HOTARARE Nr. 408 din 23 martie 2004
privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi
Apelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 285 din 31 martie 2004
Avand in vedere prevederile art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 11/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul
administratiei publice centrale,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 40 alin.
(1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, si al
Hotararii Parlamentului Romaniei nr. 5/2004 pentru aprobarea modificarii
structurii si componentei Guvernului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor este organ de specialitate
al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, avand sediul in municipiul Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 12,
sectorul 5.
(2) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor aplica strategia si
Programul Guvernului, in vederea promovarii politicilor in domeniile mediului
si gospodaririi apelor.
(3) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor realizeaza politica in
domeniile mediului si gospodaririi apelor la nivel national, elaboreaza
strategia si reglementarile specifice de dezvoltare si armonizare a acestor
activitati in cadrul politicii generale a Guvernului, asigura si coordoneaza
aplicarea strategiei Guvernului in domeniile respective, indeplinind rolul de
autoritate de stat, de sinteza, coordonare si control in aceste domenii.
(4) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor este autoritatea de
management pentru infrastructura de mediu.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate, Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor exercita urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se elaboreaza, in conformitate cu politica
economica a Guvernului si cu tendintele pe plan mondial, strategia de
dezvoltare in domeniul mediului si gospodaririi apelor si se proiecteaza
instrumentele financiare necesare;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ si
institutional pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate;
c) de administrare, prin care se asigura administrarea proprietatii publice
si private a statului, precum si gestionarea serviciilor pentru care statul
este responsabil, in domeniul sau de activitate;
d) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului sau al
Guvernului, reprezentarea pe plan intern si extern, in domeniul sau de
activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigura aplicarea si respectarea
reglementarilor legale privind organizarea si functionarea institutiilor care
isi desfasoara activitatea in subordinea, sub autoritatea si, dupa caz, in
coordonarea sa.
CAP. 2
Atributii
Art. 3
(1) In exercitarea functiilor sale Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor are urmatoarele atributii principale:
1. asigura implementarea politicilor guvernamentale in domeniile sale de
activitate, potrivit reglementarilor in vigoare;
2. elaboreaza strategii si politici in domeniile mediului si gospodaririi
apelor, pe care le supune Guvernului spre adoptare;
3. coordoneaza activitatea de integrare a politicii de mediu in celelalte
politici sectoriale in concordanta cu cerintele si standardele europene si internationale
pentru asigurarea dezvoltarii durabile;
4. stabileste continutul si prioritatile programelor de dezvoltare si
cercetare in domeniile sale de activitate, elaboreaza studii, prognoze si
strategii de dezvoltare si urmareste aplicarea si realizarea acestora, avand si
calitatea de titular al investitiilor cu finantare din bugetul de stat sau al
celor a caror finantare este asigurata cu garantii de stat;
5. elaboreaza proiecte de acte normative privind activitatea in domeniul
sau, avizeaza proiecte de acte normative elaborate de alte ministere si
autoritati ale administratiei publice centrale si locale, care privesc sfera sa
de competenta;
6. coordoneaza activitatea de avizare, promovare, realizare si monitorizare
a obiectivelor si lucrarilor publice de protectie a mediului si de gospodarire
a apelor;
7. coordoneaza activitatea de patrimoniu a institutiilor publice din
subordine;
8. fundamenteaza si elaboreaza programe privind protectia mediului si
gospodarirea apelor;
9. asigura la nivel national controlul respectarii de catre persoanele
juridice si fizice a reglementarilor din domeniile mediului si gospodaririi
apelor;
10. reprezinta Guvernul in relatiile cu organisme interne si internationale
din domeniile mediului si gospodaririi apelor;
11. initiaza si dezvolta programe de educatie si de formare a
specialistilor in domeniul sau de activitate, colaboreaza cu ministerele, cu
celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, cu
institutiile de invatamant, stiinta si cultura, cu reprezentantii mijloacelor
de informare a publicului;
12. emite acorduri, avize si autorizatii de mediu, precum si licente sau
permise speciale prevazute de actele normative in vigoare pentru activitatile
de import-export sau pentru cele supuse unui regim special de autorizare;
13. certifica tehnologii, echipamente, produse si aparatura din domeniile
sale de activitate si acorda asistenta tehnica de specialitate;
14. asigura organizarea si dezvoltarea activitatii de cercetare stiintifica
si inginerie tehnologica in domeniile sale de activitate, elaborarea de studii
si cercetari necesare obiectului sau de activitate, pe baze contractuale, prin
unitatile din subordinea, din coordonarea sau de sub autoritatea sa, si validarea
rezultatelor cercetarii, proiectarii si studiilor efectuate in domeniile sale
de activitate si actioneaza pentru valorificarea lor;
15. contracteaza cu unitatile din coordonarea sau de sub autoritatea sa, pe
baza de negociere cu o singura sursa, urmatoarele lucrari in domeniile sale de
activitate:
a) studii, cercetari si rapoarte specifice privind starea si evolutia
calitatii mediului si apelor;
b) studii, cercetari si rapoarte privind obligatiile ce revin Romaniei in
calitate de tara parte la conventiile bilaterale si internationale in domeniu,
precum si pentru cele la care doreste sa devina parte;
c) studii si cercetari de fundamentare a politicilor, strategiilor si
legislatiei de mediu in acord cu cerintele acquisului comunitar;
d) studii, cercetari si rapoarte pentru organisme ale Uniunii Europene;
e) studii si cercetari de fundamentare a indicatorilor si rapoartelor
privind datele statistice de mediu si gospodarirea apelor conform cerintelor la
nivel national si european;
f) studii si cercetari de evaluare a potentialului de utilizare durabila a
resurselor naturale;
16. asigura baza metodologica si atesta persoanele juridice si fizice
pentru intocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie si hidrogeologie, a
studiilor de impact asupra surselor de apa si apelor riverane acestora, precum
si pentru lucrarile construite pe ape sau in legatura cu apele, a studiilor si
a proiectelor de gospodarire a apelor pentru evaluarea starii de siguranta in
exploatare a barajelor si altor lucrari hidrotehnice, precum si pentru executia
lucrarilor specifice;
17. asigura controlul in domeniul mediului, gospodaririi apelor si
sigurantei in exploatare a barajelor si constata contraventiile pentru
nerespectarea normelor legale in vigoare, aplica sanctiunile si sesizeaza
organele de urmarire penala, potrivit prevederilor legale;
18. organizeaza periodic actiuni de verificare a starii tehnice si
functionale a lucrarilor hidrotehnice cu rol de aparare impotriva inundatiilor,
indiferent de detinator, si stabileste masurile ce se impun;
19. organizeaza, sprijina si editeaza publicatii de specialitate si de
informare din domeniile sale de activitate;
20. organizeaza, realizeaza si coordoneaza elaborarea de studii si proiecte
pentru investitii in domeniile protectiei mediului, gospodaririi apelor,
meteorologiei, hidrologiei si hidrogeologiei;
21. elaboreaza si propune indicatori de mediu si gospodarire a apelor
specifici diferitelor domenii de activitate si colaboreaza cu Institutul
National de Statistica in scopul adaptarii continue a statisticii la cerintele
nationale si al corelarii cu datele statistice internationale;
22. organizeaza si exercita, potrivit legii, direct si prin autoritatile cu
competente in domeniul protectiei mediului, controlul privind respectarea
legislatiei, a standardelor de protectie a mediului, aplica sanctiunile si
stabileste masurile corespunzatoare situatiilor care contravin reglementarilor
legale;
23. promoveaza masurile necesare pentru conservarea naturii, a diversitatii
biologice si pentru utilizarea durabila a componentelor acestora, stabileste
regimul de administrare a retelei nationale de arii protejate, organizeaza si
exercita controlul asupra respectarii acestuia;
24. dezvolta cadrul legal pentru accesul publicului la informatiile privind
calitatea factorilor de mediu, la elaborarea si aplicarea deciziilor in
domeniile sale de activitate;
25. avizeaza programele de exploatare a resurselor naturale ale tarii in
raport cu cerintele dezvoltarii economico-sociale pe termen scurt, mediu si
lung, formuleaza si propune autoritatilor nationale competente strategii si
politici pentru mediu, gospodarirea apelor si dezvoltare durabila, corelate cu
capacitatea de suport a ecosistemelor;
26. propune autoritatilor competente sau, dupa caz, stabileste, in
conditiile legii, instrumentele juridice, institutionale, administrative si
economico-financiare pentru stimularea si accelerarea integrarii principiilor
si obiectivelor strategiei nationale pentru mediu, gospodarirea apelor si
dezvoltare durabila in strategiile sectoriale si locale pentru reforma si
dezvoltare;
27. propune si recomanda autoritatilor competente sau, dupa caz, stabileste
masuri care sa asigure conformarea politicilor si programelor de dezvoltare
regionala si locala cu politica si strategia nationala pentru mediu,
gospodarirea apelor si dezvoltare durabila;
28. initiaza, direct sau prin unitatile aflate in coordonarea ori sub
autoritatea sa, proiecte de parteneriat public-privat, negociaza, semneaza si
realizeaza contractul de parteneriat public-privat, in conformitate cu
prevederile legale in domeniu;
29. initiaza, negociaza si asigura punerea in aplicare a prevederilor
tratatelor internationale din sfera sa de competenta, din imputernicirea
Guvernului, reprezinta interesele statului in diferite institutii si organisme
bilaterale si internationale si dezvolta relatii de cooperare cu institutii si
organizatii similare din alte state;
30. intreprinde actiuni si initiative, potrivit competentelor stabilite de
lege, pentru participarea Romaniei la actiunile de cooperare bilaterala si
multilaterala, la nivel subregional, regional si global, pentru valorificarea
oportunitatilor si facilitatilor de asistenta financiara, tehnica, tehnologica
si stiintifica;
31. exercita si alte responsabilitati in conformitate cu prevederile
legislatiei nationale si ale actelor juridice internationale la care Romania
este parte;
32. asigura relatia cu Parlamentul Romaniei, cu sindicatele si patronatele
din sfera sa de activitate, precum si cu mass-media;
33. asigura cadrul juridic si institutional pentru facilitarea si
stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor si deciziilor privind
mediul si dezvoltarea economico-sociala a tarii;
34. asigura coordonarea activitatii Administratiei Fondului pentru Mediu;
(2) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor indeplineste orice alte
atributii prevazute de legile in vigoare.
Art. 4
Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, indeplineste si urmatoarele atributii
specifice domeniilor de activitate pe care le coordoneaza:
I. In domeniul protectiei mediului:
1. emite avize si, dupa caz, acorduri, autorizatii, permise speciale, in
conformitate cu dispozitiile legale si ale tratatelor internationale la care
Romania este parte;
2. pune in aplicare, prin unitatile sale teritoriale, in cadrul procesului
de privatizare, reglementarile speciale privind stabilirea obligatiilor si a
raspunderilor referitoare la mediu;
3. organizeaza activitatile de monitorizare a starii mediului si a
resurselor naturale, elaboreaza si publica informatii si rapoarte privind
starea mediului, participa la programele subregionale, regionale si globale de
monitorizare a starii mediului si a resurselor naturale;
4. organizeaza si coordoneaza activitatea de elaborare a procedurilor de
acreditare a laboratoarelor in domeniul mediului si gospodaririi apelor si de
certificare a sistemelor de management de mediu;
5. indeplineste functiile de secretariat tehnic si administrativ pentru
tratatele, conventiile si acordurile internationale din domeniul mediului,
precum si de punct focal national si/sau de autoritate nationala competenta
pentru activitatile aflate in coordonarea unor institutii, organisme si
organizatii internationale, in conformitate cu prevederile tratatelor
internationale la care Romania este parte;
6. asigura secretariatele comisiilor mixte in domeniul protectiei mediului
infiintate pentru implementarea acordurilor si conventiilor bilaterale;
7. coordoneaza implementarea legislatiei nationale armonizate cu
prevederile si cerintele legislatiei comunitare de mediu si urmareste
indeplinirea prevederilor planurilor de investitii specifice;
8. asigura elaborarea de cercetari, studii, prognoze, politici si strategii
in domeniul protectiei mediului, in scopul obtinerii datelor si informatiilor
necesare in vederea fundamentarii deciziilor privind mediul si dezvoltarea
durabila, precum si al promovarii programelor de dezvoltare in domeniul
protectiei mediului;
9. promoveaza instrumentele juridice, economice si financiare pentru
stimularea introducerii tehnologiilor si produselor curate, schimbarea
modelelor de productie si de consum, sustinerea si consolidarea mecanismelor
pietei libere si a concurentei loiale;
10. elaboreaza si promoveaza proiecte de acte normative, norme metodologice
si instructiuni de aplicare in domeniul protectiei mediului pentru armonizarea
legislatiei nationale cu cerintele acquisului comunitar;
11. initiaza proiecte de normative si standarde, precum si revizuirea
acestora in conformitate cu evolutia lor pe plan european si international si
cu cerintele de imbunatatire;
12. atesta persoanele fizice si juridice pentru elaborarea studiilor de
evaluare a impactului asupra mediului si a bilanturilor de mediu;
13. supravegheaza si controleaza respectarea reglementarilor privind
substantele si preparatele chimice periculoase si gestionarea deseurilor in
colaborare cu celelalte autoritati competente, potrivit legii;
14. supravegheaza si controleaza aplicarea reglementarilor in domeniul
protectiei mediului;
15. raspunde de protectia si conservarea habitatelor naturale de conservarea
diversitatii biologice si utilizarea durabila a componentelor acesteia,
dezvoltarea si buna administrare a retelei nationale de arii protejate, in
acord cu politicile si cu practicile specifice aplicate la nivel european si
global, prin crearea administratiilor proprii pentru parcurile nationale,
parcurile naturale si rezervatiile biosferei, aprobarea regimului de
administrare a celorlalte categorii de arii naturale protejate din reteaua
nationala, executarea controlului privind respectarea legislatiei specifice;
16. actualizeaza si, dupa caz, pune in aplicare strategia si Planul
national de actiuni pentru protectia mediului, strategia nationala si Planul
national de actiuni pentru conservarea diversitatii biologice si utilizarea
durabila a componentelor acesteia, Planul national de gestiune a deseurilor,
precum si a altor politici si strategii in domeniul protectiei mediului;
17. asigura secretariatul de risc privind controlul accidentelor majore
care implica substante periculoase;
18. asigura tinerea evidentei anuale a Registrului national privind
inventarul instalatiilor care intra sub incidenta prevenirii si controlului
integrat al poluarii si elaboreaza raportarile solicitate de organismele
internationale;
19. asigura secretariatul tehnic al Comisiei nationale de acordare a
etichetei ecologice;
20. asigura secretariatul tehnic pentru schema de ecomanagement si audit;
21. asigura secretariatele tehnice ale Comitetului interministerial pentru
coordonarea integrarii domeniului protectiei mediului in politicile si
strategiile sectoriale la nivel national, Comisiei nationale pentru schimbari
climatice si Comitetului national pentru protectia stratului de ozon;
22. aplica, in conditiile legii, sanctiuni titularilor activitatilor,
pentru neconformare;
23. indeplineste orice alte atributii specifice, prevazute de legislatia in
vigoare.
II. In domeniul gospodaririi apelor:
1. stabileste regimul de utilizare a resurselor de apa si asigura
elaborarea de cercetari, studii, prognoze si strategii pentru domeniul
gospodaririi cantitative si calitative a apelor, precum si elaborarea
programelor de dezvoltare a lucrarilor, instalatiilor si amenajarilor de
gospodarire a apelor;
2. colaboreaza cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale
si locale pentru amenajarea complexa a bazinelor hidrografice, valorificarea de
noi surse de apa in concordanta cu dezvoltarea economico-sociala a tarii,
protectia apelor impotriva epuizarii si degradarii, precum si pentru apararea
impotriva efectelor distructive ale apelor;
3. asigura reactualizarea schemelor-cadru de amenajare si gospodarire a
apelor pe bazine sau pe grupe de bazine hidrografice si desfasurarea
activitatilor de interes public din domeniul meteorologiei si hidrologiei;
4. coordoneaza activitatea de avizare si de autorizare, din punct de vedere
al gospodaririi apelor, a lucrarilor care se construiesc pe ape sau in legatura
cu apele, activitatea de avizare a documentatiilor de evaluare a starii de
siguranta in exploatare a barajelor existente si a proiectelor barajelor noi,
precum si activitatea de emitere a autorizatiilor de functionare in conditii de
siguranta a barajelor aflate in exploatare si a acordurilor de functionare in
siguranta pentru barajele noi;
5. organizeaza activitatea de avizare si reglementare a regimului de
utilizare a surselor de apa minerale si geotermale;
6. organizeaza intocmirea cadastrului apelor si a evidentei dreptului de
folosire cantitativa si calitativa a apelor;
7. asigura documentatiile necesare pentru concesionarea resurselor de apa
si a lucrarilor de gospodarire a apelor care apartin domeniului public sau,
dupa caz, pentru darea in administrare a acestora si urmareste indeplinirea de
catre concesionar, respectiv administrator, a sarcinilor ce ii revin;
8. stabileste strategia organizarii la nivel national a activitatilor de
meteorologie, hidrologie si hidrogeologie, a sistemului de informare, prognoza
si avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase si a sistemului
de avertizare in caz de accident la constructiile hidrotehnice;
9. coordoneaza realizarea Planului de management al fluviului Dunarea
pentru teritoriul Romaniei;
10. coordoneaza realizarea schemelor directoare de management si amenajare,
precum si a programelor de masuri pe bazine sau grupe de bazine hidrografice
pentru atingerea starii bune a apelor;
11. stabileste metodologia de fundamentare a sistemului de plati in
domeniul apelor, precum si procedura de elaborare a acesteia;
12. dispune masuri de instituire a unui regim de supraveghere speciala sau
de oprire a activitatii poluatorului ori a instalatiei care provoaca poluarea
apelor;
13. elaboreaza Programul de eliminare treptata a emisiilor si pierderilor
de substante periculoase in ape;
14. elaboreaza si promoveaza, potrivit legii, proiecte de acte normative,
regulamente, instructiuni si norme tehnice specifice domeniilor meteorologiei,
hidrologiei, hidrogeologiei, gospodaririi apelor si sigurantei in exploatare a
barajelor;
15. asigura secretariatele tehnice ale Comisiei Centrale pentru Aparare
Impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor
la Constructiile Hidrotehnice, Comisiei Nationale pentru Siguranta Barajelor si
a Altor Lucrari Hidrotehnice, Comitetului National Roman pentru Programul
Hidrologic International, Centrului Roman pentru Reconstructia Ecologica a
Raurilor si Lacurilor si al Comisiei pentru aplicarea Planului de actiune
privind protectia apelor impotriva poluarii apelor cu nitrati proveniti din
surse agricole;
16. organizeaza si certifica corpul de experti pentru evaluarea starii de
siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta A si
B, precum si activitatea de avizare a specialistilor pentru asigurarea starii
de siguranta in exploatare a barajelor incadrate in categoriile de importanta C
si D;
17. aproba lista definitiva a barajelor, cu declararea publica a
caracteristicilor generale, a categoriei de importanta si a gradului de risc
asociat acestuia, lista barajelor cu risc sporit si a celor din categoria de
importanta majora, precum si fisele de evidenta a barajelor administrate de
detinatorii cu orice titlu;
18. certifica si controleaza personalul de conducere si coordonare a
activitatii de urmarire in timp a barajelor;
19. organizeaza activitatea de certificare a persoanelor juridice si fizice
care realizeaza proiecte si executa lucrari in domeniul gospodaririi apelor,
coordoneaza comisia de certificare si asigura secretariatul tehnic al acesteia;
20. dispune expertizarea lucrarilor hidrotehnice cu risc crescut de avarie
si stabileste impreuna cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului masurile operative imediate si de perspectiva pentru evitarea
accidentelor;
21. actualizeaza si, dupa caz, pune in aplicare strategia nationala si
planul national de actiuni pentru gospodarirea resurselor de apa;
22. reglementeaza modul de desfasurare a activitatii privind hidrometria de
exploatare si emite norme specifice;
23. elaboreaza lista de specificatii tehnice si metode standardizate pentru
analiza si monitorizarea starii apelor;
24. coordoneaza implementarea legislatiei nationale armonizate cu
prevederile si cerintele in domeniul apelor si urmareste lucrarile de
infrastructura publica specifice;
25. indeplineste functiile de secretariat tehnic si administrativ pentru
tratatele, acordurile si conventiile internationale din domeniul gospodaririi
apelor, precum si de punct focal national si/sau de autoritate nationala
competenta pentru activitatile aflate in coordonarea unor institutii, organisme
si organizatii internationale, in conformitate cu prevederile actelor juridice
internationale la care Romania este parte;
26. asigura participarea in cadrul intalnirilor directorilor responsabili
cu gospodarirea apelor din statele membre ale Uniunii Europene;
27. asigura secretariatele comisiilor mixte hidrotehnice pentru apele
transfrontiere;
28. elaboreaza si promoveaza normele de calitate a resurselor de apa legate
de functiile apei privind calitatea apei brute pentru apa potabila, calitatea
apei necesare sustinerii pestilor si crustaceelor;
29. actualizeaza si pune in aplicare planul de actiuni privind protectia
apelor impotriva poluarii cu nitrati din surse agricole, planul strategic de
actiune pentru reabilitarea si protectia Marii Negre.
CAP. 3
Conducerea ministerului
Art. 5
(1) Conducerea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor se exercita de
catre ministru.
(2) Ministrul mediului si gospodaririi apelor reprezinta ministerul in
raporturile cu celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice
din tara si din strainatate.
(3) Ministrul mediului si gospodaririi apelor raspunde de intreaga activitate
a ministerului in fata Guvernului, precum si, in calitate de membru al
Guvernului, in fata Parlamentului.
(4) Ministrul mediului si gospodaririi apelor coordoneaza din punct de
vedere metodologic activitatea Garzii Nationale de Mediu privind aplicarea
strategiilor si politicilor de mediu.
(5) Ministrul mediului si gospodaririi apelor indeplineste in domeniul de
activitate al ministerului atributiile generale prevazute la art. 53 din Legea
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Ministrul mediului si gospodaririi apelor indeplineste si alte
atributii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(7) Ministrul mediului si gospodaririi apelor conduce aparatul propriu al
ministerului si indeplineste, conform legii, functia de ordonator principal de
credite.
(8) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrul mediului si
gospodaririi apelor emite ordine si instructiuni, in conditiile legii.
Art. 6
(1) In activitatea de conducere a ministerului, ministrul mediului si
gospodaririi apelor este ajutat de 3 secretari de stat.
(2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului este condusa de un
presedinte cu rang de subsecretar de stat.
(3) Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" este
condusa de un guvernator, asimilat cu functia de subsecretar de stat.
(4) Secretarii de stat exercita atributiile delegate de ministrul mediului
si gospodaririi apelor. Raspunderile si atributiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului.
Art. 7
In cazul in care ministrul mediului si gospodaririi apelor, din diferite
motive, nu isi poate exercita atributiile curente, desemneaza secretarul de
stat care sa exercite aceste atributii, instiintandu-l pe primul-ministru al
Guvernului despre aceasta.
Art. 8
(1) Secretarul general al ministerului este inalt functionar public, numit
pe criterii de profesionalism, in conditiile legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile si responsabilitatile
prevazute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Secretarul general al ministerului indeplineste si alte atributii
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori
incredintate de ministru.
Art. 9
(1) Pe langa ministru functioneaza, ca organ consultativ, colegiul
ministerului.
(2) Componenta si regulamentul de functionare a colegiului ministerului se
aproba prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor.
CAP. 4
Structura organizatorica
Art. 10
(1) Structura organizatorica a Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor
este prevazuta in anexa nr. 1. Prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi
apelor, in cadrul directiilor generale si directiilor se pot organiza servicii,
birouri, compartimente si colective temporare, in conditiile legii.
(2) Atributiile si responsabilitatile compartimentelor din aparatul propriu
al ministerului se stabilesc, in conformitate cu structura organizatorica, prin
regulamentul de organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al
ministrului mediului si gospodaririi apelor.
(3) Statul de functii, structura posturilor pe compartimente, precum si
incadrarea, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu
sau, dupa caz, a raporturilor de munca pentru personalul din aparatul propriu
al ministerului se aproba prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi
apelor.
(4) Numarul maxim de posturi este de 270, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului.
(5) Personalul necesar desfasurarii activitatilor Ministerului Mediului si
Gospodaririi Apelor este format din functionari publici si personal contractual.
(6) Numarul de posturi din aparatul propriu al fostului Minister al
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului si din institutiile sale
subordonate, aferente activitatilor din domeniul mediului si gospodaririi
apelor, se preia, impreuna cu fondurile corespunzatoare, de Ministerul Mediului
si Gospodaririi Apelor.
(7) Personalul incadrat pe posturile mentionate la alin. (6) se preia de
catre Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, in conditiile legii.
(8) Salarizarea personalului din aparatul propriu si din institutiile
subordonate se face potrivit legii.
(9) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor preia prin protocol de
predare-primire de la fostul Minister al Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului numarul de posturi si fondurile aferente potrivit alin. (6) si (7),
atat pentru aparatul propriu, cat si pentru institutiile subordonate.
Art. 11
In cadrul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor se organizeaza si
functioneaza la nivel de directie generala Autoritatea de implementare a
fondurilor structurale si de coeziune economica-sociala pentru proiecte de
infrastructura de mediu, care va functiona incepand cu anul 2005 cu un numar de
100 de posturi, din care 50 de posturi in anul 2004.
Art. 12
Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor are in subordine, sub autoritate
sau in coordonare, dupa caz, unitatile prevazute in anexa nr. 2.
Art. 13
Structura organizatorica, regulamentele de organizare si functionare,
statele de functii, numarul de posturi si incadrarea personalului din unitatile
bugetare care functioneaza in subordinea ministerului, prevazute in anexa nr.
2, se aproba prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor, in
limita numarului maxim de posturi si a fondurilor aprobate prin bugetul de
stat.
Art. 14
(1) In subordinea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor se
organizeaza si functioneaza, in conditiile legii, unitati de management al
proiectului si unitati de implementare a proiectelor, conduse de cate un
director de proiect, in vederea asigurarii unui cadru unitar pentru
managementul si implementarea proiectelor finantate prin imprumuturi externe
rambursabile sau nerambursabile.
(2) Structura organizatorica, numarul de personal si regulamentul de
organizare si functionare ale acestor unitati vor fi stabilite prin ordin al
ministrului mediului si gospodaririi apelor.
(3) Ministrul mediului si gospodaririi apelor numeste personalul unitatilor
si stabileste competentele directorului de proiect.
Art. 15
(1) Ministrul mediului si gospodaririi apelor numeste si elibereaza din
functie conducatorii institutiilor subordonate si unitatilor din coordonarea si
de sub autoritatea ministerului, in conditiile legii.
(2) Conducatorii institutiilor judetene aflate in subordinea Ministerului
Mediului si Gospodaririi Apelor se numesc si se elibereaza din functie de catre
ministrul mediului si gospodaririi apelor, cu avizul consultativ al
prefectului.
Art. 16
(1) Pe langa Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor functioneaza
urmatoarele organisme consultative:
a) Comisia Centrala pentru Aparare Impotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice, al
carei regulament de organizare si functionare se aproba prin hotarare a
Guvernului;
b) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari
Hidrotehnice;
c) Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic International;
d) Comisia nationala de acordare a etichetei ecologice;
e) Comitetul consultativ de organizare si coordonare a schemelor de
management de mediu si audit;
f) Comitetul interministerial pentru coordonarea integrarii domeniului
protectiei mediului in politicile si strategiile sectoriale la nivel national;
g) Comisia tehnico-economica;
h) Centrul Roman pentru Reconstructia Ecologica a Raurilor si Lacurilor.
(2) Membrii organismelor prevazute la alin. (1) sunt salarizati de
unitatile la care sunt angajati, iar secretariatele tehnice permanente ale
acestor organisme se asigura de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor in
cadrul numarului de posturi aprobat.
(3) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrari
Hidrotehnice functioneaza conform regulamentului care se aproba prin ordin al
ministrului mediului si gospodaririi apelor.
(4) Regulamentele de organizare si functionare ale organismelor
consultative prevazute la alin. (1) lit. c) - h), precum si componenta acestora
se aproba prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 17
Patrimoniul, personalul si fondurile aferente vor fi preluate prin protocol
de predare-primire, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 18
(1) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor are in dotare pentru
transportul persoanelor din aparatul propriu un numar de autoturisme stabilit
potrivit actelor normative in vigoare.
(2) Pentru activitati specifice de control la unitatile din subordine,
pentru deplasari in caz de poluare, accidente industriale, aparare impotriva
inundatiilor si fenomenelor meteorologice periculoase, precum si in caz de alte
urgente de mediu si de gospodarire a apelor se utilizeaza un numar de 3
autovehicule cu un consum lunar de 300 litri/autovehicul.
Art. 19
(1) Agentiile de protectie a mediului judetene si Administratia Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii" utilizeaza un numar maxim de 174 de
autoturisme, cu un consum lunar de 250 litri/autoturism.
(2) Agentiile regionale de protectie a mediului utilizeaza un numar maxim
de 60 de autoturisme cu un consum lunar de 300 litri/autoturism.
(3) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului are in dotare, pentru
transportul personalului din aparatul propriu, un numar maxim de autoturisme
stabilit potrivit actelor normative in vigoare.
(4) Repartizarea parcului de autoturisme la institutiile subordonate se
face prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor.
Art. 20
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa este reprodusa in facsimil.
Numar maxim de posturi: 270
(exclusiv demnitarii si
cabinetul ministrului)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor
___________________ __________________
| Corpul de control |__ __| Purtator de |
| al ministrului | | ____________ | | cuvant |
|___________________| | | | | |__________________|
___________________ |_______| MINISTRU |_________| __________________
| Audit public | | |____________| ..| | Consilier |
| intern |__| | : |__| diplomatic |
|___________________| : | : |__________________|
...: | :
: ____________ | _________ :
: |Colegiul | | | Cabinet | :
: |ministerului|__|__| ministru| :
: |____________| | |_________| :
________:__________________|______________:________
___|____ : ___|____ __|_____ | : ___|____
|SECRETAR| : |SECRETAR| |SECRETAR| | : |SECRETAR|
|DE STAT | : |DE STAT | |GENERAL | | : |DE STAT |
|________| : |________| |________| | : |________|
| : | | : | : |
| :.....|..........|...:........|...: |
|..............|..........|..(_).......| |
| |..........|../ \.......|............|
___|___ ____|__ ___|___ | ___|___
|MODUL 1| |MODUL 2| |MODUL 3| | |MODUL 4|
|_______| |_______| |_______| |_____ |_______|
___________________ |
| INFORMATII SI | |
| RELATII PUBLICE*)|__|
|___________________|
MODUL 1
____________________
| SECRETAR DE STAT |
|____________________|
____________________________|
| ______________________________________________
|__| DIRECTIA INTEGRARE EUROPEANA |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| RELATII INTERNATIONALE*) |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
| | AUTORITATEA DE IMPLEMENTARE A FONDURILOR |
|__| STRUCTURALE SI DE COEZIUNE ECONOMICA-SOCIALA |
| PENTRU PROIECTE DE INFRASTRUCTURA DE MEDIU*) |
|______________________________________________|
| ___________________________
|__| DIRECTIA DE PROGRAMARE |
| |___________________________|
| ___________________________
|__| DIRECTIA MONITORIZARE |
| |___________________________|
| ___________________________
|__| DIRECTIA CONTRACTARE |
| |___________________________|
| ___________________________
|__| INFORMATIZARE*) |
|___________________________|
MODUL 2
____________________
| SECRETAR DE STAT |
|____________________|
_________________________|____________________
| DIRECTIA GENERALA PENTRU PROTECTIA MEDIULUI, |
| GESTIUNEA DESEURILOR SI SUBSTANTELOR |
| CHIMICE PERICULOASE |
|______________________________________________|
| _______________________________________
| | DIRECTIA GESTIUNEA DESEURILOR SI |
|__| SUBSTANTELOR CHIMICE PERICULOASE |
| |_______________________________________|
| _______________________________________
| | DIRECTIA EVALUARE IMPACT, CONTROLUL |
|__| POLUARII SI MANAGEMENTUL RISCULUI |
| |_______________________________________|
| _______________________________________
| | DIRECTIA CONSERVAREA DIVERSITATII |
|__| BIOLOGICE SI BIOSECURITATE |
| |_______________________________________|
| _______________________________________
| | DIRECTIA ELABORARE SI IMPLEMENTARE |
|__| POLITICI ECONOMICE DE MEDIU |
|_______________________________________|
MODUL 3
____________________
| SECRETAR GENERAL |
|____________________|
____________________________|
| ______________________________________________
|__| DIRECTIA BUGET FINANTE |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| DIRECTIA RESURSE UMANE, SALARIZARE, |
| | INVATAMANT, ADMINISTRATIV |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| DIRECTIA DEZVOLTARE SI ACHIZITII PUBLICE |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| JURIDIC SI CONTENCIOS*) |
|______________________________________________|
MODUL 4
____________________
| SECRETAR DE STAT |
|____________________|
____________________________|
| ______________________________________________
|__| INSPECTIA DE STAT A APELOR*) |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| DIRECTIA DE PREVENIRE SI MANAGEMENT AL |
| | FENOMENELOR PERICULOASE |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
| | DIRECTIA DE COORDONARE, REGLEMENTARE, |
|__| GESTIONARE, PROTECTIA ECOLOGICA A APELOR |
| | SI DISTRICTE INTERNATIONALE |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| SISTEME INFORMATIONALE SI IT*) |
| |______________________________________________|
| ______________________________________________
|__| RELATII CU PARLAMENT SI ORGANIZATII |
| PARTENERIALE*) |
|______________________________________________|
------------
*) Se organizeaza la nivel de directie generala.
*) Se organizeaza la nivel de serviciu sau birou.
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii
crt.
________________________________________________________________________________
I. Institutii publice cu personalitate juridica finantate integral din
bugetul
de stat
1. Agentia Nationala pentru Protectia Mediului
2. 8 agentii regionale de protectie a mediului
3. 34 de agentii de protectie a mediului judetene - servicii publice
deconcentrate
4. Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" - Tulcea
NOTA:
Numarul maxim de posturi finantate de la bugetul de stat pentru
institutiile prevazute la cap. I este de 2.163.
II. Unitati cu finantare externa si de la bugetul de stat
1. Unitati de management al proiectului (UMP)
2. Unitati de implementare a proiectului (UIP)
________________________________________________________________________________
UNITATILE
care functioneaza sub autoritatea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii
crt.
________________________________________________________________________________
1. Administratia Nationala "Apele Romane"
2. Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si
Gospodarire a Apelor" - S.A.
________________________________________________________________________________
UNITATILE
care functioneaza in coordonarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii
crt.
________________________________________________________________________________
Unitati finantate din venituri proprii
1. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" -
I.N.C.D.M. Constanta
3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" -
I.N.C.D.D.D.
Tulcea
4. Administratia Fondului pentru Mediu
________________________________________________________________________________