REGULAMENT Nr. V/3616/2 din 4 mai 1992
privind efectuarea operatiunilor valutare
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 13 mai 1992
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Persoanele juridice romane, indiferent de forma de organizare si tipul
de proprietate (cu capital de stat, mixt sau privat), care produc si
comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza servicii, vor livra
marfurile, executa lucrarile si presta serviciile pe teritoriul Romaniei numai
cu plata in lei.
Operatiuni de incasare de valuta pe teritoriul Romaniei pot fi efectuate de
persoanele juridice mentionate la alineatul precedent numai in zone cu regim
vamal si cu regim de plati special, in cazurile expres autorizate de Banca
Nationala a Romaniei.
2. Operatiunile valutare curente si transferurile de capital cu mijloace de
plata straine ale rezidentilor si nerezidentilor se efectueaza in conformitate
cu prevederile prezentului regulament.
3. In sensul prezentului regulament, sint considerati rezidenti in Romania,
din punct de vedere valutar:
a) persoanele juridice romane, indiferent de forma de organizare si tipul
de proprietate (cu capital de stat, mixt sau privat), inregistrate in Romania;
b) sucursalele si filialele firmelor straine, inregistrate in Romania;
c) persoanele fizice cu domiciliul in Romania, indiferent de cetatenie;
d) persoanele fizice fara cetatenie (apatrizi), care au domiciliul in
Romania;
e) misiunile diplomatice, consulare si alte reprezentante ale Romaniei in
strainatate si personalul roman al acestora.
4. In sensul prezentului regulament, sint considerati nerezidenti, din
punct de vedere valutar:
a) persoanele juridice care nu sint inregistrate in Romania;
b) reprezentantele firmelor straine, care opereaza si sint inregistrate in
Romania;
c) misiunile diplomatice si consulare ale altor tari in Romania si
organizatiile internationale care functioneaza in Romania, precum si personalul
strain al acestora;
d) persoanele fizice cu domiciliul in strainatate, care se afla in Romania
in mod temporar in scop de afaceri sau in scopuri turistice.
CAP. 2
Operatiunile valutare curente (de cont curent)
5. In sensul prezentului regulament, constituie operatiuni valutare
curente:
a) incasarile in valuta din exporturi de marfuri, executari de lucrari si
prestari de servicii internationale;
b) incasarile in valuta din vinzari de marfuri, prestari de servicii, executari
de lucrari, taxe, contributii sau din orice alte activitati realizate pe
teritoriul Romaniei, in baza autorizarii prevazute la pct. 1 alin. 2 din
prezentul regulament;
c) platile in valuta pentru importuri, executari de lucrari si prestari de
servicii internationale;
d) platile in valuta de taxe, contributii si cotizatii la organizatii si
organisme internationale;
e) platile in valuta pentru intretinerea misiunilor diplomatice si
consulare ale Romaniei in strainatate si incasarile in valuta realizate in
strainatate de catre acestea;
f) platile pentru deplasari externe in interes de serviciu;
g) platile si incasarile de dobinzi si comisioane in valuta, aferente
creditelor comerciale si creditelor bancare in valuta;
h) platile si incasarile de dividende si profituri in valuta ale
societatilor comerciale cu capital integral strain sau in asociere cu persoane
fizice ori persoane juridice romane;
i) cheltuielile in strainatate ale persoanelor fizice rezidente in Romania,
pentru operatiuni curente cum sint: calatorii turistice in grup organizat sau
individual, pe cont propriu; vizite la rude sau prieteni; tratamente medicale
sau procurarea de medicamente; participare la congrese, conferinte, simpozioane
sau alte categorii de manifestari stiintifice, culturale, sportive etc; studii
in strainatate; procurari de bunuri de uz personal si plati de servicii etc.
Aceste destinatii sint exemplificative si nu limitative;
j) operatiunile de cumparari si vinzari de valuta, contra lei, efectuate de
casele de schimb valutar si celelalte unitati autorizate de Banca Nationala a
Romaniei pentru rezidenti si nerezidenti, persoane fizice;
k) orice alte incasari si plati in valuta, care nu se incadreaza in
operatiunile de transferuri de capital cu mijloace de plata straine prevazute
la cap. III din prezentul regulament.
6. Persoanele juridice romane, indiferent de forma de organizare si tipul
de proprietate, sint obligate sa incaseze sumele in valuta aferente
exporturilor de marfuri, executarilor de lucrari, prestarilor de servicii
internationale, precum si din orice alte operatiuni si tranzactii externe in
conturile bancilor comerciale romane sau straine autorizate sa functioneze in
Romania.
Pentru marfurile livrate la export, se mentin si se aplica in continuare
Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. V/32/1 din 10 ianuarie 1992 referitoare
la intocmirea "Declaratiei de incasare valutara" si controlul valutar
asupra incasarilor din activitatea de export.
7. Persoanele juridice romane, indiferent de forma de organizare si tipul
de proprietate, au dreptul sa detina si sa dispuna integral de incasarile in
valuta provenind din exporturi de marfuri, executari de lucrari, prestari de
servicii internationale, precum si din alte surse prevazute in prezentul
regulament.
Aceste reglementari se aplica pentru incasarile in valuta provenind din
livrarile de marfuri la export, efectuate incepind cu data de 4 mai 1992 si
confirmate in acest sens cu data vamuirii lor prin declaratiile de incasare valutara,
precum si pentru executarile de lucrari si prestarile de servicii
internationale, efectuate incepind cu data de 4 mai 1992.
Incasarile valutare realizate dupa data de 4 mai 1992 si provenind din
exporturi de marfuri, executari de lucrari si prestari de servicii
internationale, efectuate anterior datei de 4 mai 1992, urmeaza regimul valutar
in vigoare pina la 4 mai 1992. Ca urmare, sumele respective in valuta vor fi
utilizate, impreuna cu alte surse, pentru executarea platilor autorizate de Banca
Nationala a Romaniei, conform reglementarilor valutare anterioare acestui
regulament.
8. Introducerea si scoaterea din Romania de sume in valuta efectiva
(numerar), alte instrumente de plata in valuta, precum si de sume in lei in
numerar se efectueaza in limitele si conditiile prevazute in normele din anexa
nr. 1 la prezentul regulament.
CAP. 3
Transferurile de capital cu mijloace de plata straine
9. In sensul prezentului regulament, constituie transferuri de capital cu
mijloace de plata straine sumele in valuta transferate in strainatate,
indiferent de forma sub care se efectueaza - transferuri bancare, plati in
numerar, compensatii de creante etc. -, care sint destinate pentru:
a) investitiile de capital in strainatate ale persoanelor juridice romane
si ale persoanelor fizice romane, sub forma de investitie directa sau sub forma
de participatii la capitalul social al unor firme din strainatate;
b) investitii de portofoliu (actiuni, obligatiuni, titluri de stat si alte
hirtii de valoare cumparate de pe piata financiara externa de catre persoanele
juridice romane si persoanele fizice romane);
c) creditele externe acordate de persoanele juridice romane si persoanele
fizice romane;
d) rambursarea ratelor de credit externe primite de persoanele juridice
romane si persoanele fizice romane;
e) orice alte transferuri de sume in valuta in strainatate care nu au in
corespondent o contraprestatie (livrari de marfuri, executari de lucrari,
prestari de servicii etc.).
10. Operatiunile de transferuri de capital prevazute la pct. 9 de mai sus
sint supuse autorizarii Bancii Nationale a Romaniei si se efectueaza conform
celor prevazute in normele din anexa nr. 2 la prezentul regulament.
CAP. 4
Conturile in valuta ale rezidentilor si nerezidentilor
11. Persoanele juridice romane, indiferent de forma de organizare si tipul
de proprietate, pot deschide conturi in valuta numai la bancile comerciale
romane si straine autorizate sa functioneze in Romania.
Detinerea de disponibilitati valutare in conturi bancare sau sub orice alta
forma, in strainatate, precum si utilizarea acestor disponibilitati de catre
persoanele juridice romane pot fi facute numai pe baza si in conditiile
autorizarii prealabile a Bancii Nationale a Romaniei.
12. Conturile in valuta ale persoanelor juridice romane, indiferent de
forma de organizare si tipul de proprietate, pot fi alimentate cu:
- incasari in valuta provenind din exporturi de marfuri, executari de
lucrari si prestari de servicii internationale, inclusiv avansuri in valuta
virate de partenerii externi in contul acestor operatiuni;
- aportul la capitalul varsat in devize libere de partenerii straini la
societatile comerciale constituite in Romania si majorarile ulterioare ale acestuia;
- sumele in valuta primite cu titlu de donatie, ajutor ori cu clauza de
utilizare pentru anumite scopuri precizate in mod expres de ordonator (dotare,
pregatirea personalului etc.);
- creditele bancare primite in valuta;
- sumele in valuta cumparate de pe piata valutara bancara rezervata
operatiunilor persoanelor juridice;
- sumele in valuta realizate din activitatea de schimb valutar de catre
casele de schimb valutar si celelalte societati comerciale autorizate in acest
scop de Banca Nationala a Romaniei;
- cotizatiile membrilor, donatii, ajutoare etc., primite din tara sau din
strainatate de persoanele juridice romane care au ca obiect de activitate
activitati din domeniul social, cultural, sportiv sau de alta natura, de
interes obstesc sau in interesul persoanelor fizice ori al grupurilor sociale
pe care le reprezinta (organizatii, asociatii, ligi, federatii etc.);
- comisioane incasate in valuta;
- orice alte incasari in valuta provenind din relatiile cu strainatatea.
13. Din conturile in valuta ale persoanelor juridice romane, indiferent de
forma de organizare si tipul de proprietate, pot fi efectuate direct numai
plati externe pentru operatiuni de cont curent (importuri, executari de lucrari
si prestari de servicii internationale, dividende, deplasari externe in interes
de serviciu, transferuri de profituri in strainatate in limitele si in
conditiile prevazute de lege, precum si alte plati externe legate de obiectul
de activitate al titularului contului).
Operatiunile de cumparare si vinzare de valuta de catre persoanele juridice
romane se fac numai prin intermediul pietei valutare bancare rezervata acestei
categorii de persoane, in conformitate cu normele Bancii Nationale a Romaniei
emise in acest scop.
Sint interzise transferurile de valuta intre persoanele juridice romane,
precum si transferurile de valuta din conturile persoanelor juridice romane in
conturile persoanelor fizice. Transferuri de valuta din conturile persoanelor
juridice romane in conturi ale persoanelor fizice pot fi efectuate numai pentru
plati de dividende in valuta cuvenite, potrivit legii, persoanelor fizice in
calitate de actionari sau asociati la societati comerciale romanesti.
14. Misiunile diplomatice, consulare si reprezentantele Romaniei in
strainatate au dreptul sa detina conturi la banci din strainatate, prin care sa
efectueze operatiunile de incasari si plati necesare desfasurarii activitatii
lor.
15. Persoanele fizice rezidente in Romania pot detine si utiliza sumele in
valuta de care dispun.
Persoanele fizice rezidente in Romania pot pastra disponibilitatile
valutare in numerar sau in conturi personale la bancile comerciale autorizate
sa functioneze in Romania.
Persoanele fizice romane care realizeaza venituri in valuta in strainatate
pot pastra sumele respective in conturi deschise la banci in strainatate.
16. Bancile comerciale romane si straine care functioneaza in Romania si
care sint autorizate sa efectueze operatiuni valutare pot deschide conturi in
valuta pentru nerezidenti, persoane fizice si juridice.
Disponibilitatile din aceste conturi pot fi utilizate fara restrictii de
catre titulari, prin transferuri bancare in valuta in strainatate, sau pot fi
vindute, contra lei, pe piata valutara din Romania.
17. Misiunile diplomatice si consulare ale statelor straine in Romania,
precum si persoanele juridice nerezidente, care sint inregistrate in Romania si
realizeaza sume in lei din activitati legale pe teritoriul Romaniei, pot pastra
aceste disponibilitati in conturi in lei deschise la bancile comerciale
autorizate sa functioneze in Romania.
La fiecare alimentare a contului in lei, titularul acestuia are obligatia
sa depuna la banca o declaratie scrisa asupra provenientei sumelor respective
in lei.
Disponibilitatile din aceste conturi in lei pot fi utilizate de titulari
numai pentru plati in lei pe teritoriul Romaniei.
CAP. 5
Piata valutara
18. Piata valutara in Romania se compune din:
a) piata valutara bancara rezervata operatiunilor de vinzare-cumparare de
valuta, desfasurate de persoanele juridice;
b) piata caselor de schimb valutar rezervata operatiunilor de
vinzare-cumparare de valuta, desfasurate de persoanele fizice.
19. Cursurile de schimb ale leului fata de valutele altor state se
stabilesc pe piata valutara pe baza cererii si ofertei si cu respectarea
procedurilor elaborate de Banca Nationala a Romaniei.
Organizarea si functionarea pietei valutare (pct. 18 lit. a) si b) sint
prevazute in anexele nr. 3 si, respectiv, 4 la prezentul regulament.
CAP. 6
Controlul valutar
20. Bancile comerciale si celelalte persoane juridice romane autorizate sa
efectueze operatiuni valutare raspund de aplicarea corecta a prevederilor
prezentului regulament.
In acest scop, la efectuarea operatiunilor dispuse de clienti, bancile
comerciale autorizate vor urmari ca, pe documentele ce le sint prezentate de
persoanele juridice si persoanele fizice in vederea efectuarii oricarei
operatiuni de transfer bancar sau de ridicare de valuta in numerar,
solicitantii sa mentioneze destinatia pe care o vor da sumelor respective.
Totodata, bancile comerciale vor solicita documentele justificative
corespunzatoare si, dupa caz, autorizarile prevazute in prezentul regulament.
Avind in vedere prevederile normelor din anexa nr. 1 la prezentul
regulament, referitoare la limita maxima de valuta efectiva (numerar) pe care
persoanele fizice rezidente in Romania o pot scoate din tara, bancile
comerciale pot elibera valuta in numerar pentru operatiuni valutare de cont
curent sau de natura transferurilor de capital numai pina la echivalentul a
5.000 dolari S.U.A. de persoana, indiferent de categoria titularului sumei,
persoana juridica sau persoana fizica. Sumele peste aceasta limita se transfera
numai pe cale bancara.
21. Banca Nationala a Romaniei va supraveghea si controla respectarea
prevederilor prezentului regulament.
In indeplinirea atributiilor sale de supraveghere si control asupra
operatiunilor cu mijloace de plata straine si cu lei, care fac obiectul
prezentului regulament, Banca Nationala a Romaniei va colabora cu bancile,
ministerele, departamentele si alte autoritati guvernamentale in legatura cu
operatiunile ce intra si in sfera lor de competenta.
22. Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage dupa sine
aplicarea contraventiilor si sanctiunilor prevazute de lege.
CAP. 7
Dispozitii finale
23. Prezentul regulament intra in vigoare incepind cu data de 4 mai 1992.
Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 fac parte integranta din prezentul regulament.
Anexele nr. 3 si 4 urmeaza a fi emise si comunicate ulterior, in aceasta
perioada raminind in vigoare reglementarile anterioare in acest domeniu.
Pe data intrarii in vigoare a prezentului regulament isi inceteaza
aplicabilitatea Regulamentul privind operatiunile curente si transferurile de
capital cu mijloace de plata straine, emis de Banca Nationala a Romaniei la 13
mai 1991, Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. V/371/21 din 6 iunie 1991,
nr. V/1275 din 12 septembrie 1991, nr. V/1906 din 29 noiembrie 1991, Circulara
Bancii Nationale a Romaniei nr. V/1471/57 din 7 octombrie 1991, precum si orice
dispozitii contrare.
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
ANEXA 1
NORME
privind sumele in valuta si in lei ce pot fi introduse si scoase din Romania
I. Cu privire la sumele in valuta efectiva (numerar) ce pot fi introduse in
Romania
1. Persoanele fizice pot intra in Romania cu valuta efectiva (numerar), in
limita unei sume echivalente a 50.000 dolari S.U.A.
In sensul prezentelor norme, prin valuta efectiva (numerar) se inteleg
biletele de banca straine si monedele straine in circulatie.
2. Limita de 50.000 dolari S.U.A. aratata la pct. 1 de mai sus constituie
suma maxima in valuta efectiva (numerar) de persoana fizica si calatorie ce
poate fi introdusa in Romania.
In sensul prezentelor norme, in categoria persoanelor fizice se cuprind:
- cetateni romani cu domiciliul in Romania;
- cetateni romani cu domiciliul in strainatate;
- cetateni straini cu domiciliul in strainatate;
- cetateni straini cu domiciliul in Romania;
- alte categorii de cetateni straini.
De asemenea, se cuprind persoanele fizice care sint reprezentante ale
persoanelor juridice.
3. La intrarea in Romania, persoanele fizice, cetateni romani si straini,
sint obligate sa declare organelor vamale romanesti sumele in valuta efectiva
(numerar) aflate asupra lor, care depasesc echivalentul a 1.000 dolari S.U.A.
Declaratia vamala, vizata de vama, ramine asupra declarantului, urmind a fi
prezentata la iesirea din tara, pentru justificarea valutei.
4. Sumele in valuta efectiva (numerar) ce depasesc limita de 50.000 dolari
S.U.A. se depun la organele vamale din punctele de trecere a frontierei de stat
romanesti.
Pentru aceste sume, organul vamal va intocmi o chitanta de consemnare in 3
exemplare, continind elementele necesare de identificare a depunatorului si a
sumei in valuta (numele si prenumele deponentului, numarul si seria
pasaportului, tara care l-a eliberat, felul valutei si suma, motivul
depunerii), precum si denumirea bancii comerciale din Romania unde urmeaza sa
fie depusa suma in valuta pentru consemnarea pe numele deponentului. Chitanta
de consemnare se dateaza si se semneaza de catre organul vamal care a
intocmit-o si care va aplica, totodata, pe aceasta stampila sa personala.
Bancile comerciale la care s-au facut depuneri de astfel de sume le pot
transfera in strainatate, pe baza cererii titularului si cu retinerea de la
acesta a originalului chitantei vamale de consemnare, in termen de 3 ani de la
data depunerii in banca. Dupa acest termen, sumele in valuta in cauza se fac
venit la bugetul statului, conform reglementarilor in vigoare.
La solutionarea cererilor de transfer in strainatate, bancile comerciale
vor avea in vedere si vor aplica si celelalte reglementari in vigoare in
Romania privind supravegherea si controlul tranzactiilor valutare.
5. Pentru operatiunile efectuate, vamile si bancile comerciale percep
comisioanele, taxele si spezele practicate de acestea in cadrul reglementarilor
si normelor specifice de lucru.
II. Cu privire la sumele in valuta efectiva (numerar) ce pot fi scoase din
Romania
6. Persoanele fizice rezidente in Romania pot iesi din tara cu sume in
valuta efectiva (numerar) echivalente cu maximum 5.000 dolari S.U.A. / persoana
/ calatorie.
Persoanele fizice rezidente in Romania sint cetatenii romani cu domiciliul
in Romania, cetatenii straini cu domiciliul in Romania, precum si cetatenii
straini aflati temporar in Romania care au solicitat si au obtinut statut de
rezident in Romania.
In cadrul limitei de la alin. 1, scoaterea din tara a sumelor se efectueaza
in urmatoarele conditii:
a) sumele in valuta efectiva (numerar) pina la 1.000 dolari S.U.A. de
persoana/calatorie se pot scoate fara justificarea provenientei lor cu vreun
document;
b) sumele in valuta efectiva (numerar) care depasesc 1.000 dolari S.U.A.,
dar pina la maximum 5.000 dolari S.U.A., pot fi scoase din tara pe baza unui
document bancar (adeverinta, certificat de valuta, buletin de schimb valutar
etc.) care probeaza ca suma a fost ridicata de la banca sau provine dintr-un
schimb de valuta, contra lei, pe teritoriul Romaniei. Aceste sume se inscriu de
catre destinatar in declaratia vamala.
7. Persoanele fizice rezidente care scot din tara sume in valuta efectiva
(numerar), in limita de la pct. 6 de mai sus, le pot utiliza in strainatate
pentru operatiuni curente, cum sint: cheltuieli in cadrul calatoriilor
turistice in grup organizat sau individual, pe cont propriu; vizite la rude sau
prieteni; tratamente medicale sau procurarea de medicamente; participarea la congrese,
conferinte, simpozioane sau alte categorii de manifestari stiintifice,
culturale, sportive etc.; studii in strainatate; procurari de bunuri de consum
de uz personal si plati de servicii; deplasari in interes de serviciu etc.
Aceste destinatii sint exemplificative si nu limitative.
In cazul in care aceste sume ar fi destinate unor investitii de capital in
strainatate (investitie directa, cumparari de actiuni, obligatiuni sau titluri
de stat etc.), este necesar ca persoana fizica respectiva sa obtina o
autorizatie prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.
8. In cazul in care persoanele fizice rezidente in Romania au asupra lor
sume in valuta efectiva (numerar) care depasesc plafonul aratat la cap. II pct.
6 de mai sus, au obligatia sa le depuna la organele vamale, care le vor
consemna pe numele titularilor, urmindu-se procedura de la cap. I pct. 4 alin.
2 si 3 din prezentele norme.
9. Persoanele fizice aflate temporar in Romania (cetateni straini cu
domiciliul in strainatate) pot scoate din Romania sume in valuta efectiva
(numerar) in limita sumelor declarate la intrarea in Romania. Sumele in cauza
se justifica cu declaratia vamala completata la intrarea in Romania, conform
cap. I pct. 3 din prezentele norme.
Aceste persoane pot avea, de asemenea, asupra lor sume in valuta efectiva
(numerar) care provin din ridicari din conturi si transferuri bancare in
Romania, ori din incasarea in Romania a cecurilor de calatorie, cecurilor
bancare, cartilor de credit si a altor instrumente de plata ori de schimb
valutar efectuat pe teritoriul Romaniei. Aceste sume se justifica cu un
document eliberat de unitatea bancara sau o alta persoana juridica autorizata
din Romania.
In cazul in care persoanele fizice in cauza au asupra lor, la iesirea din
Romania, sume in valuta in numerar peste cele justificate potrivit alin. 1 si 2
de la acest punct, au obligatia sa le depuna la organele vamale, urmindu-se
procedura de la cap. I pct. 4 din prezentele norme.
10. In cazul in care persoanele fizice incearca sa scoata din Romania
valuta efectiva (numerar) peste limitele permise conform cap. I si II din
prezentele norme, in forme vadit frauduloase, organele vamale vor retine aceste
sume. In acest scop, se intocmeste un proces-verbal de constatare a contraventiei,
in 2 exemplare, din care un exemplar se inmineaza contravenientului.
Sumele retinute se dispun de catre vama, in cont, la o banca comerciala
autorizata.
Impotriva procesului-verbal de contraventie, contravenientul are dreptul sa
faca plingere la judecatoria din raza teritoriala a organului vamal
constatator, in termen de 90 de zile de la data primirii procesului-verbal.
In baza hotaririi judecatoresti, suma in valuta confiscata se face venit la
bugetul statului, conform reglementarilor in vigoare.
III. Cu privire la alte instrumente de plata in valuta
11. Persoanele fizice romane si straine pot introduce si scoate din Romania
cecuri de calatorie, cecuri bancare, carti de credit si orice alte instrumente
bancare similare, exprimate in valuta straina.
Limitele si conditiile aratate la cap. I si II din prezentele norme nu se
refera la instrumentele de plata mentionate la alin. 1 din acest punct.
IV. Cu privire la introducerea si scoaterea de sume in lei din Romania
12. Persoanele fizice nu pot introduce sau scoate din Romania sume efective
(numerar) mai mari de 5.000 lei de persoana/calatorie.
In sensul prezentelor norme, prin sume efective (numerar) in lei se inteleg
biletele de banca si monedele romanesti in circulatie.
Cupiurile maxime admise la introducerea si scoaterea din Romania sint cele
pina la 1.000 lei inclusiv.
13. La iesirea din Romania, persoanele fizice mentionate la pct. 12 de mai
sus au obligatia sa declare sumele in lei care depasesc plafonul de 5.000 lei
de persoana si sa le depuna organelor vamale contra chitanta de consemnare,
urmindu-se procedura de consemnare similara celei de la cap. I pct. 4 din
prezentele norme.
Deponentilor care sint cetateni romani sau cetateni straini cu domiciliul in
Romania li se restituie aceste sume la intoarcerea din calatorie.
In cazul persoanelor fizice aflate temporar in Romania - cetateni straini
cu domiciliul in strainatate si cetateni romani cu domiciliul in strainatate -,
restituirea se poate face cu ocazia unei noi calatorii in Romania.
Termenul maxim de restituire este de 3 ani. Dupa expirarea acestui termen,
sumele in cauza se fac venit la bugetul statului.
14. In cazul in care persoanele fizice incearca sa scoata din Romania sume
in lei, in numerar, peste limita permisa potrivit pct. 12 de mai sus, in forme
vadit frauduloase, organele vamale vor retine aceste sume in vederea
confiscarii, procedindu-se conform cap. II pct. 10 din prezentele norme.
Totodata, in functie de gravitatea faptei, vor sesiza organele Ministerului de
Interne din punctele de trecere a frontierei de stat, in vederea retinerii si
declansarii procedurii de urmarire penala.
15. La intrarea in Romania, persoanele fizice nu pot introduce sume in lei
peste limita de 5.000 lei de persoana/calatorie, prevazuta la pct. 12 de mai
sus. Sumele in lei peste aceasta limita se confisca de organele vamale si se
fac venit la bugetul statului.
16. Pentru operatiunile efectuate in cadrul prevederilor de la cap. IV,
vama retine comisioanele si spezele practicate in baza reglementarilor si
normelor specifice de lucru.
V. Alte dispozitii
17. Membrii reprezentantelor diplomatice, consulare si comerciale ale
statelor straine in Romania, cetateni straini, precum si membrii familiilor lor
sint scutiti de obligatiile prevazute in prezentele norme.
Aceleasi scutiri se aplica si intregului personal al reprezentantelor
diplomatice, consulare si comerciale ale statelor straine in Romania, compus
din cetateni straini, precum si membrilor familiilor lor.
Prevederile de la acest punct se aplica, de asemenea, cetatenilor straini,
persoane oficiale, posesoare de pasapoarte diplomatice, in misiune temporara,
in vizita sau in trecere prin Romania, precum si persoanelor care se bucura de
privilegii diplomatice, in baza conventiilor diplomatice la care Romania a
aderat.
18. Scoaterea din Romania de titluri publice (titluri de stat) romanesti,
exprimate in valuta straina, cit si a celor exprimate in lei, se poate efectua
numai pe baza autorizatiei date de Banca Nationala a Romaniei.
ANEXA 2
NORME
privind modul de efectuare a transferurilor de capital cu mijloace de plata
straine
1. Operatiunile de transferuri de capital cu mijloace de plata straine,
prevazute la pct. 9 din regulament, sint supuse autorizarii Bancii Nationale a
Romaniei, dupa cum urmeaza:
a) operatiunile prevazute la pct. 9 lit. a), b) si e) din regulament,
precum si creditele pe termen de peste un an se autorizeaza de Banca Nationala
a Romaniei - Oficiul de Control al Devizelor.
In cazul persoanelor juridice cu capital integral sau majoritar de stat,
solicitantii vor trebui sa prezinte, pentru autorizarea transferurilor
prevazute la pct. 9 lit. a) si b) din regulament, avizul Ministerului Economiei
si Finantelor;
b) pentru operatiunile prevazute la pct. 9 lit. c) si d) sint delegate
bancile comerciale sa le autorizeze si sa le efectueze direct in baza
atributiilor prevazute in autorizatiile lor de functionare.
2. Sint supuse, de asemenea, autorizarii Bancii Nationale a Romaniei -
Oficiul de Control al Devizelor - succesiunile, sumele realizate de persoane
fizice straine din valorificarea in Romania de bunuri imobiliare, precum si
pensiile ce se platesc in strainatate de persoanele fizice romane. Autorizarea
acestor transferuri se va da pe baza avizului Ministerului Economiei si
Finantelor, intemeiat pe prevederile legale si ale acordurilor incheiate de
Romania cu alte state.
Pentru obtinerea avizului Ministerului Economiei si Finantelor si a
autorizarii Bancii Nationale a Romaniei, solicitantii vor prezenta documentatia
din care sa rezulte sursa de provenienta a sumei pentru care se solicita
transferul in strainatate, precum si dovada scrisa din partea organelor financiare
ca titularul sumei nu are debite in Romania reprezentind impozite sau alte
obligatii legale de plata, fata de stat, neachitate.
3. Bancile comerciale vor tine evidenta tuturor operatiunilor reprezentind
transferuri de capital executate si le vor raporta Bancii Nationale a Romaniei,
conform modelului alaturat.
MODEL
Banca ...................
Directia ................
SITUATIA
operatiunilor de transferuri de capital efectuate in luna .... 199 ...
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Titularul Suma Nr. si data Modalitatea Tara Scopul Nr. si data
crt. si adresa documentului de efectuare si (destinatia) autorizatiei
bancar (transfer banca sumei) sau
bancar, unde transferate aprobarii
de
ridicare s-a transfer
numerar efectuat
etc.) transferul
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Director,
NOTA:
Situatia se intocmeste centralizat de bancile comerciale si se remite
Bancii Nationale a Romaniei Oficiul de Control al Devizelor pina la data de
10 a lunii urmatoare.