remuneratia persoanelor angajate in temeiul art. 9, 17 si 97 din
prezenta lege si alte cheltuieli administrative vor fi achitate in intregime la
data la care planul este confirmat, cu exceptia cazurilor in care partile
interesate ar accepta, in scris, alte termene de plata. Planul trebuie sa
precizeze cum va fi asigurata aceasta plata.
Sectiunea a 5-a
Reorganizarea
Art. 66
Debitorul va fi obligat sa indeplineasca, fara intarziere, schimbarile de
structura prevazute in plan. Tribunalul va putea dispune ca judecatorul-sindic
sa supravegheze activitatea debitorului pana la indeplinirea unor astfel de
masuri, dar nu mai mult de un an de la confirmarea planului.
Art. 67
(1) Daca debitorul isi declara intentia de a-si reorganiza activitatea - in
conditiile art. 21 alin. (1) lit. f) - si apoi planul de reorganizare este
confirmat de tribunal - in conditiile art. 64 -, el va putea continua sa-si
conduca activitatea si sa-si administreze averea, sub supravegherea
judecatorului-sindic, pana ce tribunalul va dispune, motivat, ca reorganizarea
sa inceteze si sa se faca lichidarea averii debitorului.
(2) In cazul reorganizarii unei societati comerciale, aceasta va fi condusa
de persoanele legal imputernicite sa o reprezinte, sub supravegherea
judecatorului-sindic. Actionarii si asociatii cu raspundere limitata nu au
dreptul de a interveni in conducerea activitatii ori in administrarea averii
debitorului.
Art. 68
(1) Daca debitorul nu se conformeaza planului, administratorul sau oricare
dintre creditori poate cere, in scris, tribunalului lichidarea, fara a mai fi
necesara dovada insolvabilitatii debitorului.
(2) Daca tribunalul aproba o astfel de cerere, modificarile aduse
creantelor ori drepturilor partilor interesate, prin planul de reorganizare,
raman definitive.
Art. 69
(1) Cu toate acestea, daca se constata o redresare a activitatii si o
crestere a cuantumului sumelor care urmeaza a fi distribuite creditorilor,
tribunalul poate dispune prelungirea perioadei de reorganizare - total sau in
parte - pentru o durata de cel mult un an, desemnand o persoana care sa conduca
activitatea.
(2) Creditorii, debitorul si camera de comert teritoriala pot contesta, in
termen de 15 zile, hotararea judecatorului-sindic de a continua activitatea
debitorului. In acest caz, tribunalul va decide, de urgenta, intr-o sedinta la
care poate participa oricare parte interesata. Daca tribunalul aproba
continuarea activitatii debitorului, el va putea impune restrictii si conditii
cerute de creditori sau de debitor.
Art. 70
Persoana careia i s-a incredintat conducerea continuarii activitatii
debitorului va trebui sa prezinte, lunar, rapoarte judecatorului-sindic asupra
situatiei financiare a averii debitorului. Creditorii vor fi convocati la
sfarsitul fiecarui trimestru, spre a asculta raportul si darea de seama
contabila.
Art. 71
Cu toata hotararea initiala a tribunalului de a permite continuarea
activitatii debitorului, creditorii pot sa se opuna ulterior - nu mai des decat
la fiecare 60 de zile - la continuarea activitatii, daca desfasurarea unei
astfel de activitati aduce pierderi averii debitorului. Inregistrarea unei
astfel de opozitii nu suspenda continuarea activitatii, pana cand tribunalul
hotaraste asupra ei.
Sectiunea a 6-a
Lichidarea
Art. 72
In cazurile in care debitorul, prin declaratia prevazuta la art. 21 alin.
(1) lit. f), isi manifesta intentia de a intra in lichidare judiciara, precum
si in cele prevazute la art. 65 alin. (2), art. 67 alin. (1), art. 68 si art.
75 alin. (3), se vor aplica dispozitiile din prezenta sectiune.
&1. Primele masuri
Art. 73
Inregistrarea cererii introductive a debitorului, expirarea termenului
pentru contestarea cererii creditorilor de catre debitor ori respingerea
contestatiei debitorului impotriva acestei cereri ridica acestuia dreptul de a
administra bunurile din averea debitorului si de a dispune de ele, daca nu si-a
declarat, in conditiile art. 21 alin. (1) lit. f), intentia de reorganizare.
Art. 74
Judecatorul-sindic poate, numai cu aprobarea tribunalului, incheia
compromisuri ori poate da descarcare de datorii, poate renunta la actiuni in
justitie sau la garantii reale ori poate descarca pe fidejusori.
Art. 75
(1) In lipsa unui plan de reorganizare, confirmat de tribunal in conditiile
art. 64, debitorul, un creditor, comitetul creditorilor sau camera de comert si
industrie teritoriala poate adresa tribunalului o cerere de a se ridica
debitorului dreptul de a-si conduce activitatea.
(2) Tribunalul va examina in termen de 15 zile o astfel de cerere, intr-o
sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii, judecatorul-sindic,
comitetul creditorilor si camera de comert si industrie teritoriala. Cererea va
putea fi admisa numai motivat, printre motive figurand pierderile continue din
averea debitorului sau lipsa probabilitatii de realizare a unui plan rational
de activitate.
(3) Daca cererea este admisa, tribunalul va dispune si inceperea de indata
a lichidarii judiciare a bunurilor din averea debitorului.
Art. 76
(1) Indata ce este posibil, dupa inregistrarea cererii prin care debitorul
isi declara intentia de a lichida, judecatorul-sindic va sigila bunurile care
fac parte din averea debitorului. Cand debitorul are bunuri si in alte judete,
judecatorul-sindic va putea trimite notificari tribunalelor din acele judete,
in vederea sigilarii de urgenta a bunurilor.
(2) Tribunalele din alte judete pot sigila bunurile unui debitor si din
oficiu, dupa ce vor fi aflat ca acesta a inregistrat o cerere prin care si-a
declarat intentia de a lichida. Documentele intocmite de alte tribunale,
certificand ca sigiliile au fost aplicate, vor fi trimise judecatorului-sindic.
Art. 77
(1) Vor fi puse sub sigilii: magazinele, magaziile, depozitele, birourile,
corespondenta comerciala, contractele, marfurile si orice alte bunuri mobile
apartinand averii debitorului.
(2) Nu vor fi puse sub sigilii:
a) obiectele care vor trebui vandute de urgenta, spre a se evita
deteriorarea lor materiala sau pierderea din valoare;
b) registrele de contabilitate;
c) cambiile si alte titluri de valoare scadente sau care urmeaza a fi
scadente in scurt timp si care vor fi luate de judecatorul-sindic, spre a
obtine numerar sau pentru a efectua activitatile de conservare cerute;
d) numerarul, pe care judecatorul-sindic il va depune la banca, in contul
averii debitorului.
Art. 78
Daca averea debitorului poate fi inventariata complet intr-o singura zi,
judecatorul-sindic sau administratorul prin delegare va putea proceda imediat
la inventariere, fara a aplica sigiliile. In toate celelalte cazuri, el va
proceda la inventariere in cel mai scurt timp posibil. Debitorul va trebui sa
fie de fata si sa asiste la inventar, daca judecatorul-sindic o cere; daca nu
se va prezenta, nu va putea contesta datele din inventar.
Art. 79
(1) Inventarul va trebui sa descrie toate bunurile debitorului, chiar si pe
cele nepuse sub sigiliu, si sa indice valoarea lor aproximativa la data
inventarului. Judecatorul-sindic poate numi un expert, pe cheltuiala averii
debitorului, pentru a-l asista la evaluarea bunurilor. Acel expert poate fi unul
dintre creditori.
(2) Actul de inventar va trebui sa fie semnat de catre judecatorul-sindic,
de catre expertul numit de acesta si de catre debitor. Judecatorul-sindic va
trebui sa atraga atentia debitorului ca semnatura acestuia pe inventar constituie
o garantie expresa ca debitorul stie ca, la inventariere, nu a fost omis nici
un bun dintre cele care fac parte din averea sa.
Art. 80
(1) In timpul actiunii de sigilare, judecatorul-sindic sau, dupa caz,
administratorul va lua masurile necesare pentru conservarea bunurilor.
(2) Judecatorul-sindic poate sa vanda oricand bunurile perisabile sau
supuse deprecierii iminente. Bunurile care implica cheltuieli de conservare vor
putea fi vandute cu aprobarea comitetului creditorilor sau, in cazurile in care
acesta nu exista, cu aprobarea adunarii creditorilor.
(3) Judecatorul-sindic va putea vinde bunuri importante din averea
debitorului - terenuri, fabrici, instalatii - numai cu acordul prealabil al
adunarii creditorilor, dat cu majoritatea celor care detin doua treimi din
valoarea creantelor verificate si cu autorizarea tribunalului.
(4) Sumele realizate din aceste vanzari vor fi depuse la banca, in contul
averii debitorului.
Art. 81
(1) Judecatorul-sindic va trebui sa notifice inceperea procedurii, cat mai
curand posibil, oficiilor postale, statiilor de cale ferata, antreprizelor,
depozitelor portuare si altor locuri de inmagazinare din circumscriptia in care
debitorul are sediul sau comercial principal ori filiale sau sucursale si sa le
ceara sa-i fie predata corespondenta debitorului si orice alte comunicari
trimise acestuia. Judecatorul-sindic va da directive tuturor societatilor
bancare, unde debitorul are depozite, sa nu dispuna de acestea fara un ordin al
sau.
(2) Daca debitorul are bunuri supuse transcriptiei, inscriptiei sau
inregistrarii in registrele de publicitate imobiliara, judecatorul-sindic va
trimite instantelor sau autoritatilor care tin acele registre o copie de pe
cererea introductiva - precizand averea debitorului -, spre a se face mentiune.
&2. Stabilirea masei pasive
Art. 82
(1) Daca informatiile date de debitor, o data cu cererea sa, nu cuprind o
lista corespunzatoare a numelor si adreselor tuturor creditorilor averii
debitorului, judecatorul-sindic poate folosi, pe cheltuiala averii debitorului,
un expert contabil, care va utiliza bilantul, registrele contabile si
inregistrarile debitorului sau alte date, spre a intocmi o lista a
creditorilor. Judecatorul-sindic va incerca sa recupereze costul serviciilor
expertului contabil pentru faptul ca debitorul nu a dat o lista corespunzatoare
a creditorilor.
(2) Judecatorul-sindic va trimite fiecarui creditor o notificare, in care
va preciza termenul limita pentru inregistrarea creantelor impotriva averii
debitorului si cerintele pentru ca o creanta inregistrata sa fie considerata
valabila.
(3) Daca creditorii cu sediul sau domiciliul in strainatate au
reprezentanti in tara, notificarea va fi trimisa acestora din urma.
(4) Judecatorul-sindic va cere notarului public sau instantei din raza
teritoriala a circumscriptiei in care este situata averea imobiliara a
debitorului o lista a sarcinilor care o greveaza.
Art. 83
(1) Daca debitorul nu si-a indeplinit indatorirea de a prezenta informatiile
financiare corespunzatoare, potrivit art. 21 alin. (1) lit. b) - d),
judecatorul-sindic poate, pe cheltuiala averii debitorului, sa angajeze un
expert contabil, care sa intocmeasca listele cu bunurile si obligatiile
debitorului. Judecatorul-sindic va fi indreptatit sa incerce sa recupereze
costul serviciilor expertului contabil de la debitor sau de la persoanele
fizice raspunzatoare pentru faptul ca debitorul nu a prezentat informatii
financiare corespunzatoare.
(2) Daca informatiile financiare prezentate de debitor par
necorespunzatoare, judecatorul-sindic poate, pe cheltuiala averii debitorului,
sa dispuna verificarea acestora de catre un expert contabil, care va face
corecturile necesare.
Art. 84
(1) Toate creantele vor fi supuse verificarii.
(2) Creantele vor fi prezentate, cu o cerere, in termen de 60 de zile de la
data trimiterii de tribunal catre creditori a primei notificari a cererii
introductive. Creantele vor fi inregistrate intr-un registru, care se va tine
la grefa tribunalului.
(3) Inregistrarea unei cereri suspenda orice fel de prescriptie, care va
incepe sa curga din nou, daca cererea a fost respinsa.
(4) Toate creantele inregistrate la grefa tribunalului vor fi socotite
valabile si corecte, atat timp cat judecatorul-sindic, debitorul sau un
creditor nu le contesta, caz in care tribunalul va stabili valabilitatea,
valoarea, prioritatea si garantiile creantelor.
Art. 85
Fiecare cerere va cuprinde: prenumele si numele creditorului sau numele
firmei, domiciliul sau sediul, suma datorata, temeiul creantei si o declaratie
cu privire la drepturile de prioritate sau la garantii. Vor fi anexate cererii
copii de pe documentele pe care se intemeiaza creanta, precum si copii de pe
actele de ipoteca sau de pe alte garantii.
Art. 86
(1) Dupa expirarea termenului pentru inregistrarea creantelor,
judecatorul-sindic va examina cat mai curand posibil toate creantele si actele
inregistrate si poate efectua o cercetare corespunzatoare, spre a stabili
legitimitatea, valoarea exacta si prioritatea oricarei creante.
(2) Nu vor fi supuse verificarii creantele izvorate din impozite, taxe,
amenzi penale sau contraventionale, datorate bugetului de stat sau celui local
si care sunt supuse legilor specifice.
Art. 87
Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor
negarantate sau partilor negarantate din creantele garantate, incepand de la
data inregistrarii cererii.
Art. 88
Creantele nescadente si cele sub conditie la data inregistrarii cererii vor
fi indreptatite sa participe la distribuiri de sume, in masura ingaduita de
prezenta lege.
Art. 89
Creantele negarantate si partile negarantate ale creantelor garantate, care
nu sunt scadente la data inregistrarii cererii, vor fi inscrise in tabelul de
creante cu intreaga lor valoare, insa orice distribuire de suma pentru astfel
de creante se va face prin reducerea lor la valoarea rezultata prin aplicarea
procentului general de reducere.
Art. 90
Creantele constand in obligatii care nu au fost calculate in valoare
monetara sau a caror valoare este supusa modificarii vor fi calculate de catre
judecatorul-sindic si inscrise in tabelul de creante cu valoarea nominala pe
care astfel de creante o aveau la data inregistrarii cererii. Tribunalul va decide
asupra oricarei contestatii impotriva calculului facut de judecatorul-sindic
pentru astfel de creante.
Art. 91
O creanta a unui creditor cu mai multi debitori solidari va fi inscrisa in
toate tabelele de creante ale debitorilor cu valoarea nominala, pana ce va fi
fost complet acoperita. Nici o reducere a sumei creantei prevazute in tabelul
de creante nu va fi facuta in vreunul dintre tabelele de creante ale
debitorilor, pana ce creditorul nu va fi fost platit pe deplin, in numerar sau
in bunuri. Daca totalul sumelor distribuite creditorului, in toate actiunile cu
debitorii, va depasi totalul sumei care ii este datorata, va trebui sa
restituie sumele primite in plus, care vor fi reinscrise ca fonduri in averea
debitorilor, proportional cu sumele pe care fiecare dintre debitori le-a platit
peste ceea ce era datorat.
Art. 92
Un creditor care, inainte de inregistrarea unei cereri, a primit o plata
partiala pentru creanta sa de la un codebitor sau de la un fidejusor al
debitorului, poate avea creanta inscrisa in tabelul de creante numai pentru
partea pe care nu a incasat-o inca. Un codebitor sau un fidejusor, care este
indreptatit la restituire ori la despagubire din partea debitorului pentru suma
platita, va fi trecut in tabelul de creante cu suma pe care a platit-o
creditorului.
Art. 93
Ca rezultat al verificarilor facute, judecatorul-sindic va trebui sa
intocmeasca si sa inregistreze la tribunal un tabel preliminar al tuturor
obligatiilor, aratand care creante sunt chirografare, garantate, sub conditie
sau cu prioritati si indicand daca el contesta, in orice mod, o creanta.
Art. 94
Oricarui creditor, a carui creanta este contestata de catre
judecatorul-sindic, de un alt creditor sau de catre debitor, i se va comunica
prin notificare ca, intr-un termen care nu va putea depasi 30 de zile de la
primirea notificarii, va avea loc o sedinta a tribunalului, in vederea
solutionarii contestatiei.
Art. 95
Dupa ce toate contestatiile la creante vor fi fost solutionate, judecatorul-sindic
va inregistra la tribunal si va avea grija sa fie afisat la usa acestuia un
tabel al tuturor obligatiilor debitorului, aratand suma, prioritatea si
situatia - garantata sau negarantata - a fiecarei creante.
Art. 96
Pana la inchiderea procedurii, judecatorul-sindic sau oricare creditor
poate contesta orice creanta sau rangul de prioritate din tabelul total de
obligatii, pe temeiul unei fraude sau al unei comportari necorespunzatoare a
creditorului.
Art. 97
(1) In toate cazurile de lichidare judiciara, la propunerea
judecatorului-sindic, tribunalul va putea desemna un lichidator. El va trebui
sa fie contabil autorizat, expert contabil sau licentiat in studii economice
ori juridice si sa aiba cel putin 5 ani vechime in activitatea practica
economica sau juridica.
(2) Lichidatorul efectueaza actele, operatiunile si procedurile dispuse de
judecatorul-sindic.
&3. Efectuarea lichidarii
Art. 98
(1) In toate cazurile de lichidare judiciara, bunurile din averea
debitorului vor fi lichidate cat mai avantajos si cat mai repede. Daca
activitatea comerciala a debitorului a fost continuata in timpul procedurii,
bunurile folosite pentru acea activitate vor fi vandute la timpul cel mai
potrivit pentru a se obtine pretul maxim din vanzarea lor.
(2) Judecatorul-sindic va trimite, in termen de 20 de zile de la hotararea
tribunalului de incepere a lichidarii, tuturor creditorilor titulari de creante
a caror valoare depaseste 5% din valoarea tuturor creantelor impotriva averii
debitorului, o notificare despre intentia sa de a vinde orice bun a carui
valoare depaseste 10% din valoarea creantelor impotriva averii debitorului.
Aceasta notificare va specifica daca vanzarea urmeaza a fi facuta prin
licitatie sau direct, pretul, termenul de plata pentru vanzare si, daca este
cunoscut, cumparatorul.
(3) Judecatorul-sindic poate desemna un expert contabil pentru a-l asista
la evaluarea si stabilirea preturilor bunurilor din averea debitorului.
Retribuirea acestuia va fi platita din averea debitorului.
Art. 99
(1) Vanzarea unui bun imobil va trebui facuta prin licitatie publica, in
afara de cazul in care tribunalul, la cererea judecatorului-sindic, autorizeaza
o vanzare directa. O cerere a judecatorului-sindic de a se ingadui o vanzare
directa va trebui sa fie comunicata tuturor creditorilor, tuturor persoanelor
fizice sau juridice care detin ipoteci sau alte garantii reale asupra bunului,
precum si debitorului si va stabili in amanunt termenii vanzarii propuse. Daca
vreun creditor, vreun detinator de garantie ori debitorul au obiectii la
vanzarea directa, tribunalul, dupa cel putin 20 de zile de la informarea
creditorilor, detinatorilor de garantii si a debitorului, printr-o notificare,
va tine o sedinta, spre a examina obiectia si a da o solutie.
(2) Judecatorul-sindic va trebui sa inregistreze la tribunal si sa comunice
tuturor creditorilor, tuturor persoanelor care detin ipoteci sau alte garantii
reale asupra bunurilor, precum si debitorului, printr-o notificare, intentia sa
de a vinde bunul imobil prin licitatie, cu cel putin 30 de zile inainte de data
propusa pentru licitatie. Notificarea va trebui sa cuprinda o descriere
amanuntita a imobilului, localitatea, strada si numarul unde este situat sau
sa-l identifice prin datele din registrul de publicitate imobiliara; de
asemenea, va cuprinde pretul de incepere a licitatiei. Daca vreun creditor,
vreun detinator de garantie sau debitorul au obiectii la conditiile licitatiei
propuse, tribunalul va tine o sedinta la cel putin 20 de zile dupa ce obiectia
va fi notificata tuturor creditorilor, detinatorilor de garantii si
debitorului, spre a analiza obiectiile si a da o solutie.
(3) Judecatorul-sindic va anunta orice licitatie de bunuri imobile, cel
putin de doua ori, in ziarele locale de larga circulatie, si va dispune ca
notificarea in legatura cu licitatia sa fie afisata la usa tribunalului, la
imobilul care urmeaza a fi vandut, precum si in sala mare a consiliului local
al orasului in care este situat imobilul. Cate o copie de pe notificare va fi
trimisa fiecarui creditor cu garantii asupra imobilului sau debitorului.
Acelasi text va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 100
Vanzarea nu va fi facuta inainte de 20 de zile de la data ultimei
publicatii in ziar.
Art. 101
Dispozitiile din Codul de procedura civila cu privire la executarea silita
asupra bunurilor nemiscatoare - prin licitatie, adjudecare, apel si efectele
adjudecarii - se vor aplica, in mod corespunzator, vanzarilor efectuate de judecatorul-sindic.
Art. 102
Veniturile obtinute din administrarea cladirilor sau a altor bunuri ale
averii debitorului vor fi depuse in contul averii acestuia si vor fi impartite
creditorilor in acelasi timp cu pretul obtinut din vanzarea acelor bunuri.
Art. 103
Sumele obtinute din vanzarile prin licitatie publica vor fi depuse in
contul averii debitorului si recipisele vor fi predate judecatorului-sindic
pentru a fi distribuite creditorilor.
Art. 104
(1) Creditorii avand ipoteci sau alte garantii reale asupra bunurilor
averii debitorului pot fi platiti din sumele realizate din vanzarea bunurilor
supuse garantiilor lor, platile cuprinzand tot capitalul, dobanzile si
cheltuielile aferente. In masura in care sumele realizate din vanzarea acestor
bunuri sunt insuficiente pentru a plati in intregime o creanta garantata,
creditorul respectiv va avea, de acum inainte, o creanta negarantata egala cu
suma capitalului, dobanzilor si cheltuielilor datorate creditorului la data
inregistrarii creantei, mai putin suma realizata din vanzarea bunului si
platita creditorului. Daca pretul nu acopera in totalitate creantele
creditorilor, in aceasta ultima situatie ei vor intra in concurs cu creditorii
chirografari la distribuirea sumelor rezultate din averea debitorului, dar
numai pentru sumele care le sunt inca datorate; ei nu pot primi dobanzile
aferente, care curg dupa inregistrarea cererii.
(2) Un creditor cu creanta garantata este indreptatit sa participe la orice
distribuire de suma, facuta inaintea vanzarii bunului supus garantiei lui.
Sumele primite din acest fel de distribuiri vor fi scazute din cele pe care
creditorul ar fi indreptatit sa le primeasca ulterior din pretul obtinut prin
vanzarea bunului supus garantiei sale, daca aceasta este necesar pentru a
impiedica un astfel de creditor sa primeasca mai mult decat ar fi primit daca
bunul supus garantiei sale ar fi vandut anterior distribuirii.
&4. Distribuirea sumelor realizate in urma lichidarilor
Art. 105
La fiecare 6 luni, calculate de la data inceperii lichidarii,
judecatorul-sindic va prezenta tribunalului un raport asupra fondurilor
obtinute din lichidare si din incasarea de creante si un plan de distribuire
intre creditori. Tribunalul poate prelungi termenul pentru prezentarea raportului
si a planului de distribuire. Planul de distribuire va fi inregistrat la grefa
tribunalului si judecatorul-sindic va notifica aceasta fiecarui creditor. Cate
o copie de pe plan si de pe raportul de distribuire vor fi afisate la usa
tribunalului. Oricare creditor poate formula obiectii la raport, in termen de
10 zile de la afisare. Tribunalul va tine, dupa cel putin 20 de zile de la
adresarea unei notificari tuturor creditorilor, o sedinta pentru a examina si a
solutiona orice obiectii.
Art. 106
Fondurile obtinute din vanzarea bunurilor averii debitorului vor fi
distribuite dupa cum urmeaza:
1. pentru plata cheltuielilor aferente vanzarii sau procedurii de
executare;
2. pentru restituirea creditelor - cu dobanzile si cheltuielile aferente -
acordate de societatile bancare in perioada de reorganizare;
3. pentru plata creantelor cu ipoteca sau alte garantii reale asupra
bunurilor, in ordinea prioritatii lor;
4. restul, in conformitate cu art. 107.
Art. 107
Creantele vor fi platite, atat in baza unui plan de reorganizare sau
lichidare, cat si in caz de lichidare, in urmatoarea ordine:
1. taxe, timbre si alte cheltuieli judiciare si retributiile persoanelor
angajate in conditiile art. 9;
2. sumele datorate de catre debitor unor terti pentru hrana si intretinere
pentru 6 luni inainte de inceperea procedurii;
3. daca debitorul este o persoana fizica, intretinerea necesara pentru
acesta, sotia si copii sai, astfel cum a fost acordata de catre tribunal;
4. creante izvorand din contracte de munca, pe o perioada de cel mult 6
luni inainte de inceperea procedurii;
5. creante izvorand din acte si operatiuni comerciale ale
judecatorului-sindic sau ale administratorului, cum ar fi un credit prelungit
in contul averii debitorului;
6. cheltuieli administrative, inclusiv:
a) cheltuieli actuale si necesare pentru conservarea averii debitorului si
dispunerea de ea, inclusiv toate onorariile si cheltuielile pentru
administrare;
b) datoriile aparute ca rezultat al continuarii activitatii comerciale a
debitorului;
7. creantele chirografare;
8. creantele actionarilor si ale asociatilor.
Art. 108
Urmatoarele creante vor fi indreptatite sa participe la distribuire, fie in
cazul unui plan de reorganizare ori de lichidare, fie in cel al unei lichidari,
numai dupa ce toate creantele chirografare vor fi fost platite in intregime:
1. creante izvorand din credite acordate unei societati comerciale de catre
un actionar sau un asociat, membru al acesteia;
2. creante izvorand din acte cu titlu gratuit.
Art. 109
Sumele de distribuit intre creditori in acelasi rang de prioritate vor fi
acordate proportional cu suma alocata pentru fiecare creanta, prin tabelul
mentionat la art. 96.
Art. 110
Creditorii, ale caror creante au fost prezentate tardiv, dar nu mai tarziu
de inchiderea lichidarii, vor lua parte la distribuire in mod proportional,
numai din sumele eventual ramase dupa plata creantelor inregistrate in termen.
Art. 111
In cazul in care bunurile care alcatuiesc averea unei societati in nume
colectiv sau in comandita nu sunt suficiente pentru plata creantelor,
inregistrate si verificate, impotriva societatii, judecatorul-sindic va putea
proceda la executarea silita impotriva asociatilor cu raspundere nelimitata.
Art. 112
Cu ocazia distribuirilor partiale, urmatoarele sume vor fi consemnate:
1. sume proportionale datorate creditorilor ale caror creante sunt supuse
unei conditii care nu s-a realizat inca;
2. sume proportionale datorate proprietarilor de titluri la ordin sau la
purtator si care au originalele titlurilor, dar nu le-au prezentat;
3. rezervele destinate sa acopere cheltuielile viitoare ale averii
debitorului.
Art. 113
Pentru creditorii cu creante inscrise in tabelul de creante, carora li s-au
alocat sume numai partial, sau cu creante sub conditie si care au luat parte la
distribuire, sumele cuvenite vor fi pastrate la banca, intr-un cont special de
depozit, pana ce situatia lor va fi fost lamurita.
Art. 114
(1) Dupa ce bunurile din averea debitorului vor fi lichidate si toate
contestatiile cu privire la creante vor fi fost solutionate, judecatorul-sindic
va supune tribunalului un raport final, impreuna cu un bilant general; copii de
pe acestea vor fi comunicate tuturor creditorilor si debitorului. O copie de pe
raportul final si o copie de pe bilantul general vor fi afisate la usa
tribunalului. Oricare creditor al debitorului poate formula obiectii la
raportul final, in termen de 10 zile de la data afisarii. Dupa cel putin 20 de
zile de la notificarea adresata de tribunal tuturor creditorilor si
debitorului, tribunalul va tine o sedinta pentru a examina raportul final si
obiectiile, in vederea aprobarii.
(2) Creantele, care la data inregistrarii raportului final vor fi inca sub
conditie, nu vor participa la vreo distribuire.
Art. 115
Dupa ce tribunalul aproba raportul final al judecatorului-sindic, acesta va
trebui sa faca de indata distribuirea finala a tuturor fondurilor din averea
debitorului. Fondurile nereclamate, in termen de 90 de zile, de catre cei
indreptatiti la ele, vor fi depuse de catre judecatorul-sindic la banca, in
contul averii debitorului, iar extrasul de cont la tribunal.
&5. Inchiderea lichidarii
Art. 116
(1) O procedura de lichidare judiciara va fi inchisa atunci cand tribunalul
a aprobat raportul final, toate fondurile sau bunurile din averea debitorului
au fost distribuite si fondurile nereclamate au fost depuse la banca. In urma
unei cereri a judecatorului-sindic, tribunalul va da o hotarare, inchizand
procedura. Hotararea va fi comunicata in scris tuturor creditorilor,
debitorului si camerei de comert si industrie teritoriala.
(2) O procedura de reorganizare sau de lichidare judiciara pe baza de plan
va fi inchisa in urma indeplinirii unui plan confirmat sau la cererea celui
care l-a propus. Daca o procedura incepe ca reorganizare, dar apoi devine
lichidare, aceasta va fi inchisa in conformitate cu alin. (1).
Sectiunea a 7-a
Inchiderea procedurii
Art. 117
In orice stadiu al procedurii, tribunalul, la cererea judecatorului-sindic,
poate da o hotarare de inchidere a procedurii, daca constata ca nu exista
bunuri sau ca bunurile existente nu sunt suficiente pentru a acoperi cheltuielile
administrative si nici un creditor nu se ofera sa avanseze sumele
corespunzatoare.
Art. 118
Tribunalul va da o hotarare de inchidere a procedurii, la cererea
judecatorului-sindic, inca inainte ca bunurile din averea debitorului sa fi
fost lichidate in intregime, daca creantele au fost complet acoperite prin
distribuirile facute.
Art. 119
Daca, dupa expirarea termenului pentru inregistrarea cererilor privind
creantele, judecatorul-sindic anunta ca nici un creditor nu a inregistrat vreo cerere,
tribunalul va da o hotarare de inchidere a procedurii.
Art. 120
Orice creditor poate formula obiectii la cererea judecatorului-sindic de a
se da o hotarare de inchidere a procedurii. La cel putin 20 de zile dupa ce va
fi trimis o notificare tuturor creditorilor, debitorului si camerei de comert
si industrie teritoriala, tribunalul va tine o sedinta pentru a examina cererea
si obiectiile si pentru a da o solutie.
Art. 121
Cand o procedura este inchisa, judecatorul-sindic si oricare persoana care
il asista vor fi socotiti descarcati de orice indatoriri sau responsabilitati
cu privire la procedura, avere, debitor, detinatori de garantii, creditori,
actionari si asociati.
Art. 122
Prin inchiderea procedurii, debitorul va fi descarcat de obligatiile pe
care le avea inainte de inregistrarea cererii sale sau de expirarea termenului
pentru a contesta cererea creditorilor ori de respingerea cererii sale; totusi,
sub rezerva gasirii debitorului ca vinovat de bancruta frauduloasa sau de a fi
facut plati ori transferuri frauduloase inainte de datele de mai sus, nu va fi
descarcat de acele obligatii, in masura in care ele nu au fost platite in
cadrul procedurii.
CAP. 4
Raspunderea membrilor organelor de conducere
Art. 123
(1) Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul societatii pe actiuni
sau al societatii cu raspundere limitata, ajunsa in incetare de plati, sa fie
suportat de catre membrii organelor de conducere - administratori, directori,
cenzori - care au contribuit la ajungerea societatii in aceasta situatie, prin
una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele societatii in folosul propriu sau in
cel al unei alte societati;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea societatii;
c) au dispus, in interes personal, continuarea unei activitati care ducea
in mod vadit societatea la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul societatii sau au marit,
in mod fictiv, pasivul acesteia:
f) au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura societatii fonduri, in
scopul intarzierii incetarii de plati;
g) in luna precedenta incetarii platilor, au platit sau au dispus sa se
plateasca cu preferinta unui creditor, in dauna celorlalti creditori.
(2) Aplicarea dispozitiilor alin. (1) nu inlatura aplicarea legii penale
pentru faptele care constituie infractiuni.
Art. 124
Sumele depuse potrivit art. 123 alin. (1) vor intra in averea debitorului
si vor fi destinate, in caz de reorganizare, completarii fondurilor necesare
continuarii activitatii debitorului, iar in caz de lichidare, platii
datoriilor.
Art. 125
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 123, tribunalul poate fi
sesizat de catre judecatorul-sindic, de catre oricare dintre creditori, de
catre camera de comert si industrie teritoriala sau se poate sesiza din oficiu,
pe baza datelor din dosarul cauzei, si va dispune masuri asiguratoare.
Art. 126
Executarea silita impotriva persoanelor prevazute la art. 123 alin. (1) se
efectueaza potrivit Codului de procedura civila.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 127
Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor,
cu cele ale Codului de procedura civila.
Art. 128
Exercitiul actiunilor sau, dupa caz, efectuarea procedurilor prevazute in
prezenta lege se suspenda fata de debitorii - societati comerciale cu capital
majoritar de stat - pentru care Guvernul a instituit sau va institui proceduri
speciale de supraveghere financiara, pe perioada cat acestea se afla sub
incidenta acestor proceduri.
Art. 129
Procedura aplicabila regiilor autonome pentru insolvabilitate se va stabili
prin lege, in acord cu regimul general al proprietatii publice.
Art. 130
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei si se aplica la 60 de zile de la data intrarii ei in
vigoare.
(2) Pe data aplicarii prezentei legi se abroga:
- art. 695 - 888 (Cartea a III-a - Despre faliment) si art. 936 - 944
(Dispozitiuni speciale de procedura in materie de faliment) din Codul comercial
roman;
- art. 34 - 38 (Dispozitiuni relative la faliment) din Regulamentul pentru
punerea in aplicare a Codului comercial roman, publicat in Monitorul Oficial
nr. 126 din 10 septembrie 1887.
Art. 131
Procedurile falimentare deschise pana la data punerii in aplicare a
prezentei legi vor continua a fi administrate si lichidate potrivit
dispozitiilor Codului comercial roman.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 5 mai
1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 mai 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
conf. univ. dr. ION SOLCANU