DECIZIE Nr.
248 din 9 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta
anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive
politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice,
masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist
instaurat in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 10 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, excepţie ridicată de Aurelia Pîrlea în Dosarul nr.
14.552/2005 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 10 noiembrie 2005, pronunţată în
Dosarul nr. 14.552/2005, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 5 alin. (1) din Legea nr.
670/2002 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 64/2002 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 214/1999".
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Aurelia Pîrlea într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
soluţionarea plângerii împotriva deciziei de respingere a cererii autoarei
excepţiei adresate Comisiei pentru constatarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă din
cadrul Ministerului Justiţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile art. 5 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, care limitează în timp termenul
de depunere a cererii de constatare a calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă, contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi ale art. 21 alin.
(1) din Constituţie.
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, invocând jurisprudenţa în
materie a Curţii Constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat este neconstituţional, fiind contrar dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 1 alin. (3) şi ale art. 47
alin. (1). Arată că „instituirea prin dispoziţiile de lege criticate a unui
anumit termen conduce la împărţirea nejustificată a aceleiaşi categorii de
persoane în persoane care au obţinut drepturile prevăzute de lege, pe de o
parte, şi persoane care nu mai pot beneficia de aceste drepturi, pe de altă
parte". Susţine că societatea este datoare să respecte demnitatea,
drepturile şi libertăţile celor care au luptat în rezistenţa anticomunistă, în
spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei
din decembrie 1989. De asemenea, consideră că sunt nesocotite prevederile
constituţionale privind dreptul la un nivel de trai decent, care cuprind şi
obligaţia statului de a lua măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie
socială.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale,
dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 670/2002 privind aprobarea
Ordonanţei Guvernului nr. 64/2002 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în
rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite
din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive
politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au
participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a
regimului comunist instaurat în România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002.
Textul de lege criticat a fost modificat prin art. I pct.
2 din Ordonanţa Guvernului nr. 64/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 647
din 31 august 2002, ordonanţă care a fost aprobată cu modificări prin Legea nr.
670/2002. Ca atare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate asupra căruia
Curtea Constituţională urmează să se pronunţe îl constituie dispoziţiile art. 5
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, care au următorul
cuprins: „Cererea poate fi
introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive
ori, după decesul acesteia, de soţul sau rudele până la gradul al patrulea
inclusiv, până cel târziu la 31 decembrie 2003."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale ale art. 16
alin. (1), potrivit căruia cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, şi celor ale art.
21 alin. (1) privind accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat a mai fost supus controlului de
constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 16 alin. (1) din
Constituţie. Astfel, prin Decizia nr. 466 din 20 septembrie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005, Curtea Constituţională a statuat că
instituirea unui termen înăuntrul căruia titularul unui drept subiectiv îşi
poate exercita prerogativa conferită de lege nu contravine principiului
egalităţii în drepturi, atât timp cât tuturor persoanelor vizate de ipoteza
normei le este aplicabil acelaşi tratament juridic, fără privilegii şi fără
discriminări. Fixarea unui termen înlăuntrul căruia titularii dreptului puteau
depune cererea pentru recunoaşterea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă a fost impusă de necesitatea asigurării stabilităţii şi
securităţii raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui
stat democratic. De altfel, exercitarea unui drept de către titularul său nu
poate avea loc decât într-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu
respectarea anumitor exigenţe, între care şi stabilirea unor termene, după a
căror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibilă.
Neexercitarea dreptului în termenul stabilit de lege, datorită lipsei de
diligentă a titularului acestuia, nu poate fi considerată consecinţa îngrădirii
liberului acces la justiţie al persoanelor care au pierdut posibilitatea
valorificării dreptului.
In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate
referitoare la pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 21 alin. (1) din
Constituţie privind accesul liber la justiţie, Curtea constată că nu poate fi
reţinută, însăşi introducerea acţiunii la instanţă fiind o dovadă că orice
persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor şi intereselor
sale legitime.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri
administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de
împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat
în România, excepţie ridicată de Aurelia Pîrlea în Dosarul nr. 14.552/2005 al
Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 martie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu