REGULAMENT Nr. 6 din 12 octombrie 2001
privind autorizarea si exercitarea serviciilor de intermediere la bursele de
marfuri
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 12 martie 2002
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste, in conformitate cu Legea nr. 129/2000 de
aprobare a Ordonantei Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de marfuri, norme
cu privire la autorizarea intermedierii si a operarii pe pietele burselor de
marfuri reglementate, autorizate, supravegheate si controlate de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare, denumita in continuare C.N.V.M.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
1. broker este persoana fizica autorizata de C.N.V.M. si atestata de
asociatia bursei de marfuri unde isi desfasoara activitatea, care are ca
atributie exclusiva executarea, negocierea ofertelor de vanzare si de cumparare,
a ordinelor clientilor unei societati de intermediere membre a asociatiei
bursei si autorizate de C.N.V.M.; brokerii negociaza ofertele de vanzare si
cumparare si incheie tranzactii in contul societatii de intermediere;
2. client este persoana fizica sau juridica in contul careia societatea de
intermediere realizeaza operatiuni specifice burselor de marfuri in baza unui
contract de intermediere;
3. bursa de marfuri este piata organizata de o societate de bursa de
interes general, reglementata, autorizata, supravegheata si controlata de
C.N.V.M., care asigura membrilor si clientilor conditii centralizate de
negociere, precum si de gestionare a riscurilor prin sisteme de tranzactionare,
pentru operatiuni de:
a) vanzari si achizitii la vedere ori la termen, prin contracte spot sau
forward, avand ca obiect marfuri cum sunt produsele agricole sau materiile
prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura lor, sunt
bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;
b) vanzari si achizitii la vedere ori la termen, prin contracte spot sau
forward, avand ca obiect titluri reprezentative pe marfuri, de tipul recipisei
de depozit si al warantului, al conosamentului, al politei de asigurare si al
altora asemenea, agreate si clasificate de C.N.V.M., precum si achizitii sau
vanzari la termen prin contracte futures ori cu optiuni;
c) vanzari si achizitii la termen de active monetare si financiare sau
titluri pe active monetare ori financiare, precum si alte active agreate si clasificate
de C.N.V.M.;
d) navlosiri, asigurari maritime si fluviale de nave si incarcatura;
e) vanzari si achizitii utilizand si alte instrumente financiare calificate
de C.N.V.M.;
4. contract de compensare este acel contract incheiat intre o societate de
intermediere care nu are calitatea de membru compensator si o societate de
intermediere care detine calitatea de membru compensator, care da posibilitatea
celei dintai ca prin intermediul celei de-a doua sa efectueze inregistrarea,
garantarea si compensarea/decontarea pentru contractele futures si cu optiuni
la o casa de compensatie;
5. societate de brokeraj este societatea comerciala constituita in baza
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
ulterioare, autorizata de C.N.V.M. ca intermediar in bursa de marfuri, avand
calitatea de membru al unei societati de bursa, de membru afiliat la o
societate de bursa sau de membru compensator; obiectul exclusiv de activitate
al societatii de brokeraj consta in negocierea si perfectarea contractelor pe
bursele de marfuri, in cont propriu sau in contul clientilor ei;
6. societate de intermediere reprezinta societatea de brokeraj sau
societatea de valori mobiliare autorizata sa presteze servicii de brokeraj pe
bursele de marfuri;
7. oferta de vanzare/cumparare reprezinta manifestarea de vointa a unui
client in vederea executarii unui ordin de bursa de catre societatea de
intermediere, in conformitate cu Regulamentul de functionare al bursei de
marfuri, reglementarile C.N.V.M. aplicabile in materie si cu prevederile Legii
nr. 129/2000;
8. piata lichida se refera la o piata autorizata de C.N.V.M., in care
pretul de cotare (de referinta) al unor marfuri, servicii sau instrumente
financiare derivate poate fi determinat, iar plata pentru marfurile, serviciile
sau instrumentele derivate vandute poate fi incasata prompt si in conditii de
siguranta;
9. valoarea de piata a activelor pietei de marfuri, servicii si instrumente
financiare derivate, tranzactionate pe o piata recunoscuta de C.N.V.M., se
calculeaza de catre casa de compensatie conform unor proceduri
autorizate/avizate de C.N.V.M.;
10. trader este persoana fizica autorizata in aceasta calitate de C.N.V.M.
si atestata de o societate de bursa, care are dreptul de a negocia in bursa de
marfuri ofertele de vanzare-cumparare, numai in numele si in contul sau, in
baza unui permis eliberat de societatea de bursa si a unui contract incheiat cu
casa de compensatie;
11. bunuri fungibile sunt bunuri determinate generic, care pot fi inlocuite
unele cu altele in executarea unei obligatii contractuale;
12. bunuri mobile prin anticipatie sunt bunuri care prin natura lor sunt
imobile, dar partile contractante le considera ca fiind mobile, cum sunt de
exemplu recoltele viitoare;
13. activele de baza ce fac obiectul tranzactiilor la termen pot fi bunuri
fungibile sau bunuri imobile prin anticipatie, servicii, active monetare sau
financiare, titluri pe active monetare sau financiare ori contracte futures pe
aceste produse;
14. contract de intermediere este acordul de vointa ce reprezinta ansamblul
drepturilor si obligatiilor ce revin societatii de intermediere si unui client
al acesteia pentru realizarea de operatiuni bursiere;
15. contract de bursa este contractul de vanzare-cumparare cu clauze
standardizate in ceea ce priveste cantitatea si calitatea activului de baza,
metoda de tranzactionare si clauzele de tranzactionare stipulate in
regulamentele bursei;
16. contract spot este un contract de vanzare-cumparare, cu executare
imediata sau cu executare in cel mult 10 zile de la data la care a fost inscris
in registrul-jurnal al bursei;
17. contract forward este un contract de vanzare-cumparare, cu termen
suspensiv, cu clauze negociabile, care se executa la o scandenta convenita de
parti. Termenul unui contract forward poate fi stabilit pana la 18 luni, dar nu
mai putin de 10 zile;
18. contract futures este un contract de vanzare-cumparare, cu termen
suspensiv, cu clauze uniforme, a carui scadenta nu poate depasi 18 luni, dar nu
mai putin de 10 zile de la data lansarii spre tranzactionare de catre
societatea de bursa; contractul confera fiecarei parti:
a) posibilitatea de a-l compensa oricand pana la scadenta;
b) posibilitatea de a-si executa obligatiile contractuale la scadenta, in
baza unei notificari; o data cu transmiterea notificarii obligatiile
contractuale se executa intr-un interval ce nu poate fi mai mare de 10 zile.
Contractul futures este evidentiat in cont la casa de compensatie, in
registrele bursei si ale societatii de intermediere in contul careia s-a facut
negocierea, in sistemul lor electronic, precum si in carnetul cu note de
inchidere al brokerului in situatia tranzactionarii prin strigare;
19. contract cu optiuni este conventia ce confera cumparatorului din
contractul cu optiuni, denumit si beneficiar/detinator al optiunii, dreptul,
dar nu si obligatia, de a vinde ori de a cumpara o cantitate determinata
dintr-o marfa, un activ monetar, financiar sau un contract futures la un pret
convenit, denumit pret de exercitiu, intr-un termen definit (oricand pana la
scadenta) sau la expirarea acestuia, in schimbul platii unei prime catre
vanzator, denumit si garant al optiunii; cumparatorul intr-un contract cu
optiuni poate sa isi exercite dreptul pana la scadenta contractului, sa
abandoneze optiunea pana la scadenta acestuia sau sa isi compenseze contractul;
scadenta nu poate depasi 18 luni, dar nu mai putin de 10 zile de la data
lansarii spre tranzactionare de catre societatea de bursa.
Scadenta contractului cu optiuni este data de momentul expirarii dreptului
de a opta, respectiv data la care inceteaza posibilitatea exercitarii dreptului
de a opta;
20. ordin de bursa este o instructiune ferma, standardizata, transmisa in
scris sau in orice alta forma admisa ca proba in justitie, de un client catre
societatea sa de intermediere ori de o societate de intermediere catre brokerul
sau, care consemneaza modalitatea si conditiile de negociere a unei oferte de
vanzare ori de cumparare pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni;
21. tranzactie bursiera reprezinta confirmarea acceptarii termenilor din
ordinul de bursa si din contractul de bursa incheiat de catre societatea de
intermediere, lucrand pe cont propriu sau in comision;
22. negocierea reprezinta introducerea unei oferte de vanzare-cumparare si
ansamblul tehnicilor care au ca scop perfectarea contractului de bursa in
conformitate cu ordinul de bursa;
23. perfectare reprezinta incheierea unei tranzactii bursiere ca urmare a
intalnirii cererii cu oferta, formulate de doua parti care se obliga sa
respecte si sa execute clauzele contractului bursier;
24. operatiuni de bursa sunt tehnici bursiere privind negocierea ofertelor,
perfectarea si conexarea contractelor cu optiuni, futures, forward si spot, in
scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de volatilitatea preturilor
sau al obtinerii unui profit;
25. pozitii deschise reprezinta totalitatea contractelor incheiate pe piata
instrumentelor financiare derivate, care nu au ajuns inca la scadenta sau ale
caror drepturi aferente nu au fost inca exercitate ori ale caror obligatii nu
au fost stinse printr-o tranzactie de sens contrar in bursa;
26. marja este depozitul constituit de client in bani si/sau in titluri la
societatea de intermediere sau de catre aceasta la casa de compensatie, pentru
garantarea tranzactiilor executate in piata futures si/sau cu optiuni;
27. cont de marja este un cont deschis de client la societatea de
intermediere sau deschis de catre aceasta la casa de compensatie, cont in/din
care se debiteaza/crediteaza urmatoarele sume: marje, comisioane, profit sau
pierdere din tranzactii, prime incasate/platite pentru contractele cu optiuni;
28. apel in marja este o cerere cu titlu de obligativitate pentru
suplimentarea de fonduri, astfel incat depozitul din contul de marja sa se
ridice la nivelul sumei necesare pentru acoperirea (garantarea) tranzactiilor
executate pe pietele futures si/sau cu optiuni, conform regulamentelor bursei
de marfuri unde au fost negociate si perfectate contractele;
29. fond de garantare este acel fond la care orice depozite se vor
constitui in conformitate cu obligatiile contractuale ale membrului
compensator/societatii de intermediere si acestea vor constitui baza valorica
pentru acoperirea de catre membrul compensator/societatea de intermediere, in
orice moment, a obligatiilor sale; debitarea fondului de garantare va fi
limitata la recuperarea pierderilor si/sau a prejudiciilor aduse casei de
compensatie si/sau participantilor la piata;
30. clasa de optiuni cuprinde toate contractele cu optiuni ce confera
acelasi drept (vanzare sau cumparare), au acelasi activ de baza si aceeasi
scadenta;
31. seria de optiuni cuprinde toate contractele cu optiuni care confera
acelasi drept (vanzare sau cumparare), care au acelasi activ de baza, pret de
exercitare si aceeasi scadenta;
32. pret de cotare este pretul la care se calculeaza zilnic/in timp real
profitul sau pierderea in conturile de marja, conform procedurilor casei de
compensatie, aprobate de C.N.V.M.
CAP. 2
Conditiile si procedurile de autorizare a societatilor de intermediere
Art. 3
Prestarea serviciilor de brokeraj se realizeaza numai la bursele de marfuri
care au fost infiintate de societatile de bursa si functioneaza in baza
autorizarii C.N.V.M. Prestarea serviciilor de brokeraj se va efectua numai de
catre societatile de intermediere care au calitatea de membru, membru afiliat
sau de membru compensator al unei burse de marfuri.
Art. 4
Serviciile de brokeraj pentru care C.N.V.M. poate acorda autorizatie unei
societati de intermediere includ, fara a se limita la acestea:
a) negocierea ofertelor si perfectarea contractelor pe piata la disponibil,
futures sau cu optiuni in contul unor terti sau in cont propriu;
b) navlosiri, asigurari maritime si fluviale in contul unor terti;
c) gestiune pe baza de mandat pentru constituirea garantiilor la
contractele futures si cu optiuni, precum si pentru plata primei la contractele
cu optiuni perfectate in contul unor terti;
d) negocierea, in baza unui mandat, in scopul obtinerii de credite de la
banci pentru acoperirea partiala a tranzactiilor futures;
e) servicii subsidiare, adiacente sau complementare operatiunilor prevazute
la lit. a) - d), cum ar fi:
- desfasurarea activitatii de formator de piata;
- vanzari si achizitii avand ca obiect marfuri, cum sunt produsele agricole
sau materiile prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura
lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;
- vanzari si achizitii la vedere, avand ca obiect titluri reprezentantive
pe marfuri, de tipul recipisei de depozit si al warantului, al conosamentului,
al politei de asigurare si al altora asemenea, agreate si clasificate de
C.N.V.M., precum si achizitii ori vanzari la termen prin contracte futures sau
cu optiuni;
- activitati conexe prestarii serviciilor de brokeraj, printre care
asistenta si evaluarea conditiilor de piata in vederea stabilirii politicii de
pret.
Art. 5
In vederea obtinerii autorizatiei de la C.N.V.M. societatile de
intermediere trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa fie persoana juridica romana, legal infiintata ca societate
comerciala pe actiuni, in comandita pe actiuni, in comandita simpla sau cu
raspundere limitata, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare;
2. capitalul social sa fie constituit din actiuni nominative/parti sociale
cu drept de vot, fiecare actiune/parte sociala conferind detinatorilor drepturi
egale; pot fi emise si categorii de actiuni/parti sociale care confera
titularilor lor drepturi diferite, numai in conditiile actului constitutiv;
3. in momentul inregistrarii cererii de autorizare sa faca dovada unui
minim de capital subscris si integral varsat, care trebuie sa fie in proportie
de cel putin 75% in numerar; restul de 25% poate fi aport in natura, constand
in active corporale destinate exclusiv activitatii societatii;
4. obiectul de activitate al societatii sa fie exclusiv prestarea
serviciilor de brokeraj, in cazul societatilor de brokeraj;
5. sa dispuna de un spatiu amenajat corespunzator prestarii serviciilor de
brokeraj, in suprafata de minimum 70 mp;
6. societatea, actionarii ei semnificativi sau asociatii sa nu detina nici
o participare, de orice fel ar fi aceasta, intr-o alta societate de
intermediere. Membrii consiliului de administratie sau ai comitetului de directie,
administratorii, precum si brokerii societatii pot detine actiuni intr-o alta
societate de intermediere numai daca aceasta este deschisa si are actiunile
inscrise la cota intr-o bursa de valori si numai cu conditia ca detinerile lor
individuale si cumulate sa nu depaseasca 5% din capitalul subscris al unei
astfel de societati de intermediere, precum si cu conditia sa nu fie alesi in
conducerea altei societati de intermediere. Sotul, rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, precum si afinii de gradul intai ai actionarilor cu pozitie de
control, ai membrilor consiliului de administratie sau ai comitetului de
directie, precum si ai brokerilor societatii nu pot detine functii de conducere
si nu pot fi actionari semnificativi intr-o alta societate de intermediere. De
asemenea, societatea, membrii consiliului de administratie si ai conducerii
executive, precum si brokerii nu pot detine mai mult de 5% din capitalul unei
societati de administrare a unui fond de investitii;
7. consiliul de administratie sa fie format din cel putin 3 membri, cu o
vechime de minimum 3 ani in unul dintre domeniile: financiar, juridic, bancar,
economic sau al afacerilor.
Art. 6
(1) Capitalul minim subscris si integral varsat va fi de:
a) 300 milioane lei pentru societatile de intermediere care desfasoara
activitatile prevazute la art. 4 lit. a), c) si e) si care nu detin calitatea
de membru compensator;
b) 500 milioane lei pentru societatile de intermediere care desfasoara
activitatile prevazute la art. 4 lit. a), c), d) si e) si care nu detin
calitatea de membru compensator;
c) 1 miliard lei pentru societatile de intermediere care desfasoara
activitatile prevazute la art. 4 lit. a), b), c), d) si e) si care nu detin
calitatea de membru compensator.
(2) Societatile de intermediere care detin calitatea de membru compensator
sunt obligate sa detina un capital social minim majorat cu 250 milioane lei, pe
langa sumele mentionate la alin. (1).
(3) In situatia in care C.N.V.M. va autoriza prestarea altor servicii de
brokeraj decat cele prevazute la art. 4 lit. a) - e), va stabili nivelul minim
necesar al capitalului social.
Art. 7
Autorizarea unei societati comerciale ca societate de intermediere se va
face parcurgandu-se urmatoarele etape:
1. Autorizarea prealabila, eliberata in scopul inmatricularii la oficiul
registrului comertului (O.R.C.). Pentru obtinerea acesteia se va inainta la
C.N.V.M. o cerere de autorizare conform anexei nr. 1 la prezentul regulament,
care va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv autentificat, in copie legalizata;
b) copia de pe extrasul de cont care dovedeste varsarea capitalului in
numerar;
c) raportul de evaluare pentru aportul in natura, in copie legalizata, daca
este cazul;
2. Autorizarea definitiva, eliberata in scopul prestarii serviciilor de
brokeraj. Pentru obtinerea autorizatiei societatea de intermediere va depune la
C.N.V.M. o cerere care va fi insotita de urmatoarele documente:
a) copie de pe avizul prealabil eliberat de C.N.V.M.;
b) incheierea judecatorului delegat pe langa oficiul registrului comertului
de autorizare a constituirii societatii de intermediere si de inscriere in
registru;
c) copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului;
d) documente care sa probeze ca sediul societatii de intermediere se afla
in folosinta exclusiva a acesteia;
e) dovada ca dispune de o dotare tehnica minima necesara prestarii
serviciilor de brokeraj: minimum 4 PC cu sistem de operare adecvat, evidenta
contabila pe PC, software de "front office", software de "back
office", conectare la Internet - minimum dial-up, fax sau echivalent,
minimum doua linii telefonice;
f) dovada ca cel putin doua persoane angajate au atestat de brokeri si sunt
autorizate de C.N.V.M. conform prevederilor prezentului regulament;
g) pentru fiecare dintre membrii consiliului de administratie, ai
comitetului de directie si pentru fiecare cenzor, urmatoarele documente:
- curriculum vitae;
- certificat de cazier judiciar eliberat cu cel mult 3 luni anterioare
depunerii cererii de autorizare provizorie;
- declaratie pe propria raspundere, autentificata, in care sa specifice ca
nu incalca prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
ulterioare, prevederile Legii nr. 129/2000 si ale reglementarilor legale in
vigoare in legatura cu pietele reglementate de marfuri, servicii si instrumente
derivate;
h) structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare a
societatii de intermediere;
i) declaratie din partea reprezentantului legal al societatii de
intermediere ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art. 5, conform
modelului prezentat in anexa nr. 3 la prezentul regulament;
j) avizul societatii de bursa pentru cel putin o bursa de marfuri unde
doreste sa presteze servicii de brokeraj, prin care sa se arate ca indeplineste
conditiile tehnice pentru a opera pe pietele respective;
k) decizia privind obtinerea calitatii de membru compensator sau copie
autentica de pe contractul de compensare incheiat cu o alta societate de
intermediere care detine calitatea de membru compensator la acea bursa de
marfuri, daca cere autorizare si pentru derulare de operatiuni pe pietele
futures si/sau cu optiuni;
l) dovada depunerii fondului de risc, astfel:
- daca este depus la casa de compensatie sau la o societate de intermediere
care are calitatea de membru compensator - prin adresa care certifica existenta
-, precum si cuantumul fondului de risc depus;
- daca este depus la o banca agreata de casa de compensatie - prin extras
de cont pentru un depozit pe o perioada de minimum 6 luni;
m) organigrama societatii, din care sa rezulte existenta cel putin a
urmatoarelor compartimente sau echivalentele lor: Conducere, "Front
Office", "Back Office", Financiar-Contabilitate, Decontari,
Tranzactii, Oficiul pentru Incadrarea in Prevederile Legale (OPL);
n) dovada achitarii in contul C.N.V.M. a taxelor de autorizare.
Art. 8
(1) C.N.V.M. va emite autorizarea prealabila in termen de 30 de zile de la
data depunerii documentelor prevazute la art. 7 pct. 1.
(2) C.N.V.M. va decide cu privire la autorizarea societatii de
intermediere, in termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii
documentelor prevazute la art. 7 pct. 2.
(3) Eliberarea autorizatiei definitive a societatii de intermediere se va
face sub conditia achitarii in contul C.N.V.M. a taxei de autorizare, ce va
putea fi actualizata anual; taxa de autorizare este de:
a) 3 milioane lei pentru societatile de intermediere prevazute la art. 6
alin. (1) lit. a);
b) 5 milioane lei pentru societatile de intermediere prevazute la art. 6
alin. (1) lit. b);
c) 10 milioane lei pentru societatile de intermediere prevazute la art. 6
alin. (1) lit. c).
(4) Orice modificari ale documentelor si conditiilor ce au dus la
autorizarea societatii vor fi aduse la cunostinta C.N.V.M. in termen de 48 de
ore, impreuna cu inaintarea documentelor justificative, dupa caz.
Art. 9
(1) In vederea retragerii autorizatiei de a presta servicii de brokeraj, la
cererea societatii de intermediere, aceasta va depune o cerere standard de
renuntare la autorizatie (conform anexei nr. 2 la prezentul regulament).
(2) Cererea va trebui sa fie insotita de avizul asociatiei bursei (la care
societatea de intermediere este membra si din care doreste sa se retraga), al
casei de compensatie, precum si al celorlalte institutii din care societatea de
intermediere face parte, din care sa rezulte faptul ca aceasta nu mai are
obligatii contractuale nelichidate.
(3) C.N.V.M. va decide cu privire la retragerea autorizatiei, in cel mult
30 de zile de la data inregistrarii cererii. Daca inainte de a emite decizia de
retragere a autorizatiei C.N.V.M. a impus sanctiuni ca urmare a incalcarii unor
prevederi ale Legii nr. 129/2000 sau ale regulamentelor C.N.V.M., termenul de
30 de zile se prelungeste pana cand C.N.V.M. considera ca este necesar, fara a
se incalca cerintele de protectie a clientilor.
(4) C.N.V.M. va trimite asociatiei bursei respective un exemplar al
deciziei de retragere a autorizatiei societatii de intermediere.
Art. 10
Documentele mentionate la art. 7 si 9 vor fi prezentate la registratura
C.N.V.M. in doua exemplare, in forma dactilografiata. In situatia in care
documentele sunt incomplete, ilizibile sau incorecte, termenele specificate la
art. 8 si 9 vor curge de la data depunerii ultimului document in forma
solicitata.
Art. 11
Daca, dupa autorizarea definitiva de catre C.N.V.M., societatea de
intermediere nu mai indeplineste vreuna dintre conditiile prevazute la art. 5
si 12, reprezentantul legal al societatii de intermediere trebuie sa raporteze
despre aceasta situatie C.N.V.M. in termen de 48 de ore.
Art. 12
In cursul desfasurarii activitatii societatile de intermediere trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa mentina un nivel minim al capitalului net, conform anexei nr. 4.3 la
prezentul regulament, dupa cum urmeaza:
a) pentru societatile de intermediere prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a)
- 75.000.000 lei;
b) pentru societatile de intermediere prevazute la art. 6 alin. (1) lit. b)
- 125.000.000 lei;
c) pentru societatile de intermediere prevazute la art. 6 alin. (1) lit. c)
- 250.000.000 lei;
2. sa mentina un grad de indatorare de maximum 15 la 1, conform anexei nr.
4.3 la prezentul regulament.
Art. 13
Societatile de valori mobiliare trebuie sa indeplineasca cumulativ
conditiile nivelului minim al capitalului net, impuse de Regulamentul C.N.V.M.
nr. 3/1998 privind autorizarea si exercitarea intermedierii de valori
mobiliare, cu modificarile ulterioare, precum si cele enuntate in prezentul
regulament.
CAP. 3
Conditiile si procedurile de autorizare a brokerilor
Art. 14
Nici o persoana fizica nu se va putea angaja in negocierea ofertelor de
vanzare sau de cumparare la o bursa de marfuri fara a detine o autorizatie din
partea C.N.V.M.
Art. 15
Brokerului nu ii este permis sa negocieze oferte si sa perfecteze contracte
bursiere in numele si in contul sau, direct sau prin prepusi, fiindu-i
interzisa tranzactionarea pentru sine.
Art. 16
Pentru a fi autorizat brokerul trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa fie angajat exclusiv al unei societati de intermediere;
b) sa aiba cel putin 21 de ani si exercitiul drepturilor civile;
c) sa fie atestat de asociatia bursei de marfuri unde urmeaza sa negocieze
oferte si sa perfecteze contracte bursiere;
d) sa nu detina actiuni intr-o alta societate de intermediere, cu exceptia
situatiei prevazute la art. 5 pct. 6;
e) sa nu fi fost sanctionat de C.N.V.M. cu interzicerea exercitarii
oricarei activitati profesionale reglementate de Legea nr. 129/2000;
f) sa nu aiba antecedente penale.
Art. 17
In vederea autorizarii unei persoane fizice ca broker societatea de
intermediere, prin reprezentantul sau legal, va depune o cerere la C.N.V.M.,
care va cuprinde: numele, prenumele si calitatea de angajat ale solicitantului,
denumirea societatii de intermediere unde solicitantul este sau urmeaza sa fie
angajat, denumirea societatii de bursa si a bursei de marfuri unde doreste sa
negocieze oferte.
Art. 18
Cererea, in forma prezentata la art. 17, va fi insotita de urmatoarele
documente:
a) acte de studii;
b) copie de pe actul de identitate;
c) declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor
prevazute la art. 5 pct. 6 si la art. 16;
d) certificat de cazier judiciar eliberat cu cel mult 3 luni anterioare
depunerii cererii;
e) atestatul eliberat de asociatia bursei de marfuri unde va fi abilitat sa
negocieze si sa contracteze.
Art. 19
(1) C.N.V.M. va decide cu privire la autorizarea solicitantului, in termen
de cel mult 15 zile de la data primirii cererii, insotita de documentele
mentionate la art. 17 si 18.
(2) Eliberarea autorizatiei de broker se va face cu conditia prezentarii
dovezii achitarii in contul C.N.V.M. a taxei de autorizare.
(3) Taxa de autorizare este de 500 mii lei.
(4) Autorizatia unui broker este valabila pe toata perioada in care este
angajat la societatea de intermediere care a solicitat autorizarea.
Art. 20
(1) Dupa autorizarea de catre C.N.V.M. brokerii vor participa la pregatirea
continua, in forma si structurile de pregatire si testare recunoscute si
avizate de C.N.V.M., asociatia bursei si societatea de bursa avand obligatia
reevaluarii anuale a acestora.
(2) Daca, dupa autorizarea de catre C.N.V.M., brokerul a incalcat vreuna
dintre prevederile art. 16, asociatia bursei, presedintele consiliului bursei
si societatea de intermediere trebuie sa raporteze despre aceasta situatie
C.N.V.M. in termen de 48 de ore.
CAP. 4
Obligatiile societatilor de intermediere fata de clienti
Art. 21
Clientul va avea acces la informatiile generale despre societatea de
intermediere, referitoare la: activitatile pe care societatea de intermediere
este autorizata sa le desfasoare, comisioanele si alte cheltuieli legate de
serviciile pe care aceasta le pune la dispozitie clientului, sediul central si
toate filialele, precum si persoana de legatura din cadrul societatii de
intermediere, de la care clientul poate obtine informatii in legatura cu
conturile sale sau cu societatea de intermediere. Societatea de intermediere
are obligatia de a pune la dispozitie aceste informatii la sediul sau.
Modificarile intervenite in legatura cu comisioanele si cu celelalte cheltuieli
trebuie sa fie aduse la cunostinta clientului in cel mult 5 zile inaintea
aplicarii lor.
Art. 22
(1) Societatea de intermediere are datoria de a executa ordinele clientilor
la cel mai bun pret in conditiile date ale pietei.
(2) Inainte de a negocia o oferta in cont propriu sau in contul unui
actionar semnificativ al societatii de intermediere, al unui membru al consiliului
de administratie sau al unui angajat al sau, societatea de intermediere trebuie
sa execute ordinele primite de la clienti, la pretul indicat sau la un pret mai
bun, in cazul unui ordin limita.
(3) In situatia in care clientul nu depune marjele necesare inaintea
efectuarii tranzactiei, societatea de intermediere are dreptul sa refuze
executarea ordinului.
(4) In situatia in care clientul/societatea de intermediere nu raspunde la
apelul in marja in termen de 24 de ore de la data tranzactiei, societatea de
intermediere/casa de compensatie poate lichida contractele inregistrate in
contul clientului/societatii de intermediere pana la acoperirea valorii
apelului in marja, prin perfectarea, la bursa de marfuri corespunzatoare, de
contracte de sens opus celor inregistrate.
Art. 23
(1) Societatea de intermediere, prin brokerul sau, poate face recomandari
legate de tranzactionare clientilor actuali sau potentiali numai daca dispune
de informatii financiare si de alte documente accesibile publicului cu privire
la marfa, serviciul sau instrumentul derivat care face obiectul recomandarii.
(2) Societatile de intermediere nu pot dobandi autoritate discretionara
asupra contului unui client fara acordul expres in scris al acestuia.
Art. 24
(1) Dupa efectuarea unei tranzactii societatea de intermediere va confirma
in scris clientului executarea ordinului, nu mai tarziu de 24 de ore dupa ce a
avut loc inregistrarea tranzactiei la casa de compensatie. Confirmarea trebuie
sa indice cel putin:
a) daca actioneaza in calitate de membru compensator sau de societate de
intermediere care nu detine calitatea de membru compensator;
b) comisionul aferent tranzactiilor executate, sumele pe care societatea de
intermediere le-a primit cu titlu de marja si cele pe care urmeaza, in mod
obligatoriu, sa le primeasca de la respectivul client pentru tranzactiile
efectuate, precum si sumele disponibile in contul de marja;
c) data, ora si minutul la care s-a efectuat tranzactia, denumirea, pretul
si cantitatea de marfuri sau de instrumente derivate cumparate ori vandute de
client;
d) pozitiile deschise pentru fiecare marfa sau tip de instrument derivat si
scadenta, calculate ca diferenta dintre numarul de contracte vandute si cele
cumparate;
e) profitul/pierderea rezultata din tranzactiile efectuate si din evaluarea
la piata a pozitiilor deschise.
(2) Inregistrarea tranzactiilor in contul de marja al clientului se va
realiza in ziua primirii situatiei cumulate de la casa de compensatie.
(3) Fiecare tranzactie se inregistreaza in mod cronologic, separat, si se
adauga in contul clientului la contractele executate anterior.
Art. 25
(1) O societate de intermediere va depozita si va evidentia contabil
fondurile primite de la clienti, separat de fondurile proprii si segregate
intre ele.
(2) Datele privind orice tranzactie sunt accesibile numai brokerului,
superiorului sau, serviciului de evidenta si serviciului de contabilitate din
societatea de intermediere, precum si functionarilor C.N.V.M.
CAP. 5
Reguli minimale de conduita pentru societatile de intermediere si brokeri
Art. 26
Societatea de intermediere, precum si brokerii sai sunt tinuti la
respectarea prevederilor Legii nr. 129/2000 si ale reglementarilor emise si/sau
avizate de C.N.V.M., aplicabile in materie.
Art. 27
(1) Societatii de intermediere ii este interzis:
a) sa faca declaratii care sa induca in eroare, in circumstantele in care
au fost facute, prin comisiune sau omisiune, in legatura cu fapte importante;
b) sa faca inregistrari false sau incorecte in legatura cu acceptarea sau
cu folosirea fondurilor clientilor ori in legatura cu procedurile casei de
compensatie;
c) sa efectueze tranzactii in scopul de a influenta in mod artificial pretul
marfurilor, serviciilor sau al instrumentelor derivate ori de a crea impresia
unui volum ridicat;
d) sa afiseze cotatii sau sa introduca oferte de natura sa creeze o
impresie falsa asupra pretului real de piata al unor marfuri, servicii sau
instrumente derivate;
e) sa efectueze tranzactii cu marfuri, servicii sau instrumente derivate,
care ar avea ca scop ascunderea identitatii proprietarului acesteia.
(2) Societatii de intermediere sau angajatilor acesteia le este interzis sa
efectueze tranzactii cu o anumita marfa, serviciu sau instrument derivat,
bazate pe informatii confidentiale sau privilegiate in legatura cu acea marfa,
serviciu sau instrument derivat, ori sa dezvaluie asemenea informatii unei
persoane care ar putea obtine beneficii prin tranzactionarea pe baza acestor
informatii.
Art. 28
Brokerilor le este interzis:
a) sa fie actionari, asociati ori administratori sau cenzori la o societate
de bursa de marfuri, casa de compensatie, societate de intermediere concurenta
sau la o societate de consultanta ori de expertiza contabila, autorizata de
C.N.V.M.;
b) sa negocieze si/sau sa perfecteze contracte la bursa sau in afara
bursei, in numele si contul lor, in mod direct sau prin persoane interpuse;
c) sa negocieze ofertele si/sau sa perfecteze contracte futures ori cu
optiuni in afara bursei;
d) sa execute un ordin si sa negocieze ofertele in baza unei informatii
privilegiate sau confidentiale;
e) sa execute ordine pentru cei aflati in procedura de redresare sau lichidare
judiciara;
f) sa execute ordine in mod discretionar, daca nu s-a obtinut acordul
expres al clientului conform art. 23 alin. (2).
Art. 29
Angajatii si brokerii societatii de intermediere sunt obligati sa informeze
conducerea acesteia cu privire la orice reclamatii ale clientilor sai in
legatura cu activitatea sa. Societatea de intermediere trebuie sa tina evidenta
tuturor acestor reclamatii, care sa poata fi pusa la dispozitie C.N.V.M. in
orice moment, la cerere.
Art. 30
Publicitatea facuta de societatea de intermediere va contine: denumirea
completa a acesteia, adresa sediului social, numerele de telefon si de fax,
precum si calitatile pe care le detine (membru, membru afiliat, membru
compensator).
Art. 31
Publicitatea societatii de intermediere nu va contine informatii false sau
care pot induce in eroare si nici nu va oferi garantii clientilor cu privire la
performantele unei tranzactii.
Art. 32
Publicitatea societatii de intermediere trebuie sa fie avizata de catre
OPL. C.N.V.M. si societatea de bursa pot sista difuzarea unui material
publicitar, daca acesta contravine legii, regulilor C.N.V.M. sau ale societatii
de bursa.
Art. 33
Societatea de intermediere trebuie sa pastreze la sediul sau copii de pe
toate materialele publicitare pentru o perioada de 2 ani de la aparitie si sa
le puna la dispozitie C.N.V.M. sau societatii de bursa, la cerere.
CAP. 6
Documentele specifice prestarii serviciilor de intermediere. Raportarile
financiare si notificarile catre C.N.V.M.
Art. 34
(1) Societatile de intermediere sunt obligate sa tina evidenta stricta a
operatiunilor pe care le executa si sa isi organizeze evidenta contabila in
conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, ale normelor si instructiunilor elaborate in scopul
aplicarii acesteia, precum si cu reglementarile specifice ale C.N.V.M.
(2) Societatile de intermediere sunt obligate sa detina fisele angajatilor
si colaboratorilor societatii de intermediere, cu mentionarea sanctiunilor si a
situatiilor de punere sub acuzare in legatura cu prestarea serviciilor de
brokeraj, pentru perioada in care exista relatii contractuale intre parti.
Art. 35
Societatea de intermediere trebuie sa intocmeasca si sa tina la zi cel
putin urmatoarele:
a) evidente ale operatiunilor referitoare la tranzactiile cu marfuri,
servicii sau instrumente derivate, ale intrarilor/iesirilor de numerar si ale
altor avansuri sau debite ale clientilor, precum si documentele primare care au
stat la baza lor. Evidentele vor reflecta contul in care tranzactia a fost
efectuata, denumirea, cantitatea, pretul unitar si cel total de vanzare sau de
cumparare si data tranzactiei pentru marfa, serviciul sau instrumentul derivat
tranzactionat;
b) evidente pe clienti, care sa reflecte zilnic, in contul de marja al
fiecarui client, toate vanzarile/cumpararile, primirile/livrarile de marfa,
servicii sau instrumente derivate, precum si evaluarile zilnice ale acestora,
efectuate conform procedurilor casei de compensatie;
c) situatii privind activele si pasivele, conturile de venituri, de
cheltuieli si de capital, actualizate cel putin lunar;
d) documente care sa reflecte, separat pentru fiecare marfa, serviciu sau
instrument derivat, toate pozitiile pe care societatea de intermediere le
detine in contul propriu si in conturile clientilor sai;
e) un formular pentru fiecare ordin de tranzactionare, care va cuprinde cel
putin:
(i) numarul contului clientului;
(ii) tipul ordinului;
(iii) momentul intrarii ordinului;
(iv) momentul executarii ordinului;
(v) momentul anularii ordinului, daca este cazul;
(vi) calitatea in care societatea de intermediere actioneaza (daca este sau
nu membru compensator);
(vii) pretul la care a fost executat ordinul;
f) copii de pe confirmarile tuturor cumpararilor sau vanzarilor de marfuri,
servicii ori instrumente derivate, conform art. 24, precum si de pe apelurile
de marja si notele privind alte debite si credite ale clientilor societatii de
intermediere;
g) fisele conturilor, pe clienti.
Art. 36
Societatea de intermediere trebuie sa intocmeasca si sa pastreze la zi
toate documentele prevazute la art. 35, in scopul reflectarii cu exactitate a
situatiei financiare si de a permite verificarea si copierea acestor evidente
in orice moment de catre functionarii sau alti reprezentanti ai C.N.V.M. De
asemenea, functionarii sau alti reprezentanti ai C.N.V.M. au dreptul de a
solicita, verifica, ridica si/sau de a copia in orice moment si orice evidente
pe care societatea de intermediere le intocmeste in baza regulamentelor
burselor de marfuri la care tranzactioneaza.
Art. 37
Toate documentele prevazute la art. 35 trebuie sa fie pastrate o perioada
de minimum 5 ani, intr-un loc accesibil, si sa poata fi puse la dispozitie
C.N.V.M., la cerere, in cel mult 4 zile lucratoare.
Art. 38
In scopul supravegherii de catre C.N.V.M. a activitatii desfasurate de
societatile de intermediere, acestea vor depune la C.N.V.M. urmatoarele
situatii si documente (anexa nr. 4 la prezentul regulament):
1. lunar, "Situatia privind capitalul net si gradul de
indatorare". Aceasta situatie va fi depusa la C.N.V.M. in termen de 10
zile lucratoare de la sfarsitul lunii, in formularul anexat, impreuna cu
balanta analitica de verificare aferenta lunii respective;
2. raportul semestrial: "Bilantul contabil semestrial" in termen
de 5 zile lucratoare de la data declarata de directia generala a finantelor
publice "data ultima de depunere a bilantului", "Contul de
profit si pierdere" si "Situatia privind capitalul net si gradul de
indatorare", in termen de 6 zile lucratoare de la sfarsitul semestrului;
3. raportul anual certificat de catre un cenzor extern independent sau de
catre o societate de expertiza contabila, care trebuie sa cuprinda:
"Bilantul contabil anual", cu toate anexele corespunzatoare,
"Raportul de gestiune al administratorilor" si "Situatia
modificarilor in Registrul actionarilor". Termenul de raportare - 5 zile
lucratoare de la data declarata de directia generala a finantelor publice
"data ultima de depunere a bilantului";
4. raportul privind situatia capitalului minim net si gradul de indatorare
a societatii de intermediere poate fi solicitat oricand de C.N.V.M. Documentul
trebuie depus in termen de 24 de ore de la notificarea C.N.V.M.;
5. alte raportari pe care C.N.V.M. le poate solicita.
Art. 39
Societatea de intermediere trebuie sa expedieze zilnic clientilor situatia
conturilor acestora, atata timp cat in contul clientilor sunt inregistrate
pozitii deschise in contractele futures sau cu optiuni. Clientului care detine
un cont activ i se va transmite, de asemenea, un raport anual.
Art. 40
(1) Societatea de audit care descopera o neregula in documentele
financiar-contabile ale societatii de intermediere trebuie sa raporteze
C.N.V.M. in cel mult doua zile lucratoare de la data constatarii acesteia.
(2) Societatea de intermediere trebuie sa raporteze C.N.V.M., asociatiei
bursei sau, dupa caz, consiliului bursei masurile luate pentru a corecta
situatia.
(3) Daca o societate de intermediere a incalcat vreuna dintre prevederile
art. 15, 24, 25, 27, 28, 32, 33 si 35, atunci C.N.V.M. si/sau societatea de
bursa pot lua masuri disciplinare impotriva acestei societati, inclusiv
suspendarea temporara a societatii de intermediere, in scopul protejarii
clientilor.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 41
(1) Pentru incalcarea prevederilor prezentului regulament C.N.V.M.
stabileste raspunderi si sanctiuni in conformitate cu prevederile Legii nr.
129/2000.
(2) C.N.V.M., pentru incalcarea cu intentie sau din culpa, prin comisiune
sau omisiune, a dispozitiilor prezentului regulament, poate aplica urmatoarele
sanctiuni:
a) avertisment public;
b) amenzi cuprinse intre 10.000.000 lei si 200.000.000 lei sau calculate ca
procent cuprins intre 0,1 si 3, aplicat la valoarea capitalului social al
societatii de bursa;
c) interzicerea temporara, intre 30 si 90 de zile, sau definitiva, pentru
persoanele fizice ori juridice, de a desfasura operatiuni prevazute in
prezentul regulament, in conformitate cu Legea nr. 129/2000;
d) suspendarea autorizatiei de functionare pentru o perioada cuprinsa intre
o luna si 6 luni, cu posibilitatea prelungirii pana la 9 luni;
e) retragerea autorizatiei pe o perioada cuprinsa intre 1 si 3 ani;
f) anularea autorizatiei.
(3) Oricare dintre sanctiunile prevazute la alin. (2) lit. c) - f) poate fi
aplicata cumulativ cu sanctiunea prevazuta la lit. b).
(4) Sanctiunea retragerii autorizatiei implica aplicarea cumulativa a
sanctiunii privind interzicerea temporara sau definitiva a desfasurarii
operatiunilor prevazute in prezentul regulament.
(5) Anularea autorizatiei implica si interzicerea desfasurarii oricarei
operatiuni prevazute in prezentul regulament pentru o perioada cuprinsa intre 2
si 5 ani.
(6) C.N.V.M. poate, in cazuri justificate, la cerere, sa reduca cu cel mult
jumatate durata sanctiunii stabilite in baza art. 41 alin. (2) lit. c), d) si
e).
Art. 42
C.N.V.M. va anula orice autorizatie obtinuta pe baza unor informatii false
sau voit eronate si poate aplica persoanelor, fizice sau juridice,
raspunzatoare, sanctiunea prevazuta la art. 41 alin. (2) lit. c).
Art. 43
Pentru nerespectarea prevederilor art. 11 si ale art. 20 alin. (2) C.N.V.M.
poate aplica sanctiuni in conformitate cu prevederile art. 41 alin. (2) lit. d)
- f), dupa caz.
Art. 44
(1) Societatea de intermediere care efectueaza tranzactii pe baza unor
informatii confidentiale sau privilegiate si transmite informatii confidentiale
sau privilegiate unei persoane care foloseste asemenea informatii pentru
tranzactionarea de marfuri, servicii si instrumente derivate poate fi
sanctionata de C.N.V.M. conform art. 41 alin. (2) lit. b) si e).
(2) Brokerii care utilizeaza sau furnizeaza informatii confidentiale ori
privilegiate pot fi sanctionati in conformitate cu art. 41 alin. (2) lit. c) si
e).
(3) C.N.V.M. va instiinta organele de urmarire penala si va confisca
profitul obtinut in conditiile prevazute la alin. (1).
Art. 45
Societatile de intermediere si/sau brokerii care nu isi indeplinesc
indatoririle fata de clienti prevazute in prezentul regulament sunt sanctionati
potrivit art. 41 alin. (2) lit. a), d) sau e), dupa caz. In plus, societatea de
intermediere va despagubi clientii la nivelul pierderilor cauzate, constatate
de C.N.V.M.
Art. 46
Societatile de intermediere care nu respecta prevederile prezentului
regulament referitoare la publicitate pot fi sanctionate de C.N.V.M. potrivit
art. 41 alin. (2) lit. b).
Art. 47
Pentru incalcarea prevederilor art. 22 C.N.V.M. poate sanctiona societatile
de intermediere si/sau brokerii responsabili, in conformitate cu art. 41 alin.
(2) lit. a), d) sau e).
Art. 48
Societatile de intermediere care nu se conformeaza cerintelor referitoare
la evidenta contabila, cuprinse in prezentul regulament, pot fi sanctionate de
C.N.V.M. conform art. 41 alin. (2) lit. b) sau d). Totodata societatile de
intermediere sunt obligate sa corecteze abaterile respective in termen de doua
zile lucratoare de la data constatarii. In caz contrar C.N.V.M. poate:
1. sa sanctioneze societatea de intermediere conform art. 41 alin. (2) lit.
a), in cazul in care aceasta se afla la prima abatere in ultimii 2 ani;
2. sa aplice sanctiunea prevazuta la art. 41 alin. (2) lit. d) si e), in
cazul in care societatea de intermediere nu se afla la prima abatere sau daca
abaterea nu poate fi corectata.
Art. 49
(1) Societatii de intermediere care intocmeste si prezinta la C.N.V.M.
documente financiar-contabile sau alte rapoarte incomplete ori inexacte i se va
aplica, dupa caz, una dintre sanctiunile prevazute la art. 41 alin. (2) lit.
a), b), d) sau e).
(2) Societatii de intermediere care intocmeste si prezinta la C.N.V.M.
documente financiar-contabile sau alte rapoarte false i se va aplica una dintre
sanctiunile prevazute la art. 41 alin. (2) lit. e) sau f), iar cazul va fi
sesizat organelor de urmarire penala.
Art. 50
Pentru nerespectarea termenelor prevazute la art. 38 C.N.V.M. va aplica
societatii de intermediere, dupa caz, una dintre sanctiunile prevazute la art.
41 alin. (2) lit. a), d), e) sau b) pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 51
Daca raportarile prevazute la art. 38 pct. 2 nu sunt insotite de raportul
cenzorului extern independent sau al societatii de expertiza contabila,
societatii de intermediere i se va aplica sanctiunea prevazuta la art. 41 alin.
(2) lit. b), iar cenzorul extern independent va fi radiat din Registrul
cenzorilor externi independenti, aflat la C.N.V.M., iar societatii de expertiza
contabila i se va retrage autorizatia de functionare pe pietele reglementate de
C.N.V.M.
Art. 52
(1) Persoana juridica sau fizica ce presteaza servicii de brokeraj fara
autorizatie definitiva obtinuta conform prevederilor prezentului regulament
poate fi sanctionata conform art. 41 alin. (2) lit. b).
(2) Cazurile constatate de C.N.V.M. privind prestarea serviciilor de
brokeraj fara autorizatie vor fi inaintate spre solutionare organelor de
urmarire penala.
Art. 53
Societatile de intermediere care incalca prevederile art. 27 alin. (1) lit.
b) - e) pot fi sanctionate, dupa caz, cu una dintre sanctiunile prevazute la
art. 41 alin. (2) lit. a), b), d) sau e).
Art. 54
Brokerii care incalca prevederile art. 28 pot fi sanctionati, dupa caz, cu
una dintre sanctiunile prevazute la art. 41 alin. (2) lit. a), b), c), d) sau
e).
Art. 55
Societatea de intermediere si/sau brokerii care se implica in activitati
prin care incalca reglementarile C.N.V.M. sau Legea nr. 129/2000 si pentru care
nu au fost prevazute in mod expres sanctiuni in prezentul regulament sau in
Legea nr. 129/2000 vor fi obligati sa despagubeasca clientii pentru pierderile
cauzate si pot fi sanctionati de C.N.V.M. cu una dintre sanctiunile prevazute
la art. 41 alin. (2) lit. a), b), d) sau e).
Art. 56
Nivelurile minime si maxime ale amenzilor din prezentul capitol se
actualizeaza anual in functie de rata inflatiei.
Art. 57
Sanctiunile aplicate de C.N.V.M. vor fi facute publice.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 58
(1) Societatea de intermediere va supune autorizarii prealabile a C.N.V.M.
orice modificare in modul de organizare si functionare, orice reducere sau
majorare a capitalului social, precum si emisiunea de valori mobiliare,
notificand C.N.V.M. schimbarile in conducerea societatii de intermediere si in
detinerea capitalului social (conform anexei nr. 5 la prezentul regulament).
(2) Pentru orice notificare catre C.N.V.M. a modificarilor, mentionata la
alin. (1), societatea de intermediere va achita o taxa de 50.000 lei,
actualizata anual in functie de rata inflatiei.
Art. 59
(1) Societatile comerciale care au organizate agentii bursiere, precum si
alte societati comerciale care deruleaza activitati de brokeraj la bursele de
marfuri au termen pana la data de 3 august 2002 pentru a se incadra in
prevederile prezentului regulament.
(2) Pentru a putea functiona legal societatile comerciale care au
organizate agentii bursiere, societatile comerciale care deruleaza activitati
de brokeraj la bursele de marfuri si societatile de valori mobiliare care
doresc derularea unor activitati specifice societatilor de brokeraj care sunt
infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentului regulament vor
solicita C.N.V.M. in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentului regulament emiterea unei autorizatii provizorii de functionare, pe
baza unei cereri (anexa nr. 1 la prezentul regulament) ce va fi insotita de
urmatoarele documente:
a) copie de pe actul constitutiv al societatii comerciale;
b) incheierea judecatorului delegat pe langa oficiul registrului comertului
de autorizare a constituirii societatii comerciale si de inscriere in registru;
c) copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului;
d) pentru fiecare dintre membrii consiliului de administratie, ai
comitetului de directie si ai comisiei de cenzori, daca este cazul, urmatoarele
documente:
- curriculum vitae;
- certificat de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 3 luni anterioare
depunerii cererii de autorizare provizorie;
- declaratie pe propria raspundere autentificata, in care sa specifice ca
va respecta prevederile Legii nr. 129/2000 si ale reglementarilor C.N.V.M.
aplicabile in materie;
e) structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare a
societatii comerciale;
f) dovada ca dispune de o dotare tehnica minima necesara prestarii
serviciilor de brokeraj: minimum 4 PC cu sis tem de evidenta, compensare si
evaluare a riscului agreat de casa de compensatie si/sau de societatea de bursa
unde isi desfasoara activitatea, evidenta contabila pe PC, software de
"front office", software de "back office", conectare la
Internet, fax sau echivalent, minimum doua linii telefonice;
g) dovada ca cel putin doua persoane angajate au atestat de broker si sunt
autorizate de C.N.V.M. conform prevederilor prezentului regulament;
h) avizul societatii de bursa pentru bursa de marfuri unde doreste sa
presteze servicii de brokeraj, prin care sa se arate ca este inscris in
asociatia bursei si ca indeplineste conditiile tehnice pentru a opera pe
pietele respective;
i) decizia privind obtinerea calitatii de membru compensator sau copie
autentica de pe contractul de compensare incheiat cu o alta societate de
intermediere care detine calitatea de membru compensator la acea bursa de
marfuri, daca cere autorizare si pentru derulare de operatiuni pe pietele
futures sau cu optiuni;
j) dovada depunerii fondului de risc, astfel:
- daca este depus la casa de compensatie sau la o societate de intermediere
care are calitatea de membru compensator - prin adresa care certifica existenta
-, precum si cuantumul fondului de risc;
- daca este depus la o banca agreata de casa de compensatie - prin extras
de cont pentru un depozit pe o perioada de minimum 6 luni;
k) dovada achitarii in contul C.N.V.M. a taxelor de autorizare conform art.
8 alin. (3).
(3) C.N.V.M. va decide cu privire la autorizarea in termen de 30 de zile,
in conditiile art. 7 - 11.
(4) Cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea autorizarii provizorii (a
carei valabilitate este limitata la data de 3 august 2002), societatile
prevazute la alin. (1) si (2) sunt obligate sa solicite C.N.V.M. autorizarea in
aceasta calitate in conditiile prevazute la art. 7 - 11.
(5) Desfasurarea activitatilor de brokeraj fara autorizatie constituie
contraventie, daca nu au fost savarsite astfel incat sa intruneasca conditiile
unei infractiuni, si se pedepseste conform legii.
Art. 60
Activitatile traderului vor fi reglementate de societatea de bursa si de
casa de compensatie, cu avizul C.N.V.M.
Art. 61
Utilizarea in legatura cu activitatile de tipul celor reglementate prin
Legea nr. 129/2000 si prin regulamentele C.N.V.M. aplicabile in materie a
sintagmelor: "societate de bursa", "societate de brokeraj",
"broker" sau a oricareia similare ori a combinatiilor dintre acestea,
fara autorizarea C.N.V.M., reprezinta incalcari ale legii si atrage raspunderea
penala si/sau civila, dupa caz.
Art. 62
Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
la regulament
FORMULAR
Societate de intermediere
Formular nou ................ Modificari ...................
CERERE
pentru autorizarea serviciilor de intermediere la bursele de marfuri
Opis
1. Cererea de autorizare prealabila sau cererea de autorizare definitiva a
societatii de intermediere
2. Copie de pe autorizatia prealabila/provizorie eliberata de C.N.V.M.
3. Actul constitutiv autentificat, in copie legalizata
4. Incheierea judecatorului delegat pe langa oficiul registrului comertului
de autorizare a constituirii societatii de intermediere si de inscriere in
registru
5. Copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului
6. Copie de pe extrasul de cont, care dovedeste varsarea capitalului in
numerar
7. Raportul de evaluare pentru aportul in natura (daca este cazul), in
copie legalizata
8. Documente care sa probeze ca sediul societatii de intermediere se afla
in folosinta exclusiva a acesteia
9. Pentru membrii consiliului de administratie, ai comitetului de directie
si pentru cenzorii numiti, urmatoarele documente:
- curriculum vitae;
- certificat de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 3 luni anterioare
depunerii cererii;
- declaratie sub semnatura olografa in care sa specifice ca nu incalca
prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, ale
Legii nr. 129/2000 si ale reglementarilor legale in vigoare in legatura cu
intermedierea de valori mobiliare
10. Structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare,
regulamentul de ordine interioara ale societatii de intermediere
11. Dovada ca cel putin doua persoane angajate au atestat de broker si sunt
autorizate de C.N.V.M.
12. Avizul de agreare al societatii de bursa
13. Decizie de obtinere a calitatii de membru compensator sau copie
autentica de pe contractul de compensare
14. Dovada depunerii fondului de risc
15. Dovada achitarii in contul C.N.V.M. a taxelor de autorizare
16. Declaratie din partea reprezentantului legal al societatii de
intermediere ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art. 5 si 7 din
regulament.
Pagina de identificare a prezentului formular trebuie sa poarte semnatura
reprezentantului legal si stampila societatii comerciale care solicita
autorizarea.
Cererile vor fi completate cu informatiile necesare etapei de autorizare
corespunzatoare, respectiv:
- avizul prealabil, eliberat in scopul inmatricularii la oficiul
registrului comertului;
- autorizarea provizorie ca societate de intermediere;
- autorizarea definitiva, eliberata in scopul desfasurarii activitatii de
intermediere.
ANGAJAMENT
SOCIETATEA DE INTERMEDIERE
............................................................................
(denumirea societatii)
certifica prin prezenta ca informatiile furnizate de catre societate cu ocazia
autorizarii sau in cursul desfasurarii activitatii sunt reale, corecte si
complete si se obliga sa comunice in scris C.N.V.M. orice modificari
intervenite in informatiile furnizate, la termenele prevazute in Regulamentul
nr. 6/2001 privind autorizarea si exercitarea serviciilor de intermediere la
bursele de marfuri.
SOCIETATEA DE INTERMEDIERE
............................................................................
(denumirea societatii)
se angajeaza sa cunoasca si sa respecte Legea nr. 31/1991 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 129/2000 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1997 privind pietele reglementate de
marfuri, servicii si instrumente derivate, reglementarile C.N.V.M. si ale
Organismului de autoreglementare (OAR) la care este membra.
Nerespectarea obligatiilor mentionate mai sus atrage raspunderea societatii
de intermediere, conform Legii nr. 129/2000 si reglementarilor C.N.V.M. si ale
OAR.
Data: ................
Presedintele consiliului de administratie, Director general,
.......................................... ....................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele
si semnatura)
Stampila societatii de intermediere
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru uz|Numai
pentru|
| Pagina 1 | CA SOCIETATE DE INTERMEDIERE | oficial | uz oficial
|
| | | |
|
| (Pagina de | Data: .............. | |
|
| identificare) | | |
|
|________________|_____________________________________|__________|____________|
| False declaratii sau omisiuni intentionate ale unor fapte pot |
|
| constitui incalcari ale legii penale. |
|
|_________________________________________________________________|____________|
| 1. Denumirea completa a solicitantului: |
|
| ............................................................... |
|
| 2. Numarul de inmatriculare in registrul comertului: |
|
| .................................................... |
|
| 3. Cod fiscal nr.: |
|
| .................................................... |
|
| 4. Daca actuala inregistrare determina schimbarea numelui |
|
| solicitantului, mentionati numele anterior: |
|
| ............................................................... |
|
| 5. Adresa sediului principal: ............... ................. | |
| (strada si nr.) (localitatea) |
|
| ................ ................. |
|
| (judetul) (codul postal) |
|
| 6. Adresa postala, daca este diferita: ........................ |
|
| 7. Numarul de telefon al solicitantului: ........ ............. |
|
| (prefix) (numarul de |
|
| telefon) |
|
| 8. Numarul de fax al solicitantului: ........ ............. |
|
| (prefix) (numarul de |
|
| fax) |
|
| 9. Persoana de contact: |
|
| .............................. ........ ............ |
|
| (numele, prenumele si functia) (prefix) (numarul de |
|
| telefon) |
|
| 10. Reprezentantul legal: ..................................... |
|
| |
|
| Semnatura: ................ |
|
| Stampila societatii de intermediere:|
|
|_________________________________________________________________| |
| Nu completati sub aceasta linie. Numai pentru uz oficial. |
|
|_________________________________________________________________|____________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru uz|Numai
pentru|
| Pagina 2 | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | oficial | uz oficial
|
| | | |
|
| | Denumirea solicitantului: | |
|
| | .......................... | |
|
| | Data: .................... | |
|
|________________|_____________________________________|__________|____________|
| - In ultimii 10 ani unul dintre actionarii | |
|
| semnificativi sau membrii consiliului de | |
|
| administratie ori directorii solicitantului au fost| _ _ |
|
| sanctionati de C.N.V.M., de catre un organism de | |_| |_| |
|
| autoreglementare sau de catre o instanta straina? | DA NU |
|
|______________________________________________________|__________|____________|
| - Societatea comerciala se afla in una dintre fazele | _ _ |
|
| procedurii de faliment sau in una dintre cele | |_| |_| |
|
| premergatoare acesteia, potrivit legii? | DA NU | |
|______________________________________________________|__________|____________|
| - Bifati tipurile de activitati pentru care | |
|
| solicitantul doreste sa obtina autorizatie: | |
|
| a) negocierea ofertelor si perfectarea contractelor| _ |
|
| pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni in | |_| |
|
| contul unor terti sau in cont propriu; | _ |
|
| b) navlosiri, asigurari maritime si fluviale in | |_| |
|
| contul unor terti; | |
|
| c) gestiune pe baza de mandat pentru constituirea | |
|
| garantiilor la contractele futures si cu optiuni, | |
|
| precum si pentru plata primei la contractele cu | _ |
|
| optiuni perfectate in contul unor terti; | |_| |
|
| d) negocierea, in baza unui mandat, in scopul | |
|
| obtinerii de credite de la banci pentru acoperirea | _ |
|
| partiala a tranzactiilor futures; | |_| |
|
| e) servicii subsidiare, adiacente sau complementare| |
|
| operatiunilor prevazute la lit. a) - d), | |
|
| cum ar fi: | _ |
|
| - desfasurarea activitatii de formator de piata;| |_| | |
| - vanzari si achizitii avand ca obiect marfuri | |
|
| cum sunt produsele agricole sau materiile | |
|
| prime destinate procesarii, din categoria | |
|
| celor care, prin natura lor, sunt bunuri | _ |
|
| fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie; | |_| |
|
| - vanzari si achizitii la vedere, avand ca | |
|
| obiect titluri reprezentative pe marfuri, de | |
|
| tipul recipisei de depozit si al warantului, | |
|
| al conosamentului, al politei de asigurare si | |
|
| al altora asemenea, agreate si clasificate de | |
|
| C.N.V.M., precum si achizitii sau vanzari la | _ |
|
| termen prin contracte futures sau cu optiuni; | |_| |
|
| - activitati conexe prestarii serviciilor de | |
|
| brokeraj, printre care asistenta si evaluarea | |
|
| conditiilor de piata in vederea stabilirii | _ |
|
| politicii de pret. | |_| |
|
|______________________________________________________|__________|____________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru uz|Numai
pentru|
| Pagina 3 | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | oficial | uz oficial
|
| | | |
|
| | Denumirea solicitantului: | |
|
| | .......................... | |
|
| | Data: .................... | |
|
|________________|_____________________________________|__________|____________|
| 1. Mentionati organismul de autoreglementare in care |
|
| solicitantul doreste sa devina membru. |
|
| |
|
| Specificati: |
|
| .............................................................. |
|
|_________________________________________________________________|____________|
| 2. Solicitantul a obtinut avizul organismului de |
|
| autoreglementare la care doreste sa devina membru (daca este |
|
| cazul): |
|
| _ _ |
|
| DA |_| NU |_| (Pentru explicatii suplimentare folositi pagina|
|
| de completare.) |
|
| |
|
| Stampila Organismului de autoreglementare (OAR) |
|
|_________________________________________________________________|____________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru uz
|
| ANEXA A | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | oficial
|
| Actionari si | |
|
| personal de | Denumirea solicitantului: .................. |
|
| conducere | Data: ...................................... |
|
|________________|_________________________________________________|___________|
| - Mentionati mai jos:
|
| - numele membrilor consiliului de administratie si al personalului de
|
| conducere;
|
| - numele persoanei/persoanelor din Oficiul pentru incadrarea in
prevederile|
| legale;
|
| - numele fiecarui actionar care detine 5% sau mai mult dintr-o clasa de
|
| valori mobiliare cu drept de vot ale solicitantului, mai putin in cazul
|
| in care solicitantul este o societate deschisa.
|
|______________________________________________________________________________|
| - Completati coloana "Statut" prin mentionarea calitatii de
actionar, membru |
| in consiliul de administratie, comitetul de directie sau in Oficiul pentru
|
| incadrarea in prevederile legale. Daca este vorba de actionar, mentionati
|
| clasa de valori mobiliare detinute (daca au fost emise mai multe clase de
|
| valori mobiliare).
|
|______________________________________________________________________________|
| - Codurile pentru proprietate sunt:
|
| NA -- pana la 5% B -- intre 10% si 33% D -- intre 50% si 75%
|
| A -- intre 5% si 10% C -- intre 33% si 50% E -- peste 75%
|
|______________________________________________________________________________|
| Numele/denumirea | Functia | Codul pentru | Codul fiscal | Pentru
|
| completa |sau statutul| proprietate |(pentru persoane | uz oficial
|
| | | | juridice) |
|
|___________________|____________|______________|_________________|____________|
|___________________|____________|______________|_________________|____________|
|___________________|____________|______________|_________________|____________|
|___________________|____________|______________|_________________|____________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru uz
|
| ANEXA B | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | oficial
|
| Actionari | |
|
| persoane | Denumirea solicitantului: .................. |
|
| juridice | Data: ...................................... | |
|______________|___________________________________________________|___________|
| - Pentru fiecare dintre actionarii persoane juridice mentionati in anexa A,
|
| specificati mai jos: actionarii sai care au in proprietate, au drept de vot
|
| sau au puterea de a vinde ori de a influenta vanzarea a 33% sau mai mult
|
| dintr-o clasa de valori mobiliare cu drept de vot ale acelei societati. Daca
|
| este vorba despre o societate deschisa, nu mai este necesara nici o
|
| informatie suplimentara.
|
|______________________________________________________________________________|
| - Completati coloana "Statut" prin mentionarea calitatii de
asociat, actionar|
| etc., iar daca este vorba de actionar, mentionati clasa de valori mobiliare
|
| detinute (daca au fost emise mai multe clase de valori mobiliare).
|
|______________________________________________________________________________|
| - Codurile pentru proprietate sunt: C -- intre 33% si 50% E -- peste 75%
|
| D -- intre 50% si 75%
|
|______________________________________________________________________________|
| Societatea | Numele/denumirea | Statut | Codul pentru | Codul fiscal |
Pentru|
| in care | completa | | proprietate | (pentru | uz
|
| sunt | | | | persoane
|oficial|
| detinute | | | | juridice) |
|
| actiuni | | | | |
|
|____________|__________________|________|______________|______________|_______|
|____________|__________________|________|______________|______________|_______|
|____________|__________________|________|______________|______________|_______|
|____________|__________________|________|______________|______________|_______|
|____________|__________________|________|______________|______________|_______|
|____________|__________________|________|______________|______________|_______|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru
|
| ANEXA C | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | uz oficial
|
| Detalii | |
|
| persoane fizice | Denumirea solicitantului: .......... |
|
| | Data: .............................. |
|
|______________________|________________________________________|______________|
| - Pentru fiecare dintre actionarii cu pozitie de control, membrii
consiliului|
| de administratie, ai comitetului de directie, precum si pentru brokerii
|
| societatii completati mai jos: numele sotului, al rudelor pana la gradul
al|
| II-lea inclusiv, precum si al afinilor de gradul I.
|
|______________________________________________________________________________|
| - Completati coloana "Calitatea" prin urmatoarele
coduri: |
| AT: actionar cu pozitie de control; CD: membru in comitetul de
directie;|
| CA: membru in consiliul de administratie; BK: broker al societatii de |
| intermediere
|
|______________________________________________________________________________|
| - Completati coloana "Statut" prin mentionarea calitatii de ruda,
afin etc. |
| si a gradului de rudenie ori de afinitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| Numele si | Calitatea | Numele si prenumele | Statut | Codul | Pentru
|
| prenumele | | rudei, afinului | | numeric | uz
|
| | | | | personal | oficial
|
|___________|___________|_____________________|________|___________|___________|
|___________|___________|_____________________|________|___________|___________|
|___________|___________|_____________________|________|___________|___________|
|___________|___________|_____________________|________|___________|___________|
|___________|___________|_____________________|________|___________|___________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru
|
| ANEXA D SOCIETATII DE INTERMEDIERE | uz oficial
|
| Sedii secundare ale |
|
| societatii de Denumirea solicitantului: .......... |
|
| intermediere Data: .............................. | |
|_______________________________________________________________|______________|
| - Pentru fiecare dintre filialele, sucursalele, agentiile societatii
|
| mentionati mai jos: adresa completa, numarul de telefon/fax, numele
|
| persoanelor din conducerea respectivului sediu secundar, precum si numele
|
| brokerilor autorizati care isi desfasoara activitatea la sediul respectiv.
|
|______________________________________________________________________________|
| Sediul secundar | Adresa | Telefon | Fax | Conducere | Brokeri
|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
| Filiale | | | | |
|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
| Sucursale | | | | |
|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
| Agentii | | | | |
|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
|___________________|__________|___________|_______|_____________|_____________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR | CERERE PENTRU AUTORIZAREA | Pentru
|
| ANEXA E | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | uz oficial
|
| | |
|
| Foaie de | Denumirea solicitantului: .......... |
|
| completare | Data: .............................. |
|
|______________________|________________________________________|______________|
| - Folositi aceasta anexa pentru a detalia sau a explica |
|
| raspunsurile la intrebarile formularului "Societate
| |
| de intermediere", daca este necesar.
| |
| - Mentionati pagina, punctul si litera la care se refera |
|
| explicatiile. |
|
| - Furnizati informatii complete si concise. |
|
|_______________________________________________________________|______________|
| Puncte din | Completare |
|
| formular | |
|
|______________________|________________________________________|______________|
| | |
|
| | |
|
| | | |
| | |
|
|______________________|________________________________________|______________|
ANEXA 2
la regulament
FORMULAR SI-R
CERERE
de retragere a autorizatiei unei societati de intermediere
______________________________________________________________________________
| FORMULAR SI-R | CERERE DE RETRAGERE A AUTORIZATIEI | Pentru uz|Numai
pentru|
| Pagina 1 | DE SOCIETATE DE INTERMEDIERE | oficial | uz oficial
|
| | Data: .............. | |
|
| | Autorizatie C.N.V.M. | |
|
| | nr.: ............... | |
|
|________________|_____________________________________|__________|____________|
| False declaratii sau omisiuni intentionate ale unor fapte pot |
|
| constitui incalcari ale legii penale. |
|
|_________________________________________________________________|____________|
| 1. Denumirea completa a solicitantului: |
|
| ............................................................... |
|
| 2. Codul fiscal nr. ........................................... |
|
| 3. Adresa sediului principal: ............... .............. |
|
| (strada si nr.) (localitatea) |
|
| ............... .............. |
|
| (judetul) (codul postal) |
|
| 4. Adresa postala, daca este diferita: ........................ |
|
| 5. Numarul de telefon al solicitantului: ........ ........... |
|
| (prefix) (numarul de |
|
| telefon) | |
| 6. Numarul de fax al solicitantului: ........ ........... |
|
| (prefix) (numarul de |
|
| fax) |
|
| 7. Persoana de contact: |
|
| ................................. ........ ........... |
|
| (numele, prenumele si functia) (prefix) (numarul de |
|
| telefon) |
|
|_________________________________________________________________|____________|
| 8. Mentionati organismul de autoreglementare in care solicitantul este
membru|
| si din care doreste sa se retraga. |
| Specificati:
|
| ............................................................................
|
|______________________________________________________________________________|
| 9. Solicitantul a obtinut avizul organismului de autoreglementare:
|
| _ _
|
| |_| |_| |
| DA NU Stampila Organismului de autoreglementare (OAR)
|
|______________________________________________________________________________|
| Nu completati sub aceasta linie. Numai pentru uz oficial. |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR SI-R | CERERE DE RETRAGERE A AUTORIZATIEI | Pentru
uz|
| Pagina 2 | DE SOCIETATE DE INTERMEDIERE | oficial
|
| | Denumirea solicitantului: .................. |
|
| | Data: ...................................... |
|
| | Autorizatie C.N.V.M. nr.: .................. |
|
|________________|__________________________________________________|__________|
| 1. Data la care societatea de valori mobiliare a incetat operatiunile:
|
| ........................................
|
|______________________________________________________________________________|
| 2. Societatea de intermediere datoreaza bani unui client, unei | _ _
|
| alte societati de intermediere sau case de compensatie? | |_| |_|
|
| ................................................................. | DA NU
|
| Daca DA: |
|
| a) Numarul clientilor carora le sunt datorati bani: ............. |
|
| b) Sumele de bani datorate (lei): |
|
| - clientilor ................................................. |
|
| - societatilor de intermediere ............................... | |
| - caselor de compensatie ..................................... |
|
| c) Numarul de pozitii deschise aferente: |
|
| - clientilor ................................................. |
|
| - societatilor de intermediere ............................... |
|
| d) Conventii privind platile. |
|
| Atasati o copie de pe ultimele raportari financiare, care sa |
|
| cuprinda balanta de verificare lunara si calculul capitalului net.|
|
|___________________________________________________________________|__________|
| 3. Exista impotriva societatii de intermediere proceduri, plangeri| _ _
|
| sau anchete in curs? | |_| |_|
|
| ................................................................. | DA NU
|
| 4. Exista impotriva societatii de intermediere hotarari |
|
| judecatoresti sau garantii reale care nu au fost puse in | _ _
|
| executare? | |_| |_|
|
| ................................................................. | DA NU
|
| Mentionati toate detaliile in cazul raspunsurilor DA in pagina de |
|
| continuare a acestui formular. |
|
|___________________________________________________________________|__________|
______________________________________________________________________________
| FORMULAR SI-R | CERERE DE RETRAGERE A AUTORIZATIEI | Pentru
uz|
| Pagina | SOCIETATII DE INTERMEDIERE | oficial
|
| de completare | Denumirea solicitantului: ..................... |
|
| | Data: ......................................... |
|
| | Autorizatie C.N.V.M. nr.: ..................... |
|
|________________|__________________________________________________|__________|
| - Folositi aceasta anexa pentru a detalia sau a explica raspunsurile la
|
| intrebarile formularului SI-R, daca este necesar.
|
| - Mentionati pagina, punctul si litera la care se refera explicatiile.
|
| - Furnizati explicatii complete si concise.
|
|______________________________________________________________________________|
| Puncte din | Completare | Pentru
uz|
| formular | | oficial
|
|________________|__________________________________________________|__________|
| | |
|
|________________|__________________________________________________|__________|
NOTA:
Cererile completate trebuie inaintate spre avizare organismului de
autoreglementare la care societatea de intermediere este membra si din care
doreste sa se retraga. In vederea retragerii autorizatiei de functionare ca
societate de valori mobiliare, organismul de autoreglementare va inainta la
C.N.V.M. toate cererile avizate.
ANEXA 3
la regulament
DECLARATIE
Subsemnatul ........................., nascut la data de ..................,
cu domiciliul in ......................., posesor al actului de identitate
seria ....... nr. ..............., eliberat de circa de politie ...............
la data de ................., in calitate de angajat (reprezentant) exclusiv al
Societatii de intermediere ....................., declar prin prezenta ca
indeplinesc conditiile prevazute la art. 5 pct. 6 si la art. 16 din
Regulamentul nr. 6/2001 privind autorizarea si exercitarea serviciilor de
intermediere la bursele de marfuri si ma angajez sa respect prevederile Legii
nr. 129/2000, ale regulamentelor C.N.V.M. si ale Organismului de
autoreglementare (OAR) corespunzatoare.
Data si semnata astazi pe propria raspundere, cunoscand ca falsul in
declaratii se pedepseste conform legii.
Data ...................... Semnatura ....................
Semnatura OPL ..................
ANEXA 4
la regulament
SOCIETATEA DE INTERMEDIERE .............................
Nr. de inmatriculare la registrul comertului ...........
Codul fiscal ........................
SITUATIE FINANCIARA LUNARA
la data de .............
Prin prezenta certific ca raportarile financiare reflecta corect situatia
activelor si a datoriilor societatii.
Presedinte, Director economic,
ANEXA 4.1
la regulament
Denumirea societatii ........................
SITUATIE FINANCIARA LUNARA
Activele ponderate si actualizate ale pietei de valori mobiliare
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Valoarea de intrare (solduri)
B - Valoarea de piata
C - Valoarea actualizata
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Valoarea
Nr. Descrierea activului Simbol cont A B C Coeficientul ponderata
rd. de risc si
actualizata
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7=5-(5x6)
________________________________________________________________________________
01 Disponibilul aflat in contul 511 + 512 X 0%
curent si in casa - 419*)
+ 531 + 532
+ 541
+ 461.01
02 Certificate de depozit 267 - 296*) X 2%
508 - 590
03 Depozite la termen 267 - 296*) 5%
constituite la bancile
comerciale, alte instrumente
care evidentiaza depuneri la
banci comerciale
Depozite constituite la 508 - 590 X 95%
bancile comerciale aflate sub
supravegherea B.N.R.
04 Titluri de stat 506 - 590 2%
Titluri emise de autoritati 267 - 296*) 10%
ale administratiei publice
locale
05 a) Valori mobiliare emise de 503 + 506 30%
societati comerciale care au + 508 - 590
facut obiectul unei oferte
publice, tranzactionate pe
piete, recunoscute de
C.N.V.M. si pentru care
exista o piata lichida
b) Actiuni si obligatiuni ale 503 + 506 20%
societatilor comerciale in + 508 - 590
care societatea de valori
mobiliare este formator de
piata - pentru acele valori
mobiliare pentru care
desfasoara activitatea de
formator de piata
c) Actiuni si obligatiuni ale 503 + 506 50%
unei singure societati + 508 - 590
comerciale, reprezentand mai
mult de 20% din totalul
activelor pietei de valori
mobiliare ale societatii de
intermediere
06 Valori mobiliare pentru care 503 + 506 X 40%
oferta publica este in + 508 - 590
derulare (pretul de oferta -
marja de intermediere in
cazul plasamentului garantat)
07 Actiuni la SNCDD si la 261 - 296*) X 30%
registre independente ale
actionarilor, case de
compensatie, societati de
bursa (la pretul de
achizitie)
08 a) Titluri de participare la 261 - 296*) 25%
fondurile mutuale
b) Titluri de participare, in 261 - 296*) 50%
cazul in care valoarea totala
a titlurilor de participare
la un singur fond mutual
reprezinta mai mult de 20%
din totalul activelor pietei
de valori mobiliare ale
societatii de intermediere
09 Sume datorate de clienti 419*) 0%
pentru valorile mobiliare
cumparate in numele lor:
- in termen de 3 zile
lucratoare de la data
tranzactionarii;
- dupa cele 3 zile valorile
mobiliare cumparate in numele 30%
clientului pot trece in
contul societatii, 20%
aplicandu-li-se coeficientul
de risc corespunzator 50%
10 Depozite la o societate 267 - 296*) 8%
depozitara inregistrata la
C.N.V.M.
11 Fonduri de garantare 267 - 296*) 8%
constituite conform
reglementarilor specifice
fiecarei piete
12 Depozite la o alta societate 267 - 296 2%
de intermediere, in baza unui
contract de compensare
aprobat de C.N.V.M.
13 Actiuni si obligatiuni ale 503 + 506 X 100%
societatilor comerciale care + 508 - 590
nu sunt tranzactionate pe
nici una dintre pietele
organizate sau ale
societatilor tranzactionate,
dar care au fost suspendate
de la tranzactionare pe o
perioada mai mare de doua
saptamani
________________________________________________________________________________
14 TOTAL ACTIVE: X X X
________________________________________________________________________________
*) Conturi de repartizat dupa natura elementelor respective.
*) Solduri debitoare ale conturilor respective.
*) Solduri creditoare ale conturilor respective.
ANEXA 4.2
la regulament
Denumirea societatii ................................
SITUATIE FINANCIARA LUNARA
Situatia pasivului societatii de intermediere
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Nr. Sold la
Pasivul rd.
sfarsitul
lunii
________________________________________________________________________________
I. Capitaluri proprii - total 01
[101 + 108*) - 108*) + 104 + 105 + 106 + 107*) - 107*) +
121*) - 121*) - 129 + 111 + 112 + 118 - 119 + 131 + 141]
II. Provizioane pentru riscuri si cheltuieli 02
Provizioane pentru riscuri [ct. 1511 + 1512 + 1518*)]
Provizioane pentru cheltuieli [ct. 1513 + 1514 + 1518*)] 03
________________________________________________________________________________
TOTAL (rd. 02 + 03): 04
________________________________________________________________________________
III. Datorii 05
Imprumuturi si datorii asimilate
[ct. 161 + 162 + 166 + 167 + 168 + 512*) + 5186 + 519]
Furnizori si conturi asimilate (ct. 401 + 403 + 404 + 405 + 408) 06
Clienti creditori (ct. 419) 07
Creditori diversi - sume datorate bancii de decontare (ct. 462):
- in nume propriu (462.01.01) 08
- in contul clientilor (462.01.02) 09
Alti creditori (ct. 462) 10
Alte datorii [ct. 421 + 423 + 424 + 426 + 427 + 4281 +431 + 437 +
4381 + 441*) - 441*) + 444*) - 444*) + 446*) - 446*) +
447*) - 447*) + 4483 + 451*) + 446 + 455*) - 455*) + 457 +
4582 - 4581 + 481*) + 482*) + 509] 11
________________________________________________________________________________
TOTAL DATORII (rd. 05 la 11): 12
________________________________________________________________________________
IV. Conturi de regularizari si asimilate
Venituri inregistrate in avans (ct. 472) 13
Decontari din operatiuni in curs de calificare [ct. 473*)] 14
Diferente de conversie (ct. 477) 15 X
________________________________________________________________________________
TOTAL (rd. 13 la 15): 16
________________________________________________________________________________
TOTAL PASIV (rd. 01 + 04 + 12 + 16): 17
________________________________________________________________________________
*) Conturi de repartizat dupa natura elementelor respective.
*) Solduri debitoare ale conturilor respective.
*) Solduri creditoare ale conturilor respective.
NOTA:
Mentionati orice fel de obligatii (datorii) care pot aparea in viitorul
apropiat sau de care managementul are cunostinta, care nu sunt incluse in
conturile din situatia de mai sus si care pot afecta situatia pasivelor
societatii de intermediere in perioada imediat urmatoare.
ANEXA 4.3
la regulament
Denumirea societatii .............................
SITUATIE FINANCIARA LUNARA
Calculul capitalului net si al gradului de indatorare
- mii lei -
_____________________________________________________________________
Descrierea indicatorilor Nr. Valoarea
rd.
_____________________________________________________________________
Active ponderate si actualizate ale pietei
de valori mobiliare - anexa nr. 4.1 la regulament 01
Total datorii (anexa nr. 4.2: rd. 12 - rd. 07 - rd. 09) 02
I. CAPITAL NET (rd. 01 - rd. 02) 03
CERINTA DE CAPITAL MINIM NET 04
EXCEDENT/DEFICIT (rd. 3 - 4/rd. 4 - 3) 05
II. GRADUL DE INDATORARE (rd. 02/rd. 03) 06
_____________________________________________________________________
ANEXA 5
la regulament
PROCEDURI
privind autorizarea, atestarea si notificarea modificarilor in modul de
organizare si functionare a societatilor de intermediere
Sunt supuse autorizarii urmatoarele modificari in organizarea si
functionarea societatilor de intermediere:
a) schimbarea sediului social al societatii de intermediere;
b) deschiderea de sedii secundare de catre societatea de intermediere
(sucursale sau agentii);
c) majorarea sau reducerea capitalului social;
d) alte servicii prevazute in prezentul regulament.
Se supune atestarii schimbarea denumirii societatii de intermediere.
Se notifica C.N.V.M. urmatoarele:
a) inlocuirea membrilor consiliului de administratie, ai comitetului de
directie si ai comisiei de cenzori;
b) schimbarea structurii actionariatului;
c) intermedierea la o alta bursa de marfuri si/sau la alta societate de
bursa;
d) schimbarea membrului compensator, a casei de compensatie.
In vederea obtinerii autorizarii prealabile a schimbarii sediului social
societatea de intermediere va prezenta urmatoarele documente:
- hotararea adunarii generale a actionarilor;
- actul aditional la actele constitutive ale societatii de intermediere;
- actul de spatiu. Nu se accepta contract de asociere.
Societatea de intermediere va trebui sa dispuna de un spatiu si o dotare
tehnica corespunzatoare desfasurarii activitatii de intermediere.
In vederea obtinerii autorizarii prealabile pentru deschiderea de sedii
secundare, societatea de intermediere va prezenta urmatoarele documente:
- hotararea adunarii generale a actionarilor;
- actul aditional la actele constitutive ale societatii de intermediere;
- actul de spatiu, care sa cuprinda urmatoarele prevederi:
- precizarea cu claritate a obiectului asocierii - asocierea "pe
spatiu";
- delimitarea cu claritate a obligatiilor partilor: una dintre parti
vine in asociere cu spatiul in care cealalta parte (societatea de intermediere)
isi va desfasura obiectul specific de activitate;
- existenta clauzei de confidentialitate;
- neimpartirea profitului;
- declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al societatii
de intermediere in ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de mai jos:
a) societatea de intermediere detine in folosinta exclusiva minimum o
camera cu un telefon si un fax;
b) este conectata printr-un computer la sediul central al societatii de
intermediere;
c) este dotata cu sistem de evidenta si prelucrare a ordinelor de
tranzactionare;
d) are cel putin doi brokeri autorizati in sediile in care se desfasoara
efectiv activitate de tranzactionare.
In vederea obtinerii autorizarii prealabile a majorarii capitalului social,
societatea de intermediere va prezenta urmatoarele documente:
- hotararea adunarii generale a actionarilor;
- actul aditional la actele constitutive ale societatii de intermediere;
- dovada varsarii capitalului in numerar (foaie de varsamant, ordin de
plata, adeverinta emisa de banca la care societatea de intermediere are cont
deschis sau extras de cont);
- raportul de evaluare efectuat conform legii pentru aportul in natura.
Eliberarea autorizatiei prealabile de majorare a capitalului social se va
face cu conditia prezentarii dovezii achitarii in contul C.N.V.M. a unei sume
echivalente cu un procent din aportul suplimentar la capitalul social.
In vederea obtinerii autorizarii prealabile a schimbarii denumirii
societatii de intermediere, aceasta va prezenta urmatoarele documente:
- hotararea adunarii generale a actionarilor;
- actul aditional la actele constitutive ale societatii de intermediere.
In vederea obtinerii autorizarii/atestarii definitive a modificarilor mai
sus mentionate, societatea de intermediere va prezenta C.N.V.M. cererea de
inscriere de mentiuni la oficiul registrului comertului, respectiv noul
certificat de inmatriculare.
Notificarea schimbarilor intervenite in consiliul de administratie,
comitetul de directie si in comisia de cenzori va fi insotita de urmatoarele
documente:
a) hotararea adunarii generale a actionarilor;
b) actul aditional la actele constitutive ale societatii de intermediere;
c) cererea de inscriere de mentiuni la oficiul registrului comertului;
d) curriculum vitae, certificat de cazier judiciar eliberat cu 3 luni
anterioare notificarii si declaratie sub semnatura olografa de incadrare in
prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, ale
Legii nr. 129/2000 si ale reglementarilor in vigoare in legatura cu
intermedierea la bursele de marfuri.
In plus pentru modificarile intervenite in structura actionariatului va fi
depusa si noua structura a acestuia.
Pentru oricare dintre modificarile mentionate in aceasta anexa societatea
de intermediere va prezenta C.N.V.M. anexa nr. 1 la regulament reactualizata,
cu respectarea prevederilor art. 11 din regulament.