Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 125 din 16 octombrie 1996

pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 259 din 24 octombrie 1996


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. La articolul 2, dupa alineatul 2 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
    "Prin exceptare de la prevederile alineatului precedent, se pot emite autorizatii de construire si in lipsa documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului aprobate, pentru:
    a) lucrari de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare si de conservare a cladirilor de orice fel, cu conditia mentinerii aceleiasi functiuni si a suprafetei construite;
    b) lucrari de modificare sau de reparare privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare subterane si aeriene si altele asemenea, fara modificarea traseului acestora;
    c) lucrari de modificare sau de reparare privind imprejmuiri, mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri si gradini publice, piete pietonale si celelalte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
    d) lucrari de cercetare si prospectare a terenurilor - foraje si excavari - necesare studiilor geotehnice, ridicarilor topografice, exploatarilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze si de petrol, precum si altor exploatari;
    e) organizarea de tabere de corturi."
    2. Articolul 4 litera a) va avea urmatorul cuprins:
    "a) delegatiile permanente ale consiliilor judetene, cu avizul primariilor, pentru investitiile care se aproba de catre Guvern; pentru lucrarile publice, lacasurile de cult, constructiile pentru industrie, comert, prestari de servicii, social-culturale si speciale, care se executa la sate; pentru constructiile si lucrarile de orice fel, care se executa in extravilanul localitatilor, cu exceptia celor mentionate la lit. d)."
    3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 6
    Autorizatia de construire se emite in cel mult 30 de zile de la inregistrarea cererii, la care se anexeaza, obligatoriu, documentatia tehnica, formata din planul de amplasare a constructiei, planuri din care sa rezulte destinatia, alcatuirea constructiva, functionala si infatisarea constructiei, intocmite la o scara convenabila de catre un proiectant autorizat pentru lucrari de constructii, persoana fizica sau juridica, precum si dovada titlului solicitantului asupra terenului.
    Documentatia tehnica trebuie sa fie verificata conform legii si sa contina si avizele legale necesare, pe functiuni, prezentate prin grija solicitantului.
    In situatia depunerii unei documentatii tehnice incomplete, aceasta se restituie solicitantului in termen de 10 zile de la data inregistrarii, cu mentionarea in scris a elementelor necesare completarii acesteia.
    Documentatia tehnica va fi semnata:
    a) de arhitect cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru partea de arhitectura, la lucrarile de constructii supraterane si la cele subterane cu acces public;
    b) de inginer cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru partea de inginerie la lucrarile de constructii.
    Prevederile alineatului precedent se aplica si pentru documentatia de executie.
    Documentatiile tehnice privind cladirile de locuinte parter si parter si etaj care nu depasesc suprafata desfasurata de 175 mp, anexele gospodaresti ale acestora cu o suprafata construita de pana la 200 mp, precum si constructiile provizorii, situate in afara zonelor protejate, stabilite potrivit prevederilor legale, pot fi semnate si de conductori arhitecti si subingineri, dupa caz.
    Semnarea documentatiilor de catre persoanele prevazute la alin. 4, 5 si 6 atrage dupa sine raspunderea acestora in conditiile legii."
    4. Articolul 8 literele a) si f) vor avea urmatorul cuprins:
    "a) reparatii la imprejmuiri, acoperisuri, invelitori sau terase, cand nu se schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;"
    "f) reparatii la instalatiile interioare si la bransamentele exterioare, de orice fel, aferente cladirilor, fara implicatii asupra structurii de rezistenta sau aspectului arhitectural al acestora."
    5. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 12
    Prin exceptie de la prevederile art. 10, terenurile destinate executarii de constructii se pot concesiona fara licitatie publica, in urmatoarele cazuri:
    a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica, inclusiv cele cu caracter social, fara scop lucrativ, altele decat cele ce se realizeaza de catre colectivitatile locale pe terenurile acestora, cu plata taxei de concesiune stabilita potrivit legii;
    b) pentru extinderea constructiilor existente de catre proprietar sau cu acordul acestuia."
    6. La capitolul IV "Raspunderi si sanctiuni" se introduc articolele 25^1 si 25^2, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 25^1
    Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
    a) executarea, fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia, a lucrarilor prevazute la art. 3 lit. b);
    b) continuarea executarii lucrarilor, fara autorizatie sau cu incalcarea prevederilor acesteia, dupa dispunerea opririi lucrarilor de catre organele care au aplicat amenda contraventionala.
    Infractiunile prevazute la alin. 1 se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani.
    Art. 25^2
    In cazul savarsirii faptelor prevazute la art. 25^1, organele de inspectie si control prevazute la art. 27 sunt obligate sa sesizeze organele de urmarire penala."
    7. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 26
    Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
    a) executarea, fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia, precum si a proiectelor aprobate, a lucrarilor prevazute la art. 3, cu exceptia celor de la lit. b);
    b) desfiintarea, partiala sau totala, fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia, a constructiilor si instalatiilor, cu exceptia celor de la art. 3 lit. b);
    c) mentinerea, dupa expirarea termenului prevazut in autorizatie, sau adaptarea in alte scopuri, fara autorizatie, a lucrarilor cu caracter provizoriu, precum si mentinerea constructiilor provizorii de santier dupa terminarea lucrarilor de baza;
    d) impiedicarea exercitarii controlului de catre organele de inspectie si control abilitate, prin interzicerea accesului acestora sau prin neprezentarea documentelor si actelor solicitate;
    e) eliberarea autorizatiei de construire sau de desfiintare in baza unor documentatii care nu sunt intocmite, semnate si verificate de catre persoanele abilitate potrivit legii, care nu contin avizele legale necesare sau care contravin prevederilor documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului aprobate ori normelor tehnice de proiectare si executie in vigoare;
    f) neorganizarea si neexercitarea controlului, conform legii, de catre organele de control ale consiliilor judetene si locale, cu atributii in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, in unitatile lor administrativ-teritoriale.
    Contraventiile savarsite de persoane fizice sau juridice, prevazute la alin. 1 lit. c) si f), se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei, cele de la lit. d) si e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 7.000.000 lei, iar cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 7.000.000 lei la 20.000.000 lei."
    8. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 27
    Contraventiile prevazute la art. 26 se constata de organele de control ale consiliilor judetene si locale pentru faptele savarsite in cadrul unitatilor lor administrativ-teritoriale, cu exceptia contraventiei prevazute la art. 26 lit. f), care se constata in conditiile stabilite la alin. 3, precum si de catre organele de control ale consiliilor judetene pentru consiliile locale din cadrul unitatilor lor administrativ-teritoriale.
    Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, incheiate de organele de control, se inainteaza, in vederea aplicarii sanctiunii, sefului directiei care coordoneaza activitatea de urbanism si amenajare a teritoriului sau, dupa caz, presedintelui ori vicepresedintelui consiliului judetean, primarului sau viceprimarului unitatii administrativ-teritoriale unde s-a savarsit contraventia.
    Controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea executarii constructiilor se exercita de catre Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, care poate constata contraventii si poate aplica amenzi pe intreg teritoriul tarii.
    Contraventiile privind executarea sau desfiintarea constructiilor fara autorizatie, prevazute la art. 26 alin. 1 lit. a) si b), precum si cele prevazute la lit. c) si d) pot fi constatate si de organele de politie."
    9. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 28
    O data cu aplicarea amenzii, pentru contraventiile prevazute la art. 26 alin. 1 lit. a) si b), se dispune oprirea executarii lucrarilor, precum si, dupa caz, masurile pentru incadrarea acestora in prevederile autorizatiei sau desfiintarea lucrarilor executate fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia, intr-un termen stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
    In cazul in care organele care au aplicat amenda apreciaza ca lucrarile executate fara autorizatie sau cu incalcarea acesteia indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru eliberarea unei autorizatii, acestea pot stabili, prin procesul-verbal de constatare a contraventiei, un termen in care contravenientul poate solicita si obtine autorizatia necesara sau, dupa caz, o noua autorizatie. In aceasta situatie, masurile de desfiintare a constructiilor vor fi dispuse numai dupa expirarea termenului stabilit."
    10. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30
    In cazul in care persoanele sanctionate contraventional au oprit executarea lucrarilor, dar nu s-au conformat in termen celor dispuse in procesul-verbal de constatare a contraventiei, potrivit prevederilor art. 28, organele de inspectie si de control prevazute la art. 27 vor sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune, dupa caz:
    a) incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei;
    b) desfiintarea constructiilor nelegal realizate.
    In cazul admiterii cererii, instanta va stabili termenele limita de executare a masurilor prevazute la alin. 1 lit. a) si b).
    In situatiile prevazute la art. 25^1, organele de inspectie si de control vor putea cere instantei penale sa dispuna, prin hotararea de condamnare, masurile mentionate la alin. 1 lit. a) si b). Organele de inspectie si de control vor putea cere organelor de urmarire penala sesizate si, dupa caz, instantei, sa dispuna, ca masura provizorie, in tot cuprinsul procesului penal, oprirea executarii lucrarilor.
    Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea unei locuinte si pentru care s-a dispus masura prevazuta la alin. 1 lit. b) vor restitui subventiile primite, cu plata dobanzilor legale pentru perioada in care le-au folosit."
    11. Dupa articolul 30 se introduce articolul 30^1, cu urmatorul cuprins:
    "Art. 30^1
    Prin derogare de la prevederile art. 30, constructiile executate fara autorizatie de construire pe terenuri apartinand domeniului public al statului, al judetelor, oraselor sau comunelor vor putea fi desfiintate pe cale administrativa de catre autoritatea administratiei publice competente, fara sesizarea instantelor judecatoresti, la expirarea termenului stabilit prin procesul-verbal de constatare a contraventiei, pe cheltuiala contravenientului."
    12. La articolul 7 lit. a) si b), la art. 40 si in anexa la Legea nr. 50/1991 se inlocuiesc denumirile: "Departamentul pentru urbanism si amenajarea teritoriului" cu "Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului"; "Ministerul Mediului" cu "Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului"; "Ministerul Comertului si Turismului" cu "Ministerul Turismului"; "Comisia nationala a monumentelor, ansamblurilor si siturilor istorice" cu "Ministerul Culturii". La articolul 38 se elimina sintagma "Departamentul pentru urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul ...".
    13. In cuprinsul Legii nr. 50/1991 se inlocuiesc denumirile: "prefectura" cu: "delegatia permanenta a consiliului judetean", la art. 4 preambul si lit. a), art. 9 si art. 20 alin. 3 si cu "consiliul judetean" la art. 13 alin. 4, art. 14 si in anexa; "primarii" cu: "consilii locale", la art. 11, art. 13 alin. 4, art. 14, 18, 19 si in anexa; cu "Consiliul General al Municipiului Bucuresti" la art. 13 alin. 4, art. 14, 18, 19 si in anexa; cu "primari" la art. 4 preambul si lit. a) - d), art. 9, 13 alin. 1, art. 20 alin. 3 si art. 31, si cu "Primarul general al Municipiului Bucuresti" la art. 4 preambul si lit. c), art. 9 si art. 20 alin. 3; si cuvantul "decizia" cu "hotararea" la art. 14 si 18.
    Art. 2
    Orice dispozitii contrare prezentei legi se abroga.
    Art. 3
    Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, cu modificarile ulterioare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor o noua numerotare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 octombrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                   p. PRESEDINTELE SENATUI
                           ION SOLCANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                   PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                            ADRIAN NASTASE



SmartCity5

COMENTARII la Legea 125/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 125 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 1 2020
    Căutați un împrumut de afaceri, companie sau personal? Oferim tot felul de împrumuturi la rate de dobândă de 3% pe an, trimiteți-ne prin e-mail cu detaliile dvs. la (midland.credit2@gmail.com) pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Hotărârea 965 2002
    BUNA ZIUA, VA ROG SA IMI TRIMITETI SI MIE ANEXELE LA HG NR. 965/2002 LA ADRESA DE E-MAIL avocat.elenagrecu@yahoo.com Multumesc anticpat!
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
ANONIM a comentat Hotărârea 559 1990
    Din păcate această hotărâre prevede incadrarea în grupe indiferent de activitatea desfășurată a celor care lucrează în industria chimică( directori, contabili, economiști) fără deosebire adică un operator chimist este încadrat în grupă la fel ca și directorul. Ținînd cont de anul ”hotărârii” în care revoluția încă se mișca prin intreprinderi este de înțeles..oarecum.
ANONIM a comentat Decizia 589 2006
    La Pucioasa DB nu a fost nici-o revolutie,si totusi orasul este plin de revolutionari,????
ANONIM a comentat Legea 406 2001
     Aceasta lege , este depasita ...nu mai santem in anii '90 cand un candidat la presedentie nu avea unde locui..in zilele noastre , alesii au chiar cate 6 case (unele aducandu-le venituri subtantiale din chirii ) asa ca se impune ca "alesii " nostri sa revada si sa aduca ceva modificari legii , un singur articol ar fi suficient..sa se faca mentiunea ca prevederile nu se aplica celor care detin deja mai mult de 2 spatii..este imoral ca unuia care are peste 2 imobile cu destinatie de locuit sa ii mai dam o vila sau palat si pe cele personale sa le inchirieze
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu