LEGE
Nr. 50 din 29 iulie 1991 * Republicata
privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea
locuintelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 13 ianuarie 1997
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 125 din 16 octombrie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 24 octombrie
1996, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Legea nr. 50 din 29 iulie 1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 163 din 7 august 1991, si a mai fost modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 4 din 14 ianuarie 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 24 ianuarie 1994 (aprobata si modificata prin
Legea nr. 82 din 20 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 160 din 25 iulie 1995) si prin Legea nr. 114 din 11 octombrie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 21 octombrie
1996.
CAP. 1
Autorizarea executarii sau desfiintarii constructiilor
Art. 1
Constructiile civile, industriale, agricole sau de orice alta natura se pot
realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire, eliberata in
conditiile prezentei legi, si a reglementarilor privind proiectarea si
executarea constructiilor.
Art. 2
Autorizatia de construire constituie actul de autoritate al administratiei
locale pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor prevazute de lege,
referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea
constructiilor.
Autorizatia de construire se elibereaza in temeiul si cu respectarea
documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobate potrivit
anexei care face parte integranta din prezenta lege.
Prin exceptare de la prevederile alineatului precedent, se pot emite
autorizatii de construire si in lipsa documentatiilor de urbanism si amenajare
a teritoriului, aprobate pentru:
a) lucrari de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare si de
conservare a cladirilor de orice fel, cu conditia mentinerii aceleiasi
functiuni si a suprafetei construite;
b) lucrari de modificare sau de reparare privind cai de comunicatie, dotari
tehnico-edilitare subterane si aeriene si altele asemenea, fara modificarea
traseului acestora;
c) lucrari de modificare sau de reparare privind imprejmuiri, mobilier
urban, amenajari de spatii verzi, parcuri si gradini publice, piete pietonale
si celelalte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
d) lucrari de cercetare si prospectare a terenurilor - foraje si excavari -
necesare studiilor geotehnice, ridicarilor topografice, exploatarilor de
cariere, balastierelor, sondelor de gaze si de petrol, precum si altor
exploatari;
e) organizarea de tabere de corturi.
Art. 3
Autorizatia de construire se elibereaza pentru:
a) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere sau reparare
a cladirilor de orice fel;
b) lucrari de construire, reparare, protejare, restaurare, conservare,
precum si orice alte lucrari, indiferent de valoarea lor, ce urmeaza a fi
efectuate la constructii reprezentand monumente si ansambluri istorice,
arheologice, de arhitectura, arta sau cultura, inclusiv cele din zonele lor de
protectie;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere sau reparare
privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare subterane si aeriene,
imprejmuiri si mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri, piete si
celelalte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
d) foraje si excavari necesare studiilor geotehnice si ridicarilor
topografice, exploatari de cariere, balastiere, sonde de gaze si petrol, precum
si alte exploatari;
e) constructii provizorii de santier, necesare executiei lucrarilor de
baza, daca nu au fost autorizate o data cu acestea;
f) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote;
g) lucrari cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spatii de
expunere situate pe caile si in spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj,
firme si reclame.
Art. 4
Autorizatia de construire se elibereaza de catre delegatiile permanente ale
consiliilor judetene, de primarul general al municipiului Bucuresti sau de
primari, dupa cum urmeaza:
a) delegatiile permanente ale consiliilor judetene, cu avizul primarilor,
pentru investitiile care se aproba de catre Guvern; pentru lucrarile publice,
lacasurile de cult, constructiile pentru industrie, comert, prestari de
servicii, social-culturale si speciale, care se executa la sate; pentru
constructiile si lucrarile de orice fel, care se executa in extravilanul
localitatilor, cu exceptia celor mentionate la lit. d);
b) primarii municipiilor sau oraselor, pentru constructiile si lucrarile de
orice fel din localitati, cu exceptia investitiilor care se aproba de Guvern;
c) primarul general al municipiului Bucuresti, pentru constructiile si
lucrarile prevazute la lit. a) si b) si primarii sectoarelor municipiului
Bucuresti, pentru constructiile de locuinte si anexele gospodaresti ale
acestora;
d) primarii comunelor, pentru constructiile de locuinte si anexele
gospodaresti ale acestora, din satele componente, precum si pentru anexele
exploatarilor agricole situate in extravilan. Se excepteaza de la autorizare anexele
cu caracter temporar ale exploatarilor agricole, situate in extravilan.
Art. 5
Cererea de eliberare a autorizatiei de construire va fi insotita de
certificatul de urbanism, emis de organele prevazute la art. 4.
Certificatul de urbanism trebuie sa cuprinda elemente privind regimul
juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor.
Art. 6
Autorizatia de construire se emite in cel mult 30 de zile de la
inregistrarea cererii, la care se anexeaza, obligatoriu, documentatia tehnica,
formata din planul de amplasare a constructiei, planuri din care sa rezulte
destinatia, alcatuirea constructiva, functionala si infatisarea constructiei,
intocmite la o scara convenabila de catre un proiectant autorizat pentru
lucrari de constructii, persoana fizica sau juridica, precum si dovada titlului
solicitantului asupra terenului.
Documentatia tehnica trebuie sa fie verificata conform legii si sa contina
si avizele legale necesare, pe functiuni, prezentate prin grija solicitantului.
In situatia depunerii unei documentatii tehnice incomplete, aceasta se
restituie solicitantului in termen de 10 zile de la data inregistrarii, cu
mentionarea in scris a elementelor necesare completarii acesteia.
Documentatia tehnica va fi semnata:
a) de arhitect cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru partea de
arhitectura, la lucrarile de constructii supraterane si la cele subterane cu
acces public;
b) de inginer cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru partea de
inginerie la lucrarile de constructii.
Prevederile alineatului precedent se aplica si pentru documentatia de
executie.
Documentatiile tehnice privind cladirile de locuinte parter si parter si
etaj, care nu depasesc suprafata desfasurata de 175 mp, anexele gospodaresti
ale acestora cu o suprafata construita de pana la 200 mp, precum si
constructiile provizorii, situate in afara zonelor protejate, stabilite
potrivit prevederilor legale, pot fi semnate si de conductori arhitecti si
subingineri, dupa caz.
Semnarea documentatiilor de catre persoanele prevazute la alin. 4, 5 si 6
atrage dupa sine raspunderea acestora in conditiile legii.
Art. 7
Pentru autorizarea constructiilor in zonele asupra carora s-a instituit,
potrivit legii, un anumit regim de protectie prevazut in documentatiile de
urbanism aprobate se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in rezervatiile istorice si de arhitectura, stabilite potrivit legii,
sau in cazul lucrarilor de orice natura care modifica monumentele istorice si
zonele de protectie a acestora, solicitantul va obtine avizul Ministerului
Culturii si al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
b) in parcurile nationale si rezervatiile naturale, solicitantul va obtine
avizul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
c) in zonele unde s-a instituit alt tip de restrictie, solicitantul va
obtine avizul organismelor competente.
Art. 8
Se pot executa fara autorizatie de construire urmatoarele lucrari:
a) reparatii la imprejmuiri, acoperisuri, invelitori sau terase, cand nu se
schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;
b) reparatii si inlocuiri de tamplarie interioara si exterioara, daca se
pastreaza forma, dimensiunile golurilor si tamplariei;
c) reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;
d) zugraveli si vopsitorii interioare;
e) zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de
fatada si culorile cladirilor, situate pe arterele principale de circulatie;
f) reparatii la instalatiile interioare si bransamentele exterioare, de
orice fel, aferente cladirilor, fara implicatii asupra structurii de rezistenta
sau aspectului arhitectural al acestora.
Art. 9
Desfiintarea constructiilor si amenajarilor prevazute la art. 3 se face pe
baza autorizatiei de desfiintare obtinuta, in prealabil, eliberata de primari,
de primarul general al municipiului Bucuresti sau de catre delegatiile
permanente ale consiliilor judetene, dupa caz.
CAP. 2
Concesionarea terenurilor pentru constructii
Art. 10
Terenurile apartinand domeniului privat al statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate executarii de constructii, pot fi
concesionate prin licitatie publica in conditiile respectarii documentatiilor
de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobate potrivit prezentei legi, si
realizarii de catre concesionar a constructiei.
Concesiunea se face pe baza de oferte prezentate de catre solicitanti, cu
respectarea prevederilor legale si a dispozitiilor prezentului capitol, urmarindu-se
valorificarea superioara a potentialului terenului, pe baza conceptiei
urbanistice.
Art. 11
Pana la reglementarea prin lege a situatiei juridice, nu pot face obiectul
concesiunii terenurile libere de constructii, aflate in administrarea consiliilor
locale si care pot fi revendicate de fostii proprietari.
Art. 12
Prin exceptie de la prevederile art. 10, terenurile destinate executarii de
constructii se pot concesiona fara licitatie publica, in urmatoarele cazuri:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica, inclusiv cele cu
caracter social, fara scop lucrativ, altele decat cele ce se realizeaza de
catre colectivitatile locale pe terenurile acestora, cu plata taxei de
concesiune stabilita potrivit legii;
b) pentru extinderea constructiilor existente de catre proprietar sau cu
acordul acestuia.
Art. 13
Terenurile prevazute la art. 10, ce fac obiectul licitatiei, se aduc la
cunostinta publica de catre primarii unitatilor administrativ-teritoriala unde
sunt situate, printr-o publicatie afisata la sediul acestora si tiparita in cel
putin doua ziare de larga circulatie, cu minimum 20 de zile inainte de data
licitatiei.
Publicatiile privind licitatia vor cuprinde data si locul desfasurarii
acesteia, suprafata si destinatia terenului, stabilite prin planurile de
urbanism sau prin concurs desfasurat potrivit legii, si taxa anuala minimala de
concesionare.
Oferta solicitantilor va fi insotita de un studiu de oportunitate sau de
fezabilitate, dupa caz, cuprinzand in mod obligatoriu elementele tehnice
necesare pentru caracterizarea functionalitatii si capacitatii constructiei, a
gradului de ocupare a terenului, precum si a celorlalte elemente cuprinse in
certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decat ofertele care corespund
documentatiei de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobata potrivit legii.
Licitatia se efectueaza, in conditiile legii, de comisiile instituite in
acest scop de catre consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului
Bucuresti. Comisiile functioneaza la sediul consiliilor locale in a caror
unitate administrativ-teritoriala sunt situate terenurile.
Art. 14
Limita minima a pretului concesiunii se stabileste, dupa caz, prin
hotararea consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti
sau a consiliului local, astfel incat sa asigure recuperarea in 25 de ani a
pretului de vanzare al terenului, in conditii de piata, la care se adauga
costul lucrarilor de infrastructura aferente.
Art. 15
Terenurile prevazute la art. 10, ce se concesioneaza pentru realizarea de
locuinte si spatii construite asociate acestora, vor avea urmatoarele
suprafete:
a) in localitati urbane:
- pana la 300 mp pentru un apartament intr-o cladire cu parter sau parter
si etaj;
- pana la 200 mp pentru un apartament intr-o cladire cu parter si etaj, cu
2 apartamente;
- pana la 150 mp pentru un apartament, in cazul cladirilor cu parter si mai
multe etaje, avand cel mult 6 apartamente;
- pentru cladirile cu mai mult de 6 apartamente; suprafata de teren va fi
stabilita potrivit planurilor urbanistice de detaliu;
b) in localitati rurale, inclusiv in cele 23 de localitati declarate orase
potrivit Legii nr. 2/1989 si mentinute prin Decretul-lege nr. 38/1990, pana la
1.000 mp pentru o locuinta.
Art. 16
Pentru realizarea unei case de vacanta se poate concesiona un teren in
suprafata de pana la 250 mp.
Art. 17
Impotriva licitatiei, pana la momentul adjudecarii, se va putea face
contestatie, de catre orice persoana interesata, la judecatoria in a carei raza
teritoriala are loc licitatia. Contestatia suspenda desfasurarea licitatiei
pana la solutionarea sa definitiva.
Art. 18
Pe baza procesului-verbal de adjudecare a licitatiei sau a hotararii
consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
pentru situatiile prevazute la art. 12, se va incheia actul de concesiune, care
se va inregistra de catre concesionar in evidentele de publicitate imobiliara,
in termen de 10 zile de la data adjudecarii sau emiterii hotararii.
Art. 19
Concesionarea terenurilor prevazute la art. 10-16 se face in conformitate
cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilita de catre consiliile
locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in functie de
prevederile documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului si de
natura constructiei; pentru constructiile de locuinte concesionarea se face pe
durata existentei constructiilor.
Art. 20
Intravilanul localitatilor se stabileste prin documentatiile de urbanism si
amenajare a teritoriului, aprobate potrivit prezentei legi.
Terenurile destinate pentru constructii evidentiate in intravilan se scot
din circuitul agricol, temporar sau definitiv, prin autorizatia de construire.
Suprafetele de teren scoase din circuitul agricol se comunica de catre
delegatiile permanente ale consiliilor judetene, de primarul general al
municipiului Bucuresti sau de primari, in termen de 10 zile de la eliberarea
autorizatiilor, la oficiile teritoriale de cadastru.
CAP. 3
Raspunderi si sanctiuni
Art. 21
Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) executarea, fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia, a lucrarilor
prevazute la art. 3 lit. b);
b) continuarea executarii lucrarilor, fara autorizatie sau cu incalcarea
prevederilor acesteia, dupa dispunerea opririi lucrarilor de catre organele
care au aplicat amenda contraventionala.
Infractiunile prevazute la alin. 1 se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni
la 3 ani.
Art. 22
In cazul savarsirii faptelor prevazute la art. 21, organele de inspectie si
control prevazute la art. 24 sunt obligate sa sesizeze organele de urmarire
penala.
Art. 23
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
a) executarea, fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia, precum si a
proiectelor aprobate, a lucrarilor prevazute la art. 3, cu exceptia celor de la
lit. b);
b) desfiintarea, partiala sau totala, fara autorizatie sau cu incalcarea
acesteia, a constructiilor si instalatiilor, cu exceptia celor de la art. 3
lit. b);
c) mentinerea, dupa expirarea termenului prevazut in autorizatie, sau
adaptarea in alte scopuri, fara autorizatie, a lucrarilor cu caracter
provizoriu, precum si mentinerea constructiilor provizorii de santier dupa
terminarea lucrarilor de baza;
d) impiedicarea exercitarii controlului de catre organele de inspectie si
control abilitate, prin interzicerea accesului acestora sau prin neprezentarea
documentelor si actelor solicitate;
e) eliberarea autorizatiei de construire sau de desfiintare in baza unor
documentatii care nu sunt intocmite, semnate si verificate de catre persoanele
abilitate potrivit legii, care nu contin avizele legale necesare sau care
contravin prevederilor documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului,
aprobate, ori normelor tehnice de proiectare si executie in vigoare;
f) neorganizarea si neexercitarea controlului, conform legii, de catre
organele de control ale consiliilor judetene si locale, cu atributii in
domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, in unitatile lor
administrativ-teritoriale.
Contraventiile savarsite de persoane fizice sau juridice, prevazute la
alin. 1 lit. c) si f), se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
4.000.000 lei, cele de la lit. d) si e) de la 5.000.000 lei la 7.000.000 lei,
iar cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 7.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 24
Contraventiile prevazute la art. 23 se constata de organele de control ale
consiliilor judetene si locale pentru faptele savarsite in cadrul unitatilor
lor administrativ-teritoriale, cu exceptia contraventiei aratate la art. 23
lit. f), care se constata in conditiile stabilite la alin. 3, precum si de
catre organele de control ale consiliilor judetene pentru consiliile locale din
cadrul unitatilor lor administrativ-teritoriale.
Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, incheiate de organele de
control, se inainteaza, in vederea aplicarii sanctiunii, sefului directiei care
coordoneaza activitatea de urbanism si amenajare a teritoriului sau, dupa caz,
presedintelui ori vicepresedintelui consiliului judetean, primarului sau
viceprimarului unitatii administrativ-teritoriale unde s-a savarsit
contraventia.
Controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea
executarii constructiilor se exercita de catre Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, care poate constata
contraventii si poate aplica amenzi pe intreg teritoriul tarii.
Contraventiile privind executarea sau desfiintarea constructiilor fara
autorizatie, prevazute la art. 23 alin. 1 lit. a) si b), precum si cele
prevazute la lit. c) si d) pot fi constatate si de organele de politie
Art. 25
O data cu aplicarea amenzii pentru contraventiile prevazute la art. 23
alin. 1 lit. a) si b) se dispune oprirea executarii lucrarilor, precum si, dupa
caz, masurile pentru incadrarea acestora in prevederile autorizatiei sau
desfiintarea lucrarilor executate fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia,
intr-un termen stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
In cazul in care organele care au aplicat amenda apreciaza ca lucrarile
executate fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia indeplinesc conditiile
prevazute de lege pentru eliberarea unei autorizatii, acestea pot stabili, prin
procesul-verbal de constatare a contraventiei, un termen in care
contravenientul poate solicita si obtine autorizatia necesara sau, dupa caz, o
noua autorizatie. In aceasta situatie, masurile de desfiintare a constructiilor
vor fi dispuse numai dupa expirarea termenului stabilit.
Art. 26
Dreptul de a constata contraventiile si de a aplica amenzile prevazute la
art. 23 se prescrie in termen de 2 ani de la data savarsirii faptei.
Art. 27
In cazul in care persoanele sanctionate contraventional au oprit executarea
lucrarilor, dar nu s-au conformat in termen celor dispuse in procesul-verbal de
constatare a contraventiei, potrivit prevederilor art. 25, organele de
inspectie si de control prevazute la art. 24 vor sesiza instantele
judecatoresti pentru a dispune, dupa caz:
a) incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei;
b) desfiintarea constructiilor nelegal realizate.
In cazul admiterii cererii, instanta va stabili termenele limita de
executare a masurilor prevazute la alin. 1 lit. a) si b).
In situatiile prevazute la art. 21, organele de inspectie si de control vor
putea cere instantei penale sa dispuna, prin hotararea de condamnare, masurile
mentionate la alin. 1 lit. a) si b). Organele de inspectie si de control vor
putea cere organelor de urmarire penala sesizate si, dupa caz, instantei, sa
dispuna, ca masura provizorie, in tot cuprinsul procesului penal, oprirea
executarii lucrarilor.
Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea unei locuinte
si pentru care s-a dispus masura prevazuta la alin. 1 lit. b) vor restitui
subventiile primite, cu plata dobanzilor legale pentru perioada in care le-au
folosit.
Art. 28
Prin derogare de la prevederile art. 27, constructiile executate fara
autorizatie de construire pe terenuri apartinand domeniului public al statului,
al judetelor, oraselor sau comunelor, vor putea fi desfiintate pe cale
administrativa de catre autoritatea administratiei publice competente, fara
sesizarea instantelor judecatoresti, la expirarea termenului stabilit prin
procesul-verbal de constatare a contraventiei, pe cheltuiala contravenientului.
Art. 29
In cazul nerespectarii termenelor limita stabilite, masurile dispuse de
instanta, in conformitate cu art. 27, se vor aduce la indeplinire prin grija
primarului, cu sprijinul organelor de politie, cheltuielile urmand a fi
suportate de catre persoanele vinovate.
Art. 30
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, se aplica prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 31
Persoanele fizice si juridice, care beneficiaza de teren in conditiile
prezentei legi, sunt obligate sa solicite emiterea autorizatiei de construire
si sa inceapa constructia in termen de cel mult un an de la data obtinerii
actului de concesionare a terenului.
In caz de incalcare a obligatiei prevazute la alin. 1 concesionarea isi
pierde valabilitatea.
Art. 32
Persoanele fizice si juridice, care realizeaza constructii in conditiile
prezentei legi, au obligatia de a executa integral constructiile la termenul
prevazut in autorizatie.
Constructiile se considera terminate, daca s-au realizat toate elementele
prevazute in autorizatia de construire.
In cazul cand constructia nu a fost executata integral la termenul
stabilit, autorizatia se poate prelungi o singura data, cu cel mult un an, de
catre organul care a emis-o.
Art. 33
Toate constructiile proprietate particulara, realizate in conditiile
prezentei legi, se declara, in vederea impunerii, la organele financiare
teritoriale sau la unitatile subordonate acestora, dupa terminarea lor completa
si nu mai tarziu de 15 zile de la data expirarii termenului prevazut in
autorizatia de construire.
Art. 34
In cazul cand intr-o cladire se realizeaza mai multe apartamente si
suprafete locative cu alta destinatie, proprietarii acestora dobandesc si o
cota-parte de proprietate asupra tuturor partilor de constructie si instalatii,
precum si asupra tuturor dotarilor care, prin natura lor, nu se pot folosi
decat in comun, indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care este situata
proprietatea lor.
O data cu dreptul de proprietate asupra constructiilor, in situatia celor
realizate in cladiri cu mai multe apartamente, proprietarul dobandeste si o
cota-parte din dreptul de concesiune asupra terenului apartinand domeniului
privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale.
Cotele-parti prevazute la alineatele precedente se determina proportional
cu suprafata construita a locuintelor, a caselor de vacanta ori a suprafetelor
cu alta destinatie din cladire, dupa caz.
Art. 35
Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite in caz de succesiune
sau de instrainare a constructiei pentru realizarea careia el a fost construit.
Art. 36
Autorizarea constructiilor cu caracter militar se face in conditiile
stabilite de Ministerul Apararii Nationale si Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului.
Art. 37
Guvernul Romaniei va reorganiza structurile organizatorice ale
prefecturilor si primariilor pentru cuprinderea atributiilor ce le revin in
aplicarea prezentei legi.
Art. 38
Formularele, procedura de autorizare si continutul documentatiilor
prevazute la art. 2 alin. 2 si la art. 6 alin. 1 se vor stabili de Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei.
Art. 39
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1973 privind
dezvoltarea constructiei de locuinte si vanzarea de locuinte din fondul de stat
catre populatie, publicata in Buletinul Oficial nr. 46 din 31 martie 1973,
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 880 din 16 iulie 1973 pentru stabilirea
masurilor de executare a dispozitiilor Legii nr. 4/1973 privind dezvoltarea
constructiei de locuinte, vanzarea de locuinte din fondul de stat catre
populatie si construirea de case de odihna proprietate personala, publicata in
Buletinul Oficial nr. 108 din 20 iulie 1973, Decretul nr. 144/1958 privind
reglementarea eliberarii autorizatiilor de construire, reparare si desfiintare
a constructiilor, precum si a celor referitoare la instrainarile si impartelile
terenurilor cu sau fara constructii, publicat in Buletinul Oficial nr. 15 din
29 martie 1958, Decretul nr. 545/1958 privind reglementarea amplasarii
constructiilor, precum si a trecerii in proprietatea statului a terenurilor si
constructiilor necesare efectuarii unor lucrari sau unor actiuni de interes de
stat, publicat in Buletinul Oficial nr. 41 din 30 decembrie 1958, Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2.490/1969 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele privind amplasarea si autorizarea Constructii,
repararii si desfiintarii constructiilor si a altor lucrari, publicata in
Buletinul Oficial nr. 158 din 31 decembrie 1969, precum si orice alte
dispozitii contrare prezentei legi se abroga.
ANEXA 1
AVIZAREA SI APROBAREA
documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului
-----------------------------------------------------------
Nr. Categorii de Avizeaza Aproba
crt. documentatii
-----------------------------------------------------------
0 1 2 3
-----------------------------------------------------------
A. Plan de amenajare a
teritoriului
1. National Guvernul Parlamentul
2. Zonal Ministerul Consiliile judetene
Lucrarilor interesate sau
Publice si Consiliul General
Amenajarii al Municipiului
Teritoriului Bucuresti
Organismele
centrale
interesate
3. Judetean sau Ministerul Consiliile judetene
al municipiului Lucrarilor sau Consiliul
Bucuresti Publice si General al
Amenajarii Municipiului
Teritoriului Bucuresti
Organismele
centrale
interesate
4. Interorasenesc Ministerul Consiliile locale
sau intercomunal Lucrarilor orasenesti sau
Publice si comunale interesate
Amenajarii
Teritoriului
Organismele
teritoriale
interesate
5. Municipal Ministerul Consiliile locale
Lucrarilor municipale
Publice si
Amenajarii
Teritoriului
Organismele
teritoriale
interesate
6. Orasenesc Organismele Consiliile locale
teritoriale orasenesti
interesate
7. Comunal Organismele Consiliile locale
teritoriale comunale
interesate
B. Plan urbanistic
general
1. Municipiul Ministerul Consiliul General
Bucuresti Lucrarilor al Municipiului
Publice si Bucuresti
Amenajarii
Teritoriului
Organismele
centrale
interesate
2. Municipiu Ministerul Consiliile locale
Lucrarilor municipale
Publice si
Amenajarii
Teritoriului
Organismele
teritoriale
interesate
3. Oras Organismele Consiliile locale
teritoriale orasenesti
interesate
4. Statiune Ministerul Consiliile judetene
balneara, Lucrarilor
climaterica, Publice si
turistica Amenajarii
Teritoriului
Ministerul
Turismului
Ministerul
Sanatatii
Organismele
teritoriale
interesate
5. Sat Organismele Consiliile locale
teritoriale comunale
interesate
C. Plan urbanistic
zonal
1. Zona centrala Ministerul Consiliul General
a municipiului Lucrarilor al Municipiului
Bucuresti Publice si Bucuresti
Amenajarii
Teritoriului
Organismele
centrale
interesate
2. Zona centrala Ministerul Consiliile locale
a municipiului Lucrarilor municipale
Bucuresti Publice si
Amenajarii
Teritoriului
Organismele
teritoriale
interesate
3. Zona centrala a Organismele Consiliile locale
orasului teritoriale orasenesti
interesate
4. Zona centrala a Organismele Consiliile locale
satului teritoriale comunale
interesate
5. Alte zone Organismele Consiliile locale
functionale teritoriale sau Consiliul
din localitati interesate General al
Municipiului
Bucuresti
6. Zone protejate Ministerul Consiliile judetene
Lucrarilor sau Consiliul
Publice si General al
Amenajarii Municipiului
Teritoriului Bucuresti
Organismele
centrale si
teritoriale
interesate
7. Asezare de Ministerul Consiliile judetene
vacanta Lucrarilor sau Consiliul
Publice si General al
Amenajarii Municipiului
Teritoriului Bucuresti
Organismele
centrale si
teritoriale
interesate
D. Plan urbanistic
de detaliu
1. Investitii din Ministerul Consiliile judetene
competenta de Lucrarilor sau Consiliul
de aprobare a Publice si General al
Guvernului, a Amenajarii Municipiului
altor organe ale Teritoriului Bucuresti
administratiei Organismele
publice centrale centrale si
si cele care se teritoriale
amplaseaza in interesate
zone protejate
2. Investitii din Organismele Consiliile locale
competenta de teritoriale sau Consiliul
aprobare a interesate General al
organelor locale Municipiului
Bucuresti
E. Regulamente de
urbanism
1. Regulamentul Organismele Guvernul
general de centrale
urbanism interesate
2. Regulamentul Ministerul Consiliile locale
local de Lucrarilor sau Consiliul
urbanism Publice si General al
Amenajarii Municipiului
Teritoriului Bucuresti